René Bergeron: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Monsieur Coccinelle

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Bertrand Deschamps. Met o.a. Pierre Larquey, Jane Lory, Jeanne Provost, René Bergeron en Marcel Perès.

Een naïeve burgerman heeft een inwonende excentrieke tante, wier leven wordt beheerst door herinneringen aan een ongelukkige jeugdliefde. Na een ziekteaanval wordt de oude dame ten onrechte dood gewaand, wat voor reeksen misverstanden zorgt, tot de vroegere vlam opduikt om voor een vertraagd happy end te zorgen. Deze vergeten B-film van een onbekende regisseur met niet-steracteurs blijkt een verfrissende charme en poëzie te hebben behouden, waarvan de milde satire doet denken aan de Tsjechische films uit de jaren zestig. De acteurs maken van de personages geen karikaturen en de tante van Provost is onvergetelijk.

Monsieur La Souris

1942 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Georges Lacombe. Met o.a. Raimu, Paul Amiot, Aimé Clariond, René Bergeron en Micheline Francey.

Op een regenachtige avond in Parijs schnabbelt Monsieur La Souris, een vriendelijke clochard, bij cabaret Le Gai Moulin als parapluman. Dan treft hij achter het stuur van een auto een levenloze man aan. Nadat hij hulp heeft gehaald rijdt de auto voor zijn neus weg, maar even later vindt Monsieur La Souris een goedgevulde portefeuille met een gezinskiekje erin. Typisch gelaagd Georges Simenon-verhaal werd ietwat lusteloos verfilmd. Reddende factoren zijn acteerfenomeen Raimu en de sfeerrijke fotografie. In de simpel-effectieve openingstitels regenen de letters weg. Regieassistent was Gilles Grangier.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

Le dernier tournant

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Corinne Luchaire, Florence Marly, Michel Simon, Yvonne Yma en Fernand Gravey.

De allereerste verfilming van het vermaarde boek van James Cain [KL]The Postman Always Rings Twice[KLE] over zwerver Frank (Gravey) die in dienst wordt genomen door goedhartige Nick Marino (Simon) en verliefd wordt op diens vrouw, de wilde Cora (Luchaire). Cora en Frank glijden tussen de lakens en besluiten zich te ontdoen van Nick. Ze zijn onbevreesd voor de politie die Nicks dood beschouwt als een ongeluk. Later krijgt Cora een auto- ongeluk met dodelijke afloop, waarvan Frank ten onrechte de schuld krijgt. Hij wordt veroordeeld tot de guillotine. Volgens sommigen de meest zuivere verfilming van het boek hoewel de film van Tay Garnett met Lana Turner uit 1946 waarschijlijk bekender is, want Chenal's versie kwam vlak voor het uitbreken van WO II uit. Visconti draaide in 1941 zijn interpretatie en Bob Rafelson draaide een uitstekende, nieuwe versie in 1980 met Jack Nicholson in de hoofdrol. Het scenario is van Henry Torrès en de dialogen zijn van Charles Spaak. De fotografie was in handen van Claude Renoir en Christian Matras.

Tarakanova

1937 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1937. Drama van Fedor Ozep en Mario Soldati. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Annie Vernay, Suzy Prim, Roger Karl en Abel Jacquin.

De favoriet van Katharina de Grote moet een jonge gravin verleiden die aanspraak op de Russische troon maakt met de bedoeling haar uit te schakelen. De opdracht groeit uit tot een echte liefde en de gekrenkte tsarina laat het paar ombrengen. Ondanks historische personages is de film een romantische fictie die stijl- en sfeervol in beeld werd gebracht. Richard-Willm en Vernay waren een succesvol liefdespaar in de vooroorlogse film. De jeugd van Vernay (die op haar twintigste stierf) maakt de titelrol aandoenlijk.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

Marthe Richard au service de la France

1937 | Historische film, Actiefilm

Frankrijk 1937. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Erich von Stroheim, Jean Galland, Marcel Dario en Delia Col.

Marthe Richard, die werkelijk heeft bestaan, wint het vertrouwen van het hoofd van de Duitse geheime dienst en maakt zo de landing van de Amerikanen in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog mogelijk. Een verzorgde maar oppervlakkig geregisseerde film. Het spel en de muziek zijn goed. Ook bekend als MARTHE RICHARD ESPIONNE en MARTHE.

L' Affaire Lafarge

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Marcelle Chantal, Erich von Stroheim, Pierre Renoir, Margo Lion en Sylvie.

Een aantrekkelijke Parisienne heeft een brute echtgenoot. Als deze man via een bord soep wordt vergiftigd, wordt zij van moord beschuldigd. De beroemde hieruit voortkomende rechtszaak is gefilmd in de voor regisseur en periode kenmerkende aangezet-theatrale stijl. De film boeit vooral door de sterke bijrollen, waarin op venijnige of onheilspellende wijze de burgerlijke huichelarij aan de kaak wordt gesteld.

Mayerling

1936 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Historische film van Anatole Litvak. Met o.a. Charles Boyer, Danielle Darrieux, Suzy Prim, Gabrielle Dorziat en Jean Dax.

De kroonprins van Oostenrijk heeft vele politieke vijanden en wordt - hoewel getrouwd - verliefd op de jonge Maria Vetsera. De keizer gelast een einde aan de verhouding en de gelieven vluchten samen weg. De historische liefdestragedie kreeg een hoogst romantische benadering die de film tot een groot internationaal succes maakte. De jonge Darrieux is nog steeds aandoenlijk. Het scenario is van Irma von Cube en Joseph Kessel naar de roman La fin d'un idylle van Claude Anet.

Les Mutinés de l'Elseneur

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Jean Murat, André Berley, Winna Winfried, Robert Le Vigan en René Bergeron.

Naar de roman van Jack London. Had de pech bijna tegelijkertijd met de Amerikaanse film MUTINY ON THE BOUNTY uit te komen, die stukken beter is. Blijft over een aanvaardbare produktie binnen het genre films dat in havens en op zee speelt.

Les Hommes nouveaux

1936 | Historische film, Drama

Frankrijk 1936. Historische film van Marcel L'Herbier. Met o.a. Harry Baur, Nathalie Paley, Gabriel Signoret, Max Michel en René Bergeron.

Deze film roept gemengde gevoelens op. In het eerste deel wordt een verband gelegd tussen het voltooide werk van Lyautey en Marokko. In het tweede - fictieve - deel wordt getoond hoe diens opvolger zijn creaties opoffert aan zijn verlangen naar macht. Naar een roman van Claude Farrère. Rest het talent van Marcel Lherbier die nauwkeurig een verteerbare film regisseerde, waarvan het onderwerp totaal niet bij hem paste.

L'équipage

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Annabella, Jean-Pierre Aumont, Charles Vanel, Jean Murat en Suzanne Després.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Les croix de bois

1932 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1932. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Pierre Blanchar, Charles Vanel, Gabriel Gabrio, Jean Galland en Paul Azaïs.

Deze film over WO I (1914-1918) die zich grotendeels in de loopgraven afspeelde, wordt gezien van de Franse zijde. De rolprent is de tegenhanger van ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT van Lewis Milestone uit 1930 en doet kwalitatief beslist niet onder Milestone's film die internationaal beroemder werd. Indringende soberheid zonder pathetische uitschieters van regisseur Bernard, die daar in andere films zeer toe geneigd was. Zelfs Blanchar acteert zonder franje. Het scenario is van regisseur Bernard, Roland Dorgelès en André Lang. Het camerawerk is van Jules Kruger.

Le Capitaine Fracasse

1929 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1929. Romantiek van Alberto Calvacanti. Met o.a. Pierre Blanchar, Lien Deyers, Charles Boyer, Daniel Mendaille en Marguerite Moreno.

De berooide baron de Sigognac (Blanchar) ontvangt op zijn vervallen manoir in Gascogne (in de Dordogne in het Zuid-Westen van Frankrijk) een theatergroep. Verliefd op het jonge talent Isabelle (Deyers) besluit hij het reizende toneelgezelschap te volgen. Onderweg kan hij bewijzen wat hij waard is als ze worden overvallen door roverhoofdman Agostin (Mendaille) en zijn bende. Als de snel schermende edelman slaat hij de gehele bende van zich af en gaat voortaan door het leven als de onverschrokken held, de legendarische Capitaine Fracasse; in die hoedanigheid was de weg open voor nog veel meer avonturen. Deze zwijgende film kwam uit vlak voordat de geluidsfilm in Europa zijn intrede deed en zo raakte dit werk algauw in het vergeetboek. In 2000 restaureerde Lobster Films in opdracht van de Frans-Duitse cultuurzender ARTE met steun van het Conseil régional d'Aquitaine de film en Michel Portal componeerde er een score bij. Het scenario is van regisseur Cavalcanti en Henry Wulschleger naar een roman van Théophile Gautier. Het camerawerk is van Pierre Benoît en Paul Portier. Een voor cinefielen niet te versmaden werk. Talloze keren herverfilmd. Oorspronkelijke lengte: 2.900 meter.