Kurt Schröder (1888-1962): muziek.
Er zijn 12 films gevonden.

Der Posaunist

1949 | Muziek, Sportfilm

Duitsland 1949. Muziek van Carl Boese. Met o.a. Paul Dahlke, Sabine Peters, Ludwig Körner, Herbert Hübner en Michael Korten.

De eerzucht van zijn jonge vrouw brengt een muzikant in een orkest er toe, dik te doen, maar zijn droom kapelmeester te worden, spat als een zeepbel uiteen. Korte, ietwat trage film, die verder niet opmerkelijk zou zijn, als Dahlke niet zo'n uitmuntende karakterstudie gaf.

Fanny Elszler

1937 | Historische film

Duitsland 1937. Historische film van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Liselotte Schaak, Paul Hoffmann, Willy Birgel en Rolf Moebius.

Danseresje Fanny (Harvey) moet Metternich aan Franse documenten helpen, maar Fanny wordt verliefd op de Franse hertog en verdacht van gemene zaak met de Fransen. Een typische Harveyproduktie met enkele schitterend aangeklede nummers.

Schlußakkord

1936 | Drama, Muziek

Duitsland 1936. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Willy Birgel, Lil Dagover, Theodor Loos, Maria von Tasnady en Maria Koppenhöfer.

Een dirigent en zijn vrouw adopteren een kind, van wie de moeder later dienstmeisje wordt in het huishouden. Groot kassucces voor een melodrama dat je moet zien om te geloven. Sierck zou later als Douglas Sirk triomfen vieren in Hollywood. Camerawerk van Robert Baberske. Scenario door Kurt Heuser en de regisseur zelf.

Onkel Bräsig

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Otto Wernicke, Harry Hardt, Elga Brink, Kristina Söderbaum en Hans Richter.

Otto Wernicke in een glansrol als de oude, wijze knorrepot die goede raad verschaft als een landgoed slecht bestuurd wordt. De film was Söderbaums acteerdebuut.

Eskapade

1936 | Historische film, Avonturenfilm

Duitsland 1936. Historische film van Erich Waschneck. Met o.a. Renate Müller, Georg Alexander, Grethe Weiser, Harald Paulsen en Walter Franck.

Renate Müller is een Poolse geheimagente die het tegen het Russische Tsarendom opneemt. Ook bekend onder GEHEIMAGENTIN HÉLÈNE.

Schwarze Rosen

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Willy Birgel en Gerhard Bienert.

Een danseres is tijdens de Fins-Russische oorlog verliefd op een rebel. Zij trouwt met de gouverneur om het leven van de rebel te sparen. De enige film waarin Harvey, die hiermee grote internationale roem oogstte, aan het einde sterft.

The Private Life of Henry VIII.

1933 | Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk 1933. Historische film van Alexander Korda. Met o.a. Charles Laughton, Robert Donat, Franklin Dyall, Merle Oberon en Elsa Lanchester.

Na zeven scenarioversies sappig aangeklede kroniek over de veelwijvende, later geëxcommuniceerde Tudor-monarch (1491-1547). Gefinancierd en gedraaid met kunst en vliegwerk, want kostuumdrama was 'uit' en geen Britse investeerder wilde het floprisico van een maillotdéfilé lopen. Laughton geeft hem van katoen als de vorst met evenveel religieuze besognes als interesse in de dames. Elegant gefotografeerd door Georges Périnal, die al met Cocteau en Clair had gewerkt. Eerste Britse megasucces in de VS - met tactische wereldpremière in de Radio City Music Hall, NY - bezorgde Korda productiecontract met United Artists.

The Girl from Maxims

1933 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1933. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Leslie Henson, Lady Tree, Frances Day, George Grossmith en Stanley Holloway.

Deze verrassend grappige en geraffineerde klucht speelt zich af in Parijs, rond 1890. Het is een nonsensverhaal, maar de opnamen van George Perinal en het werk van art-director Vincent Korda zorgen ervoor dat de film er prima uitziet, en de ervaren actrice Lady Tree en de rest van de bezetting leveren goede acteerprestaties.

Niemandsland

1931 | Musical

Duitsland 1931. Musical van Victor Trivas. Met o.a. Ernst Busch, Renée Stibrawa, Elisabeth Lennartz, Wladimir Sokoloff en Rose Mai.

Een pacifistische roep om vrede, in de vorm van een aanstekelijke revue met fraaie geografisch-chronologische montages over soldaten van vijf nationaliteiten die in het niemandsland tussen de twee fronten van WO I een vredige utopie opbouwen, die al gauw door artillerie van beide zijden wordt bestookt. Een bijzonder interessante, stilistische film, waarvan alle kopieën door de Nazi's zijn vernietigd. Trivas ging naar Amerika, waar hij onder meer het verhaal voor Orson Welles' THE STRANGER schreef.

Les frères Karamazoff

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Fédor Ozep. Met o.a. Fritz Kortner, Anna Sten, Fritz Rasp, Bernhard Minetti en Hanna Waag.

Ozep`s Franse filmversie van de roman van F.M. Dostojewski [KL]De gebroeders Karamasow[KLE]. Dimitri (Kortner) wordt verliefd op Grouschenka (Sten) zonder dat hij beseft dat zij de maîtresse van zijn vader is. Later wordt deze vermoord en Dimitri wordt ervan beschuldigd en veroordeeld tot tien jaar dwangarbeid in Siberië. Grouschenka volgt hem. Deze film werd vrijwel tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER MÖRDER DIMITRI KARAMASOFF met dezelfde hoofdrollen, maar verdere een andere cast. Het sterke scenario is van Leonhard Frank, Victor Trivas en regisseur Ozep en de dialogen zijn van Paul d'Estournelles de Constant. Het camerawerk is van Nicolas Farkas. Geldt met de Duitse versie die 10m langer is, als een klassieker.

Der Mörder Dimitri Karamasoff

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Fedor Ozep. Met o.a. Fritz Kortner, Anna Sten, Fritz Rasp, Bernhard Minetti en Hanna Waag.

Een van de vele filmbewerkingen van Dostojewski`s roman [KL]De gebroeders Karamasow[KLE] over Dimitri`s (Kortner) neigingen tot moord op zijn vader (Pohl) vanwege zijn vrouw Groesjenka (Sten). Dimitri wordt naar Siberi[KA3]e gestuurd, ook al heeft de knecht Smerdjanow (Rasp) uit hebzucht de moord uiteindelijk begaan. Ditmaal een erg knap scenario van Leonhard Frank en Victor Trivas, maar ook het camerawerk van Friedl Behn- Grund en de regie zijn van hoog niveau, en wordt gerekend tot de vroege klassieke Duitse geluidsfilm. Regisseur Ozep is een Rus.

Allo Berlin, ici Paris

1931 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1931. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Josette Day, Marthe Mussine, Wolfgang Klein en Charles Redgie.

Een Duitse werknemer van de telefooncentrale Berlijn-Parijs heeft een mondelinge flirt met een Franse collega en zal haar in Parijs ontmoeten. Misverstanden resulteren in ontmoeting van de Duitser met de vriendin van het contact en van zijn vriend met de telefoniste. Deze simpele komedie vol met identiteitsverwisseling heeft de charme van zijn gedateerdheid, opmerkelijke fotografie en zeker voor die periode ongewone tweetaligheid (Duitsers en Fransen spreken hun eigen taal), maar is een van de mindere voor-oorlogse Duvivier-films. Scenario Van Rolf E. Vanloo. Camera Van Reimar Kuntze, Heinrich Balasch en Max Brinck.