Robert Arnoux: cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Il suffit d'aimer

1960 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1960. Biografie van Robert Darène. Met o.a. Daniéle Ajoret, Madeleine Sologne, Robert Arnoux, Grégoire Aslain en Blanchette Brunoy.

De film is een biografie van het boerenmeisje Bernadette Soubirous aan wie in 1858 in Lourdes de Heilige Maagd verscheen en die, ondanks de weerstand bij de dorpelingen en kerkautoriteiten, in het klooster trad. De religieuze biografie ontspoort niet in traktaten of kitsch, maar is met verdienstelijke soberheid en realistische aandacht zowel qua vorm als qua acteren nogal toneelmatig gebleven. Niettemin te verkiezen boven THE SONG OF BERNADETTE.

Oh qué mambo!

1958 | Komedie, Misdaad, Muziek

Italië​/​​Frankrijk 1958. Komedie van John Berry. Met o.a. Jean Poiret, Michel Serrault, Magali Noël, Darío Moreno en Alberto Sordi.

Omwille van zijn ambitieuze echtgenote bedenkt een man allerlei tactieken om zijn status en financiën te verbeteren, maar laadt zo de verdenking van criminaliteit en overspel op zich. Tenslotte wordt hij ontdekt als zanger en als ster gelanceerd. Dit met de losse pols ontworpen burleske scenario kreeg een vlotte regie, hoewel de poging om de dikke bijrolspeler Moreno als sterkomiek te lanceren geen goed idee blijkt. Naar de roman van René Masson.

La garçonne

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Fernand Gravey, Jean Danet, Colette Mars en Marie Daëms.

Derde bewerking van de roman van Victor Margueritte (1922), die enorm veel succes had door het (inmiddels onvoorstelbare) schandaal dat hij ontketende. Het werk van deze regisseuse (1908- 1977) verdient niet de geringschatting waarmee er tegenwoordig vaak over wordt gesproken. Met haar man, de bewerker Pierre Laroche, heeft ze voor een visuele ornamentatie gekozen. Mede dankzij decorontwerper Lucien Aguettand en cameraman Marcel Grignon is zo een serie beelden tot stand gekomen die de sfeer van de roaring-twenties ademt: oldtimer-ritjes in het Bois de Boulogne, boudoirs vol snuisterijen, cabaret in de stijl van Le Boeuf sur le Toit met Jean Cocteau en Raymond Radiguet, enz. Het gedateerde verhaal over de feministe avant-la- lettre komt op de tweede plaats en dat is maar goed ook! Op de achtergrond schemert een decadent, verdorven tijdperk door, dat achter de oppervlakkige luister van het decor uit elkaar valt.

Une Nuit aux Baléares

1956 | Komedie, Musical

Frankrijk 1956. Komedie van Paul Mesnier. Met o.a. Georges Guétary, Claude Bessy, Jean-Marc Thibault, Denise Grey en Bernard Lajarrige.

Een meisje vlucht voor uithuwelijking aan een oliemagnaat en sluit zich aan bij twee zwervers met wie ze naar de Balearen vertrekt. De zingende zwerver op wie ze verliefd wordt blijkt een rijke erfgenaam, zodat ook haar hebzuchtige ouders tevreden zijn. De magere toneeloperette die door zanger Guétary voor de camera's wordt overgedaan, moet het in deze verfilming hebben van de toeristische landschapsfotografie die door een slecht kleurprocédé ook niet al te aantrekkelijk wordt.

La traversée de Paris

1956 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1956. Oorlogsfilm van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean Gabin, Jeannette Batti, Anouk Ferjac, Monette Dinay en Jacques Marin.

Hoe sjouw je in nazi-bezet Parijs vier koffers met een vers geslacht varken van de ene kant van de stad naar de andere zonder in een Wehrmacht-cachot te belanden? Werkloze taxichauffeur Martin (Bourvil), goedmoedige schlemiel van nature en transporteur van zwarthandeltjes door noodzaak, denkt het met de gelegenheidscompagnon Grandgil (Gabin) in één avond te rooien. Dat de twee heren bitter weinig compatibel zijn, is de sjeu in deze geweldig gefotografeerde Marcel Aymé-adaptatie met boosaardig geestige dialogen van specialist Jean Aurenche. Raskomiek De Funès verzilvert in deze qualité française-klassieker de nevenrol van de louche, hatelijke kruidenier Jambier.

Orient expreß

1954 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1954. Komedie van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Silvana Pampanini, Henri Vidal, Curd J ürgens, Eva Bart ók en Folco Lulli.

Een trein blijft op kerstavond bij een afgelegen bergdorp in de sneeuw steken; dit heeft beslissende (vooral romantische) gevolgen voor het leven van de passagiers. Een in Cortina d'Ampezzo opgenomen film-in-episoden met een internationale sterbezetting en meer clichés dan verrassingen. Scenario van Aldo de Benedetti, Paul Andreota en Kurt Heuser. Camerawerk van Aldo Tonti.

Trois jours de bringue à Paris

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Emile Couzinet. Met o.a. Lucien Baroux, Milly Mathis, Catherine Cheyney, Pierre Larquey en Félix Oudart.

Een provinciale vriendenclub heeft haar winst, behaald met het kaartspel, opgepot om een aantal dagen naar Parijs te gaan. Daar stapelt zich door hun onervarenheid het ene misverstand op het andere en ze belanden zelfs in de gevangenis. Zonder dat ze van het geld plezier hebben gehad eindigen ze totaal berooid. Deze fantasieloze verfilming van Eugène Labiche's klassieke klucht Het Spaarvarken doet het origineel geen enkel recht, ook omdat de acteurs spelen alsof ze het schellinkje moeten bereiken in plaats van de camera.

La Nuit est mon royaume

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Jean Gabin, Simone Valêre, Gérard Onny, Suzanne Dehelly en Robert Arnoux.

Een treinmachinist is door een bedrijfsongeval blind geworden en leert in een religieus her-educatie-instituut, dat hij toch nog een nuttig en werkzaam leven kan hebben. De verliefdheid op zijn eveneens blinde braille-lerares leert hem zijn handicap definitief te aanvaarden. De sobere en doorleefde rol van Gabin weegt op tegen de al te smartlappig uitgebouwde amoureuze driehoeksverhouding met de geleidelijk aan ook blind wordende novice van het instituut - die de aandacht van het belangwekkend hoofdthema afleidt.

Barbe-Bleue

1951 | Horror

Frankrijk​/​​Duitsland 1951. Horror van Christian-Jaque. Met o.a. Pierre Brasseur, Cécille Aubry, Jacques Sernas, Jean Debucourt en Robert Arnoux.

Hertog Blauwbaard is aan zijn zevende echtgenote toe, die ontdekt dat zijn gruwelijke reputatie op niets gebaseerd is en dat al haar voorgangsters nog leven. Omdat hij toch zijn wrede faam wil beschermen, komt haar leven nu w[KA2]el in gevaar. Deze ironische omkering van het beroemde gruwelsprookje heeft een spitse dialoog van Henri Jeanson en gepast-uitbundige [KL]schmiere[KLE] van Brasseur in de titelrol. (Simultaan werd Duitse versie BLAUBART gemaakt met een minder goed op dreef zijnde Hans Albers, Carl Wery en Fritz Kortner in de plaats van Debucourt en Arnoux, en de muziek van Werner Eisbrenner).

Méfiez-vous des blondes

1950 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1950. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Martine Carol, Claude Farrell, Yves Vincent en Bernard Lajarrige.

Een luchthartige journalist moet de diefstal van geheime dossiers en een moord verslaan en ontplooit detective-kwaliteiten waarmee hij de politie te snel af blijkt. Deze parodi[KA3]erende spionage-thriller heeft met de jaren en na veel andere (en betere) films in het genre nogal wat aan effect verloren, maar blijft redelijk onderhoudend. Carol is als het spreekwoordelijke domme blondje beter op dreef dan in haar latere romantische en dramatische succesrollen. Vervolgfilm: MASSACRE EN DENTELLES.

Mademoiselle Josette, ma femme

1950 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1950. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Fernand Gravey, Odile Versois, Lysiane Rey, Robert Arnoux en André Versini.

Een meisje zal zich een erfenis zien ontgaan als ze niet vóór haar meerderjarigheid getrouwd is. Omdat haar aanbedene onbereikbaar in Amerika is, haalt ze haar voogd van middelbare leeftijd over tot een tijdelijk verstandshuwelijk. Al tijdens de zogenaamde huwelijksreis begint het spel ernst te worden. Het is een, hooguit routineuze, nieuwe versie van een al vaker verfilmde toneelkomedie, met muzikale intermezzi door de radio-idolen van het moment. De quasi-naïviteit van Versois geeft er nog enige frisheid aan.

Andalousie

1950 | Muziek

Frankrijk​/​​Spanje 1950. Muziek van Robert Vernay. Met o.a. Luis Mariano, Carmen Sevilla, Arlette Poirier, Maurice Baquet en Noël Roquevert.

Een stierenvechter moet een tournee door Zuid-Amerika maken en laat zijn geliefde in Spanje achter. Een Oostenrijkse zangeres heeft een oogje op hem en weet hem tijdelijk in te palmen. Dit magere verhaaltje heeft geen andere functie dan de zang van Mariano en de dansnummers van Sevilla met elkaar te verbinden. De landschapsopnamen en de weinig spectaculair gefilmde stieregevechten zijn het enige verschil met de operette op het toneel. Camerawerk van Roger Poutrel.

Le Bal des Pompiers

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Paulette Dubost, Michèle Philippe, Blanche Denège, Claude Dauphin en Pierre Louis.

Bewerking van de komedie van Jean Nohain over het Frankrijk van 1948, via de leden van een voor die tijd 'kenmerkende' familie, beschreven in een schijnbaar naïeve stijl. In feite gaat het om een bittere satire: de een is en blijft altijd rijk; de ander is en blijft altijd arm of, zoals de spreuk zegt 'Wie voor een dubbeltje geboren wordt, wordt nooit een kwartje...' Deze fabel, behendig gefilmd en grappig gespeeld, toont aan dat Berthomieu een filmer is om in de gaten te houden.

Au grand balcon

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Pierre Fresnay, Georges Marchal, Janine Crispin, Suzanne Dehelly en Germaine Michel.

Oude vrijsters leiden een pension voor vliegeniers en zijn zo de meelevende getuigen van de moeizame, maar uiteindelijk geslaagde oprichting van een commerciële luchtvaartmaatschappij op Zuid-Amerika. Toegewijd gemaakte en door Joseph Kessel geschreven hommage aan de luchtvaart is nogal traag en er wordt bovendien vrij dor geacteerd. Het inmiddels historisch geworden beeld van de luchtvaart is niettemin interessant.

Entre onze heures et minuit

1948 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1948. Mysterie van Henri Decoin. Met o.a. Louis Jouvet, Madeleine Robinson, Robert Arnoux, Monique Melinand en Jean Meyer.

Vermoorde misdadiger lijkt sprekend op de inspecteur die met het onderzoek belast is. Hij geeft zich uit voor de dode om een spoor te vinden en wordt daarbij verliefd op diens vriendin die de moordenares blijkt. Gezocht dubbelgangersthema biedt mogelijkheid voor goede rol van Jouvet als speurder.

Nous ne sommes pas mariés

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Bernard-Roland. Met o.a. Louise Carletti, Liliane Bert, Corinne Calvet, Claude Dauphin en Roland Toutain.

Het eeuwige liedje: een man kan niet kiezen tussen twee vrouwen maar trouwt uiteindelijk een van hen. Een erg mager thema voor een lange speelfilm, maar Dauphin is altijd zo saai. Gelukkig redden de vondsten en trucs van de (vergeten) regisseur (hij heette in werkelijkheid Bernard-Roland Bourriquet) de film... op het nippertje.

Dorothée cherche l'amour

1945 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1945. Komedie van Edmond T. Gréville. Met o.a. Suzy Carrier, Claude Dauphin, Henri Guisol, Jules Berry en Samson Fainsilber.

Voordat hij het Paradijs mag betreden wordt een overleden miljardair naar de aarde teruggestuurd om iemand gelukkig te maken. Hij kiest daarvoor de mooie, jonge Dorothée, want haar aanstaande huwelijk is het onderwerp van een soort koehandel. De film is niet bepaald vlekkeloos, maar Gréville maakte wel naam met deze scherpe satire op dergelijke praktijken.

Lettres d'amour

1942 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1942. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Simone Renant, Louis Salou en Julien Carette.

Een duf provincieplaatsje tijdens het regime van Napoleon III biedt de bewoners geen ander tijdverdrijf dan roddel en nieuwsgierig gepeuter in andermans affaires. Om haar liaison geheim te houden vraagt een jonge vrouw een naïeve vertrouwelinge haar vurige liefdescorrespondentie voor haar te bewaren, waardoor dat meisje zelf in opspraak komt. Deze sfeervolle, ietwat trage kostuumkomedie krijgt charme door de hoofdrolspelers.

Croisières sidérales

1942 | Sciencefiction

Frankrijk 1942. Sciencefiction van André Zwoboda. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marchat, Julien Carette, Suzanne Dehelly en Robert Arnoux.

Astronauten verkennen in 1942 de stratosfeer en wel per luchtschip. Vervolgens bevinden ze zich op de Aarde, eerst in 1965 en daarna in 2000. Een klassiek en naïef thema en bovendien een misser, wanneer naar de realiteit van vandaag de dag wordt gekeken. Maar het al even ingenieuze als inventieve scenario van Pierre Guerlais en Pierre Bost, de beelden van Jean Isnard waaraan grote zorg werd besteed en niet te vergeten de decors en kostuums van Henri Mahé, toch ontworpen in een tijd van vele beperkingen, maken dat weer goed. Een geslaagd project en tegelijkertijd de eerste film van een regisseur die er zo weinig, slechts zeven, maakte.

Pour le maillot jaune

1939 | Romantiek, Sportfilm

Frankrijk 1939. Romantiek van Jean Stelli. Met o.a. Meg Lemonnier, Gilberte Joney, Albert Préjean, René Génin en Robert Arnoux.

Het verhaal is gauw verteld: een wielrenner, een voormalig kampioen die favoriet is voor de Ronde van Frankrijk, verspeelt door een verkeerde tactiek tijdens een etappe van de tour kostbare minuten en raakt achterop. Hij raakt ontmoedigd door de aangedikte verhalen in de krant van een jonge verslaggeefster, die nog een groentje is en de 'tour' voor het eerst doet. Hij wil opgeven, maar vermant zich en loopt tijdens de loodzware bergetappes minuut na minuut zijn achterstand in en wint de gele trui. Hoewel hij geen touroverwinnaar wordt, verovert hij wel het hart van de jonge journaliste. Voor ware liefhebbers van de Tour de France een tractatie en een unieke film, waarin de echte coureurs van 1939 te zien zijn: Pierre Ferval, Brutus, Braval, Clémenceau, Costia, Max Dalban, Davys, Geo Leroy, Jules Rossi, Robert Brunet, Zanus, Wyard, Fernandez Dhuez, Maffret en Deros. Het scenario is van Jean Leuillot die schreef voor het blad L'Auto, Maurice Goddet en Jean Antoine. De dialogen zijn van Michel Duran en de fotografie is van Léonce-Henri Burel, Henri Tiquet, Henri Janvier, Pierre Montazel en Roger Dormoy.

Mademoiselle ma mère

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Christiane Isola, Gilberte Géniat, Andrée Poldy en Simone Martell.

Jacqueline (Darrieux) heeft voor de zoveelste maal haar verloving verbroken. De veertiende keer al! Haar ouders krijgen een punthoofd van hun dochter, waarop de impulsieve Jacqueline besluit de eerste de beste man die ze tegenkomt te trouwen. Albert Letournel (Alerme) is de gelukkige; hij is weliswaar achterin de vijftig, maar Jacqueline wil in het wit trouwen. Een complicatie bij deze maagdelijke traditie: Albert heeft een zoon! Het is Georges (Brasseur) en hij is 25 jaar en net even iets ouder dan zijn a.s. stiefmoeder... De afloop is voorspelbaar en Georges trouwt Jacqueline met de zegen van zijn vader. Het scenario van Jean Boyer is gebaseerd op de boulevardklucht van Louis Verneuil. Een onbenullige, maar vrolijke film, waarvoor je de mensen niet meer over straat krijgt om naar de bioscoop te gaan. Het camerawerk is van Léonce-Henri Burel.

La Terre qui meurt

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Vallée. Met o.a. Pierre Larquey, Alexandre Rignault, Simone Bourday, Germaine Sablon en Lucien Galas.

Een bewerking van een roman van René Bazin die alvorens in de vergetelheid te raken zeer beroemd was. Hoewel de ethiek van het verhaal uit de tijd is, nog steeds een bezienswaardigheid, want hij toont ontroerend mooie beelden, vervaardigd volgens een voor die tijd geheel nieuw kleurprocédé.

Josette

1936 | Drama, Komedie

Frankrijk 1936. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Josette Contandin, Jacqueline Prévost, Mona Goya en Lucien Rozenberg.

Een zanger die door zijn carri[KA2]ere en zijn ongeregeld bestaan nooit aan een priv[KA1]e-leven is toegekomen, krijgt toevallig de verantwoordelijkheid voor het dochtertje van een zieke moeder. De liefde voor het kind doet hem adoptatie en een huwelijk met de moeder overwegen, maar tenslotte zorgt hij voor een beter leven voor hen beiden en cijfert zichzelf weg. Een vriendelijk sentimentele film zonder originaliteit, maar niet al te smartlappig. Het meisje wordt gespeeld door Fernandels eigen dochter (Contandin).

Remous

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jeanne Boitel, Jean Galland, Diana Sari, Françoise Rosay en Maurice Maillot.

Eenvoudig drama over een gedoemde liefde: tijdens de huwelijksreis krijgt Henri Saint-Clair (Galland) een fataal auto- ongeluk, waardoor hij verlamd raakt. Zijn vrouw Jeanne (Boitel) raakt gefrustreerd en is hem ontrouw. Henri hoort ervan, wil Jeanne niet in de weg staan en pleegt zelfmoord. Jeanne is geschokt door deze opoffering en laat haar minnaar vallen. Ze besluit uit pi[KA3]eteit haar overleden man trouw te blijven. Deze film is vooral interessant als men overweegt in welk tijdperk hij werd gemaakt. Een tijd waarin de probleemstelling van de seksualiteit in de literatuur (bijv. [KL]Lady Chatterley`s Lover[KLE] van D.H. Lawrence uit 1928) betekende dat het werk jarenlang (tot 1958) op een index kwam en alleen onder de toonbank verkocht kon worden. Deze film gaat dus over ingehouden seksuele verlangens, eer en wroeging. Dat was toen heel wat. Wordt gerekend tot Gréville's belangrijkere werken. Scenario van de regisseur, Kurt Alexander en André Doderet naar de roman A Kiss in the Dark van Peggy Thompson. Camerawerk van Roger Hubert.

Le truc du Brésilien

1932 | Romantiek

Frankrijk 1932. Romantiek van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Colette Darfeuil, Yvonne Garat, Germaine Sablon, Robert Arnoux en Mauricet.

Een romantische boulevardkomedie waarin een man, die nog steeds van zijn vrouw houdt, naar middelen zoekt om zich van zijn lastig geworden maitresse te ontdoen. Duidelijk door van Cavalcanti om den brode gemaakt, niettemin zorgvuldig gedaan waardoor het resultaat weliswaar pretentieloos maar toch onderhoudend is. Het scenario is van regisseur Cavalvanti en Paul Armont naar het gelijknamige blijspel dat hij met Nicolas Nanc ey had geschreven. Het camerawerk is van Georges Benoit en Jean-P. Goreaud. Mono.

Tumultes

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Charles Boyer, Odette Florelle, Clara Tambour, Robert Arnoux en Thomy Bourdelle.

Een man ontdekt dat zijn geliefde hem tijdens een gevangenisstraf ontrouw is geweest en vermoordt zijn rivaal. Hij duikt met haar onder bij een vriend die al snel ook door de vrouw wordt verleid, die zich van haar jaloerse minnaar ontdoet door hem bij de politie te verraden. Een curieuze film die als koploper in de fatalistische Franse traditie Duits- expressionistische regie-aanpak kreeg van Siodmak. De charme van Boyer in een van zijn eerste hoofdrollen maakt het steeds maar verkiezen van anderen boven hem niet erg aannemelijk.