Gustave Flaubert,: scenario en schrijver.
Er zijn 3 films gevonden.

Madame Bovary

2014 | Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​België 2014. Drama van Sophie Barthes. Met o.a. Mia Wasikowska, Rhys Ifans, Ezra Miller, Logan Marshall-Green en Paul Giamatti.

De klassieke roman van Gustave Flaubert uit 1856 is al vele malen verfilmd, onder meer met Isabelle Huppert in de titelrol. Dit keer is het een Engelstalige versie, gemaakt door een vrouwelijke regisseur. Mia Wasikowski, vaker gevraagd voor kostuumdrama’s (Jane Eyre) speelt de jonge vrouw die trouwt met een vlakke plattelandsarts en verlangt naar een gepassioneerder bestaan. Vindt ze dat bij andere mannen? Barthes houdt de blik van de camera dicht op het gezicht van Wasikowska die, vaak in stilte en met kleine gebaren, mooi de innerlijke onrust van Madame Bovary laat zien.

Un coeur simple

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Marion Laine. Met o.a. Sandrine Bonnaire, Marina Foïs, Pascal Elbé en Patrick Pineau.

Degelijke adaptatie van Gustave Flauberts gelijknamige vertelling, verschenen in Trois contes in 1877. Het is het triestige relaas van het dienstertje met de op zijn zachtst gezegd ironische naam Félicité (Bonnaire), eenvoudig van geest en open van hart. Haar voortdurende hunkering naar genegenheid laat haar steeds teleurgesteld en alleen achter, maar ze klampt zich simpelweg aan iedere strohalm vast. In de eerste bioscoopfilm van actrice Laine ligt het accent logischerwijs op acteursregie. Sterke cast, met Bonnaire op haar introverte best. Bijrol van Noémi Lvovski, inmiddels zelf met enkele fijnzinnige zedenkomedies een interessant filmmaakster.

Die nackte Bovary

1969 | Erotiek

Duitsland​/​​Italië 1969. Erotiek van Hans Schott-Schöbinger. Met o.a. Edwige Fenech, Gerhard Riedmann, Peter Carsten, Gianni Dei en Franco Ressel.

Arnulf Mann die zich lichtelijk liet inspireren door het beroemde klassieke literaire werk van Gustave Flaubert, schreef het zwakke scenario voor deze oppervlakkige seksprent over de gedeprimeerde en verveelde echtegenote van een Franse plattelandsarts, die haar man overhaalt uit hun kleine gehucht naar een provincieplaats te verhuizen. Zij hoopt op meer vertier in de grote stad, maar rolt van de ene liefdesaffaire in de andere, en raakt diep ontgoocheld. Het dialoog is slecht, het spel is slap, wellicht vormt de verschijning van Fenech nog het enige lichtpuntje. De regisseur signeerde de film met de naam John Scott, waarschijnlijk uit schaamte.