Elia Kazan: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 25 films gevonden.

Elia Kazan: A Director's Journey

1995 | Documentaire

Verenigde Staten 1995. Documentaire van Richard Schickel. Met o.a. Elia Kazan, Eli Wallach, Marlon Brando, James Dean en Vivien Leigh.

Het lijdt geen twijfel dat Elia Kazan beschouwd mag worden als een der markantere regisseurs van zijn tijd, die zijn stempel heeft gedrukt op de film tussen 1940 en 1970. Hij maakte grote films zoals EAST OF EDEN, A STREETCAR NAMED DESIRE, ON THE WATERFRONT, VIVA ZAPATA! en AMERICA, AMERICA. Hij werd in 1909 in Istanbul als Elia Kazanjoglou (soms ook met een `s` op het eind vermeld) geboren en emigreerde vlak voor het uitbreken van WO I (1914-18) met zijn Griekse ouders naar Amerika. Hij voelde zich in Amerika altijd een outsider en was links geori[KA3]enteerd, maar zag de gouden gelegenheid om van kamp te wisselen toen begin jaren 1950 de senaatscommissie van Eugene McCarthy op heksenjacht ging naar regisseurs, die beschuldigd konden worden van onamerikaanse activiteiten. Door collega`s zwart te maken hoopte hij op meer werk en nog meer eer. Dit is helaas een blijvende vlek op Kazan`s blazoen gebleven. Toen hij rond 2000 genomineerd werd voor de ere Oscar `Life Achievement Award` gingen er de nodige prosteststemmen op. Schickel`s documentaire over Kazan`s leven geeft een goed inzicht in diens werk als filmer, maar minder als persoonlijkheid, toneelregisseur of schrijver. Kazan bewerkte veelvuldig werk van Arthur Miller (w.o. A Death Of A Salesman op de planken van Broadway). Het scenario is van regisseur Schickel. Het camerawerk is van Ed Marritz.

Tennessee Williams: Orpheus Of The American Stage

1994 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1994. Documentaire van Merrill Brockway. Met o.a. Elia Kazan, Donald Windham, Gore Vidal, Robert Brustein en Kim Hunter.

Op zijn vijftigste werd de Amerikaanse dramaturg Tennessee Williams (1911-1983) reeds beschouwd als de meest gelauwerde schrijver van het land. Williams is een product van de nieuwe generatie schrijvers die zich na WOII manifesteerden. Zijn stukken worden over de hele wereld opgevoerd en vele van de films die erop gebaseerd werden behoren tot de tijdloze klassiekers, denken we maar aan THE GLASS MENAGERIE (1950), A STREETCAR NAMED DESIRE (1951), THE ROSE TATTOO (1955), BABY DOLL (1956), CAT ON A HOT TIN ROOF (1958), SUDDENLY LAST SUMMER (1959), THE FUGITIVE KIND (1959), SUMMER AND SMOKE (1961), SWEET BIRD OF YOUTH (1962) THE NIGHT OF THE IGUANA (1964), THIS PROPERTY IS CONDEMNED (1966) en BOOM (1968). Lange fragmenten uit de meeste van deze films worden als illustratie ingelast, evenals speciaal gefilmde fragmenten uit de stukken TWO CHARACTER PLAY met Sam Waterston en Joanna Miles en SMALL CRAFT WARNINGS met Reed Birney. Fragmenten uit interviews met Williams en gesprekken met mensen die hem van nabij gekend hebben (vooral collega-schrijvers) maken dit een gezellig te volgen, maar erg oppervlakkige, biografische documentaire. Brooks Haxton schreef het scenario en de commentaar, die ingelezen werd door Frank Langella. Kim Hunter leest stukken uit de dagboeken van Elia Kazan. Fotografie van Jerry Pantzer.

Hello Actor's Studio

1987 | Experimenteel, Documentaire

Frankrijk​/​​Canada 1987. Experimenteel van Annie Tresgot. Met o.a. Paul Newman, Ellen Burstyn, Sydney Pollack, Shelley Winters en Arthur Penn.

In feite de samenvoeging van drie middellange speelfilms van elk 55 minuten. De kijker gaat mee achter de schermen van de beroemde Actor's Studio, die enkele van de grootste filmers en acteurs heeft voortgebracht. Zij komen er nog altijd graag terug om les te geven - gratis, wat genoeg zegt over de financiële belangeloosheid van deze onderneming. Opmerkelijk doeltreffende scènes met improviserende debutanten - misschien de grote namen van de toekomst. Zeer oplettend camerawerk, dat de kijker als het ware aan tafel nodigt. Wat de filmfragmenten betreft is het echter wat karig, want we krijgen alleen een zeer karakteristieke Brando te zien, in een fragment uit A STREETCAR NAMED DESIRE is te zien. Desondanks een zeer rijk document.

Elia Kazan, Outsider

1982 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1982. Documentaire van Annie Tresgot en Michel Ciment. Met o.a. Elia Kazan, Robert De Niro, Tommy Bull, Mike Kazan en Eileen Shanahan.

Een portret van [KA1]e[KA1]en van zeer invloedrijke filmers (1909-2003), die zijn stempel op de Amerikaanse film vanaf 1945 gedrukt heeft. Tegen het schilderachtige decor van zijn huis in Connecticut of op de planken van de Actor`s Studio, vertelt Kazan over zijn debuut in Hollywood als acteur, over zijn dubbele nationaliteit (hij voelt zich zowel een rasechte Griek - geboren in Istanbul toen Constantinopel - als een onvervalste Amerikaan), zijn ervaringen als regisseur, de Actor's Studio, zijn politieke engagement en de drama's in zijn beroeps- en privé-leven. Hij maakt een gedetailleerde balans op van zijn carrière. Getuigenissen zijn er van Robert De Niro, de oude dokwerker Tommy Bull, Kazan's secretaresse Eileen Shanahan en zijn kleinzoon Mike Kazan. Deze documentaire ging in première in het kader van Un certain Regard op het filmfestival van Cannes. Kazan blijft echter een omstreden figuur, die zijn ware kararkter toonde tijdens de heksenjacht van senator McCarthy, die Hollywood wilde zuiveren van vermeende communisten. De montage is van François Ceppi. Het camerawerk is van Michel Brault.

The Last Tycoon

1976 | Biografie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1976. Biografie van Elia Kazan. Met o.a. Robert De Niro, Tony Curtis, Robert Mitchum, Jeanne Moreau en Jack Nicholson.

Deze verfilming van F. Scott Fitzgeralds onafgemaakte laatste roman balanceert soms op het randje van onverschilligheid, maar de kracht van de acteurs maakt veel goed. De film profiteert van De Niro`s grootse en weinig stereotiepe rol als een arrogante en succesvolle Hollywood-producent die efficiënt zijn studio runt, eigenwijze regisseurs begeleidt en nerveuze acteurs opvangt. Tot hij een tot mislukken gedoemde liefde opvat voor een aantrekkelijk, jong meisje en zijn wereld van macht en controle ineenstort. Geïnspireerd op het leven van de legendarische producent Irving Thalberg.

The Visitors

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Patrick McVey, Patricia Joyce, James Woods en Chico Martinez.

Een minderwaardig verhaal over twee Vietnamveteranen die na vrijlating uit de gevangenis waar zij moesten zitten wegens seksuele misdrijven, een derde veteraan opzoeken die tegen hen getuigde. Een tv-uitzending lijkt niet waarschijnlijk.

The Arrangement

1969 | Drama

Verenigde Staten 1969. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Kirk Douglas, Faye Dunaway, Deborah Kerr, Richard Boone en Hume Cronyn.

Onduidelijke, onplezierige film, naar Kazans eigen roman over een man die genoeg heeft van de competitie in de reclamewereld en plotseling razend wordt. Hij neemt zijn leven opnieuw in ogenschouw, zijn omgeving (inclusief zijn mai[KA4]itresse), zijn gezin (inclusief zijn bejaarde hulpbehoevende vader). De gevolgen zijn voor iedereen verschrikkelijk. Goede acteurs gaan totaal de mist in, vooral Kerrs rol is vernederend.

America, America

1963 | Drama

Verenigde Staten 1963. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Stathis Giallelis, Frank Wolff, Elena Karam, Lou Antonio en John Marley.

1896. De Griek Giallelis is de Turkse onderdrukking op Anatolië beu. Hij droomt ervan te emigreren naar Amerika. Maar zo eenvoudig blijkt deze droom niet te verwezenlijken. Uiteindelijk slaagt hij er toch in, maar het land waarin hij terechtkomt is een nachtmerrie. Schitterend portret van emigranten aan het eind van de 19e eeuw. Kazan baseerde zijn scenario op de belevenissen van een oom. Het is een indrukwekkend, imposant en aangrijpend schouwspel geworden, dat echer doeltreffender had kunnen zijn door een kortere montage. Prachtig spel van meestal totaal onbekende acteurs. Adembenemend gefilmd door van Haskell Wexler. De film behaalde een Oscar voor de artistieke leiding en decors. Ook bekend als THE ANATOLIAN SMILE.

Splendor in the Grass

1961 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1961. Romantisch drama van Elia Kazan. Met o.a. Natalie Wood, Warren Beatty, Pat Hingle, Audrey Christie en Barbara Loden.

Nogal zwaar op de hand, dit portret van een verliefd stel in een Texaans stadje aan de vooravond van de Grote Depressie. Maar mét een vrolijke noot, want naar verluidt is Splendor in the Grass ook de eerste film waarin geliefden elkaar een heuse tongzoen geven. Eenvoudige middenstandsdochter (Wood) en rijke, maar gekwelde jongeling (Beatty) zijn smoorverliefd en doen toch braaf hun uiterste best maagdelijk te blijven tot ze getrouwd zijn. Probleem is dat ze van hun botte, ongeïnteresseerde ouders geen toestemming krijgen om in het huwelijk te treden. Frustrerend! Oscarnominatie voor Wood, Oscar voor scenarioschrijver William Inge.

Wild River

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Montgomery Clift, Jo Van Fleet, Lee Remick, Albert Salmi en Jay C. Flippen.

Traditie knokt tegen vooruitgang in Wild River. In 1933 bezoekt de overheid in de persoon van Chuck Glover (Clift) de Tennessee Valley met het doel tachtiger Ella Garth (Van Fleet) van haar eillandje te praten ten faveure van dammen in de rivier. Wild River sloeg niet aan in 1960, maar achteraf is goed te zien dat het drama een hartsproject was van regisseur Kazan; hij maakte wonderschone beelden van de Tennessee Valley, smeedde uit twee romans een goed, tragisch script en haalde uit de veertiger Van Fleet - die gespecialiseerd was in het vertolken van ouderen - haar beste acteerprestatie ooit.

A Face in the Crowd

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Andy Griffith, Patricia Neal, Anthony Franciosa, Walter Matthau en Lee Remick.

Griffith, een dakloze zwerver die meer tijd doorbrengt in de gevangenis dan erbuiten, wordt bij toeval ontdekt door tv-ster Neal. Door zijn spontane vlotheid en humor wordt hij al vlug een nationale beroemdheid. Schitterende pastiche op de oppervlakkige Amerikaanse showwereld. Het wordt subliem gespeeld door debutant Griffith, omringd door een hele reeks talentvolle acteurs, die zich stuk voor stuk laten meeslepen door hem, waardoor ze topprestaties leveren. Rip Torn en Lois Nettleton zijn ook even te zien in kleine rolletjes, terwijl heel wat (vooral in Amerika) bekende namen, zoals Burl Ives, hun eigen rol spelen. Een film die na bijna een halve eeuw nog niets van zijn impact verloren heeft. Budd Schulberg bewerkte zijn eigen verhaal Your Arkansas Traveller. Harry Stradling en Gayne Rescher schoten indrukwekkendde zwart-witbeelden.

Baby Doll

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Karl Malden, Carroll Baker, Eli Wallach, Mildred Dunnock en Lonny Chapman.

Grimmig gefilmd op locatie in Mississippi met een verhaal over een kindbruidje, haar domme, razende echtgenoot en een flikflooiende zakenman die hun rivaal wordt en beiden misbruikt. Veroordeeld door het Fatsoenslegioen toen de film uitkwam. Dit Tennessee Williams-verhaal mag vandaag de dag tam aandoen, het is nog steeds bruisend. Camerawerk van Boris Kaufman. Filmdebuut van Wallach en Torn.

East of Eden

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Elia Kazan. Met o.a. James Dean, Julie Harris, Raymond Massey, Richard Davalos en Jo Van Fleet.

Naar de roman van John Steinbeck. De VS tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hoe hij ook zijn best doet, het lukt Cal Trask (Dean) niet om waardering van zijn vader (Massey) te krijgen, die alleen oog heeft voor zijn andere zoon Aron (Davalos). Op een dag raakt de oude Trask een enorme som geld kwijt. Cal doet slim zaken en kan het volledige bedrag aan zijn vader teruggeven, maar die weigert geld van het zwarte schaap aan te nemen. Dean was de ideale acteur om de onbegrepen, gekwelde jongeman te spelen. Het was de eerste van zijn drie hoofdrollen voor hij in 1955 tragisch verongelukte.

On the Waterfront

1954 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1954. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Marlon Brando, Lee J. Cobb, Eva Marie Saint, Karl Malden en Rod Steiger.

In een Amerikaanse haven deelt de corrupte vakbondsleider Johnny Friendly (Cobb), een schoft met maffia-methodes, de lakens uit. Terry (Brando), een getalenteerd bokser wiens carrière in het slop is geraakt, helpt onbedoeld mee een oproerkraaier het zwijgen op te leggen. En dan wordt hij verliefd op de zus van zijn slachtoffer. Spannend en meeslepend drama, met Brando in topvorm. Kazan verraadde ooit collega's met communistische sympathieën aan de heksenjagers van McCarthy; deze film was bedoeld als apologie. Maar bovenal is het een meesterwerk, dat terecht bekroond werd met acht Oscars.

Man on a Tightrope

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Fredric March, Gloria Grahame, Terry Moore, Cameron Mitchell en Adolphe Menjou.

Een sfeervol circusdrama van een troupe die van plan is van achter het IJzeren Gordijn te ontsnappen; sterke rollen.

Viva Zapata!

1952 | Western, Actiefilm, Biografie

Verenigde Staten 1952. Western van Elia Kazan. Met o.a. Marlon Brando, Jean Peters, Anthony Quinn, Joseph Wiseman en Margo.

Een jaar na zijn succesfilm A Streetcar named Desire uit 1952 kwam Elia Kazan (Elia Kazanjoglou, geb. in Constantinopel) weer met een prima hoofdrol voor Marlon Brando, en ook weer met een goeie film: Viva Zapata! Naar een scenario van John Steinbeck, wiens boek East of Eden weer drie jaar later door Kazan met groot succes verfilmd zou worden. Brando speelt de Mexicaanse boerenopstandeling Zapata die samen met zijn broer Anthony Quinn (Griek, Indiaan of Mexicaan spelen, hij draaide er zijn hand niet voor om, maar ja, geboren uit Ierse vader en Mexicaanse moeder) de boeren in Mexico aan de macht brengt. (JvB/VPRO Gids)

A Streetcar Named Desire

1951 | Film noir, Drama

Verenigde Staten 1951. Film noir van Elia Kazan. Met o.a. Karl Malden, Rudy Bond, Nick Dennis, Peg Hillias en Vivien Leigh.

'Stella...!' schreeuwde Marlon Brando vertwijfeld door de geladen nacht van New Orleans in Kazans magistrale filmversie van Tennessee Williams toneelstuk 'A streetcar named Desire'. Marlon Brando werd beroemd, Kim Hunter (Stella) niet. Ze kreeg weliswaar een Oscar voor haar rol, maar de vlucht van haar carrière werd kort na de film afgebroken door de communistenjagers van McCarthy, de lieden die mede door regisseur Kazan werden gesouffleerd. In A Streetcar Named Desire is Stella de gegoede vrouw van de primitieve Stanley. De komst van haar neurotische zus Blanche verstoort het prille geluk. Stanley (Brando in een inmiddels klassieke vertolking) volgt zijn brute instinct om te voorkomen dat Blanche een wig drijft tussen hem en zijn vrouw.

Panic in the Streets

1950 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Elia Kazan. Met o.a. Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance en Zero Mostel.

Nadat ze verloren hebben bij een pokerspelletje, volgen drie kruimeldieven de winnaar, een zieke zeeman. Hij wordt gedood en bij de lijkschouwing blijkt dat de man was besmet met een gevaarlijke longziekte, bekend als de 'zwarte dood'. De kans is groot dat zijn moordenaars zijn geïnfecteerd, wat tot een epidemie zou kunnen leiden. Er volgt een zenuwslopende jacht op het drietal. Benauwend realistische thriller, gemaakt in de documentaire stijl van NAKED CITY. De haven van New Orleans was een uitstekende locatie voor de sfeeropbouw. Een film die je klamme handen bezorgt. Sterk en goed gestructureerd scenario van Richard Murphy en Daniel Fuchs naar een verhaal van Edna en Edward Anhalt, dat met een Oscar werd beloond. De acteurs leveren stuk voor stuk een knappe prestatie. Fotografie van Joseph MacDonald.

Pinky

1949 | Film noir, Western, Drama

Verenigde Staten 1949. Film noir van Elia Kazan. Met o.a. Jeanne Crain, Ethel Barrymore, Ethel Waters, Nina Mae McKinney en William Lundigan.

Pioniersrassendrama over negermeisje, dat voor blank doorgaat, en terugkeert naar haar Zuidelijke thuis. Nog steeds effectief, met goede steun van Waters en Barrymore.

The Sea of Grass

1947 | Western, Drama

Verenigde Staten 1947. Western van Elia Kazan. Met o.a. Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Melvyn Douglas, Phyllis Thaxter en Robert Walker.

Befaamd regisseur Kazan (A Streetcar named Desire) noemde The Sea of Grass de enige film waarvoor hij zich schaamde. Waarom precies is niet duidelijk. Het koppel Tracy-Hepburn, dat vaak schitterde in stedelijke komedies, maakt hier niet zijn beste beurt, maar de sterkracht is aanwezig, de plaatjes zijn wonderschoon en het soapdrama is episch - zij het niet verrassend. Tracy speelt een veebaron in New Mexico die met alle macht de koloniserende boeren wil tegenhouden aangezien de eindeloze 'zee van gras' voor zijn koeien verloren gaat aan de boerenhekken. Zijn koppige vrouw (Hepburn) steunt hem aanvankelijk, maar kiest eieren voor haar geld wanneer haar man de wet overtreedt.

Gentleman's Agreement

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Gregory Peck, Dorothy McGuire, John Garfield, Celeste Holm en Anne Revere.

Serieuze filmbewerking van Laura Z. Hobsons roman over een schrijver (Peck) die pretendeert dat hij joods is, en stuit op een tomeloos antisemitisme. Holm won een Oscar als Best Supporting Actress met haar rol van chique maar eenzame moderedactrice en Kazan kreeg er een voor zijn regie. De destijds gedurfde benadering van het onderwerp komt tegenwoordig als vrij mak over.

Boomerang

1947 | Misdaad, Drama, Film noir

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Elia Kazan. Met o.a. Dana Andrews, Jane Wyatt, Lee J. Cobb, Arthur Kennedy en Sam Levene.

De moord op een priester leidt weldra tot de arrestatie van een onschuldige. De openbare aanklager is vastbesloten de echte feiten naar boven te brengen. In elk opzicht een briljant drama.

A Tree Grows in Brooklyn

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Dorothy McGuire, Joan Blondell, James Dunn, Lloyd Nolan en Peggy Ann Garner.

Een gevoelige verfilming van de roman van Betty Smith over een meisje, Garner, dat moeite heeft met een ongelukkige gezinssfeer. Dunn kreeg een Oscar voor zijn rol als alcoholistische vader, en Garner kreeg een speciale Oscar.

Blues in the Night

1941 | Muziek, Drama

Verenigde Staten 1941. Muziek van Anatole Litvak. Met o.a. Priscilla Lane, Richard Whorf, Betty Field, Lloyd Nolan en Jack Carson.

Dit muziekdrama begint veelbelovend, maar zakt af en wordt een belachelijk melodrama. Het gaat over een musicus met zelfmoordneigingen (Whorf) en zijn orkest. Kazan speelt een klarinettist. Het mooie titelliedje wordt nooit uitgespeeld!

City for Conquest

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. James Cagney, Ann Sheridan, Frank Craven, Arthur Kennedy en Donald Crisp.

Cagney maakt deze film tot verplichte kost, als de aan zijn jongste broer Kennedy toegewijde bokser. Filmdebuut van Kennedy. Prachtige productie overschaduwt pretentieuze fouten in de film. Scenario van John Wexley. Camerawerk van Sol Polito en James Wong Howe.