Marcel Mouloudji: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Rafles sur la ville

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Charles Vanel, Bella Darvi, Marcel Mouloudji, François Guérin en Danik Pattison.

Bejaarde gangster moet wegens gebrek aan bewijs uit de gevangenis worden ontslagen en weet ook aan een voor hem opgezette val te ontkomen. Ondertussen zet een inspecteur van politie een jonge collega op zijn spoor in de hoop op een fatale afloop, zodat diens weduwe dan voor hem vrij zal komen. Deze met vaart gemaakte misdaadfilm heeft een sterke rolbezetting, met een typerende rol - voor de start van zijn filmcarrière - van Piccoli als een dubbelhartige politieman.

Jusqu'au dernier

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Paul Meurisse, Marcel Mouloudji en Max Revol.

Een gangster besteelt zijn medebendeleden en duikt onder in het circus waar zijn zuster optreedt. Als ze hem toch op het spoor komen, leidt de afrekening tot de totale liquidatie van de bende en sneuvelt de hoofdpersoon als laatste. Hoewel het scenario neerkomt op slachtoffers tellen tot er niemand meer over is, geeft de circus-situering een sfeervolle achtergrond die in het camerawerk soms boeiend wordt benut. Het acteren is interessanter dan de rollen zelf.

Secrets d'alcôve

1953 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Decoin, Gianni Franciolini, Ralph Habib en Jean Delannoy. Met o.a. Dawn Addams, Françoise Arnoul, Bernard Blier, Martine Carol en Max Elloy.

Een film in episoden. Een vermoeide Britse soldaat hoopt op een rustige nacht in een boerderij maar moet de vrouw des huizes helpen bij een bevalling. Om een reden voor echtscheiding te hebben ensceneert een man een fictieve overspelsituatie maar hij wordt verliefd op de vrouw met wie hij zich laat betrappen. Een zingende vrachtwagenchauffeur verovert in zijn droom een welgestelde liftster. Een prostituée krijgt het bed van Madame la Pompadour cadeau. Dit tamelijk voorzichtig-pikant vierluik is alleen in de eerste twee sketches echt aardig, maar zakt daarna door gebrek aan fantasie in. De rolbezetting blijft niettemin bezienswaardig.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Gibier de potence

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Arletty, Georges Marchal, Nicole Courcel, Pierre Dux en Mona Goya.

Een maatschappelijk mislukte jongeman wordt door een koppelaarster als gigolo aan oudere dames gelieerd. Krijgsgevangenschap tijdens de oorlog en verliefdheid op een jong meisje doen hem besluiten een nieuw leven te beginnen, maar zijn bazin weigert hem los te laten. Dit morsige melodrama, dat bij de première enig schandaal verwekte, wordt van larmoyantie gered door een onverwachte en goede rol van Arletty. Georges Marchal is - naar de normen van destijds - een aantrekkelijke ledepop, die echter zijn gewetensconflicten potsierlijk aandikt.

La maternelle

1949 | Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Familiefilm van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Blanchette Brunoy, Marie Déa, Annette Poivre, Louise Fouquet en Denise Kerny.

Een plichtmatige en weinig persoonlijke verfilming van de roman, die Léon Frapier ervoor behoedde helemaal in de vergetelheid te raken. De film straalt iets verwelkts uit maar ook iets betoverends, te danken aan het spel van jonge en minder jonge acteurs. Kenmerkend voor de kwaliteitsfilm van die tijd.

Les eaux troubles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. Ginette Leclerc, Paulette Andrieux, Ludmilla Pitoëff, Jean Vilar en Édouard Delmont.

Bewerking van een novelle van Roger Vercel over een drama in een vissersfamilie die aan de voet van de Mont Saint-Michel leeft. Als de problemen eenmaal opgelost zijn, blijken ze minder dramatisch dan aanvankelijk leek. Het verhaal en de film zijn verouderd. Het geheel heeft echter een charme die nog steeds werkt dankzij de uitstekende regie van de acteurs en het prima camerawerk van Roger Dormoy.

Les Jeux sont faits

1947 | Drama, Mysterie, Horror, Experimenteel

Frankrijk 1947. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Micheline Presle, Marcello Pagliero, Charles Dullin, Marguerite Moreno en Fernand Fabre.

In het hiernamaals ontmoeten een door haar echtgenoot vermoorde vrouw en een door de politie gedode stakingsleider elkaar en merken dat ze op aarde een ideaal liefdespaar zouden zijn geweest. Ze krijgen vierentwintig uur herkansing, maar de strijdige interesses en milieus blijken obstakels, zodat het lot geen andere wending krijgt. Het oorspronkelijk scenario van Jean- Paul Sartre is kenmerkend voor zijn existentialisme, maar het krijgt een bekwame, maar ongeïnspireerde filmvorm en een onvoldoende bezetting van de mannelijke hoofdrol. Gevolg: een film die interessanter is om over na te denken of te praten dan om te zien. Het scenario is van regisseur Delannoy, Jacques- Laurent Bost en Jean-Paul Sartre. Het camerawerk is van Christian Matras.

Le Bataillon du ciel

1946 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Drama van Alexandre Esway. Met o.a. Pierre Blanchar, Rneé Lefèvre, Raymond Bussières, Jeanine Crispin en Jean Wall.

Franse parachutisten trainen tijdens WO II in Engeland voor de invasie van juni 1944. Individuele sabotage-acties tegen de bezetters slagen, maar leiden ook tot talrijke verliezen van Franse levens. Een parachutist wordt herenigd met zijn in het verzet actieve vrouw, maar valt met zijn manschappen in Duitse handen. Groots aangepakte Franse oorlogsfilm heeft door de ontstaansperiode een verklaarbare, maar nu niet meer overtuigende toon van heldhaftigheid en boeit vooral in zijn gereconstrueerde documentaire aspecten van training en voorbereiding.

L' Enfer des anges

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Louise Carletti, Jean Claudio, Jean Tissier, Sylvia Bataille en Bernard Blier.

Een meisje loopt weg uit het opvoedingsgesticht en leert vervolgens een jeugdige verschoppeling kennen, op wie ze verliefd wordt. Met dit goedbedoeld sociaal drama wordt geprobeerd sympathie te wekken voor verwaarloosde jongeren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van middelen van een barre smartlap, die in averechtse belachelijkheid uitpakken. De acteurs doen toegewijd hun best, maar zijn door de omstandigheden geen moment geloofwaardig.

Les Cadets de l'Océan

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Blanchette Brunoy, Isabelle Baud, Jean Pâqui, Marcel Mouloudji en Jean Claudio.

Het leven aan boord en op de wal van de kadetten van het opleidingsschip Océan in Toulon. Met romantische verwikkelingen, vriendschap, plagerijen enz. Zonder de gebruikelijke platheid van dit genre films is het een aardig werk zonder pretenties. Niet de beste film van Dréville, hoewel hij een cineast is om opnieuw te ontdekken. Deze film was destijds verboden in het bezette deel van Frankrijk en heeft ook nog wat moeilijkheden met de censuur gehad ná de bevrijding.

Premier bal

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marie Déa, Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, François Périer en Fernand Ledoux.

Een arts wordt verliefd op een kokette jongedame en merkt haar degelijke zuster die oprecht van hem houdt nauwelijks op. Na een huwelijkscrisis krijgt deze eindelijk de kans om haar plaats bij haar zwager in te nemen, maar de echtgenote keert berouwvol terug zodat de zuster op haar beurt aandacht krijgt voor een jarenlange stille aanbidder. Conventionele liefdesfilm werd met verfrissende lichtheid geregisseerd en vooral overtuigend geacteerd.

Les inconnus dans la maison

1941 | Drama, Thriller

Frankrijk 1941. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Juliette Faber, Jacques Baumer, Lucien Coëdel en Jean Tissier.

Een alcoholische advocaat moet de verloofde van zijn dochter verdedigen in een moordzaak en gaat beseffen dat hij zowel zijn professionele als zijn ouderlijke plichten heeft verwaarloosd. Tijdens de rechtszaak houdt hij een pleidooi voor binnen het gezin veronachtzaamde jongeren. De verfilming van de voor de ontstaansperiode baanbrekende (maar nu overbekende) probleemstelling dankt veel aan de behendige scenariobewerking door H.G. Clouzot van de oorspronkelijke roman van Simenon, de knappe hoofdrol van Raimu en aan de bekwame regie. Opnieuw gefilmd als COP OUT.

Les disparus de Saint-Agil

1938 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1938. Misdaad van Christian-Jaque. Met o.a. Erich von Stroheim, Michel Simon, Armand Bernard, Aimé Clariond en Serge Grave.

Geheimzinnige verdwijningen in een jongensinternaat en moord op een van de leraren worden opgelost door een leerling, met behulp van de leraar Duits. Verrassende wendingen in sfeervolle en oorspronkelijke misdaadfilm, met ongewoon sympathieke rol van Von Stroheim. Als een van de scholieren figureert de zeer jonge Charles Aznavour.

L' Entraîneuse

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Michèle Morgan, Gilbert Gil, Félicien Tramel, Giselle Préville en Georges Lannes.

Een animeermeisje heeft ondanks haar werk haar illusies intact gehouden, maar de intriges van haar begerige werkgever doen haar liefde voor zijn neef stuklopen. Uit trots gaat ze niet voor hem overstag, maar voor een rijke bezoeker uit de nachtclub. De film werd jaren na de premi[KA2]ere herontdekt en geprezen door de opmerkelijk losse stijl van de regie die de film boven de scenarioconstructie en het melodrama uittilt. (De jong gestorven Valentin had een korte filmcarrière en werd daardoor weinig bekend). De jeugdige Morgan heeft meer vitaliteit en ironie dan gewoonlijk. Het scenario is van Charles Spaak. Het camerawerk is van Günther Rittau.