Dan Curtis: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 31 films gevonden.

The Love Letter

1998 | Fantasy, Romantiek

Verenigde Staten 1998. Fantasy van Dan Curtis. Met o.a. Jennifer Jason Leigh, Campbell Scott, Estelle Parsons, David Dukes en Irma P. Hall.

Bravo Two Zero

1998 | Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Zuid-Afrika 1998. Drama van Tom Clegg. Met o.a. Sean Bean, Jamie Bartlett, Kevin Collins, Ian Curtis en Richard Graham.

Andy McNab is een recente oorlogsheld van de Britten. Tijdens de Golfoorlog in 1991 werd hij met zijn geheime militaire team in Irak gedropt om de Scud-raketten te saboteren. Vanwege verouderde informatie bleek het succesvol uitvoeren van de missie onmogelijk en werd overleven het doel. McNab verloor enkele soldaten, werd vreselijk gemarteld, maar kwam uiteindelijk terug in Engeland, waar hij zijn ervaringen opschreef. Later hielp hij Sean Bean (Ronin) bij de opnames in Zuid-Afrika om hem zo intens mogelijk na te spelen. Bravo Two Zero blijft hier en daar beperkt tot het opsommen van feiten, maar is niettemin een realistische, spannende oorlogsfilm. (IdH/VPRO Gids)

Trilogy of Terror II

1997 | Horror

Verenigde Staten 1997. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Lysette Anthony, Geraint Wyn Davies, Matt Clark, Geoffrey Lewis en Blake Heron.

Andy McNab is een recente oorlogsheld van de Britten. Tijdens de Golfoorlog in 1991 werd hij met zijn geheime militaire team in Irak gedropt om de Scud-raketten te saboteren. Vanwege verouderde informatie bleek het succesvol uitvoeren van de missie onmogelijk en werd overleven het doel. McNab verloor enkele soldaten, werd vreselijk gemarteld, maar kwam uiteindelijk terug in Engeland, waar hij zijn ervaringen opschreef. Later hielp hij Sean Bean (Ronin) bij de opnames in Zuid-Afrika om hem zo intens mogelijk na te spelen. Bravo Two Zero blijft hier en daar beperkt tot het opsommen van feiten, maar is niettemin een realistische, spannende oorlogsfilm. (IdH/VPRO Gids)

Me And The Kid

1993 | Familiefilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1993. Familiefilm van Dan Curtis. Met o.a. Danny Aiello, Alex Zuckerman, Joe Pantoliano, Cathy Moriarty en David Dukes.

Harry (Aiello) en zijn maat Roy (Pantoliano) vangen bot bij hun inbraak bij de stinkend rijke Feldmans. Tegen de zin van Harry in neemt Roy dan maar het zoontje Gary (Zuckerman) mee die een fors losgeld kan opleveren. Maar Gary is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en bovendien beleeft hij de tijd van zijn leven. In plaats van naar huis te gaan wil hij met Harry mee naar Mexico. Flauwe, kinderachtige komedie waarmee je zelfs de jongeren niet stil kunt houden. De gags hebben we allemaal al wel eens eerder gezien en de spanning is ver te zoeken. Het einde is helemaal pathetisch. Curtis is duidelijk meer op zijn plaats als regisseur van sterke thrillers. Richard Tannenbaum baseerde het scenario op de roman Taking Gary Feldman van Stanley Cohen. Dietrich Lohmann stond achter de camera. Ultra Stereo.

Intruders

1992 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1992. Sciencefiction van Dan Curtis. Met o.a. Richard Crenna, Susan Blakely, Daphne Ashbrook, Alan Autry en Ben Vereen.

Crenna leidt een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis in Los Angeles. Zijn leven verandert in één klap als hij drie emotioneel gestoorde vrouwen behandelt die beweren een ontmoeting te hebben gehad met UFO's. Crenna begint warempel te geloven dat vreemde wezens de aarde aandoen. Uitstekende vertolkingen en Chase heeft al eerder bewezen een bibber- grootmeester te zijn.

Dark Shadows: Parts I-II

1991 | Horror

Verenigde Staten 1991. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Ben Cross, Barbara Blackburn, Jim Fyfe, Joanna Going en Joseph Gordon-Levitt.

Geslaagde pilot voor de gereanimeerde gelijknamige reeks van tv-station NBC die een getrouwe bewerking is van de cult-serie van de jaren 1966-1971, toen uitgebracht door de zender ABC. Wie zich de afleveringen herinnert, valt op dat er niet gesjoemeld is met het oorspronkelijke verhaal. Bovendien zal deze kijker tevreden zijn over de rijker uitgevoerde produktie en de adequate spelers. Het verhaal gaat over Going, die de gouvernante wordt van de jonge Gordon-Levitt. De uilige neef van huishoudster McCarthy, Fyfe, stoot per ongeluk op de graftombe van Cross, een uit Engeland afkomstig familielid van Gordon-Levitt, die een heks in 1790 een blauwtje liet lopen en door haar tot vampier gemaakt werd. Hij ontwaakt - met een verschrikkelijke (bloed)dorst en trekt erop uit. Uiteraard maakt hij overal de nodige slachtoffers. Naar de personages die qua oorsprong bedacht werden door Art Wallace en tot scenario met toevoegingen werden bewerkt door Dan Curtis (het brein achter de oorspronkelijke serie), Hall Powell, Bill Taub, Steve Feke (die de supervisie over de produktie had) en John Boorstin, die alleen meeschreef aan deel twee, maar wel medeproducent was van beide delen. Het uitstekende camerawerk van deel één is van Dietrich Lohmann en dat van deel twee is van Chuy Elizondo. Wordt in Europa als één aflevering uitgezonden.

War and Remembrance

1988 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1988. Oorlogsfilm van Dan Curtis. Met o.a. Robert Mitcheum, Jane Seymour, Hart Bochner, Victoria Tennant en Polly Bergen.

Minder succesvol, maar toch indrukwekkend vervolg op een miniserie uit 1983, WINDS OF WAR, naar de in 1978 gepubliceerde bestseller van Herman Wouk. Meestal uitgezonden in zeven lange afleveringen, die honderd miljoen dollar kostten. Mitchum kreeg opnieuw de rol van peetvader Pug Henry aangeboden. Hij weigerde eerst, maar stemde toch toe toen George C. Scott voor de rol van Pug in aanmerking kwam. Het verhaal pikt de draad weer op een week na Pearl Harbour, met Mitchum`s twee zonen, Bochner (die Jan-Michael Vincent vervangt) als officier op een onderzee[KA3]er, en Woods (die Ben Murphy vervangt) als piloot bij de marine in de Stille Oceaan waar hun vader met alles en iedereen overhoop ligt. Mitchum`s vrouw, Bergen, knoopt intussen thuis weinig overtuigende verhoudingen aan met allerlei mannen, terwijl hun dochter (nu Hope) nauwelijks in beeld komt. Stone is de vrouw van Woods en zij bewijst dat zij meer in haar mars heeft als actrice dan als fotomodel: een glimp is al merkbaar van de ijskoude feeks die zij in 1992 werd in BASIC INSTINCT. Mitchum`s geliefde Tennant blijft over de hele wereld opduiken in het gezelschap van haar vader, de BBC-oorlogscorrespondent Morley. Seymour (in de plaats van Ali McGraw), als de joodse vrouw van Bochner, verkiest in Itali[KA3]e te blijven aan de zijde van haar Amerikaanse oom, de joodse filosoof Gielgud (in de plaats van John Houseman). Zij belanden, wanneer de oorlog enige tijd voortgeschreden is in een Duits concentratiekamp. De voornaamste tegenspeler is Wallis, een nazi en ex-student van Gielgud. Auschwitz, de Battle of Midway, Hitler en zijn generaals, Duitse SS-officieren in donkere straten en zwarte limousines, Britten die in Singapore tijdens cocktailparty`s de oorlog vergeten, het wordt door de scenarioschrijvers Earl W. Wallace, regisseur Curtis en Herman Wouk zelf, weinig subtiel weergegeven. Mitchum is nooit echt een acteur geweest en hij strompelde nooit eerder sto[KA3]icijnser dan hier over een filmset. Seymour daarentegen steelt met haar trieste grandeur de show, Gielgud is (zoals meestal) gedenkwaardig, Berkoff is Hitler, Topol en Rhys-Davies zijn de enige min of meer geloofwaardige krijgsgevangenen en Bellamy een traditionele president F.D. Roosevelt. Het camerawerk van Dietrich Lohman is uitstekend. Hij maakte dankbaar gebruik van een aantal indrukwekkende massataferelen op zee, bij de Parijse opera, in Leningrad, in concentratiekampen (Theresienstadt, het 'joodse paradijs' in Tsjechoslowakije, werd in Joegoslavië voor de film heropgebouwd) en bij de oorlog in Noord-Afrika. Aan dit alles werkten duizenden figuranten mee en om het geheel een authentiek tintje te geven zorgde Curtis voor oorlogsjournaals en andere filmfragmenten uit die periode.

The Winds of War

1983 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1983. Drama van Dan Curtis. Met o.a. Robert Mitchum, Ali MacGraw, Jan-Michael Vincent, Polly Bergen en John Houseman.

Mini-serie in zeven delen. Mitchum in zijn eerste tv-rol als Pug Henry, zojuist benoemd tot marine-attach[KA1]e in Berlijn in 1939. De verfilming van Herman Wouks roman over de Henry-familie. De film behandelt de periode begin 1939 tot aan de aanval op Pearl Harbor. Door de familiegebeurtenissen heen loopt de historie als een rode draad. Perfect acteerwerk waar alleen Meisner als Hitler uit de toon valt omdat hij de persoon wat al te overspannen moest neerzetten. Meer dan een jaar lang was men met de opnamen bezig. Het werd de duurste tv-produktie (met 60 miljoen dollar) ooit gemaakt en tevens een van de allerpopulairste programma's ooit uitgezonden. In 1986 startte Curtis met het vervolg.

The Long Days of Summer

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van Dan Curtis. Met o.a. Dean Jones, Joan Hackett, Ronnie Scribner, Louanne en Donald Moffat.

Het vervolg op WHEN EVERY DAY WAS THE FOURTH OF JULY (1978) dat de vooroorlogse dagen van Amerika terugroept, gezien door de ogen van een joodse jongen en zijn vaders strijd - als advocaat - tegen de vooroordelen van zijn bezadigde stadje in New England.

The Last Ride of the Dalton Gang

1979 | Western

Verenigde Staten 1979. Western van Dan Curtis. Met o.a. Cliff Potts, Randy Quaid, Larry Wilcox, Jack Palance en Dale Robertson.

Helder, ouderwets schiet-hem-aan-flarden verhaal (met een grote dosis humor) waarbij de avonturen van de beruchte bende uit het Oude Westen nieuw leven worden ingeblazen. Het portretteert de Daltons als een stel onhandige klunzen. Het begin en het einde in Hollywood rond 1935 slaan nergens op. Scenario van Earl W. Wallace. Camerawerk van Frank Stanley.

Mrs. R's Daughter

1979 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1979. Drama van Dan Curtis. Met o.a. Cloris Leachman, Season Hubley, Donald Moffat, John McIntire en Stephen Elliott.

De strijd vol frustraties van een vastberaden moeder om de verkrachter van haar dochter voor het gerecht te brengen. De furie van de getergde Leachman is erger dan de hel en het bewijs wordt geleverd in deze weinig bemoedigende kijk op het Amerikaanse rechtsstelsel.

Express To Terror

1979 | Actiefilm

1979. Actiefilm van Dan Curtis.

De strijd vol frustraties van een vastberaden moeder om de verkrachter van haar dochter voor het gerecht te brengen. De furie van de getergde Leachman is erger dan de hel en het bewijs wordt geleverd in deze weinig bemoedigende kijk op het Amerikaanse rechtsstelsel.

When Every Day Was the Fourth of July

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van Dan Curtis. Met o.a. Dean Jones, Louise Sorel, Harris Yulin, Geoffrey Lewis en Henry Wilcoxon.

Een hartveroverend tijdsbeeld samengesteld uit gebeurtenissen uit de jeugd van regisseur Curtis over een meisje dat haar vader, een advocaat, overhaalt de dorpsgek, een doofstomme zonderling, te verdedigen als deze beschuldigd wordt van moord, waarna de advocaat de verachting van de gemeenschap op zich laadt.

The Curse Of The Black Widow

1977 | Horror

1977. Horror van Dan Curtis.

Een hartveroverend tijdsbeeld samengesteld uit gebeurtenissen uit de jeugd van regisseur Curtis over een meisje dat haar vader, een advocaat, overhaalt de dorpsgek, een doofstomme zonderling, te verdedigen als deze beschuldigd wordt van moord, waarna de advocaat de verachting van de gemeenschap op zich laadt.

Dead Of Night

1977 | Horror

Verenigde Staten 1977. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Ed Begley jr, Christina Hart, E.J. André, Ann Doran en Anjanette Comer.

TV-film die onderverdeeld is in drie aparte verhalen met een bovennatuurlijke inhoud. SECOND CHANCE (Begley en de zijnen), NO SUCH THING AS A VAMPIRE (Comer enz.) en BOBBY (Montgomery & Hackett). Geen van de drie verhaaltjes is boeiend.

Curse of the Black Widow

1977 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1977. Thriller van Dan Curtis. Met o.a. Tony Franciosa, Donna Mills, Patty Duke Astin, June Lockhart en June Allyson.

Griezelfilm over de naspeuringen naar een bijna ongrijpbare moordenaar wiens slachtoffers op spinnewebbenachtige wijze vast gebonden zijn. Het lijkt wel alsof Curtis het scenario nog over had van zijn KOLCHAK: THE NIGHT STALKER-serie toen die ophield.

Landhaus mit den toten Seelen

1976 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1976. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Karen Black, Oliver Reed en Bette Davis.

Griezelfilm over de naspeuringen naar een bijna ongrijpbare moordenaar wiens slachtoffers op spinnewebbenachtige wijze vast gebonden zijn. Het lijkt wel alsof Curtis het scenario nog over had van zijn KOLCHAK: THE NIGHT STALKER-serie toen die ophield.

Burnt Offerings

1976 | Horror

Verenigde Staten 1976. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Karen Black, Oliver Reed, Bette Davis, Burgess Meredith en Eileen Heckart.

Een burgerlijk stel met hun jonge zoon en tante op sleeptouw huren een oud herenhuis als zomerverblijf, zonder te weten dat het er spookt. Vreemde gebeurtenissen leiden tot een totaal voorspelbaar 'verrassend' einde. Een grote opbouw naar niets. Scenario van regisseur Curtis en William F. Nolan naar de roman van Robert Marasco. Camerawerk van Jacques Marquette en Steven Larner.

Trilogy of Terror

1975 | Mysterie, Horror

Verenigde Staten 1975. Mysterie van Dan Curtis. Met o.a. Karen Black, Robert Burton, John Karlen, George Gaynes en James Storm.

Drie verhalen van Richard Matheson: vier rollen voor Black. Het derde verhaal `Prey` (waarin een duivelse pop haar de dood injaagt) is het beste en is op zich de tijd van het kijken al waard.

The Kansas City Massacre

1975 | Historische film

Verenigde Staten 1975. Historische film van Dan Curtis. Met o.a. Dale Robertson, Robert Walden, Mills Watson, Matt Clark en Bo Hopkins.

Een film vol actie. Een vervolg op MELVIN PURVIS, G-MAN uit 1974, waarin de onbedwingbare Purvis (de sigaren-kauwende Robertson) wedijvert met Pretty Boy Floyd, Baby Face Nelson, John Dillinger, Alvin Karpis en andere vijanden van de gemeenschap. Pittig geregisseerd, goede rolbezetting, gedaan met gevoel voor humor.

The Turn of the Screw

1974 | Drama, Horror

Verenigde Staten 1974. Drama van Dan Curtis. Met o.a. Lynn Redgrave, Casper Jacobs, Eva Griffith, Megs Jenkins en James Laurenson.

Een intelligente televisiebewerking van Henry James` gelijknamige roman over twee kinderen en hun gouvernante, die bezocht (lijken te) worden door geestverschijningen.

The Great Ice Rip-Off

1974 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1974. Komedie van Dan Curtis. Met o.a. Lee J. Cobb, Gig Young, Grayson Hall, Robert Walden en Matt Clark.

De knorrige gepensioneerde politieman Willy Calso (Cobb) probeert het met woorden te winnen van de juwelendief Harkey Rollins (Young) en zijn bende tijdens een cross country-race met een bus. Luchthartige misdaadklucht, vaardig afgeleverd door een stel oude getrouwen en, merkwaardig genoeg, Curtis, meestal regisseur van occulte en horrortoestanden. Het scenario is van Andrew Peter Martin. Het camerawerk is van Paul Lohmann.

Scream of the Wolf

1974 | Horror

Verenigde Staten 1974. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Peter Graves, Clint Walker, Jo Ann Pflug, Philip Carey en Don Megowan.

Voorspelbare oefening in horror waarin de schrijver van avonturenverhalen Graves een monster besluipt dat vier mensen doodde.

Melvin Purvis G-Man

1974 | Misdaad

Verenigde Staten 1974. Misdaad van Dan Curtis. Met o.a. Dale Robertson, Harris Yulin, Margaret Blye, Matt Clark en Elliott Street.

Robertson zet met zwier de wetsdienaar Purvis neer in dit verhaal (van John Milius, door hem en William F. Nolan tot scenario bewerkt) over de jacht op de bandiet Machine Gun Kelly rond 1931. Gangsterfilm van een zeldzame kwaliteit. Ook bekend als THE LEGEND OF MACHINE GUN KELLY en MACHINE GUN KELLY. Vervolg: KANSAS CITTY MASSACRE.

Melvin Purvis - G-man

1974 |

1974. Dan Curtis. Met o.a. David Canary, Elliott Street, Margaret Blye, John Karlen en Dale Robertson.

Robertson zet met zwier de wetsdienaar Purvis neer in dit verhaal (van John Milius, door hem en William F. Nolan tot scenario bewerkt) over de jacht op de bandiet Machine Gun Kelly rond 1931. Gangsterfilm van een zeldzame kwaliteit. Ook bekend als THE LEGEND OF MACHINE GUN KELLY en MACHINE GUN KELLY. Vervolg: KANSAS CITTY MASSACRE.

The Picture of Dorian Gray

1973 | Drama

Verenigde Staten 1973. Drama van Glenn Jordan. Met o.a. Shane Briant, Nigel Davenport, Charles Aidman, Fionnula Flanagan en Linda Kelsey.

Dit is de zesde bewerking voor de film, i.c. de tv, van de vermaarde roman van Oscar Wilde over Dorian Gray (Briant), die als jong mens de eeuwige jeugd wil behouden, zoals dat door een bewonderende kunstenaar op het canvas was vastgelegd. Zijn faustische wens wordt verhoord en het portret veroudert in plaats van hemzelf. Dorian verbergt het schilderij zodat de buitenwereld niet merkt dat hij ouder en vooral gemener wordt. John Tomerlin voegde aan zijn scenario het kleine meisje direct in het begin toe; ze groeit op- en ontluikt tegelijkertijd met ijdeltuit Dorian, die uitsluitend van zichzelf houdt. Deze extra dimensie was er ook al in de meesterlijke bioscoopfilm uit 1945 van Albert Lewin met George Sanders en de bekoorlijke Angela Lansbury. Wilde-puristen zal deze toevoeging misschien storen. Deze 'gemoderniseerde' bewerking is niet slecht, Briant is goed gecast en Flanagan mag er zijn. Toch is de film net zo gedateerd als het schilderij uit de titel dat Dorians gezicht laat verouderen. Het camerawerk is van Ben Colman. Het wachten is op een mini voor de tv die na het jaar 2000 geproduceerd wordt, vol zit met speciale effecten, een minimaal scenario bevat en daardoor aangepast is aan de smaak van het grote publiek. Oscar Wilde kan er niet meer van wakker liggen, want zijn werk is allang in het public domain.

The Norliss Tapes

1973 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1973. Thriller van Dan Curtis. Met o.a. Roy Thinnes, Angie Dickinson, Claude Akins, Michele Carey en Vonetta McGee.

Auteur Thinnes verdwijnt, terwijl hij een boek over paranormale verschijnselen aan het schrijven is. Zijn uitgever beluistert tapes die de man tijdens zijn voorbereidingen insprak. Zo komt hij te weten dat Thinnes de zaak Dickinson onderzoekt. Zij is de weduwe van een beeldhouwer en beweert dat ze haar man terugzag in zijn atelier, getransformeerd tot een afgrijselijke zombie. Spannende horror-thriller gebaseerd op de Egyptische mythologie. De suspense wordt knap opgedreven maar op het einde bruusk afgebroken zonder echt verklaard te worden. Dit is te wijten aan het feit dat de producenten een serie voor ogen hadden die er nooit gekomen is. Het sterke scenario is van William F. Nolan, die zich liet inspireren door een verhaal van Fred Mustard Stewart. Knappe speciale effecten en goed camerawerk van Ben Coleman.

Dracula

1973 | Horror

Verenigde Staten 1973. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Jack Palance, Simon Ward, Nigel Davenport, Pamela Brown en Fiona Lewis.

Palance speelt Bram Stoker's onsterfelijke vampier-graaf als pathethische, door noodlot getroffen figuur. Topbezetting, getrouw scenario van Richard Matheson en rijke griezelfotografie van Oswald Morris verlenen klasse aan oude stof.

The Night Strangler

1972 | Horror, Komedie

Verenigde Staten 1972. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Darren McGavin, Simon Oakland, Jo Ann Pflug, Richard Anderson en John Carradine.

In dit vervolg op THE NIGHT STALKER krijgt Kolchack (McGavin) het aan de stok met een eeuwenoude alchemist (Anderson), die onsterfelijk werd door het drinken van vers bloed. 's Nachts vermoordt hij vrouwen en tapt hun bloed af. Uiteraard gelooft niemand de reporter, maar uiteindelijk zal hij de schuilplaats weten te vinden van het wezen, dat huist in een verborgen ondergrondse stad. In dezelfde trant als zijn voorganger, brengt deze film verdere griezelavonturen van journalist Kolchack. Ook ditmaal was Richard Matheson verantwoordelijk voor het scenario, waarvoor hij nu ook zelf het verhaal schreef. Enkele huiveringwekkende scènes worden verluchtigd door niet altijd even fijnzinnige humor. Robert Hauser stond deze keer achter de camera. Gevolgd door een tv-serie.

Night of Dark Shadows

1971 | Horror

Verenigde Staten 1971. Horror van Dan Curtis. Met o.a. David Selby, Grayson Hall, Lara Parker, Kate Jackson en Nancy Barrett.

Goedkoop plagiaat, geënt op een populaire tv-show. Het betreft spoken en gevallen van reïncarnatie in New England. De film is wat Amerikanen zo onnavolgbaar een 'yech! movie' noemen en dat betekent precies wat de klank suggereert. Selby speelt zowel Quentin als Charles Collins. Vervolg op HOUSE OF DARK SHADOWS. Twintig jaar later reïncarneerde dit geheel als de tv-serie Dark Shadows. Het scenario is van Sam Hall en Dan Curtis en de fotografie is van Richard Shore.

House of Dark Shadows

1970 | Horror

Verenigde Staten 1970. Horror van Dan Curtis. Met o.a. Jonathan Frid, Joan Bennett, Grayson Hall, Kathryn Leigh Scott en Roger Davis.

Gebaseerd op een populaire tv-serie. Een vampier komt naar een oud landgoed en doet een reeks mysterieuze aanvallen. Een script op het niveau van een stripverhaal, maar het profiteert van het uitstekende acteerwerk en een aantal prima rilscènes. Scenario van Sam Hall en Gordon Russell. Fotografie van Arthur J. Ornitz. Gevolgd door NIGHT OF DARK SHADOWS.