Wolfgang Murnberger

Regisseur, Scenarist

Wolfgang Murnberger is regisseur en scenarist.
Er zijn 16 films gevonden.

Luis Trenker - Der schmale Grat der Wahrheit

2015 | Drama

Duitsland 2015. Drama van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Tobias Moretti, Brigitte Hobmeier en Anatole Taubman.

In 1946 biedt de Zuid-Tiroolse bergbeklimmer, acteur en filmregisseur Luis Trenker, beroemd geworden door zijn rollen in Heimat-liefhebbende films als Der Berg ruft! (1938), de dagboeken van Hitlers maîtresse Eva Braun ter verfilming aan. Later zal het om een vervalsing blijken te gaan, vermoedelijk gemaakt door Trenker zelf. Zijn motief volgens de overlevering: geldzorgen, of haatgevoelens richting zijn ex-geliefde Leni Riefenstahl. Murnbergers verbeelding van dit bizarre, maar waargebeurde verhaal is hoogst vermakelijk, al geeft de wijze waarop de geschiedenis is schoon geboend van alle ellende een nare bijsmaak.

Eine Handvoll Briefe

2015 |

Duitsland 2015. Wolfgang Murnberger. Met o.a. Ursula Strauss, Florian Teichtmeister en Mariele Millowitsch.

Kristin vindt per toeval een koffer met liefdesbrieven van een onbekende aan een vrouw en gaat op zoek naar deze twee personen.

Steirerblut

2014 | Misdaad

Oostenrijk 2014. Misdaad van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Miriam Stein, Hary Prinz en Thomas Stipsits.

De jonge commissaris Sandra Mohr keert met een slecht gevoel terug in het regionale rechercheteam in haar geboorteplaats Graz. Ze krijgt opdracht om samen met haar nieuwe chef Sascha Bergmann de dood van een journalist op te lossen die van plan was om een artikel over ambtsmisbruik en vriendjespolitiek te schrijven.

Wer hat Angst vorm weißen Mann?

2013 | Komedie, Drama

Duitsland 2013. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Andreas Giebel, Brigitte Hobmeier en Tony Harrisson.

Komische televisiefilm waarin een Beierse slager na zijn dood blijft rondwaren in de slagerij. Tot zijn chagrijn heeft dochter Zita een Congolese asielzoeker in dienst genomen om de befaamde Beierse witte zuigworst te maken. Als dochterlief ook nog verliefd wordt op de Congolees (de enige die hem kan zien en horen!) moet de racistische ziel noodgedwongen overstag. Ongemakkelijk project, met Duitsers als worstzuigende xenofoben, een zwarte vreemdeling als edele wilde, en de dochter als bruggenhoofd. Een flater van enig formaat.

Alles Schwindel

2013 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 2013. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Ursula Strauss, Udo Samel, Benno Fürmann, Karl Fischer en Bibiana Zeller.

Nachtwaker Albert krijgt een hartinfarct, nadat hij erachter is gekomen dat Gustav Klimts werk 'De Kus' gestolen is. Hij biecht aan zijn dochter Isabella op dat de dief niet het echte schilderij, maar een vervalsing gestolen heeft.

Die Spätzünder

2010 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 2010. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Jan Josef Liefers, Ursula Strauss en Joachim Fuchsberger.

Mislukte rocker Rocco (zanger/acteur Liefers) moet als taakstraf in een bejaardentehuis gaan werken. In een mum van tijd heeft hij ruzie met de leiding en het personeel, maar met de ouderen kan hij het prima vinden. Zo goed zelfs dat ze samen een rockband oprichten. Voor tv gemaakte feelgood-komedie is schaamteloos afgekeken van The School of Rock, maar dan met bejaarden in plaats van kinderen. Liefers is echter geen Jack Black, en de senioren kunnen niet tippen aan de rockende oudjes uit de hitdocu Young@Heart.

Der Knochenmann

2009 | Komedie, Misdaad

Oostenrijk 2009. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Josef Hader, Josef Bierbichler en Birgit Minichmayr.

Derde in een reeks verfilmingen van de boeken over oud-detective Simon Brenner (Hader), een norse, laconieke oud-detective die zich tegenwoordig op het terugvorderen van auto's heeft toegelegd. Op zoek naar een citroengele Beetle belandt hij in een Oostenrijks bergdorpje, waar zich een bizar plot over mensenhandel, gefrituurde kip en kannibalisme ontvouwt. Zowel farce als thriller, en daardoor veelvuldig vergeleken met Fargo van de gebroeders Coen. Niet net zo goed, maar regisseur Murnberger mag trots zijn op de vergelijking.

Der schwarze Löwe

2008 | Drama

Oostenrijk 2008. Drama van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Hosh Kane, Sule Rimi en Robert Bertrand.

Derde in een reeks verfilmingen van de boeken over oud-detective Simon Brenner (Hader), een norse, laconieke oud-detective die zich tegenwoordig op het terugvorderen van auto's heeft toegelegd. Op zoek naar een citroengele Beetle belandt hij in een Oostenrijks bergdorpje, waar zich een bizar plot over mensenhandel, gefrituurde kip en kannibalisme ontvouwt. Zowel farce als thriller, en daardoor veelvuldig vergeleken met Fargo van de gebroeders Coen. Niet net zo goed, maar regisseur Murnberger mag trots zijn op de vergelijking.

Taxi für eine Leiche

2002 | Komedie, Misdaad

Oostenrijk 2002. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Brigitte Kren, Karlheinz Hackl en Gertraud Jesserer.

Derde in een reeks verfilmingen van de boeken over oud-detective Simon Brenner (Hader), een norse, laconieke oud-detective die zich tegenwoordig op het terugvorderen van auto's heeft toegelegd. Op zoek naar een citroengele Beetle belandt hij in een Oostenrijks bergdorpje, waar zich een bizar plot over mensenhandel, gefrituurde kip en kannibalisme ontvouwt. Zowel farce als thriller, en daardoor veelvuldig vergeleken met Fargo van de gebroeders Coen. Niet net zo goed, maar regisseur Murnberger mag trots zijn op de vergelijking.

Wir bleiben zusammen

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Bernadette Heerwagen, Bernhard Schir, Alexander Lutz, Jeremy Göppner en Sophie Pflügler.

Op weg naar het stadhuis ter gelegenheid van de huwelijksvoltrekking van hun 23-jarige dochter Kristine (Heerwagen) met de 35-jarige Richard Oberberg (Schir) krijgen vader en moeder Bergmann een fataal verkeersongeluk. Kristine krijgt plotseling de verantwoording voor haar vijftien-jarige broer Max (G[KA3]oppner), haar negen-jarige zusje Neli (Pfl[KA3]ugler) en anderhalfjarige peuter Franzi (Murnberger). Kristine is een begaafde pianiste. Ze speelt in het klassieke quintet van Richard, die er violist is en tevens de leiding heeft. Ze staan juist voor hun muzikale doorbraak. Richard wil niet meer met haar trouwen, want hij heeft geen zin in een baby die niet van hem zelf is en de kinderen van een ander. Bovendien denkt hij dat het schadelijk is voor hun carri[KA2]ere. Wat Kristine betreft heeft hij op korte termijn best gelijk; haar spel wordt minder omdat ze regelmatig flaters slaat. Ook gaat er in het huishouden het nodige mis. Max doet het slecht op school en rechter Henning B[KA3]ulow (Lutz) wil Kristine de voogdij ontnemen. Het gezin wil echter bij elkaar blijven en gelukkig is rechter B[KA3]ulow nog een jonge kerel (en ongetrouwd!) die het goed met Max kan vinden en Kristine een aantrekkelijke jonge vrouw vindt. Het scenario van Henriette Piper heeft dus een goede afloop en bevat enkele stereotype personages en clichématige nevenintriges. Het camerawerk is van Helmut Wimmer. Er wordt aardig geacteerd en na afloop voelt de kijker die het heeft weten vol te houden, zich voldaan en is tegelijkertijd opgelucht.

Komm, süßer Tod

2000 |

Oostenrijk 2000. Wolfgang Murnberger. Met o.a. Michael Schönborn, Simon Schwarz, Nina Proll, Barbara Rudnik en Josef Hader.

Op weg naar het stadhuis ter gelegenheid van de huwelijksvoltrekking van hun 23-jarige dochter Kristine (Heerwagen) met de 35-jarige Richard Oberberg (Schir) krijgen vader en moeder Bergmann een fataal verkeersongeluk. Kristine krijgt plotseling de verantwoording voor haar vijftien-jarige broer Max (G[KA3]oppner), haar negen-jarige zusje Neli (Pfl[KA3]ugler) en anderhalfjarige peuter Franzi (Murnberger). Kristine is een begaafde pianiste. Ze speelt in het klassieke quintet van Richard, die er violist is en tevens de leiding heeft. Ze staan juist voor hun muzikale doorbraak. Richard wil niet meer met haar trouwen, want hij heeft geen zin in een baby die niet van hem zelf is en de kinderen van een ander. Bovendien denkt hij dat het schadelijk is voor hun carri[KA2]ere. Wat Kristine betreft heeft hij op korte termijn best gelijk; haar spel wordt minder omdat ze regelmatig flaters slaat. Ook gaat er in het huishouden het nodige mis. Max doet het slecht op school en rechter Henning B[KA3]ulow (Lutz) wil Kristine de voogdij ontnemen. Het gezin wil echter bij elkaar blijven en gelukkig is rechter B[KA3]ulow nog een jonge kerel (en ongetrouwd!) die het goed met Max kan vinden en Kristine een aantrekkelijke jonge vrouw vindt. Het scenario van Henriette Piper heeft dus een goede afloop en bevat enkele stereotype personages en clichématige nevenintriges. Het camerawerk is van Helmut Wimmer. Er wordt aardig geacteerd en na afloop voelt de kijker die het heeft weten vol te houden, zich voldaan en is tegelijkertijd opgelucht.

Zwei Frauen, ein Mann und ein Baby

1999 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1999. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Nicole Ansari, Eva Herziger, Ralf Bauer, Dieter Moor en Peter Matic.

Donkerharige, breed geboezemde Sandra Westphal (Ansari) met een wat grof gelaat (pukkels) is architecte (h[KA1]et beroep van de jaren 1990 tegenover de fotografe uit de jaren 1950) en leeft al acht jaar samen met blonde, slanke, fijne Iris Winkler (Herziger), die bij twee homo`s in een bloemenwinkel werkt. Iris begint te verlangen naar het moederschap, hetgeen een schokkende gedachte is voor Sandra, maar uiteindelijk toont ze zich begripvol en stemt toe. Afgesproken wordt een spermadonor te nemen en dat Sandra de baby zal uitdragen. Iris, die ongeduldig geworden was, had al een vent gepaaid: Antonio Lopez (Bauer), een Spaanse macho, die ze volgooit met wodka, waarop hij `het` als spermadonor wel wil doen. Wat Iris niet weet is dat Antonio een begaafd architect is en bij de firma van Sandra werkt. Sandra is gevallen voor zijn Latijnse charme en hij heeft haar in de lift `gepakt`. De `ontrouwe` Sandra wisselt van kamp, waarop een verdrietige Iris bij een lesbische vriendin intrekt. Antonio en Sandra gaan trouwen. Het einde is ronduit belachelijk: Sandra en Iris geven toch nog veel om elkaar en vlak voordat het huwelijk wordt ingezegend komt Iris als bruidje de kerk in en Sandra kiest voor haar. Antonio blijft ter onverrichter zake achter, maar dan gaan ze met hun drie[KA3]en op huwelijksreis... Het redelijk man- vijandige scenario van Sabine Reichel is eerder modieus dan doordacht (wat moet die Antonio nu voelen over het koter en wat gebeurt er als Sandra en Iris uit elkaar gaan: heeft Sandra dan rechten als moeder... ?). Dit soort situaties doet zich voor en de problemen gaan zich dan opstapelen, die niet zo luchtig behandeld kunnen worden als in deze film. Behoorlijke regie en dito rolverdeling, maar Ansari overtuigt meer als hetero en Bauer lijkt in de verste verte niet op een Latijnse macho, laat staan een Spanjaard. Of lesbiennes de film erotisch zullen vinden, staat nog te bezien, want je krijgt de indruk dat de makers een uitgebreid tietencomplex hadden...

Quintett komplett

1998 |

Oostenrijk 1998. Wolfgang Murnberger. Met o.a. Marion Mitterhammer, Andreas Wimberger en Julia Stemberger.

Donkerharige, breed geboezemde Sandra Westphal (Ansari) met een wat grof gelaat (pukkels) is architecte (h[KA1]et beroep van de jaren 1990 tegenover de fotografe uit de jaren 1950) en leeft al acht jaar samen met blonde, slanke, fijne Iris Winkler (Herziger), die bij twee homo`s in een bloemenwinkel werkt. Iris begint te verlangen naar het moederschap, hetgeen een schokkende gedachte is voor Sandra, maar uiteindelijk toont ze zich begripvol en stemt toe. Afgesproken wordt een spermadonor te nemen en dat Sandra de baby zal uitdragen. Iris, die ongeduldig geworden was, had al een vent gepaaid: Antonio Lopez (Bauer), een Spaanse macho, die ze volgooit met wodka, waarop hij `het` als spermadonor wel wil doen. Wat Iris niet weet is dat Antonio een begaafd architect is en bij de firma van Sandra werkt. Sandra is gevallen voor zijn Latijnse charme en hij heeft haar in de lift `gepakt`. De `ontrouwe` Sandra wisselt van kamp, waarop een verdrietige Iris bij een lesbische vriendin intrekt. Antonio en Sandra gaan trouwen. Het einde is ronduit belachelijk: Sandra en Iris geven toch nog veel om elkaar en vlak voordat het huwelijk wordt ingezegend komt Iris als bruidje de kerk in en Sandra kiest voor haar. Antonio blijft ter onverrichter zake achter, maar dan gaan ze met hun drie[KA3]en op huwelijksreis... Het redelijk man- vijandige scenario van Sabine Reichel is eerder modieus dan doordacht (wat moet die Antonio nu voelen over het koter en wat gebeurt er als Sandra en Iris uit elkaar gaan: heeft Sandra dan rechten als moeder... ?). Dit soort situaties doet zich voor en de problemen gaan zich dan opstapelen, die niet zo luchtig behandeld kunnen worden als in deze film. Behoorlijke regie en dito rolverdeling, maar Ansari overtuigt meer als hetero en Bauer lijkt in de verste verte niet op een Latijnse macho, laat staan een Spanjaard. Of lesbiennes de film erotisch zullen vinden, staat nog te bezien, want je krijgt de indruk dat de makers een uitgebreid tietencomplex hadden...

Tatort - Morde ohne Leichen

1997 | Mysterie

Oostenrijk 1997. Mysterie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Michael Janisch, Wolfgang Hübsch, Johannes Nikolussi, Elisabeth Lanz en Michou Friesz.

Mag Ritte (Samel), een beroepsmoordenaar, heeft een originele manier bedacht om zijn lijken te laten verdwijnen: hij laat ze meteen ophalen door een begrafenisondernemer, die moet zorgen voor een keurige uitvaart door de slachtoffers weg te moffelen in de graven van recent overleden klanten. Het loopt echter verkeerd wanneer Ritte tijdens het werk toevallig verrast wordt door een zwerver. Voor het zover is, stuurt Oberinspektor Kant (H[KA3]ubsch) Maria (Friesz), de uitbaatster van zijn stamkroeg, er op uit als lokvogel, maar daarmee komt de zaak niet echt verder. Pikant detail: Ritte's voornaam Mag is geïnspireerd door zijn bewondering voor de Belgische schilder Magritte. Het scenario is van regisseur Murnberger. Het camerawerk is van Wolfgang Koch. Tweede zaak van de Weense politie. Aflevering 261.

Ich gelobe

1994 |

Oostenrijk 1994. Wolfgang Murnberger.

Mag Ritte (Samel), een beroepsmoordenaar, heeft een originele manier bedacht om zijn lijken te laten verdwijnen: hij laat ze meteen ophalen door een begrafenisondernemer, die moet zorgen voor een keurige uitvaart door de slachtoffers weg te moffelen in de graven van recent overleden klanten. Het loopt echter verkeerd wanneer Ritte tijdens het werk toevallig verrast wordt door een zwerver. Voor het zover is, stuurt Oberinspektor Kant (H[KA3]ubsch) Maria (Friesz), de uitbaatster van zijn stamkroeg, er op uit als lokvogel, maar daarmee komt de zaak niet echt verder. Pikant detail: Ritte's voornaam Mag is geïnspireerd door zijn bewondering voor de Belgische schilder Magritte. Het scenario is van regisseur Murnberger. Het camerawerk is van Wolfgang Koch. Tweede zaak van de Weense politie. Aflevering 261.

Auf Teufel komm raus

1994 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1994. Drama van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Udo Samel, Judith Földesi, Wolfram Berger, Alexander Waechter en Günther Rainer.

Samel is persfotograaf in Burgenland. Hij heeft de reputatie overal de eerste bij te zijn . Zijn specialiteit is 'bloedige verkeersongevallen'. Dat kost hem naast zijn nachtrust ook al zijn huwelijk met Földesi. De concurrentie van een jongere en nog meer opdringerige Walde-Berger is moordend. Letterlijk...Handig verpakte paparazzi-strijd, gefotografeerd door Fabian Eder, met muziek van Peter Janda.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Wolfgang Murnberger op televisie komt.

Reageer