Peter Aalbæk Jensen

1956 Acteur, Producer

Peter Aalbæk Jensen (1956) is acteur en producer.
Er zijn 24 films en 1 serie gevonden.

The Day Will Come

2016 | Drama

Denemarken 2016. Drama van Jesper W. Nielsen. Met o.a. Lars Mikkelsen, Sofie Gråbøl, Lars Ranthe, Harald Kaiser Hermann en Albert Rudbeck Lindhardt.

Denemarken, 1967. Wanneer hun alleenstaande moeder ernstig ziek wordt, zit er voor de broertjes Erik en Elmer niets anders op dan een enkeltje internaat. Meteen is duidelijk dat de jongens een helse tijd tegemoet gaan: de school wordt geleid door een sadistische directeur (Mikkelsen) en het personeel varieert van laf tot ronduit verknipt. Het scenario van Søren Sveistrup (van hitserie The Killing) is gebaseerd op ervaringen van oud-leerlingen van het Deense Godhavn-internaat. Regisseur Nielsen en zijn uitstekende cast maakten er een sfeervolle, geloofwaardige, maar soms haast ondraaglijk ellendige film van.

De noodkreet in de fles

2016 | Thriller, Drama, Misdaad

Denemarken/Duitsland/Zweden/Noorwegen 2016. Thriller van Hans Petter Moland. Met o.a. Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Pål Sverre Hagen en Jakob Ulrik Lohmann.

Deel drie in serie verfilmingen van de politiethrillers van de Deense bestsellerauteur Jussi Adler-Olsen over de cynische inspecteur Carl Mørck en zijn van oorsprong Syrische collega Assad. Beiden werken voor Afdeling Q, die zich uitsluitend richt op oude, onopgeloste zaken. In De noodkreet in de fles (Engelse titel: Conspiracy of Faith) onderzoeken Mørck en Assad een religieuze gek die telkens twee broers en/of zussen ontvoert, er vervolgens een ombrengt en de ander laat leven. De noodkreet in de fles is spannend, goed verteld, en mede dankzij de topacteurs in de hoofdrollen, vaak erg grappig.

The Keeper Of Lost Causes

2013 | Thriller, Misdaad, Mysterie

Denemarken/Duitsland/Zweden 2013. Thriller van Mikkel Nørgaard. Met o.a. Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Sonja Richter, Rasmus Botoft en Claes Ljungmark.

In deze film lopen twee verhaallijnen door elkaar. Of eigenlijk naar elkaar toe. In de eerste wordt een jonge politica ontvoerd en in een kooi gevangen gehouden. In de tweede volgen we de norse inspecteur Carl Mørck, die vijf jaar later haar zaak opnieuw onderzoekt. De film is gebaseerd op De vrouw in de kooi van bestsellerauteur Jussi Adler-Olsen en is een heel behoorlijke politiethriller, die ook als je het boek gelezen hebt nog steeds spannend is. Veel klopt, en toch ontbreekt er iets: verrassing.

Into the White

2012 | Oorlogsfilm, Drama

Noorwegen/Zweden/Frankrijk 2012. Oorlogsfilm van Petter Næss. Met o.a. Florian Lukas, David Kross, Stig Henrik Hoff, Lachlan Nieboer en Rupert Grint.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog belandt de bemanning van een Engels en van een Duits vliegtuigje na een ongeluk in de bergen van Noorwegen. Omringd door sneeuw en gekmakende witte leegte zonder voedsel proberen de militairen er in een verlaten blokhut het beste van te maken. Op werkelijke gebeurtenissen gebaseerd oorlogsdrama maakt aannemelijk hoe de eerste vijandigheid gaandeweg omslaat in een zeker wederzijds begrip. Een aardige cast met jonge acteurs als Lukas (Good Bye Lenin!) en Grint (Harry Potter), in een wat onevenwichtige film.

Brothers

2004 | Drama

Denemarken 2004. Drama van Susanne Bier. Met o.a. Connie Nielsen, Ulrich Thomsen, Nikolaj Lie Kaas en Bent Mejding.

Tijdens een militaire missie in Afghanistan verdwijnt Michael (Thomsen) spoorloos en wordt dood verklaard. Zijn broer, losbol Jannik (Kaas), zoekt daarop steeds vaker Michaels vrouw (Nielsen) en kindertjes op. Hij ontpopt zich tot een superpapa en blijkt eveneens uiterst bedreven in het vertimmeren van de keuken. En natuurlijk: de twee worden verliefd. Dan blijkt dat Michael nog in leven is. Schematisch opgebouwde film, meeslepend en ontroerend, juist door de sobere vorm. Publieksfavoriet op Sundance en Rotterdam. In 2009 werd een, iets gladdere, Amerikaanse remake uitgebracht.

Verder dan de maan

2003 | Drama

Nederland/België/Denemarken/Duitsland 2003. Drama van Stijn Coninx. Met o.a. Huub Stapel, Johanna ter Steege, Neeltje de Vree, Anneke Blok en Annet Malherbe.

Het is 1969. John Lennon en Yoko Ono voeren actie in een hotelbed. De mens gaat naar de maan. En de televisie arriveert definitief in de Nederlandse huiskamers. Tegen deze grootse gebeurtenissen schetst Stijn Coninx (Hector, Daens) het kleinemensengeworstel van boerendochter Caro. Ze is 9 jaar, tobt met haar communie, zwemles en drinkende vader (Stapel). Coninx schakelt heen en weer tussen deze beide werelden zonder ze werkelijk met elkaar te verbinden. Ondertussen weet de prima cast - onder wie de jonge Neeltje de Vree - niet te voorkomen dat de personages in dit boerendrama maar niet interessant willen worden.

Arven

2003 | Drama

Denemarken 2003. Drama van Per Fly. Met o.a. Ulrich Thomsen, Lisa Werlinder, Ghita Nørby, Lars Brygmann en Karina Skands.

Tweede film in de sociaal realistische trilogie van regisseur Fly. De eerste film B[KL20]NKEN ging over het arbeidersmilieu. In deze rolprent staan de superrijken voor het voetlicht: de Deense staaldynastie Borg-Moller (denk aan Krupp-Von Bohlen uit D[KA3]usseldorf). Zoals bij de erfenis na de zelfmoord van de patriarch zal blijken, is lang niet alles koek en ei. Christoffer (Thomsen) is de vierde generatie uit het staalgeslacht, maar hij voelde niets voor het concern. Hij vertrok naar Zweden, trouwde met toneelspeelster Maria (Werlinder), die aan de koninklijke schouwburg is verbonden en exploiteert met succes een restaurant. Niettemin trommelt zijn dominante moeder Anneliese (N[KL23]rby) hem op om het heft in handen te nemen bij het staalbedrijf, dat zich op het randje van het faillissement bevindt. Maria gaat accoord op voorwaarde dat hun verhuizing naar Kopenhagen tijdelijk is en stelt Christoffer de limiet van twee jaar. Christoffer heeft een zuster, Benedikte (Skands). Ze is getrouwd met Ulrik (Brygmann), die een hoge positie in het bedrijf bekleedt en zich door zijn schoonmoeder gepasseerd voelt. Hij laat het gerucht circuleren dat Christoffer niet is gekomen om het bedrijf te redden, maar om de activa te strippen en zich te verrijken. Een dergelijk verhaal is dodelijk voor de banken, die gigantische kredieten moeten verstrekken en Christoffer neemt het juiste besluit - het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan - door Ulrik te ontslaan. Benedikte zet hem daarop onder druk door te zeggen nimmer meer met hem en hun moeder te spreken tenzij Ulrik weer in dienst genomen wordt. De realiteit gebiedt Christoffer om nog eens tweehonderd werknemers af te laten vloeien. Ondertussen komt zijn huwelijk met Maria onder druk te staan. Moeder probeert hun relatie in haar eigen belang op de klippen te laten lopen. Christoffer lost een deel van de problemen op door een fusie aan te gaan met een groot Frans staalbedrijf, maar deze zelfopofferende anti-held wordt er niet gelukkiger door. Het scenario van regisseur Fly, Kim Leona, Mogens Rukov en Dorte H[KL23]gh gaat er over wat mensen graag in hun leven zouden willen doen en wat ze gedwongen worden te doen door omstandigheden. Dit alles is netjes verdeeld over de verschillende generaties, wat het drama versterkt. Het personage van Christoffer zal niet door iedereen sympathiek gevonden worden, maar Thomsen (FESTEN) speelt hem met overtuiging en is geloofwaardig. De overige spelprestaties zijn strak en perfect. Geen Dogma 95 film (gelukkig), maar wel het een en ander geleend (onderzoekt alles en behoud het goede): weinig muziek, uit de hand opgenomen camerawerk van Harald Gunnar Paalgaard en een semi-documentairestijl, die heel goed past bij het onderwerp. Dolby Digital.

Et Rigtigt Menneske

2001 | Komedie, Fantasy, Drama

Denemarken 2001. Komedie van Åke Sandgren. Met o.a. Nikolaj Lie Kaas, Susan A. Olsen, Peter Mygind, Troels II Munk en Line Kruse.

Achtiende DOGMA 95 film. Charlotte en Walter bekennen aan hun vrienden dat zij ooit een abortus hebben laten plegen. Ook geven ze toe dat ze hun dochter Lisa liever niet gehad zouden hebben als ze hun leven over konden doen. Toevallig hoort Lisa dit en rent overstuur naar haar kamer waar ze uithuilt bij haar denkbeeldige (geaborteerde) broer. Ze besluit met hem te ruilen en wordt een fee, terwijl haar broer probeert om 'truly human' te worden.

At klappe med een hȧnd

2001 | Komedie, Romantiek

Denemarken 2001. Komedie van Gert Fredholm. Met o.a. Jens Okking, Peter Gantzler, Susanne Juhász, Michelle Bjørn-Andersen en Ann Eleonora Jørgensen.

Na het overlijden van zijn vrouw, besluit de 60-jarige zakenman Erik Svensson (Okking) zijn zaak te verkopen en met zijn vriendin (Bjørn-Andersen) in Spanje te gaan wonen. Op het vliegveld krijgt Erik echter van zijn advocaat een brief, die alle plannen in de war schopt. Een voormalige vriendin beweert dat ze een dochter van hem heeft, Heidi (Juhász). Erik besluit een chauffeur (Gantzler) in te huren, en op zoek te gaan naar de vriendin en haar dochter. Na een stilteperiode van iets meer dan twee decennia tekende regisseur Fredholm voor een romantische komedie, in de stijl van de succesfilm Italiensk for begyndere. De hoofdrollen zijn leuk en vooral Juhász valt op.

Pelon maantiede

2000 | Thriller

Finland 2000. Thriller van Auli Mantila. Met o.a. Tanjalotta Räikkä, Leea Klemola, Pertti Sveholm, Kari Sorvali en Anna-Elina Lyytikäinen.

Gebaseerd op de gelijknamige roman van Anja Kauranen. Forensisch tandarts Oilo Lyyra (Räikkä) ontdekt tijdens haar werk in Helsinki een lugubere samenzwering van gefrustreerde vrouwen die het recht in eigen handen hebben genomen. Tweede film van Auli Mantila (1964) is academisch en afstandelijk waarbij de agressieve ondertoon wordt versterkt door de hectische montage. 'Mijn film laat zien wat er gebeurt als mensen geen respect voor elkaar hebben', aldus Mantila. (VM/VPRO Gids)

Ikíngut

2000 | Familiefilm, Avonturenfilm, Actiefilm, Drama

Noorwegen/IJsland/Denemarken/Nederland 2000. Familiefilm van Gísli Snær Erlingsson en Gisli Snaer Erlingsson. Met o.a. Hans Tittus Nakinge, Hjalti Rúnar Jónsson, Pálmi Gestsson, Magnús Ragnarsson en Elva Ósk Ólafsdóttir.

Mooi en ijskoud sneeuwavontuur speelt zo'n kleine driehonderd jaar geleden in een dorpje aan de kust van IJsland. Er dreigt hongersnood. De dorpelingen denken dat boze geesten de oorzaak zijn van alle ellende. Wanneer er een wit harig wezen op een ijsschots aanspoelt, is het hele dorp in rep en roer. Achteraf blijkt dat het wezen geen demon is maar een 'gewone' jongen die Boas begroet met 'ikingut', wat vriendschap betekent in de taal van de Eskimo's. Maar Boas kent geen Eskimo's en denkt dat het de naam van de jongen is. Ze sluiten vriendschap en communiceren door gebaren met elkaar. In Stardust junior werd duidelijk dat de twee hoofdpersonen (de Deense Hjalti Runar Jonsson = Boas, en de Groenlander Hans Tittus Nakinge = Ikingut) zich op de set ook met gebaren verstaanbaar moesten zien te maken. Volgens Hjalti was dat - net als in de film - helemaal geen probleem.

Englar Alheimsins

2000 | Komedie, Fantasy, Drama

Duitsland/IJsland/Zweden/Noorwegen/Denemarken 2000. Komedie van Fridrik Thór Fridriksson. Met o.a. Ingvar Eggert Sigurdsson, Baltasar Kormákur, Björn Jörundur Fridbjörnsson, Margrét Helga Jóhanssdóttir en Theodór Júlíusson.

De typisch IJslandse luchtige zonnigheid schijnt door in dit drama van Fridriksson (Cold Fever), de bekendste regisseur van dat land. Schrijver Gudmundsson baseerde het script op zijn lokaal beroemde boek dat ging over de geestestoestand van zijn broer. Paul (Sigurdsson) wil schilder worden, vertoont steeds bizarder gedrag en wordt uiteindelijk in een inrichting opgesloten. Hier ontmoet hij zonderlingen die bijvoorbeeld denken dat ze Hitler zijn. Fridriksson's ingetogen visie op One flew over the cuckoo's nest pakte zo'n beetje alle filmprijzen die IJsland rijk is en Sigurdsson werd genomineerd met de European Film Award. (IdH/VPRO Gids)

Besat

1999 | Horror, Thriller

Denemarken/Noorwegen 1999. Horror van Anders Rønnow-Klarlund. Met o.a. Udo Kier, Kirsti Eline Torhaug, Ole Lemmeke, Ole Ernst en Niels Anders Thorn.

Vlak na aankomst zakt een net gearriveerde passagier uit Roemeni[KA3]e op het vliegveld van Kopenhagen in elkaar. Als hij in allerijl naar het ziekenhuis wordt overgebracht, blijkt hij al te zijn overleden voordat men hem kan onderzoeken. Volgens viruloog S[KL23]ren (Lemmeke) is de pati[KA3]ent overleden aan een Ebola-achtig virus. Zijn chef in het ziekenhuis wil er niets van weten, omdat hij voor paniek vreest. Het lichaam wordt snel vrijgegeven en gaat op transport naar het vaderland van de overledene voor crematie. S[KL23]ren zit de zaak niet lekker en hij vertrekt met zijn vriendin Sarah (Torhaug) naar de Karpaten om proefmonsters van de dode te nemen. Ondertussen maakt de Deense politie jacht op een mysterieuze brandstichter, die uit Duitsland afkomstig is. Het is een raadselachtige man (Kier), die Vincent Monreau heet. Men twijfelt of hij wel gestoord is, want bij het overhoop halen van zijn hotelkamer stuit men op een artikel over een supernova, een stella mala, die de aankomst van een satan op aarde voorspelt; dit duivelachtige monster zou huizen (en verhuizen) in het lichaam van een sterveling. Ondertussen merken Søren en Sarah dat zij te laat zijn: ze zien de lijkkist de verbrandingsoven van het crematorium ingaan, maar er blijkt net een kind te zijn overleden dat aan dezelfde symptomen leed. Søren besluit het lijk in alle stilte op te graven wat op weerstand stuit van Sarah - later begrijpen wij waarom. Terug in Kopenhagen met proefmonsters die van het kinderlijkje zijn genomen, lijken Sørens theorieën zich te bevestigen en kruist zijn pad met dat van Vincent. Volgens Vincent zou een Romeense stewardess een volgende infectiehaard zijn. Ze proberen gezamenlijk de jonge vrouw op te sporen, maar ook de politie heeft de jacht op haar geopend. Helaas heeft het neerschieten van die vrouw weinig zin, want de euvele geest nestelt zich in een volgend lichaam. Wie dat is, behoeft geen verrassing te zijn. Het scenario van Ola Saltin en regisseur Rønnow-Klarlund bevat heel wat genreclichés, is af en toe bij het belachelijke af, maar bizar genoeg om te boeien en de film knipoogt meer dan eens naar THE HIDDEN, NATTEVAGTEN, OUTBREAK en RIGET. De actie echter is vlot, de hoofdrollen zijn aardig en het camerawerk van Eigil Bryld is goed. Fans van fantastische horrorfilms komen ruimschoots aan hun trekken en bewonderaars van Lars van Trier's, soms zeer omstreden filmstijl, herkennen de hand van deze meester, waarvan Rønnow-Klarlund een leerling en protégé is. Dolby.

Vildspor

1998 | Thriller, Film noir

IJsland/Denemarken 1998. Thriller van Simon Staho. Met o.a. Nikolaj Coster-Waldau, Mads Mikkelsen, Nukâka, Pálina Jónsdóttir en Sævar Örn.

Het debuut van de Deen Simon Staho werd in eigen land in het jaar van Idioterne van Von Trier en Festen van Vinterberg enigszins over het hoofd gezien. Maar die Denen die Vildspor aanschouwden waren enthousiast. De film, geschreven door Staho en hoofdrolspeler Nikolaj Coster Waldau (Nattevagten), werd opgenomen in IJsland. De eenzame boerderijen en neonverlichte cafés hier versterken het verhaal, over een Deen (Mads Mikkelsen) met een dubieus verleden die uit zijn huidige dommelende gezinsleventje wakkergeschud wordt door zijn vroegere maat (Waldau), die duidelijk het rechte pad nog niet gevonden heeft. (VM/VPRO Gids)

Im Laboratorium des Doktor von Trier

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Achim Forst. Met o.a. Lars von Trier, Henning Camre, Tómas Gislason, Maurice Drouzy en Peter Schepelern.

Het echte Kopenhagen heeft niets te maken met het sombere, lugubere universum dat Lars von Trier (1956) ervan maakte in zijn films. Met abrupte montages en beweeglijke handcamera roept hij een parallele wereld op die niet steeds bij iedereen in goede aarde valt. Ook al geven zijn films hierdoor soms een slordige indruk, toch worden ze tot in de puntjes voorbereid en wordt er niets aan het toeval overgelaten. Hij begon zijn carri[KA2]ere met het maken van artistieke films, zoals NOCTURNE (1980) en BILDER DER BEFREIUNG (1982), maar vanaf zijn doorbraak in 1984 met THE ELEMENT OF CRIME werd hij grimmig en alles behalve vriendelijk. Zijn bewondering voor Dreyer, het Duitse expressionisme, Tarkovsky en Bergman komt tot uiting in gans zijn [KL21]uvre, w.o. EPIDEMIC (1987), MEDEA (1988), EUROPA (1991) en de kitscherige tv-reeks RIGET (1994 en 1996). Met BREAKING THE WAVES (1996) sloeg hij weer een andere richting in, terwijl zijn volgende IDIOTERNE (1998) voor heel wat controversen zorgde. Tijdens de opnamen voor de documentaire bereidde hij DANCER IN THE DARK voor. Een boeiend portret van een niet alledaagse, onvoorspelbare cineast, die de mensen bewust tegen zich in het harnas jaagt. Zo kreeg hij ook heel wat kritiek te slikken met het 'Dogma 95' dat hij samen met Thomas Vinterberg opstelde. Frost schreef het scenario. Sylvia Lauer en Ute Rübesamen stonden in voor de montage en Lars Beier en Holger Gleitsmann tekenden voor de fotografie.

H.C. Andersen og den skæve skygge

1998 | Animatie, Fantasy, Familiefilm

Denemarken 1998. Animatie van Jannik Hastrup.

De jonge Hans Christian Andersen groeit op in het Deense Odense. Hij is een wereldvreemd, dromerig jongetje dat kan praten met zijn eend Emma en met zijn schaduw. Op veertienjarige leeftijd trekt hij naar Kopenhagen, waar hij succesvol hoopt te worden. Hoe bedeesd en verlegen hij zelf is, zo vrijpostig en arrogant is zijn schaduw. Nadat hij met succes zijn eerste dichtbundel heeft uitgegeven vestigt hij zich in Rome. Zijn ziel is zo zuiver dat de duivel hem doorlopend op de hielen zit. Uiteindelijk verkoopt zijn schaduw Hans Christians ziel in ruil voor een lichaam. Een fictieve biografie van de Deense sprookjesschrijver, gebaseerd op Andersens sprookje De lange schaduw. Voor de allerkleinsten bevat de film waarschijnlijk te gruwelijke scènes, terwijl ook de erotiek niet uit de weg gegaan wordt. Oudere kinderen en volwassenen zullen echter wel genieten van deze alternatieve wereld waarin dieren kunnen praten en schaduwen zich kunnen losmaken van hun 'eigenaar'. Bent Kaller schreef het fantasievolle scenario. Pelle Svensson had de leiding over de fotografische vormgeving. In de originele versie horen we de stemmen van Jasper Klein, Jarl Kulle, Andreas Kromann, Claus Ryskjær, Ghita Nørby, Bodil Udsen, Ø ve Sprogne, Gitte Grȧbst, Sofie Ysȧbøl, Tammi Ø st en Otto Brandenburg. Dolby Stereo.

Sekten

1997 | Horror, Thriller

Denemarken 1997. Horror van Susanne Bier. Met o.a. Stina Ekblad, Ghita Nørby, Christina Ankerskjold, Camilla Søeberg en Ulrich Thomsen.

Mona geniet met haar vriendinnen van de tijd voor haar huwelijk en laat zich de toekomst voorspellen door een waarzegster. Die voorspelt echter niet veel goeds. Kort daarop raakt Mona's beste vriendin onder invloed van een sekte. Omdat de politie niet direct iets doet, gaat Mona zelf op pad om haar vriendin te bevrijden

Djöflaeyjan

1996 | Komedie

IJsland 1996. Komedie van Fridrik Thór Fridriksson. Met o.a. Baltasar Kormákur, Gísli Halldórsson, Sigurveig Jónsdóttir, Saga Jónsdóttir en Halldora Geirhardsdóttir.

Baddi (Korm[KA1]akur) woont in de jaren 1950 samen met zijn grootmoeder Karolina (Sigurveig J[KA1]onsd[KA1]ottir) in de IJslandse hoofdstad Reykjavik in de woonwijk uit de titel, wat duivelseiland betekent. De buurt bestaat uit militaire barakken die de Amerikanen er neergezet hebben voor Camp Thule. Na het vertrek van de GI`s werden de sloppen betrokken door de meest uiteenlopende individuen. Baddi`s moeder Gogo (Saga J[KA1]onsd[KA1]ottir) is vertrokken naar Amerika. Baddi gaat haar achterna en wordt bij zijn terugkeer onthaald als een held. Hij heeft zich de populaire Amerikaanse cultuur eigen gemaakt. Zijn broer Danni (Geirsson) ziet een dergelijk leven zo niet zitten en besluit piloot te worden. Een botsing van twee belevingswerelden: het traditioneel gestoelde leven op IJsland en de rock-generatie uit Amerika. De film zit vol zwarte humor en ook het bovennatuurlijke, typerend voor de bevolking uit de polaire streken komt regelmatig om het hoekje kijken. Een bijzonder vreemde film met levensechte personages, die ons een blik gunnen in de samenleving in een land dat eeuwenlang een ge[KA3]isoleerd bestaan kende, in een periode dat er eindelijk een invloed uit een andere beschaving (en de 20e eeuw) zijn intrede deed. Einar Kárason baseerde het boeiende scenario op zijn eigen roman. Betoverende fotografie van Ari Kristinsson.

De største helte

1996 | Komedie

Denemarken 1996. Komedie van Thomas Vinterberg. Met o.a. Thomas Bo Larsen, Ulrich Thomsen, Mia Maria Back, Bjarne Henriksen en Paprika Steen.

Dertiger Karsten (Larsen) uit Denemarken is voorwaardelijk vrij en hokt bij zijn beste vriend Peter (Thomsen), die aan epilepsie lijdt. Louise (Back) is twaalf en de dochter van Karsten, die zich zijn vaderschap niet bewust was. Louise drost hem bij haar stiefvader Allan (Henriksen), een ex-militair. Ze belandt bij Karsten en Peter. Karsten en Louise kunnen meteen goed met elkaar overweg. Karsten en Peter besluiten naar Zweden te gaan om de bloemetjes buiten te zetten en nemen Louise mee. Louise`s stiefvader zet de achtervolging in nadat hij bij de politie aangifte heeft gedaan wegens ontvoering. Het speelfilmdebuut van Vinterberg die met en Bo Hr. Hansen het tamelijk inhoudsloze, maar soms grappige scenario schreef. Er wordt aardig geacteerd en twee jaar later wist bijna iedereen door de Dogmafilm FESTEN wie Vinterberg was. Dit in eigen land bekroonde debuut (een thuiswedstrijd) wordt regelmatig opgegraven omdat Vinterberg in huisvlijt- en toneelschuurfilmkringen aanbeden wordt. Het camerawerk is van Anthony Dod Mantle.

Breaking the Waves

1996 | Romantiek, Drama

Denemarken/Zweden/Frankrijk/Nederland/Noorwegen/IJsland/Spanje 1996. Romantiek van Lars von Trier. Met o.a. Emily Watson, Stellan Skarsgård, Jean-Marc Barr, Udo Kier en Katrin Cartlidge.

Loodzwaar en gitzwart eersteklas drama van Deense topregisseur Von Trier gaat over de tragische liefde van diepreligieuze Bess (Watson) voor Jan (Skarsgård) die op een booreiland werkt. Zodra Jan 'buitengaats' is, kwijnt Bess weg van verlangen. Zo erg dat ze God smeekt hem bij haar terug te brengen. Jan komt inderdaad terug, maar wel tot aan zijn nek verlamd. Bess geeft zichzelf er de schuld van. Von Trier zet de thema's van Breaking the Waves (goed en kwaad, schuld en boete) dik aan. In het ruige Schotland waar de film zich afspeelt komen de klassieke tegenstellingen goed tot hun recht.

Pan

1995 | Romantiek, Drama

Duitsland/Denemarken/Noorwegen 1995. Romantiek van Henning Carlsen. Met o.a. Lasse Kolsrud, Bjørn Sundquist, Sofie Gråbøl, Anneke von der Lippe en Per Schaanning.

Luitenant Thomas Glahn (Kolsrud) brengt de zomer door in het hoge Noorden (van Noorwegen) in een klein vissersplaatsje, waar hij Edvarda (Gr[KA9]ab[KL23]l), de jonge dochter van handelaar Mack (Sundquist) leert kennen als hij vanwege de eenzaamheid af en toe naar de beschaving terugkeert om inkopen te doen. Edvarda wordt verliefd op de jonge militair. Hoewel het wederkerig is, en Edvarda hem `s nachts bezoekt, komt het nooit verder dan een kus. Thomas legt het tenslotte aan met Eva (Von der Lippe), de jonge echtgenote van de ode dorpssmid. Edvarda gaat in op de avances van een baron, die haar allang het hof maakte. De gehele film is in flashback, als Thomas dienst doet in de tropen en een brief ontvangt met een tweetal groene veren erin. Vierde verfilming van het boek Pan - Af Løjtnat Glahns Papirer uit 1894 door Nobelprijswinnaar Knut Hamsun, die zich later met de nazi's zou compromitteren. De 68-jarige Carlsen, die zijn carrière als maker van speelfilms dertig jaar ervoor begon met zijn veelbelovende debuut van de autobiografische roman van Hamsun SULT, is er dit keer niet in geslaagd de aandacht van de kijker vast te houden omdat het scenario dat hij zelf schreef veel te cerebraal is en te weinig actie bevat. De hoofdrollen slagen onder zijn vaardige regie er niet in om de ingewikkelde gevoelens van deze tragische liefdesgeschiedenis over te brengen. Wat blijft is de adembenemende fotografie van Henning Kristiansen, die op locatie in Kjerringgøy in Noorwegen en in Shaing Mai in Thailand draaide, maar dat is onvoldoende. Dolby SR en Super35 widescreen.

A comedia de Deus

1995 | Komedie, Erotiek

Portugal/Italië/Denemarken/Frankrijk 1995. Komedie van João César Monteiro en Joao Cesar Monteiro. Met o.a. João César Monteiro, Claudia Teixeira, Raquel Ascensão, Manuela De Freitas en Max Monteiro.

De al wat oudere Joao de Deus is de manager van een goedlopende ijssalon in Lissabon. De zaken gaan zo goed dat men van plan is een keten te openen in Frankrijk, Italië en Spanje. Joao is vrijgezel, houdt van vrouwen, maar kan ze maar moeizaam veroveren. Hij heeft een vreemde hobby.

Riget

1994 | Fantasy, Horror, Mysterie, Drama, Televisieserie

Denemarken/Italië/Duitsland/Frankrijk/Noorwegen/Zweden 1994. Fantasy van Lars von Trier. Met o.a. Ernst-Hugo Järegård, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen, Søren Pilmark en Ghita Nørby.

De arrogante, Zweedse neurochirurg Stig Helmer minacht de Denen, maar toch werkt hij in een groot ziekenhuis in Kopenhagen. Hij zou wel een toontje lager mogen zingen: onlangs verpestte hij een hersenoperatie op een meisje, dat nu in vegetatieve staat verkeert. Ook in het ziekenhuis ligt een patiënte die steeds het geluid van een huilend meisje hoort, ze gaat op onderzoek uit. Het zijn twee van de verhaallijnen in deze prachtige serie, waarin Von Trier een surrealistische wereld vol onverklaarbare fenomenen laat zien in fraaie sepiakleuren. Er zijn twee series van vier afleveringen gemaakt, tot een geplande derde serie kwam het niet omdat acteurs Ernst-Hugo Järegård en Kirsten Rolffes inmiddels overleden waren.

Bíódagar

1994 | Drama, Familiefilm, Komedie

IJsland 1994. Drama van Fridrik Thór Fridriksson. Met o.a. Örvar Jens Arnarsson, Orri Helgason, Rúrik Haraldsson, Sigrún Hjámtýrsdóttir en Asta Esper Andersen.

IJslands bekendste cineast Fridriksson (BÖRN NÁTTÚRUNNAR) schotelt ons een reeks herinneringen voor van een jongen die opgroeit in de periode 1960-'70. Hij verdeelt zijn tijd tussen zijn schoolvrienden, het gezin waartoe hij behoort, in Reykjavik vertoonde Hollywood-films en familie op het platteland. Er zit geen duidelijke verhaallijn in, maar deze geestige en nostalgische terugblik duurt precies lang genoeg om niet saai te worden. Waarschijnlijk de enige film die zich positief uitlaat over het goedkope rilfilmpje THE CRAWLING HAND. Fridriksson schreef het scenario samen met auteur Einar Már Gudmundsson. Het camerawerk is van Ari Kristinsson. Dolby-geluid.

Europa

1991 | Drama, Experimenteel, Thriller

Denemarken/Frankrijk/Duitsland/Zweden/Zwitserland 1991. Drama van Lars von Trier. Met o.a. Barbara Sukowa, Ernst-Hugo Järegård, Jorgen Reenberg, Udo Kier en Eddie Constantine.

Geen krampachtige glimlach, maar een opgeheven middelvinger. Dat was de reactie van Lars von Trier in Cannes in 1991 toen niet zijn Europa, maar Barton Fink van de gebroeders Coen de Palme d’Or kreeg toegewezen. En terecht, want hoewel Von Trier wel werd gelauwerd met Beste Regisseur, torende zijn visuele meesterstuk Europa met kop en schouders boven alles uit. Woorden schieten tekort voor deze non-lineaire psychologische en historische tienkamp waarin naoorlogs Duitsland anno eind 1945 wordt uitgebeend door de ogen van een naïeve Amerikaans-Duitse nachttreinconducteur.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peter Aalbæk Jensen op televisie komt.

Reageer