Zarah Leander (1907-1981): cast en muziek.
Er zijn 18 films gevonden.

His Secret

1995 |

Nederland 1995. Frederieke Jochems. Met o.a. Erik de Vries, Mark van der Laan, Pierre van Berkel en Marnie Blok.

Ulrike Marie Meinhof

1994 | Documentaire, Biografie

België​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1994. Documentaire van Timon Koulmasis.

Aan de hand van een brief aan haar dochter wordt het levensverhaal gereconstrueerd van Ulrike Meinhof (1934-1976) die berucht werd over de gehele wereld door de oprichting met Andreas Baader van de terreurorganisatie Rote Armee Fraktion (RAF) ook bekend als de Baader-Meinhof Gruppe. De film gaat over de periode van 1970 tot de aanhouding van de kopstukken in 1972, die in die tijd voor heel wat onrust zorgden door aanslagen op allerlei plaatsen in West-Duitsland. Wat waren haar motieven? Was ze een idealiste of gewoon een maniakale moordenares? Wie was deze vrouw die, volgens officiële berichten, in 1976 in haar cel 'zelfmoord' pleegde? Waarom werd deze intellectuele vrouw en moeder een bloedige terroriste? Regisseur/scenarist Koulmasis tracht een portret te schetsen van deze omstreden vrouw aan de hand van getuigenissen van mensen die haar kenden. Jacques Bouquin zette alles op gevoelige laag en voor de montage tekende Aurique Delannoy. Meervoudig bekroond.

Pink Ulysses

1990 | Experimenteel

Nederland 1990. Experimenteel van Eric de Kuyper. Met o.a. José Teunissen, Dolf Wilkens, Erik de Bruyn, Jos IJland en Maarten Almekinders.

Zonder verhaal, met slechts als thema de terugkeer van Ulysses uit Troje is dit eens te meer een bizar mengsel van muziek (w.o. Wagner) en beelden (w.o. Zarah Leander en filmfragmenten uit o.a. LA CADUTA DI TROIA van Fosco en POTEMKIN van Eisenstein) met tussendoor lichamen en kleuren en zelfs een mannelijke masturbatie-scène. Een cultfilm-in-spe voor muziek- en dansliefhebbers en homofielen. Is dit dé erotiek van de Lage Landen?

Come imparai ad amare le donne

1966 | Komedie

Italië​/​​Duitsland 1966. Komedie van Luciano Salce. Met o.a. Robert Hoffmann, Anita Ekberg, Zarah Leander, Elsa Martinelli en Michèle Mercier.

Aantrekkelijke auto-mecanicien is al als scholier steeds door de vrouwen in moeilijkheden gekomen en dat blijft zo tot hij door onschuldig lijkend meisje tot huwelijk gestrikt wordt. Alibi om reeks vrouwelijke sterren in pikante situaties te brengen heeft al te gezochte grappen en een kleurloze held die als seksobject nauwelijks waarschijnlijk is.

Bei Dir war es immer so schön

1954 | Musical, Drama, Muziek

Duitsland 1954. Musical van Hans Wolff. Met o.a. Heinz Drache, Georg Thomalla, Ingrid Stenn, Grethe Weiser en Albrecht Schoenhals.

Een schlager-componist heeft groot succes, maar verwaarloost vrouwlief, die wegloopt, waarna hij troost zoekt in de fles. Typisch Duitse ongeloofwaardige, valse schmalz. Het scenario is van Paul H. Rameau naar een idee van Hans Wolff. Het camerawerk is van Hans Schneeberger.

Ave Maria

1953 | Drama, Familiefilm, Muziek

Duitsland 1953. Drama van Alfred Braun. Met o.a. Zarah Leander, Marianne Hold, Hans Stüwe, Hans Henn en Ingrid Pan.

Een zangeres, vroeger beroemd en gevierd, moet in een nachtclub zingen, om de studie van haar dochter te betalen, die op een dure kloosterschool zit. Haar dubbelleven wordt ontdekt als de dochter wil trouwen met een rijke industrieel. Moeder offert zich op en verlaat het land. Mislukte poging om Zarah Leander na de oorlog weer in het zadel te helpen.

Gabriela

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Géza von Cziffra. Met o.a. Zarah Leander, Carl Raddatz, Vera Molnar, Gretha Weiser en Käte Haack.

Leander is nachtclubzangeres Gabriela en mede-eigenaresse van het etablissement 'Bei Gabriela'. Ze verkoopt haar aandeel en trekt zich terug om zich te gaan wijden aan haar dochter Molnar, die inmiddels twintig is. Daartoe is het echter te laat, want die neemt het moeder kwalijk dat ze in een pleeggezin moest opgroeien. Mamma Leander kon echter niet anders want ze was gescheiden om musicus Raddatz van haar vader Breuer, een rijke industrieel in Zweden. Het nachtlokaal gaat door Leander's vertrek minder lopen. Haar voormalige zakenpartner Assmann neemt contact op met haar ex en voor de hand liggende verwikkelingen leiden naar een voorspelbare finale; melodramatische cliché- film met goed spel van de hoofdrollen en om de legendarische Leander de moeite waard. Eerste Duitse film van Leander na WO II; ze zingt o.a. 'Wann wirst Du mich fragen' en 'Im Leben ist alles so wunderschön'.

Damals

1943 | Drama, Thriller

Duitsland 1943. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Hans Stüwe, Rossano Brazzi, Zarah Leander, Karl Martell en Hilde Körber.

Om haar dochter te beschermen laadt Vera Meiners (Leander) de schijn op zich, een moord gepleegd te hebben. Hansen ontlokt aan Leander vakkundig de ene gevoelsuitbarsting na de andere, maar het wordt op den duur een beetje te veel van het goede. Dit was Leanders laatste film in nazi-Duitsland. Ze ging niet in op Goebbels' 'verzoek' de Duitse nationaliteit aan te nemen en keerde naar haar geboorteland, Zweden, terug. Het scenario is van Peter Groll en regisseur Hansen. Het camerawerk is van Franz Weihmayr.

Die Grosse Liebe

1942 | Musical

Duitsland 1942. Musical van Rolf Hansen. Met o.a. Zarah Leander, Viktor Staal, Grethe Weiser, Paul Hörbiger en Wolfgang Preiss.

Deze film bevat de beroemde schlager 'Davon geht die Welt nicht unter', maar ook 'Mein Leben für die Liebe' en 'Ich weisz, es wird einmal ein Wunder gescheh'n', liedjes die in die jaren een dubbele betekenis meekregen. Vliegenier Viktor Staal moet steeds maar weer afscheid nemen van zijn grote liefde, variété-zangeres Leander. Bijna 30 miljoen Duitsers zagen de film nog voordat de oorlog afgelopen was, waarmee de erotiek uitstralende Leander er een van de grootste commerciële successen in Duitsland van maakte.

Der Weg ins Freie

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Zarah Leander, Hans Stüwe, Eva Immermann, Siegfried Breuer en Hedwig Wangel.

Een zangeres oogst roem, maar in het leven en in de liefde is er maar weinig geluk voor haar weggelegd. Eén van Leanders betere rollen in een film waarin antisemitische accenten zijn te bespeuren.

Das Herz der Königin

1940 | Biografie, Drama

Duitsland 1940. Biografie van Carl Froelich. Met o.a. Zarah Leander, Willy Birgel, Lotte Koch, Will Quadflieg en Rudolf Klein-Rogge.

Intriges aan het hof van de 17de-eeuwse koningin Elizabeth van Engeland, met veel anti-Engelse onzin en liedjes als 'Wo ist dein Herz?' en 'Schlummerlied'. Zarah Leander, nota bene, is Mary, Queen of Scots.

Es war eine rauschende Ballnacht

1939 | Muziek, Biografie, Drama

Duitsland 1939. Muziek van Carl Froelich en Géza von Cziffra. Met o.a. Zarah Leander, Marika Rökk, Hans Stüwe, Aribert Wäscher en Fritz Rasp.

Allerlei liefdesperikelen rondom Tsjaikowsky die er maar niet uitkomt en dus, eenzaam en bedroefd, de 'Pathétique' gaat componeren. Melodrama op grote schaal en zonder een greintje bekommernis om historische feiten. Het scenario is van Geza von Cziffra, Frank Thiess, Georg Wittuhn en Jean Victor. Camerwerk van Franz Weihmayr.

Das Lied der Wüste

1939 | Avonturenfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Paul Martin. Met o.a. Zarah Leander, Hans Stüwe, Gustav Knuth, Friedrich Domin en Herbert Wilk.

Een Zweedse ingenieur tracht te verhinderen dat de Engelsen in Noord-Afrika zich ten koste van de Bedoeïenen verrijken. Als het uitsluitend van deze 'nonsens in de Sahara' had moeten afhangen, was Leander nooit als 'ster' de geschiedenis ingegaan! Gelukkig zingt ze ook nog een aantal liederen van Dostal, waaronder 'Heut' abend lad' ich mir die Liebe ein'.

Heimat

1938 | Musical, Drama

Duitsland 1938. Musical van Carl Froelich. Met o.a. Zarah Leander, Heinrich George, Lina Carstens, Leo Slezak en Ruth Hellberg.

Omstreeks 1900 keert een beroemd geworden zangeres in haar vaderland terug en verzoent zich met haar vader. Liedjes 'Drei Sterne sah ich scheinen' en 'Eine Frau wird erst schön durch die Liebe'. Nou, dan weet je het wel. De film kwam zo goed in de fascistische kraam van pas dat de Italianen zowel als de Duitsers er verschillende prijzen aan gaven. Door de lens keek Franz Weihmayr. Naar een toneelstuk van Hermann Sudermann, bewerkt door Harald Braun.

Der Blaufuchs

1938 | Musical, Komedie, Drama, Romantiek

Duitsland 1938. Musical van Viktor Tourjansky. Met o.a. Zarah Leander, Willy Birgel, Paul Hörbiger, Karl Schönböck en Rudolf Platte.

De Hongaarse vrouw van een geleerde voelt zich verwaarloosd en knoopt een verhouding aan met een vliegenier (Birgel). Leander zingt broeierig 'Kann denn Liebe Sünde sein'; Jawohl, dat kan als het een film oplevert waarin alleen Zarah's liedjes nog een beetje draaglijk zijn. Schönböck speelt een frivole operette-tenor. Karl Georg Külb bewerkte het muzikale blijspel van Ferenc Herczeg tot scenario voor de film. Achter de camera stond Franz Weihmayr.

Zu neuen Ufern

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Zarah Leander, Willy Birgel, Viktor Staal en Hilde von Stolz.

De Zweedse zangeres/actrice Zarah Leander was Duitslands grootste ster, en Detlef Sierck (later Douglas Sirk in Amerika) was de aangewezen man om haar grootsheid op alle mogelijke manieren voor de camera te benadrukken. Leander speelt de negentiende-eeuwse Londense zangeres Gloria Vane, die versierd wordt door de roekeloze officier Albert Finsbury (Birgel). Finsbury vertrekt na een frauduleuze daad naar Australië. Gloria volgt snel - als gevangene, want zij heeft zijn schuld op zich genomen. Dat Britten Duits spreken is even wennen, maar het melodrama spreekt de universele taal der (soap)liefde en sleept de kijker als vanzelf mee.

Premiere

1937 | Musical, Mysterie

Duitsland 1937. Musical van Géza von Bolváry. Met o.a. Zarah Leander, Karl Martell, Theo Lingen, Attila Hörbiger en Maria Bard.

Hörbiger als commissaris Helder die een moord op een producent oplost tijdens de première van een revue met een 'Kanonen-Nummer'. Schlagers: 'Das Buch der Liebe' en 'Eine Braut in Shanghai' Het scenario is van Max Wallner en F.D. Andam. Het camerawerk is van Franz Planer.

La Habanera

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Zarah Leander, Ferdinand Marian, Karl Martell, Julia Serda en Boris Alekin.

Laatste Duitse melodrama van Detlef Sierck voordat hij in Hollywood als Douglas Sirk begon aan een tweede, niet minder vruchtbare carrière-etappe. Waarin de Zweedse bourgeoise Astrée, met tantetje zomerend in Puerto Rico, valt voor een machtige edelman. Het vakantieliefdessprookje muteert echter spoedig tot treurlied. Kersverse Ufa-ster Leander, de gekwelde schoonheid in dit superieure staaltje romantisch escapisme, zingt de tranentrekker 'Der Wind hat mir ein Lied erzählt' met een stille snik. Prachtige fotografie van meestercameraman Franz Weihmayr (Triumph des Willens, Fährmann Maria). Locatieopnamen vonden plaats op Tenerife tijdens de Spaanse Burgeroorlog.