George Tomasini: montage.
Er zijn 14 films gevonden.

To Catch a Thief

1955 | Thriller, Romantische komedie

Verenigde Staten 1955. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Grace Kelly, Jessie Royce Landis, Charles Vanel en Brigitte Auber.

Niet zoveel suspense van de Master of Suspense ditmaal, in deze thriller annex romantische komedie waarin de altijd charmante Grant een super-inbreker met pensioen vertolkt. Hij raakt in moeilijkheden wanneer er een serie inbraken plaatsvindt die zijn stempel dragen. Om zijn onschuld te bewijzen gaat hij samen met een rijke erfgename (Kelly) op zoek naar de dader. Een Oscar voor beste camerawerk van Robert Burks. De plot werd in 1974 opnieuw gebruikt voor de Blake Edwards komedie The Return of the Pink Panther.

Marnie

1964 | Thriller, Drama, Mysterie, Romantiek

Verenigde Staten 1964. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Sean Connery, Tippi Hedren, Diane Baker, Martin Gabel en Louise Latham.

Mark Rutland (Connery) trouwt met Marnie Edgar (Hedren) hoewel zij een kleptomaan is met serieuze psychologische problemen. Marnie is altijd beschouwd als een misser van Hitchcock maar voor de liefhebber is er meer dan op het eerste gezicht opvalt. Ook in deze Hitchcock veel clues in de vorm van kleur, geluid en perspectief. Hitchcock had Grace Kelly met de hoofdrol voor een comeback naar het filmdoek willen strikken, maar zij gebruikte daarvoor een kleine rol in het anti-drugs drama The poppy is also a flower. Let op een kort optreden van Bruce Dern (als zeeman, in een flashback). En natuurlijk de cameo van de meester zelf (aan het begin, in een hotelgang).

The seven faces of Dr Lao

1963 | Fantasy, Animatie

Verenigde Staten 1963. Fantasy van George Pal. Met o.a. Barbara Eden, Arthur O'Connell en Tony Randall.

Voor de oorlog maakte de in Hongarije geboren George Pal (1908-1980) opzienbarende poppenfilmpjes voor gloeilampenfabriek Philips. In 1940 vertrok hij naar de VS en kreeg in 1943 een Oscar voor zijn ontwikkelde animatie/live techniek. Vanaf de 50er jaren maakte Pal zgn 'fantasy´-speelfilms. In 1953 produceerde hij, en was verantwoordelijk voor de speciale effecten van, Byron Haskins´ H. G. Wells-verfilming War of the worlds. Maar in 1958 regisseerde hij zelf Tom Thumb en in 1960 The Time Machine (eveneens naar Wells). Pals laatste en misschien wel onbekendste film was in 1964 7 Faces of Dr. Lao. Het verhaal over een klein rondtrekkend circus, waar 'chinaman´ Dr. Lao mysterieus de scepter over zwaait. Waar Lao optreedt is het leven nooit meer hetzelfde. Absolute hoofdrol in de film voor Tony Randall die zes rollen speelt.

The Birds

1963 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1963. Horror van Alfred Hitchcock. Met o.a. Tippi Hedren, Rod Taylor, Jessica Tandy, Veronica Cartwright en Suzanne Pleshette.

De jonge Melanie (Hedren) ontmoet een knappe jonge advocaat Mitch (Taylor) die in een dierenwinkel op zoek is naar parkietjes om aan zijn zusje te geven. Ze besluit de diertjes zelf te bezorgen, maar in het havenstadje waar hij woont wordt ze aangevallen door meeuwen en kraaien. 'Onmogelijk,' volgens een ornithologe, want 'vogels van verschillende soorten werken niet samen.' Een jaar na Psycho maakte Hitchcock opnieuw een briljante griezelfilm, met debutante Hedren als stralend middelpunt. Met camera-instellingen en montagetechnieken maakte de meesterfilmer gewone vogels enger dan menig computergegenereerd hedendaags monster. Naar een kort verhaal van Daphne du Maurier.

Cape Fear

1962 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1962. Thriller van J. Lee Thompson. Met o.a. Gregory Peck, Robert Mitchum, Polly Bergen, Lori Martin en Martin Balsam.

Op een dag wordt Sam Bowden (Peck), succesvol advocaat, gelukkig getrouwd, vader van een leuke dochter, aangesproken door Max Cady (Mitchum), een zojuist vrijgekomen crimineel die Bowden verantwoordelijk houdt voor zijn veroordeling. Cady wil wraak. Hij vergiftigt Bowdens hond en insinueert dat hij onaangename dingen zal doen met Bowdens vrouw en dochter. De politie staat machteloos. Klassieke thriller, vooral dankzij Mitchum, die een memorabele psychopaat neerzet. In 1991 speelde Robert De Niro de rol van Cady in Scorsese's gelijknamige remake.

The Misfits

1961 | Drama, Western

Verenigde Staten 1961. Drama van John Huston. Met o.a. Clark Gable, Marilyn Monroe, Montgomery Clift, Thelma Ritter en Eli Wallach.

Dit drama over een gescheiden vrouw die in Reno een oudere cowboy ontmoet, werd de laatste film van de twee hoofdrolspelers. De opnamen in Nevada verliepen moeizaam door de gokverslaving van regisseur Huston en de worsteling met alcohol en pillen van Monroe en Clift. Bovendien ontspoorde op de set Monroes huwelijk met scenarist Arthur Miller. Evengoed een fascinerende klassieker, al is het maar vanwege ‘MM’ als een mooie, gevoelige vrouw omringd door mannen die op wilde paarden jagen. Gable, 59, overleed voor de première, Monroe, 36, anderhalf jaar later.

The Time Machine

1960 | Sciencefiction, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1960. Sciencefiction van George Pal. Met o.a. Rod Taylor, Alan Young, Yvette Mimieux, Sebastian Cabot en Tom Helmore.

Een geleerde (Taylor) uit het Victoriaanse tijdperk is de uitvinder van een tijdmachine en hij kan de verleiding niet weerstaan om een reis in de vierde dimensie te maken, waarbij hij WO II en WO III (die eindigt in de obligate alles vernietigende kernoorlog) even `aandoet` voordat hij met een quantum-leap in het jaar 802.701 terechtkomt. Een luchtige, onderhoudende bewerking (door David Duncan) van het klassieke verhaal van H.G. Wells. De speciale effecten werden beloond met een Oscar. Het camerawerk is van Paul C. Vogel.

Psycho

1960 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1960. Horror van Alfred Hitchcock. Met o.a. Anthony Perkins, Janet Leigh, Vera Miles, John Gavin en Martin Balsam.

Nog steeds is de douchescène halverwege het verhaal over een vrouw die een nieuw leven wil beginnen en in een morsig motel belandt, ronduit huiveringwekkend. 'De' moord uit de filmgeschiedenis is 45 seconden lang en vanuit zeventig verschillende camerastandpunten gedraaid. En eigenlijk valt er niets te zien. De meeste mensen zwéren achteraf dieprood bloed het doucheputje te hebben zien instromen, maar Psycho werd in zwart-wit gemaakt: u kijkt naar chocoladesiroop. De montage van vaste Hitchcock-editor George Tomasini en de onvergetelijk indringende muziek van Bernard Herrmann houden het menselijk brein verbluffend voor de gek. Adembenemend.

North by Northwest

1959 | Thriller, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1959. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis en Martin Landau.

Roger O. Thornhill (Grant) wordt opgejaagd door spionnen die hem aanzien voor geheim agent. Hij ontsnapt op het nippertje aan de dood, maar niemand gelooft hem. En áls hij dan gehoor vindt bij de mooie platinablonde Eve Kendall (Saint) slaat de twijfel toe: is ze wel te vertrouwen? Een van de beste films van de Master of Suspense met een groot aantal klassiek geworden scènes, zoals de moordaanslag per vliegtuig op een verlaten landweg en het duel op het monument van Mount Rushmore. Uitstekend spel, prima scenario, prachtige fotografie.

Vertigo

1958 | Thriller, Mysterie, Film noir

Verenigde Staten 1958. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore en Henry Jones.

Rechercheur John Ferguson (Stewart) heeft last van hoogtevrees sinds hij zag hoe een collega tijdens een achtervolging van een dak af stortte. Na zijn vervroegd pensioen vraagt een oude vriend hem om een oogje te houden op zijn vrouw Madeleine. Maar Ferguson valt als een blok voor de mooie blondine, dat kan natuurlijk niet goed aflopen. De film kreeg een lauwe ontvangst, pas na verloop van tijd werd duidelijk dat Hitchcock hiermee een van zijn beste films had gemaakt. Een beroemde camerabeweging werd later bekend als een 'Vertigo-shot'.

The Wrong Man

1956 | Drama, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1956. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Henry Fonda, Vera Miles, Anthony Quayle, Nehemiah Persoff en Harold J. Stone.

Nachtclubmuzikant, alleman en pechvogel Manny Balestrero (Fonda) wordt voor een overvaller aangezien en draait pardoes de cel in. Zijn gevecht tegen de justitiële windmolens lijkt allengs vruchtelozer en in de bizarre situatie verliest echtgenote Rose (Miles) meer en meer haar geestelijk equilibrium. Atypisch realistische nagelbijter van Hitchcock, naar een waargebeurde geschiedenis over een persoonsverwisseling in New York. Deze sterke mix van drama en thriller boeit en ontroert tegelijk. Gebaseerd op een roman van Maxwell Anderson, ook auteur van het toneelstuk Key Largo.

The Man Who Knew Too Much

1956 | Thriller

Verenigde Staten 1956. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Doris Day, Daniel Gélin, Brenda De Banzie en Bernard Miles.

Remake van een van Hitchcocks meest geliefde thrillers uit de jaren '30, waarin een onschuldige man toevallig informatie over een internationaal complot krijgt toegespeeld. Niemand is meer geknipt voor die rol dan Stewart, die overigens ook voor hilariteit zorgt in een Marokkaans restaurant waar hij geen raad weet met zijn lange lijf. Klassiek is de climax in de Londense Albert Hall, waar de aanslag op een staatsman zal plaatsvinden. De muziek met de fameuze cimbaalslag is van Hitchcocks huiscomponist Bernard Herrmann. Day zingt de met een Oscar bekroonde meedeiner 'Que sera, sera'.

Rear Window

1954 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1954. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter en Raymond Burr.

Fotojournalist L.B. Jefferies (Stewart) zit thuis in een rolstoel met zijn been in het gips. Zijn prachtige vriendin, fotomodel Lisa Fremont (Kelly), komt hem iedere dag opzoeken. Ze hoopt op een aanzoek, maar Jefferies heeft bindingsangst en begluurt liever de overburen. Van een van hen is de vrouw plots nergens meer te bekennen. Is ze vermoord? Het verhaal krijgt een grimmige wending als Lisa zich actief met de zaak gaat bemoeien. Een van de onbetwiste hoogtepunten uit het oeuvre van Hitchcock, sfeervol, geestig, nog steeds behoorlijk spannend en ronduit briljant geconstrueerd. Hitchcock heeft nauwelijks dialoog nodig, hij laat de beelden het verhaal vertellen.

Stalag 17

1953 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1953. Oorlogsfilm van Billy Wilder. Met o.a. William Holden, Don Taylor, Otto Preminger, Robert Strauss en Harvey Lembeck.

Eind 1944. In het krijgsgevangenenkamp Stalag 17 zitten meer dan zeshonderd Amerikaanse piloten opgesloten. Wanneer een vluchtpoging van twee van hen mislukt, is iedereen ervan overtuigd dat er een verrader onder hen is. De verdenking valt op de cynische sergeant Sefton (Holden). Sterke en geestige oorlogsfilm, met glansrollen voor Holden (die er een Oscar voor kreeg) en voor gerenommeerd regisseur Preminger als kampcommandant. Het uitstekende script met de scherpe dialogen werd gebaseerd op een toneelstuk van Donald Bevan en Edmund Trzcinski.