Antoine Balpêtré (1898-1963): cast.
Er zijn 29 films gevonden.

Axel Munthe, der Arzt von San Michele

1962 | Biografie, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1962. Biografie van Rudolf Jugert en Giorgio Capitani. Met o.a. O.W. Fischer, Rosanna Schiaffino, Sonja Ziemann, Valentina Cortese en Maria Mahor.

Een Zweedse plattelandsdokter werkt zich door zijn succes bij de vrouwen op tot een society-arts van Europese faam, die echter de minder bedeelden niet vergeet en ook nog literaire en filosofische talenten ontwikkelt. Hij trekt zich terug in een klooster op Capri en schrijft daar zijn autobiografie. De film is slechts een luxueus uitgevoerde, maar banale doktersroman ondanks dat hij gebaseerd is op feiten. Er zijn incidenteel goede rollen, zoals van Cortese als Eleonora Duse.

Le cave se rebiffe

1961 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Martine Carol, Bernard Blier, Françoise Rosay en Frank Villard.

Een drietal gangsters wil valse bankbiljetten gaan fabriceren en roept de steun in van een rentenierende valsemunter en van een meester-graveur. Zodra de biljetten gedrukt zijn, is de graveur op mysterieuze wijze verdwenen en dat zaait de nodige verwarring. Een vernuftig verhaal en ironisch spel van een sterke rolbezetting, waardoor de film boven de geroutineerde middelmaat van de regie wordt uitgetild. Naar het boek van Albert Simonin, door hemzelf Michel Audiard en regisseur Grangier tot scenario bewerkt. Louis Page deed het camerawerk.

La Tricheuse

1961 | Drama, Misdaad, Erotiek

Frankrijk​/​​België 1961. Drama van E.G. de Meyst. Met o.a. Françoise Deldick, Gil Vidal, Jacques Dumesnil, Robert Lussac en Francine Charlier.

De zoon van een chirurg komt in de ban van een losbandige jongedame. Zij heeft een misdadige minnaar, die de situatie wil gebruiken om met blanco recepten aan drugs te komen. De verliefdheid van het meisje komt te laat om de diefstal te voorkomen, maar de chirurg keert alles toch nog ten goede. Dit goedkope en goedkoop gemaakte melodrama mist spanning en realiteit. Er wordt nauwelijks meer geboden dan uitzicht op de anatomie van Deldick.

Une Fille pour l'été

1959 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Pascale Petit, Michel Auclair, Micheline Presle, Georges Poujouly en Claire Maurier.

Een meisje maakt in een bar aan de Côte d'Azur kennis met een man die in haar een ideaal vakantievriendinnetje ziet. Als ze onverwachts verdwijnt, beseft hij echt van haar te houden. Hij kan haar echter niet meer terugvinden. Simpele tragikomedie kreeg door de regie en rolbezetting een ongewone en vanzelfsprekende charme, die blijft hangen, ook als het verhaaltje al volledig vergeten is. Auclair speelt de voor Gérard Philipe bestemde rol die vlak voor de opnamen stierf.

Le Cas du docteur Laurent

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Sylvia Montford, Antoine Balpêtré en Michel Barbey.

Om gezondheidsredenen verhuist de Parijse arts Laurent naar een gehucht in de Alpes-Maritimes om daar de praktijk van de oude dorpsdokter over te nemen. Wanneer hij bij een zwangere patiënte experimenteert met onconventionele bevallingsmethoden vindt Laurent conservatieve collegae tegenover zich, maar krijgt steun van vele streekbewoners. Met bedaarde souplesse vertolkt Gabin de rechtschapen innovator-dokter, een personage gebaseerd op de pionierende arts Fernand Lamaze (1891-1957). De echte bevalling aan het einde van de film mag een boud stukje cinéma vérité avant la lettre heten.

Arènes joyeuses

1957 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1957. Komedie van Maurice Canonge. Met o.a. Fernand Raynaud, Colette Ripert, Danielle Godet, Jean Vinci en René Sarvil.

Een werkloze treedt als knecht in dienst van een fokker van corrida-stieren die drie aantrekkelijke dochters heeft. De complicaties en weerstanden die door zijn hofmakerij ontstaan, verdwijnen met het bericht dat hij een forse erfenis heeft gekregen. Zouteloze verfilming van toneeloperette, met deels dezelfde rolbezetting als op de planken, heeft als enig pluspunt de landschapsfotografie van de Midi. Ondanks flauwiteiten en banaliteiten heeft de film een mogelijk aanstekelijke opgewektheid.

I Vampiri

1956 | Horror, Thriller

Italië 1956. Horror van Riccardo Freda. Met o.a. Gianna Maria Canale, Antoine Balpêtré, Dario Michaelis, Wandisa Guida en Carlo d' Angelo.

Een oude gravin kidnapt een schoolmeisje en laat zich door een medeplichtige arts injecteren met haar bloed, zodat ze haar jeugd en schoonheid hervindt en als haar eigen nicht in de openbaarheid treedt. De verloofde van het meisje herkent haar stem en volgt de gravin naar haar kasteel, waar de transformatie slechts tijdelijk blijkt te zijn. Deze vroege Italiaanse horrorfilm boeit, ondanks het simpele scenario, door de suggestieve picturale vormgeving, met fotografie van Mario Bava die zelf in het genre zou gaan regisseren. Canale is ideaal als de vampier.

Mourez, nous ferons le reste

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Roger Nicolas, Magali Noël, Noël Roquevert, Roland Armontel en Antoine Balpêtré.

Iemand die wel van een grapje houdt brengt een Provencaals dorpje in de waan dat een aldaar geboren matroos in de Verenigde Staten miljonair is geworden. Alle notabelen zoeken dan zijn financiële steun en de zogenaamde miljonair stelt voor om het gemeenteterrein te transformeren in een groots kerkhof 'in Amerikaanse stijl'. De vaak venijnige satire, die aan de Britse Ealing-komedies herinnert, heeft een soms wat vlakke regie en komieken in overbekende typeringen, maar is beslist onderhoudend.

Le Rouge et le noir

1954 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Antonella Lualdi, Jean Martinelli, Jean Marcure en André Bruno.

Een jonge arrivist van proletarische afkomst probeert zich via amoureuze tactiek binnen de aristocratie in te werken. Vlak voor zijn huwelijk met de dochter van een markies die zelfs een titel voor hem wil kopen wordt zijn verleden echter bekend gemaakt. Ondanks zijn grote lengte doet de film de rijkdom aan gebeurtenissen en nuances van de Stendhal-roman onvoldoende recht. Zorgvuldige vormgeving heeft een mat effect op de emoties, ondanks goed acteren.

La Rage au corps

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Jean-Claude Pascal, Philippe Lemaire en Antoine Balpêtré.

Een nymfomane vrouw kan ondanks oprechte pogingen tot beheersing het lonken niet laten, ook niet na haar huwelijk met een degelijke wegenbouwer. Ze volgt hem naar een nieuw karwei, waar ze de enige vrouw is te midden van vele mannen die graag misbruik van de situatie maken. De broeierige, sfeervol gemaakte film overtuigt nauwelijks als analyse van een ziekte-geval, maar Arnoul is mooi en fascinerend. Dat alle sympathie naar haar uitgaat komt ook omdat de Franse jeune premiers van de jaren '50 naar huidige maatstaven allemaal zulke louche engerds lijken.

La Neige était sale

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Luis Saslavsky. Met o.a. Daniel Gélin, Valentine Tessier, Marie Mansart, Antoine Balpêtré en Daniel Ivernel.

Een zoon van een lichtzinnige vrouw heeft nauwelijks een opvoeding genoten, maar de sterke moederbinding zet hem aan tot een al even normloos bestaan. Met psychisch masochisme probeert hij het onschuldige meisje op wie hij verliefd is aan een vriend te verkwanselen, maar ze weet toch zijn 'betere ik' te bereiken, waarna hij tijdens de Tweede Wereldoorlog sneuvelt in het verzet. Deze verfilming van een roman van Simenon maakt het handelen van de hoofdpersonen onvoldoende aannemelijk, zodat het resultaat vooral boeit zijnde een variant op de vooroorlogse, noodlottige film noir. Naast de gekweld acterende Gélin zijn de andere rollen nogal zwak.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Le Chemin de Damas

1952 | Biografie

Frankrijk 1952. Biografie van Max Grass. Met o.a. Michel Simon, Claude Laydu, Antoine Balpêtré, François Chaumette en Jacques Dufilho.

Het verhaal van de bekering van de heilige Paulus, die door het zien van de steniging van Sint Stefanus tot inkeer komt en de leer van het christendom gaat prediken. In een visioen heeft hij zijn eigen marteldood echter al voorzien. Een stichtelijke biografie, die met toewijding is gemaakt en die goeddeels de belerende toon weet te vermijden. Wat de vorm betreft blijft de film helaas steken in een nogal trage theatraliteit.

Le Journal d'un curé de campagne

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Claude Laydu, Nicole Maurey, Nicole Ladmiral, Marie-Monique Arxell en Jean Riveyre.

Een jonge priester met een zwakke gezondheid ontmoet als dorpspastoor in Noord-Frankrijk in zijn parochie slechts wantrouwen en tegenstand. Zijn idealistische bemoeienissen met het wel en wee van een aristocratenfamilie hebben onbedoeld tragische gevolgen, waardoor hij in een geloofscrisis raakt. Zijn ziekelijkheid, die met minachting als aanstellerij wordt bestempeld, blijkt kanker te zijn. De film gebruikt de tekst van de roman van Georges Bernanos voor de innerlijke monoloog van de priester bij de gedetailleerde beelden van ingetogen dramatiek. De ascetische aanpak resulteert niettemin in grote innerlijke spanning en [KA1]e[KA1]en van Bressons beste films (de laatste die hij maakte met beroepsacteurs).

Dieu a besoin des hommes

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Madeleine Robinson, Daniel Gélin, Andrée Clément en Antoine Balpêtré.

Een rebelse eilandbevolking heeft haar priester verdreven, maar dwingt vanuit de behoefte aan sacramenteel leven de koster om diens functies te imiteren. Een nieuw aangestelde priester ontmoet vijandschap en conflicten rond zelfmoord, maar de koster doet zijn invloed gelden bij de terugkeer naar reguliere godsdienstbeleving. Het boeiend scenario over de behoefte aan religie ondanks ontsporingen in primitief bijgeloof kreeg een meer op uiterlijke esthetiek dan op bezieling gerichte regie. Er zijn overwegend rake typeringen, maar zeker naar het einde slaat de geur van heiligheid wel toe.

Suzanne et ses brigands

1949 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van Yves Ciampi. Met o.a. Suzanne Flon, Marie Leduc, Catherine Damet, René Dary en Spinelly.

Een warhoofdige advocate wil heel graag haar echtgenoot, een politie-inspecteur, een handje helpen bij het vestigen van zijn naam. Vervolgens gaat zij bij een aantal moordzaken en diefstallen op z`n zachtst gezegd een beetje merkwaardig te werk. Een beminnelijke komedie, waaraan het grappige optreden van Suzanne Flon een belangrijke bijdrage levert. Een van de weinige films van Yves Ciampi (1921-1982) die de tand des tijds heeft doorstaan. Ook bekend als LE JOUR ET LA NUIT.

Plus de vacances pour le Bon Dieu

1949 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1949. Familiefilm van Robert Vernay. Met o.a. Georges Gosset, Laurence Aubrey, Pierre Larquey, Antoine Balpêtré en Armontel.

Enkele Parijse jochies die niet met hun vriendjes mee kunnen naar een vakantiekolonie, stelen hondjes van rijke dames om vervolgens het vindersloon te incasseren. Met hun winst gaan ze allerlei mensen cadeautjes geven met 'de Lieve Heer' als afzender. Een door de spontane kinderen aanstekelijke jeugdkomedie, die wat al te snel zijn kruit verschiet en geleidelijk aan langdradig wordt en ten slotte ook nog vervelend- stichtelijk.

Orage d'été

1949 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1949. Komedie van Jean Gehret. Met o.a. Gaby Morlay, Odette Joyeux, Odile Versois, Marina Vlady en Laure Thierry.

Een jonge Engelsman brengt zijn vakantie in Frankrijk door bij een gezin met vier zusjes. Een van hen wordt verliefd op hem maar hij verkiest een andere en de eerste doet uit wanhoop een poging tot zelfmoord. Aan het slot is er niettemin een bruiloft. Het melodrama ligt op de loer bij een dergelijk onderwerp. Toch komt het niet zover, dankzij een regisseur die over een grote dosis gevoel beschikt. Hij is nauwelijks bekend want voortijdig overleden, na slechts vijf speelfilms gemaakt te hebben (1900- 1956). Ook het onopgesmukte spel van de acteurs en de beelden van Philippe Agostini blijven bij. Ook bekend als RALPH.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Fantômas contre Fantômas

1949 | Misdaad, Mysterie, Avonturenfilm

Frankrijk 1949. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Marcelle Chantal, Nora Coste, Odile Versois, Berthe Bovy en Palmyre Levasseur.

Een zoveelste avontuurlijke griezel-misdaad-film, naar Les romans van Marcel Allain. De enige aanleiding lijkt dat de naam van het beroemde personage uit dit boek gebruikt kon worden. Een redelijke film vol onwaarschijnlijkheden, geliefd bij het publiek van destijds. De oudere films van Feuillade doen er echter zeker niet voor onder en evenmin de recentere van Franju.

Le Paradis des pilotes perdus

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Henri Vidal, Michel Auclair, Daniel Gélin, Paul Bernard en Andrée Debar.

Een militair vliegtuig met diverse passagiers moet door panne een noodlanding maken in de woestijn en heeft geen radiocontact meer. Dorst leidt tot uitbarstingen, conflicten en sterfgevallen totdat het vliegtuig eindelijk gerepareerd kan worden. Deze kleinschalige rampenfilm concentreert zich vooral op de verschillende reacties van de personages op de ontberingen, maar blijft daarbij steken in vlakke clichés, waardoor de op papier interessante rolbezetting steeds op dezelfde wijze acteert.

Fort de la Solitude

1948 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1948. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Claudine Dupuis, France Moorea, Made Siame, Paul Bernard en Alexandre Rignault.

Bernard Zimmer bewerkte op knappe wijze de zeer gedateerde roman van René Guillot. Een verhaal dat speelt in de Sahara ten tijde van het Vreemdelingenlegioen, vermengd met een trieste geschiedenis rond moord, diefstal en wraak in Parijs. Een produktie die typerend is voor een bepaalde periode. Deze film mag dan wel verouderd zijn maar vormt wel een hele goede illustratie van dit populaire filmgenre, te danken aan de bekwame hand van de maker. Ook bekend als RAS EL GUA en POSTE SUD.

Figure de proue

1948 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1948. Avonturenfilm van Christian Stengele. Met o.a. Madeleine Solonge, Mony Dalmès, Jacqueline Pierreux, Charlotte Ecard en Georges Marchal.

Bewerking van de zeeheldenroman van Gilbert Dupé, met een behoorlijke dosis romantiek. Een scheepskapitein reist de wereld rond en jaagt een droom na, alvorens de haven binnen te varen en tegen de ware aan te lopen. Het scenario is niet sterk en vervalt in herhalingen. Maar het prima spel redt deze buitenissige film. De fraaie beelden scheppen een dromerige sfeer.

Le Visiteur

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Jean Dréville. Met o.a. Simone Sylvestre, Maria Maya, Pierre Fresnay, Michel Vitold en Antoine Balpêtré.

De bewoners van een internaat met een nogal slappe discipline ontvangen hun weldoener Monsieur Sauval enthousiast. Een enkele leerling ontdekt de ware identiteit van de bezoeker die zich als Sauval voordoet: een gangster op de vlucht. Sauval maakt een afspraak met de politie: hij laat zich gevangen nemen na zijn 'vertrek' en ver uit het gezichtsveld van de kinderen die aan hem de beste herinneringen bewaren. Op dit interessante thema en in het spoor van DISPARUS DE SAINT-AGIL is Jean Dréville erin geslaagd een gevoelige en aangrijpende film te maken.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

Le Duel

1940 | Drama

Frankrijk 1940. Drama van Pierre Fresnay. Met o.a. Yvonne Printemps, Pierre Fresnay, Raymond Rouleau, Raimu en André Carretier.

Een vliegeniersvrouw is door de voortdurende afwezigheid van haar man steeds gevoeliger voor de attenties van een aanbidder. In gewetensnood keert ze zich tot haar biechtvader die de broer van haar minnaar blijkt. De acteur Pierre Fresnay kreeg voor zijn eenmalige regiepoging een zeer sterke rolbezetting bij elkaar, maar hij is te kritiekloos ten opzichte van de echtgenote Yvonne Printemps en zichzelf als de onuitstaanbaar rechtschapen priester. Om de heilzame werking van de religie te onderstrepen wordt er gezongen door de Petits Chanteurs à la Croix de Bois.

Le Monde tremblera

1939 | Drama, Sciencefiction

Frankrijk 1939. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Claude Dauphin, Erich von Stroheim, Madeline Sologne, Armand Bernard en Juliette Carette.

Verfilming van een vergeten roman van Charles Robert Dumas en Roger-Francis Didelot naar een scenario van Henri Georges Clouzot. Het onderwerp is te veelomvattend voor het bescheiden talent van Richard Pottier. Dit verhaal over een geleerde die een machine uitvindt die de dood van iemand kan voorspellen ontbreekt het aan geloofwaardigheid. De film verdient het echter, vanwege de acteerprestaties, gezien te worden. Werd opnieuw uitgebracht na afloop van WO II in 1945 als LA RÉVOLTE DES VIVANTS.