Ebbe Rode: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Sidste Akt

1987 | Komedie

Denemarken 1987. Komedie van Edward Fleming. Met o.a. Birgitte Federspiel, Mime Fönss, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen en Ebbe Rode.

Een aantal bejaarde actrices tracht elkaar de loef af te steken in een voor hen opgerichte bejaardeninstelling. Gebaseerd op het bijna vergeten toneelstuk Waiting in The Wings van Noel Coward. Fleming voert de oude dametjes - die zich wellicht nooit eerder zo uitleefden - ten tonele als oude krengen die met gespierde vulgariteiten trachten te overleven. Schitterende dialogen en vertolkingen door een handvol Deense gepensioneerde actrices.

Babettes gæstebud

1987 | Drama, Romantiek, Muziek

Denemarken 1987. Drama van Gabriel Axel. Met o.a. Stéphane Audran, Jean-Philippe Lafont, Bibi Andersson, Jarl Kulle en Bodil Kjer.

Babette, ooit een gevierde Parijse kokkin, werkt nu in een sobere Deense plattelandsgemeenschap. De diep religieuze dorpelingen zien aanvankelijk niets in haar Bourgondische aanpak, maar laten zich schoorvoetend verleiden door de delicate gerechten. Van het mooie korte verhaal van Isak Dinesen (pseudoniem voor Karen Blixen, auteur van het eveneens verfilmde Out of Africa), dat zo prettig het ascetische afzien laat contrasteren met het temperamentvolle joie de vivre, werd in 2002 een opera gemaakt. Babettes gæstebud won de Oscar en de BAFTA voor beste niet-Engelstalige film.

The Only Way

1970 | Oorlogsfilm, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Denemarken 1970. Oorlogsfilm van Bent Christensen. Met o.a. Martin Potter, Jane Seymour, Ebbe Rode, Helle Wirkner Kragh en Ove Sprogøe.

De SS wil in oktober 1943 achtduizend Deense joden naar de concentratiekampen deporteren, maar het verzet probeert hen naar het neutrale Zweden te smokkelen. Deze Engelstalige co-productie concentreert zich op de belevenissen van één gezin. Ondanks de handicap van het acteren in een vreemde taal weten de Deense acteurs meer te overtuigen dan het liefdespaar Potter- Seymour.

Naboerne

1966 | Komedie

Denemarken 1966. Komedie van Bent Christensen. Met o.a. Ebbe Rode, John Price, Peter Steen, Pouel Kern en Karl Stegger.

Een tandarts en een fabrikant van feestartikelen zijn de aanleiding tot hun burenruzie al lang vergeten, maar zetten de pesterijen over en weer door in steeds radicaler vormen, tot hun huizen met de grond gelijk gemaakt zijn. Deze absurde klucht - waardoorheen de romance tussen de zoon van het ene en een nichtje van het andere gezin speelt - wordt met verve gebracht, maar is wel erg voorspelbaar. (In de animatiefilm NEIGHBOURS vertelde Norman McLaren hetzelfde verhaal in minder dan een kwart van de tijd!)

Gertrud

1964 | Drama

Denemarken 1964. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Nina Pena Rode, Bendt Rothe, Ebbe Rode, Board Owe en Anna Malberg.

Na een verhouding met een dichter breekt een zangeres haar loopbaan af om in het huwelijk te treden met een aspirant- politicus. De geringe aandacht van haar echtgenoot leidt tot frustraties en een romance met een muzikant. De terugkeer van de dichter maakt de verhoudingen alleen maar moeilijker en Gertrud kiest voor een leven alleen. Het klassieke toneelstuk van Hjalmar Söderberg kreeg van Dreyer in zijn laatste film een ascetische, trage bewerking, waarvan vormgeving afstand schept tot een al te verklarende psychologie van de dialogen, terwijl de vormgeving tevens de periode rond 1900 de melancholieke charme geeft van iets wat definitief voorbij is, waardoor men de personages nieuwsgierig volgt.

Harry og kammertjeneren

1961 | Komedie

Denemarken 1961. Komedie van Bent Christensen. Met o.a. Osvald Helmuth, Ebbe Rode, Gunnar Lauring, Henning Moritzen en Lise Ringheim.

Een bejaarde werknemer op een zodat hij in staat is een butler in dienst te nemen om zijn eenzaamheid thuis te verdrijven. De vormelijke huisknecht kan moeilijk wennen aan de gemoedelijkheid van zijn werkgever en diens kaartclub, maar er groeit toch een verstandhouding die ook blijft als het geld op is. Het aardige gegeven wordt opgesierd met een oorspronkelijke en soms bijna surrealistische humor, die de film uittilt boven de technische onvolkomenheden (waaronder het geluid): een voorbeeld voor andere kleine filmproducerende landen.

Naalen

1951 | Misdaad

Denemarken 1951. Misdaad van Johan Jacobsen. Met o.a. Ebbe Rode, Tove Maës en Gunnar Lauring.

Een diabeticus ziet een lucratieve zaak in de smokkel van insuline en heeft daartoe een jonge arts ingeschakeld, die echter gewetensbezwaren krijgt. De diefstal van de insulinevoorraad uit het ziekenhuis wordt niet voorkomen, maar door toedoen van de arts en zijn vriendin kan de bende toch gearresteerd worden. Het scenario lonkt enigszins naar THE THIRD MAN, en zou een boeiende misdaadfilm hebben kunnen opleveren als de regie niet zo ondermaats was. Het camerawerk van Werner Hedmann - de latere regisseur van de 'dierenriem' porno-komedies - is al evenmin opmerkelijk.

Kristinus Bergmann

1948 | Drama, Misdaad

Denemarken 1948. Drama van Astrid & Bjarne Henning-Jensen. Met o.a. Ebbe Rode, Preben Leergaard en Lily Wijding.

Enkele in hun jeugd uitgebuite boerenknechten zijn uit armoede tot diefstal gekomen en kopen met de buit de boerderij op waar ze vroeger zijn afgebeuld. Door verraad worden ze toch gearresteerd, maar er zijn inmiddels twee vrouwen die wachten tot ze hun straf hebben uitgezeten. Een sfeervol gemaakt sociaal drama, dat net als veel films uit die periode de oorzaken van misdaad in de opvoeding zoekt en die wel erg zwaar-noodlottig aanzet. Het platteland levert fraaie scènes op.

Ditte menneskebarn

1946 | Familiefilm, Drama

Denemarken 1946. Familiefilm van Bjarne & Astrid Henning-Jensen. Met o.a. Tove Maës, Karen Poulsen, Rasmus Ottesen, Karen Lykkehus en Edvin Tiemroth.

Een door haar grootmoeder opgevoed weesmeisje wordt geadopteerd door een paardenhandelaar en verzorgt het gezin als de moeder wegens diefstal gevangen zit. Ze krijgt werk op een boerderij en wordt verleid door de boerenzoon, zodat ze zwanger bij haar pleegouders terugkeert. Deze naoorlogse succesfilm betracht een lofwaardige discretie in de behandeling van alle kommer en kwel en concentreert zich vooral op close-ups van de jonge heldin, wier weerstandsloze passiviteit en onbreekbare levensmoed van Maes overtuigend gestalte krijgen.