Barbara Gass: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Picasso in München

1997 | Drama, Fantasy, Experimenteel

Duitsland 1997. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Doris Jung, Josef Bierbichler, Barbara Gass en Franz Baumgartner.

Dit is de 27ste film van Achternbusch, die vindt dat hij op de oudere Picasso lijkt. Aan de kijker om te beoordelen of dat juist is, maar in ieder geval heeft hij het genie niet. Ook niet voor deze anti-kunstfilm met een ingewikkeld en ongeloofwaardig scenario van hemzelf. Hij wekt niet alleen Picasso tot leven in München, maar ook nog even een Beierse bisschop uit de zeventiende eeuw, door wiens mirakel hij zijn film kan produceren. Uitsluitend geschikt voor Achternbusch adepten en fans van Bierbichler (nomen est omen) als zielenknijper Brösel, Jung als radiopresentatrice Takla Bash, Gass als Fregatte, Brösels vrouw en Wolf als moeder. Het camerawerk is van Henry Hauck.

Hades

1995 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1995. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Rosel Zech, Irm Hermann, Thomas Holtzmann en Barbara Gass.

Als kleine jongen werd Hades (Achternbusch) met zijn joodse moeder uit M[KA3]unchen weggehaald door de nazi`s en afgevoerd naar het getto van Warschau. Daar liet een nazi-cameraploeg hem dansen voor de camera en liet hem verborgen in een lijkkist ontsnappen uit de hel van Warschau. Zijn moeder was niet zo gelukkig en overleefde het niet. Zijn vader, een ari[KA3]er, vocht in die tijd in Rusland en keerde terug van het slagveld in Stalingrad. Na de oorlog werd Hades met hem herenigd in de Beierse hoofdstad en begon zijn vader een schrijnwerkersplaats, waar hij doodskisten maakte. Het bedrijfje groeide uit tot een begrafenisonderneming. Na het overlijden van zijn vader volgde Hades hem op. Vijftig jaar na de onvoorwaardelijke capitulatie van nazi-Duitsland krijgt Hades dreigtelefoontjes van neo-nazi`s, die hem uitmaken voor jood. De weinig behulpzame politie staat machteloos als het zaakje de lucht ingaat. Burgerbewegingen in Beierse klederdracht kunnen alleen maar in vulgair klinkend dialect roepen: `Dietz`, `Dietz` (Duits, Duits). Hades komt in verzet, maar moet het tegen hen afleggen als hij door een klomp gips dodelijk getroffen wordt. Op de laatste momenten van zijn aardse bestaan, trekken (in zwart-wit) zijn zeer traumatische jeugdervaringen aan hem voorbij. Met spot en een underdog als belangrijkste personage probeert Achternbusch te waarschuwen voor een ernstig en beangstigend verschijnsel: de hernieuwde opkomst van het onverdraagzame fascisme. Het beest is nog steeds niet dood, hoewel in de jaren die volgden op het uitkomen van deze rolprent het terrorisme van de islamisten dit nare maatschappelijke verschijnsel overschaduwde. Hoewel deze goed in elkaar gezette en rijpelijk overdachte film belangrijk is, zal hij niet ieders kopje thee zijn en niet iedereen de boodschap even gemakkelijk bij zich laten doordringen. Het scenario is van regisseur Achternbusch. Het camerawerk is van Adam Olech. De opnames van het getto in Warschau zijn authentiek en werden gedraaid door een cameraploeg van de Wehrmacht der nazi's.

Der Komantsche

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Alois Hitzenbichler, Barbara Gass, Heinz Braun en Annamirl Bierbichler.

Een wrange satire over een melancholische dromer die denkt dat hij een Comanche-indiaan is; maar als hem zijn dromen worden ontnomen, valt tevens de zin van zijn bestaan weg. Een film als een surrealistische nachtwake, opgebouwd uit allerlei stijlsoorten.

Der Junge Mönch

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Heinz Braun, Karolina Herbig, Branko Samarovski en Barbara Gass.

Achternbusch speelt in deze wirwar van satirische scènes niet alleen zijn eigen moeder, maar ook de paus.

Servus Bayern

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Heinz Braun, Barbara Gass en Sepp Bierbichler.

De dichter wil naar Groenland, want verslaggevers vallen hem lastig, het dichten wil niet lukken en zijn vrouw houdt het ook al met iemand anders. Een fraaie, zwarte klucht van Achternbusch.

Bierkampf

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Sepp Bierbichler, Heinz Braun en Alois Hitzenbichler.

De meest wrange Achternbusch-satire op het Duits-zijn volgens de Beierse variant: een leren jack is voor hemzelf en voor de buitenwereld voldoende om te geloven dat hij een politieman is, wat hem bijzonder grote vrijheden geeft tijdens een typisch Beiers bierfeest. Underground-filmer Achternbusch onthult vlijmscherp een duistere plek in de maatschappij. Het is zijn beste film. Camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.

Die Atlantikschwimmer

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Heinz Braun, Herbert Achternbusch, Alois Hitzenbichler, Barbara Gass en Ingrid Gailhofer.

De zwarte humor van de Beierse anarchistische schrijver-filmer Achternbusch heeft zijn eigen publiek dat deze films bijzonder waardeert. De filmer en enkele vrienden besluiten de oceaan over te zwemmen maar zullen daartoe eerst zwemmen moeten leren. Een pijnlijke parabel voor goede verstaanders.

Das Andechser Gefühl

1974 | Komedie

Duitsland 1974. Komedie van Herbert Achternbusch. Met o.a. Barbara Gass, Margarethe von Trotta, Walter Dedlmayer, Reinhard Hauff en Ingrid Gailhofer.

De zwarte humor van Achternbusch (die ook het scenario schreef) tekent zich al duidelijk af in dit debuut over een onderwijzer die zich doodgedronken had als zijn vrouw (Gass) hem niet had vermoord. Von Trotta is de filmster, waarop frik Achternbusch geilt. Scenario van de regisseur en camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.

Rififi In Tokyo

1963 |

1963. Jacques Deray. Met o.a. Barbara Gass, Eiji Okada, Keiko Kishi, Karl Boehm en Michel Vitold.

De zwarte humor van Achternbusch (die ook het scenario schreef) tekent zich al duidelijk af in dit debuut over een onderwijzer die zich doodgedronken had als zijn vrouw (Gass) hem niet had vermoord. Von Trotta is de filmster, waarop frik Achternbusch geilt. Scenario van de regisseur en camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.

Werewolf In A Girl's Dormitory

1961 | Horror

1961. Horror van Richard Benson (Paolo Heusch). Met o.a. Curt Lowens, Carl Schell en Barbara Gass.

De zwarte humor van Achternbusch (die ook het scenario schreef) tekent zich al duidelijk af in dit debuut over een onderwijzer die zich doodgedronken had als zijn vrouw (Gass) hem niet had vermoord. Von Trotta is de filmster, waarop frik Achternbusch geilt. Scenario van de regisseur en camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.