Mohamed Khan: regie.
Er zijn 2 films gevonden.

Les rêves de Hind et Camilia

1988 | Drama

Egypte 1988. Drama van Mohamed Khan. Met o.a. Naglaa Fathi, Ahmed Zaki, Aida Riad, Hassan El Adi en Osman Abdel Moneim.

Camilia uit Ca[KA3]iro is gescheiden en moet aan de kost komen als dienstbode bij een rijke burgerlijke familie, die haar uitbuiten. Camilia is onvruchtbaar. Ze hoopt op haar (financi[KA3]ele) onafhankelijkheid; het lijkt een onbereikbaar doel. Hind, die weduwe is, komt uit een arm dorpje en wordt in de hoofdstad net zo uitgebuit als Camilia. Ze droomt ervan om terug te keren. Het lijkt een ongrijpbare illusie. Beide vrouwen kunnen aan hun lot ontsnappen als ze (weer) gaan trouwen. Hind schenkt het leven aan een meisje dat Camilia Ahlan (droom) noemt. Ze nemen hun lot in eigen handen. Khan probeert met zijn film de onderdrukking en exploïtatie van de vrouw te laten zien in een der beter ontwikkelde landen van het Midden-Oosten. Een aardige kennismaking met de Egyptische cultuur, die toch maar langzaam evolueert, zeker waar het zaken als emancipatie betreft. In zijn soort is deze film niet eens te lang, zodat hij een geïnteresseerde westerse kijker kan boeien. Het camerawerk was in handen van Mohsen Nasr.

Le retour d'un citoyen

1986 | Drama

Egypte 1986. Drama van Mohamed Khan. Met o.a. Yehia Fakharany, Cherif Munir, Magda Zaki, Ahmed Abdelazis en Mervet Amin.

Intimistische film van Khan over een Egyptische gastarbeider, Chaker (Fakharany), die na acht jaar van hard werken voor weinig geld terugkeert naar Cairo, de hoofdstad van zijn vaderland. Ten opzichte van zijn familie en directe omgeving is hij echter een `rijk` man, die van plan is zijn land te helpen door zijn bescheiden, bij elkaar gespaarde fortuin te investeren. Ook in het land der farao`s heeft de tijd niet stil gestaan. Het cosmeticabedrijf, waar Chaker voor zijn vertrek werkte heeft plaats gemaakt voor een nachtclub, zijn broer Ibrahim (Abdelazis) speelt liever een partijtje schaak dan dat hij studeert en zijn jongere zus Nagwa (Zaki) denkt slechts aan trouwen en kinderen krijgen. Chakers teleurstelling over de verdwenen tradities is groot. De film geldt als hét werk dat kenmerkend is voor de jaren 1980. Interessant voor smulpapen van Derde Wereld-films; deze is trouwens door zijn ongecompliceerde structuur heel toegankelijk. Het scenario is van Aasem Tawfik. Het camerawerk is van Ali Ghazoly.