Claude Laydu: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Le dialogue des carmélites

1960 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Philippe Agostini en R.L. Bruckberger. Met o.a. Jeanne Moreau, Alida Valli, Pascale Audret, Madeleine Renaud en Pierre Brasseur.

Een jonge aristocratische novice die aan haar roeping twijfelt wordt in 1793 met andere Carmelitessen ter dood veroordeeld en vindt voldoende moed en geloof om ook het schavot te bestijgen. Die Letzte am Schafott van Gertrude von Le Fort kreeg een ingetogen en niet nadrukkelijk stichtelijke filmbewerking, met soms onnodige of onnodig uitgesponnen scènes om de sterke rolbezetting dramatische kansen te geven. De zwakste rol is helaas van Audret als novice. Camerawerk van André Bac.

La Roue

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van André Haguet. Met o.a. Jean Servais, Claude Laydu, Catherine Anouilh, Julien Bartheau en Georges Chamarat.

Een treinmachinist ziet bij het uitbreken van WO II een vrouw verongelukken en adopteert haar dochtertje. Als zij volwassen is, omringt hij haar met verliefde jaloezie die hem van zijn omgeving en eigen zoon vervreemdt. Zijn verbittering wordt nog groter wanneer hij zijn gezichtsvermogen verliest. Deze Remake van de beroemde zwijgende film van Abel Gance mist de formele kwaliteiten ervan, terwijl ook de eigentijdse situering de melodramatische aspecten nadrukkelijk en gezocht maakt. Goed geacteerd door Servais met Mondy als zijn loyale collega.

Altair

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Leonardo Di Mitri. Met o.a. Antonella Lualdi, Franco Interlenghi, Claude Laydu, Renato Izzo en Marisa Borroni.

Een film over de Italiaanse luchtmacht, waar piloten worden opgeleid tot jachtvliegers. We zien hun leven, hun liefdes, hun inspanningen om de felbegeerde 'wings' te halen. Fraaie staaltjes van stuntvliegerij, maar voor de rest is deze film geen hoogvlieger.

Sinfonia d'amore

1954 | Historische film, Muziek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Historische film van Glauco Pellegrini. Met o.a. Claude Laydu, Marina Vlady, Lucia Bosé, Paolo Stoppa en Riccardo Fellini.

Een biografie van componist Schubert en zijn op standsverschil stuklopende liefde voor een gravin, terwijl ondertussen een zangeres hem vergeefs bemint. Clich[KA1]e- romantiek, opgesierd met een overmaat van muziek (ook van Beethoven, Weber, Rossini).

Raspoutine

1954 | Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1954. Historische film van Georges Combret. Met o.a. Pierre Brasseur, Isa Miranda, Renée Faure, Milly Vitale en Jacques Berthier.

Een mystieke monnik die zijn eigen religie predikt, weet de Russische prins van diens bloederziekte te genezen en krijgt zo grote politieke invloed aan het hof, tot jonge aristocraten bij het uitbreken van WO I tegen hem gaan complotteren. De film verknoeit de mogelijkheden van deze fascinerende historische stof en een sterke rolbezetting. Het scenario lijkt wel een kasteelroman en de regie is uitermate zwak. Brasseur is uiterlijk onherkenbaar, maar acteert de sterren van de hemel.

Interdit de séjour

1954 | Misdaad

Frankrijk 1954. Misdaad van Maurice de Canonge. Met o.a. Claude Laydu, Joëlle Bernard, Daniel Cauchy, Paul Frankeur en Michel Piccoli.

Om zijn liefde voor een prostituée doet een diamantsorteerder mee aan een overval en wordt daarbij gearresteerd. Na zijn celstraf mag hij niet meer in Parijs komen, maar hij zoekt toch zijn vriendin op. De politie dwingt hem dan verklikker te worden, waardoor hij gedood wordt door gangsters. Deze zelfkant-thriller valt duistere politiepraktijken aan, maar scenario, regie en spel geven daar bar weinig overtuigingskracht aan.

Attila

1954 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Pietro Francisci. Met o.a. Anthony Quinn, Henri Vidal, Sophia Loren, Ettore Manni en Claude Laydu.

Rond 400 na Chr., tijdens de ondergang van het Romeinse Rijk, worden de buitengewesten vanuit Centraal Azië geterroriseerd en geplunderd door Attila (Quinn) en zijn broer, koning der Hunnen. De wanhopige Romeinen onder keizer Valentino willen vrede sluiten met de koning der Hunnen, die daarop wil ingaan. Maar Attila staat op tegen zijn broer en doodt hem. Onoria (Loren), de zuster van de Romeinse keizer, verleidt Attila en stelt hem voor de macht met haar te delen als hij Rome eenmaal zal hebben veroverd. Hij gaat niet in op haar verraderlijke voorstel en trekt ten strijde. Quinn is zeer geloofwaardig als Attila. Deze spektakelfilm over de barbaarse Hunnenkoning trok een paar jaar na de première opeens hernieuwde aandacht, omdat de rolbezetting inmiddels beroemd was geworden. Hun optreden in deze film kan met de grootste welwillendheid niet veelbelovend worden genoemd.

La Route Napoléon

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Claude Laydu, Mireille Ozy, Henri Vilbert en René Génin.

Een publiciteitsman wil een vakantiereis organiseren volgens de route die Napoleon volgde na zijn vlucht van Elba. Omdat hem onderweg de toegang geweigerd wordt, pleegt hij geschiedvervalsing door de bevolking van een dorpje wat verderop in de waan te brengen dat Napoleon ooit in hun midden heeft verbleven. Deze op zich aardige en oorspronkelijke satire schiet zijn doel voorbij, omdat zowel de regisseur als de hoofdrollen de vereiste lichte aanpak missen.

La Guerra de Dios

1953 | Drama

Spanje 1953. Drama van Rafael Gil. Met o.a. Claude Laydu, Francisco Rabal, Fernando Sancho en Gerard Tichy.

De inspanningen die een jonge priester zich getroost om de klassenhaat te verzachten. Een demagogische en beschamende film.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Le Chemin de Damas

1952 | Biografie

Frankrijk 1952. Biografie van Max Grass. Met o.a. Michel Simon, Claude Laydu, Antoine Balpêtré, François Chaumette en Jacques Dufilho.

Het verhaal van de bekering van de heilige Paulus, die door het zien van de steniging van Sint Stefanus tot inkeer komt en de leer van het christendom gaat prediken. In een visioen heeft hij zijn eigen marteldood echter al voorzien. Een stichtelijke biografie, die met toewijding is gemaakt en die goeddeels de belerende toon weet te vermijden. Wat de vorm betreft blijft de film helaas steken in een nogal trage theatraliteit.

Le Bon Dieu sans confession

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Yvan Desny, Henri Vilbert, Claude Laydu en Grégoire Aslain.

De nabestaanden van een overleden zakenman herinneren zich in de lijkstoet de dode en hun relatie tot hem, waardoor uit tegenstrijdige en incomplete beelden een volledig portret van zijn leven ontstaat. Een boeiend en zonder al te moralistische conclusies geschetst beeld van een bourgeois-milieu steunt op sterke spelprestaties, waar de regie zelf weinig aan toevoegt. Naar de roman M. Dupont est mort van Paul Vialar.

Le Journal d'un curé de campagne

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Claude Laydu, Nicole Maurey, Nicole Ladmiral, Marie-Monique Arxell en Jean Riveyre.

Een jonge priester met een zwakke gezondheid ontmoet als dorpspastoor in Noord-Frankrijk in zijn parochie slechts wantrouwen en tegenstand. Zijn idealistische bemoeienissen met het wel en wee van een aristocratenfamilie hebben onbedoeld tragische gevolgen, waardoor hij in een geloofscrisis raakt. Zijn ziekelijkheid, die met minachting als aanstellerij wordt bestempeld, blijkt kanker te zijn. De film gebruikt de tekst van de roman van Georges Bernanos voor de innerlijke monoloog van de priester bij de gedetailleerde beelden van ingetogen dramatiek. De ascetische aanpak resulteert niettemin in grote innerlijke spanning en [KA1]e[KA1]en van Bressons beste films (de laatste die hij maakte met beroepsacteurs).

Au coeur de la Casbah

1951 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1951. Drama van Pierre Cardinal. Met o.a. Viviane Romance, Peter van Eyck, Claude Laydu en Sylvie Pelayo.

Een kasba-bewoonster, wier man gevangen zit, wordt verliefd op haar stiefzoon die haar afwijst. Een corrupte vriend haalt haar over tegen de echtgenoot te zeggen dat de zoon háár belaagd heeft die dan in opdracht van zijn vader wordt gedood. Een curieus en gedateerd melodrama in de stijl van de vooroorlogse kasba-films. Er wordt een merkwaardige nadruk gelegd op de vroomheid van de heldin die contrasteert met haar andere escapades.

Le Journal d'un Cure de Campagne

1950 |

Frankrijk 1950. Robert Bresson. Met o.a. Andre Guibert, Jean Riveyre, Nicole Ladmiral, Claude Laydu en Nicole Maurey.

De jonge pastoor van het Noord-Franse dorp Ambricourt is onervaren - het is zijn eerste aanstelling - en ziek. Zijn parochianen moeten niets hebben van zijn priesterijver en spreken kwaad over hem. Door de confrontatie met de allesbehalve gemakkelijke kasteeldochter Chantal raakt de jonge priester betrokken bij de persoonlijke drama's van elk van de kasteelbewoners. (RdL/VPRO Gids)