Dietmar Richter-Reinick: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Sommerliebe

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Iris Gusner. Met o.a. Iris Berben, Gedeon Burkhard, Amina Gusner, Alexander Höchst en Alexander May.

Iedere zomer wacht de thans 48-jarige beeldhouwster Franziska (Berben) vol ongeduld op de komst van haar zoon Philipp (H[KA3]ochst), die in Bonn studeert en de grote vakantie bij haar komt doorbrengen op het Noordzee-eiland R[KA3]ugen. Tot haar niet geringe verbazing brengt hij een vriend mee, Matthias (Burkhard). Franziska raakt onder de indruk van Matthias, die haar inspireert een kunstwerk te voltooien. Tussen hem en Franziska ontstaat verliefdheid, die tot een amoureuze relatie leidt. Franziska, die nog niet bij zichzelf heeft uitgemaakt wat ze precies voor hem voelt, vraagt Matthias hierover tegen Philipp te zwijgen. Hierdoor raakt Matthias gekwetst omdat hij denkt dat hij het voorwerp van een spelletje is geworden. Gekrenkt vertrekt hij en pas later wordt hem duidelijk dat Franziska wel degelijk iets voor hem voelde en hij voor haar. Een niet al te overtuigend melodrama dat over de verhouding tussen een rijpere vrouw en haar dertig jaar jongere minnaar gaat. De overigens zeer bekwame Berben past deze keer niet erg bij haar rol. De film is sfeerloos en mist vooral geloofwaardigheid. Het manke en voorspelbare scenario is van regisseuse Gusner. Aan de camera stond Claus Neumann.

Das Schulgespenst

1987 | Familiefilm

Oost Duitsland 1987. Familiefilm van Rolf Losansky. Met o.a. Nicole Lichtenheldt, Ricardo Roth, Karin Düwel, Rolf Ludwig en Barbara Dittus.

Dolle komedie voor jonge kijkers. De tien-jarige Carola Huflattich heeft zoveel problemen op school, dat zij de geest Buh vraagt haar plaats in te nemen. Het meisje is haar vrijheid echter al gauw beu en moet er dan met haar dubbelganger om vechten om weer terug te kunnen naar school. Door de overvloed aan moraal en verwarring is de film nauwelijks grappig. Naar het gelijknamige boek van Peter Abraham. Scenario van Rolf Losansky. Camerawerk van Helmut Grewald.

Polizeiruf 110: Parkplatz der Liebe

1986 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1986. Misdaad van Hans Knötzsch. Met o.a. Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller, Angelika Perdelwitz, Kaspar Eichel en Stefanie Külberg.

Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en Leutnant Grawe (Schmidt- Scholler) proberen de dader te achterhalen, die een onbekende jonge vrouw heeft aangereden op een bosrijke plek aan een verbindingsweg. De dader is doorgereden, en heeft haar voor dood achtergelaten. Ze hebben problemen om de identiteit van het slachtoffer vast te stellen, hetgeen eigenlijk heel merkwaardig is in de politiestaat van vadertje Honecker. Minder moeite hebben ze met het achterhalen van het voertuig, want die waren in het paradijs voor boeren en arbeiders ook aan het eind van de jaren 1980 nog heel schaars, en de gelukkige bezitters van deze stinkende tweetact-voertuigen waren nauwkeurig geregistreerd. Ondertussen mist Steffen Eisermann (Siebenschuh) zijn vrouw Lissy (Kriwolutzki). Zijn buurvrouw Marita Schubke (Perdelwitz) tracht hem gerust te stellen, maar Steffen gelooft haar niet en denkt dat Lissy vreemdgaat. Hij zit niet ver van de waarheid. Marita en Lissy hebben een lucratieve manier verzonnen voor een bijverdienste, maar niet wat je meteen geneigd bent te denken als kijker. Leutnant Zimmermann, meer een vaderlijke dienstklopper, en zijn assistent de gladde Grawe ontdekken dat één en één twee is. Geen slechte aflevering, die echter naar DDR-normen slecht werd bekeken met ruim dertig procent - toch altijd nog beter dan de tegenhanger uit West-Duitsland TATORT, maar die had veel meer concurrentie. Het regime begon zijn ijzeren greep te verliezen op de kijker, die inmiddels de Westduitse tv kon ontvangen. Nog drie jaar en dan zou de Berlijnse muur vallen. Het scenario is van Ulrich Waldner. Aflevering 104.

Mit 40 hat man noch Träume

1984 | Drama

Oost Duitsland 1984. Drama van Jens Peter Poll. Met o.a. Renate Geißler, Dieter Wien, Ezard Haußmann en Dietmar Richter-Reinick.

Een niet al te opwindende maar niet slecht gespeelde film over een veertigjarige lerares, die altijd extra baantjes moet opknappen, omdat ze toch niet getrouwd is. Daar krijgt ze zo genoeg van dat ze doet voorkomen alsof ze gaat trouwen. Haar collega's zetten haar dan voor het blok dat ze wel moet.

Polizeiruf 110: Der Unfall

1982 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1982. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Peter Borgelt, Hildegard Alex, Gunter Schoß, Barbara Dittus en Dietmar Richter-Reinick.

Ook in de DDR was doorrijden na een ongeluk een ernstig verkeersmisdrijf. Een doorn in het oog van vadertje Honecker, die vond dat de kijkers maar eens een lesje moesten leren. G[KA3]unter Perlbach (Scho[KL29]) rijdt met zijn blauwe Wartburg een kind aan (veel erger dan een volwassene!), raakt in paniek en vlucht. Hauptmann Fuchs (Borgelt), die op dit moment kennelijk geen zwaardere misdrijven hoeft te bestrijden, gaat de zaak onderzoeken, die aanvankelijk onoplosbaar lijkt. Ook de Vopo heeft het niet druk, want in de hele DDR controleren ze binnen een paar uur alle blauwe Wartburgs. Dat konden ze gemakkelijk doen, want zoveel auto`s reden er niet rond. Ondertussen weet de kijker dat het beentje van het slachtoffertje geamputeerd is en dat de dader een slecht huwelijk heeft. Perlbach houdt wel van zijn dochtertje dat net zo oud is als het jongetje in het ziekenhuis. Zijn vrouw Brigitte (Alex) is naar haar ouders op een waddeneilandje in de Oostzee gegaan, waar Günther ook heen gaat. Dit maakte het aanvankelijk voor Hauptmann Fuchs zo moeilijk om hem te vatten, want de auto was heel snel gevonden. Iedereen weet dat in het scenario van regisseur Mosblech en Eberhard Görner een paar draaien en wendingen zitten, waardoor Hauptmann Fuchs de dader in de kraag kan vatten. Brigitte Perlbach was uiteraard niet erg trots op haar man en zij stort haar hart uit bij Hauptmann Fuchs en is vol zelfverwijt. Ondertussen blijkt de dader slechter dan we denken - dat komt mooi uit, want we mogen geen meelij met hem krijgen. Desondanks een aardige milieuschildering van het vrije vissersleven in het subplot. Het thema sprak de mensen erg aan, want er werd intensief gekeken. Alex is een kolossaal wijf met zwart haar en blauwe ogen. De spelprestaties zijn redelijk. Aflevering 80.

Moritz in der Liftassäule

1982 | Familiefilm

Duitsland 1982. Familiefilm van Rolf Losansky. Met o.a. Dirk Müller, Dieter Mann, Walfriede Schmitt, Rolf Ludwig en Dorit Gäbler.

Moritz (Müller) is een dagdromer. Hij ziet dingen anders en wordt daarom uitgelachen. Op zeker moment besluit hij zich te verstoppen in een kiosk. Iedereen is tevergeefs op zoek naar hem. Alleen zijn vriend en een poes die zich kan veranderen in een meisje weten waar hij is. De film kent enkele leuke poppenfragmenten, zoals de gedaantewisseling van een poes in een meisje en omgekeerd. De hoofdrolspeler Moritz is een minpunt aan de film: hij is geen sympathiek jochie. Scenario van de regisseur, die het gelijknamige boek van Christa Kózik bewerkte.

Polizeiruf 110: Trüffeljagd

1981 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1981. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Jürgen Frohriep, Sigrid Göhler, Ulrich Thein, Henry Hübchen en Renate Blume.

Een flatgebouw moet gesloopt worden en men besluit dit met een ontploffing te doen. De buurt wordt afgezet. Gauwdief Georg Polte (Thein) krijgt een tip: in de fabriek Plaste zouden zich in de brandkast goud, zilver, geld en ruwe diamanten bevinden. Samen met Detlef Franzius (H[KA3]ubchen) verschaft hij zich toegang tot de leegstaande fabriek. Als ze de brandkast gekraakt hebben, vinden ze slechts een sleutelbos en een hoop waardeloze papieren. Als ze hem teleurgesteld smeren, zakt op dat moment het flatgebouw in elkaar en de politie heeft het duo snel in de kraag gevat. Detlef is van de ontploffing zo geschrokken dat hij er een trauma aan overhoudt en verpleegd moet worden. Georg weet dit niet. Naderhand heeft de politie te maken met inbraken in kluizen, waarvan de daders over de sleutels moeten beschikken. Polte wordt door Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) aan de tand gevoeld, maar hij zwijgt totdat ze hem onder druk zetten met een video, waarop de ontredderde toestand van Detlef zichtbaar is. Hoewel Georg nog steeds niet praten wil, hoeven H[KA3]ubner en Vera Arndt (G[KA3]ohler) hem slechts te volgen. Lottchen (Blume) tegenwoordig serveerster, ooit ingenieur bij Plaste, had met Peter Bittner (Richter-Reinick) een mooi plan gesmeed. Het scenario van regisseur Krätzig is niet slecht, maar deze film haalt het in de verste verte niet bij afleveringen die na het vallen van de Muur gemaakt werden. Het camerawerk is van Walter Küppers. Nummer 75.

Polizeiruf 110: Alptraum

1981 | Misdaad

Oost Duitsland 1981. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Dieter Mann, Volkmar Kleinert, Renate Blume, Manfred Kranich en Jürgen Zartmann.

Bernd Broske (Mann) is nog altijd tot over zijn oren verliefd op zijn frivole donkerharige vrouw Angela (Blume). Hij aanbidt haar zodanig dat hij voor haar uit stelen gaat, waardoor hij de bak in draait. Wegens goed gedrag komt hij vervroegd op vrije voeten en gaat samen met Wilhelm Gurak (Kleinert) die hij in de petoet heeft leren kennen, naar huis. Hij ontdekt dat Angela helemaal niet zo veel van hem hield, want zij heeft inmiddels troost gezocht bij werktuigkundig ingenieur Hanssen (Kranich), die door Angela mee naar binnen wordt genomen. Bij Bernd slaan alle stoppen door. Hun luxueuze houten huis dat door Bernd van een bouwval was omgetoverd tot een paleis (met gestolen bouwmaterialen), vliegt in brand. Een politieman die nachtdienst heeft en toevallig passeert, kan Angela nog net uit het brandende huis redden, maar de brandweer vindt een verkoold lijk, dat niet onmiddellijk ge[KA3]identificeerd kan worden. Hauptmann Fuchs (Borgelt) die het onderzoek leidt, hoort van zijn dappere collega dat Bernd en een andere man gesignaleerd waren bij het huis van Angela en hij had vastgesteld dat Bernd een week eerder vrijgelaten was. Fuchs neemt onmiddellijk contact op met Berlijn om een opsporingsbericht te laten rondsturen aan alle politiebureaus in de DDR. In een volgende sc[KA2]ene zien we Bernd en Wilhelm die ontnuchterd zijn en weten wij wie het verbrande slachtoffer was. Nu is het nog een kwestie van tijd voordat Hauptmann Fuchs het tweetal laat aanhouden. Terwijl Oberleutnant Bergmann (Zartmann) en Oberleutnant Fischer (K[KA3]orner) jacht op hen maken, ontdekt Bernd de ware aard van zijn z.g. kameraad Gurak, die probeert zijn zwakheden uit te buiten. Bernds uiteindelijke arrestatie komt als een bevrijding. Aflevering 71 uit de serie is meer het psychologische portret van een zwakke man, voor wie de dingen zich van kwaad tot erger ontwikkelen. Het scenario van Fred Unger bevat nogal wat `ondeugende` situaties naar DDR-normen volgens westers voorbeeld: hippieachtige kleding, een pruik, een pikante striptease van Blume op een feestje met jonge en oude kameraden, de vriendin van de politieman die haar kleren uittrekt en naakt door het huis loopt (maar je ziet in beide gevallen net niets), passende muziek uit het tijdperk, enz. De film heeft een tamelijk rustig tempo zonder dat er een zeer duidelijke indeling van tijd en plaats is. Gesitueerd in het koele voorjaar.

Polizeiruf 110: In derselben Nacht

1973 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1973. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Alfred Rücker, Dietmar Richter-Reinick en Karin Schersinksi.

Bij de Vopo komen klachten binnen van vrouwen, die lastig gevallen worden in een bos nabij een station van de Oostberlijnse S-Bahn. Nog voordat de politie een gedegen onderzoek kan instellen naar de dader van deze zedenmisdrijven, wordt het ontzielde lichaam van een vrouw gevonden, die daags voor de moord waardevolle aanwijzingen aan de politie had gegeven. Er zijn redenen om aan te nemen dat het om dezelfde dader gaat en dankzij de eerder afgelegde verklaringen van het slachtoffer wordt een man aangehouden. De jonge politiefunctionaris, die bij het geval betrokken is, meent dat de zaak is opgelost als de man bekend heeft. Doch Oberleutnant Fuchs (Borgelt), die de derdegraads verhoren van de politie in de DDR maar al te goed kent, weet dat deze bekentenis van nul en generlei waarde hoeft te zijn. Hem vallen tegenstrijdigheden op en met zijn trouwe Leutnant Arndt (Göhler) heropent hij het onderzoek. Ook de jonge politieman moet erkennen dat Fuchs wel eens gelijk zou kunnen hebben. En wat dacht je wat? Meer en meer profiel aan het personage van de ogenschijnlijke vaderlijke Fuchs. Het wordt tijd dat hij tot Hauptmann bevorderd wordt. Zou het ooit zover komen? Aflevering 12.

Die Legende von Paul und Paula

1973 | Romantisch drama

Oost Duitsland 1973. Romantisch drama van Heiner Carow. Met o.a. Winfried Glatzeder, Angelica Domröse, Heidemarie Wenzel, Fred Delmare en Rolf Ludwig.

Legendarische DDR-film over de romance en dilemma's van gehuwde ambtenaar Paul (Glatzeder) en alleenstaande moeder Paula (Domröse). Begonnen als semi-documentair tijdsbeeld over compromisloze liefde door scenarist Ulrich Plenzdorf en DEFA-cineaste Ingrid Reschke, werd het project na het dodelijke auto-ongeluk van laatstgenoemde door docu- en jeugdfilmer Carow (1929-1997) overgenomen. Deze voegde aan de oorspronkelijk observerende toon zijn eigen poëtische noot en Spielereien toe, wat een originele melange oplevert. Binnen luttele vertoningsweken groeide de aan Reschke opgedragen tragikomedie, met soundtrackbijdragen van het Oost-Duitse popinstituut Puhdys, uit tot kaskraker. Tegenwoordig geldt hij als Ostalgie-cultfilm.

Polizeiruf 110: Minuten zu spät

1972 | Mysterie, Thriller

Oost Duitsland 1972. Mysterie van Manfred Mosblech en Peter. Met o.a. Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

In deze negende aflevering gaat het om een zedenmisdrijf. Een kinderlokker in een rolstoel heeft in een park een klein kind lastig gevallen. De politie gaat op zoek naar een gehandicapte en komt terecht bij een stel invaliden die in een inrichting verblijven. Men greep natuurlijk mis, want de echte schurk, een opgeblazen engerd, was zo vermetel om de handicap slechts als een afleidingsmanoeuvre te gebruiken. Geleidelijk worden we gewaar dat de dader nog bij zijn ouders woont. Zijn vader heeft niets te vertellen en zijn moeder domineert het gezin. Dit heeft wellicht iets te maken met zijn gestoorde gedrag. Hij is chauffeur bij een een groentekwekerij en een van de arbeidsters is verliefd op hem (je vraagt je af hoe dat mogelijk is, maar ze laat zich door hem meelokken naar zijn slaapkamer als zijn ouders naar bed zijn. Het komt na een paar borrels dan even tot een `verleidingssc[KA2]ene`, maar we krijgen niet meer dan de opgestikte, hoge onderbroek van het meisje te zien, omdat daarna de situatie misloopt). Ondertussen is de politie met combineren en deduceren (Oostduitse logica zoals bandensporen en rijvergunningen - de politiestaat - enz.) de afschuwelijke verkrachter op het spoor en voordat hij opnieuw kan toeslaan, wordt hij nog net op tijd in zijn kladden gegrepen. Het scenario van Horst Bastian en regisseur Mosblech is een geslaagde karaktertekening van een gestoord jongmens dat zedenmisdrijven pleegt. De regie had zich qua sfeer wel een beetje laten inspireren door de superieure ES GESCHAH AM HELLICHTEN TAG uit 1958 van Ladislao Vajda met Heinz Rühmann en Gerd Fröbe, maar kniesoor die hierover valt. Weliswaar gedateerd, maar dergelijke, verachtelijke daders veranderen niet van profiel en gedrag, hooguit van kleding, uiterlijk en middelen.

Polizeiruf 110: Blutgruppe AB

1972 | Misdaad

Oost Duitsland 1972. Misdaad van Martin Stephan. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

Een aantrekkelijke leerlinge van de toneelschool is het slachtoffer van een verkrachting. Ze wordt in een shocktoestand bij een houtzagerij in de bossen gevonden. Met de arrestatie van een potenti[KA3]ele verdachtie die een strafblad wegens een zedenmisdrijf heeft, volgt de politie een vals spoor. Het scenario voor deze korte aflevering (nummer zeven) is van Gerhard Jäckel.