Alain Delon

1935 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Alain Delon (1935) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 97 films gevonden.

Astérix aux jeux olympiques

2008 | Avonturenfilm, Komedie, Familiefilm, Fantasy

Frankrijk/Italië/Italië/Duitsland/België/Spanje 2008. Avonturenfilm van Frédéric Forestier en Thomas Langmann. Met o.a. Gérard Depardieu, Clovis Cornillac, Alain Delon, Benoît Poelvoorde en Jean-Pierre Cassel.

In deze derde live-action stripverfilming vergezellen Galliërs Asterix (Cornillac) en Obelix (Dépardieu) een landgenoot die, om het hart te winnen van een mooi meisje, meedoet aan de Olympische Spelen. Gebruik van toverdrank is, vanwege dopingcontroles, niet toegestaan. Minder leuk dan de voorgangers Astérix et Obélix contre César en Mission Cléopâtre, wat voornamelijk te wijten is aan het wat saaie script. Het gekibbel tussen Caesar (Delon) en Brutus (Poelvoorde) is nog wel amusant, net als de cameo's van Michael Schumacher en Zinédine Zidane.

Frank Riva

2003 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 2003. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Alain Delon, Mireille Darc, Cédric Chevalme, Jacques Perrin en Sophie von Kessel.

TASHet scenario is van Philippe Setbon. Het camerawerk is van Willy Stassen.

Fabio Montale

2001 | Misdaad

Frankrijk 2001. Misdaad van José Pinheiro. Met o.a. Alain Delon, Cédric Chevalme, Elena Sofia Ricci, Eric Defosse en Andrée Damant.

Vlak voor zijn pensionering wordt commissaire Fabio Montale (Delon) uit Marseille geconfronteerd met de moord op zijn jeugdvriend Ugo (Garreaud). Als hij de zaak begint te onderzoeken gebeurt er nog een een moord: studente in de rechten Leila , de vriendin van collega Peyrol (Chevalme). Zij wordt levenloos in de buurt van Cassis gevonden. Er zijn aanwijzingen dat collega capitaine Morvan (Samuel) door de maffia wordt betaald. Als Montale`s opvolgster Hélène Pessayre (May) arriveert, bekent Morvan voor de maffia te werken en de dader te zijn. De moorden houden echter niet op: de zoon van zijn nicht Angie (Killing) wordt levenloos in het huis van een architect gevonden en Serge Bondy (Dauphin), een sociaal werker en een oude kennis, wordt voor Fabio`s ogen koelbloedig doodgeschoten. Terwijl Montale zoekt naar onderlinge verbanden, heeft zijn vriendin Babette (Ricci), die onderzoeksjournaliste is, in Rome een brisant dossier samengesteld over de verbindingen tussen de Italiaanse en Marseillaanse maffia. Als Montale een dreigtelefoontje krijgt, wordt de zaak hem zo klaar als een klontje, maar nu vraagt hij zich af hoe hij de spiraal van het geweld kan doorbreken. Zijn opvolgster Pessayre wil hem helpen, maar Montale werkt liever alleen. Een op Delon toegeschreven scenario, wat niet goed genoeg is voor een bioscoopfilm. Het scenario is van Philippe Setbon naar de populaire romans Total Cheops, Chourmo en Soléa van Jean-Claude Izzo. De vrouwen zijn mooi, maar iedereen speelt in de bijwagen. Het camerawerk is van Jacques Boumendil en Guy Famechon. Wordt meestal in twee of drie delen uitgezonden.

Happy Birthday Berlinale

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Alexandre Askoldov, Manfred Barthel, Robert Begnini, Frank Beyer en Willy Brandt.

Gemaakt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Festival van Berlijn brengt deze documentaire een historisch overzicht van dit festival, dat samen met Cannes en Venetië uitgroeide tot de belangrijkste Europese filmfestivals. De eerste editie ging van start op 6 juni 1951, een eerder beperkte manifestatie, met Gary Cooper als enige belangrijke ster. Door de geïsoleerde positie van de stad werd steeds weer het politieke karakter van het festival benadrukt. Na enkele jaren groeide het belang en werd het festival bezocht door alle groten van de filmwereld. Tot 1961 speelde het festival zich zowel in West- als in Oost-Berlijn af, maar met de bouw van de muur kwam hier verandering in. In 1969 werd het festival afgebroken nadat de jury de film O.K. van Michael Verhoeven van de competitie uitsloot. Een jaar later ontstond dan het 'Forum des jungen Films'. De documentaire brengt een mengeling van actualiteitsopnamen, interviews van heden en verleden en filmfragmenten. Het werd een uitstekende promotiefilm voor het festival, maar benadert dit geen ogenblik op meer kritische wijze. Strauven schreef het scenario samen met Ina Beyer. Voor de montage werd beroep gedaan op Thomas Kleinwächter. Fotografie is van Georg Pahl.

Les Acteurs

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van Bertrand Blier. Met o.a. Pierre Arditi, Josiane Balasko, Jean-Paul Belmondo, François Berléand en Dominique Blanc.

In deze bijna plotloze film die aaneengeregen is met min of meer in elkaar overgaande episoden krijgen een keur van Franse acteurs en actrices de kans zichzelf te spelen, te parodiëren of andere te imiteren in scène's uit bekende of beroemde films. Wie niet op de hoogte is met de Franse cinema, ontgaat veel. Wie denkt dat hij flink wat af te lachen krijgt, wordt teleurgesteld omdat de spelers eindeloos lang over hun vak, hun angsten voor de toekomst en andere zaken praten. Sommige fragmenten duren veel te lang en herhalen zich. Toch moet gesteld worden dat de rolverdeling zijn uiterste best gedaan heeft, waardoor er hele boeiende stukken in de film zitten. Soms staat de fijnzinnige humor op een hoog niveau. Kortom een film voor echte cinefielen met een gedegen kennis van de Franse film. Het scenario is van regisseur Blier. Het camerawerk is van François Catonné. Hoe je het wendt of keert, het resultaat is een originele en verbluffende Blier.

Legenden - Romy Schneider

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Sarah Biasini, Karlheinz Böhm, Oswalt Kolle, Helmut Lohner en Jean-Claude Brialy.

Romy Schneider werd in 1938 geboren als Rosemarie Albach- Retty, de dochter Magda Schneider en Wolf Albach-Retty, die zowel op het toneel als voor de camera stonden. Deze documentaire volgt Romy vanaf haar prille begin, in 1952, over haar SISSI-trilogie, tot haar verloving met Alain Delon, waardoor ze in Frankrijk terecht kwam. Hier kreeg ze een nieuw imago van Coco Chanel. Na haar mislukte Hollywood-avontuur kwam ze weer naar Europa, waar haar carrière gered werd dank zijn LA PISCINE, waarin ze als tegenspeler niemand minder had dan Alain Delon, ook al was hun relatie al lang voorbij. In Frankrijk bouwde ze haar loopbaan verder uit en werd een van de belangrijkste sterren van de Franse film. Haar privé-leven was echter een puinhoop. De wanhoop die zo dikwijls uit haar films sprak was echt. Haar leven brak helemaal wanneer in 1981 haar zoon David bij een ongeval de dood vond. Minder dan een jaar later, op 29 mei 1982, stierf ook zij, aan een dodelijke cocktail van medicijnen en alcohol. De liefde- haat verhouding van Romy met haar moeder Magda wordt eveneens gedetailleerd uit de doeken gedaan. Een boeiend portret met commentaar van Patrick Blank, Frank Sieckel, Conny Wolter en Käthe Koch. Montage was van Katrin Ewald en nieuw beeldmateriaal werd gefilmd door Bernd Höhne.

Une chance sur deux

1997 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1997. Komedie van Patrice Leconte. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Alain Delon, Vanessa Paradis, Eric Defosse en Michel Aumont.

De twintig-jarige Alice (Paradis) heeft haar vader nooit gekend. Verslingerd aan snelle wagens is ze wegens autodiefstal in de gevangenis beland. Een maand voor haar vrijlating sterft haar moeder, die haar een cassette nalaat, waarop ze iets van het geheim onthult over het vaderschap. Twintig jaar geleden was ze verliefd op twee mannen. Toen ze zwanger werd, hield ze het voor hen geheim. Aan Alice nu om uit te zoeken wie haar vader is. Alice gaat naar de Franse Rivi[KA2]era, waar ze L[KA1]eo Brassac (Belmondo) en Julien Vignal (Delon) aantreft. Een van hen moet haar vader zijn. Ze zetten zich snel over hun verbazing heen en voelen zich verantwoordelijke vaders. Als Alice een auto bij een discotheek pikt, blijkt die van de Russische maffia te zijn. Zo krijgen Brassac en Vignal onmiddellijk werk aan de winkel als de Russische gangsters niet niet alleen hun auto terug willen, maar ook een koffer met geld. Zorgeloze amusementsfilm die 28 jaar na BORSALINO Belmondo en Delon nogmaals herenigt. Zoals te verwachten werd het een vlotte, avontuurlijke komedie met een dosis actie, spektakel en tederheid waarbij de twee heilige mastodonten van de Franse film de kans krijgen zichzelf te relativeren. Geen grote filmkunst, maar zeker niet langdradig of vervelend. Leconte schreef het scenario samen met Patrick Dewolf. Vanessa zingt met haar eigen stem in het Russisch en bestuurt zelf de snelle auto's. Voor de fotografie is Steven Poster verantwoordelijk. Dolby Stereo Digital.

Cannes... les 400 coups

1997 | Documentaire

Duitsland/Frankrijk/Zwitserland 1997. Documentaire van Gilles Nadeau. Met o.a. Georges Cravenne, Louisette Fargette, Roger Vadim, Claudia Cardinale en Henri Alekan.

Een overzicht van vijftig jaar Festival van Cannes, beginnende met de valse start in 1939, om dan over te schakelen op het echte eerste festival van 20 september tot en met 5 oktober 1946. De vele documentaire beelden met beroemde vedetten van destijds die langs de Croisette paraderen worden afgewisseld met interviews met de groten van vandaag. Er wordt natuurlijk aandacht besteed aan het afgebroken festival van 1968, dat als gevolg had dat nevenmanifestaties als [KL]La quainzaine des r[KA1]ealisateurs[KLE] en [KL]La semaine de la critique[KLE] het levenslicht zagen. Tevens worden fragmenten getoond uit films die hun loopbaan startten in Cannes, evenals beelden van enkele prijsuitreikingen. Het geheel zit eerder rommelig in elkaar en werd duidelijk vlug gemonteerd (door Martine Evin) om de concurrenten voor te zijn. Michel Pascal en Nadeau schreven het scenario. Pascal stond tevens in voor de commentaar en de interviews. Achter de camera stonden Jean-Claude Lemercier, Jacques Pamart en Gorka Sistiaga.

Le jour et la nuit

1996 | Drama

Canada/Spanje/België/Frankrijk 1996. Drama van Bernard-Henri Lévy. Met o.a. Alain Delon, Lauren Bacall, Arielle Dombasle, Xavier Beauvais en Julie Du Page.

Alexandre (Delon) is een schrijver die uitgeschreven is. Hij leeft als een kluizenaar in het hartje van Mexico in een grootse, maar bouwvallige hacienda. Aan de andere kant van de wereld droomt de jonge actrice Laura (Dombasle) ervan om het hoofdpersonage van zijn eerste roman te spelen. Op een mooie dag verschijnt ze in zijn leven vol hoop en niet wetend wat haar te wachten staat. De argeloze toeschouwer die aan de bioscoopkassa voor deze film een kaartje koopt, weet het al evenmin. Een ontmoeting tussen 'nouvelle philosophie' en 'vieux jeu' zoals de filmer-filosoof Lévy het zelf graag omschrijft. Om het resultaat valt echter hooguit te lachen over de buitensporige pretentie waarmee het gemaakt werd. Er is niets menselijks meer aan de personages. Het zijn fossielen die gefilmd werden met de flair van een goedkoop glanzend damesblad en die daarbij lege, nutteloze, holle dialogen moeten afraspelen. De oudere, maar nog zeer charmante weduwe van Humphrey Bogart, Bacall vraagt zich duidelijk af waarom zij voor dit onding moest komen opdraven. Het hoogdravend scenario is van Lévy en Jean-Paul Enthoven. Het camerawerk is van Willy Kurant. Zoals Lévy heel denigrerend, maar wel raak schreef in Le Monde aan collega-filosoof Régis Debray naar aanleiding van zijn Milosovich- progandareis door Kosovo tijdens de NATO-bombardementen van 1999: 'Au revoir Régis', zeggen wij: 'Au revoir Henry'! Dolby Stereo.

Belmondo le magnifique

1996 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1996. Documentaire van Patrick Chamming's. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Philippe Labro, Jean-Claude Brialy, Jean Marais en Jean Rochefort.

Een portret van Belmondo, de man die het gezicht was van de Franse film in de periode 1960-90. Een reeks bekende gezichten, vrienden en ex-medewerkers van Belmondo evoceren zijn droomcarrière aan de hand van een reeks filmfragmenten, interviews met Belmondo tijdens die periode, evenals met zijn partners Anna Karina, Jean Seberg, enz. tijdens het draaien van hun films, actualiteitsopnamen en filmbeelden van het draaien. Daarna brengt Belmondo hulde aan zijn 'meesters', Jean Gabin, Michel Simon, Charles Vanel, Pierre Brasseur en Dalio. Tenslotte wordt zijn terugkeer naar het toneel belicht, met als gids Robert Hossein, die hem voor de creatie van Kean terug op de planken bracht. De film bevat enkele zeldzame stukjes, zoals de eerste filmopname van Belmondo uit 1956, privé-opnamen met zijn vader Pierre en moeder Madeleine en een screentest met Brigitte Bardot voor LA VERITE. Scenario en research zijn van Blandine Guihot en Nicole Medjeveski. Jean Durieux en Sylvie Gassot stonden in voor de interviews en Sylvie Crépel was verantwoordelijk voor de montage. Nieuw beeldmateriaal is van Jacques Leclerc.

Les cent et une nuits de Simon Cinéma

1994 |

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1994. Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Henri Garcin, Julie Gayet en Mathieu Demy.

Ter gelegenheid van Honderd Jaar Film maakte Varda een compilatie in combinatie met een filmverhaal met gastoptredens. Piccoli is de honderd jaar oude monsieur Simon Cin[KA1]ema, die een eenzaam bestaan voert in zijn kasteel. Hij is aan zijn rolstoel gekluisterd. Jonge schoonheid Gayet, studente aan de filmacademie wordt door hem ingehuurd om gedurende 101 dagen, telkens een dagje te besteden aan zijn herinneringen en bespiegelingen. Ze wordt overrompeld door alles wat met film te maken heeft: posters, memorabilia, (korte en lange) filmfragmenten (w.o. L`AGE D`OR, LADRI DI BICICLETTI, THE THIEF OF BAGDAD, ORPH[KA1]EE, UN CHIEN ANDALOU, THE WIND uit 1928, etc. etc.). Zijn vriend is Mastroianni, Garcin is zijn butler, Demy (de zoon van Varda en Jacques Demy) een produktie-assistent, die een romance beleeft met Gayet. Tot en met de naam op de credits van Schygulla langere optredens van de `acteur of actrice van de dag` en erna (vanaf Azema tot en met Toscan Du Plantier) cameo's, de z.g. 'steelse en stralende verschijningen'. Muziek van o.a. Max Steiner, Bernard Herrmann, Maurice Jarre, Michel Legrand, George Delarue, Francis Lai en Henri Mancini. Varda heeft in de prent al haar passie voor- en al haar ervaring met het filmvak gestopt van de laatste veertig jaar. Haar keuze is typisch continentaal Europees en zal bij haar eigen landgenoten de hartstochten het meeste doen oplaaien, al kan geen enkele cinefiel om dit eerbetoon aan de Tiende Muze heen. Camerawerk van Eric Gautier.

L'orso di peluche

1994 | Thriller

Italië/Frankrijk 1994. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Francesca Dellera, Regina Bianchi, Paolo Bonacelli en Martine Brochard.

De geneesheer van een chique kraamkliniek in Brussel, dokter Jean Rivi[KA2]ere (Delon) wordt gekweld door de dood van een pati[KA3]ente die het gevolg was van een ondeskundige handeling waarvoor hij indirect de schuld draagt. Met een sexy verpleegstertje Chantal (Dellera) heeft hij [KA1]e[KA1]en keertje een leuke nacht doorgebracht, waarna ze verdwenen is. Hij ontdekt via bedreigingen (w.o. de teddybeer uit de titel) dat ze zelfmoord pleegde en hij de oorzaak ervan was. De reünie tussen veteraan Delon en regisseur Delay heeft geen sprankelende film opgeleverd en de vonk tussen de weinig spirituele Delon en de strakkijkende Dellera springt ook al niet over. De oude bok Delon zou zijn lust voor een groen blaadje moeten leren intomen en zijn talent niet zo verkwisten, maar zich juist moeten inzetten in andersoortige films. Scenario van Filippo Ascione, Jean Curtelin en Dardano Sacchetti naar een roman van Georges Simenon. Camerawerk van Luciano Tovoli. In Technicolor met Dolby- geluid.

Un crime

1993 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1993. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Manuel Blanc, Sophie Broustal, Francine Bergé en Maxime Leroux.

Een zelfingenomen jongeman (Blanc) uit een welgesteld gezin wordt beschuldigd van de moord op zijn ouders. Delon speelt de advocaat die hem met verve verdedigt en vrij weet te krijgen, maar dan aan het twijfelen slaat. De ouderwets spannende film moet het niet hebben van actie, maar draait vooral om de verbale confrontatie tussen cliënt en advocaat. Het personage van Blanc en de verschillende plotwendingen doen meer dan eens denken aan de latere succesthriller Primal Fear. Gebaseerd op de roman Le dérapage van Gilles Perrault, die naar verluidt niet erg te spreken was over de film.

Le retour de Casanova

1992 | Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1992. Drama van Edouard Niermans. Met o.a. Alain Delon, Fabrice Luchini, Elsa Lunghini en Wadeck Stanczak.

De oude en verarmde Casanova wordt samen met zijn dienaar uit de stad Venetië gejaagd en zoekt zijn toevlucht op een kasteel van een bekende die nog bij hem in het krijt staat. Daar wordt hij verliefd op Marcolina, de knappe en intelligente nicht van de kasteelheer. De jonge vrouw keert de beruchte rokkenjager echter de rug toe waardoor deze zich in zijn eer ziet aangetast.

Visconti

1990 | Biografie, Documentaire

Frankrijk 1990. Biografie van Frédéric Mitterrand. Met o.a. Luchino Visconti, Silvana Mangano, Helmut Berger, Anna Magnani en Alain Delon.

Het portret van de Italiaanse cineast vol tegenstellingen: aristocraat en communist, vader van het neo-realisme en filmer van de decadentie, intieme vriend van Maria Callas en homoseksueel enz. Zo op het oog een wispelturig type maar in feite de meester achter een reeks films, die zonder enige twijfel uniek zijn en dan is er over zijn esthetiek nog niets gezegd. Dat is die van een artiest die voor alles onophoudelijk de tegenstrijdigheden van de maatschappij waarin hij leefde observeerde. Met goed gekozen fragmenten uit zijn films.

Nouvelle vague

1990 | Experimenteel, Romantiek

Zwitserland/Frankrijk 1990. Experimenteel van Jean-Luc Godard. Met o.a. Alain Delon, Domiziana Giordano, Roland Amstutz, Laurence Côte en Jacques Dacqmine.

Een niet na te vertellen film. De locatie is een villa dicht bij de oever van het meer van Gen[KA2]eve met als hoofdpersonen Hij (Delon) en Zij (Giordano). Op de aftiteling worden de acteurs en zelfs de regisseur niet eens vermeld. De inhoud bestaat uit een stortvloed van beelden (negen cameralieden!), `klanken` (vijf bewerkers) en, natuurlijk woorden. Datgene wat te zien en te horen is overlapt elkaar gedeeltelijk. Er wordt niets verteld maar situaties worden getoond en er is van een commentaarstem gebruik gemaakt, etc. Kortom, een film die de aan zijn lot overgelaten kijker opnieuw moet samenstellen. Maar de vraag is waarvan precies. De onvoorwaardelijke bewonderaars van de 'Meester' zullen het geniaal vinden, maar anderen zullen van een anti-film spreken. Het lijkt vooral kladwerk van een talentvol iemand die zich wilde amuseren. Camerawerk van William Lubtchansky.

Dancing Machine

1990 | Thriller

Frankrijk/Spanje 1990. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Alain Delon, Claude Brasseur, Patrick Dupond, Tonya Kinzinger en Marina Saura.

In een dansstudio zijn drie danseresjes omgekomen door uitputting - daartoe gedreven door de sinistere Delon of door drugs, gepusht door de verraderlijke danser Dupond. Saura, Delons jaloerse ex, tipt inspecteur Brasseur, die een onderzoek instelt. Hij benadert Delons prot[KA1]eg[KA1]ee Kinzinger, die er niets van weten wil, totdat ook zij aan haar veeleisende meester gaat twijfelen en denkt dat die de kwade genius is. De afloop is onverwacht en die te onthullen, zou dit eentonige Delon-vehikel nog meer bederven. Naar een idee van Marc Cerrone (die ook de muziek componeerde) en samen met Didier Decoin, Loup Durand, Alain Delon en bestsellerschrijver Paul-Loup Sulitzer (die beloond werd met een klein rolletje) het scenario in elkaar draaiden. De FAME-achtige choreografie is van Redha en de fotografie is van José-Louis Alcaine.

Dalida Follies

1990 | Biografie

Frankrijk 1990. Biografie van André Frédérick. Met o.a. Dalida, Mireille Mathieu, Annie Cordy, Petula Clark en Thierry Le Luron.

De Franse zangeres Dalida heeft op 3 mei 1987 zelfmoord gepleegd en deze televisiefilm is een hommage, waarin de verschillende meewerkende zangers en acteurs haar nagedachtenis levend proberen te houden. Een montage van archiefmateriaal waarin natuurlijk talrijke van hun liedjes een rol spelen, vermengd met allerlei herinneringen. Soms goed en soms minder goed, zoals zo vaak met dit soort projecten het geval is.

Ne réveillez pas un flic qui dort

1988 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1988. Misdaad van José Pinheiro. Met o.a. Alain Delon, Michel Serrault, Xavier Deluc, Patrick Catalifo en Raymond Gérôme.

Een bewerking van de griezelroman 'Clause de style' van Frédéric Fajardie over samenspanning van de politie met een doortastend extreem-rechts. Jammer dat er geen sprake is van een bepaalde aanpak, dat de personages zich zagen teruggebracht tot niet meer dan karikaturen, dat het scenario vol clichés zit, de afloop voorspelbaar is en het spel weinig subtiel.

Cinéma

1988 | Drama

Frankrijk/Spanje/Italië 1988. Drama van Philippe Lefebvre. Met o.a. Alain Delon, Edwige Feuillère, Ingrid Held, Sergio Castellitto en Sunnyi Melles.

Een groots opgezet en duur epos over de wederwaardigheden van een familie in vier delen: LES PIANOS DE BERLIN, POUR MARGUERITE SEULE, MARGUERITE A DISPARU en MA PETITE MAMAN. Het speelt zich af binnen de wereld van de film. Een slap scenario dat niet helemaal klopt, afkomstig van de voortijdig van het toneel verdwenen Jean-Pierre Petrolacci. Wel kende hij het milieu door en door en daar wordt dan ook flink de draak mee gestoken. Het draait allemaal overigens iets te veel om de mannelijke ster Delon.

Le passage

1986 | Fantasy, Mysterie, Animatie

Frankrijk 1986. Fantasy van René Manzor. Met o.a. Alain Delon, Christine Boisson, Alain Musy en Jean-Luc Moreau.

De symbolische titel slaat op de overgang van het leven naar de dood. De Dood verveelt zich namelijk en dwingt een striptekenaar ertoe, door het leven van diens zoon te bedreigen, een scenario te schrijven dat eerstgenoemde 'in scène zal zetten'. Een merkwaardig debuut, waarvoor de regisseur zelf het scenario schreef, animatie vermengend met gewone fictie. Een origineel idee, dat onvoldoende is uitgewerkt, met een gebrek aan vaart en sterke vondsten, maar met voldoende galgenhumor. Scenario van de regisseur.

Parole de flic

1985 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1985. Actiefilm van José Pinheiro. Met o.a. Alain Delon, Fiona Gélin, Jacques Perrin, Jean-François Stévenin en Vincent Lindon.

Ex-rechercheur Daniel Pratt (Delon), sinds zijn afzwaaien tien jaar woonachtig in Congo, verneemt dat zijn dochter in Lyon is vermoord. Hij gaat zelf op onderzoek uit en komt een raadselachtige groep op het spoor die criminelen liquideert. Herlancering van Keizer Charisma als actiefilmster levert niet zijn meest fijnzinnige anderhalf uur cinema op, maar knalt er ouderwets op los. Witte-knokkels-scenario vol wraakmotieven herinnert sterk aan dat van Magnum Force, de tweede Dirty Harry-film. Bijrollen van Jean-François Stévenin en latere karakterspeler Vincent Lindon. In 1985 versloeg deze kassakraker 007.

Un amour de Swann

1984 |

Frankrijk/Duitsland 1984. Volker Schlöndorff. Met o.a. Jeremy Irons, Ornella Muti, Alain Delon, Marie-Christine Barrault en Fanny Ardant.

Charles Swann, tot het katholicisme bekeerde dandy van Joodse afkomst, ontmoet in de salons van de gefortuneerde Parijse beau monde de raadselachtige schone Odette de Crécy. Deze 'tot leven gekomen Botticelli' zal Swanns grote liefde worden, met alle gevolgen van dien. Indertijd onbegrijpelijk lauw ontvangen Proust-adaptatie, waarin de belezen Schlöndorff trouw blijft aan de oorspronkelijke dialogen, is een vergeten diamant. Met een bescheiden budget, literaire sensibiliteit, fantastische acteursregie en aankleding komt de verzonken belle époque-wereld tot sprankelend filmleven.

Notre Histoire

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Bertrand Blier. Met o.a. Alain Delon, Nathalie Baye, Gérard Darmon, Geneviève Fontanel en Jean-Pierre Darroussin.

Een drankzuchtige garagehouder (Delon) zit in de trein en overpeinst zijn leven. Een vrouw (Baye) komt de coupé in. Ze hebben seks en zij verdwijnt weer. Hij gaat achter haar aan. In het niet altijd navolgbare universum van cineast Blier (Buffet froid) is dit het begin van een filmisch commentaar met surrealistische trekjes op burgerlijkheid, liefde en seks. Delon speelt nadrukkelijk iets anders dan de gangster die het Franse publiek voordien van hem kende en werd beloond met een César. Blier kreeg er een voor zijn scenario.

Le battant

1983 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1983. Misdaad van Alain Delon en Robin Davis. Met o.a. Alain Delon, François Périer, Anne Parillaud, Pierre Mondy en Andréa Ferréol.

Na negen jaar in de nor voor een gewapende juwelenroof komt Jacques Darnay vrij en zit meteen in de problemen: louche sujetten ontfermen zich graag over de verdwenen buit van destijds. Een dodelijk kat-en-muisspel begint, waarbij Darnay en passant de jonge Nathalie in de schoot geworpen krijgt. Delons tweede regie doet als ouderwets gepeperde misdaadfilm nauwelijks onder voor zijn werk met Jacques Deray. Parillaud is, ook met kleren aan, een gangsterliefje om in te bijten. 'J'aime', weemoedige titelcompositie van Christian Dorisse, wordt vertolkt door Dalida. Naar de roman van André Caroff.

Le choc

1982 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1982. Misdaad van Robin Davis en Alain Delon. Met o.a. Alain Delon, Catherine Deneuve, Stéphane Audran, Etienne Chicot en François Perrot.

Een beroepskiller wil uit het vak stappen en komt daarmee op de zwarte lijst van zijn opdrachtgever te staan. Hij duikt onder op een boerderij in Bretagne waar een commando hem komt liquideren. Hij weet samen met de gastvrouw wier man is gedood, te ontkomen en gaat op jacht naar de verrader. Bekwame regie vol vaart maakt het scenario dat lijkt op tientallen andere, niet boeiender of verrassender en de slappe film met veel sterren laat Delon binnen een eigen behandeling van de tekst en geeft Deneuve weinig kansen. De combinatie is ook minder explosief dan de titel suggereert. Audran steelt in een kleine rol de show als Delon's tipgeefster. Naar de roman La position du tireur couché van Jean-Patrick Manchette.

Teheran 43

1981 | Thriller, Avonturenfilm, Romantiek, Oorlogsfilm, Actiefilm

Zwitserland/SU/Frankrijk 1981. Thriller van Alexander Alov en Wladimir Naoumov. Met o.a. Natatsja Belokjovstiova, Igor Kostolevsky, Alain Delon, Curd Jürgens en Claude Jade.

Een Russisch geheim agent ontdekt op een veiling in 1980 de geheime documenten van een nazi-complot, waarin staat hoe men in 1943 de geallieerde topconferentie van de grote drie, Churchill, Stalin en Roosevelt, in de Perzische hoofdstad Teheran wilde benutten om hen te liquideren. De verantwoordelijken daarvoor zijn met een andere identiteit nog steeds actief in (het politieke) leven en proberen getuigen en bewijzen te laten verdwijnen. Een merkwaardige film waarin getracht wordt een historische reconstructie en een James Bond-achtig avontuur te combineren; het resultaat is een voortdurende en verwarrende afwisseling van periode en toon. Onderhoudend is deze internationale co-productie wel. De op een na de laatste filmrol van J[KA3]urgens als Ma[KA4]itre Legraine (en de miniserie SMILEY'S PEOPLE uit 1982 van Simon Langton niet meegerekend) en een verrassend gastoptreden van Delon als Inspector Foche, die men vanwege zijn maar al te bekende bijna extreem rechtse sympathieën niet in een sovjetfilm zou verwachten, maar die wel met ongewoon lichte ironie acteert. Het scenario is van regisseur Alov, regisseur Naoumov en M. Shatrov. Het camerawerk is van Valentin Zheleznyakov. Dolby.

Pour la peau d'un flic

1981 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Alain Delon. Met o.a. Alain Delon, Anne Parillaud, Michel Auclair, Daniel Ceccaldi en Jean-Pierre Darras.

Voor zijn regiedebuut koos aartsconservatief Delon, verbazingwekkend recalcitrant, een roman van de immer strijdbare communist en genre-innovator Jean-Patrick Manchette (1945-1995). Het boek Que d'os! en de adaptatie van Delon en Christopher Frank verschillen dus enigszins. Niettemin past de solide misdaadthriller, voorzien van enkele gepeperde scènes, naadloos in de Delon-filmografie van hardgekookte noir à la française. Als geroyeerd rechercheur werkt privédetective Choucas (Delon zelf) zich met de opsporingsklus van een verdwenen blind meisje flink in de nesten. Parillaud, later fenomenaal als verliefde huurmoordenares in Nikita, is het sexy pruillipje van dienst en het Oscar Benton-nummer 'Bensonhurst blues' werd een surprisehit.

3 hommes à abattre

1980 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1980. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Dalila Di Lazzaro, Michel Auclair, Pascale Roberts en Pierre Dux.

Drie hooggeplaatste werknemers in de bewapeningsindustrie worden vermoord. Een man die een van de slachtoffers - denkend aan een ongeval - naar het ziekenhuis heeft gebracht, maakt zich daarmee tot doelwit van een complot dat de lastige getuige wil elimineren. Deze thriller voltrekt zich zonder oorspronkelijkheid, maar is bekwaam uitgevoerd en geacteerd. De humor uit de roman van Jean-Patrick Manchette is opgeofferd aan de heldenrol van Delon. Scenario van regisseur Deray en Christopher Frank. Camerawerk van Jean Tournier.

The Concorde... Airport '79

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van David Lowell Rich. Met o.a. Alain Delon, Susan Blakely, Robert Wagner, Sylvia Kristel en George Kennedy.

Journaliste Blakely is per Concorde op weg van Washington naar Parijs. Ze is in het bezit van bewijsmateriaal dat de betrokkenheid aantoont van industrieel Wagner in de illegale wapenhandel. Om haar het zwijgen op te leggen wil deze laatste het vliegtuig neerhalen. Wie nog durft te beweren dat vliegen niet gevaarlijk is, zou verplicht de hele AIRPORT-serie moeten zien. De beste manier om die persoon krankzinnig te maken. De vorige afleveringen hadden al niet veel inspiratie meer, maar hier zitten we ver beneden het nulpunt. Een heel arsenaal acteurs loopt rond om een nummertje op te voeren. Het onding werd neergepend door Eric Roth en Philip Lathrop was cameraman van dienst. In Europa uitgebracht als AIRPORT '80: THE CONCORDE.

Le toubib

1979 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1979. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Alain Delon, Véronique Jannot, Bernard Giraudeau, Francine Bergé en Michel Auclair.

Na een mislukt huwelijk leidt een verbitterde chirurg tijdens WO III een front-hospitaal. Een jonge verpleegster, Harmonie (Jannot) heeft ondanks alle gruwelen hoop voor de toekomst bewaard en geeft hem ook weer vertrouwen tot ze het slachtoffer wordt van gifgassen. Een lofwaardige poging van Delon - tevens producent - om van zijn succesformule af te wijken, maar de film blijkt in zijn uitwerking een doorsnee doktersromance die door het decor van een toekomstige oorlog alleen pretentieuzer wordt gemaakt. Het scenario is van regisseur Granier-Deferre en Pascal Jardin naar een roman van Jean Freustié. Het camerawerk is van Claude Renoir.

Attention, les enfants regardent

1979 | Thriller

Frankrijk 1979. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Alain Delon, Richard Constantini, Sophie Renoir, Thierry Turchet en Tiphaine Leroux.

Vier kinderen uit een rijke familie worden toevertrouwd aan de zorg van een dienstbode die zij - per ongeluk of uit wraak - verdrinken in de Middellandse Zee. Een toevallige getuige dringt hun villa binnen en denkt door intimidatie een grote roof te kunnen plegen. De kinderen zijn hem echter te slim af. Raffinement en ondoordachte wreedheid achter de onschuldige kindergezichten leveren boeiende filmstof op, al zijn OUR MOTHER'S HOUSE en THE LITTLE GIRL WHO LIVES DOWN THE LANE suggestiever. Delon - die de film produceerde - dacht zichzelf een ondergeschikte rol toe als de indringer en maakte daar een ironische parodie op zichzelf van. Christopher Frank en Serge Leroy bewerkten een roman van Laird Koenig en Peter Dixon tot scenario. Camerawerk van Claude Renoir.

Mort d'un pourri

1977 | Thriller, Actiefilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1977. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Alain Delon, Michel Aumont, Stéphane Audran, Ornella Muti en Mireille Darc.

Het scenario van Mort d'un pourri is even ondoorzichtig als het politieke wereldje waarin het verhaal speelt. Des te knapper is het dat Alain Delon goed raad weet met zijn dragende rol. Als man van de wereld gaat hij de corruptie te lijf, koersvast, betrouwbaar en gedecideerd. Een man moet nu eenmaal doen wat hij moet doen, ook al is de kans op blijvend succes nihil. Want, weet hij, schakel een corrupte magistraat uit, en er staat al een volgende klaar om zich in het pluche te nestelen. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Raf Vallet en het dossier De Briglie, de politicus die in 1976 werd doodgeschoten.

L'homme pressé

1977 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1977. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Alain Delon, Mireille Darc, Monica Guerritore, Michel Duchaussoy en Christian Barbier.

Een kunsthandelaar heeft een dwangmatige behoefte om voortdurend bezig te zijn en risico`s op te zoeken in plaats van te vermijden. Deze instelling doet hem zowel zijn bezit als zijn gezondheid op het spel zetten. De roman van Paul Morand (door Maurice Rheims en Christopher Frank tot scenario bewerkt) kreeg een afgezwakte, satirische aanpak, maar biedt de gelegenheid om Delon ongewoon dynamisch in de weer te zien als personage dat op zijn eigen ondernemersschap op vele (ook niet-filmische) terreinen geïnspireerd kon zijn. Door de lens keek Maurice Fellous. Ook bekend als THE HURRIED MAN.

Monsieur Klein

1976 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1976. Oorlogsfilm van Joseph Losey. Met o.a. Alain Delon, Jeanne Moreau, Francine Bergé, Juliet Berto en Jean Bouise.

De ­Parijse antiekhandelaar Klein (Delon) koopt begin WO II - voor een veel te lage prijs - kunstwerken aan van joden die Frankrijk willen ontvluchten. Maar dan krijgt hij plots een tijdschrift op de deurmat dat alleen aan joden wordt toegestuurd, en moet Klein (zichzelf) zien te bewijzen dat er sprake is van een persoonsverwisseling. De taalbarrière bij de eerste Franse film van Losey leidt tot een aantal minder geslaagde spelprestaties, met als belangrijkste gunstige uitzondering de ingehouden geplaagde rol van Delon (die de film ook produceerde).

Le Gang

1976 | Misdaad, Komedie, Thriller

Italië/Frankrijk 1976. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Nicole Calfan, Laura Betti, Adalberto Maria Merli en Giampiere Albertini.

Vrienden van uiteenlopende herkomst sluiten zich na WO I aaneen tot een gangsterbende die aanvankelijk met succes opereert en aan de politie weet te ontkomen, totdat de aanvoerder bij de overval op een juwelier wordt neergeschoten. Film onderscheidt zich alleen uiterlijk van andere Delon-avonturen door een nostalgische verpakking en uiterlijke vermomming van de held (met krulhaar en brilletje). Pittoreske aanpak heeft nogal wat slordigheden - te moderne gebouwen waar oude autootjes langsjagen - maar laat ook enige welkome humor toe.

Comme un boomerang

1976 | Misdaad, Thriller, Drama

Italië/Frankrijk 1976. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Carla Gravina, Charles Vanel, Louis Julien en Suzanne Flon.

De zoon van een ondernemer schiet onder invloed van drugs, per ongeluk een politieman neer. De pers rakelt het misdadig verleden op van zijn vader die - omdat de jongen tegen die vooroordelen kansloos lijkt - weer buiten de wet treedt om hem uit de gevangenis te bevrijden. De film gaat boeiend en treffend van start, maar het scenario - waaraan Delon meeschreef - wordt allengs steeds onwaarschijnlijker en melodramatischer zodat ook goed acteren geen overtuigingskracht geeft.

Armaguedon

1976 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1976. Drama van Alain Jessua. Met o.a. Alain Delon, Jean Yanne, Renato Salvatori, Michel Duchaussoy en Michel Creton.

In eenzaamheid en armoede levende man krijgt door grote erfenis gelegenheid om wraak te nemen op maatschappij en bedreigt geleerden en politici door heel Europa. Politiecommissaris roept hulp in van psychiater om hem te pakken. Gespannen psychologische thriller waarin gestoorde man met mentaal gehandicapte handlanger internationale paniek weet te zaaien in een wanhoopsschreeuw om aandacht. Angstaanjagende en aandoenlijke rol van Yanne. Producent Delon gaf zichzelf tweede-plansrol als psychiater. Naar de gelijknamige roman van David Lippincott.

Zorro

1975 | Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1975. Avonturenfilm van Duccio Tessari. Met o.a. Alain Delon, Stanley Baker, Ottavia Piccolo, Enzo Cerusico en Adriana Asti.

Om een door een corrupte kolonel vermoorde jeugdvriend te wreken neemt een Mexicaan een dubbelrol aan, als wilszwakke gouverneur en als mysterieuze wreker. De film kwam voort uit Delons wens om een rol te spelen die zijn zoontje kon zien. Stoere helden, zwarte schurken en bekwaam stuntwerk, maar de film is te lang voor de overbekende stof in een weinig verrassend scenario van Giorgio Arlorio. Camerawerk van Giulio Albonico.

Le Gitan

1975 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1975. Drama van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Annie Girardot, Paul Meurisse, Marcel Bozzuffi en Renato Salvatori.

Een jonge zigeuner is uit verzet tegen de maatschappelijke achterstelling van zijn volk in de gevangenis beland, maar hij weet te ontsnappen. Zijn vluchtweg kruist zich toevallig bij herhaling met een ex-gangster, die ten onrechte verdacht wordt van de moord op zijn vrouw, zodat een van beiden altijd wel politie aantrekt. Dit pleidooi tegen de discriminatie van zigeuners werd in een al te onwaarschijnlijk verhaal gevat, hoewel Delon fysiek een overtuigende en broeierige zigeuner blijkt.

Flic story

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1975. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Jean-Louis Trintignant, Claudine Auger, Renato Salvatori en Maurice Barrier.

Inspecteur Roger Borniche (Delon) slaagt er maar niet in de uit de psychiatrische afdeling van de gevangenis ontsnapte misdadiger Emile Buisson (Trintignant) te vangen, tot chagrijn van zijn chef. Na de zoveelste moord komt hij hem weer op het spoor en zet een ingenieuze val voor hem op. Spannende en efficiënt gemaakte politiefilm - naar de memoires van de echte inspecteur Borniche - met mooie, ingehouden dreiging in het spel van Trintignant. Delon, die de film ook produceerde, is zoals gebruikelijk bijzonder cool.

Les seins de glace

1974 | Thriller, Mysterie

Frankrijk/Italië 1974. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Alain Delon, Claude Brasseur, Nicoletta Machiavelli en Fiore Altoviti.

Scenarioschrijver François (Brasseur) ontmoet op het strand een hoogblonde beeldschone vrouw, die toevallig sprekend lijkt op de hoofdpersoon van het script waar hij mee bezig is. Hij valt als een blok voor deze Peggy (Darc), maar hoort van haar schimmige advocaat (Delon) dat ze een duister en gewelddadig verleden heeft. Interessante thriller, waarvoor Lautner de roman Someone is Bleeding van Richard Matheson tot scenario bewerkte. Belangrijkste minpunt is de hoofdrol van Darc, producent Delons toenmalige vlam, die te weinig diepgang aan haar personage geeft.

La race des seigneurs

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Alain Delon, Sydne Rome, Jeanne Moreau, Claude Rich en Jean-Marc Bory.

Een politicus kan minister worden in de nieuwe regering. Hij heeft er alles voor over om dat te bereiken. Hij vervreemdt van zijn gezin, verzaakt het programma van zijn partij en drijft zijn minnares tot zelfmoord. In de film wordt zo angstvallig mogelijk geprobeerd de held niet met een bestaande partij te associëren zodat er een karakterloze schildering van het milieu ontstaat. De satirische elementen van Félicien Marceau's roman Creezy zijn vervangen door melodrama, vooral in de romance met het fotomodel. Niettemin goed spel. De regisseur en Pascal Jardin bewerkten de roman tot scenario. Walter Wottitz keek door de camera.

Borsalino & Co

1974 | Thriller, Drama

Frankrijk 1974. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Michel Bouquet, Alain Delon, Jean-Paul Belmondo, Ricardo Cucciola en Mireille Darc.

Na dood van zijn makker is gangster Siffredi alleenheerser van de onderwereld van Marseille, tot een nieuwe rivaal van hem een alcoholistisch wrak weet te maken. Na revalidatie in Napels weet hij zich te wreken. Het vervolg op de succesfilm mist niet alleen Belmondo, maar ook alle andere elementen die Borsalino opmerkelijk maakten. Matte herhalingsoefening van Delon en andere betrokkenen (weer Mireille Darc even als tippelaarster).

Tony arzenta

1973 |

Frankrijk/Italië 1973. Duccio Tessari. Met o.a. Umberto Orsini, Richard Conte en Alain Delon.

Na dood van zijn makker is gangster Siffredi alleenheerser van de onderwereld van Marseille, tot een nieuwe rivaal van hem een alcoholistisch wrak weet te maken. Na revalidatie in Napels weet hij zich te wreken. Het vervolg op de succesfilm mist niet alleen Belmondo, maar ook alle andere elementen die Borsalino opmerkelijk maakten. Matte herhalingsoefening van Delon en andere betrokkenen (weer Mireille Darc even als tippelaarster).

Tony Arzenta è big guns

1973 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1973. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Alain Delon, Richard Conte, Carla Gravina, Umberto Orsini en Roger Hanin.

Een killer wil uit de maffia stappen en wordt daarmee een risicofactor voor zijn ex-opdrachtgevers die een bom in zijn auto plaatsen. In zijn plaats komt een gezin om. Hij weet zich op drie van de vier grote mafiosi te wreken. De laatste sluit vrede, maar alleen om hem nietsvermoedend in de val te lokken. Deze film die opportunistisch inhaakt op maffia-succes in de bioscoop is redelijk onderhoudend, maar geeft onevenredig uitgebreid aandacht aan martel- en aftuigpraktijken (vooral op vrouwen). Delon, die de film zelf produceerde, speelt in zijn eigen traditie de eenzame en gesloten wreker. Scenario van Franco Verucci en Ugo Liberatore.

Scorpio

1973 | Thriller

Verenigde Staten 1973. Thriller van Michael Winner. Met o.a. Burt Lancaster, Alain Delon, Gayle Hunnicutt, Paul Scofield en John Colicos.

Harde film over een CIA-agent in moeilijkheden en een huurmoordenaar die het rechte pad op wil maar gevangen zit in het systeem. Goede actie en dialogen, maar de welbekende situaties.

Les granges brûlées

1973 | Drama

Frankrijk/Italië 1973. Drama van Jean Chapot. Met o.a. Alain Delon, Simone Signoret, Paul Crauchet, Bernard Le Coq en Pierre Rousseau.

Dat Les granges brûlées überhaupt werd voltooid, is aan het incasseringsvermogen van regisseur Chapot te danken, die regelrecht werd gekoeioneerd door ster Delon terwijl grande dame Signoret verzuimde in te grijpen. Delon speelt een magistraat die in de winterkille Jura de mysterieuze dood van een jonge vrouw moet onderzoeken. Daarbij stuit hij op de boerenclan van matriarch Signoret. Intrige en decor van dit psychologisch drama met sterk karakterspel herinneren sterk aan de Gabin-boerderijdrama's uit dezelfde periode: La horse, L'Affaire Dominici. Allégret is Signorets dochter.

Deux hommes dans la ville

1973 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1973. Drama van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Jean Gabin, Michel Bouquet, Mimsy Farmer en Illaria Occhini.

Delon speelt een bankrover die na tien jaar gevangenisstraf vrijkomt. Hij blijft op het rechte pad, zelfs als zijn vrouw omkomt. Maar een politierechercheur (Bouquet) heeft het op hem gemunt. Dit indringende echte-mannen verhaal wordt moeiteloos gedragen door de drie Franse acteerkanonnen Delon, Bouquet en Gabin (als sociaal werker). Gérard Depardieu is te zien in een bijrolletje. De gevangenis en het niet kunnen aarden zijn zaken waarmee scenarist/regisseur Giovanni innig bekend is. Hij vocht tegen de nazi's met de resistance, maar kwam na de oorlog in de gevangenis.

Un flic

1972 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1972. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, Richard Crenna, Catherine Deneuve, Ricardo Cucciola en Michael Conrad.

In grijsblauwe kerkhoftinten geschoten vaarwelfilm van noir-maestro Melville (1917-1973) over zwijgzame smeris Coleman (Delon) en zijn koers naar de volledige ontgoocheling. Coleman heeft een affaire met Cathy (Deneuve), koele maîtresse van nachtclubuitbater annex gangster Simon (Crenna). Laatstgenoemde blijkt betrokken bij een dubbele coup: een bankoverval en een drugsroof uit een trein. Evenals Le samouraï is Un flic psychogram van een eenzame wolf, liefdestragedie en genreparel in één. Alleen jammer van die trucopnamen met een schaalmodeltreintje.

Traitement de choc

1972 | Thriller, Horror, Misdaad, Drama, Mysterie, Sciencefiction

Frankrijk/Italië 1972. Thriller van Alain Jessua. Met o.a. Alain Delon, Annie Girardot, Michel Duchaussoy, Robert Hirsch en Jean-François Calvé.

Na liefdespech neemt de gedeprimeerde succesonderneemster Hélène Masson haar intrek in de thalassotherapiekliniek van de specialist Devilers te Belle Île en Mer. Op het Bretonse eiland lijken haar gemoed en fysiek bij te komen, maar gaandeweg vallen Hélène ongerijmdheden op in het zeekuuroord van de charismatische wonderdokter. Originele vertelling van de onclassificeerbare Jessua laveert tussen horrorthriller, drama, sociale satire en speculatieve fictie zonder daarbij de kern uit het oog te verliezen: het wankele geestelijk equilibrium van de protagoniste. Goed spel van Girardot, amusant rare rol van Delon.

La prima notte di quiete

1972 | Drama

Italië/Frankrijk 1972. Drama van Valerio Zurlini. Met o.a. Alain Delon, Sonia Petrova, Lea Massari, Giancarlo Giannini en Renato Salvatore.

Een leraar die vergeefs naar zijn intellectuele bestaansreden zoekt, wordt tijdelijk aangesteld op een school in Rimini, waar hij aansluiting krijgt met de zuipende en gokkende nietsnutten van de stad. Hij zet een domper op het linkse idealisme van de scholieren, maar wordt verliefd op een leerlinge die ondanks haar jeugd al een smoezelig verleden blijkt te hebben. Bemoeienis van de stad met de overspelige relatie leidt tot een tragedie. Genadeloze tekening van psychologie en milieu tilt de film boven een mogelijk melodrama uit en tekent vooral het geestelijk failliet van veertigers en de kansloosheid van de jeugd. Ongewone, maar zeer overtuigende rol van Delon als uitgebluste intellectueel die de ondergang zoekt in een fatale passie. (Ingekorte Franse versie legt alle accent op zijn rol ten koste van zijn omgeving die bovendien een misleidende nasynchronisatie kreeg waarvan de regisseur zich distantieerde.) Scenario van Zurlini en Enrico Medioli.

L' Assassinat de Trotsky

1972 | Drama, Biografie

Frankrijk/Italië 1972. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Richard Burton, Alain Delon, Valentina Cortese, Jean Desailly en Simone Valère.

De naar Mexico verbannen Trotsky dicteert in zijn zwaar bewaakte villa zijn memoires. Doordat een van zijn sympathisanten verliefd wordt op de toekomstige moordenaar, weet deze laatste zich een welkome gast te maken en tenslotte doodt hij de revolutionaire leider met een ijsbijl. De film houdt de motivatie en de identiteit van killer Delon onbestemd, en geeft hem onduidelijke pathologische trekken. Burton in de titelrol heeft een frappante gedaantewisseling ondergaan, maar mist innerlijke overtuiging. Citaten uit de memoires klinken als een poëzievoordracht, maar het klinkt niet alsof hij ze zelf bedacht heeft. Een prachtige rol van Cortese als loyale echtgenote.

Soleil rouge

1971 | Western

Frankrijk/Italië 1971. Western van Terence Young. Met o.a. Charles Bronson, Toshirô Mifune, Ursula Andress, Alain Delon en Capucine.

De Japanse ambassadeur moet een kostbaar samoeraizwaard aan de Amerikaanse president overhandigen. Zijn trein wordt overvallen en beroofd door bandieten die elkaar de buit proberen af te snoepen. De bedrogen outlaw associeert zich met een samoerai voor een gezamenlijke wraakactie. Deze Europese western haalt in het scenario van alles overhoop, van samoerai tot en met Comanches, en werkt ook door de merkwaardige sterbezetting onbedoeld komisch. De onverstoorbare Bronson en Mifune houden zich net staande.

La veuve Couderc

1971 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1971. Drama van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Simone Signoret, Alain Delon, Ottavia Piccolo, Jean Tissier en Monique Chaumette.

Een uit de gevangenis ontsnapte jongeman wordt hulp op de boerderij van een weduwe en ondanks het leeftijdsverschil haar minnaar. De schoonvader van de vrouw geeft hem echter aan bij de gendarmerie. Deze degelijke Simenon-verfilming wordt gedomineerd door de combinatie Signoret-Delon die ondanks haar grimmigheid en zijn wantrouwen een ongewoon, maar overtuigend liefdespaar vormen. Scenario van de regisseur en Pascal Jardin. Het camerawerk is van Walter Wottitz.

Il était une fois un flic

1971 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1971. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Michael Lonsdale, Alain Delon en Daniel Ivernel.

Opgewekte misdaadkomedie waarin politiecommissaris tijdens onderzoek naar moord undercover gaat in gezinnetje. Binnen de kortste keren krijgt de barse vrijgezel allerlei huiselijke taken opgelegd, iets waar hij geen rekening mee had gehouden. Mireille Darc, een voormalig model, was vanaf begin jaren 60 een populair en drukbezet actrice, o.m. te zien in Jean-Luc Godards Le week-end. Regisseur Lautner, zoon van actrice Renée Saint-Cyr, is gespecialiseerd in luchtig amusement en vooral bekend om zijn parodieën op spionagefilms, zoals Les barbouzes ('74), waarin Darc ook optrad. Let op kort optreden van Alain Delon.

Doucement les basses

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Nathalie Delon, Paul Meurisse, Julien Guiomar en Paul Préboist.

Na veronderstelde dood van grillige echtgenote is organist priester geworden. Als abt in Bretons dorpje krijgt hij opeens ex-vrouw tegenover zich die ondanks nieuwe echtgenoot hem terug wil veroveren. Lofwaardige poging van Delon om van genre te veranderen met uitbundige burleske heeft voor hem meer curieus dan overtuigend resultaat. Anti-clericale grappen zijn al te voor de hand liggend, maar Meurisse als bisschop en de bijrollen weten er goed raad mee.

Le cercle rouge

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, Bourvil, Yves Montand, Gian Maria Volonté en François Périer.

Sublieme Franse misdaadfilm waarin drie beroepscriminelen elkaar treffen in de onderwereld van Parijs en samen een perfecte juwelenkraak voorbereiden en uitvoeren. Le cercle rouge is het summum van stijl en sfeer, met als monumentale hoogtepunten een inbraakscène van bijna een half uur (zonder tekst!) en een kennismaking tussen twee gangsters in een uitgestrekte modderige akker (Alain Delon en Gian Maria Volonté). Meesterfilmer Melville dikte zijn kunstwerk aan met beelden van deinende Amerikaanse wagens, filosoferende rechercheurs, natte straten en hippe jazzclubs. Een topstuk binnen het Franse misdaadgenre.

Fantasia chez les ploucs

1970 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1970. Komedie van Gérard Pirès. Met o.a. Lino Ventura, Mireille Darc, Jean Yanne, Jacques Dufilho en Nanni Loy.

Bij clandestiene drankstoker duiken een bookmaker met eigenwijs zoontje, een godsdienstwaanzinnige, een juwelendief met zijn vriendin en een gangsterbende op. De verwikkelingen en slachtoffers stapelen zich op. Burleske misdaadkomedie - naar roman van Charles Williams - kreeg rumoerige vormgeving in hoog tempo, waaraan de acteurs zich met aanstekelijk plezier overgeven.

Borsalino

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Jacques Deray en Jacques Demy. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Alain Delon, Cathérine Rouvel, Michel Bouquet en Françoise Christophe.

Delon komt in 1930 in Marseille op vrije voeten na een straf van zes maanden. De jonge, op macht beluste gangster stelt tot zijn ontzetting vast dat zijn vriendinnetje ondertussen warmte en genegenheid is gaan zoeken bij Belmondo. Hij wil de kerel mores leren. Vermakelijke gangsterfilm met leuke momenten en een goede sfeertekening. De maker heeft duidelijk gekeken naar Amerikaanse voorbeelden, maar hij heeft zijn film niet de spontaniteit kunnen geven die we kennen uit de Cagney-, Raft- of Bogart-films. Het scenario is van Deray, Jean-Claude Carrière, Claude Sautet en Jean Cau. Jean-Jacques Tarbès stond in voor de fotografie. Gevolgd door BORSALINO & CO.

Le clan des Siciliens

1969 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1969. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Alain Delon, Lino Ventura, Irina Demick en Amedeo Nazzari.

Een gangstersyndicaat van Sicilianen in Frankrijk roept de hulp in van een jonge dief voor een juwelenroof in Rome. De coup slaagt, maar de buitenstaander heeft de familie-eer aangetast door een van de schoondochters te verleiden. Ingenieus bedachte en uitgevoerde misdaadfilm, waarbij de botsende mentaliteitsopvattingen het drama op interessante wijze versterken. Opmerkelijke rolbezetting. Scenario van regisseur Verneuil, José Giovanni en Pierre Pelegri.

La piscine

1969 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1969. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Romy Schneider, Maurice Ronet, Jane Birkin en Paul Crauchet.

Filmmaker Deray, cameraman Jean-Jacques Tarbès en acteur Alain Delon maakten samen een aantal opwindende Franse drama's, waaronder Borsalino (1970) en deze La piscine. Voormalige partners Delon en Schneider schitteren in en rond het titelzwembad van een villa even buiten Saint-Tropez, met een oude vriend (Ronet) en diens achttienjarige dochter (Birkin) als onweerstaanbare sirene. Een spannend verhaal, maar vooral een stilistisch kunststuk op de rand van kitsch, waarbij bijvoorbeeld beelden van een racende bruine Maserati naadloos overgaan in een panorama van het naakte lijf van Schneider. Hoogtepunt in de Franse cinema.

Honor Among Thieves

1968 |

Verenigde Staten 1968. Jean Herman. Met o.a. Michel Barcet, Bernard Fresson, Olga Georges-Picot, Brigitte Fossey en Charles Bronson.

Filmmaker Deray, cameraman Jean-Jacques Tarbès en acteur Alain Delon maakten samen een aantal opwindende Franse drama's, waaronder Borsalino (1970) en deze La piscine. Voormalige partners Delon en Schneider schitteren in en rond het titelzwembad van een villa even buiten Saint-Tropez, met een oude vriend (Ronet) en diens achttienjarige dochter (Birkin) als onweerstaanbare sirene. Een spannend verhaal, maar vooral een stilistisch kunststuk op de rand van kitsch, waarbij bijvoorbeeld beelden van een racende bruine Maserati naadloos overgaan in een panorama van het naakte lijf van Schneider. Hoogtepunt in de Franse cinema.

Histoires extraordinaires

1968 | Horror, Fantasy, Mysterie

Frankrijk/Italië 1968. Horror van Roger Vadim, Louis Malle en Federico Fellini. Met o.a. Jane Fonda, Peter Fonda, Alain Delon, Brigitte Bardot en Katia Christine.

E.A. Poe-verfilmingen. Metzengerstein: een machtige en wulpse slotvrouwe wordt geobsedeerd door het paard van de ridder die ze niet in bed heeft weten te lokken. De lamlendige kitsch-verfilming moest een prikkel krijgen door de casting van Fonda's broer Peter als object van haar begeerte, zonder resultaat. William Wilson: een ijdele en wrede officier heeft een vriendelijke dubbelganger die hij doodt, waarna hij zelfmoord pleegt. Malles sketch treft de toon van het oorspronkelijke verhaal en heeft een spannende confrontatie Delon-Bardot. Toby Dammit: een geflipte steracteur komt naar Rome voor een film en wordt achtervolgd door de duivel in de gedaante van een klein meisje met bal. Fellini's sketch heeft met Poe niets te maken, maar is in kort bestek wel de beste van zijn latere films, vol verrassende en beklemmende visuele vondsten en een aangrijpend portret van zelfdestructie door Stamp.

Girl on a Motorcycle

1968 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1968. Romantiek van Jack Cardiff. Met o.a. Marianne Faithfull, Alain Delon, Roger Mutton, Marius Goring en Cathérine Jourdan.

Na twee maanden huwelijk laat Faithful haar man in de steek. Ze trekt haar leren pak aan, springt op haar motorfiets en gaat op zoek naar haar vroegere minnaar Delon. Onderweg mijmert ze over haar seksuele avonturen met hem. Veel meer plot heeft de film eigenlijk niet, maar het wereldvreemde personage van Faithful heeft iets fascinerends. Het werd een experiment voor Cardiff, dat moeilijk gelukt kan worden genoemd. Ronald Duncan baseerde zijn scenario op de roman [KL]La Motocyclette[KLE] van Andr[KA1]e Pieyre de Mandiargues, die in de jaren 1960 heel wat opschudding veroorzaakte met zijn mengeling van literatuur en pornografie. Cardiff deed het camerawerk, samen met Ren[KA1]e Guissart. In Amerika uitgebracht als NAKED UNDER LEATHER (X- rated) en in Frankrijk als LA MOTOCYCLETTE.

Friend Farewell

1968 |

1968. Jean Herman. Met o.a. Olga Georges-Picot, Brigitte Fossey, Charles Bronson en Alain Delon.

Na twee maanden huwelijk laat Faithful haar man in de steek. Ze trekt haar leren pak aan, springt op haar motorfiets en gaat op zoek naar haar vroegere minnaar Delon. Onderweg mijmert ze over haar seksuele avonturen met hem. Veel meer plot heeft de film eigenlijk niet, maar het wereldvreemde personage van Faithful heeft iets fascinerends. Het werd een experiment voor Cardiff, dat moeilijk gelukt kan worden genoemd. Ronald Duncan baseerde zijn scenario op de roman [KL]La Motocyclette[KLE] van Andr[KA1]e Pieyre de Mandiargues, die in de jaren 1960 heel wat opschudding veroorzaakte met zijn mengeling van literatuur en pornografie. Cardiff deed het camerawerk, samen met Ren[KA1]e Guissart. In Amerika uitgebracht als NAKED UNDER LEATHER (X- rated) en in Frankrijk als LA MOTOCYCLETTE.

Adieu l'ami

1968 | Thriller

Frankrijk 1968. Thriller van Jean Herman. Met o.a. Alain Delon, Charles Bronson, Brigitte Fossey, Olga Georges-Picot en Bernard Fresson.

Een veteraan uit de Algerijnse oorlog laat zich door de vriendin van zijn gesneuvelde makker strikken om gestolen waardepapieren terug te brengen in een bankkluis. Een andere krijgsmakker heeft de indruk gekregen dat hij roof gaat plegen en volgt hem in ondergrondse riolen om hem voor een misstap te behoeden. Onwaarschijnlijk en onduidelijk complot en weinig pakkende regie worden ietwat gecompenseerd door een aantal beklemmende rioolscènes en de explosieve combinatie Delon- Bronson. Eén van de eerste films die van Hollywood- bijrolspeler Bronson een Europees idool maakten. Scenario van Sébastien Japrisot.

Les aventuriers

1967 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1967. Avonturenfilm van Robert Enrico. Met o.a. Alain Delon, Lino Ventura, Joanna Shimkus, Serge Reggiani en Hans Meyer.

Feilloos treft Enrico de juiste optimistentoon van branie en vrijheidsdrang in deze heerlijke avonturenfilm over gezworen kameraden Roland (Ventura) en Manu (Delon), hoofdpersonages uit de gelijknamige roman van José Giovanni. Vliegtuigstunten, zeeschatzoeken voor de kust van Congo; de automecanicien en de piloot is niets te dol. Onverwacht lumineuze scenariotoevoeging in dit echte-kerelsverhaal is kunstenares Laetitia (Shimkus). Als ware vierde hoofdrolspeler verklankt de wondermooie score van François de Roubaix (1939-1975) de levenslust en vederlichte melancholie zo eigen aan deze genrecinema. Voor het themaatje 'Laetitia' nam Delon overmoedig zangles. Het fort-eiland in dit kassucces is Fort Boyard nabij La Rochelle.

Le samourai

1967 | Thriller, Film noir, Misdaad

Frankrijk/Italië 1967. Thriller van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, François Périer, Nathalie Delon, Michel Boisrond en Cathy Rosier.

Een huurmoordenaar legt een nachtclubeigenaar om, wordt verraden door zijn opdrachtgevers, en is vervolgens een tijdlang in de weer om zich een alibi te verschaffen. Onvergetelijk blijft Alain Delon als zwijgende killer Jeff Costello die verstrikt raakt tussen politie en opdrachtgevers. Melville (1917-1973) schreef zelf het scenario en voorzag de film van het motto: 'Er is geen grotere eenzaamheid dan die van de samoerai, behalve die van de tijger in de jungle.' Waarmee hij zich wilde distantiëren van pogingen om in Costello een reële figuur te zien. Costello is een kunstmatige persoon: samoerai en tijger tegelijk, onvermijdelijk op weg naar de dood.

Diaboliquement vôtre

1967 | Thriller

Frankrijk/Italië/Duitsland 1967. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Alain Delon, Senta Berger, Sergio Fantoni, Claude Piéplu en Peter Mosbacher.

Een man lijdt na een auto-ongeval aan geheugenverlies en twijfelt aan zijn identiteit, omdat noch zijn aantrekkelijke echtgenote, noch de riante woning, noch de loyale huisvriend enige herinnering bij hem opwekken. Het merkwaardige gedrag van zijn omgeving die hem tijdens de herstelperiode in een isolement houdt, doet hem vermoeden dat men hem wil vermoorden. Deze standaard-thriller was de laatste film van Duvivier die daarmee niet meer dan een bewijs van vakmanschap leverde. Delon en Berger zijn in elk geval visueel een opmerkelijke combinatie. Duvivier en Paul Gegauff bewerkten de roman van Louis Thomas tot scenario. Camerawerk van Henri Decae.

Texas Across the River

1966 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1966. Western van Michael Gordon. Met o.a. Dean Martin, Alain Delon, Joey Bishop, Rosemary Forsyth en Tina Marquand.

Dit is een heerlijke amusante western, door Ben Starr, Wells Root en Harold Greene geschreven. Delon is een groentje die met Forsyth wil trouwen, maar officier Graves heeft een broer die dat ook wil. Bij een duel komt die om het leven en Delon slaat op de vlucht voor Graves. Met Martin en de Indiaan Bishop vertrekt hij naar Texas waar de meest komische Indianen rondlopen, en waar uiteindelijk ook Graves met zijn troepen binnentrekt als Texas lid van de V.S. is geworden. Prine is amusant als de assistent van Graves, Ansara is het Indianenopperhoofd met een te gekke zoon, zelfs Barcroft is dit maal geen bandiet. Russell Metty deed het mooie camerawerk voor producent Harry Keller, die eens begon bij Republic als montageman om daarna regisseur van dozijnen westerns te worden.

Lost Command

1966 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Oorlogsfilm van Mark Robson. Met o.a. Anthony Quinn, Alain Delon, George Segal, Maurice Ronet en Claudia Cardinale.

Quinn, een beroeps-militair afkomstig uit een eenvoudige boerenfamilie in Frans Baskenland, aanvaardt het commando over een stel losgeslagen para's met wie hij op patrouille moet tegen de FLN in Algerije. Hij maakt er een elite-eenheid van en klimt zelf op tot generaal en dingt in het mondaine Parijs naar de hand van een gravin die weduwe is van een hoge militair. De politieke verhoudingen komen niet uit de verf en het is een matig boeiende militaire actiefilm met redelijk veel gepraat.

Jeff

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1966. Misdaad van Jean Herman. Met o.a. Alain Delon, Mireille Darc, Frédéric de Pasquale, Georges Rouquier en Suzanne Flon.

Een bendeleider gaat in Nederland de buit van een juwelenroof verkopen en komt niet meer terug. De bendeleden denken verraden te zijn en martelen zijn vriendin. Eén bendelid gelooft in de onschuld van zijn baas en gaat met de vriendin in Nederland op onderzoek uit. Dit bekwaam scenario kreeg een middelmatige regie en een voorspelbare rol van Delon als de jonge gangster. De eerste film met Darc en Delon.

Paris brûle-t-il?

1965 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Frankrijk 1965. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Leslie Caron, Jean-Pierre Cassel en George Ghakiris.

Terwijl de geallieerden in augustus 1944 Parijs naderen, geeft Hitler opdracht aan generaal Von Choltitz voor een vernietigingsplan als de stad mocht worden bevrijd. Vertegenwoordigers in Frankrijk van De Gaulle komen erachter en nemen tegenmaatregelen. Ondanks de spectaculaire aanpak is de regie er niet in geslaagd met de historische reconstructie dramatische spanning te wekken, te meer omdat de bij voorbaat bekende goede afloop hieraan afbreuk doet. De vaak alleen als veredelde figuratie gebruikte sterbezetting ondermijnt de authenticiteit, maar geeft een cinefiel heel wat te herkennen.

Once a Thief

1965 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk 1965. Misdaad van Ralph Nelson. Met o.a. Ann-Margret, Alain Delon, Van Heflin, Jack Palance en John Davis Chandler.

De jonge ex-gedetineerde Delon wil het rechte pad bewandelen en gaat terug naar zijn vrouw Ann-Margaret. Hij wordt dwarsgezeten door de smerige rechercheur Heflin waardoor hij zijn baantje verliest. Hij belandt weer in de verkeerde kringen en wordt het werktuig bij een andere misdaad. Bepaald niet belangwekkend en al honderd keer eerder vertoond. Scenario van Zekial Marko naar zijn boek Scratch a Thief. Camerawerk van Robert Burks. Gedraaid in Panavision.

The Yellow Rolls-Royce

1964 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1964. Komedie van Anthony Asquith. Met o.a. Rex Harrison, Jeanne Moreau, Shirley MacLaine, Alain Delon en Ingrid Bergman.

Een vooroorlogse Rolls Royce is het 'leitmotiv' in deze episodenfilm van Anthony Asquith. De bolide wordt aangekocht door een oer-Britse diplomaat (Harrison) en raakt tenslotte via allerlei omwegen als tweedehandsje op de Balkan verzeild. De aardigste episode speelt zich af in Italië waar de Rolls in handen valt van een gangster. Diens lief (MacLaine) vindt het een pracht karrretje, maar meer nog dan in auto's is ze geïnteresseerd in een piepjonge gigolo (Delon). Sommige recensenten vonden Delon in deze film gemaniëreerd en verwijfd, en inderdaad, de ster lonkt uitbundiger dan we later van hem gewend zijn.

Les félins

1964 | Thriller, Drama

Frankrijk 1964. Thriller van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Jane Fonda, Lola Albright, André Oumansky en Arthur Howard.

Delon is een onverbeterlijke playboy die op de vlucht slaat na een affaire met de vrouw van een beruchte gangsterbaas. Hij duikt onder in een kerk aan de Franse kust, waar hij in de ban raakt van een rijke Amerikaanse weduwe (Albright) en haar schijnbaar naïeve nichtje (Fonda, memorabel in een vroege rol). Er ontstaat een gevaarlijke driehoeksverhouding. Logica is niet het sterkste punt van deze sexy thriller, maar de zonnige locaties, aantrekkelijke acteurs, Hitchcockiaanse spanning en coole sixties-sfeer maken erg veel goed. Internationaal bekend als Joy House.

La Tulipe Noire

1964 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk/Italië/Spanje 1964. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Virna Lisi, Alain Delon, Dawn Addams, Adolfo Marsillach en Akim Tamiroff.

Aan de vooravond van de Franse Revolutie pleegt de gemaskerde 'Zwarte Tulp' een reeks overvallen op aristocraten. Is hij een bandiet of een revolutionair? In de vertolking van Alain Delon hoe dan ook een onweerstaanbare held die, met flatteus openvallend hemd en sexy kras op de wang, in zwaardgevechten belandt, aan kroonluchters zwiert en verliefd wordt op een kokette, roodharige schone (Virni Lisi). De Franse ster speelt met plezier een dubbelrol in deze amusante klassieke swashbuckler naar het boek van Alexandre Dumas, met precisie geregisseerd door Christian-Jaque (Fanfan La Tulipe).

L'insoumis

1964 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1964. Drama van Alain Cavalier. Met o.a. Alain Delon, Lea Massari, Georges Géret, Maurice Garrel en Robert Castel.

Eindtwintiger Alain Delon speelt Thomas Vlassenroot, een Luxemburgse imker die deserteert uit het Vreemdelingenlegioen tijdens de Algerijnse oorlog in 1961. Zijn onrust vindt nieuwe afleiding als hij via een voormalig wapenbroeder wordt geronseld om een pro-revolutie advocaat (Massari) te ontvoeren. De tweede helft van Cavaliers gelaagde klassieker toont beiden (Delon en Massari) op de vlucht in Frankrijk, nadat een mentaal zwalkende Delon haar heeft bevrijd. Delon is adembenemend in zijn gloriedagen, en leverde met L'insoumis een van de meest gedenkwaardige finales van de Franse nouvelle vague cinema.

Mélodie en sous-sol

1963 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Alain Delon, Viviane Romance, Carla Marlier en Maurice Biraud.

Charles (Gabin), routinier onder dieven en net uit de gevangenis ontslagen, beraamt een laatste klus die hem en zijn vrouw Ginette (Romance) zal toestaan bemiddeld met pensioen te gaan. Een wankel onderdeel van zijn plan is voormalig celgenoot Francis (Delon). Die moet met zijn looks een sleutelpersoon verleiden en zo infiltreren in een blinkend jaren zestig-casino, maar de jongeman is snel afgeleid. Aangenaam landerige noir-thriller met veel sigaretten en jazz tegen het oogverblindend decor van de Côte d'Azur in de jaren zestig.

Il Gattopardo

1963 | Drama, Historische film

Italië/Frankrijk 1963. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Burt Lancaster, Alain Delon, Claudia Cardinale, Rina Morelli en Paolo Stoppa.

De patriarch (Lancaster) van een oude, adellijke familie op Sicilië ziet weemoedig toe hoe zijn neef (Delon) zich in 1860 aansluit bij de strijders van Garibaldi, en later ook nog trouwt met de dochter (Cardinale) van de burgemeester, al komt dat laatste goed uit, omdat ze weliswaar niet van adel is, maar wel schatrijk. Volgens regisseur Visconti is Il Gattopardo 'doortrokken van het gevoel van een naderende dood. De dood van een klasse, van een individu, van een wereld, van een mentaliteit, van bepaalde privileges.' Hij verwerkte het thema tot een klassieker en won er onder andere een Gouden Palm mee.

Carambolages

1963 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1963. Komedie van Marcel Bluwal. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Louis de Funès, Sophie Daumier, Michel Serrault en Anne Tonietti.

Een ambitieuze employé op een groot reisbureau hoopt op promotie door de pensionering van zijn aanstaande schoonvader, maar diens pensioengerechtigde leeftijd wordt opgeschoven. Reeds vooruitlopend op zijn (misvatte) toekomstperspectieven heeft hij schulden gemaakt. Hij besluit om de directeur van de onderneming uit de weg te ruimen. Deze satire is uitgewerkt als een boulevardklucht met de nodige vaart en een aantal geslaagde naast afgetrapte grappen. De Funès als de te vermoorden directeur heeft niet een centrale rol, maar zijn driftkikkerigheid slaat over op de tegenspelers zodat iedereen onnodig erg druk doet.

Any Number Can Win

1963 |

1963. Henri Verneuil. Met o.a. Viviane Romance, Jean Gabin en Alain Delon.

Een ambitieuze employé op een groot reisbureau hoopt op promotie door de pensionering van zijn aanstaande schoonvader, maar diens pensioengerechtigde leeftijd wordt opgeschoven. Reeds vooruitlopend op zijn (misvatte) toekomstperspectieven heeft hij schulden gemaakt. Hij besluit om de directeur van de onderneming uit de weg te ruimen. Deze satire is uitgewerkt als een boulevardklucht met de nodige vaart en een aantal geslaagde naast afgetrapte grappen. De Funès als de te vermoorden directeur heeft niet een centrale rol, maar zijn driftkikkerigheid slaat over op de tegenspelers zodat iedereen onnodig erg druk doet.

Le Diable et les dix commandements

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Françoise Arnoul, Charles Aznavour, Lucien Baroux, Maurice Biraud en Jean-Claude Brialy.

De duivel stelt alles in het werk om de mensheid van de Tien Geboden te laten afwijken in zeven episoden (die soms een paar zonden tegelijk combineren). Wisselend van niveau, maar evenwichtiger dan episodefilms van andere regisseurs. Simon als de vloekende knecht in een klooster en Darrieux als een actrice die in uitbestede, volwassen zoon Delon een bewonderaar vermoedt, stelen de show. Zwakste sketches - met Brialy-De Funès en Saval-Tisot - werden bij bioscooproulatie afwisselend gecoupeerd, vanwege de lengte.

L'eclisse

1962 | Drama

Italië/Frankrijk 1962. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Rossana Rory en Mirella Ricciardi.

Slotdeel in Antonioni's informele trilogie over vervreemding, na L'avventura (1960) en La notte (1961). Centraal staat weer een liefdespaar van wie de relatie gedoemd lijkt om te mislukken: na een stukgelopen affaire papt Vittoria (Vitti) aan met gladde beurshandelaar Piero (Delon), maar diens materialistische instelling en Vittoria's onvermogen tot het uiten van emoties staan het prille geluk in de weg. Inspiratiebron voor cineast Martin Scorsese, die de film zelf omschreef als 'meer gedicht dan verhaal'. De mysterieuze laatste akte, waarin alle personages van het scherm verdwenen zijn, is onvergetelijk.

Les amours célèbres

1961 | Romantiek

Frankrijk 1961. Romantiek van Michel Boisrond. Met o.a. Brigitte Bardot, Alain Delon, Jean-Claude Brialy, Pierre Brasseur en Suzanne Flon.

Deze luxueuze verfilming van romantische stripverhalen biedt gelegenheid tot 'sterren kijken'. Twee van de vier episoden brengen een overbekende pikanterie: een hertog snoept Lodewijk XIV een favoriete af; rivaliteit tussen actrices om roem en rijke aanbidders betekent een kans voor een slimme debutante. Bardot en Delon als tragische Agnès Bernauer en haar prins zijn onbedoeld veel komischer. De acteer-intensiteit van Signoret als de ouder wordende courtisane, die haar geliefde aan zich wil binden door hem met vitriool blind te maken, is een betere film waardig. Scenario van France Roche.

Che gioia vivere

1961 | Komedie

Frankrijk/Italië 1961. Komedie van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Barbara Lass, Gino Cervi, Paolo Stoppa en Rina Morelli.

Een jongeman die na diensttijd werkloos is, gaat in 1922 werken voor de fascistische partij, maar belandt via zijn verloofde in een familie van anarchisten wier revolutionair vuur groter is dan hun behendigheid. Fransman Clément weet opmerkelijk goed de toon van de satirische commedia all'Italiana te treffen, maar kan geen bevredigend slot voor zijn film vinden. Niettemin is het commercieel mislukken onverdiend; het maakte de regisseur en Delon ten onrechte kopschuw voor verdere komediepogingen.

Rocco e i suoi fratelli

1960 | Drama, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1960. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alain Delon, Renato Salvatori, Annie Girardot, Katina Paxinou en Roger Hanin.

Voor dit episodenverhaal greep Visconti terug op de thematiek van La terra trema, maar hij stileerde Rocco e i suoi fratelli veel meer dan zijn neorealistische voorganger. De film vertelt de sage van een familie die de armoe van Zuid-Italië verruilt voor het geïndustrialiseerde Milaan. In elk van de episoden staat een van de vijf broers centraal, en telkens zijn we ongeveer een jaar verder. Visconti liet zich onder meer inspireren door Dostojevski's Idioot en Thomas Manns Joseph und seine Brüder (naar de Bijbel). Met muziek van Nino Rota.

Purple Noon

1960 | Film noir, Experimenteel

1960. Film noir van René Clément. Met o.a. Marie Laforêt, Maurice Ronet, Alain Delon en Frank Latimore.

Voor dit episodenverhaal greep Visconti terug op de thematiek van La terra trema, maar hij stileerde Rocco e i suoi fratelli veel meer dan zijn neorealistische voorganger. De film vertelt de sage van een familie die de armoe van Zuid-Italië verruilt voor het geïndustrialiseerde Milaan. In elk van de episoden staat een van de vijf broers centraal, en telkens zijn we ongeveer een jaar verder. Visconti liet zich onder meer inspireren door Dostojevski's Idioot en Thomas Manns Joseph und seine Brüder (naar de Bijbel). Met muziek van Nino Rota.

Plein soleil

1960 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Italië 1960. Thriller van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Maurice Ronet, Erno Crisa, Marie Laforêt en Frank Latimore.

Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley als sublieme Franse film noir, door meestercameraman Henri Decaë vastgelegd in zwoele Zuid-Europese zomerplaatjes. Vrije jongen Tom Ripley (Delon) moet de losbollende playboyzoon van een rijke stinkerd terughalen naar de VS, maar het loopt goed fout. Clément toont Ripley als de gevaarlijk intelligente gek met nét dat vernislaagje van charme en verfijning om hem voor normaal en aimabel te laten doorgaan. Chansonnière Laforêt, hier in een bijrol, werd na de film een icoon van het variété française. Remake: The Talented Mr. Ripley (1999; Anthony Minghella).

3 Murderesses

1960 |

1960. Michel Boisrond. Met o.a. Mylène Demongeot, Anita Ruf, Jacqueline Sassard, Pascale Petit en Alain Delon.

Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley als sublieme Franse film noir, door meestercameraman Henri Decaë vastgelegd in zwoele Zuid-Europese zomerplaatjes. Vrije jongen Tom Ripley (Delon) moet de losbollende playboyzoon van een rijke stinkerd terughalen naar de VS, maar het loopt goed fout. Clément toont Ripley als de gevaarlijk intelligente gek met nét dat vernislaagje van charme en verfijning om hem voor normaal en aimabel te laten doorgaan. Chansonnière Laforêt, hier in een bijrol, werd na de film een icoon van het variété française. Remake: The Talented Mr. Ripley (1999; Anthony Minghella).

Le chemin des écoliers

1959 | Drama

Frankrijk/Italië 1959. Drama van Michel Boisrond. Met o.a. Alain Delon, Jean-Claude Brialy, Françoise Arnoul, Bourvil en Lino Ventura.

Alain Delon (in een van zijn eerste filmrollen) speelt een 17-jarige die het in de oorlogsjaren in Parijs aanlegt met een getrouwde vrouw wier echtgenoot door de Duitsers krijgsgevangen is gemaakt. Zij spoort haar jonge geliefde aan wat bij te verdienen op de zwarte markt. Dat doet hij door champagne te smokkelen uit het restaurant van zijn vriend Tiercelin, een mooie rol van een eveneens zeer jonge Jean-Claude Brialy. Deze in 2007 overleden bijrolacteur speelde in 185 Franse films, waaronder Les uns en les autres, Le genou de Claire en L'Ascenseur pour l'échafaud.

Faibles femmes

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Mylène Demongeot, Pascale Petit, Jacqueline Sassard, Alain Delon en Simone Renant.

Drie jonge vrouwen ontdekken dat een jongeman hen gelijktijdig het hof maakt en hen [KA1]o[KA1]ok nog met een vierde bedriegt. Als individuele moordpogingen uit wraak jammerlijk mislukt zijn, besluiten ze hem gezamenlijk te gijzelen. Een onderhoudende en vlot gemaakte komedie, die met animo wordt geacteerd door jonge sterren aan het begin van hun carri[KA2]ere (die hun nog zelden humoristische kansen zou bieden). Vrijwel identieke wraakfantasieën en een gijzeling doken ruim twintig jaar later, met andere motieven, op in NINE TO FIVE.

Christine

1958 | Romantisch drama

Frankrijk/Italië 1958. Romantisch drama van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Alain Delon, Micheline Presle, Sophie Grimaldi, Fernand Ledoux en Jean-Claude Brialy.

Wenen, 1906. Ondanks zijn liefde voor een jong meisje kan een officier er niet toe komen om een eind te maken aan zijn verhouding met een getrouwde barones. Als hij in een duel met haar echtgenoot gedood wordt, merkt het meisje pas dat ze werd bedrogen. Deze nieuwe versie van Schnitzlers Liebelei - in 1932 door Max Ophüls verfilmd met Romy's moeder Magda Schneider - mist de melancholieke poëzie van het origineel, zodat er een sentimentele smartlap overbleef. Curiositeitswaarde door de combinatie Schneider-Delon, die zich verloofden na de draaiperiode.

Sois belle et tais-toi

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Mylène Demongeot, Henri Vidal, Darry Cowl, René Lefèbre en Roger Hanin.

Een meisje is uit een opvoedingsgesticht ontsnapt en in een circus ondergedoken. Een politie-inspecteur wordt verliefd op haar en redt haar uit de problemen als een bevriende jeugdbende onwetend bij juwelensmokkel betrokken raakt. Deze levendige misdaadkomedie ter lancering van Demongeot heeft als curiositeit debutanten Delon en Belmondo als jeugdige criminelen.

Quand la femme s'en mêle

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean Servais, Bernard Blier, Sophie Daumier en Jean Debucourt.

Gangster heeft de vrouw van oude makker afgepikt die niettemin een beroep op hem komt doen om een vijand uit de weg te ruimen. Eigenmachtig optreden van de vrouw leidt tot het gewenste resultaat, maar ook tot hun arrestatie. Prominente rolbezetting en regisseur voor middelmatig scenario, dat welkome zwarte humor meekreeg. Debuutrollen van Delon (opvallend slecht) en Crémer.

Once a thief

1941 | Thriller

1941. Thriller van Ralph Nelson.

Gangster heeft de vrouw van oude makker afgepikt die niettemin een beroep op hem komt doen om een vijand uit de weg te ruimen. Eigenmachtig optreden van de vrouw leidt tot het gewenste resultaat, maar ook tot hun arrestatie. Prominente rolbezetting en regisseur voor middelmatig scenario, dat welkome zwarte humor meekreeg. Debuutrollen van Delon (opvallend slecht) en Crémer.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Alain Delon op televisie komt.

Reageer