Jean-Pierre Lorit

Acteur

Jean-Pierre Lorit is acteur.
Er zijn 31 films gevonden.

La nuit du réveillon

2011 | Thriller

Frankrijk 2011. Thriller van Serge Meynard. Met o.a. Quentin Baillot, Jean-Pierre Lorit, Thierry Godard, Christine Citti en Isabelle Gélinas.

De avond van de 24ste december, een met kleurige lichtjes versierd huis in de buurt van Lyon. Het modelgezin Boutonnier ontvangt hun feestdinergasten. En dan staat daar ineens die sinistere Kerstman aan de deur. Suspenserijke huis clos-telethriller in drie aktes, met elk een andere regiestijl, is een voorbeeldige demonstratie van hoe een aloude genreformule, zonder kapsones tot zijn kern teruggebracht, gemeen effectief kan zijn. Baillot soleert erop los als de verknipte indringer met blaffer, maar de symbiose tussen cinema en theater levert ook sterke staaltjes ensemblespel op.

Quand l'amour s'emmêle

2010 | Romantisch drama

Frankrijk 2010. Romantisch drama van Claire de la Rochefoucauld. Met o.a. Emmanuelle Devos, Jean-Pierre Lorit, Zacharie Chasseriaud, Eloïse Parramore en Judith Magre.

In deze kleine televisiefilm over grote gevoelens spiegelen twee liefdes elkaar op een originele wijze. Wanneer weduwnaar Gérard (Lorit) de geparkeerde auto van gescheiden moeder Sophie (Devos) vakkundig ruïneert, laat hij netjes zijn adres achter. Tezelfdertijd leren Gérards puberzoon Victor (Chasseriaud) en Louise, Sophies tienerdochter (Parramore), elkaar tijdens een schooluitstapje kennen. Op een luchtige manier schetsen scenarist Eric Assous en filmmaakster De la Rochefoucauld een beeld van hedendaagse alleen opvoeders en hun kroost. Goed spel, met name van Devos.

Seule

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Fabrice Cazeneuve. Met o.a. Barbara Schulz, Jean-Pierre Lorit, Emma-Lycia Gomez en Olivier Perrier.

Een jonge vrouw (Schulz) ondervindt onpeilbaar leed nadat haar man zelfmoord pleegt in het bedrijf waar ze samen werken. Haar pijnlijke situatie verslechtert nadat collega's en familieleden haar negeren of juist beschuldigen. Seule is meesterlijk omdat de talloze vragen die opwellen na een zelfdoding worden beantwoord met de hartverscheurende stilte die daadwerkelijk volgt. Met lof voor actrice Schulz die diep in haar eigen verdriet wroette om de grotendeels non-verbale rol te verbeelden. Eén van de mooiste televisiefilms ooit van de Franse commerciële zender TF1, vergelijkbaar met het intense bioscoopwerk van bijvoorbeeld Claire Denis (Nénette et Boni) en Laurant Cantet (L'emploi du temps).

Un ami parfait

2006 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 2006. Misdaad van Francis Girod. Met o.a. Antoine de Caunes, Martina Gedeck en Jean-Pierre Lorit.

Een jonge vrouw (Schulz) ondervindt onpeilbaar leed nadat haar man zelfmoord pleegt in het bedrijf waar ze samen werken. Haar pijnlijke situatie verslechtert nadat collega's en familieleden haar negeren of juist beschuldigen. Seule is meesterlijk omdat de talloze vragen die opwellen na een zelfdoding worden beantwoord met de hartverscheurende stilte die daadwerkelijk volgt. Met lof voor actrice Schulz die diep in haar eigen verdriet wroette om de grotendeels non-verbale rol te verbeelden. Eén van de mooiste televisiefilms ooit van de Franse commerciële zender TF1, vergelijkbaar met het intense bioscoopwerk van bijvoorbeeld Claire Denis (Nénette et Boni) en Laurant Cantet (L'emploi du temps).

Mer belle à agitée

2006 | Komedie

Frankrijk 2006. Komedie van Pascal Chaumeil. Met o.a. Jean-Pierre Lorit, Gérard Hernandez en Pascale Arbillot.

Een jonge vrouw (Schulz) ondervindt onpeilbaar leed nadat haar man zelfmoord pleegt in het bedrijf waar ze samen werken. Haar pijnlijke situatie verslechtert nadat collega's en familieleden haar negeren of juist beschuldigen. Seule is meesterlijk omdat de talloze vragen die opwellen na een zelfdoding worden beantwoord met de hartverscheurende stilte die daadwerkelijk volgt. Met lof voor actrice Schulz die diep in haar eigen verdriet wroette om de grotendeels non-verbale rol te verbeelden. Eén van de mooiste televisiefilms ooit van de Franse commerciële zender TF1, vergelijkbaar met het intense bioscoopwerk van bijvoorbeeld Claire Denis (Nénette et Boni) en Laurant Cantet (L'emploi du temps).

Éliane

2005 | Drama

Frankrijk 2005. Drama van Caroline Huppert. Met o.a. Florence Pernel, Jean-Pierre Lorit, Olivier Marchal en Laurence Cordier.

Regisseuse Huppert wilde van tv-film Éliane naar eigen zeggen een drama maken in de geest van Mildred Pierce, eentje waarin een vrouw haar bestemming volgt. De titelheldin (Pernel) bestiert in de tumultueuze jaren zestig een populair weekblad. Éliane wil de sociale en culturele storm van haar land vertalen naar haar blad. De eigenaar, haar echtgenoot Michel (Lorit), wil dat niet. Het blad wordt de inzet van een huwelijkse en nationale strijd, en ondertussen blijkt de tienerdochter van Éliane en Michel zwanger. Éliane roept met beperkte middelen een tijdperk op waarin thema's als emancipatie en democratie dringend doorklinken naar het heden.

La nuit du meurtre: Les fantômes du passé

2004 | Thriller

Frankrijk 2004. Thriller van Serge Meynard. Met o.a. Julien Boisselier, Jean-Pierre Lorit en Michel Aumont.

Regisseuse Huppert wilde van tv-film Éliane naar eigen zeggen een drama maken in de geest van Mildred Pierce, eentje waarin een vrouw haar bestemming volgt. De titelheldin (Pernel) bestiert in de tumultueuze jaren zestig een populair weekblad. Éliane wil de sociale en culturele storm van haar land vertalen naar haar blad. De eigenaar, haar echtgenoot Michel (Lorit), wil dat niet. Het blad wordt de inzet van een huwelijkse en nationale strijd, en ondertussen blijkt de tienerdochter van Éliane en Michel zwanger. Éliane roept met beperkte middelen een tijdperk op waarin thema's als emancipatie en democratie dringend doorklinken naar het heden.

La nuit du meurtre: Le secret de Nathalie

2004 | Thriller

Frankrijk 2004. Thriller van Serge Meynard. Met o.a. Julien Boisselier, Jean-Pierre Lorit en Michel Aumont.

Regisseuse Huppert wilde van tv-film Éliane naar eigen zeggen een drama maken in de geest van Mildred Pierce, eentje waarin een vrouw haar bestemming volgt. De titelheldin (Pernel) bestiert in de tumultueuze jaren zestig een populair weekblad. Éliane wil de sociale en culturele storm van haar land vertalen naar haar blad. De eigenaar, haar echtgenoot Michel (Lorit), wil dat niet. Het blad wordt de inzet van een huwelijkse en nationale strijd, en ondertussen blijkt de tienerdochter van Éliane en Michel zwanger. Éliane roept met beperkte middelen een tijdperk op waarin thema's als emancipatie en democratie dringend doorklinken naar het heden.

La nuit du meurtre

2004 | Drama, Thriller

Frankrijk 2004. Drama van Serge Meynard. Met o.a. Julien Boisselier, Jean-Pierre Lorit en Michel Aumont.

Regisseuse Huppert wilde van tv-film Éliane naar eigen zeggen een drama maken in de geest van Mildred Pierce, eentje waarin een vrouw haar bestemming volgt. De titelheldin (Pernel) bestiert in de tumultueuze jaren zestig een populair weekblad. Éliane wil de sociale en culturele storm van haar land vertalen naar haar blad. De eigenaar, haar echtgenoot Michel (Lorit), wil dat niet. Het blad wordt de inzet van een huwelijkse en nationale strijd, en ondertussen blijkt de tienerdochter van Éliane en Michel zwanger. Éliane roept met beperkte middelen een tijdperk op waarin thema's als emancipatie en democratie dringend doorklinken naar het heden.

Le thibault

2003 |

Frankrijk 2003. Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Alice Olive, Jérôme Hardelay, Geordy Monfils, Julie Delarme en Jean-Pierre Lorit.

Regisseuse Huppert wilde van tv-film Éliane naar eigen zeggen een drama maken in de geest van Mildred Pierce, eentje waarin een vrouw haar bestemming volgt. De titelheldin (Pernel) bestiert in de tumultueuze jaren zestig een populair weekblad. Éliane wil de sociale en culturele storm van haar land vertalen naar haar blad. De eigenaar, haar echtgenoot Michel (Lorit), wil dat niet. Het blad wordt de inzet van een huwelijkse en nationale strijd, en ondertussen blijkt de tienerdochter van Éliane en Michel zwanger. Éliane roept met beperkte middelen een tijdperk op waarin thema's als emancipatie en democratie dringend doorklinken naar het heden.

Eaux troubles

2003 | Drama, Thriller

Frankrijk 2003. Drama van Luc Béraud. Met o.a. Natacha Lindinger, Jean-Pierre Lorit en Julie Debazac.

Regisseuse Huppert wilde van tv-film Éliane naar eigen zeggen een drama maken in de geest van Mildred Pierce, eentje waarin een vrouw haar bestemming volgt. De titelheldin (Pernel) bestiert in de tumultueuze jaren zestig een populair weekblad. Éliane wil de sociale en culturele storm van haar land vertalen naar haar blad. De eigenaar, haar echtgenoot Michel (Lorit), wil dat niet. Het blad wordt de inzet van een huwelijkse en nationale strijd, en ondertussen blijkt de tienerdochter van Éliane en Michel zwanger. Éliane roept met beperkte middelen een tijdperk op waarin thema's als emancipatie en democratie dringend doorklinken naar het heden.

Un fils de notre temps

2002 |

Frankrijk 2002. Fabrice Cazeneuve. Met o.a. Anne Coesens, Jean-Pierre Lorit, Bernard Le Coq, Quentin Baillot en Manuel Le Lièvre.

Regisseuse Huppert wilde van tv-film Éliane naar eigen zeggen een drama maken in de geest van Mildred Pierce, eentje waarin een vrouw haar bestemming volgt. De titelheldin (Pernel) bestiert in de tumultueuze jaren zestig een populair weekblad. Éliane wil de sociale en culturele storm van haar land vertalen naar haar blad. De eigenaar, haar echtgenoot Michel (Lorit), wil dat niet. Het blad wordt de inzet van een huwelijkse en nationale strijd, en ondertussen blijkt de tienerdochter van Éliane en Michel zwanger. Éliane roept met beperkte middelen een tijdperk op waarin thema's als emancipatie en democratie dringend doorklinken naar het heden.

Une affaire de goût

2000 | Thriller, Drama

Frankrijk 2000. Thriller van Bernard Rapp. Met o.a. Bernard Giraudeau, Jean-Pierre Lorit, Florence Thomassin, Charles Berling en Artus de Penguern.

De gastronomische thriller is een smaakvol idee. Stijlvol dineren met elegante manieren en exquise voedsel terwijl er onderhuids iets onbeschaafds broeit en in de keuken iets aanbrandt. Regisseur Rapp dekt met deze elementen de tafel en laat de kijker proeven. Nicolas (Lorit) is een arme ober die door de excentrieke rijke zakenman Delamont (Giraudeau) gevraagd wordt om als zijn persoonlijke voorproever te werken. Er ontstaat een merkwaardige, afhankelijke relatie tussen beide mannen, die steeds onaangenamer wordt. De film kreeg vijf César-nominaties en was een filmhuiskraker in veel landen, ook in Nederland.

Paris-Deauville

2000 |

Frankrijk 2000. Isabelle Broué. Met o.a. Alexandra London, Bruno Slagmulder en Jean-Pierre Lorit.

De gastronomische thriller is een smaakvol idee. Stijlvol dineren met elegante manieren en exquise voedsel terwijl er onderhuids iets onbeschaafds broeit en in de keuken iets aanbrandt. Regisseur Rapp dekt met deze elementen de tafel en laat de kijker proeven. Nicolas (Lorit) is een arme ober die door de excentrieke rijke zakenman Delamont (Giraudeau) gevraagd wordt om als zijn persoonlijke voorproever te werken. Er ontstaat een merkwaardige, afhankelijke relatie tussen beide mannen, die steeds onaangenamer wordt. De film kreeg vijf César-nominaties en was een filmhuiskraker in veel landen, ook in Nederland.

La bascule à deux

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Thierry Chabert. Met o.a. Rosemarie La Vaullée, Jean-Pierre Lorit, Thomas Jouannet, Laurent Natrella en Jean-Louis Tribes.

De verlamde Fanny Beaucart (La Vaull[KA1]ee) heeft, ondanks alle vooroordelen i.v.m. haar handicap, een baan gekregen als lerares in een college. Haar vriend Patrice (Natrella) heeft haar verlaten, maar nu leeft ze met Christian (Lorit) en ze voelt zich gelukkig. Op een dag stelt ze vast dat ze zwanger is, ook al hadden dokters haar verzekerd dat ze steriel was. Dit brengt heel wat problemen met zich mee. In de eerste plaats is Patrice de vader of is het Christian? Zal ze als gehandicapte een moeilijke zwangerschap tot een goed einde kunnen brengen? En hoe moet ze later voor het kind zorgen? Na het ruim sterke LA BASCULE van Marco Pico is dit vervolg een zware ontgoocheling. Niet enkel gaan de makers onbeschaamd de sentimentele toer op, maar de sterkte van het eerste deel, dat lag in het tonen van de moeilijkheden van gehandicapten om te integreren in de maatschappij, wordt hier vervangen door de idiote vraag of gehandicapten het recht hebben om kinderen te krijgen. Het meisje is geestelijk volledig in orde, dus waarom zou ze geen betrekkelijk normaal leven mogen leiden? Spijtig van de verspilde energie van La Vaullée, die moeite doet om de film aantrekkelijk te maken. Toni Leicester en Philippe Madral baseerden hun scenario op een verhaal van Leicester en Jean- Pierre Gallo, scenaristen van het eerste deel. Fotografie is van Dominique Brabant.

La bascule ê deux

1999 |

Frankrijk 1999. Thierry Chabert. Met o.a. Geneviève Fontanel, Jean-Pierre Lorit en Rosemarie La Vaullée.

De verlamde Fanny Beaucart (La Vaull[KA1]ee) heeft, ondanks alle vooroordelen i.v.m. haar handicap, een baan gekregen als lerares in een college. Haar vriend Patrice (Natrella) heeft haar verlaten, maar nu leeft ze met Christian (Lorit) en ze voelt zich gelukkig. Op een dag stelt ze vast dat ze zwanger is, ook al hadden dokters haar verzekerd dat ze steriel was. Dit brengt heel wat problemen met zich mee. In de eerste plaats is Patrice de vader of is het Christian? Zal ze als gehandicapte een moeilijke zwangerschap tot een goed einde kunnen brengen? En hoe moet ze later voor het kind zorgen? Na het ruim sterke LA BASCULE van Marco Pico is dit vervolg een zware ontgoocheling. Niet enkel gaan de makers onbeschaamd de sentimentele toer op, maar de sterkte van het eerste deel, dat lag in het tonen van de moeilijkheden van gehandicapten om te integreren in de maatschappij, wordt hier vervangen door de idiote vraag of gehandicapten het recht hebben om kinderen te krijgen. Het meisje is geestelijk volledig in orde, dus waarom zou ze geen betrekkelijk normaal leven mogen leiden? Spijtig van de verspilde energie van La Vaullée, die moeite doet om de film aantrekkelijk te maken. Toni Leicester en Philippe Madral baseerden hun scenario op een verhaal van Leicester en Jean- Pierre Gallo, scenaristen van het eerste deel. Fotografie is van Dominique Brabant.

Alice et Martin

1998 | Drama

Frankrijk/Spanje 1998. Drama van André Téchiné. Met o.a. Juliette Binoche, Alexis Loret, Mathieu Amalric, Carmen Maura en Jean-Pierre Lorit.

Regisseur Téchiné, maker van het ondergewaardeerde meesterwerk Les roseaux sauvages, heeft de gave onvoorspelbaarheid te kunnen koppelen aan een coherent verhaal. In wat we wel een typisch Franse film mogen noemen - prachtige beeldtaal en aanvankelijk wat verwarrende tijd- en karakterduiding - zijn we getuige van de gecompliceerde verhouding tussen violiste Alice (Juliette Binoche) en gekneusde Martin (Alexis Loret). In de proloog zien we Martins trauma in wording wanneer zijn moeder hem op zijn tiende wegbrengt naar zijn echte, tirannieke, vader. Tien jaar later vlucht hij weg en via omzwervingen belandt hij in Parijs waar hij de veel oudere Alice leert kennen. Martin hunkert naar vergetelheid, Alice naar intimiteit. Téchiné heeft zijn film opgetuigd met verscheidene dramatische breekpunten en het voert te ver om zijn doorwrochte plotontwikkelingen prijs te geven. Het volstaat te zeggen dat Martin wordt verteerd door schuldgevoelens en het is aan de kijker om zich over te geven aan zijn lijdensweg. De jonggestorven Jeff Buckley verwoordt het treffend in de wonderschone soundtrack, 'why is everything so hazy, or am I just going crazy, dear.' (VM/VPRO Gids)

Un air si pur

1997 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk/Polen 1997. Oorlogsfilm van Yves Angelo. Met o.a. Fabrice Luchini, André Dussollier, Marie Gillain, Jerzy Radziwilowicz en Yolande Moreau.

Tijdens WO I (1914-18) slaan Magnus (Luchini), een advocaat, en dokter Boyer (Dussollier), de handen ineen om een oud gebouw hoog in de bergen te kopen. Ze restaureren het tot een rusthuis annex luxe hotel dat gelijktijdig kan dienen ter ontspanning en ter genezing. De oorlog is slechts merkbaar omdat er veel gewonden te zien zijn. De gasten hebben alle mogelijke nationaliteiten. Zieken en rustzoekers hebben zich aangemeld onder een valse naam, omdat ze niet willen weten wie ze in werkelijkheid zijn. Achter de luxueuze fa[KA10]cade van de fraai gedecoreerde instelling en de prachtige landschappen gaan echter menselijke drama`s van wanhoop en eenzaamheid schuil. Een redelijk geslaagde satire die zich afspeelt binnen de muren van een herstellingsoord dat een wereldje op zich vormt binnen de grote buitenwereld met kanonnengebulder, dood en verderf. De personages werden raak getypeerd en de situaties zijn uit het leven van toen gegrepen. Regisseur Angelo (LE COLONEL CHABERT) baseerde zich voor zijn scenario op de roman Het laatste hoofdstuk van Knut Hamsun, maar slaagt er niet in diens bittere cynisme dat zich tussen de regels bevindt, in de film om te zetten. Niettemin onderhoudend. Edward Klosinski stond achter de camera.

Crédit bonheur

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Luc Béraud. Met o.a. Marie Bunel, Robin Renucci, Eleonore Weisgerber, Typhen Rocchia en Pauline Mesa.

De tragi-komische lotgevallen van een stel dat in een financi[KA3]ele schulden-spiraal terechtkomt. Hij, Paul (Renucci), is tekenleraar en heeft twee kinderen. Zij, Marie-Jo (Bunel), is verpleegster en heeft drie kinderen. Wanneer zij elkaar ontmoeten lijkt het geluk hen, na aardig wat eerdere relatietegenslagen, eindelijk toe te lachen. Zij keren Parijs de rug toe, vestigen zich in Bretagne, kopen er het huis van hun dromen en twee auto`s. Enkele jaren later dreigt hun bestaan een dramatische wending te nemen. Zij hebben zich diep in de schulden gewerkt en kunnen het hoofd nog nauwelijks boven water houden. Op ware feiten gebaseerde fictie, naar de gelijknamige roman van Herv[KA1]e Jaouen (een ex-bankier...). Het scenario van Bernard Stora en regisseur Béraud kaart een maatschappelijke kwaal aan van de laatste decennia van de twintigste eeuw, maar het lichtvoetige is nooit ver weg. De acteurs komen sympathiek over en het geheel is eerder ontspannend dan dramatisch.

Nelly & Monsieur Arnaud

1995 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië/Duitsland 1995. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Emmanuelle Béart, Michel Serrault, Jean-Hugues Anglade, Françoise Brion en Michèle Laroque.

Sautet, die vooral bekendheid verwierf met zijn verhalen over de middenklasse in midlife crisis in films als Vincent, François, Paul... et les autres en Une histoire simple, richt zich hier op de relatie tussen een jonge typiste en een gepensioneerde rechter. Voor de een moet het leven nog beginnen, de ander heeft het er zo'n beetje opzitten. Zoals gebruikelijk bij Sautet wordt het subtiele en gelaagde verhaal mooi traag verteld. Maar de film, die prachtig gefotografeerd is door Jean-François Robin, moet het vooral hebben van het spel en de dialoog. Césars voor Sautet en Serrault.

Madame le Consul : Pili, prince des rues

1995 | Drama

Frankrijk/Mexico 1995. Drama van Bertrand Van Effenterre. Met o.a. Véronique Jannot, François Berléand, Rodrigo Machuca, Emmanuelle Meyssignac en Céline Samie.

Een Frans echtpaar, Meyssignac en Bisson, heeft een adoptieaanvraag ingediend voor een Mexicaans weeskind, maar hun dossier wordt niet aanvaard door de Mexicaanse autoriteiten. Dan besluiten ze maar een kind in het geheim te `kopen`, maar ze worden opgelicht door een corrupte advocaat. Dan nemen ze hun toevlucht tot het Franse consulaat, waar Alice Beaulieu (Jannot), de jonge consul, hun zaak ter harte neemt. Niet erg boeiend drama dat de (wan)praktijken van de internationale adoptie op de korrel neemt. Wat overblijft is een redelijk beeld van het leven in Mexico waar arm en rijk naast elkaar leven en waar zelfs de kleinste kinderen door misdaad in hun levensonderhoud voorzien. De jonge Pili (gespeeld door Machuca) is de metafoor. Gérard Carré en Alain Minier schreven het scenario. Angel Goded stond achter de camera. Formaat 16/9.

La vérité est un vilain défaut

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Jean-Paul Salomé. Met o.a. Sam Karmann, Marie-France Pisier, Philippine Leroy-Beaulieu, Natalia Dontcheva en Jean-François Balmer.

Denis (Karmann) heeft als kind al gezworen altijd de waarheid te spreken. Dat is niet zo eenvoudig. Vooral niet als hij zijn vrouw Isabelle (Leroy-Beaulieu) moet bekennen dat hij tijdens een feestje op kantoor te diep in het glaasje heeft gekeken en vervolgens met Marie (Devos), de secretaresse, de koffer is ingedoken. Hij moet opkrassen van Isabelle. Ze blijft alleen met haar zoontje en het au-pair meisje Mina (Dontcheva) uit Estland. Denis komt echter nog regelmatig over de vloer. Zeer platvloerse relatiekomedie die echter heel aardig vertolkt wordt, maar elke diepgang mist. Na een uitstekend begin zakt de film als een pudding in elkaar. Léon Noel, Claude Lerist en Salomé schreven het scenario dat door Jean-Claude Larrieu in beelden werd omgezet.

Trois Couleurs: Rouge

1994 | Drama

Polen/Zwitserland/Frankrijk 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Irène Jacob, Jean-Pierre Lorit, Juliette Binoche en Benoît Régent.

Na zijn studie naar de universele waarden van de Tien Geboden boog Kieslowski zich over de symboliek van de Franse driekleur. Rouge, het laatste deel van de trilogie Trois couleurs - deze keer gecentreerd rond het thema broederschap - verhaalt over fotomodel Valentine (Jacob), die op straat een herdershond aanrijdt. Ze brengt het gewonde dier naar de eigenaar, een gepensioneerde rechter (Trintignant), die misschien moet worden beschouwd als het alter ego van de regisseur. Valentine: 'Wilt u de hond niet?' De rechter: 'Ik wil niks.' Valentine: 'Dan moet u maar ophouden met ademen.' De rechter: 'Een goed idee.' Een macaber dialoogje gezien het volgens sommigen door Kieslowski 'voorvoelde' feit dat Rouge zijn laatste film zou worden.

Le moulin de Daudet

1993 | Komedie

Italië/België/Frankrijk 1993. Komedie van Samy Pavel. Met o.a. Jean-Pierre Lorit, Irène Jacob, Louis Lalanne, Robert Ripa en Jean Toscan.

Episodefilm met vijf verhalen uit Alphonse Daudets Lettres de mon moulin en Le petit chose. Het zijn vooral flitsen uit het prille en latere leven van de schrijver, gespeeld door Lorit. Met respect voor de oorspronkelijke tekst en uiteraard in een Zuidfrans accent. Het meest ontroerende verhaal is 'Le secret de Maître Cornille' waarin Lalanne de rol speelt van de molenaar die zand maalt in plaats van koren en kapot gaat aan de modernisering. Het slotverhaal 'Les trois messes basses' met Ripa als de priester, die snel zijn missen afratelt om zo snel mogelijk te kunnen eten, is te lang en onnatuurlijk. De fotografie van Nino Celeste is een eerbetoon aan de Provence.

Jeanne la pucelle

1993 | Historische film

Frankrijk 1993. Historische film van Jacques Rivette. Met o.a. Sandrine Bonnaire, André Marcon, Philippe Morier-Genoud, Jean-Louis Richard en Bernard Sobel.

In de 14e eeuw bevindt Frankrijk zich op het dieptepunt van een crisis. Door de eindeloze oorlogen heersen in het land ellende en hongersnood. Daarbij komt de pestepidemie van 1347, die de verzwakte bevolking dreigt uit te roeien. Wanneer ook nog koning Karel IV sterft zonder een mannelijke troonopvolger, is de malaise compleet. Dan staat er uit het volk een jonge vrouw - eigenlijk nog een tiener - op die beweert het land te zullen redden. Eindeloze geschiedenisles, gebracht op de eigenzinnige manier van Rivette die vooral de feministische kant van Jeanne d`Arc (gespeeld door Bonnaire) benadrukt. Hij ontdoet haar van haar aureool van heiligheid en brengt een klein, bleek, eenvoudig, gelovig meisje ten tonele. De film werd uitgebracht in twee delen, getiteld LES BATAILLES (160m) en LES PRISONS (176m). Drastische inkorting had de film ongetwijfeld veel goeds gedaan. Scenario van Pascal Bonitzer en Christine Laurent. Fotografie van William Lubtchansky.

Des années déchirées

1993 | Drama

Tunesië/Frankrijk 1993. Drama van Rachid Bouchareb. Met o.a. Hammou Graia, Jean-Claude Adelin, Luc Florian, Jean-Pierre Lorit en Cécile Garcia-Fogel.

April 1945. Adelin en Graia, twee soldaten die terugkeren van de oorlog, leren elkaar kennen op de bus. Ze raken niet uitgepraat over 'hun' overwinning op de Duitsers. Graia installeert zich als fotograaf. Per toeval neemt hij enkele foto's van FLN-militanten die voor de onafhankelijkheid van Algerije ijveren. De politie vindt de foto's en de jongen wordt aangehouden als medeplichtige van de nationalisten. De vriendschap tussen een moslim en een Fransman staat centraal in dit drama dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de onafhankelijkheidsstrijd van het gekolonialiseerde Algerije. Het is allemaal nogal naïef verteld en de symboliek ligt er vingerdik bovenop. Jean-Claude Heberle en Vassilis Vassilikos schreven het scenario, dat in beeld gebracht werd door Jacques Guérin.

La veillée

1990 | Drama, Biografie

België/Frankrijk 1990. Drama van Samy Pavel. Met o.a. Maria Mériko, Jean-Pierre Lorit, Philippe Volter, Irène Jacob en Idit Cebula.

Enkele dagen na de zelfmoord van Vincent komt de familie van Gogh - moeder, de dierbare broer Theo en drie zussen - bijeen in het huis van hun jeugd, waar alle vreugde en frustratie van vroeger bovenkomen. In de gesloten omgeving tekenen tederheid, verdriet, liefde en verbittering zich steeds scherper af. Elk van de personages wordt nauwlettend gadegeslagen door Pavel, die met het scalpel van zijn camera de meest intieme en heftige emoties weet te ontleden. Hij besteedt veel zorg aan het esthetische, en alles getuigt bij hem van een uiterste nauwgezetheid. Pavel legt een persoonlijke soberheid in zijn film, die nog wordt versterkt door het ingetogen en eenvoudige spel van de acteurs. De film ademt een unieke sfeer, die dicht bij de sfeer blijft die Vincent van Gogh in zijn brieven beschrijft.

Les deux n'en font qu'une

1989 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1989. Avonturenfilm van Charles Brabant. Met o.a. Michel Aumont, Michel Bouquet, Michel Robin, Sophie Bouilloux en Isabelle Gélinas.

`Twee` revolutionaire nachten, die van 11 op 12 en die van 13 op 14 juli 1989, zoals beleefd door Restif de la Bretonne (Aumont). Daarnaast zijn er fragmenten uit zijn memoires Les nuits revolutionnaires en dit alles met op de achtergrond een volksoproer. Een curieuze schets van een vroege ochtend in Parijs, die volgt op een nacht, waarin niemand heeft geslapen en die overgaat in een van de beroemdste dagen van die tijd. Fatsoenlijk gefilmd, met klaarblijkelijk de beschikking over voldoende middelen, zoals alle films in deze serie 'speciale opdrachten'. GEMIDDELD .

La jeune fille assassinée

1989 | Historische film, Misdaad

Frankrijk 1989. Historische film van Serge Kaufmann. Met o.a. Michel Aumont, Sophie Bouilloux, Isabelle Gélinas, Michel Robin en Laura Manszky.

Maakt deel uit van een serie die een bewerking is van Les nuits de Paris van Restif de La Bretonne. Elke tvfilm naar dit werk is toevertrouwd aan een andere regisseur. In dit deel is te zien hoe Restif een petitie voor de afzetting van de koning weigert te tekenen. Vanaf dat ogenblik wordt er gefluisterd dat hij een verklikker is terwijl men tegelijkertijd zijn leefwijze afwijst, dat wil zeggen het feit dat hij samenwoont met zijn twee dochters maar niet als een gewone vader. Zie voor het vervolg de titel. Een tamelijk armoedige regie op het visuele vlak, gedeeltelijk goedgemaakt door een bevredigende vertolking. Ook bekend als: NUITS DU 15 AU 16 ET DU 16 AU 17 JUILLET 1791.

Un château au soleil

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Robert Mazoyer. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Anny Duperey, Edwige Feuill ère, Julien Rochefort en Jean-Pierre Lorit.

De markies van Montdeny verkoopt zijn Louis XIV-kasteel, dat hem en zijn familie te gronde dreigt te richten. De gegadigden volgen elkaar op. Een zwakke aanleiding om verscheidene schilderachtige, kleurrijke en contrastrijke figuren neer te zetten. De prachtige opnamen doen de landelijke plekjes goed tot hun recht komen. Didier Decoin schreef het scenario en de dialogen en leverde daarmee een belangrijke bijdrage. Goed acteerwerk.

Un soir de joie

1956 | Oorlogsfilm, Komedie

België 1956. Oorlogsfilm van Gaston Schoukens. Met o.a. Marcel Roels, Roger Dutoit, Jean-Pierre Loriot, Victor Guyau en Madeleine Rivière.

Deze film gaat over een petite histoire uit WO II dat in Brussel speelt. De Brusselaars worden afgebeeld als handige snaken, die de nazi's op allerlei originele manieren saboteren en pesten met kleine verzetsdaden. Het dagblad Le Soir is in handen van de gehate vijand en spreekt dus diens leugenachtige woord. De geallieerden willen dat het blad niet meer verschijnt, maar de koene Belgen hebben besloten om onder de neus van de vijand nu eens de waarheid af te drukken. Drukdoenerige, kluchtige verzetsfilm, waarvan er in België niet al te veel gemaakt zijn. Het scenario is van E. Olin en fotografie van José Dutilleu.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Pierre Lorit op televisie komt.

Reageer