Howard Vernon

Acteur

Howard Vernon is acteur.
Er zijn 87 films gevonden.

Banqueroute

2000 |

Frankrijk 2000. Antoine Desrosières. Met o.a. Howard Vernon, Antoine Chappey, Zinedine Soualem, Gwennola Bothorel en Mathieu Demy.

Hey Stranger

1994 | Drama

België/Duitsland/Frankrijk 1994. Drama van Peter Woditsch. Met o.a. Vincent Rouche, Bénédicte Loyen, Hanna Schygulla, Guy Tréjan en Jacques Seiler.

Mime-kunstenaar Orf (Rouche) in Praag voelt zich zo vrij als een vogeltje als het communisme gereduceerd is tot een boze droom uit het rijk van Kafka. Zijn vriendin Sarka (Loyen) die fotografe is, wil het voorbije en het aardse nog eens vastleggen op de gevoelige laag. Als Orf het landhuis van een rijke oom erft, raakt hij verwikkeld in de alledaagse realiteit van het gesjoemel met kunst tussen Oost en West. In het huis bevindt zich een schat aan erotische kunst, gestolen en verworven in de loop der tijden van de nazi`s en het Rode Leger. Het wordt bewaakt door een voormalige bediende (Hickey). Deze wordt vermoord en de schilderijen verdwijnen. Orf vindt een en ander in Brussel terug, maar merkt dat ook anderen jacht op de kostbaarheden maken. Dan wordt Orf van moord beschuldigd. Met de hulp van een tweetal musicerende dames, Tania (Schygulla) en Gabriel (Van Kessel), slaagt Orf erin de schilderijen opnieuw naar Praag te smokkelen. Verdienstelijk, zij het vaak wat te poëtisch en dromerig regiedebuut van de in Duitsland geboren, in Brussel werkende Woditsch, die zijn bewondering voor Fassbinder niet onder stoelen of banken kan steken. Hij schreef met Sophie Simon het scenario, waarvoor zij in 1993 een prijs kregen. Fotografie van Elfi Mikesch, die dankbaar gebruik maakte van het romantische kader van Praag. Dolby.

The Girl Who Came Late

1991 | Komedie, Romantiek

Australië 1991. Komedie van Kathy Mueller. Met o.a. Miranda Otto, Martin Kemp, Anne Looby, Alister Smart en Gia Carides.

Een jonge vrouw werd in haar jeugd getraumatiseerd door vermeende incestueuze handelingen van haar vader in de paardenstal. Bijgevolg trekt ze in haar schulp als ze onder druk komt te staan. Een auto-ongeval op volwassen leeftijd brengt hierin verandering, als ze voor het eerst in haar leven verliefd wordt. Een vreemde film, die niet echt geslaagd is, wat vooral aan het kronkelige en ongeloofwaardige scenario ligt. Lijkt heel intrigrerend, maar er wordt niets waargemaakt.

In The Eye of the Snake

1991 | Familiefilm, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1991. Familiefilm van Max Reid. Met o.a. Malcolm McDowell, Jason Cairns, Sydney Penny, Howard Vernon en Lois Chiles.

Humoristische film over de rivaliteit tussen een jongen, die verzot is op slangen, en een professor, die een bekend deskundige is op het gebied van deze gevaarlijke en giftige reptielen. Gesitueerd in Zwitserland. Spannend en af en toe behoorlijk eng.

Moravagine

1990 | Misdaad

Hongarije/Frankrijk 1990. Misdaad van Philippe Pilard. Met o.a. Maxence Mailfort, Frigyes Funtek, Roland Blanche, Anna Karina en Gérard Caillaud.

Een bewerking van het meesterwerk van Blaise Cendrars door een filmcriticus en filmhistoricus. De verschillende invloeden die een kenner van de filmarchieven heeft ondergaan, zijn merkbaar aanwezig maar storen helemaal niet in deze beschrijving van het leven van een monsterlijke persoon. Integendeel, het verleent de film een zekere meerwaarde. Een geraffineerde, subtiele en beknopte regie en een sterke rol van Funtek als de 'tennisleraar' Moravagine, die in een kliniek in Waldensee in Zwitserland zit opgesloten. Sentimentele beelden in een fraaie stijl.

el Aullido del diablo

1988 | Horror

Spanje 1988. Horror van Paul Naschy. Met o.a. Caroline Munro, Howard Vernon, Paul Naschy en Fernando Hilbelck.

Rond een somber huis, bewoond door een viertal mensen die alle vier op een andere manier gek zijn, worden allerlei vreselijke misdaden gepleegd. De slachtoffers zijn meisjes die zich in de buurt van het huis bevonden. De film is geschreven en geregisseerd door de absoluut waardeloze Naschy, die er ook nog een rol in speelt. Het enige dat de moeite waard is, is de aanwezigheid van Munro, even mooi als altijd, en de grote Vernon. Voor de rest een prul.

Angel of Death

1987 | Misdaad, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1987. Misdaad van Andrea Bianchi. Met o.a. Christopher Mitchum, Fernando Rey, Jack Taylor, Suzanne Andrews en Howard Vernon.

Een jong Amerikaans stel in Uruguay komt erachter dat de rijke, oudere Duitse industrieel waarmee hun vriendin sinds kort samenwoont, niemand minder is dan de beruchte nazidokter Josef Mengele. Mitchum & Co formeren een commando-eenheid om voor de zoveelste keer de wereld voorgoed van Dr. Mengele te bevrijden. Actie, geweld en voor het overige doorsnee videofilmpje dat wel wil maar vooral qua productiemogelijkheden te kort schiet.

La Mort d'Empédocle

1986 | Experimenteel

Duitsland/Frankrijk 1986. Experimenteel van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. Andreas von Rauch, Vladimir Baratta, Martina Baratta, Ute Cremer en Howard Vernon.

Al het werk van de Frans-Duitse Straub is erg moeilijk toegankelijk. Het is elitair en doet geen enkele concessie aan het publiek. Het gaat om de uitbeelding en tegelijk het op een of andere manier opnieuw weergeven van de tragedie in twee actes van Hölderlin. Deze interpretatie speelt zich hier af op twee verschillende niveaus: dat van de taal en dat van de regie van het woord zelf. Dat mondt uit in een tot in de puntjes uitgewerkte constructie. De films van deze regisseur, die ontoegankelijk zijn voor het grote publiek, moeten zonder esthetische vooroordelen bekeken worden.

Der Tod des Empedokles

1986 |

Frankrijk/Duitsland 1986. Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. William Berger, Howard Vernon en Andreas von Rauch.

Al het werk van de Frans-Duitse Straub is erg moeilijk toegankelijk. Het is elitair en doet geen enkele concessie aan het publiek. Het gaat om de uitbeelding en tegelijk het op een of andere manier opnieuw weergeven van de tragedie in twee actes van Hölderlin. Deze interpretatie speelt zich hier af op twee verschillende niveaus: dat van de taal en dat van de regie van het woord zelf. Dat mondt uit in een tot in de puntjes uitgewerkte constructie. De films van deze regisseur, die ontoegankelijk zijn voor het grote publiek, moeten zonder esthetische vooroordelen bekeken worden.

Viaje a Bangkok, ataúd incluido

1985 | Avonturenfilm

Spanje 1985. Avonturenfilm van Jesús Franco. Met o.a. Howard Vernon, José Llamas, Helen Garrett, Ana Espejo en Trino Trives.

Een jonge geheim agent en een oude gepensioneerde kolonel vechten samen tegen een gemene oosterling, die aan het hoofd van een bende van blinde misdadigers staat. Een behoorlijke maar toch erg onnauwkeurig gemaakte film, met als hoofdpersoon de - door Edgar Wallace geschapen - agent Sanders, die reeds in verschillende Engelse films was opgetreden.

Gente de Río

1985 | Avonturenfilm

Spanje 1985. Avonturenfilm van Jesús Franco. Met o.a. Howard Vernon, Helen Garrett, Manuel Zarzo, Antonio Mayans en Lina Romay.

Een jonge inheemse vrouw wordt begeerd door de plaatselijke 'cacique'. Een grove en nietszeggende variant van de mythische TABU.

Sac de noeuds

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Josiane Balasko. Met o.a. Isabelle Huppert, Josiane Balasko, Farid Chopel, Jean Carmet en Coluche.

Een onmogelijk samen te vatten kroniek in de trant van `LES VALSEUSES` van Bertrand Blier (echter zonder zijn talentvolle vertelwijze), waarin een groot aantal karaktertypes verschijnen en verdwijnen. Drank, aanranding, vechtpartijen, zelfmoord, diefstal en moord zijn de elementen van een onmogelijk scenario dat zich voordoet als representatief voor een generatie! Geheel ongeloofwaardig. LES TRICHEURS van Marcel Carn[KA1]e (1960) is een meesterwerk vergeleken met deze film en dat wil wat zeggen. Scenario van de regisseuse.

Le Fou du Roi

1984 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1984. Avonturenfilm van Yvan Chiffre. Met o.a. Michel Leeb, Jean Desailly, Yvan Chiffre, Diane Bellego en Brigitte Glastre.

Musketiers' avonturen in de tijd van Lodewijk XIV, waarbij iedereen en ook de geschiedenis door elkaar loopt - de markiezin de Montespan, Colbert, La Voisin, La Fontaine, Racine en Willem van Oranje doen allemaal mee. Yvan Chiffre is eigenlijk stuntman van onder andere Andre Hennebelles en Raymond Borderie, die niet bepaald geniaal zijn maar die een vrij leuke film in dit genre kunnen maken. Helaas is Chiffre nog lang niet zo ver; de film is onduidelijk en vaag, onsamenhangend en slecht gespeeld.

Sangre en mis zapatos

1983 |

Spanje 1983. Jesús Franco. Met o.a. Howard Vernon, Antonio Mayans, Lina Romay en Tony Skios.

Een half idiote zangeres wordt verwisseld met een internationale spionne. Een satire op de spionage-films onder regie van Franco - die toen al op zijn retour was - en met pathetische deelname van Vernon.

El Hundimiento de la casa Usher

1983 | Horror

Spanje 1983. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Howard Vernon, Antonio Mayans, Lina Romay, Fata Morgana en Daniel White.

Op zijn sterfbed roept de heer Usher een journalist bij zich om zijn levensverhaal in een boek te laten vastleggen. Een vreemde versie van het oorspronkelijke stuk van Edgar Allan Poe, waarin ook thema's uit Dracula van Stoker zijn verwerkt, en die nauwelijks iets te maken heeft met de vroegere films van Jésus Franco. Een prachtige rol van Vernon. Op alle niveaus wordt de herinnering aan het Duitse expressionisme opgeroepen. Ook bekend als LOS CRIMENOS DE USHER en THE FALL OF HOUSE OF USHER.

El Siniestro doctor Orloff

1982 | Horror, Erotiek

Spanje 1982. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Howard Vernon, Antonio Mayans, Tony Skios en Rocío Freixas.

De zoon van dr.Orloff wil Melissa, zijn moeder weer tot leven roepen. Een waardeloze en smadelijke film, die een vervolg op de uitzonderlijke GRITOS EN LA NOCHE had willen zijn. In werkelijkheid is het gewoon een aanfluiting.

Dr. Jekyll et les femmes

1981 | Horror, Mysterie

Frankrijk/Duitsland 1981. Horror van Walerian Borowczyk en Walérian Borowczyk. Met o.a. Udo Kier, Marina Pierro, Patrick Magee, Gisèle Préville en Howard Vernon.

Het verlovingsfeestje van Dr. Jekyll met Fanny Osbourne wordt verstoord door enkele geheimzinnige moorden in de omgeving van en vervolgens binnen de woning. Fanny ontdekt in Jekylls laboratorium diens geheim, maar zal hem uit liefde volgen in zijn definitieve transformatie. De neergaande lijn van Borowczyks films bereikt een absoluut dieptepunt met deze smakeloze en spanningsloze bewerking van Stevensons befaamde verhaal. Zelfs de vroegere esthetiek in aankleding en fotografie is verdwenen. De titelrol van Kier is na Morrissey's DRACULA en FRANKENSTEIN een herhalingsoefening, maar de film om hem heen werkt niet eens als parodie. Ook bekend als THE STRANGE CASE OF DR. JEKYLL AND LADY OSBOURNE, DR. JEKYLL AND HIS WIVES, DR. JEKYLL AND MISS OSBOURNE en BLOOD OF DR. JEKYLL.

Loin de Manhattan

1980 |

Frankrijk 1980. Jean-Claude Biette. Met o.a. Jean-Christophe Bouvet, Sonia Savange, Laura Betti, Howard Vernon en Michael Graham.

Met de belofte van een internationale carrière laat een jong kunstcriticus zich overhalen om als 'ghost-writer' voor een befaamd scribent uit te vinden waarom een schilder acht jaar lang niet heeft gewerkt. Hij probeert via de vriendinnen van de kunstenaar achter de waarheid te komen. Een interessant en vermakelijk scenario vol satirische notities over het kunstwereldje kreeg van de debutant een vlakke vormgeving met niet waargemaakte pretenties, waardoor de inhoud en de vorm elkaar steeds in de weg zitten. Een tv-bewerking van het scenario was misschien sterker.

Le Lac des morts-vivants

1980 | Horror

Frankrijk 1980. Horror van J.A. Lazer. Met o.a. Howard Vernon, Pierre Escourrou, Anouchka, Jean Rollin en Anthony Mayans.

Een werkelijk onvoorstelbaar slechte horrorfilm waarin Duitse soldaten die tijdens de Tweede Wereldoorlog om het leven zijn gekomen als zombies terugkeren uit een meer om wraak te nemen op de bevolking van de streek. Ronduit amateuristisch gemaakt, met lachwekkende special effects, houterige vertolkingen (van o.a. Rollin, zelf een beruchte horrorregisseur) en een scenario, of wat daarvoor moet doorgaan, dat puur plagiaat is van SHOCK WAVES. Dit schreeuwt om wraak. Ook bekend als ZOMBIE'S LAKE.

Le Lac des Morts Vivants

1980 | Horror

Spanje/Frankrijk 1980. Horror van Jean Rollin. Met o.a. Howard Vernon, Youri Radionow, Antonio Mayans, Anouchka en Pierre-Marie Escourrou.

Een werkelijk onvoorstelbaar slechte horrorfilm waarin Duitse soldaten die tijdens de Tweede Wereldoorlog om het leven zijn gekomen als zombies terugkeren uit een meer om wraak te nemen op de bevolking van de streek. Ronduit amateuristisch gemaakt, met lachwekkende special effects, houterige vertolkingen (van o.a. Rollin, zelf een beruchte horrorregisseur) en een scenario, of wat daarvoor moet doorgaan, dat puur plagiaat is van SHOCK WAVES. Dit schreeuwt om wraak. Ook bekend als ZOMBIE'S LAKE.

Jean Jaurès: vie et mort d'un socialiste

1980 | Biografie

Frankrijk 1980. Biografie van Ange Casta. Met o.a. Bernard Fresson, Alain Motet, Jacques Dacqmine, Maud Rayer en Michèle Couty.

Geromantiseerde biografie van de Franse staatsman Jaurès, die een van de grote bezielers en grondleggers was van het Franse socialisme. Geboren op 3 september 1859 voelt hij zich reeds jong aangetrokken tot de politiek. In 1882 wordt hij verkozen als de jongste volksvertegenwoordiger. Hij sticht het dagblad L'Humanité in 1904, waarin hij steeds de rechten van de arbeider verdedigde. Hij kent het werk van Marx en is ervan overtuigd dat het dialectisch materialisme het wapen is van de arbeiders om het kapitalisme te overwinnen. Op de vooravond van WO I, op 31 juli 1914, wordt hij vermoord. Boeiende biografie die vooral de mensen zal aanspreken die in politiek geïnteresseerd zijn. Fresson brengt Jaurès op verbluffende wijze terug tot leven. Een knappe hommage aan een man die bijna een eeuw na zijn dood nog steeds een grote invloed uitoefent op het linkse politiek denken in Frankrijk. Fresson kreeg de prijs voor de mannelijke vertolking op het Filmfestival van Praag in 1981.

Les Belles manières

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Jean-Claude Guiguet. Met o.a. Hélène Surgère, Emmanuel Lemoine, Martine Simonet, Hervé Duhamel en Nicolas Silberg.

Arbeidersjongen wordt bediende in huis van rijke vrouw en moet haar zoon verzorgen die zijn moeder weigert te zien. In kalm en comfortabel bestaan wordt werkgeefster voor jongen een tweede moeder of object voor romantischer gevoelens, tot hij tijdens haar afwezigheid woning in brand steekt. Broze film wordt bepaald door contrast tussen gesloten impulsiviteit van niet-acteur Lemoine en elegante gekunsteldheid van Surgère. Regie van andere spelers is zwak en scenario ontspoort tegen het einde, maar niettemin interessant debuut.

Contro quattro bandiere

1978 | Oorlogsfilm

Spanje/Frankrijk/Italië 1978. Oorlogsfilm van Umberto Lenzi. Met o.a. George Peppard, George Hamilton, Horst Buchholz, Jean-Pierre Cassel en Anny Duperey.

Zes studievrienden van verschillende nationaliteit spreken in 1939 af elkaar ieder jaar te zullen treffen in hetzelfde kroegje. Door de oorlog komen ze op verschillende fronten terecht; na de bevrijding treffen slechts twee overlevenden elkaar op de afgesproken plaats: een Amerikaan en de Fran[KA10]caise. In deze standaard-oorlogsfilm (met een startpunt dat verwant is aan SOLDAAT VAN ORANJE) worden via de lotgevallen van de diverse personages alle genre-clichés in onderhoudende afwisseling afgewerkt, maar niet meer dan dat. In de merkwaardige bezetting treedt de Amerikaan Hamilton op als Fransman en de Fransman Cassel als Brit.

Le théâtre des matières

1977 | Experimenteel

Frankrijk 1977. Experimenteel van Jean-Claude Biette. Met o.a. Sonia Saviange, Howard Vernon, Philippe Chemin, Martine Simonet en Brigitte Jacques.

Het thema is niet van belang en gemakkelijk in twee zinnen samen te vatten: de tegenspoed van een voormalig harpiste die toneelspeelster wil worden. Na desillusie op desillusie keert zij terug naar haar harp. Het enige dat telt is de filmstijl, die de minimalistische schoonheidsleer in zijn waarde herstelt. Het woord voert van begin tot eind de boventoon en het geheel doet enigszins denken aan Marguerite Duras. Een calvinistische mise- en-scène met kale en lege decors, waarin besluiteloze figuren heen en weer rennen en zich allerlei onbeduidende verwikkelingen voordoen. Biette valt in geen enkele categorie onder te brengen.

Frauen für Zellenblock 9

1977 | Erotiek

Zwitserland 1977. Erotiek van Jesús Franco. Met o.a. Karine Gambier, Susan Hemingway, Esther Studer, Howard Vernon en Aida Gouvaia.

Veelfilmer Franco draaide in Zwitserland dit op zijn bekend stramien gevlochten verhaal over vrouwelijke leden van een ondergrondse organisatie die in de handen vallen van een sadistische leidster van een vrouwenkamp.

Love and Death

1975 | Komedie

Verenigde Staten/Frankrijk 1975. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Diane Keaton, Olga Georges-Picot, Féodor Atkine en Lloyd Battista.

Na een mislukte aanslag op Napoleon wordt de vredelievende Boris (Allen) als zondebok opgesloten. Wachtend op zijn executie kijkt hij terug op zijn leven en op de gebeurtenissen die hem in deze situatie brachten: zijn onbeantwoorde liefde voor zijn nichtje (Keaton), zijn inlijving in het leger, wat voor een overtuigde pacifist niet gemakkelijk was en zijn ongewilde en onbewuste heldendaden in de strijd tegen de Franse agressors. Dat alles doorspekt met Allens humoristische filosofische bespiegelingen. Soms flauw, toch leuk.

Les Week-ends maléfiques du comte Zaroff

1975 | Horror

Frankrijk 1975. Horror van Michel Lemoine. Met o.a. Howard Vernon, Joelle Coeur, Martine Azencot, Robert Icart en Stéphane Lorry.

Een onbeholpen imitatie van de onvergetelijke THE MOST DANGEROUS GAME/THE HOUNDS OF ZAROFF van Ernest B. Schoedsack en Irving Pichel. De sadististische graaf Zaroff beleeft intens genoegen aan het martelen van naakte jonge vrouwen. Zeer zwak.

Le Miroir obscène

1975 | Drama, Horror, Mysterie

Spanje/Frankrijk 1975. Drama van Jesús Franco. Met o.a. Emma Cohen, Alice Arno, Howard Vernon, Philippe Lemaire en Françoise Brion.

Een griezelig verhaal over een jonge vrouw die zonder het te beseffen verschillende personen afmaakt in opdracht van haar overleden zuster. Deze is jaloers op haar verhoudingen (de twee zusters hadden een liefdesrelatie). Een spiegel fungeert als bemiddelaar. Zij sterft precies op het moment dat haar tante de spiegel breekt. Dit alles is zowel geschikt om door te gaan voor de ergste pornografie als voor een goede bewerking van DRACULA. De Spaanse regisseur Jesus Franco is een produktief man met een oeuvre van wisselende kwaliteit. Deze film vol verschrikkingen, waaraan een sadistisch tintje niet ontbreekt, heeft hij ingenieus in elkaar gezet. Ook bekend als OUTRE-TOMBE.

Das Bildnis der Doriana Gray

1975 | Erotiek

Duitsland/Liechtenstein/Italië 1975. Erotiek van Jesús Franco. Met o.a. Lina Romay, Renato Romano, Howard Vernon, Stewart Black en Pamela Stanford.

Lady Doriana Gray (Romay) woont eenzaam in groot kasteel. De vrouwen met wie zij de liefde bedrijft sterven onder mysterieuze omstandigheden. Haar tweelingzuster leeft in een psychiatrische inrichting, gekweld door het liefdesleven van Doriana, dat zij fel-realistisch mee-ervaart langs telepathische weg. Doriana bezoekt haar zuster en bedrijft de liefde met haar tot de dood erop volgt. Einde. Deze pornofilm heeft dus niets te maken met Oscar Wildes [KL]The Picture of Dorian Gray[KLE] dat is duidelijk. Zoom-happy Franco (hier regisserend als Jess Frank) driftig in de weer rond zijn favoriete seks- en porno-actrice Lina Romay.

Change pas demain

1975 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1975. Mysterie van Paul Vecchiali. Met o.a. Hélène Surgère, Myriam Mezières, Jean-Christope Bouvet, Sonia Savange en Liza Braconnier.

Vrouwelijke politicus met een ministerkandidatuur wordt gechanteerd met gefilmde seks-escapades van haar zoon en schakelt daarom een vrouwelijke detective in. Als diens assistente/levensgezellin wordt vermoord, verandert haar opdracht in een persoonlijke wraakneming; ze rolt tenslotte een organisatie van ex-OAS-leden op. Curieuze en geslaagde poging om detective-genre te vertalen in vrouwelijke termen en om de [KL]hard-core [KLE]-porno functioneel te integreren in `normale cinema`. Amusant om alle stereotiepen nu door vrouwen gespeeld - en daarmee verrassend geparodieerd - te zien, terwijl de porno zowel gepresenteerd wordt volgens morele vooroordelen (gedoe in morsig zwart-wit, de chantage-films), als met bevrijdende vanzelfsprekendheid in de handeling zelf.

Plaisir à trois

1974 | Horror, Erotiek

Frankrijk 1974. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Alice Arno, Robert Woods, Howard Vernon, Tania Busselier en Alfred Baillou.

De maker kent zijn klassieken, zoals [KL]D`apr[KA2]es le Marquis de Sade[KLE]. Ongetwijfeld omdat er de tekst [KLE]Plaisir [KA2]a trois[KLE] uit de mond van De Sade in voorkomt. Daarmee houdt elke overeenkomst op en de Markies zou zich in zijn graf omdraaien bij het zien van dit vreemde `plaisir [KA2]a trois`: een man vermoordt zijn vrouw, daarbij geholpen door zijn geliefde, op de snijtafel van een sinister museum in een afgelegen kasteeltje (uiteraard), waarin zich gebalsemde lijken bevinden. Is het bekijken waard. De censuur heeft er 179 meter uit weggesneden. Ook bekend als LES INASSOUVIES NO 2.

Lorna... l'exorciste

1974 | Horror

Frankrijk 1974. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Pamela Stanford, Guy Delorme, Lina Romay, Jacqueline Laurent en Howard Vernon.

In deze film komt, ondanks de titel, noch een exorcist noch een door de duivel bezetene voor. Het gaat om een moeizame geschiedenis rond het noodlot, reïncarnatie en vrouwelijke demonen. Slecht verteld, slecht gemonteerd, gefilmd en gespeeld. Kortom, totaal ongeloofwaardig. Enkele minder mislukte scènes maken er nog iets van.

Le Jardin qui bascule

1974 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1974. Drama van Guy Gilles. Met o.a. Delphine Seyrig, Patrick Jouané, Sami Frey, Anouk Ferjac en Guy Bedos.

Een jonge [KL]killer[KLE] krijgt de opdracht om een rijke vrouw te vermoorden en weet zich met zijn vriend aan haar en haar kring van kennissen en aanbidders op te dringen. Hij wordt verliefd op haar en vergeet zijn contract, maar als zij hem na enige dagen de bons geeft, doodt hij haar toch en vervolgens zichzelf. Deze nieuwe variant van Gilles op de (homo-erotische) romantische mythologie van de destructieve en zelfdestructieve jongeling en de al wat verlepte femme fatale wordt geholpen door de loyale inzet van de acteurs - een gratis gastrol van Moreau als zingende bistrohoudster - maar krijgt nergens echte overtuigingskracht of vitaliteit, omdat iedereen in de elegante camerabewegingen alleen contrasterend decoratief blijft.

L' Assassin musicien

1974 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1974. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Anna Karina, Joël Bion, Philippe March, Howard Vernon en Hélène Collomb.

Een paranoïde jongeman waant zich de beste violist ter wereld, maar veracht arrivisten die carrière weten te maken. Hij laat zich onderhouden door een jonge werkster, wie hij onbegrip voor zijn talent verwijt. Deze sobere, statische en opzettelijk trage debuutfilm van een leerling van Bresson en Duras, waarin wordt afgezien van dramatisering en psychologisering van de stof, laat met minutieuze exactheid en onder voortdurende herhaling gedragscodes zien op de manier van de moderne romanliteratuur. Hoewel interessant, komt de film onvoldoende los van de formalistische theorie om een eigen bestaansrecht te krijgen.

Al otro lado des espejo

1973 | Horror, Mysterie, Erotiek

Frankrijk/Spanje 1973. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Emma Cohen, Alice Arno, Robert Woods, Françoise Brion en Philippe Lemaire.

Zusters hebben een incestueuze lesbische verhouding tot één van hen zich verlooft en de ander zelfmoord pleegt. Het meisje verbreekt de verloving en gaat in een nachtclub werken, maar zodra ze zich tot een man aangetrokken voelt, krijgt ze geheimzinnige voorspellende beelden via een spiegel door, terwijl de stem van haar zuster zich ook laat horen. Nadat de dood van diverse mannen eerst door de spiegel is voorspeld, worden ze later door de heldin echt vermoord. Begonnen als een horrorthriller werd de film halverwege voorzien van porno- inlassingen en was kennelijk nòg te kort, zodat eindeloze en middelmatige muzikale nummers werden toegevoegd. Een ratjetoe zonder samenhang, dat alleen verbazing wekt door de medewerking van enige kwaliteitsacteurs, die voor een ander soort film waren gecontracteerd, hoewel de daarvan resterende scènes alsnog beneden alle peil zijn.

Un Capitán de 15 años

1972 | Avonturenfilm

Spanje/Frankrijk 1972. Avonturenfilm van Jesús Franco. Met o.a. José Manuel Marcos, William Berger, Edmund Purdom, Sergio Mendizábal en Marc Cassot.

Als gevolg van een schipbreuk is een jongen genoodzaakt de groep overlevenden de weg te wijzen door Afrikaanse gevaren. Een vernuftige bewerking van het verhaal van Jules Verne, met fantastische muziek van Bruno Nicolai.

Robinson und seine wilden Sklavinnen

1972 | Komedie, Erotiek

Duitsland/Frankrijk/Israël 1972. Komedie van Jesús Franco. Met o.a. Yehuda Barkan, Andrea Rau, Anne Libert, Ruth Gassmann en Ingeborg Steinbach.

Een jonge apotheker die in de westelijke beschaving is teleurgesteld trekt zich terug op een eiland. De daar wonende jongedames zorgen ervoor dat hij zich niet verveelt.

La Malediccion de Frankenstein

1972 | Horror, Erotiek

Frankrijk/Spanje 1972. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Dennis Price, Howard Vernon, Anne Libert, Britt Nichols en Fred Williamson.

Cagliostro wil Frankenstein concurrentie aandoen en laat hem door een vanuit zijn sperma en een ei verwekte vogelvrouw doden en neemt het monster over om meisjes te ontvoeren uit wie hij de volmaakte vrouw wil samenstellen. Frankensteins dochter wekt de vader weer tot leven, maar wordt op haar beurt gevangen en net bevrijd als Cagliostro's Vrouw en Frankensteins Monster ritueel zullen gaan paren. Het dolgedraaide scenario - van Franco zelf - werd in een paar dagen verfilmd in decors van eerdere films, waarbij de uitzinnige fantasie op papier in de visuele uitwerking geen enkel equivalent krijgt en zelfs het monster geen overtuigende grime heeft gekregen.

Drácula contra Frankenstein

1972 | Horror

Frankrijk/Spanje 1972. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Dennis Price, Howard Vernon, Alberto Dalbes, Mary Francis en Britt Nichols.

Dr. Frankenstein roept Dracula weer tot leven teneinde de wereld te veroveren. Een verbijsterende en zonderlinge film die vanuit een verteltrant als die van een stripverhaal een hommage brengt aan de 'monster movies' van de Universal. De ruwheid en het haast volledige gebrek aan dialogen resulteert in een bijna abstracte film. Ook bekend onder de Franse titel DRACULA PRISONNIER DE FRANKENSTEIN.

Jungfrauenreport

1971 | Erotiek

Duitsland 1971. Erotiek van Jesús Franco. Met o.a. Hans Hass Jr, Diana Winter, Howard Vernon, Ingrid Steinbach en Eva Garden.

Frank, alias Jess Franco, vertelt in een soort voorlichtingsfilm hoe maagdelijke vrouwen sinds Adam en Eva, via het Romeinse Rijk, de middeleeuwen, de 19e eeuw en tot in de jaren zestig van de 20e eeuw werden... ontmaagd. Het lijkt wat op een documentaire maar de ontmaagdingsscenes zijn netjes geënsceneerd. Eén van de zeven films die Franco in 1971 draaide, tussen wat Dracula- en Frankenstein-klonen in.

Vuelo al infierno

1970 | Avonturenfilm

Spanje/Duitsland 1970. Avonturenfilm van Jesús Franco. Met o.a. Thomas Hunter, Esperanza Roy, Fernando Sancho, Hans Hass Jr. en Ewa Strömberg.

Een vliegtuig vol met kostbare gesmokkelde juwelen en passagiers van diverse pluimage krijgt een ongeluk boven het Amazone-oerwoud. Een film met veel tekortkomingen maar toch sympathiek en behendig, die bovendien een eerbetoon aan JOHNNY GUITAR vormde. Ook bekend als: INFIERNO, TUYA ES LA VICTORIA; Duitse titel: X-312 FLUG ZUR HÖLLE.

Un Beau monstre

1970 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië/Frankrijk 1970. Drama van Sergio Gobbi. Met o.a. Virna Lisi, Helmut Berger, Charles Aznavour, Françoise Brion en Alain Noury.

Jonge vrouw ziet buurvrouw zelfmoord plegen en pleit echtgenoot vrij van verdenking van moord. Ze trouwt zelf met de weduwnaar en ervaart dan diens zakelijke vernietigingsdrang die ook haar steeds dichter tot zelfmoord brengt, zonder dat politie kan ingrijpen omdat er geen strafbare feiten of concrete bewijzen zijn. Psychologische thriller mist overtuigingskracht op scenario-niveau, maar heeft onmiskenbare werking door erotische en troebele uitstraling van de acteurs.

Sie totete in Ekstase

1970 | Misdaad, Erotiek

Duitsland/Spanje 1970. Misdaad van Jesús Franco. Met o.a. Soledad Miranda, Fred Williams, Ewa Stromberg, Howard Vernon en Paul Muller.

Een vrouw besluit om drie mannen te verleiden en vervolgens te vermoorden, omdat deze, zonder het zelf te weten, de dood van haar echtgenoot op hun geweten hebben. Met deze film heeft de produktieve regisseur Jesús Franco een nieuwe versie gecreëerd van één van zijn beste films, MISS MUERTE. Hetzelfde goede resultaat blijft echter uit. Opvallend is de aantrekkingskracht van de inmiddels overleden Soledad Miranda.

Orloff y el hombre invisible

1970 | Horror, Erotiek

Frankrijk/Spanje 1970. Horror van Pierre Chevalier. Met o.a. Howard Vernon, Isabel del Rio, Francisco Valladares, Brigitte Carva en Fernando Sancho.

Dr. Orloff slaagt erin een man onzichtbaar te maken en bestudeert vervolgens zijn seksueel gedrag. De proefpersoon wordt echter langzaam gek. Deze sfeervolle horrorfilm wordt verpest door de, later toegevoegde, pornofragmenten. Een vervolg op GRITOS EN LA NOCHE/L'HORRIBLE DR.ORLOFF. Ook bekend als ORLOFF ET L'HOMME INVISIBLE en LA VIE AMOUREUSE DE L'HOMME INVISIBLE.

El Diablo que vino de Akasawa

1970 | Actiefilm, Erotiek

Spanje/Duitsland 1970. Actiefilm van Jesús Franco. Met o.a. Fred Williams, Soledad Miranda, Ewa Strömberg, Horst Tappert en Walter Rilla.

Een geheim agent komt in de Afrikaanse nederzetting Akasawa aan om daar een gewaagde missie uit te voeren... Een combinatie van spionage, seks en exotisme zoals gebruikelijk van regisseur Franco. Een film die zowel een overdreven uitwerking als een gebrek aan nauwkeurigheid onthult. Geïnspireerd op een roman van Bryan Edgar Wallace. Het was ook een van de laatste films waarin Soledad Miranda speelde. Ook bekend onder de Duitse titel: DER TEUFEL KAM AUS AKASAWA.

La Rose ecorchée

1969 | Drama, Horror

Frankrijk 1969. Drama van Claude Mulot. Met o.a. Philippe Lemaire, Anny Duperey, Howard Vernon, Elisabeth Teissier en Olivia Robin.

Een vermaarde kunstschilder ontfermt zich over een vrouw met een ernstig geschonden gelaat en hij lokt mooie vrouwen naar zijn landhuis om hen van hun gelaatshuid te beroven voor transplantatie. De tweedeling van fel realisme en etherische dromerigheid levert een merkwaardige griezel-romance op.

Blood Rose

1969 |

1969. Claude Mulot. Met o.a. Anny Duperey, Philippe Lemaire, Howard Vernon en Elisabeth Tessier.

Een vermaarde kunstschilder ontfermt zich over een vrouw met een ernstig geschonden gelaat en hij lokt mooie vrouwen naar zijn landhuis om hen van hun gelaatshuid te beroven voor transplantatie. De tweedeling van fel realisme en etherische dromerigheid levert een merkwaardige griezel-romance op.

Justine: la disavventura della virtù

1968 | Drama, Erotiek

Frankrijk/Italië/Spanje/Duitsland 1968. Drama van Jesús Franco. Met o.a. Romina Power, Maria Rohm, Rosemary Dexter, Horst Frank en Klaus Kinski.

Een filmbewerking van de roman van de Markies de Sade over de zusters Justine en Juliette - de deugd en de ondeugd - en hun tegengestelde carrières in een wereld vol zonde en wreedheid. Een banaal scenario werd op een lamlendige manier verfilmd, met een internationale sterbezetting in incidentele rolletjes, waarschijnlijk één opnamedag per persoon. Kinski speelt De Sade aan zijn schrijftafel en suggereert in een paar close-ups méér duistere fantasie dan de complete film die daar de illustratie van moet zijn. Ook bekend als MARQUIS DE SADE: JUSTINE.

Im Schloß der blutigen Begierden

1968 | Horror

Duitsland 1968. Horror van Percy G. Parker. Met o.a. Janine Reynaud, Jan Hendriks, Howard Vernon, Elvira Berndorff en Michel Lemoine.

Een hartoperatie als griezel-hoogtepunt in een horrorfilm die als voornaamste pluspunt zijn kleuren heeft. Een graaf, een oud kasteel, en de aftandse gegevens zijn vervolgens bekend.

Necronomicon - Geträumte sünden

1967 | Horror

Duitsland 1967. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Janine Reynaud, Jack Taylor, Howard Vernon, Michel Lemoine en Nathalie Nord.

Een beschamend stuntelige horrorfilm met Reynaud als een soort vampier-vrouw die mannenbloed nodig heeft om in leven te blijven - of zoiets. Franco bevestigt zijn reputatie als een van de slechtste regisseurs ter wereld met deze op alle niveaus rampzalige produktie.

Le Chien fou

1966 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1966. Misdaad van Eddy Matalon. Met o.a. Claude Brasseur, Dany Carrel, Maurice Chevit, Howard Vernon en Olivier Hussenot.

Een werkloze beraamt met twee lotgenoten een inbraak bij een juwelier, waarbij ondanks de zorgvuldige voorbereiding van alles misgaat. Een nachtwaker wordt gedood en één van de inbrekers raakt zwaar gewond, waarna tussen de anderen een conflict ontstaat: kunnen ze wel of niet naar een dokter? Dit simpele misdaaddrama houdt meer vast aan de logica dan gewoonlijk, waardoor deze debuutfilm van tv-regisseur erg verrassingsloos wordt, zonder dat dat gecompenseerd wordt door een gespannen vormgeving of psychologische uitdieping. Een goede rol van Brasseur als enige kwaliteit.

L'Inconnu de Shandigor

1966 | Drama

Zwitserland 1966. Drama van Jean-Louis Roy. Met o.a. Serge Gainsbourg, Marcel Imhoff, Marie-France Boyer, Jacques Dufilho en Ben Carruthers.

Een nauwelijks te beschrijven film. Zogenaamd een spionageverhaal dat later overgaat in SF, maar voor de regisseur is het mythologische thema niet zo van belang. Op basis van een zeer mager uitgangspunt gaat hij daarmee aan het werk als een choreograaf. Met een moza[KA3]iek van plots laat hij vooral zien, dat hij zich niet aan de regels van een roman of een thriller houdt, maar liever po[KA3]ezie, een wonderlijk soort realistisme en ballet in zijn film stopt. Fascinerend, ook al is het (nagenoeg onvermijdelijke) commerciële mislukken van deze film er de oorzaak van dat ook de carrière van de regisseur de mist inging. Zonder twijfel ook de beste filmrol van Gainsbourg.

El Enigma del ataúd

1966 | Horror

Spanje 1966. Horror van Santos Alcocer. Met o.a. Danielle Godet, Howard Vernon, María Saavedra en Tota Alba.

Een stervende lord Gallimh roept zijn erfgenamen bijeen op zijn sombere kasteel. Kort daarna overlijdt hij op geheimzinnige wijze. Een soort kopie van de eerste films van Jesús Franco. Het ging zelfs zover dat de film in Frankrijk de titel LES ORGIES DU DR. ORLOFF kreeg, mede doordat Howard Vernon de hoofdrol speelde. Eveneens bekend als SÓLO UN ATAÚD en LA MALDICIÓN DEL ATAÚD.

Cabezas quemadas

1966 | Avonturenfilm

Spanje/Frankrijk 1966. Avonturenfilm van Willy Rozier. Met o.a. Lang Jeffries, Estella Blain, Philippe Clay, Roberto Camardiel en Jacques Dufilho.

Een groep desperado's vervoert wapens door de Afrikaanse woestijn. Een middelmatige maar sympathieke avonturenfilm, een co-produktie die gedeeltelijk geïnspireerd is door LE SALAIRE DE LA PEUR.

Miss Muerte

1965 | Horror, Thriller, Erotiek

Spanje/Frankrijk 1965. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Estella Blain, Mabel Karr, Fernando Montès, Howard Vernon en Guy Mairesse.

De dochter van een overleden geleerde die langs operatieve weg mensen zijn wil probeerde op te leggen, wil de dood van haar vader wreken. Een nachtclubdanseres dient als lokvogel. Deze bizarre en barokke griezelfilm stamt uit de tijd dat Franco nog geen acht films per jaar maakte en zijn best nog deed. Jean- Claude Carrière werkte mee aan het scenario maar overtuigend werd het niet. De fysieke charmes en het gebrek aan expressie van Blain zijn ideaal voor de rol van de robot-achtige danseres.

Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution

1965 | Film noir, Mysterie, Thriller, Sciencefiction, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1965. Film noir van Jean-Luc Godard. Met o.a. Eddie Constantine, Anna Karina, Akim Tamiroff, Howard Vernon en László Szabó.

Fascinerende melange van film noir, spionageverhaal en existentieel drama in science fiction-kader met als stoïcijnse spil Lemmy Caution. Onder het alziend haviksoog van rochelende Übercomputer Alpha 60 moet het personage uit de romans van Peter Cheyney als geheim agent op missie in het totalitaire Alphaville. Briljant verbeeldt en verklankt Godard het troosteloze bestaan in de Orwelliaanse technocratenmetropool, oftewel sixties-Parijs zonder oriëntatiepunten. Kunst is er uitgeroeid, liefde, tranen en de vraag 'Waarom?' zijn taboe. Behalve querulante genrepastiche vol filmgrapjes is deze modernistische oogstreling in zwart-wit Godards mooiste liefdesverklaring aan muze Karina. Gouden Beer, Berlijn 1965. Cameo van Jean-Pierre Léaud.

Bienvenido, padre Murray

1963 | Western

Spanje/Frankrijk 1963. Western van Ramón Torrado en Ramon Torrado. Met o.a. René Muñoz, Ángel del Pozo, Paul Piaget, Charito del Río en Howard Vernon.

Een zwarte priester komt in een dorp in het wilde westen dat door een zeer invloedrijk persoon wordt overheerst. Belachelijke, vrome western. De derde film die Ramón Torrado met de Cubaan René Muñoz heeft opgenomen en waarin hij heeft getracht het succes van FRAY ESCOBA te herhalen.

La Muerte silba un blues

1962 | Misdaad

Spanje 1962. Misdaad van Jesús Franco. Met o.a. Conrado San Martín, Danik Patisson, Perla Cristal, Georges Rollin en Fortunio Bonanova.

Een detective moet een verdorven miljonair ontmaskeren. De eerste keer dat Jesús Franco zich heeft gewaagd aan het exotische detectivegenre, zoals dat te zien valt in MR. ARKADIN en THE LADY FROM SHANGHAI, beide van Orson Welles is dan ook duidelijker zichtbaar dan gewoonlijk. Een zeer bezienswaardige film met veel atmosfeer.

La Mano de un hombre muerto

1962 | Misdaad, Horror

Spanje/Frankrijk 1962. Misdaad van Jesús Franco. Met o.a. Howard Vernon, Hugo Blanco, Fernando Delgado, Paula Martel en Georges Rollin.

De geest van een sadistische aristocraat neemt diens kleinkind in zijn macht. Een prachtig thema dat vanwege een slechte opzet echter niet geslaagd is. De film wordt toch van de ondergang gered dankzij een bewonderenswaardig gevoel voor esthetiek en enkele prachtige scenes: de kredietmoord en de geseling in het souterrain. Daarmee kan hij worden beschouwd als een betekenisvol werk uit de beginperiode van Jesús Franco. Ook bekend als LE SADIQUE BARON VON KLAUS en LE SADIQUE.

Gritos en la noche

1962 | Horror

Spanje/Frankrijk 1962. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Howard Vernon, Riccardo Valle, Maria Silvers, Conrado Sanmartin en Diana Lorys.

Een vroegere gevangenisarts ontvoert, met behulp van twee zombies die hij aan de dodencel heeft overgehouden, lichte vrouwen om met hun bloed zijn levend verbrande dochter tot leven te wekken. Een politieman komt hem op het spoor en gebruikt zijn vriendin als lokaas. Vóór hij export-porno aan de lopende band ging maken had Franco een bescheiden reputatie in het horror-genre, vooral dank-zij zijn behendigheid in het plagiëren van beroemde voorbeelden. Deze film leent veel van CALIGARI en HOUSE OF USHER, maar houdt de spanning erin, en het fanatieke uiterlijk van Vernon is ideaal voor de krankzinnige geleerde.

Autopsia de un criminal

1962 | Misdaad

Spanje 1962. Misdaad van Ricardo Blasco. Met o.a. Francisco Rabal, Danielle Godet, Howard Vernon en Félix Dafauce.

Een avonturierster wil haar geliefde vermoorden om te kunnen trouwen met de diplomaat die zij zojuist heeft verleid. Deze goede detectivefilm heeft een fantastische rolverdeling. Twee buitenlandse acteurs, Godet en Vernon, waren destijds veelvuldig in Spaanse films te zien. Ze verleenden ook aan deze film hun medewerking.

The Awful Dr. Orloff

1961 | Horror

Spanje 1961. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Howard Vernon, Conrado Sanmartin, Diana Lorys, Ricardo Valle en Perla Cristal.

Horrorfilm van middelmatig allooi over een gestoorde chirurg die een aantal vrouwen opereert, op zoek naar onderdelen om zijn mismaakte dochter op te lappen.

Première brigade criminelle

1961 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1961. Misdaad van Maurice Boutel. Met o.a. Dora Doll, Howard Vernon, Jacques Dumesnil, Carl Studer en Jacqueline Joubert.

De echtgenote van een Canadese diplomaat wordt in Parijs gechanteerd om een geheime code te verraden. Om de carrière van haar man te redden doodt ze de afperser en geeft dat de schijn van een crime passionnel. Een journaliste komt achteraf achter de waarheid. Het onlogische scenario wordt door de gebrekkige regie en goedkope produktie nog verder gesaboteerd, zodat iedere interesse in de chaos verloren gaat.

La Venganza del Zorro

1961 | Western, Actiefilm

Spanje 1961. Western van Joaquin Luis Romero Marchent en Joaquin L. Romero Marchment. Met o.a. Frank Latimore, Mary Anderson, Ralph Marsch, Howard Vernon en Maria Luz Galicia.

Een western met de pittige sfeer van het oude Californië - al werd hij gemaakt in het buitenland. Latimore is een bijzonder enthousiaste Zorro.

Interpol contre X

1961 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1961. Misdaad van Maurice Boutel. Met o.a. Howard Vernon, Junie Astor, Joëlle Bernard, Robert Dalban en Andrex.

Een organisatie die drugs smokkelt, gebruikt het transport van in Turkije gestorven Fransen naar hun geboorteland als dekmantel. Interpol komt op het spoor en weet alle schurken te doen sneuvelen. Deze goedkope en gebrekkige B-film, waarin authentieke gegevens uit Interpol-dossiers zijn verwerkt tot een volstrekt onlogisch en ongeloofwaardig scenario, doet de politiemethodiek al even onwaarschijnlijk lijken.

Han matado a un cadaver

1961 | Misdaad, Thriller

Spanje/Frankrijk 1961. Misdaad van Julio Salvador. Met o.a. José Campos, Colette Ripert, Angel Picazo, Maria Mahor en Dionisio Macias.

De moord op een nachtclubzangeres in Barcelona brengt de politie op het spoor van een valsemunterscomplot. De tweelingzus van de zangeres wordt ingezet om de gangsters in verwarring te brengen. Het kost haar bijna het leven, maar ze wordt beloond met een huwelijksaanzoek van de inspecteur. De Spaanse situering en de pittoreske locaties behoeden deze doorsnee misdaadfilm voor een déjà vu-effect. De film wordt echter nooit echt spannend of verrassend. Franse titel: INTERPOL RECHERCHE.

Une Gueule comme la mienne

1960 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1960. Drama van Frédéric Dard. Met o.a. Paul Guers, Claire Maurier, Jacques Duby, Olivier Hussenot en Howard Vernon.

Een schrijver die actief is in het verzet, wordt uit baatzucht van de Gestapo gered door een collaborerende uitgever, met wiens vrouw hij een verhouding krijgt. Ze misbruikt hem om haar echtgenoot op te ruimen voor een andere minnaar. Uit wraak dirigeert hij de geallieerden in een bombardement waarbij zij sneuvelt. De regiepoging van de thriller-schrijver Dard heeft suggestieve en spannende verzetsscènes, maar het overspelverhaal verzandt in lamlendige clichés.

Die 1000 Augen des Dr. Mabuse

1960 | Misdaad, Thriller

Duitsland/Frankrijk/Italië 1960. Misdaad van Fritz Lang. Met o.a. Gert Fröbe, Wolfgang Preiss, Dawn Addams, Peter van Eyck en Werner Peters.

Derde Dr. Mabuse-film van Fritz Lang (Metropolis) en tevens de zwanenzang van de Duitse cineast (1890-1976). Schrijver Norbert Jacques kwam begin vorige eeuw op de proppen met Dr. Mabuse, een archetypisch duister genie dat verlangt naar wereldheerschappij. In Die 1000 Augen heeft de snoodaard zich verschanst in het door de nazi’s gebouwde Hotel Luxor waar hij met behulp van technische observatiesnufjes en meegaande handlangers een spoor van dood en verderf zaait. Rechercheur Kras (Fröbe) verschanst zich in de lobby om de meestercrimineel te dwarsbomen. Geen topstuk in Langs oeuvre maar de lowbudgetfilm weet te intrigeren dankzij tal van dubbelzinnige personages.

Nathalie, agent secret

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Martine Carol, Félix Marten, Jacques Berthier, Dany Saval en Darío Moreno.

Een wufte mannequin sluit een weddenschap af, waardoor ze voor een atoomspionne wordt aangezien. Ze krijgt ook nog een moord in de schoenen geschoven, die ze met onvermoeid vernuft zelf weet op te lossen. Dit tweede NATHALIE-avontuur is met minder brille gemaakt dan deel 1, en het type van het slimme domme blondje is nu ook minder verrassend, maar het resultaat blijft redelijk onderhoudend.

Jusqu'au dernier

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Paul Meurisse, Marcel Mouloudji en Max Revol.

Een gangster besteelt zijn medebendeleden en duikt onder in het circus waar zijn zuster optreedt. Als ze hem toch op het spoor komen, leidt de afrekening tot de totale liquidatie van de bende en sneuvelt de hoofdpersoon als laatste. Hoewel het scenario neerkomt op slachtoffers tellen tot er niemand meer over is, geeft de circus-situering een sfeervolle achtergrond die in het camerawerk soms boeiend wordt benut. Het acteren is interessanter dan de rollen zelf.

Bob le Flambeur

1956 | Drama, Misdaad, Film noir, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Roger Duchesne, Isabelle Corey, Daniel Cauchy, Howard Vernon en Guy Decomble.

'Mooie boeventronie,' zegt Robert Montagné tegen zijn spiegelbeeld. Een waar woord: Roger Duchesne (1906-1996), die de oudere gangster Bob de Gokker vertolkt, was, na een vooroorlogse succescarrière als acteur, in het Parijse 'milieu' beland en er wegens schulden weer uit verbannen. Een ideale figuur, dus, om in deze gelaagde misdaadfilm als ongrijpbare speeltafelverslaafde het Casino van Deauville te beroven. Later betreurde Melville dat de dialogen van noir-auteur Auguste le Breton louter verroest argot bevatten, maar inmiddels is juist dat bargoens een van de charmes van Bob le Flambeur. Henri Decaë fotografeerde het uitgaanskwartier Pigalle als een prachtig licht-en-schaduwspel.

Manina, la fille sans voiles

1952 | Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1952. Romantiek van Willy Rozier. Met o.a. Brigitte Bardot, Howard Vernon, Espanita Cortez en Raymond Cordy.

Op haar Eilandje Zorgeloos ten zuiden van Corsica ontmoet vuurtorenwachterdochter Manina archeologiestudent Gérard, duikend naar een gezonken Fenicisch scheepswrak vol antieke schatten. Dit indrukwekkende staaltje plotminimalisme ontsnapte aan de vergeetput dankzij een tijdens de opnamen pas zeventien lentes tellend Bardotje in minikini. Voorafgaand aan de première gepubliceerde, suggestieve kiekjes van het kraakverse nimfje werden een juridisch twistpunt. Brigitte playbackt in dit sluiervrije niemandalletje, waarin ze welbeschouwd niet eens zo veel in beeld is, tevens een liedje. Latere Eurosleaze-VIP Vernon speelt de fielt van dienst.

La fille au fouet

1952 | Avonturenfilm, Komedie, Drama

Frankrijk/Duitsland/Zwitserland 1952. Avonturenfilm van Jean Dréville, René Le Hénaff en Roger Burckhardt. Met o.a. Gaby Morlay, Véronique Deschamps, Michel Barbey, Michel Simon en Colette Darfeuil.

Een bewerking van de melodramatische roman Pietro der Schmuggler van Ernst Zahn. Het verhaal gaat over een meisje dat als jongen verkleed is, over smokkelaars, jaloezie, wraak en een erfenis. De rommeligheid van de film wordt nog versterkt door het feit dat er drie regisseurs aan meewerkten. Le Hénaff werd wegens ziekte vervangen door Dréville die de film redde van de onbetekenendheid, door er een verwarrende, tamelijk erotische sfeer aan te geven, met name in de scènes waar het meisje in een jongensinternaat verblijft. Er is ook een Duitse versie gemaakt, met andere acteurs, DAS GEHEIMNIS VOM BERGSEE.

La Môme vert-de-gris

1952 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Dominique Wilms, Howard Vernon, Jean-Marc Tennberg en Darío Moreno.

Geheim agent Lemmy Caution wordt naar Casablanca gestuurd om een verdwenen goudvoorraad op te sporen. Een geraffineerde nachtclubzangeres weet hem van zijn doel af te houden, maar kiest uiteindelijk zijn zijde tegen de gangsters. De eerste film met Constantine als de romanheld van Peter Cheney komt door alle ontwikkelingen in het genre sindsdien in de actie-scènes weinig pittig over, maar er is meer aandacht aan humor dan in de meeste volgende films.

Le silence de la mer

1949 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Nicole Stéphane, Howard Vernon en Jean-Marie Robain.

Een Duitse officier wordt in 1941 door de legerleiding in een Frans landhuis ondergebracht waar de bewoners - oom en nicht - weigeren het woord tot hem te richten. Tegen hun zwijgen in houdt hij zijn monologen waaruit zijn vredelievendheid, artisticiteit en respect voor de Franse cultuur blijkt, zonder dat hij ooit een reactie losmaakt. Hij vraagt weer naar het front te worden gestuurd. Na zijn vertrek blijkt dat het meisje toch verliefd op de vijand was. Deze opmerkelijke debuutfilm van Melville - naar de roman van Vercors - weet met geringe middelen de spanning vast te houden en emoties te suggereren. Stéphane is schitterend in haar kwetsbare trots. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Henri Decae.

L' Auberge du péché

1949 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1949. Film noir van Jean de Marguenat. Met o.a. Ginette Leclerc, Alice Tissot, Christiane Barry, Madeleine Suffel en Jean-Pierre Kérien.

Gedateerde bewerking van de misdaadroman Café noir van de vergeten Georges-André Cuel. Het was de laatste film van De Marguenat.

Black Jack

1949 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk 1949. Misdaad van Julien Duvivier. Met o.a. George Sanders, Patricia Roc, Herbert Marshall, Agnes Moorehead en Aline MacMahon.

Een aan lager wal geraakte advocaat hoopt met de opiumhandel een grote slag te slaan en dan stil te gaan leven. Bij een schipbreuk leert hij een meisje kennen dat zijn betere ik naar boven brengt en voor wie hij de zaak opgeeft, echter te laat voor de politie die hem al op het spoor is. Deze internationale avonturenfilm heeft een verward en praterig scenario met een tegenstrijdige psychologische tekening, waardoor de sfeervolle fotografie en een aantal virtuoze scènes slechts bij vlagen kunnen boeien.

Le diable boîteux

1948 | Komedie, Familiefilm, Biografie

Frankrijk 1948. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Sacha Guitry, Emile Drain, Jeanne Fusier-Gir en Renée Devillers.

Vrij ge[KA3]interpreteerde biografie van de beroemde, maar raadselachtige Talleyrand, op een geniale wijze nieuw leven ingeblazen door Guitry. Een sarcastisce schildering van zijn turbulente verhouding met de woedende, despotische en onhumoristische Napoleon (Drain). Een over het algemeen satirische beeld van de geschiedenis. Talleyrand wordt buiten de deur gezet, maar houdt niet op om door het raam binnen te komen tijdens de wals van regeringen en revoluties. Schitterend spel en opmerkelijke decors van René Renoux. Een van de beste films van een in eer herstelde cineast. Scenario van de regisseur, camerawerk van N. Toporkoff.

Du Guesclin

1948 | Drama, Historische film

Frankrijk 1948. Drama van Bernard de Latour. Met o.a. Fernand Gravey, Junie Astor, Gisèle Casadesus, Gérard Oury en Ketti Gallian.

Een middeleeuwse ridder die als strijder voor koning Charles grote successen boekt, verwaarloost door zijn dwarse karakter zijn toegewijde vrouw, die sterft als hij een oorlog voert in Spanje. Ze laat haar man een ring na die bij diens dood naar de koning wordt gezonden, die hem op z[KA1]i[KA1]jn beurt weer aan Jeanne d`Arc zal schenken. De als regisseur debuterende scenarioschrijver mist de ervaring (en het talent) voor het regisseren van veldslagen en actie-scènes, en laat het ten opzichte van de acteurs ook afweten. Een langdradige amateurfilm, die hooguit leuk is om bekende acteurs in hun jongere jaren terug te zien.

Les Jeux sont faits

1947 | Drama, Mysterie, Horror, Experimenteel

Frankrijk 1947. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Micheline Presle, Marcello Pagliero, Charles Dullin, Marguerite Moreno en Fernand Fabre.

In het hiernamaals ontmoeten een door haar echtgenoot vermoorde vrouw en een door de politie gedode stakingsleider elkaar en merken dat ze op aarde een ideaal liefdespaar zouden zijn geweest. Ze krijgen vierentwintig uur herkansing, maar de strijdige interesses en milieus blijken obstakels, zodat het lot geen andere wending krijgt. Het oorspronkelijk scenario van Jean- Paul Sartre is kenmerkend voor zijn existentialisme, maar het krijgt een bekwame, maar ongeïnspireerde filmvorm en een onvoldoende bezetting van de mannelijke hoofdrol. Gevolg: een film die interessanter is om over na te denken of te praten dan om te zien. Het scenario is van regisseur Delannoy, Jacques- Laurent Bost en Jean-Paul Sartre. Het camerawerk is van Christian Matras.

Les Chouans

1946 | Drama, Historische film

Frankrijk 1946. Drama van Henri Calef. Met o.a. Jean Marais, Madeleine Robinson, Madeleine Lebeau, Marcel Harrand en Pierre Dux.

Markies keert in 1779 terug in Frankrijk om zich aan te sluiten bij het royalistisch verzet. Een jonge vrouw krijgt van de politie opdracht hem in de val te lokken, maar ze worden verliefd op elkaar, verzaken hun idealen en worden samen door partizanen gedood. Roman van De Balzac kreeg weinig bezielende filmvorm waarbij tragisch liefdespaar Marais-Lebeau hun romantische gevoelens tot in het belachelijke aandikken. Goed spel van Robinson als fanatieke royaliste.

Le père tranquille

1946 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Komedie van René Clément. Met o.a. Noël-Noël, Nadine Alari, José Artur, Claire Olivier en Jean Varas.

Een goedmoedige huisvader in een provincieplaats is - zonder dat de directe omgeving dit vermoedt - hoofd van het plaatselijk verzet en weet vernuftige sabotage-acties tegen de Duitsers te bedenken. Deze oorlogskomedie is waarschijnlijk de beste die Noël-Noël maakte, omdat zijn nadrukkelijk geëtaleerde vriendelijkheid - ook als scenario-schrijver - tegenwicht kreeg in de koele vormgeving van een vakman als Clément.

La Foire aux chimères

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Madeleine Sologne, Claudine Dupuis, Margo Lion, Annette Poivre en Dora Doll.

Een naargeestig en somber verhaal over een man die geld vervalst in ruil voor de liefde van een jonge, blinde vrouw. Nadat ze haar gezichtsvermogen terug heeft, verlaat zij hem uiteraard om er met een messenwerper vandoor te gaan. De politie brengt zijn zaak aan het licht. De valsemunter pleegt zelfmoord. Zo`n thema loopt het gevaar onbedoeld komisch uit te vallen. Niets is minder waar. De niet te definie[KA3]eren Pierre Chenal schept hier weer de duistere, troebele en beklemmende sfeer van zijn politiefilms van voor de oorlog, die hij maakte onder zijn ware naam Pierre Cohen (geboren in 1903); hij moet naderhand ongelukkiger zijn geweest. Zoals te doen gebruikelijk doet de glansrijke rolbezetting veel maar de beelden van Pierre Montazel mogen er ook wezen en de decors van Jean d'Eaubonne al evenzeer. Scenario van Jacques Companeez en Ernest Neubach.

L' Insaisissable Frédéric

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Annette Poivre en Paul Meurisse.

Een bewerking van de roman van Solange Delmont, die destijds niet-bloedige detectives afleverde. Keurig vermaak zonder pretenties waarin alles goed afloopt. Goed acteerwerk, en Carlo Rin heeft meegewerkt aan het scenario.

Un Ami viendra ce soir

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Sologne, Yvette Andreyor, Cécilia Paroldi, Lily Mounet en Michel Simon.

Een vreemd sanatorium in de Alpen tijdens de Duitse bezetting: het dient als hoofdkwartier van het Verzet terwijl spionnen, door de nazi's betaald, zich onder de demente patiënten bevinden. De sfeer is zo gespannen dat men niet goed de een van de ander kan onderscheiden tijdens de gewelddadige gebeurtenissen. Deze film lijdt onder zijn lengte maar bevat een aantal verstikkende scènes in een claustrofobische sfeer met bovendien uitzonderlijke intense acteerstaaltjes.

Nuits d'alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Léon Mathot. Met o.a. Hélène Perdrière, Simone Cerdan, Jane Marken, Régine Montlaur en Roger Pigaut.

Iemand is neergeschoten door de Gestapo op de landingsbaan van een Engels vliegtuig op Franse bodem. Zijn vriend, de verzetsstrijder Pierre, kan intussen zijn activiteiten voortzetten. Vandaag de dag komt deze situatieschets schematisch, overdreven, sentimenteel en langdradig over. Op z'n minst zit het hecht in elkaar. Voorstelbaar dat zo'n film ten tijde van de Bevrijding een groot succes was.

Les Clandestins

1945 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van André Chottin. Met o.a. Suzy Carrier, Georges Rollin, Constant Rémy, Samson Fainsilber en Guillaume de Sax.

Een journalist van het verzet en de dochter van een 'verrader' beleven, net als Romeo en Julia, hun verboden liefde onder het hakenkruis en dat alles in een geladen Gestapo-atmosfeer vol martelingen, gevangenissen, angst en bloed. De talentloze regisseur heeft het allemaal een beetje te veel aangedikt en daardoor heeft deze sombere film iets belachelijks gekregen, wat waarschijnlijk niet de bedoeling geweest zal zijn. Het is trouwens een bewerking van een verhaal van Lucien Barnier. Ook bekend als DANGER DE MORT.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Howard Vernon op televisie komt.

Reageer