Ingrid Caven

Acteur, Producer

Ingrid Caven is acteur en producer.
Er zijn 30 films gevonden.

Für mich gab's nur noch Fassbinder - Die glücklichen Opfer des Rainer Werner Fassbinder

2001 | Documentaire

Duitsland 2001. Documentaire van Rosa von Praunheim. Met o.a. Irm Herrmann, Peer Raben, Ursula Strätz, Hanna Schygulla en Doris Mattes.

Rainer Werner Fassbinder is de geschiedenis ingegaan als de productiefste filmer uit de golf van de Nieuwe Duitse Film, al stierf hij op 36-jarige leeftijd aan drugs en drank in 1982. Hij liet een omvangrijk en indrukwekkend [KL21]uvre na. Hij was een ongemakkelijke man in de omgang en werkte heel dikwijls met vaste acteurs en actrices; de bekendsten uit de laatste categorie zijn wellicht Hanna Schygulla en Barbara Sukowa - hij maakte ze (als het ware). Fassbinder werkte ook met gevestigde actrices zoals Brigitte Mira of Jeanne Moreau. Hoewel hij een tijd gehuwd was met de actrice Ingrid Caven, maakte hij nimmer een geheim van zijn biseksualiteit, openlijk en in zijn films. Von Praunheim, zelf een nicht, meent dat Fassbinder door zijn tweeslachtige seksuele voorkeur als niemand beter kon aanvoelen hoe vrouwen denken, zich gedragen en presenteren. In zijn documentaire, die slechts toegankelijk is voor cinefielen die bekend zijn met Fassbinders werk, laat hij grotendeels de vrouwen uit Fassbinders artistieke carri[KA2]ere aan het woord. Hieronder bevinden zich Schygulla, Caven, Mira, Moreau, Doris Mattes, Eva Mattes, Ursula Str[KA3]atz, Irm Hermann e.a., maar vreemd genoeg ontbreekt Sukowa. Ook mannen, die met Fassbinder gewerkt hebben komen aan bod zoals cameraman Michael Ballhaus, producent Peter Berling, componist Peer Raben, maar wederom ontbreken hier El Hedi Ben Salem en Gunther Kaufmann, niet alleen zijn fetisj acteurs, maar minnaren en voetvegen; verder missen wij G[KA3]unther Lamprecht, Gottfried John en Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl e.v.a. Wellicht had Von Praunheim te weinig budget en was een trip naar Griekenland, waar Sukowa woont, te duur of was er geen geld voor een vliegticket. Om die reden ontbreken ook de talloze clips uit het werk van Fassbinder, die kennelijk niet zonder zeer forse bedragen in een dergelijk belangwekkend portret van een groot regisseur (zowel Fassbinder als Von Praunheim) konden binnenkomen. De door Von Praunheim ingelaste screenings van Leonardo DiCaprio slaan nergens op, al hebben we wel begrip voor zijn zwakheid (als gevolg van een natte droom kennelijk). Von Praunheim werd in 1942 in Riga geboren als Holger Mitschwitzky en is altijd jaloers geweest op het succes van Fassbinder. Het camerawerk is Elfi Mikesch. HD Video, Mono.

Le temps retrouvé

1999 | Drama

Frankrijk/Italië 1999. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Catherine Deneuve, Marcello Mazzarella, John Malkovich, Pascal Greggory en Marie-France Pisier.

Deze derde verfilming van [KL]La Recherche du temps perdu[KLE] van Marcel Proust - de verteller (Mazzarella) - is een kaleidoscoop van portretten en momentopnames van bepaalde tijdperken. Op zijn doodsbed voltooit de grote schrijver zijn literaire werk nadat hij zich heeft laten overbrengen naar Gilberte (B[KA1]eart), zijn jeugdliefde. Ze is de dochter van Odette de Cr[KA1]ecy (Deneuve) en getrouwd met een goede vriend van Marcel, Saint Loup (Greggory). Hij luistert geduldig naar haar bekentenissen over het leven met Saint Loup op het Ch[KA4]ateau de Guermantes, het veelvuldige huwelijksbedrog van haar echtgenoot, en haar herinneringen aan de salons, de ontmoetingen met Albertine (Mastroianni), Rachel (Zylberstein) en de Prins de Foix (Poupaud). Het is een universum dat gevuld wordt door vervlogen tijden, waarin Charles Swann (Malkovich) zijn rolmodel in zijn jeugd was, een tijd die eeuwen geleden schijnt te zijn, nu Proust aan het einde van zijn leven is. Met hun scenario zijn regisseur Ruiz en Gilles Taurand een uitdaging aangegaan om de wereld van Proust op te roepen: enerzijds een droomwereld, anderzijds het combineren van personages en tijdperken, gekenmerkt door voorwerpen, geuren, dialogen, decors, op een bodemloze manier, die de wereld van Proust is. Mazzarella is goed gecast, zo goed dat hij de grote schrijver zelf geweest zou kunnen zijn. Hierdoor zijn de effecten van deze zedenstudie des te sterker en intelligenter. De complexe montage van Denise de Casabianca completeert dit geheel op een perfecte wijze. De decors van Bruno Beauge en het camerawerk van Ricardo Aronovich zijn prachtig en passen geheel bij het doel dat regisseur Ruiz zich over zijn onderwerp stelde. Ruiz heeft zich aan de oorspronkelijke teksten gehouden zonder letterlijk te zijn, maar hij heeft de geest gerespecteerd en af en toe een vleugje humor toegediend.

Stille Nacht

1997 | Drama

Duitsland/Zwitserland 1997. Drama van Dani Levy. Met o.a. Maria Schrader, Mark Schlichter, Jürgen Vogel, Ingrid Caven en Maurice Lamy.

Berlijn vlak voor de Kerst. Julia (Schrader) is eind twintig, studeert aan de kunstacademie en woont samen met politieman Christian (Schlichter). In een kroeg leert ze de vrijpostige barkeeper Frank (Vogel) kennen en ze wordt verliefd op hem, vooral omdat hij haar uitdaagt. Christian merkt dat er iets aan de hand is. Hij ontvlucht Berlijn en gaat voor de feestdagen naar Parijs, maar hij stelt Julia voor een ultimatum: binnen acht uur moet ze het uitmaken met Frank. Plotseling ziet ze zich voor het eerst in haar leven voor een zware beslissing gesteld. Redelijk gespeeld drama over aantrekken en afstoten. Het scenario is van Klaus Schatten, hoofdrol Schrader en regisseur Levy. Op locatie gefilmd (in 1995) in Parijs en Berlijn en de voormalige DDR- studio Babelsberg. Achter de camera stond Carl-F. Koschnik.

Stille Nacht

1995 | Romantiek

Duitsland 1995. Romantiek van Dani Levy. Met o.a. Maria Schrader, Mark Schlichter, Jürgen Vogel, Ingrid Caven en Maurice Lamy.

Christian (Schlichter) belt vanuit Parijs naar zijn vriendin Julia (Schrader) in Berlijn. Zij gaan door een moeilijke periode want zij voelt wat voor barman Frank (Vogel). Christian geeft zichzelf acht uur tijd om de relatie opnieuw op de juiste sporen te helpen. Julia, voor het eerst alleen, besluit Frank te vergeten, maar die acht net nu het moment gekomen om zijn liefde te bekennen. Eindeloos gelul maar toch sterk spel van Schrader die meehielp aan scenario van Klaus Chatten voor deze vierde langspeelfilm van Levy. Gefotografeerd door Carl-F. Koschnick.

Hors saison

1992 |

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1992. Daniel Schmid. Met o.a. Sami Frey, Carlos Devesa, Ingrid Caven, Dieter Meier en Ulli Lommel.

Frey keert terug naar een groot hotel in de Zwitserse Alpen, dat ooit door zijn grootouders werd gebouwd en dat binnenkort gesloopt zal worden. Via flashbacks die verteld worden door zijn grootmoeder Fellini (de zestig-jarige zuster van Federico in haar tweede rol) haalt hij herinneringen op en passeren allerlei gebeurtenissen de revue: Russische anarchiste Chaplin, die er ooit een volksvijand vermoordde, schrijfster Sarah Bernhardt (gespeeld door Paredes), die zijn grootvader verleidde en goochelaar Lommel, die zijn publiek hypnotiseerde. Schmid`s boeiende film vertoont verwantschap met Fellini`s werk door o.a. de bonte verzameling van uitgesproken karakterspelers. Het is zo aanstekelijk gedaan, dat men zin krijgt om in een dergelijk hotel te logeren. Caven en Meier zetten de film muzikale luister bij met hun liederen en Devesa speelt de jonge Frey. Scenario van Martin Suter en regisseur Schmid. Fraai camerawerk Renato Berta. Gefilmd op allerlei locaties... in Portugal (!). Geproduceerd met participatie van de Duitse (ZDF) en Zwitserse tv.

Des Teufels Paradies

1986 | Avonturenfilm

Duitsland 1986. Avonturenfilm van Vadim Glowna. Met o.a. Jürgen Prochnow, Sam Waterston, Dominique Pinon, Suzanna Hamilton en Mario Adorf.

Prochnow en Doyle zijn de voormannen van een onrendabele kolenmijn op een idyllisch eilandje in de Java Zee, die gesloten moet worden. Doyle zou vertrekken en Prochnow wil achterblijven en van rust gaan genieten op het paradijselijke oord. Doyle verandert op het laatste moment van idee en wil met een drietal inheemse vrouwen gaan samenleven. Prochnow waarschuwt dat hij daarmee zijn hachje op het spel zet, omdat de zeden en gewoonten van de eilanders geen vreemdelingen toelaten in hun milieu. Als Prochnow vertrekt naar Surabaja hoort hij het onheilspellende roeren van de tam-tam. Onderweg ontmoet hij schurk Waterston, die eruit ziet als een gentleman. Samen trekken zij in Hotel Grand Pacific waar Waterston een illegaal casino inricht. Prochnow ontmoet daar Hamilton, die in een damesorkestje speelt. Hamilton gaat met Prochnow terug naar het eilandje. Hij wordt verliefd op Hamilton en zij op hem, hoewel zij aanvankelijk op hem afgestuurd was. Waterston komt met zijn gevaarlijke helper naar het eiland op een stormachtige nacht; Prochnow en Hamilton moeten voor hun leven vechten - Waterstons perverse spelletje. Goede rollen in een springerige, nogal vrije verfilming van de roman van Joseph Conrad. De regisseur speelt bootkapitien Davidson. Gesitueerd in 1937. Het sceanrio is van Leonard Tuck, Joehembus en regisseur Glowna. Martin Schäfer stond achter de camera. Gemaakt voor het ZDF, maar ook in de zalen uitgebracht.

L' Araignée de satin

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Jacques Baratier. Met o.a. Ingrid Caven, Catherine Jourdan, Alexandra Sycluna, Daniel Mesguich en Roland Topor.

Na zeven jaar afwezigheid is de regisseur van LA POUPEE terug met een bewerking van het stuk [KL]Les d[KA1]etraqu[KA1]es[KLE] (1921). De schrijver ervan is geheel in de vergetelheid geraakt. Anders dan andere films, weelderige, sombere, giftige romantiek met verontrustende personages in een onbepaald tijdperk. Een hallucinerende droomwereld, en dat is het originele van deze film van Jacques Baratier, die waarschijnlijk juist door zijn originaliteit zo'n moeilijke loopbaan heeft.

Wo bitte geht's zum Film

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Peer Raben. Met o.a. Peter Kern, Kurt Raab, Dolly Dollar, Volker Spengler en Nina Korda.

Een innemend verslag van een groepje acteurs dat het bij de tv probeert te maken nu hun toekomst op het toneel er zo moedeloos makend uitziet. Kern is een schat van een acteur. Ook bekend als WO GEHT'S DENN HIER ZUM FILM?

Tag der Idioten

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Werner Schroeter. Met o.a. Carole Bouquet, Ingrid Caven, Christine Kaufmann, Ida di Benedetto en Magdalena Montezuma.

Een wat teleurstellende Schroeter na PALERMO ODER WOLFSBURG en NEAPOLITANISCHE GESCHWISTER over een meisje uit gegoede kring dat op hol slaat en anderen aangeeft als terroristen.

Malou

1981 | Drama

Duitsland/Frankrijk/Nederland 1981. Drama van Jeanine Meerapfel. Met o.a. Ingrid Caven, Grischa Huber, Helmut Griem, Ivan Desny en Marie Colbin.

Een jonge vrouw duikt in het verleden van haar moeder die met een joodse zakenman trouwde en met hem voor de nazi's vluchtte. Maar de man bedroog haar en zij stierf aan de drank. De dochter heeft ook steeds problemen met haar vriend. Een onduidelijk damesdrama in de vorm van een feministische film. Het scenario is van regisseuse Meerapfel. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Looping

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Walter Bockmayer en Rolf Bührmann. Met o.a. Hans Christian Blech, Shelley Winters, Sydne Rome, Ingrid Caven en Adrian Hoven.

Liefde en jaloezie, hartstocht en moord in de achtbaan. Het op super-8 begonnen duo-Bockmayer en Bührmann bereikt internationale allure in dit kermisartiestendrama.

In einem Jahr mit 13 Monden

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Volker Spengler, Ingrid Caven, Gottfried John, Eva Mattes en Elisabeth Trissenaar.

Meedogenloos drama over de laatste dagen van Erwin Weishaupt, die in zijn wanhopige zoektocht naar liefde zelfs zover gaat dat hij zich laat ombouwen tot vrouw. De Duitse meesterfilmer Fassbinder, die deze film maakte als rouwverwerking voor de zelfmoord van zijn geliefde, stort alle ellende die hij maar bijeen weet te rapen over zijn, nu als Elvira door het leven gaande, lijdend voorwerp heen, maar weet met behulp van een betoverende Volker Spengler in de hoofdrol toch ook diep te ontroeren.

Violanta

1977 | Drama, Mysterie

Zwitserland/Spanje 1977. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Lucia Bosé, Maria Schneider, Lou Castel, Ingrid Caven en François Simon.

Bewerking van een roman van de duitstalige Zwitserse schrijver Conrad F. Meyer [KL]Die Richterin[KLE]. Na als inzet gefungeerd te hebben voor een dobbelspelletje tussen twee mannen moet Violenta (Bos[KA1]e) met de winnaar (een rechter) trouwen. Ze vergiftigt hem en dat blijft een goed bewaard geheim waarvan alleen de kijker de hoogte is. Zij heeft bovendien zijn plaats ingenomen en regeert zonder mededinging over de bergvallei. Voor het huwelijk van haar dochter nodigt zij Silver uit, die officieel haar broer is. De twee jonge mensen worden verliefd op elkaar en begaan, althans dat veronderstellen zij, incest, maar dan komen ze te weten dat het meisje in feite de dochter van Violenta`s eerste liefde is. Niets staat hun huwelijk nu meer in de weg en Violenta vergiftigt zichzelf aan het begin van de ceremonie. Deze sinistere roman is geschreven door een auteur vol schuldgevoelens vanwege zijn verhouding met zijn zus. Daar komt dan nog eens de zelfmoord van zijn moeder bij, die zo krankzinning geworden was dat Freud deze roman analyseerde. De regisseur heeft dus met een loodzware erfenis te maken en dat is in zijn film te merken aan de spelers, die zo stijf overkomen dat het lijkt alsof de symboliek op hen drukt (het thema van de grot), hoewel Bos[KA1]e fascinerend is. De landschappen, daarentegen, zijn fantastisch (camerawerk van Renato Berta), maar vooral na een meesterwerk als LA PALOMA mogen we deze film, die Schmids zeer persoonlijke combinatie is van magie, romantiek en ironische kitsch, maar half geslaagd noemen.

Schatten der Engel

1976 | Drama

Zwitserland 1976. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Rainer Werner Fassbinder, Klaus Löwitsch, Annemarie Düringer en Adrian Hoven.

Een prostitu[KA1]ee in Wenen is te mooi om klanten aan te trekken, totdat een rijke aannemer haar adviseert om voortaan zwijgend naar hun verhalen te luisteren, van hem zelf in de eerste plaats. Ze wordt succesvol, rijk [KA2]en gevaarlijk, omdat ze alle geheimen en corruptie van de stad kent, maar vindt dat zo onverdraaglijk, dat ze iemand zoekt die haar begrijpt en wil doden. Het symbolische toneelstuk van Fassbinder (dat om vermeend antisemitisme door een vertoningsverbod werd getroffen) kreeg van zijn vriend en vroegere medewerker Schmid een gestileerde en barokke vormgeving die de humorloze en soms logge dialoog boven de zinnige, maar erg schematische opzet uittilt en een ironische afstandelijkheid geeft en een voor de regisseur zeer persoonlijke lyriek. Ook een reeks bekende Fassbinder-acteurs speelt in deze aanpak verrassend anders.

Satansbraten

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Volker Spengler, Helen Vita en Ingrid Caven.

Een agressief-komisch commentaar op een pseudo-progressieve dichter als linkse leider met zijn bewonderende aanhang. Een commentaar op Fassbinders eigen situatie? De boosaardigheid is echter hartverwarmend.

Néa

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk/Duitsland 1976. Drama van Nelly Kaplan. Met o.a. Sami Frey, Ann Zaccharias, Micheline Presle, Françoise Brion en Ingrid Caven.

Een zestienjarige wil uit rebellie tegen haar bourgeois milieu, onder een pseudoniem een erotische roman schrijven, en vraagt de uitgever haar te ontmaagden, zodat ze weet, waarover ze schrijft. Ondanks het succes van het boek wil hij daarna de relatie weer zakelijk maken, maar zij klaagt hem aan wegens aanranding, en zij verstoort de gezinsverhoudingen thuis door een lesbische relatie van haar moeder met haar tante aan te moedigen. Het verhaal van de EMMANUELLE-schrijfster werd verfilmd door Kaplan die het zelf óók als auteur beter kan. Ondanks de bekwame vormgeving, goed spel en een vage feministische invalshoek, blijft het effect van de film beneden zijn eigen niveau en intelligentie.

Mutter Küsters' Fahrt zum Himmel

1975 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Brigitta Mira, Kurt Raab, Peter Kern, Y Sa Lo en Lilo Pempeit.

Hysterie in de Springer-pers over een arbeider die amok maakt in de fabriek en zijn chef en zichzelf vermoordt. Communisten misbruiken de weduwe ter wille van hun propagandakarretje en laten haar vervolgens in de steek. Woedend sloeg Fassbinder links met rechts om de oren in een aangrijpende film. Het scenario is van Fassbinder en Kurt Raab. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Angst vor der Angst

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Ulrich Faulhaber, Brigitte Mira, Adrian Hoven en Irm Hermann.

Een vrouw verwacht haar tweede kind en wordt plotseling overvallen door heftige depressies. Haar onverschillige maar viendelijke echtgenoot snapt er niets van en artsen en therapeuten staan machteloos. Valium helpt niet.

1 Berlin-Harlem

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Lothar Lambert en Wolfram Zobus. Met o.a. Conrad Jennings, Claudia Barry, Rainer Werner Fassbinder, Brigitte Mira en Ingrid Caven.

Zwarte Amerikaanse beroepsmilitair besluit na zijn diensttijd in Berlijn te blijven wonen, maar het racisme vliegt hem hier te veel naar de keel. Een bonte, uiterst goedkoop geproduceerde film.

Mes petites amoureuses

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Jean Eustache. Met o.a. Martin Loeb, Ingrid Caven, Jacqueline Dufranne, Dyonis Mascolo en Henri Martinez.

De zoon van een ongehuwde moeder, die door zijn grootmoeder is grootgebracht, wordt door zijn moeder in huis genomen als ze gaat samenwonen met een Spaanse gastarbeider. Hij neemt een baantje bij een fietsenmaker, om in de kosten bij te dragen, maar zijn toekomstdroom over een voortgezette opleiding valt daarbij in het water, en staat zijn eerste verliefdheid in de weg, evenals de dikdoenerij van zijn leeftijdgenoten bij het versieren van meisjes in het suffe provincieplaatsje. Formeel minder dwars en baanbrekend dan LA MAMAN ET LA PUTAIN, maar nauwelijks een minder persoonlijke film over gesmoorde illusies en bevrijdende dromen die echter de kijker vrijwel onmiddellijk teleurstelt door het gebrek aan rake details.

Martha

1974 | Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland 1974. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Karlheinz Böhm, Gisela Fackeldey, Adrian Hoven en Barbara Valentin.

Martha (Carstensen) verliest haar vader die haar onderdrukte, en trouwt snel met ingenieur Helmut (Böhm), die zich ontpopt als een sadistische bezitter. Ze probeert te ontvluchten maar haar poging strandt met een auto-ongeluk. Dan, wanneer Martha in een rolstoel zit, is het huwelijk pas perfect. Het huwelijk als vampiergeschiedenis. Scenario van Peter Märthesheimer. Camerawerk van Michael Ballhaus.

La Paloma

1974 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk/Zwitserland 1974. Avonturenfilm van Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Peter Kern, Peter Chatel, Bulle Ogier en Jérôme-Olivier Nicolin.

Een nachtclubzangeres met een fatale ziekte gaat gelaten in op het aanzoek van een verliefde graaf. Door zijn zorg gaat haar gezondheid vooruit tot ze de minnares wordt van de vriend van haar man. Dit melodrama over een bezeten liefde tot over de dood kreeg een zeer persoonlijke vormgeving, met beelden als oude kitschprentbriefkaarten en smartlappen en opera-aria's op geluidsband, met ironische en vervreemde effecten voor excessieve emoties. De film maakte van Caven een cultster.

Zahltag

1973 | Misdaad, Drama

Duitsland 1973. Misdaad van Hans Noever. Met o.a. André Rouyer, Harry Baer, Ingrid Caven, Karl Scheydt en Kerstin Dobbertin.

Het debuut van een vroegere documentaire-filmer en mede- oprichter van het 'Filmverlag der Autoren' over een geldroof die slecht afloopt. Noevers afstandelijke stijl lukte beter in zijn volgende film DIE FRAU GEGENŸBER.

Händler der vier Jahreszeiten

1972 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hans Hirschmüller, Irm Hermann, Gusti Kreissl, Andrea Schober en Kurt Raab.

Een perfect melodrama dat de geniale filmerskwaliteiten van Fassbinder aantoont. Een straatventer van groente en fruit wordt gefrustreerd door de kleinburgerlijke verlangens van zijn moeder en bedrogen door zijn vrouw met een knecht, waarna hij zich het graf indrinkt. Een kijk van Fassbinder op het menselijke bestaan die diepe indruk maakt. Het camerawerk is van Dieter Lohmann.

Heute Nacht oder nie

1972 |

Zwitserland 1972. Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Peter Chatel, Harry Baer, Voli Geiler en Beatrice Stoll.

Volgens Zwitserse traditie wisselen meesters en knechten op 19 mei één avond van rol, tot de orde zich om klokslag middernacht weer herstelt. Het resultaat is een soiree waarin met brede gebaren en overdreven expressie burgerlijke melodrama's en opera's in de salon worden nagespeeld, terwijl het 'personeel' toekijkt en een mogelijke revolte voorkomt. De irritante, maar fascinerende debuutfilm van Schmid geeft bourgeois-kritiek van binnenuit, maar is vooral een persoonlijke stijloefening, waarvoor hij wel Fassbinder-acteurs leent maar op hoogst eigen wijze gebruikt.

Warnung vor einer heiligen Nutte

1971 | Drama, Komedie

Italië/Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Lou Castell, Eddie Constantine, Hanna Schygulla, Marquard Bohm en Ulli Lommel.

Een groep filmmensen wacht op de regisseur, op geld en op de hoofdrolspeler (Constantine), en als dit allemaal arriveert, ontstaat er niets dan chaos. Fassbinders negende lange film was een bijtend, maar niet geheel geslaagd commentaar op zijn onverkwikkelijke ervaringen als theaterregisseur. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Ludwig - Requiem für einen jungfräulichen König

1971 | Drama, Muziek

Duitsland 1971. Drama van Hans Jürgen Syberberg. Met o.a. Harry Baer, Balthasar Thomas, Peter Kern, Günther Kaufmann en Oscar von Schab.

Een indrukwekkende Jugendstil-opera, waarin de filmmaker zijn fanatieke voorliefde voor de Ludwigfiguur de vrije loop laat in reeksen schitterende kleurenbeelden, waarbij niet op een anachronisme meer of minder wordt gekeken. De film is het eerste deel van Syberbergs `Ein Deutscher Trilogie`. De volgende delen waren KARL MAY (1974) en HITLER, EINE FILM AUS DEUTSCHLAND (1977), een tritogie waarmee de regisseur een volstrekt nieuwe filmstijl schiep. Camerawerk van Dietrich Lohmann. Scenario van de regisseur.

Der Tod der Maria Malibran

1971 | Experimenteel, Muziek

Duitsland 1971. Experimenteel van Werner Schroeter. Met o.a. Magdalena Montezuma, Christine Kaufman, Manuela Riva, Ingrid Caven en Christine Kaufmann.

Mooie beelden gemonteerd op prachtige muziek en daarbij een dun verhaal over Maria Malibran: één van de grootste zangeressen in het begin van de 19de eeuw die op 28-jarige leeftijd na een recital ineenstortte.

Götter der Pest

1970 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Harry Baer, Margarethe von Trotta, Günther Kaufmann en Ingrid Caven.

Ex-gevangene beraamt een overval op een supermarkt die verkeerd afloopt door verraad van een geliefde en een ex-geliefde. Zeer fraai camerawerk van Dietrich Lohmann in dit uitstapje naar de Amerikaanse gangsterfilms van jaren veertig.

Der Amerikanische Soldat

1970 | Misdaad, Drama

Duitsland 1970. Misdaad van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Karl Scheydt, Elga Sorbas, Margarethe von Trotta, Hark Bohm en Ingrid Caven.

Gangsterfilm volgens Fassbinder-recept: de politie huurt een Amerikaanse beroepsmoordenaar om wat sneller enkele gevallen te kunnen afhandelen. De profdoder wordt uiteraard tenslotte zelf gedood. Een film die sterk aan Godard's PIERROT LE FOU of aan LE PETIT SOLDAT doet denken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ingrid Caven op televisie komt.

Reageer