Robert Riskin (1897-1955): regie, scenario en productie.
Er zijn 9 films gevonden.

Magic Town

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van William A. Wellman. Met o.a. James Stewart, Jane Wyman, Kent Smith, Ned Sparks en Regis Toomey.

Destijds was Magic Town een flop, nu wordt de film leuk gevonden. Rip Smith (Stewart) ontdekt de hemel van de opiniepeiler: het dorp Grandview blijkt op allerlei gebieden het gemiddelde van heel Amerika te representeren. In en met zo'n Magic Town valt een hoop geld te verdienen. Rip vindt de lokale journaliste Mary Peterman (Wyman) ongemiddeld aantrekkelijk, maar Mary baalt van Rip's corrumperende invloed op haar dorp. Zal de liefde tussen hen groeien? Magic Town kijkt aangenaam weg, en het onderwerp van kritiek is inmiddels prettig ongevaarlijk - ingehaald door de tijd.

Meet John Doe

1941 | Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Drama van Frank Capra. Met o.a. Gary Cooper, Barbara Stanwyck, Edward Arnold, Walter Brennan en Spring Byington.

Wanneer jongste verslaggeefster Stanwyck samen met veertig anderen wordt ontslagen door krantenmagnaat Arnold, vindt zij op haar bureau de brief van een werkloze lezer - John Doe - die dreigt zich van het dak van het gemeentehuis te storten, als hij geen werk krijgt. Ze haalt hoofdredacteur Gleason over om free- lance een kolom over John Doe te maken, die razend populair wordt. Dan moet John Doe ook in levende lijve worden gevonden in de persoon van de werkloze baseball-prof Cooper. Als Cooper ingezet wordt voor een nationale liefdadigheidsactie, stuiten Stanwyck en hij op politieke corruptie waarbij baas Arnold betrokken is. Capra-Americana als gewaagde antikapitalistische maatschappijkritiek. Door zijn idealisme te lang, maar toch interessant. Veel bestaande (her-uitgebrachte) kopieën duren 123m. Ook in omloop als ingekleurde versie.

You Can't Take It With You

1938 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Komedie van Frank Capra. Met o.a. James Stewart, Jean Arthur, Lionel Barrymore, Edward Arnold en Mischa Auer.

Oscar voor Beste Film, en een Oscar voor Beste Regisseur (Frank Capra). Dat was de verdiende oogst van deze Broadway-verfilming, met James Stewart in zijn doorbraakhoofdrol als de telg van een zakenfamilie. Jonge excentriekeling in de dop Alice (Jean Arthur) speelt zijn zoetelief, waarbij het vermaak ontspruit uit de botsing tussen de twee zeer van elkaar verschillende families. Ergo: de zakelijke en de creatieve kant van Amerika. Stewart is sprankelend, ogenschijnlijk onbewust van script, camera's en regie. Capra was bijzonder in z'n sas met Stewart, en huurde hem aansluitend in voor de kaskraker Mr. Smith Goes to Washington.

When You're in Love

1937 | Musical

Verenigde Staten 1937. Musical van Robert Riskin. Met o.a. Grace Moore, Cary Grant, Aline MacMahon, Thomas Mitchell en Emma Dunn.

Een langdradige maar plezierige produktie voor operazangeres Moore die Grant 'inhuurt' als haar man. De meeste tv-kopieën die 98 minuten duren, missen het hoogtepunt als de ster 'Minnie the Moocher' zingt.

Lost Horizon

1937 | Avonturenfilm, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1937. Avonturenfilm van Frank Capra. Met o.a. Ronald Colman, Jane Wyatt, H.B. Warner, John Howard en Edward Everett Horton.

De Britse diplomaat Bob Conway (Colman) ontsnapt met een paar anderen aan het oorlogsgeweld in China. Maar hun vliegtuig stort neer in de Himalaya. De overlevers worden gered door bewoners van Shangri-La, een hemels paradijs dat tussen de bergtoppen verborgen ligt. Een aantal overlevers wil echter toch weer terug naar 'de beschaving'. Peperduur project van regisseur Capra (It's a Wonderful Life). De film werd tijdens WO II opnieuw gemonteerd om hem minder pacifistisch te maken, in de jaren '50 werd vermeende communistische propaganda uit de film gesneden. Inmiddels is de film voor zover mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht.

Mr. Deeds Goes to Town

1936 |

Verenigde Staten 1936. Frank Capra. Met o.a. Gary Cooper, Jean Arthur, George Bancroft, Lionel Stander en Douglass Dumbrille.

De verwachtingen van 'common man' Longfellow Deeds behelzen niet veel meer dan tuba spelen in de plaatselijke band - en in bed. Maar wanneer hij een fortuin erft loert corruptie om de hoek. Dit geestige, typisch 'Capraeske' drama heeft een prachtige rol van Cooper als de goeiige Deeds die zich geen raad weet met zijn status als miljonair. Zeker niet wanneer hij wordt benaderd door een aantrekkelijke dame (Arthur) met een eigen agenda. De film, die Capra een Oscar opleverde, is een van de beste voorbeelden van het oeuvre dat hem in eigen land tot een van de meest gekoesterde filmmakers heeft gemaakt.

It Happened One Night

1934 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1934. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Clark Gable, Claudette Colbert, Walter Connolly, Roscoe Karns en Alan Hale.

Van haar schatrijke vader mag Ellie (Colbert) niet naar New York om met piloot en playboy King Westley te trouwen. Boos ontvlucht ze haar vaders luxe jacht; ze gaat toch! Dan neemt ze wel de bus. Gelukkig voor haar ontmoet ze de enigszins aan lager wal geraakte journalist Peter Warne (Gable), die het wereldvreemde, verwende nest helpt, ook omdat hij denkt dat er een goed artikel inzit. Capra's film kwam nogal moeizaam van de grond, vooral Colbert werkte slechts met de grootst mogelijke tegenzin mee. Onterecht: dit was de eerste film die de vijf belangrijkste Oscars in de wacht sleepte.

Lady for a Day

1933 | Komedie

Verenigde Staten 1933. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Warren William, May Robson, Guy Kibbee, Glenda Farrell en Jean Parker.

Een sentimenteel Damon Runyon-sprookje over de sjofele appelverkoopster Apple Annie (Robson) die door producer Dave (William) getransformeerd wordt in een perfecte dame. Scenario van Robert Riskin. Camerawerk van Joseph Walker. Opnieuw gemaakt als POCKET FULL OF MIRACLES.

Platinum Blonde

1931 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1931. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Jean Harlow, Loretta Young, Robert Williams, Louise Closser Hale en Donald Dillaway.

Pittige komedie over een sarcastische verslaggever die trouwt met een rijk meisje (Harlow), maar de beperkingen van het leven in de hogere kringen niet kan verdragen. Ondanks de innemende aanwezigheid van Harlow en Young is het Williams die de show steelt. De filmtitel werd Harlows bijnaam. Het scenario is van Robert Riskin en Jo Swerling. Het camerawerk is van J. Walter.