Guntram Brattia

Acteur

Guntram Brattia is acteur.
Er zijn 12 films gevonden.

Pink

2009 | Romantisch drama

Duitsland 2009. Romantisch drama van Rudolf Thome. Met o.a. Florian Panzner, Guntram Brattia en Hannah Herzsprung.

Dichteres Pink heeft eigenlijk alles wat ze zich maar kan wensen, behalve een echtgenoot. Ze heeft de keus tussen drie mannen, die allen verliefd zijn op haar. Maar nu nog de goede kiezen.

Das Sichtbare und das Unsichtbare

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Rudolf Thome. Met o.a. Guntram Brattia, Hannelore Elsner en Anna Kubin.

De succesvolle kunstschilder Marquard von Polheim verliest na het winnen van een gerenommeerde kunstprijs zijn inspiratie en belandt in een psychische crisis.

Propaganda

2004 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 2004. Drama van Horst Königstein. Met o.a. Dietrich Mattausch, Martin Lüttge, Guntram Brattia, Esther Hausmann en Melanie Blocksdorf.

Op 1 mei 1955 nodigt Duitslands succesvolste tv-producent Harm Weber (Mattausch), die 67 jaar is, zijn grootste concurrent (L[KA3]uttge), vrienden en collega`s uit voor een feestmaal in de studio. Het zou zijn zwanenzang worden als producent en zijn opvolgers staan te trappelen. De avond neemt een bizarre wending als Weber, niet zonder al te grote verrassing, verklaart wat iedereen kon bevroeden: zijn grote leermeester zou Joseph Goebbels (Lothmanns), de nazi-propaganda-minister geweest zijn. Het wordt nog vreemder als Weber zegt van plan zelfmoord te willen plegen, maar dat zijn gasten hem kunnen weerhouden. Dan komt hij met de verklaring dat hij op de kop af vijftig jaar geleden als zeventien-jarige op Goebbels geschoten heeft, toen die een aarzelende zelfmoordpoging ondernam. De film is een merkwaardige blik in de ziel van de na-oorlogse Duitse media, die grotendeels groot geworden zijn met stuurlieden die het vak onder de nazi`s geleerd hadden. Zelfs niet-nazi`s, zoals bijvoorbeeld Axel Springer (Bild, Hör zu, Hamburger Abendpost enz.), konden niet vermijden dat bruine redacteuren, journalisten en uitgevers hun bedrijven binnenslopen. De rollen zijn uitstekend, maar niet iedere kijker buiten Duitsland zal het scenario van Markus Busch en regisseur Königstein gemakkelijk kunnen volgen. Het camerawerk is van Johannes Anders.

Verkauftes Land

2003 | Drama, Documentaire

Duitsland 2003. Drama van Horst Königstein. Met o.a. Rudolf Kowalski, Angelika Thomas, Stefanie Stappenbeck, Maria Körber en Guntram Brattia.

De 61-jarige Klaus Schucht (Kowalski) wordt in 1991 gevraagd om voor de Duitse Treuhandanstalt de verkoop van de staatsondernemingen van de voormalige DDR op het gebied van de mijnbouw, de energie en de chemie te begeleiden. Schucht, afkomstig uit Pruisen, is een net mens, die het algemeen belang laat prevaleren bij zijn besluiten. Zijn assistent Frank Pauly (Brattia) is eerzuchtig en heeft uitsluitend oog voor zijn eigen carri[KA2]ere. Als Schucht de kalimijnen en de verouderde raffinaderijen van Leuna tracht te verkopen, ontdekt hij dat de Westduitse grootindustrie voornamelijk probeert de potenti[KA3]ele concurrentie te elimineren of de zakken te vullen ten koste van de werkloosheid, die in complete regio`s gaat ontstaan. Aan het eind van de rit vallen de raffinaderijen in handen van een Frans petrochemisch consortium, waarbij op grote schaal smeergelden werden betaald (maar dat komt in deze film nauwelijks aan de orde). De mijnen worden ondergebracht in één onderneming en de elektriciteitsbedrijven worden op een rationele manier gesaneerd ten koste van tienduizenden arbeidsplaatsen zonder voldoende alternatief om dit op te vangen. Vijftien jaar later was de werkloosheid in de ex-DDR bijna twee maal zo hoog als in de rest van de bondsrepubliek. Voor kijkers, die geïnteresseerd zijn in de privatisering van de BV Honecker, een uiterst boeiende film, waarin aangetoond wordt dat het communisme zijn land heeft uitgebuit, uitgezogen en volledig uitgeput, en dat het kapitalisme zoiets alleen maar op zeer lange termijn kan oplossen met alle betrekkelijkheden vandien. Dit is betreurenswaardig, want na de Duitse capitulatie in 1945 had het nooit zover mogen komen; helaas stak de oprichting van de DDR in 1948 hier een stokje voor. De echte Schucht overleed in 2001 op 71-jarige leeftijd en kon niet bepaald terugkijken op een 'geslaagde' onderneming. De vertelstem is van Susanne Daubner. Het scenario is van Claudius Crönert en Michael Esser. Het camerawerk is van Johannes Anders.

Tatort - Elvis lebt

2002 | Mysterie

Oostenrijk/Duitsland 2002. Mysterie van Peter Sämann. Met o.a. Harald Krassnitzer, Roswitha Szyszkowitz, Gundula Rapsch, Gregor Bloéb en Guntram Brattia.

De eerste zaak van de vers van de politieacademie afgestudeerde Stefanie Gschnitzer (Szyszkowitz), die bij de moordbrigade in Innsbruck is gedetacheerd. Stroper Richard Stecher (Spiss) is in een tweegevecht gedood door burgemeester Hopfgartner (Pointecker) uit een Tirools dorpje. Zelfverdediging beweert Hopfgartner en hij heeft twee getuigen: zijn zoon Martin (Fl[KA3]ur) en jachtopziener Buchberger (Drexel). Stefanie meent dat het zaakje stinkt, omdat Richard in het achterhoofd is getroffen. Zo lijkt het eerder op een executie of wraakneming. Het is algemeen bekend dat de stropersfamilie Stecher lak heeft aan de wet, maar [KA1]e[KA1]en ding is zeker: die dag, 16 augustus, stroopten zij beslist niet, omdat ze als trouwe Elvis Presley-fans elders waren om diens overlijdensdag te gedenken. Stefanie heeft hulp nodig om de knoop te ontwarren. Ze vraagt haar mentor van de politieschool Moritz Eisner (Krassnitzer) uit Wenen over te komen. Eisner meldt zich als jagersgast bij Hopfgartner, die een uitgebreid jachtgebied heeft gepacht, terwijl Stefanie aan groen toerisme gaat doen: om `uit te blazen` gaat zij logeren op de boerderij van de Stechers. Ze kan helaas niet voorkomen dat vader Stecher (Mitterrutzner) bij een uit de hand gelopen ruzie met Buchberger het leven laat. Nu raakt Stefanie onder druk om de zaak snel te klaren voordat Richards broers Erwin (Blo[KA1]eb) en Hannes (Brattia) bloedig wraak zullen nemen. Szyszkowitz, die moeders mooiste niet is, toont zich een capabele meid om met de hulp van Krassnitzer bij deze zaak, die in een pure heimatsfeer is ondergedompeld, de aandacht vast te houden. Het scenario van Felix Mitterer die al heel wat TATORT-films als auteur op zijn naam heeft staan, is niet superboeiend en de nagedachtenis aan The King is er met de haren bij gesleept. Het camerawerk is van Moritz Gieselmann. Aflevering 504.

Polizeiruf 110: Wandas letzter Gang

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Bettina Kurth, Claudia Geisler en Axel Prahl.

Paul Kieslowski (Prahl) moet terechtstaan wegens een poging tot doodslag op zijn vrouw Maria (Geisler). Hij heeft haar in de buik gestoken voor de ogen van zijn stiefdochter Theresa (Wolfram), een tiener, en zijn zoontje Enrico (Benner). Op Theresa`s beschuldigingen werd Kieslowski door Kommissarin Wanda Rosenbaum (Hoffmann) gearresteerd, maar Wanda vraagt zich tijdens het proces af of zij niet al te snel gehandeld heeft en waarom Enrico de vragen van de vrouwelijke rechter niet beantwoorden wil. Ze gaat buiten haar boekje als ze de bewakers en collega- smerissen aanbiedt Paul terug te brengen naar het huis van bewaring. Zij maakt een omweg om hem te confronteren met Enrico, die in een sporthal op de handbaltraining is. De zaak loopt uit de hand als blijkt dat Enrico al eerder naar huis was gegaan. De wanhopige Kieslowski wil zich de handboeien niet meer laten aanleggen. Hij neemt Wanda, haar dochter Annette (Kurth) met haar tien-jarige stiefzoontje, een aantal kinderen en de trainster in gijzeling nadat hij Wanda`s dienstwapen gepakt heeft. Annette is juist op die dag getrouwd en was net binnengekomen. Annette waarschuwt haar kersverse echtgenoot via haar portable waardoor de oude sportzaal door een elite-eenheid van de politie wordt omsingeld. Kieslowski eist dat hij Enrico wil spreken. Als de politie hem thuis wil ophalen, hebben zijn moeder en stiefzus hem al verstopt. Gelukkig verliezen koddebeier Krause (Krause) en Tamara (Angerer) hun koelbloedigheid niet. Terwijl de gijzeling voortgaat en er wanhopig naar Enrico gezocht wordt, stapelen de bewijzen zich op dat Kieslowski onschuldig is, terwijl zijn vrouw en stiefdochter hem met meineed achter de tralies hopen te krijgen. Theresa zal zelfs niet rouwig zijn als de politie hem doodschiet. Als alle kinderen, de trainster, Annette en haar stiefzoontje vrij zijn, heeft Wanda Kieslowski zo ver gekregen om met haar naar buiten te komen. Dan valt er een schot dat de verkeerde treft. De zestig-jarige Hoffmann die de DDR tien jaar voor de val van de Muur van Berlijn kon verlaten, wordt wel op een hele rauwe wijze uit de serie geschoten. Het spel van de hoofd- en bijrollen is geloofwaardig en goed. Het scenario van Stefan Kolditz heeft psychologische diepgang, maar is enigszins traag en voorspelbaar, op de onaangename verrassing in het einde na. Het subplot van de verstoorde moeder-dochter verhouding tussen Wanda en Annette is goed en consequent doorgetrokken uit gebeurtenissen in andere films met Wanda Rosenbaum. De film eindigt met beelden uit Wanda Rosembaums carrière. Het camerawerk is van Thomas Plenert. Stereo, 16:9.

Andreas Hofer

2002 | Biografie, Historische film

Oostenrijk/Duitsland 2002. Biografie van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Tobias Moretti, Franz-Xaver Kroetz, Martina Gedeck, Gregor Bloéb en Peter Mitterrutzner.

De Tiroolse volksheld Andreas Hofer (Moretti) leefde van 1767 tot 1810. Na de slag bij Austerlitz die door Napoleon werd gewonnen, is het Oostenrijkse keizerrijk opgedeeld in 1805. Tirool werd ingelijfd bij het koninkrijk Beieren, omdat ze Napoleon steunden. De bezetters schaften een wet af uit 1511, waarin bepaald was dat een Tiroler alleen binnen zijn landsgrenzen mochten dienen. Bovendien verhoogden ze de belastingen aanzienlijk. Er ontstond wrevel onder de bevolking en de Oostenrijkse regering in ballingschap stimuleerde Hofer om een opstand te ontketenen. Dat was in 1809. Hofer had aanvankelijk succes, maar Saksen, Beieren en Frankrijk besloten niet bij de pakken neer te zitten en terug te slaan. Hofer werd verraden en kwam in Franse handen. De keizerlijke troepen maakten korte metten met hem en zetten hem voor het vuurpeloton. Hofer geldt nog steeds als een Oostenrijkse vrijheidsheld. De rolverdeling is heel behoorlijk en wie zich voor een historische film uit de Napoleontische oorlogen interesseert, is aan het goede adres. Het scenario is van Felix Mitterer. Het camerawerk is van regisseur Schwarzenberger.

Venus Talking

2001 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 2001. Komedie van Rudolf Thome. Met o.a. Sabine Bach, Roger Tebb, Vladimir Weigl, Guntram Brattia en André Meyer.

In het scenario heeft regisseur Thome zijn kijk verwerkt op de privacy in het nieuwe digitale tijdperk van het internet en de ongekende populariteit van reality-tv, die in 2004 in Amerika alweer fors begon te tanen. Venus Siebenberg (Bach) is een succesvolle schrijfster, die op het land leeft. Zij laat zich overhalen om zich zes weken te laten opsluiten in een glazen penthouse dat hoog boven Berlijn uittorent. Overeengekomen is met haar steenrijke uitgever dat ze door een webcam geobserveerd wordt; wat ze schrijft, is tegelijkertijd beschikbaar op het internet. De roman die zo tot stand komt, is gereed om te verfilmen - haar supergladde agent Bernhard (Meyer) heeft voor een vet contract gezorgd. Er zijn twee onverwachte gebeurtenissen: Venus krijgt de bekende schrijversblokkade en zonder dat ze het weet, heeft de system-operator van de uitgever overal webcams opgesteld zodat er geen enkel intiem moment meer overblijft. Om het gebrek aan inspiratie op te lossen nodigt ze niets vermoedend Fabrizio (Brattia) uit, een ongeletterde kunstschilder met een onverzadigbaar libido om inspiratie op te doen. Ze beseft niet dat haar man Max (Tebb) en haar bijna volwassen kinderen Thorsten (Perschmann) en Sally (Hanke), maar ook het grote publiek, slechts een muisklik van haar verwijderd zijn, en meegenieten van haar escapades. Nu vragen man en kinderen zich af wat er fout is gegaan in hun relatie, nu moeder zo uit haar bol gaat. In het subplot beleeft Thorsten een opbloeiende romance danzkij de webcam. Typische Thome film, vooral geschikt voor zijn aanhangers, niet slecht gespeeld, een beetje gezapig en vol symboliek. Niet ontkend kan worden dat Thome zich van clichés bediend heeft en inhaakt op een tijdsverschijnsel. Het camerawerk is van Carsten Thiele.

In den Tag hinein

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Maria Speth. Met o.a. Sabine Timoteo, Hiroki Mano, Florian Müller-Mohrungen, Sabine Riedel en Nicole Marischka.

Vroeger verstopte zij zich in de kast en wachtte daar net zo lang tot iemand haar vond, vertelt de Berlijnse Lynn over zichzelf. Niet dat de toehoorder haar verstaat, want dat is de Japanse student Koji die nog geen Duits kan. De communicatie met haar andere vriendje David verloopt eveneens stroef, aangezien hij volop traint voor het WK zwemmen. Eigenlijk wacht Lynn nog steeds in de kast, alleen heet die kast nu Berlijn. Waar ze op wacht weet ze zelf niet eens. Om de tijd te verdrijven werkt ze wat in een cafetaria en als danseres en hangt ze rond. Voor de kijker dringt zich het zinloze, tijdloze ervan steeds meer op. De kast, de inwisselbare grote stad, krijgt een imponerende rol. Cameraman Reinhold Vorschneider maakte de stedelijk kilte overrompelend en mooi. Ieder shot is zorgvuldig gekozen en door bijna alleen maar 's nacht of tijdens scherming te filmen heeft alles een deerniswekkende blauwe gloed. Deze afstudeerfilm van scenariste/regisseuse Maria Speth, die een Tiger Award in Rotterdam verdiende, oogt als een westerse versie van moderne filmhuisfilms uit Hong Kong en Taiwan.

Paradiso - Sieben Tage mit sieben Frauen

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Rudolf Thome. Met o.a. Hanns Zischler, Cora Frost, Adriana Altaras, Sabine Bach en Khyana El Bitar.

Succesvolle componist Adam Bergschmidt (Zischler) wordt binnenkort zestig. Hij werkt door de week alleen in een knus huis aan een meer in Mecklenburg-Vorpommeren, vier uur reizen in noordelijke richting vanuit Berlijn. Zijn derde vrouw, de nog jonge Eva W[KA3]ustenberg (Frost), heeft twee kinderen van hem en woont in Berlijn. Ze besluiten dat Adam ter gelegenheid van zijn verjaardag een week zal doorbrengen in het huis aan het meer met alle vrouwen die een rol hebben gespeeld in zijn leven. Dat is zijn vrouw Eva, zijn eerste vrouw Berenice (Hermann), die een klooster is ingegaan en een non is, Billy (Brattia), de zoon uit zijn eerste huwelijk, zijn tweede vrouw Lulu (Altaras), een gevierde actrice, ma[KA4]itresses van weleer Marion (El Bitar), operazangeres Lucia (Hindersin), Jacqueline (Zur M[KA3]uhlen) en Lilith (Bach). Het begint met het uitpakken van cadeaus, waarbij Adam moet raden wie wat gaf (dat doet hij goed), er wordt gemeenschappelijk gekookt en vooral veel gepraat. Billy maakt zijn vader nogal wat verwijten. Adam neemt hen mee naar een uitvoering van een nieuwe compositie die hij geschreven heeft en ze bezoeken een waarzegster, die hem voorspelt dat hij wederom een nieuwe ontmoeting zal hebben. De negentiende film van Thome, waarvoor hij het scenario schreef, staat op het niveau van de vertellingen van Eric Rohmer met enkele vinnigheden van Woody Allen. Deze op de Berlinale 2000 bekroonde film bevat veel monologue interieur als Adam aan het overpeinzen slaat. Het spel is ongerijmd maar goed en de bijbelse parabel ligt er te dik bovenop. Vrouwvijandig is deze rolprent geenszins en het camerawerk van Reinhold Vorschneider laat zien hoe mooi het Duitse merengebied eigenlijk is. Technisch is het allemaal prachtig uitgevoerd. Dolby mono.

Liane

1997 | Musical

Duitsland 1997. Musical van Horst Königstein en Frank Gaede. Met o.a. Ina Kling, Anette Uhlen, Horst Krause, Matthias Freihof en Brigitte Janner.

Liane (Kling) die vijftien is, wordt uit duizenden kandidaten uitverkoren om in een jungle-film te spelen. Hoewel de film een draak is, stroomt het publiek in groten getale toe. Het is dan 1956. Haar producent Fritz Gerhardt (Krause) wil van zijn kleine Lolita een volwaardige ster maken en zorgt ervoor dat ze op achttien-jarige leeftijd een opleiding op een finishing school krijgt, maar dat lukt niet helemaal. Tijdens de opnames voor een nieuwe productie krijgen ze samen een auto-ongeluk in Frankrijk. Omdat Fritz aan het stuur zat, moet hij ervoor betalen, wat hem zwaar valt omdat het bioscooppubliek in de jaren 1960 gaat teruglopen door de concurrentie van de tv. Liane is inmiddels twintig en heeft dan al een heel leven achter de rug. Ze ontmoet een spierbundel, Sven Gericke (Pantel), met wie zij zich halsoverkop in het huwelijk stort. Ze glijdt af naar het pornowereldje tot groot verdriet van haar vroegere ontdekker Fritz die in 1972 sterft. Na in de hippietijd in een Berlijnse commune geleefd te hebben en een kind overgehouden te hebben van een Vietnam-deserteur lukt het haar bij een kinderprogramma voor de tv te komen, maar voor de draainede camera`s krijgt ze een inzinking. Daarop gaat ze naar de DDR om bevrijd te worden van de druk van de kapitalistische wereld. Ze wordt echter na een tijdje verpleegd in een psychiatrische inrichting. Door het vallen van de Muur kan ze weer terug naar het Westen. Deze film is interessant omdat het een van die zeldzame tv-musicals is, die in anderhalf uur een verhaal in Hollywoodstijl probeert te vertellen, al moet je het wel met teugen bier, worst en sauerkraut naar binnen slokken. De muziek werd gearrangeerd door Paul Vincent Gunia met composities van Udo Lindenberg (die Hans Albers speelt!), wijlen Queen Freddie Mercury en de onvergankelijke Britse Sting. Veteraan uit de jaren 1950 Tiller speelt een voormalige Ufa-ster. Achtervolgende sensatiejournalist Ziemer (Freihof) zorgt voor de rode draad, als het verhaal tijdssprongen neemt. Scenario van Frank Gaede en regisseur Königstein. Gaat dat zien en oordeel zelf.

Der Mann im schwarzen Mantel

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Birgit Lahann en Horst Königstein. Met o.a. Guntram Brattia, W.-D. Sprenger, Matthias Freihof, Grit Asperger en Till Demtröder.

Duits-Duitse geschiedenis over het recente verleden aan de hand van de biografie van de intelligente leraar Manfred Ibrahim B[KA3]ohme (gespeeld door zowel Brattia als W.-D. Sprenger), een held uit de hippie-dagen (voor zover die bestonden in de DDR) en de Praagse Lente. Toen de alternatieve cultuur (de dichter Reiner Kunze, de schrijver J[KA3]urgen Fuchs, en de band Media Nox) onderdrukt werd door o.a. de inval in Tsjecho-Slowakije en verbanningen o.a. van Rolf Biermann of het `vertrek` van Manfred Krug schering en inslag waren, was alle hoop op hem - toen pas 24 jaar oud - gevestigd. Ook na de val van de Muur van Berlijn als kandidaat voor de SPD in de nieuwe bondsstaten. De verkiezingen werden echter door de SPD verloren en toen bleek (inmiddels 22 jaar later) uit Stasi-dossiers, dat hij een dubbele rol gespeeld had: die van toegewijde biechtvader van zijn medemens in nood en die van verrader. Het drama speelt zich af in de sociale woningbouw buurten die uit betonblokken opgetrokken zijn, in het kleurloze stadje Greiz in Thüringen. Het scenario is van regisseuse Lahann en co-regisseur Königstein. De film zit goed in elkaar, maar is eerder bedoeld voor hen die het hebben meegemaakt of dichtbij zaten. Buitenstaanders zullen - helaas - algauw verveeld zijn. De rolverdeling deed zeer zijn best.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Guntram Brattia op televisie komt.

Reageer