Martin Hagemann

Producer

Martin Hagemann is producer.
Er zijn 11 films gevonden.

The Race

2009 | Jeugdfilm, Familiefilm, Sportfilm

Ierland/Duitsland 2009. Jeugdfilm van André F. Nebe. Met o.a. Niamh McGirr, Susan Lynch, Colm Meaney en Tom Collins.

De Ierse, elfjarige Mary (McGirr) woont op een boerderij. Ze heeft een droom: ooit de beste autocoureur ter wereld worden. Maar zover is het nog lang niet. Op school wordt ze door rijkeluiskinderen snoeihard gepest, het huwelijk van haar ouders is niet erg goed, haar beste vriendje verhuist, maar dan gloort er licht aan de horizon: als ze in een zeepkistenrace kan winnen van de belangrijkste pestkop wordt ze voortaan met rust gelaten. Als haar vader haar maar laat meedoen... De problemen blijven hanteerbaar in deze prettige jeugdfilm.

The Children of Huang Shi

2008 | Drama, Oorlogsfilm

Australië/China/Duitsland/Verenigde Staten 2008. Drama van Roger Spottiswoode. Met o.a. Jonathan Rhys Meyers, Radha Mitchell, Chow Yun-Fat, Michelle Yeoh en Li Guang.

In 1938, tijdens de Japanse bezetting van China, werkt de Britse journalist George Hogg (Rhys Meyers) heimelijk in een Chinees jongensweeshuis. Wanneer de oorlog het weeshuis bereikt, onderneemt Hogg met behulp van een Amerikaanse verpleegster en een Chinese vrijheidsstrijder een enorme voettocht dwars door China om de jongens in veiligheid te brengen. Het epische verhaal is losjes gebaseerd op de lotgevallen van de historische George Hogg, maar ademt vooral sentimentele Hollywoodromantiek. Visueel komt de film wel tot zijn recht dankzij het imposante camerawerk van Zhao Xiaoding.

Love Comes Lately

2006 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk/Verenigde Staten 2006. Komedie van Jan Schütte. Met o.a. Otto Tausig, Barbara Hershey, Tovah Feldshuh, Rhea Perlman en Elizabeth Peña.

Genoeglijk drieluik, gebaseerd op drie autobiografische korte Jiddische verhalen van grootmeester Isaac Bashevis Singer (1904-1991), over oudere schrijver Max (tachtiger Tausig) die in de trein onderweg naar een lezing mijmert, fantaseert en dagdroomt over de talloze vrouwen in zijn leven. Love Comes Lately is een lofdicht op de charmes van een ontwapenend charmant Europees heertje, ietwat uit zijn element in de nieuwerwetse VS. In handen van regisseur Schütte is Max/Singer het voor vrouwen verleidelijke anachronisme waaraan oudere schrijvers zich zo graag spiegelen. Dat fantasie en werkelijkheid niet samenvallen is hierbij van generlei belang.

Fay Grim

2006 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten/Duitsland 2006. Actiefilm van Hal Hartley. Met o.a. Parker Posey, Jeff Goldblum, James Urbaniak en Chuck Montgomery.

Thriller van Hal Hartley over een jonge moeder (Posey) met een lastige zoon die op zoek gaat naar een mysterieuze terrorist. Vervolg op Henry Fool, waarmee Hartley ooit de scenarioprijs in Cannes won.

September

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Max Färberböck. Met o.a. Nina Proll, Catharina Schuchmann, Jörg Schüttauf, Moritz Rinke en Sólveig Arnarsdóttir.

Docudrama van cineast Max Färberböck (Jenseits) waarin vier Duitse paren worden gevolgd op en na 11 september 2001. Färberböck koos onder meer voor een Duitse vrouw die haar Pakistaanse echtgenoot wantrouwt, voor een jonge moeder die haar jarige zoontje probeert af te schermen en voor een nieuwslezer die het nieuws presenteert op de Duitse televisie. Färberböck begon een maand na de aanslagen met het scenario van September, naar eigen zeggen om zijn 'chaotische gevoelens geen tijd te geven'. Het resultaat is een overtuigende film die zich afspeelt in een vacuüm waar niemand een referentiekader paraat heeft.

In einer Nacht wie dieser

2003 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 2003. Komedie van Susanne Schneider. Met o.a. Katrin Bühring, Sandrina Nitschke, Jennifer Sabel, Martin Kiefer en Sina Schneider.

De standvastige, rechtlijnige Persica Posch (Nitschke), de onzekere, naar genegenheid hunkerende Kika Steininger (Sabel) en de oppervlakkige Sally Schanz (B[KA3]uhring), die zucht onder haar strenge vader (Anzenhofer), een legerofficier, zijn sedert het begin van de middelbare school onafscheidelijke vriendinnen. Ze staan nu voor het eindexamen; Persica zal het wel halen, voor Kika wordt het een hele hijs en Sally interesseert het eigenlijk geen bal, maar ze ziet hierin de kans om zich aan het gezag van haar vader te onttrekken. Ze vragen de verlegen Jack Heck (Kiefer) om hen te helpen met het voorbereiden van de examens, maar als ze bij Sally samen zijn, draait het algauw uit op een wild feest. Tijdens het hoogtepunt van hun euforie komt Sally's vader thuis en de meisjes beschuldigen Jack van verkrachting. Omdat Jack verliefd is op Sally, zwijgt hij en neemt hij de 'schande en de schuld' op zich. Doch hij bezwijkt later onder de psychische druk. Het originele scenario van debuterend regisseuse Schneider behandelt de vroege rijpheid bij tienermeisjes, die nog niet met hun eigen seksualiteit kunnen omgaan. Ze stelt ook dat weinig begripvolle, ouderwetse ouders geen zier helpen en dat jongens die nog nat achter hun oren zijn, er het slachtoffer van worden. De jonge rolverdeling deed zijn best om zo geloofwaardig mogelijk over te komen. De film is heel geschikt om in de hogere klasse van de middelbare school te vertonen en achteraf te bespreken. Het camerawerk is van Andreas Doub. Geproduceerd door omroepen SWR, MDR en ARTE, maar door de première op het filmfestival van München bioscoopstatus verkregen.

Farland

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Michael Klier. Met o.a. Daniel Brühl, Richy Müller, Laura Tonke en Annika Blendl.

Na een auto-ongeluk worden een jonge vrouw en een jonge man zwaargewond opgenomen in het ziekenhuis. Terwijl Axel aan het bed van zijn zoon waakt wacht Karla op een teken van leven van haar zuster. Terwijl de tijd op de intensive care lijkt stil te staan proberen Axel en Karla hun leven weer op te pakken.

Der schöne Tag

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Thomas Arslan. Met o.a. Serpil Turhan, Bilge Bingül, Florian Stetter, Selda Kaya en Hafize Ÿner.

24 uur uit het leven van Deniz (Turhan) uit Kreuzberg in Berlijn. Ze verdient de kost met het indubben van films en heeft meegewerkt aan CONTE D`[KA1]E[KA1]TE van Eric Rohmer. Deniz wil actrice worden. Ze ontmoet haar vriend Jan (Stetter) in een caf[KA1]e en na een onenigheid en een discussie, die tijdens een wandeling wordt voortgezet, gaan ze definitief uit elkaar. Deniz gaat naar een auditie voor een rol bij een regisseur (Zischler), beschrijft een film aan hem, maar kan zich de titel niet herinneren. In de ondergrondse wordt ze gevolgd en na een hoeveelheid ritten en het wisselen van verschillende lijnen, maakt ze kennis met Diego (Bing[KA3]ul) met wie ze meegaat, maar de volgende morgen keert ze terug naar huis. Zij ontmoet een vrouw (Schmitter) in een café, die het een en ander in haar mars heeft. Het leven gaat verder, ook voor Deniz. Laatste film in de trilogie na GESCHWISTER uit 1997 en DEALER uit 1999 van Arslan over de tweede generatie Turken in Duitsland. Het scenario van regisseur Arslan is een compromisloos portret van een jonge vrouw die op zoek is naar een betere toekomst en zichzelf. In het gebrek aan het willen doen van concessies zit de beperking van deze tamelijk saaie film om hem geschikt te maken voor een breed publiek. Voor cinefielen die van de literaire cinema houden, echter ruim voldoende. Het camerawerk is van Michael Wiesweg.

Viehjud Levi

1999 | Drama, Oorlogsfilm

Zwitserland/Oostenrijk/Duitsland 1999. Drama van Didi Danquart. Met o.a. Bruno Cathomas, Caroline Ebner, Ulrich Noethen, Martina Gedeck en Bernd Michael Lade.

Ieder jaar komt veehandelaar Levi (Cathomas) naar het Schwarzwald om beesten te kopen. Hij is een vriendelijke, eenzame man die met een gammele vrachtwagen en een motorfiets zijn ronde maakt. Hij heeft een haas bij zich die Jankel heet en hij zingt jiddische liedjes voor hem. Levi brengt voor de boeren zaken mee uit de stad en iedereen is altijd blij met zijn komst. Het is 1933, de nazi`s hebben net de macht gegrepen, de tijden zijn slecht en iedereen verdient een karige boterham. Boer Horger (Olchewsky) heeft het zo zwaar dat zijn dochter Lisbeth (Ebner), die altijd bloost als Levi komt, nu als dienster in het dorp werkt om geld in te brengen. Paul Braxmeier (Lade), een vent met een grote bek, heeft een oogje op Lisbeth, terwijl Levi aan Horger juist twee zaken wilde voorstellen: de aankoop van een mestkalf en de hand van zijn dochter. Een spoorwegtunnel in de buurt heeft schade opgelopen en de Duitse spoorwegen hebben een stelletje arbeiders gestuurd om de reparatie uit te voeren. De leiding is in handen van ingenieur Kohler (Noethen), die Fraulein Neuner (Gedeck) als secretaresse bij zich heeft -Neuner is in feite zijn minnares en beiden zijn overtuigd nazi en profiteren van de nieuwe orde. Voor Levi is geen plaats meer en boer Holger wil niet aan hem verkopen. De arbeiders drijven Levi in het nauw in het Wirtshaus, maar gelukkig laat Lisbeth hem tijdig vluchten. Later wordt Levi dood gevonden. Moord of zelfmoord? De veertig- jarige regisseur Danquart schreef voor zijn tweede film met Martina Döcker het scenario naar het hoorspel van zijn vriend Thomas Strittmatter, die op 24-jarige leeftijd is gestorven. Het spel in deze film over het anti-semitisme en de opkomst van de nazi's in de Duitse provincie is uitstekend. Noethen en Gedeck als duivelse personages steken de overigens zeer overtuigende Zwitser Cathomas moeiteloos naar de kroon als onsympathieke nazi's. Het camerawerk is van Johann Feindt. Gebaseerd op een ware geschiedenis en bekroond op het filmfestival van Berlijn.

Lola + Bilidikid

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Kutlug Ataman. Met o.a. Gandi Mukli, Baki Davrak, Erdal Yildiz, Inge Keller en Michael Gerber.

Osman (Mete) is taxichauffeur in Berlijn. Hij is een Turk van de tweede generatie met ouderwetse opvattingen. Zo bestaat homoseksualiteit niet in zijn optiek, het is hooguit een nare ziekte. Zijn jongere, zeventien-jarige broer Murat (Davrak) moet ontmaagd worden en voor honderd mark (bijna vijftig euro) drijft Osman hem in de armen van een prostitu[KA1]ee, maar Murat zet het op een lopen. Osman heeft boze dromen; en met reden: een oudere broer (Mukli), waarvan het bestaan ontkend wordt, is travestiet, en heet nu Lola. Osman wil niet dat Murat zo wordt. Zijn boze droom komt uit als Lola een keer aanbelt als hij weg is. Zo komt Murat dan toch uit de kast en maakt kennis met Lola`s bonte wereldje. Lola`s vriend is Bilidikid (Yildiz), een leermacho, die wil dat Lola een seksoperatie ondergaat, zodat ze als een `normaal` stel kunnen leven, maar Lola wil niet. In hun kringetje - een homocabaret - beweegt zich de gecultiveerde architect Friedrich (Gerber), midden in de vijftig, volslagen gelukkig als chauffeur-minnaar van schandknaapje Iskender (Yilmaz) met een moeder die nog behoort tot het oude Duitsland uit de keizertijd. Lola eindigt tenslotte als lijk en de dader hoeft men niet ver te zoeken. Kutlug Ataman's film schetst een interessant beeld over - in dit geval - de Turkse gemeenschap, die op een eiland leeft te midden van - in dit geval - de moderne Duitse maatschappij en er zelf middeleeuwse opvattingen op na houdt. Het spel is mooi en de boodschap is duidelijk. Het scenario is van regisseur Kutlug Ataman. Het camerawerk is van Chris Squires. Een interessante film.

Müde Weggefährten

1997 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1997. Oorlogsfilm van Zoran Solomun. Met o.a. Dario Suk, Suada Karišik, Sabrina Hodži[KA1]c, Branca Nischkanowic-Bock en Emir Joldi[KA1]c.

Toen in 1991 voormalig Joegoslavi[KA3]e uiteenviel, ontstond er een wrede burgeroorlog, waarbij zowel de Serven onder aanvoering van Slobodan Milosovich als de Kroaten onder Franco Tudjman zoveel mogelijk gebied wilden inpikken. De uit Kroati[KA3]e afkomstige regisseur Solomun was vlak voor het conflict, dat een zeer hoge tol zou eisen en waarbij beestachtige oorlogsmisdaden begaan zouden worden, verhuisd naar Berlijn. In die stad werd hij geconfronteerd met de eerste vluchtelingen, die snel uitgeweken waren naar het welvarendste land van de Europese Gemeenschap. Hij besloot een film over hun moeizame weg te maken; hij deelde die film in episoden in, en het totaal overschrijdt nauwelijks een uur (een aanbeveling). Sommigen legden die weg met succes af, anderen keerden halverwege terug en tenslotte zijn er die hun wijk als tijdelijk beschouwden en zodra de rust in eigen land was teruggekeerd, begaven zij zich op de terugreis in het ongewisse, maar met de vaste bedoeling het land weer te helpen opbouwen. Dit initiatief dat Solomun in samenwerking met omroep ZDF maakte voor de prestigieuze reeks [KL]Das kleine Fernsehspiel[KLE] heeft als ondertitel [KL]F[KA3]unf Geschichten aus dem Krieg[KLE] en werd bekroond met de Max Oph[KA3]ulsprijs als Beste Film in 1997. Het eerste verhaal is getiteld IM NIEMANDSLAND. Dzimi (Suk), een student uit Bosni[KA3]e, weet in de strook uit de titel ongemerkt in een met vluchtelingen overvolle trein te stappen en het land te verlaten. Daarmee begint een exil dat lang zal duren. Anderen zijn niet zo gelukkig en moeten aan de Hongaarse grens uitstappen. In ANKUNFT IN D. is kroegbaas Sulejman (Joldi[KA1]c) door de oorlog zijn hebben en houwen kwijt geraakt. Hij geeft zijn laatste geld aan passeurs uit en belandt met Neno (Memi[KA1]c), zijn zoon van acht, in een provinciegehucht in voormalig Oost-Duitsland. Hier ziet hij Marjana (Zeitz), die hij nog van school kent. Zij wacht duidelijk op iemand, maar ze behoort tot de andere kant, waaraan Sulejman zijn verdriet te danken heeft. Is hij soms bevooroordeeld of zal ze hem kunnen helpen? In ALS ASYLANT IN DER GRO[KL29]STADT proberen Dzimi (uit de eerste episode) en lotgenoot Muhamed (Stjepanovi[KA1]c) in het vluchtelingenasiel in Berlijn hun droeve ervaringen aan een krant te verkopen, om een paar marken bij elkaar te schrapen, maar wat ze te bieden hebben is oud nieuws. ALTE UND NEUE FL[KA3]UCHTLINGE gaat over gastarbeider Lazar (Maksimovi[KA1]c), die dertig jaar lang gezwoegd heeft en iedere cent die hij over had besteedde aan zijn huis in Joegoslavi[KA3]e dat hij tijdens zijn vakanties zelf bouwde om er zijn pensioen te genieten. Vlak na de voltooiing brandt het als gevolg van de oorlog volledig uit. Als hij in Berlijn een jonge deserteur (Radovi[KA1]c) ontmoet, houdt hij hem persoonlijk verantwoordelijk voor het gebrek aan bescherming, maar de jongeman heeft andere zorgen: zich te verlossen van zijn trauma van de verschrikkingen aan het front. In HEIMKEHR INS UNGEWISSE keren Dzimi, Muhamed en zijn vrouw Fatima (Kerosevi[KA1]c) terug naar Bosni[KA3]e in het kleine busje voor personenvervoer van Rade (Goševski), een gewetenloze profiteur die grote risico's neemt, zijn verbindingen heeft en een slaatje slaat uit de oorlog. Ongehinderd passeren ze grenzen, maar Rade schrikt er niet van terug om midden in een riskant gebied te stoppen en een toeslag van zijn passagiers te verlangen voor hij verder rijdt. Soms wil hij betaling in natura en de schoft heeft zijn oog op Fatima laten vallen. De film is geloofwaardig, het scenario van regisseur Solomun is strak, het spel is naturel en niets duurt te lang. Het camerawerk is van Radoslav Vladi[KA1]c. Een waardevol document.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Martin Hagemann op televisie komt.

Reageer