Roberta Maxwell

Acteur, Cameraman

Roberta Maxwell is acteur en cameraman.
Er zijn 20 films gevonden.

Hungry Hearts

2014 | Drama, Thriller

Italië 2014. Drama van Saverio Costanzo. Met o.a. Adam Driver, Alba Rohrwacher en Roberta Maxwell.

Psychologisch drama over de kloof die ontstaat tussen twee jonge ouders na de geboorte van hun eerste kind.

Gracie's Choice

2004 | Drama

Verenigde Staten 2004. Drama van Peter Werner. Met o.a. Kristen Bell, Anne Heche, Diane Ladd, Roberta Maxwell en Kristin Fairlie.

Op een nacht valt de politie binnen in het pand dat Rowena Lawson (Heche) en haar kinderen delen met een groepje junkies. Rowena verhuist met haar gezinnetje naar haar moeder (Ladd), maar als haar nieuwste vriend zich wil vergrijpen aan haar dochter, de zeventienjarige Gracie (Bell) besluit de laatste om de voogdij over de kinderen te proberen te krijgen. Op ware gebeurtenissen gebaseerde film zou een sentimentele draak kunnen zijn, maar wordt gered door vakbekwame actrices. Voor de liefhebber.

What Makes a Family

2001 | Drama

Verenigde Staten 2001. Drama van Maggie Greenwald. Met o.a. Brooke Shields, Cherry Jones, Anne Meara, Al Waxman en Whoopi Goldberg.

Sandy (Jones) en Janine (Shields) zijn al jaren samen wanneer ze met behulp van kunstmatige inseminatie voor het ouderschap kiezen. Sandy baart een dochter, maar overlijdt een tijd later. Haar ouders staan klaar om het kind bij Janine weg te halen. Voor televisie gemaakt melodrama is in z'n boodschap misschien wat drammerig, maar begrijpelijk is dat wel. Medeproducenten Barbra Streisand en Whoopi Goldberg, die tevens Janine's advocaat speelt, zorgden dat een tragische rechtszaak in Florida werd vertaald naar een film die ongetwijfeld heeft bijgedragen aan het groeiende support voor het homohuwelijk.

Water Damage

1999 | Horror, Thriller

Canada 1999. Horror van Murray Battle. Met o.a. Daniel Baldwin, Leslie Hope, Dean Stockwell, John Neville en Roberta Maxwell.

Toen Paul Preedy (Baldwin) op zijn jongste zoon moest passen, omdat zijn vrouw Eve (Kuzyk) en hun oudste zoon Tom (Freeman) niet thuis waren, is het kind onder mysterieuze omstandigheden in hun zwembad verdronken. Dit leidde tot de scheiding tussen Paul en Eve. Een jaar later ontvangt Paul een uitnodiging voor een re[KA3]unie van zijn voormalige kostschool. Hij gaat erheen om te ontdekken dat slechts twee andere leerlingen, waarmee hij niet kon opschieten, zijn uitgenodigd. Met zijn drie[KA3]en bevinden ze zich in een immens gebouw. Paul weet dat een gebeurtenis uit het verleden hen verbindt, maar kan zich niet herinneren wat. Paul gaat teleurgesteld terug naar zijn nieuwe vriendin Arabella Bauer (Hope), die hij kort voor die tijd bij zijn bezoeken aan de psychiater had leren kennen. Ondertussen blijkt het tweetal op de kostschool op een beestachtige wijze te zijn vermoord. Politieman Frank Skoufaris (Stockwell) die het onderzoek naar de misdaad doet, heeft natuurlijk [KA1]e[KA1]en verdachte hoog genoteerd op zijn lijstje: Paul, die nu beseft dat zijn oudste zoon Tom in groot gevaar is. Een typische B-film, waaraan alles heel middelmatig is, maar het spel van Baldwin en Hope is heel enthousiast. Hoewel het niet een film is, waarvoor je thuis moet blijven, is hij een vlotte tijdspassering, die zich in minder dan anderhalf uur voltrekt (op sommige DVD-dozen staat een speelduur van 106m vermeld, maar dat is onjuist). Het tamelijk voorspelbare scenario van Tony Johnston bevat enkele onverwachte wendingen. Het camerawerk is van René Ohashi; het is tamelijk vaal en soms te donker, maar over het algemeen scherp genoeg om niet het spoor bijster te raken.

Too Rich: The Secret Life Of Doris Duke

1999 | Biografie

Canada/Verenigde Staten 1999. Biografie van John Erman. Met o.a. Lauren Bacall, Richard Chamberlain, Mare Winningham, Lindsay Frost en Kathleen Quinlan.

De 80-jarige erfgename van de tabakmagnaat Duke, Doris Duke, blikt terug op haar leven

Forget Me Never

1999 | Drama

Verenigde Staten/Canada 1999. Drama van Robert Allan Ackerman. Met o.a. Mia Farrow, Martin Sheen, Colm Feore, Roberta Maxwell en Liisa Repo-Martell.

Mia Farrow (Rosemary's Baby) is bijzonder overtuigend in deze CBS tv-film als een vergeetachtige advocaat die onder druk van haar omgeving moet onderkennen dat ze lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Martin Sheen verbeeldt haar liefhebbende echtgenoot en Colm Feore (Titus) speelt de voormalig professor en Alzheimer patiënt bij wie Farrow haar heil zoekt. Gebaseerd op Living in the labyrinth, de autobiografie van Diana Friel McGowin. Scenarioschrijver Renee Longstreet voorzag de film van een - in deze context - navrante titel.

At the End of The Day: The Sue Rodriguez Story

1999 | Drama

Canada 1999. Drama van Sheldon Larry. Met o.a. Wendy Crewson, Al Waxman, Carl Marotte, Patrick Galligan en Miko Hughes.

De hero[KA3]ische strijd om een waardig einde van Sue Rodriguez (Crewson) bij wie amyotrofische laterale scelerose (ALS), een verlammende spierziekte die in het eindstadium de patiënt het leven onmogelijk maakt, is vastgesteld. In de betrekkelijk korte tijd die haar nog resteerde, kreeg zij het voor elkaar dat de Canadese wet werd aangepast. Linda Svendsen die het scenario voor deze waargebeurde geschiedenis naar het boek van Lisa Hobbs Birnie schreef, kreeg de Top Ten Award van het Writers Guild of Canada voor haar inspanning. Het camerawerk is van Albert J. Dunk, die op de aftiteling vermeld staat als Bert Dunk. Een serieus gemaakte en gespeelde film, die de kijker niet onberoerd laat.

Last Night

1998 | Sciencefiction, Drama

Canada/Frankrijk 1998. Sciencefiction van Don McKellar. Met o.a. Don McKellar, Sandra Oh, Roberta Maxwell, Callum Keith Rennie en Sarah Polley.

De mensheid zal het jaar 2000 niet halen, want klokslag middernacht op 31 december 1999 vergaat de wereld. Door deze onheilsvoorspelling beheerst een angstpsychose het leven in Toronto. Er is anarchie uitgebroken, maar de meeste mensen berusten in het einde en willen de laatste uren zo aangenaam mogelijk doorbrengen. Sandra (Oh) zit in haar auto en is op weg naar haar vriend voor een gezamenlijke zelfmoord. Sandra's auto knalt tegen een lantarenpaal op en blijft rechtop staan. Wanhopig zwerft ze door de straten. Ze ontmoet Patrick Wheeler (McKellar) die het laatste avondmaal van de familie is ontvlucht. Ze gaat met Patrick mee, en samen wachten ze op het einde, maar dat komt niet. De film die geen optimisme uitstraalt, is voor verschillende interpretaties vatbaar. De jonge regisseur McKellar die zijn eigen scenario schreef, is erin geslaagd een onvergetelijk beeld te schetsen van een stad waarin het dunne laagje vernis wat we gewend zijn beschaving te noemen, er snel vanaf was. De rolverdeling doet het heel goed en in twee kleine bijrollen herkennen we David Cronenberg en Geneviève Bujold. Sombere fotografie van Douglas Koch. De film werd bekroond met de prijs voor de beste Canadese debuutfilm op het Festival van Toronto. Voor de serie van cultuurzender ARTE 2000 As Seen By bekortte de regisseur de film tot 69m. Deze versie werd in Cannes bekroond met de Prix de la Jeunesse. Dolby Stereo.

When Innocence Is Lost

1997 | Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1997. Drama van Bethany Rooney. Met o.a. Vince Corazza, Charlotte Sullivan, Roberta Maxwell, Dave Nichols en Jill Clayburgh.

Erica French raakt op de middelbare school zwanger van Scott Stone. Erica wil niet dat Scott contact heeft met hun dochter Molly. De jonge vader vecht voor het voogdijschap, met als resultaat dat hij zijn dochter mag zien. Als de kleine Molly haar arm breekt en de moeder van Scott blauwe plekken ziet op de arm van haar kleindochter, stapt Scott voor de tweede keer naar de rechter.

The Postman

1997 | Sciencefiction, Historische film, Actiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1997. Sciencefiction van Kevin Costner. Met o.a. Kevin Costner, Will Patton, Larenz Tate, Olivia Williams en James Russo.

In het jaar 2013 is er geen orde meer en geen vrede meer. Wegen zijn onbegaanbaar geworden en de communicatie werkt niet meer. De oorlog heeft het hele land verwoest en wie het overleefde, probeert in een ge[KA3]isoleerde leefgemeenschap er het beste van te maken. De Holnists, een leger van woeste krijgers dat wordt aangevoerd de door tirannieke generaal Bethlehem (Patton), zaaien terreur. Een eenzame man (Costner) vindt na zijn desertie uit voornoemd leger, een Jeep vol onbezorgde poststukken. Hij trekt het uniform van de chauffeur aan en is voortaan de Postman uit de titel. Hij zegt de vertegenwoordiger van een uit zijn as herrezen Amerikaanse regering te zijn, maar het is slechts een middel om in een dorp aan voedsel te komen en onderdak te versieren. Men ziet in hem echter een soort redder des vaderlands en de post die hij rondbrengt is het symbool van de hoop op een nieuwe toekomst. Vol goede moed gaan de burgers een confrontatie aan met de gevaarlijke Bethlehem. Het scenario van Eric Roth en Brian Helgeland is gebaseerd op de gelijknamige SF-roman van David Brin. Een veel te lange, oervervelende en pretentieuze allegorie, waarin de post het normale en stabiele leven moet uitbeelden. Costner's zoontje Joe als Letter Boy en zijn dochtertje Anne als Ponytail zingen in de finale 'America the Beautiful'. Het camerawerk is van Stephen F. Windon. Winnaar van niet minder dan vijf Razzie Awards, w.o. Slechtste Film, Slechtste Hoofrol en Slechtste Regie. Costner die een fortuin verdiende met zijn prachtige DANCES WITH WOLVES uit 1990, raakt na WATER WORLD en deze film snel van zijn geld af, al nam hij met deze rolprent natuurlijk niet het complete financiële risico. Panavison.

Fall

1997 | Romantiek

Verenigde Staten 1997. Romantiek van Eric Schaeffer. Met o.a. Eric Schaeffer, Amanda DeCadenet, Rudolf Martin, Francie Swift en Lisa Vidal.

Tijdens de hete zomer neemt gevierd model Sarah Easton (DeCadenet) in Manhattan een taxi. Haar man Phillipe (Martin), een aristocraat, bevindt zich op dat moment voor twee maanden in Madrid. De vonk tussen taxichauffeur Michael (Schaeffer) en zijn passagiere springt over. Totdat het herfst wordt, laven ze zich aan elkaar, waarbij gewone bink Michael toch wel de leiding heeft en die mooie, fragile Sarah domineert. Michael is een schrijver, die nadat hij een bestseller geschreven had, de lucratieve scene verruild had voor de voorbank van zijn gele taxi, omdat hij een hekel zou hebben aan het signeren in boekhandels, interviews en presentaties voor de tv. In feite is dit allemaal maar bijzaak in een romantisch verhaal over een gedoemde liefde (Sarah gaat terug naar haar Europese edelman) met beoogde elementen uit BRIEF ENCOUNTER uit 1947 van David Lean met Celia Johnson en Trevor Howard, en NINE 1/2 WEEKS uit 1986 van Adrian Lyne met Kim Basinger en Mickey Rourke, dat eigenlijk niets nieuws te bieden heeft. Er zijn minstens twee problemen met deze film: regisseur- hoofdrol Schaeffer had niet zelf het scenario moeten schrijven en de knappe DeCadenet past toch niet goed bij haar rol. Dit komt misschien omdat Schaeffer, een getalenteerde onafhankelijke filmer, te weinig budget had -nog geen miljoen dollar, terwijl hij desondanks op locatie in New York filmde (heel duur) en zelfs in Parijs. Het camerawerk van Joe DeSalvo is gezien het budget een krachttoer. Niet al te kritische romantische zielen beleven een hoop plezier aan deze film.

We The Jury

1996 | Drama

Verenigde Staten/Canada 1996. Drama van Sturla Gunnarsson. Met o.a. Kelly McGillis, Lauren Hutton, Christopher Plummer, Nicholas Campbell en Conrad Dunn.

Wynne Atwood (Hutton), tv-presentatrice van een populaire talkshow, wordt aangehouden wegens moord op haar echtgenoot. Een explosieve zaak waarover de meningen erg verdeeld zijn. De jury wordt met zorg geselecteerd en aan een kruisverhoor onderworpen door Wynne`s advocaat Wilfred Fransiscus (Plummer). Haar verdediging luidt: jarenlange mishandeling en overspel van haar man. Na het proces moet de jury in afzondering beslissen over de schuld. Was het dood door schuld, een crime-passionel of moord met voorbedachte rade? Alyce Bell (McGillis) is voorzitster van de jury. Boeiend rechtbankdrama dat wat het gehalte betreft doet denken aan het meesterwerk TWELVE ANGRY MEN, maar tegelijkertijd ook een heel spannende film is. De kijker wordt a.h.w. een lid van de jury en je moet zelf maar eens merken hoe je in de loop van de film diverse malen van mening verandert. Knap scenario van Philip Rosenberg, schitterend vertolkt door een talentvolle cast. Camerawerk van Maris Jansons. Een aanrader!

Mistrial

1996 | Misdaad, Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1996. Misdaad van Heywood Gould. Met o.a. Bill Pullman, John Seda, Robert Loggia, Blair Underwood en Leo Burmester.

Strak in elkaar gezet maar absurd drama over een agent die door het lint gaat als een moordenaar wordt vrijgesproken. Bill Pullman, die een sympathieke president neerzette in Independence Day, is hier niet op zijn plaats als de politieman die de rechtbank gijzelt en het proces op zijn voorwaarden over laat doen.

Dead Man Walking

1995 | Drama, Biografie, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Tim Robbins. Met o.a. Susan Sarandon, Sean Penn, Robert Prosky, Raymond J. Barry en R. Lee Ermey.

Gebaseerd op het gelijknamige boek van zuster Helen Prejean. Multi-talent Tim Robbins maakte een op waarheid gebaseerde film over een non (Sarandon) die zich inzet voor het zielenheil van een ter dood veroordeelde moordenaar (Penn). Hoewel Robbins publiekelijk tegen de doodstraf is weet hij in de film een buitengewoon knappe balans te treffen tussen de pro’s en contra’s. Robbins omzeilt kundig alle clichés en dwingt de toeschouwer zelf na te denken. Er is geen plot maar slechts verhaal en Sarandon en Penn domineren van begin tot einde in een serie intense dialogen variërend van beklemmend tot ontroerend. Een pure film die goed was voor vele awards en nominaties voor Robbins, Sarandon en Penn.

Philadelphia

1993 | Drama

Verenigde Staten 1993. Drama van Jonathan Demme. Met o.a. Tom Hanks, Denzel Washington, Antonio Banderas, Jason Robards en Mary Steenburgen.

Eerste mainstream film over aids. Advocaat Andrew Beckett (Hanks) wordt op staande voet ontslagen wegens een 'attitude problem'. Hij vermoedt dat zijn homoseksualiteit en zijn aids-diagnose een rol spelen en klaagt met hulp van de homofobe advocaat Joe Miller (Washington) zijn bedrijf aan. Een van de bijrolacteurs mocht bijna niet meespelen in de film: de verzekering van de productiemaatschappij lag dwars omdat de man ­hiv-positief getest was. Hanks kreeg een Oscar voor zijn rol, Bruce Springsteen kreeg er een voor de song 'Streets of Philadelphia'.

Psycho III

1986 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1986. Thriller van Anthony Perkins. Met o.a. Anthony Perkins, Diana Scarwid, Jeff Fahey, Roberta Maxwell en Hugh Gillin.

Totaal overbodige voortzetting van het bloedige verhaal van Norman Bates, de snedigste motelhouder uit de filmgeschiedenis. Perkins speelt niet alleen de rol opnieuw, hij fungeert tevens als regisseur. De sheriff is ervan overtuigd dat Bates genezen is, maar de dorpelingen denken daar anders over, zeker wanneer er weer doden vallen. Ondanks de vele knipoogjes naar het Hitchcock- origineel, komt deze aflevering nooit boven het banale stalk `n slash-genre uit. Robert Bloch (de originele auteur) wou er, om begrijpelijke redenen, niet mee geassocieerd worden. Wel mooi camerawerk van Bruce Surtees en een knappe soundtrack van Carter Burwell. Nog één sequel volgde, voordat de vroegtijdige dood van Perkins een einde maakte aan Norman Bates.

Lois Gibbs and the Love Canal

1982 |

Verenigde Staten 1982. Glenn Jordan. Met o.a. Marsha Mason, Robert Gunton, Penny Fuller, Roberta Maxwell en Jeremy Licht.

Mason en Gunton wonen met hun zoontje in het stadje Love Canal niet ver van New York. Wanneer hun zoontje in 1978 ernstig ziek wordt, blijkt hij een vergiftiging opgelopen te hebben op school. Deze werd namelijk neergezet bovenop een vroegere stortplaats van chemisch afval. Mason verneemt dat het goedje kanker veroorzaakt en dat de firma die het gif produceerde nog een filiaal heeft. Dan besluit ze in haar buurt een protestgroet op te richten, die al gauw internationale aandacht krijgt. Goedbedoelde milieu-film die echter door de melige aanpak veel van zijn impact verliest. Mason is best overtuigend, maar het scenario dat Michael Zagor op een waargebeurd verhaal baseerde, zoekt meer de emotie dan het protest op. Goed camerawerk van Howard Schwartz.

Popeye

1980 | Komedie, Drama, Muziek

Verenigde Staten 1980. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Robin Williams, Shelley Duvall, Ray Walston, Paul Smith en Paul Dooley.

De verfilming met echte, welwillende acteurs van een avontuur met de krachtige, spinazie-etende tekenfilm-held van Max Fleischer, Popeye, the Sailorman. Popeye zit op een zinkend schip en zo is het ook gesteld met de film. Het zoutloze script van Jules Feiffer lijkt nergens naar, en de regie is gemakzuchtig. Deze armzalige, onleuke vertoning haalt het niet bij de tekenfilms. Achter de camera stond Giuseppe Rotunno. Opgenomen op en rond Malta.

Rich Kids

1979 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1979. Drama van Robert M. Young. Met o.a. Trini Alvarado, Jeremy Levy, John Lithgow, Kathryn Walker en Terry Kiser.

Franny (Alvarado) en Jamie (Levy) zijn kinderen uit de betere kringen in New York die met elkaar bevriend raken wanneer haar ouders gaan scheiden. De uitwerking van het gebroken huwelijk is het centrale gegeven in dit schoolvoorbeeld van goed acteerspel, terwijl er tevens goed gebruik wordt gemaakt van New Yorkse locaties. Geproduceerd door Robert Altman. Scenario van Judith Ross. Het camerawerk is van Ralf D. Bode.

Sweet Sweetback's Baadasssss Song

1971 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1971. Drama van Melvin Van Peebles. Met o.a. Melvin Van Peebles, Rhetta Hughes, Simon Chuckster, John Amos en Hubert Scales.

Van Peebles produceerde, regisseerde, financierde, schreef, arrangeerde en acteerde in dit gewelddadige drama dat een andere kijk op racisme laat zien. Van Peebles is continu op de vlucht voor de politie. Visueel boeiend met verrassend effectieve beelden. Een controversiële film, gecensureerd in Amerika voor hij werd uitgebracht (sommige delen ontbreken).

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Roberta Maxwell op televisie komt.

Reageer