Henri Serre

Acteur

Henri Serre is acteur.
Er zijn 27 films gevonden.

Riviera

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Marion Sarraut. Met o.a. Henri Serre, Sara de Saint-Hubert, Béatrice Camurat, Michel Albertini en Colette Bergé.

Eindeloze familiekroniek naar het model van DALLAS. Het uiterst vermoeiende feuilleton beweegt zich qua stijl voort tussen tragedie en klucht en de producenten hopen dat zo'n 25 jaar vol te houden! Een naar Europese normen herziene en gecorrigeerde 'soap opera' die het verhaal vertelt van een rijke familie aan de Côte-d'Azur en van hun vrienden, vijanden, concurrenten en lotgenoten. De GODFATHER voor de arme man! Technisch goed opgezet met een aantal ongetwijfeld door de computer gecreëerde stereotype personages, een paar publiekstrekkers, een massa tweederangs acteurs en bijrollen en de bijbehorende gages!

Les mains d'Orlac

1991 | Horror, Mysterie

Frankrijk 1991. Horror van Peter Kassovitz. Met o.a. László Szabó, Henri Serre en Rebecca Potok.

Stevige tvbewerking, mede dankzij de verwilderde acteurs. De film is tamelijk beknopt, maar doet het niet slecht naast de film THE HANDS OF ORLAC (1960) van Edmond T. Greville, waarmee hij te vergelijken is.

Yvette

1990 | Erotiek, Drama

Frankrijk 1990. Erotiek van Jean-Pierre Marchand. Met o.a. France Dougnac, Marc Michel, Henri Serre en Martine Sarcey.

Armand Lanoux bewerkte een verhaal van Guy de Maupassant (1840-1893) dat gebaseerd is op personen die echt bestaan hebben en waarin de avonturen worden beschreven van een 'demi- mondaine', een elegante vrouw van lichte zeden in het Parijs van die tijd, die beweert een markiezin te zijn. Een heleboel rare vogels komen in dit verhaal voor. Sarcastische, wrange en wrede dialogen in naturalistische stijl en een venijnig portret van de 'beau monde'. De regie is zorgvuldig, maar ook niet meer dan dat. De uitstekende acteurs dragen deze televisiefilm dan ook helemaal.

Moi, Général de Gaulle...

1990 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1990. Biografie van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Henri Serre, Donald Pleasence, Jean-Philippe Écoffey, Laurent Grevil en Isabelle Gélinas.

De Gaulle als romanheld! Hij moest gemaakt, eeuwfeest verplicht. Deze keer heeft Bertrand Poirot-Delpech een scenario, afgescheiden door William Faulkner, toen scenarist in Hollywood, De Gaulle Story herzien en 'verhaspeld'. De film werd nooit opgenomen. Een indrukwekkende naam? Ja, iedereen weet echter, dat de romanschrijver ze alleen schreef, om zijn brood mee te verdienen en er zo snel mogelijk af wilde zijn. Was het nodig het Kanaal over te steken met deze overigens op last van de omroep TF1 verbeterde tekst? Over blijven een kostuumklucht en de decors van het in augustus 1944 bevrijde Frankrijk. Niemand gelooft in de door Denys gefilmde personages, die over een handige kruiwagen beschikte in de persoon van zijn vader Pierre, maar niet over diens talent. Wat betreft de Generaal, die moet zich omdraaien in zijn graf.

Je t'ai dans la peau

1990 |

Frankrijk 1990. Jean-Pierre Thorn. Met o.a. Solveig Dommartin, Philippe Clévenot, Henri Serre en Aurore Prieto.

De cineast en activist Thorn heeft via het leven van één individu de geschiedenis van een generatie vanaf 1950 tot 1990 willen laten zien. Een onsmakelijk, typisch jaren zestig-figuur komt uit dit zeer schematische, extreem-linkse en duffe relaas naar voren. De enige twee bekende acteurs die meedoen, Clévenot en Serre, doen hun best de spanning wat op te voeren. Tevergeefs.

6e gauche

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Claire Blangile. Met o.a. Pascal Jaubert, Henri Serre, Corinne Lahaye, Adriane Lorent en Fabien Chombart.

Het leven van dag tot dag van een Franse en een Algerijnse familie, beide wonend in de Parijse banlieue, benaderd vanuit komische invalshoek. Een produktie waarin de overheid geld heeft gestoken in het kader van de integratie van de immigranten in de Franse bevolking. Dus zal er geen sprake zijn van grote inspiratie op filmisch gebied, en het intellectuele publiek zal er ook niet mee weglopen. Maar in ieder geval zijn de bedoelingen goed, en is het in afleveringen van dertig minuten best te pruimen. Bovendien, wanneer zo'n film de familie Dupont-Lajoie aan het denken zet, is hij niet voor niets gemaakt.

Le sud

1989 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Philippe Monnier. Met o.a. Henri Serre, Catherine Leprince, Pierre-Jean Cherer en Germaine Delbat.

Een groot landgoed in het zuiden van Frankrijk in 1942 met op de achtergrond het oorlogsgeweld. Daar wonen een vader, die gevlucht is in een fantasiewereld die aan Afrika doet denken, zijn dochter en zijn zoon. Een langdradige bitterzoete vertelsel want dit thema komt wel wat magertjes over in verhouding tot de lange duur van de film. Een gevoelige schets van de personages en een behoorlijke tijdsreconstructie.

Le codicille

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Marcel Moussy. Met o.a. Frédéric de Pasquale, Lucienne Hamon en Henri Serre.

Een naargeestige geschiedenis over het gekonkel rond het codicil in het testament van een oude senator. De familieruzies staan centraal. De overeenkomst met NOEUD DE VIPERES (François Mauriac) is verwarrend, hoewel het hier gaat om een armzalige versie daarvan. Een zeurderig melodrama was het sowieso al, maar deze tv-regisseur, die ooit debuteerde met een bioscoopfilm, is evemin nooit een hoogvlieger geweest. Hoewel de talentvolle acteurs hun best deden, konden ook zij niets van deze aaneenschakeling van cliché's maken. Erger dan

Lundi noir

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Jean-François Delassus. Met o.a. Henri Serre, Magali Noël, Bernard Dhéran, François Duval en Gerard Loussine.

Serre speelt een op een zijspoor gezette tv-journalist die door zijn baas tijdens de beurskrach van oktober 1987 naar Lyon wordt gestuurd, omdat een kleine spaarder daar met zijn geweer een makelaarskantoor bedreigt. Een geslaagde pilot voor een tv- serie rond een kleine tv-ploeg die reportages maakt over randgebeurtenissen van grote evenementen uit de actualiteit. Noël speelt de rol van directrice van een bejaardeninstelling.

Vertiges

1985 | Muziek, Musical, Experimenteel

Frankrijk 1985. Muziek van Christine Laurent. Met o.a. Magali Noël, Krystina Janda, Paulo Autran, Hélène Lapiower en Henri Serre.

Dit zijn slechts de repetities voor de [KL]Bruiloft van Figaro[KLE] van W.A. Mozart, die gehouden worden in een Portugees theater. Alweer een variatie op het thema `de komiek en zijn evenbeeld` dat sinds de Franse schrijver en samensteller van een universele encyclopedie Denis Diderot (1713-84) velen bezighoudt. Een overpeinzing over werkelijkheid en bedrog evenals over theater op film. Spiegeleffecten met spel en werkelijkheid, dankzij de subtiele stijl van de regisseuse en de boeiende vertolking. Het scenario is van regisseuse Laurent. Het camerawerk is van Acácio de Almeida.

Le Soulier de satin

1985 | Drama

Frankrijk/Zwitserland/Duitsland/Portugal 1985. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Luis Miguel Cintra, Patricia Barzyk, Anne Consigny, Anne Gautier en Bernard Alane.

Eerste volledige verfilming van het theater-meesterwerk van Paul Claudel. De lengte van de film vraagt alle aandacht en medewerking van de toeschouwer en verdient deze wellicht ook dankzij een goede enscenering. Oliveira heeft de voorkeur gegeven aan een even veelbetekenende als gewaagde onderneming door de handeling in geschilderde decors op unieke plaatsen te situeren, met acteurs in een bepaalde houding, die zich niet bewegen. Het resultaat is niets meer of minder dan 'toneel'! De film fascineert van begin tot eind en de bewonderenswaardige bezielende invloed van Paul Claudel is daar zeker voor een deel verantwoordelijk voor.

Sorte fuger

1983 | Drama

Noorwegen/Zweden 1983. Drama van Lasse Glomm. Met o.a. Bibi Andersson, Björn Skagestad, Anouk Ferjac, Henri Serre en Micki Sebastian.

Een Franse vertegenwoordigster van een uitgeverij en een jongere Noorse grafische ontwerper ontmoeten elkaar op de Frankfurter Buchmesse, maar hun verhouding verdiept zich niet verder dan spontane seksualiteit, zodat ondanks hun correspondentie de vrouw niet, zoals afgesproken, verschijnt op de volgende Buchmesse. Het goede spel van de onverminderd fraaie Andersson en de interessante situering tillen dit vlakke psychologisch drama boven modieuze clichés uit, hoewel de verschillende Europese locaties aanleiding zijn voor eindeloze opnamen van treinen en stijgende of dalende vliegtuigen.

Rue du Pied-de-Grue

1979 | Komedie

België/Frankrijk 1979. Komedie van Jean-Jacques Grand-Jouan. Met o.a. Philippe Noiret, Pascale Audret, Jacques Dufilho, Jacques Chailleux en Giuliana de Si.

Een aan alcohol verslaafde schrijver heeft zich in zijn hoofd gezet dat zijn volwassen en muzikaal onbegaafde zoon een beroemd componist moet worden. Als het gewenste resultaat uitblijft, brengt hij de pianoleraren door verdrinking om het leven. Een poging om de po[KA3]ezie en bizarre humor van de vooroorlogse films van Pierre en Jacques Pr[KA1]evert opnieuw leven te geven, mislukt vrijwel volledig. De schilderachtige milieutekening relateert alleen aan de cinema van weleer. Iedere relatie met de werkelijkheid ontbreekt en de opzet om leuk te zijn staat echt spontane humor in de weg. De supervisie van Bertrand Tavernier laat zich aan het resultaat niet afzien. De acteurs brengen sporadisch redding (vooral regisseur Monicelli in de rol van pianoleraar)

L' Oeil du maître

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Stéphane Kurc. Met o.a. Patrick Chesnais, Olivier Granier, Dominique Laffin, Marina Vlady en Michel Aumont.

Reporters bij een lokaal tv-station lopen stuk op de politieke censuur. Een streber weet een baan in Parijs te krijgen en trekt een ex-collega als medewerker aan. Om zijn carrière niet in gevaar te brengen stemt hij erin toe coupures aan te brengen in een reportage over de Mobiele Eenheid, die achter zijn rug door de idealistische collega weer ongedaan worden gemaakt. De uitzending zelf wordt echter onderbroken door een zg. 'storing'. Dit boeiend kijkje in de keuken van de omroep weegt op tegen de vlakke regie van de debutant, terwijl goed spel de schetsmatige roltegenstellingen nuanceert.

L' Ordre et la sécurité du monde

1978 | Thriller

Frankrijk 1978. Thriller van Claude D'Anna. Met o.a. Bruno Cremer, Laure Deschanel, Michel Bouquet, Joseph Cotten en Gabriele Ferzetti.

Een vrouw komt tijdens een treinreis naar Zürich per ongeluk in het bezit van papieren van een journalist: compromitterende dossiers over de invloed van multinationals in Afrika. Deschanel heeft als actrice en scenarioschrijfster onvoldoende mee om de thriller echt meeslepend te maken. Van een reeks beroemde acteurs wordt de show gestolen door de treinen en de locatie van Zürich, dankzij het knappe camerawerk van de Nederlander Eddy van der Enden.

Les jumeaux millénaires

1973 | Oorlogsfilm, Romantiek

België 1973. Oorlogsfilm van Jean-Pierre Berckmans. Met o.a. Sophie Foucault, Sonia Schoonejans, Henri Serre en Jules-Henri Marchant.

Een meisje ontvlucht haar door oorlog en ellende geteisterde stad en ontdekt een ongerept landgoed, waar zij zich vermaakt, totdat een binnendringende jonge soldaat, die dodelijk gewond is, haar weer in de werkelijkheid terugbrengt. Een mooi en ambitieus onderwerp, maar de osmose tussen de (smerige) werkelijkheid en de dichterlijke wereld van het bovennatuurlijke komt nooit tot stand: de twee thema's worden kunstmatig op elkaar geplakt. Het scenario van Maud Frère zit bovendien slecht in elkaar en de dialogen, die geschreven zijn door een onbekend literair talent, ontstijgen nooit de banaliteit.

Le sourire vertical

1973 | Experimenteel

Frankrijk 1973. Experimenteel van Robert Lapoujade. Met o.a. Françoise Brion, François Perrot en Henri Serre.

De bekende schilder Lapoujade is ook de maker van enkele bijzondere films, waaronder twee speelfilms, waarin het zuivere experiment centraal staat. Hij bewerkt deze keer zijn roman L'inadmissible, waarin een geschiedenisleraar geheel wordt opgeslokt door zijn huwelijksproblemen. Fantasieën, verrassende en verwarrrende beelden, wat onduidelijke ondersteuning van trucs en enige gezochtheid op het vlak van de vorm, ook al pakt deze merkwaardige film uit als een esthetische beschouwing over filmkunst.

Club priv[KA1]e (pour couples avertis)

1973 | Erotiek

Frankrijk 1973. Erotiek van Max Pécas. Met o.a. Philippe Gasté, Chantal Eva, Stroll, Henri Serre en Anne Libert.

Een taxichauffeur wordt door een passagiere geïntroduceerd in een particuliere seks-club, waarvan haar echtgenoot de 'ideoloog' is; hij herkent onder de deelnemers zijn eigen vriendin. Ze blijkt er echter tegen haar zin te zijn, gedwongen door haar werkgeefster. Pécas - jarenlange pionier van de 'soft-porno' - probeert bij de tijd te komen met verdergaande exhibities en seksuele acrobatiek, maar verschaft zich een alibi met potsierlijke filosofische dialogen. Voor de export zijn alle exterieurs Parijse prentbriefkaarten en vindt een 'happy end' plaats boven op de Eiffeltoren.

Galaxie

1972 | Mysterie, Sciencefiction

Frankrijk 1972. Mysterie van Mathias Merigny. Met o.a. Marika Green, Henri Serre, Reinhard Kolldehof, Simono en Jean Gras.

Bij een experiment in een Instituut voor cybernetica komen drie geleerden om, verdwijnt een vierde spoorloos en wordt een vijfde, een vrouw, in shock-toestand afgevoerd. Als ze weer bijkomt kan ze zich niets meer herinneren. De inspecteur die belast is met het onderzoek ontdekt dat de geleerden bezig waren met proefnemingen inzake verplaatsingen in tijd en ruimte... De film aarzelt tussen science-fiction en policier, maar is zo middelmatig dat het ons sowieso toch niets kan schelen.

La Main

1970 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Drama van Henri Glaeser. Met o.a. Nathalie Delon, Michel Duchaussoy, Henri Serre, Roger Hanin en Eleonore Hirt.

Een scenarioschrijver bedenkt een verhaal over een vrouw die de afgehakte hand van haar vermoorde minnaar moet zien kwijt te raken en zozeer voor ontdekking begint te vrezen, dat zij waanzinnig wordt. De schrijver raakt geobsedeerd door dit gegeven en komt in een situatie die sprekend lijkt op zijn eigen bedenksel. De film heeft een goed scenario, verzorgd camerawerk (van Sacha Vierny) en betrokken acteurs, maar is teleurstellend door de zwaar aangedikte effecten.

Un Invierno en Mallorca

1969 | Drama, Historische film

Spanje 1969. Drama van Jaime Camino. Met o.a. Lucía Bosé, Christopher Sandford, Henri Serre en Enrique San Francisco.

Het verblijf op Mallorca van George Sand en Frederik Chopin met hun kinderen. Een film met zekere kwaliteiten die echter te pretentieus en niet erg boeiend is.

Fantômas contre Scotland Yard

1967 | Avonturenfilm, Komedie, Fantasy

Italië/Frankrijk 1967. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Françoise Christophe en Henri Serre.

Een geniale schurk chanteert een Schotse lord die de steun inroept van commissaris Juve en journalist Fandor met zijn vriendin. Op het landgoed resulteren Fantômas' vermommingskunsten in onvoorstelbare situaties en een reeks moorden. Deel drie heeft niets nieuws te bieden in de serie die al te weinig fantasierijk van start ging. Scenario van Jean Hallain. Camerawerk van Marcel Grignon. Opgenomen in Franscope. Ook bekend als FANTOMAS AGAINST SCOTLAND YARD.

A tout coeur à Tokyo pour OSS 117

1966 |

Frankrijk 1966. Michel Boisrond. Met o.a. Frederick Stafford, Marina Vlady, Henri Serre, Tetsuko Yoshimura en Colin Drake.

Geheim agent OSS 117 moet een Japans wapen waarmee een Amerikaanse basis is aangevallen zien te vernietigen. Een employée van de ambassade blijkt gechanteerd te zijn om gegevens over de basis door te geven. Exotische locaties en een vlotte regie maken deze film een van de betere in de reeks naar de Jean Bruce-romans, ondanks de clichés in het scenario dat werd geschreven door JAMES BOND-regisseur Terence Young.

A Tout Coeur A Tokyo Pour O.s.s.117

1966 | Thriller

Italië/Frankrijk 1966. Thriller van Michel Boisrond. Met o.a. Henri Serre, Marina Vlady en Frederick Stafford.

Medewerker van de Amerikaanse ambassade blijkt gechanteerd om gegevens van een basis door te geven, nadat deze basis door Japan is aangevallen met een geheim wapen. Agent O.S.S. 117 wordt ingezet om dit wapen te vernietigen

Il Processo di Verona

1963 | Historische film, Oorlogsfilm, Drama

Italië/Frankrijk 1963. Historische film van Carlo Lizzani. Met o.a. Silvana Mangano, Frank Wolff, Françoise Prévost, Henri Serre en Vivi Gioi.

Als in 1943 de geallieerden Sicilië hebben veroverd, willen veel Italianen het bondgenootschap met Hitler opzeggen en Mussolini afzetten. De laatste wordt met een meerderheid weggestemd, gevangen gezet en weer door de Duitsers bevrijd. Als dictator van de nieuwe Republiek van Salò laat hij zijn vijanden arresteren en op één na allemaal executeren. Boeiende en sobere historische reconstructie die wat onnodig veel aandacht aan het gezinsleven van de zogenaamde landverraders geeft, maar ook daarin sentimentaliteit weet te vermijden. Goed spel over de hele linie.

Le combat dans l'île

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Alain Cavalier. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Romy Schneider, Henri Serre, Diane Lepvrier en Robert Bousquet.

Frankrijk begin jaren zestig. Luimige, van nature jaloerse rijkeluiszoon Clément laat zich in met een cel rechtsextremisten die een politicus op hun dodenlijst heeft. Wanneer de moordaanslag door verraad in de soep loopt, duikt Clément met wederhelft Anne onder bij oude vriend en pacifist Paul. Tussen de laatste twee bloeit, in Cléments absentie, iets moois en gevaarlijks. Noodlotsdrama, liefdesverhaal, film noir, tijdsbeeld - Cavaliers regiedebuut, van een sombere schoonheid, is het allemaal. Pierre Lhommes zwart-witfotografie van contrasterende locaties streelt, evenals Schneider, het oog.

Jules et Jim

1962 | Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1962. Drama van François Truffaut. Met o.a. Jeanne Moreau, Oskar Werner, Henri Serre, Vanna Urbino en Marie Dubois.

F 1962. Van François Truffaut. Truffauts Jules et Jim had eigenlijk Jules, Jim et Cathérine moeten heten, want Jeanne Moreau's Cathérine is een inmiddels klassiek geworden filmpersonage. Grillig, eigenzinnig, wonderschoon en een beetje gek, én de grote liefde van Jules en Jim. De drie houden zielsveel van elkaar, maar de kijker heeft al snel door dat de ménage à trois tussen de verlegen Duitser Jim (Oskar Werner), de flamboyante Fransoos Jim (Henri Serre) en de eerder genoemde Cathérine tot mislukken is gedoemd. Aan het slot van de film denkt Jim te weten waarom: 'La maxime de Cathérine est: Dans un couple, il faut que l'un des deux au moins soit fidèle: 'l'autre'.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Henri Serre op televisie komt.

Reageer