Leo White: cast.
Er zijn 16 films gevonden.

The Jade Box

1930 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1930. Avonturenfilm van Ray Taylor. Met o.a. Jack Perrin, Louise Lorraine, Francis Ford, Wilbur Mack en Leo White.

Serial in tien hoofdstukken. Salisbury is lid van een oosters georiënteerde occulte club, en in het bezit van een box waarin het geheim te vinden is om onzichtbaar te worden. Ford steelt de box, en dan laat de club Salisbury verdwijnen. Perrin krijgt te horen dat zijn vader pas uit het rijk der schaduwen zal terugkeren nadat hij de box aan de club heeft teruggegeven. Als extra probleem is Perrin ook nog verliefd op Fords dochter, Lorraine. De serial werd zowel in een sprekende als een zwijgende versie uitgebracht. Fred Jackson schreef het scenario voor Universal.

Roaring Ranch

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van B. Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Sally Eilers, Wheeler Oakman, Bobby Nelson en Frank Clark.

In deze typische Gibson-western is de held geïnteresseerd in Eilers, maar dat is Oakman ook. Deze laatste ontdekt dat op Gibsons ranch olie te vinden is en hij probeert met alle middelen de Hooter van zijn land te verjagen. Intussen ontfermt deze zich over de jonge Nelson. Eason schreef het verhaal, dat later ook zou dienen als basis voor de Ken Maynard-western HEIR TO TROUBLE. Harry Neumann stond achter de camera.

Smilin' Guns

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Henry MacRae. Met o.a. Hoot Gibson, Blanche Mehaffey, Virginia Pearson, Robert Graves en Leo White.

Cowboy Gibson is weer eens helemaal verliefd, ditmaal op Mehaffey. Maar ja, je moet wel even iets presteren voor zo`n meisje haar jawoord geeft. Geen nood, in het scenario van George Morgan (naar een verhaal van Shannon Fife) is voorzien in wat tuig dat het zowel op Mehaffey als op de juwelen van haar moeder heeft voorzien.

Born To the Saddle

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Joseph Levigard. Met o.a. Ted Wells, Duane Thompson, Leo White, Byron Douglas en Merrill McCormick.

In deze aardige western is Wells een miljonair uit Chicago. Hij werkt op een ranch omdat hij dat leuk vindt. Hij redt Thompson en haar vader Douglas nogal eens uit de handen van de bandietenleider McCormick, en daarmee wint hij een bruid voor het leven. George Plympton en George Mitchell schreven deze luchthartige western. William Adams stond achter de camera.

Thunder Riders

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van William Wyler. Met o.a. Ted Wells, Charlotte Stevens, William A. Steele, Bill Dyer en Leo White.

Carl Krusada bewerkte het verhaal van Basil Dickey. Wyler kon er niet zo veel van maken. Stevens komt uit het oosten om de ranch en het bezit van haar overleden vader in bezit te nemen. Beheerder Dyer en outlaw Steele hebben andere, snode, plannen. Maar gelukkig is daar Wells die ervoor zorgt dat niemand Stevens kan dwingen met wie dan ook tegen haar wil te huwen.

Breed of the Sunsets

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Wallace Fox. Met o.a. Bob Steele, Nancy Drexel, George Bunny, Dorothy Kitchen en Leo White.

Flauwe western-komedie met Bob Steele, die van Nancy Dreel houdt. Zij is echter al aan een ander beloofd. Bob verkleedt zich vervolgens als Mexicaan en ontvoert haar vlak voor het trouwen. Papa heeft bewondering gekregen voor Bobs moed en ze hebben zijn zegen. Oliver Drake bewerkte het niemendalletje van S.E.V. Taylor en Robert De Grasse deed het camerawerk. Sam Nelson was assistent-regisseur.

Why Worry?

1923 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1923. Komedie van Fred Newmeyer en Sam Taylor. Met o.a. Harold Lloyd, Jobyna Ralston, John Aasen, Leo White en James Mason.

Een dolkomisch verhaal over playboy Lloyd die in een door revoluties verscheurd land terechtkomt en er onwillekeurig bij betrokken raakt. Afgeladen met krankzinnige nevengrappen. Voor tv ingekort en aangevuld met een fragment uit de korte klucht uit 1921: NEVER WEAKEN, met opwindend stuntwerk.

Headin' West

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van William J. Craft. Met o.a. Hoot Gibson, Gertrude Short, Charles Le Moyne, Jim Corey en Leo White.

In westerns van vroeger was alles mogelijk. Deze speelt vlak na WO I. Hoot keert terug uit het leger en laat zich per parachute in het Wilde Westen droppen. Daar raakt hij betrokken bij de snode plannen van een ranchvoorman, die het bezit van een afwezige erfgenaam in wil pikken. De man blijkt tot een veedievenbende te behoren en Hoot kan de mouwen opstropen om schoon schip te maken. Harvey Gates schreef het script en Alfred Lathem nam op.

Blood and Sand

1922 | Drama, Avonturenfilm, Zwijgende film

Verenigde Staten 1922. Drama van Fred Niblo. Met o.a. Rudolph Valentino, Lila Lee, Nita Naldi, George Field en Walter Long.

Een oud, maar nog steeds boeiend drama over stierenvechter Valentino die niet kiezen kan tussen het fatsoenlijk meisje Lee en de vamp Naldi. De scènes waarin de held verleid wordt zijn lachwekkend, maar de scènes van de stierengevechten zijn goed. Opnieuw gemaakt in 1941.

The Rage of Paris

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Jack Conway. Met o.a. Miss Du Pont, Elinor Hancock, Jack Perrin, Leo White en Ramsey Wallace.

Ondanks het feit dat Perrins grote bekendheid genoot als westernster kreeg hij toch enkel rollen in korte westerns. Zo ook hier. Miss Du Pont (die eigenlijk Patricia Hannon heette maar ook wel speelde onder de naam Marguerite Armstrong en in de jaren twintig een ster was) is onder druk van haar moeder, Hancock, getrouwd maar vindt haar man een bruut. Ze vlucht naar Parijs, waar ze als danseres befaamd wordt. Daar leert ze haar vroegere vriend (Perrin) weer kennen, nu ingenieur in Arabi[KA3]e. Lucien Hubbard en Douglas Doty bewerkten [KL]The White Peacock Feathers[KLE] van Du Vernet Rabell. Jack ging verder met twee korte 20m westerns: A BATTLE OF WITTS (`21, regie Edward Kull) en THE PHANTOM TERROR ('22, regie William Craft)

Charles Chaplin : The Vagabond

1916 | Komedie

Verenigde Staten 1916. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Eric Campbell, Leo White en Charlotte Mineau.

Zwerver Charlie ontmoet op het platteland Purviance. Het blijkt dat het meisje als kind door de zigeuners ontvoerd werd en dat haar moeder nog steeds om haar treurt. Bovendien wordt ze mishandeld door zigeunerbaas Campbell. Charlie speelt viool voor haar en ze raakt helemaal betoverd, maar de idylle wordt onderbroken door de komst van Campbell die haar met de zweep geeft. Charlie gaat de reus te lijf en slaat hem bewusteloos. Ze vluchten en ontmoeten een schilder. Tussen hem en Purviance is het liefde op het eerste gezicht. In tegenstelling tot de vroegere films van Chaplin heeft deze een dramatische structuur en werd hij meer opgevat als een tragi-komedie. Interessant als blauwdruk voor zijn langere films uit de jaren 1920. Fotografie van Rollie H. Totheroh en William C. Foster.

Charles Chaplin : The Floorwalker

1916 | Komedie

Verenigde Staten 1916. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Eric Campbell, Edna Purviance, Albert Austin en Leo White.

Charlie stapt een winkel binnen waar de boekhouder zojuist de baas heeft uitgeschakeld en er met het geld vandoor wil. De boekhouder, een dubbelganger van Charlie, stelt voor van kleren te ruilen. De zwerver gaat hier maar al te graag op in, vooral omdat hij geld toekrijgt. Maar Charlie werd achtervolgd door een winkeldetective en die grijpt nu de boekhouder bij zijn lurven. De zak vol geld wordt aan Charlie gegeven. Ondertussen is de baas weer bij bewustzijn en denkt in Charlie zijn boekhouder te herkennen. Komedie vol verwikkelingen en enkele klassieke scènes. Zo denkt Charlie dat hij in de spiegel kijkt als hij de boekhouder ontmoet. Onvergetelijke fragmenten zijn verder de geldtas die op de roltrap geworpen wordt en Charlie's dans ter ere van de dollar. De eerste van twaalf films die Chaplin in 1916-17 schreef, regisseerde en acteerde voor Mutual, de maatchappij die hem internationale populariteit zou bezorgen. Voor alle films die hij hier draaide deden Rollie H. Totheroh en William C. Foster het camerawerk.

Charles Chaplin : The Count

1916 | Komedie

Verenigde Staten 1916. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Eric Campbell, Edna Purviance, Leo White en May White.

Charlie is leerling-kleermaker. Tijdens het strijken verbrandt hij de broek van een graaf, zodat hij de deur uitvliegt. De kleermaker vindt in de broekzak een briefje waarin de graaf afzegt voor een party, die door de rijke erfgename Purviance wordt gegeven. De kleermaker besluit zich uit te geven voor de graaf. Maar Charlie, die een bekende is van de kokkin, is ook in het huis. Terwijl hij zich moet verbergen voor de opeenvolgende aanbidders van de kokkin, staat hij plotseling voor zijn verbaasde ex-baas en hij heeft diens bedrog door. Weer een snelle opeenvolging van slapstick en persoonsverwisseling. De tafelmanieren van Charlie vormen een hoogtepunt van de film, evenals zijn alles vernietigend golfspel op het buffet. Fotografie van Rollie H. Totheroh en William C. Foster.

Charles Chaplin : Behind The Screen

1916 | Komedie

Verenigde Staten 1916. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Eric Campbell, Albert Austin en Henry Bergman.

Charlie is decordrager in een filmstudio. Hij wordt doorlopend afgejakkerd door zijn baas, Campbell. In de studio wil een jong meisje, Purviance, een kans wagen als actrice, maar niemand schenkt haar enige aandacht. Er worden gelijktijdig drie films gedraaid in de studio, een historische, een komedie en een drama. Zoals te verwachten lopen de opnamen weldra door elkaar heen. Weer een daverende opeenvolging van de meest uitzinnige invallen, met als hoogtepunt de val waarin heel wat mensen uit de studio verdwijnen. Het is de enige Chaplin-film met een lange taartengooi-scène. Voor die tijd zeer zeldzaam is een scène waarin homoseksualiteit gesuggereerd wordt. Het blijkt echter dat een van de jongens een verklede Purviance is. De film kwam in Zweden in botsing met de censuur vanwege de verregaande brutaliteit. Fotografie van Rollie H. Totheroh en William C. Foster.

Charles Chaplin: A Woman

1915 | Komedie

Verenigde Staten 1915. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Charles Insley, Marta Golden en Margie Reiger.

Op een mooie zomerdag slentert Charlie in het park. Hij ontdekt een eenzame dame en tracht haar te versieren, maar hun idylle wordt gestoord door haar `vriend` (Insley) die juist een drankje was gaan halen. Die vriend blijkt echter vergezeld te zijn van vrouw (Golden) en dochter (Purviance) die in het zonnetje liggen te slapen. Door een list kan Charlie de man in het water duwen. Hij brengt diens vrouw en dochter thuis, maar enkele ogenblikken later verschijnt ook de vader en een vriend (Armstrong). Om aan hun woede te ontsnappen verkleedt Charlie zich als vrouw tot grote hilariteit van de dochter. Maar om geloofwaardig over te komen moet ook zijn snorretje verdwijnen. Een typische film voor de Essanay-periode van Chaplin, plezierig en ontspannend. Maar het travestie-nummertje kreeg heel wat kritiek en de film werd in verschillende landen jarenlang verboden. Chaplin schreef zelf het scenario. Voor de fotografie tekende zijn vaste cameraman Rollie Totheroh.

Charles Chaplin: A Night In The Show

1915 | Komedie

Verenigde Staten 1915. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Charlotte Mineau, Dee Lampton en Leo White.

De dronken snobistische Charlie gaat naar de veaudeville en heeft heel wat moeilijkheden om een geschikte zitplaats te vinden. Als hij deze uiteindelijk gevonden heeft zit hij vlak bij de sc[KA2]ene en stoort hij de show doorlopend. Op de goedkopere plaatsen zit een nog meer beschonken kerel (nogmaals Chaplin) die eveneens voor de nodige heibel zorgt. Een schitterende opeenvolging van pantomime-gags die in zulk een snel tempo op de toeschouwer worden afgevuurd dat deze de kans niet krijgt om ze allemaal in een visie te zien. Chaplin zou later nog meermaals gebruik maken van een ontdubbeling van zijn personage, maar zelden was het zo essentiëel als in deze vroege productie, die zoals steeds door hemzelf geschreven werd. Hij baseerde zich op een van zijn toneelacts die in Engeland Mumming Birds heette en in Amerika A Night In An English Music Hall en waarin hij opgemerkt werd door Mack Sennett. Rollie Totheroh was weerom verantwoordelijk voor de fotografie.