Robin Gutch: productie.
Er zijn 7 films gevonden.

Ghost Stories

2017 |

Verenigd Koninkrijk 2017. Jeremy Dyson en Andy Nyman. Met o.a. Andy Nyman, Martin Freeman, Paul Whitehouse en Alex Lawther.

Professor Philip Goodman (gespeeld door regisseur Nyman) ontmaskert charlatans die geld verdienen aan simpele zielen die geloven in het bovennatuurlijke. Op een dag komt hij op het spoor van drie zaken waar wél iets onverklaarbaars zou spelen. Hij gaat op onderzoek uit. Als raamvertelling geconstrueerde, originele horror, door de makers gebaseerd op hun toneelstuk dat ze opvoerden op West End. Mooi opgebouwd, bij vlagen behoorlijk griezelig, goed gespeeld, al zet Lawter (The End of the F***ing World) zijn rol soms wel erg dik aan.

'71

2014 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 2014. Thriller van Yann Demange. Met o.a. Jack O'Connell, Sam Reid en Sean Harris.

In het Belfast van 1971, een jaar voor Bloody Sunday, belandt een jonge Britse soldaat (O'Connell) moederziel alleen achter de vijandelijke linies. Als speelbal van de verschillende facties vlucht hij van kamp naar kamp, maar niemand die hem lijkt te kunnen (of willen) helpen. Meer cynische actiethriller dan politiek drama, en toch weet debuterend regisseur Demange knap de uitzichtloosheid en complexiteit van de situatie voelbaar te maken. Weergaloos in beeld gebracht door cameraman Tat Radcliffe, als een volstrekt irrationele nachtmerrie waar maar geen eind aan komt.

Hunger

2008 | Drama, Biografie, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Ierland 2008. Drama van Steve McQueen. Met o.a. Michael Fassbender, Stuart Graham, Liam McMahon, Brian Milligan en Liam Cunningham.

Krachtig speelfilmdebuut van McQueen (Shame, 12 Years a Slave) reconstrueert de omstandigheden waaronder in 1981 een aantal gedetineerde IRA-leden in hongerstaking ging. McQueen concentreert zich op de keiharde opstelling van de Engelse regering, vertegenwoordigd door iron lady Margaret Thatcher, en de verbetenheid waarmee de jonge gevangenen onder aanvoering van Bobby Sands zich op hun verzetsdaad storten. Talloze onderscheidingen voor McQueen en hoofdrolspeler Fassbender, die een griezelige fysieke transformatie onderging.

Donkey Punch

2008 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 2008. Drama van Oliver Blackburn. Met o.a. Robert Boulter, Sian Breckin, Nichola Burley, Jaime Winstone en Tom Burke.

De filmtitel refereert aan een gewelddadig, vrouwonvriendelijk seksstandje, dus verwacht geen fijnzinnig drama van deze Britse low-budgetproductie. Drie Noord-Engelse vriendinnen gaan tijdens een zuipvakantie op Mallorca in op de uitnodiging van vier brallerige landgenoten om feest te vieren op een geleend jacht. De daaropvolgende orgie loopt fiks uit de hand nadat de brute titeldaad een van de vrouwen fataal wordt. Al gauw gaan de resterende twintigers elkaar op gruwelijke (doch aardig inventieve) wijze te lijf. Naar en plat, maar behoorlijk spannend.

Death of a President

2006 | Fake documentaire, Thriller

Verenigd Koninkrijk 2006. Fake documentaire van Gabriel Range. Met o.a. Hend Ayoub, Becky Ann Baker, Brian Boland, Michael Reilly Burke en Malik Bader.

In Gabriel Ranges nepdocumentaire wordt George W. Bush neergeschoten op het moment dat hij in Chicago een hotel verlaat. Een man van Syrische afkomst wordt al snel hoofdverdachte. De moord is een aanleiding voor Bush' opvolger Cheney om de grenzen van de burgerlijke vrijheden op te zoeken. 'Ziek' en 'verachtelijk' vond Hillary Clinton de film, overigens zonder dat ze hem had gezien. Maar de, opmerkelijk realistische, fake-documentaire is zeker geen oproep om de president te vermoorden, wel worden er kritische kanttekeningen gezet bij het Amerikaanse veiligheidsbeleid én bij de houding van de media.

My Brother Tom

2001 | Familiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 2001. Familiefilm van Dom Rotheroe. Met o.a. Jenna Harrison, Ben Whishaw, Honeysuckle Weeks, Michael Erskine en Adrian Rawlins.

My Brother Tom is het speelfilmdebuut van Rotheroe, die als documentaireregisseur al diverse malen in de prijzen gevallen is. Aangesproken door de kracht en tederheid van het liefdesverhaal dat hem werd voorgelegd, en gefascineerd door de extremiteiten en obsessies erin, heeft hij dit project opgepakt. Het is het verhaal van twee tieners, Tom en Jessica. Als ze elkaar ontmoeten raakt Jessica zowel verontrust als geïntrigeerd door Toms duistere natuur. De bossen zijn zijn heiligdom;hij houdt zich daar schuil voor de ellende en benauwdheid thuis. Hij en Jessica vormen een krachtig verbond, waarin geen compromis mogelijk is maar dat uiteindelijk hun ondergang wordt. De tragiek van een verbond dat geen stand kan houden omdat de een kan veranderen en de ander niet. Rotheroe wilde de intensiteit en intimiteit van de relatie tussen Tom en Jessica zo dicht mogelijk benaderen in de stijl van zijn film: rauw, emotioneel en confronterend. Het is een film, zo vond hij, die alleen in close-ups gefilmd kon worden: Omdat de camera moest deel uitmaken van de handeling, dicht op de huid van de personages, werd gekozen voor de flexibiliteit van een digitale handcamera (bediend door Müller, de Nederlandse rot in het vak die eerder werkte met Wim Wenders en Lars von Trier), wat het mogelijk maakte te improviseren en scènes in hun geheel op te nemen, waardoor de acteurs een optimale bewegingsvrijheid werd gegund.

Our Friends The Bankers

1997 | Documentaire, Drama

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1997. Documentaire van Peter Chappell.

My Brother Tom is het speelfilmdebuut van Rotheroe, die als documentaireregisseur al diverse malen in de prijzen gevallen is. Aangesproken door de kracht en tederheid van het liefdesverhaal dat hem werd voorgelegd, en gefascineerd door de extremiteiten en obsessies erin, heeft hij dit project opgepakt. Het is het verhaal van twee tieners, Tom en Jessica. Als ze elkaar ontmoeten raakt Jessica zowel verontrust als geïntrigeerd door Toms duistere natuur. De bossen zijn zijn heiligdom;hij houdt zich daar schuil voor de ellende en benauwdheid thuis. Hij en Jessica vormen een krachtig verbond, waarin geen compromis mogelijk is maar dat uiteindelijk hun ondergang wordt. De tragiek van een verbond dat geen stand kan houden omdat de een kan veranderen en de ander niet. Rotheroe wilde de intensiteit en intimiteit van de relatie tussen Tom en Jessica zo dicht mogelijk benaderen in de stijl van zijn film: rauw, emotioneel en confronterend. Het is een film, zo vond hij, die alleen in close-ups gefilmd kon worden: Omdat de camera moest deel uitmaken van de handeling, dicht op de huid van de personages, werd gekozen voor de flexibiliteit van een digitale handcamera (bediend door Müller, de Nederlandse rot in het vak die eerder werkte met Wim Wenders en Lars von Trier), wat het mogelijk maakte te improviseren en scènes in hun geheel op te nemen, waardoor de acteurs een optimale bewegingsvrijheid werd gegund.