Christian Gaudin: montage.
Er zijn 6 films gevonden.

Indomptable Angélique

1967 | Avonturenfilm, Romantiek, Erotiek, Actiefilm

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Robert Hossein, Roger Pigaut, Ettore Manni, Bruno Dietrich en Sieghard Rupp.

Angélique weet dat haar echtgenoot nog leeft en gaat hem in de Middellandse Zee-havens zoeken. Van aanranding door de kapitein van een galeischip wordt ze gered door piraten van wie de aanvoerder haar óók begeert. Later verkoopt hij haar teleurgesteld als blanke slavin. Deel vier uit de serie is de minst geslaagde door herhaling van eerdere perikelen en een zwakke rolbezetting zodat de expressieloosheid van Mercier niet door tegenspel wordt gecompenseerd. Scenario van Pascal Jardin, Francis Cosne en Borderie.

Compartiment-tueurs

1965 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1965. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Michel Piccoli, Simone Signoret, Catherine Allégret en Jacques Perrin.

Bij aankomst van de slaaptrein van Marseille naar Parijs blijkt een van de passagiers vermoord. In de wagon waren slechts vijf andere passagiers, voor de permanent verkouden inspecteur Grazziani (Montand) moet het dus een peulenschil zijn de zaak op te lossen. Maar dan wordt een van de vijf verdachten ook vermoord. En daarna nog een. Dit debuut van Costa-Gavras is een behoorlijk spannende thriller met een absolute topcast, maar haalt het niet bij zijn latere politiek geladen films als Z (1969), État de siège (1972) en Missing (1982). Naar het boek van Sébastien Japrisot.

Era di venerdì 17

1956 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1956. Komedie van Mario Soldati. Met o.a. Fernandel, Giulia Rubini, Alberto Sordi, Jean Brochard en Fosco Giachetti.

Een handelsreiziger (Fernandel) ontmoet in de trein een zwanger meisje (Rubini) en gaat met haar mee naar haar ouderlijk huis om de eerste klap op te vangen. Na gefêteerd te zijn als aanstaande schoonzoon, brengt hij de familie begrip bij voor de situatie en keert terug in zijn eigen sleurhuwelijk. Deze nieuwe versie in kleur van een vroeg-neorealistische komedie wordt gedragen door de sympathieke, ingehouden rol van Fernandel die extravert tegenspel kreeg. (In de Franse versie is de handeling van Italië naar de Provence verplaatst door enkele dialoogwijzigingen.)

Justice est faite

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van André Cayatte. Met o.a. Claude Nollier, Michel Auclair, Raymond Bussières, Jacques Castelot en Jean Debucourt.

Vermaard rechtbankdrama van sociaal bevlogen filmmaker Cayatte en de al even bevlogen scenarist Charles Spaak. De beklaagdenbank is voor de toen dertigjarige Nollier, een aimabel ogende toneelspeelster met een zwak voor ijzige personages. Die tweestrijdigheid is de kracht van deze film, want zij staat als keurige mevrouw terecht voor moord op haar doodzieke geliefde. Euthanasie, volgens haar, en het is aan de Franse jury om de zaak te beoordelen. Niet zozeer een film over schuld, maar bovenal een opzienbarende studie van juridisch en moreel recht.

Impasse des Deux Anges

1948 | Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1948. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Signoret, Paul Meurisse, Marcel Herrand, Jacques Castelot en Lucas Gridoux.

Zwanenzang van Tourneur senior (1876-1961) is een sfeerrijke genremelange met mooie vondsten en prachtfotografie van Claude Renoir. Waarin een grote klus juwelenrover Jean (Meurisse) opnieuw samenbrengt met zijn vroegere geliefde, music hall-artieste Marianne (Signoret). Zij staat op het punt een aristocraat te huwen, hij moet het kostbare Louis XIV-collier dat ze cadeau krijgt ontvreemden. Na hun toevallige weerzien herbeleven ze een laatste keer hun tijd in de Impasse des Deux Anges. Scenario van ondergewaardeerd vakman Jean-Paul Le Chanois herinnert sterk aan het poëtisch realisme van Carné/Prévert.

L'assassin habite au 21

1942 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Suzy Delair, Huguette Vivier, Jean Tissier en Pierre Larquey.

Rechercheur Wenceslas (Fresnay) ontdekt het adres van een seriemoordenaar, maar de moeilijkheid is dat het huis in kwestie een pension is met veel gasten. Wenceslas besluit te infiltreren, vermomd als priester. Zijn vriendin Mila Malou (Delair), een zangeres op zoek naar publiciteit, komt hem helpen. Dit debuut van auteur-cineast Clouzot bevat allerlei elementen die volgende films als Le corbeau en Les diaboliques vermaard zouden maken: een ingewikkelde moordzaak, seksuele spanning en wantrouwen jegens autoriteiten. L'assassin habite au 21 werd gedraaid tijdens de Duitse bezetting wat vooral voelbaar is in de ontknoping.