Rebecca O'Brien

1957 Acteur, Producer

Rebecca O'Brien (1957) is acteur en producer.
Er zijn 18 films gevonden.

I, Daniel Blake

2016 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 2016. Drama van Ken Loach. Met o.a. Dave Johns, Hayley Squires, Colin Coombs en Natalie Ann Jamieson.

De 59-jarige timmerman Daniel (Johns) heeft een zwak hart maar wil toch graag werken. Helaas werken ze hem bij het arbeidsbureau vooral tegen. Daniel wordt gek van het jargon, de computers, en de bevoogdende begeleiders. Simpel en direct sociaal-realistisch drama van het beproefde duo Ken Loach (regie) en Paul Laverty (scenario). Iets te simpel en direct soms, omdat goed en slecht wel heel duidelijk worden afgetekend. Maar de mensen in de film zijn levensecht en de kwestie is urgent. Vond ook de jury in Cannes, die de film in 2016 de Gouden Palm (voor beste film van het festival) gaf.

Jimmy’s Hall

2014 | Biografie, Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk/Ierland/Frankrijk 2014. Biografie van Ken Loach. Met o.a. Barry Ward, Francis Magee, Simone Kirby, Andrew Scott en Jim Norton.

Charmante biopic over de Ierse communist en vrijdenker Jimmy Gralton, die in 1932 - na tien jaar ballingschap in New York - terugkeert naar zijn geboortedorp in Ierland. Daar komt hij in conflict met de katholieke kerk, die wil dat hij stopt met de gratis lessen in het door hem opgerichte buurthuis, de Pearse-Connolly Community Hall (de 'hall' uit de titel). Hoogtepunten van de film zijn de confrontaties met priester Sheridan (Scott), die als personage interessanter is dan de door Loach en vaste scenarioschrijver Paul Laverty bijna heilig verklaarde Gralton.

The Angels' Share

2012 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/België/Italië 2012. Drama van Ken Loach. Met o.a. Paul Brannigan, John Henshaw, William Ruane, Jasmin Riggins en Gary Maitland.

Deze af en toe hilarische film van Loach en scenarioschrijver Paul Laverty, hun tiende film samen, is twee films voor de prijs van een. De eerste helft is een sociaal-realistisch drama over een kansarme draaideurcrimineel die 300 uur taakstraf krijgt. Deel twee een misdaadkomedie waarin hij samen met drie andere kansarmen exorbitant dure whisky steelt. Beide helften zijn interessant en vermakelijk, maar de toon en het realiteitsgehalte zijn onderling zo verschillend dat ze eigenlijk niet samengaan. Toch kreeg Loach in Cannes de juryprijs voor zijn film.

Route Irish

2010 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Italië/België/Spanje 2010. Thriller van Ken Loach. Met o.a. Mark Womack, Andrea Lowe, John Bishop en Trevor Williams.

In Liverpool worstelt Fergus (Womack) met de dood van zijn goede vriend Frankie (stand up comedian Bishop), met wie hij voor een beveiligingsbedrijf in Irak werkte. De mooie praatjes over het 'opbouwen' van het overzeese land kan Fergus niet meer horen, en hij gelooft niet dat Frankie per ongeluk stierf. Venijnige, gelaagde thriller over staatsgeweld, militaire wreedheid en uitbuiting van sociale onderklassen van de immer geëngageerde Loach (Land and Freedom), heeft een prima cast en fraai camerawerk van Chris Menges. Loach werd in Cannes genomineerd voor de Gouden Palm.

Looking for Eric

2009 | Drama, Komedie, Sportfilm

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Italië/België/Spanje 2009. Drama van Ken Loach. Met o.a. Steve Evets, Eric Cantona, Stephanie Bishop, Gerard Kearns en Matthew McNulty.

'I am not a man, I am Cantona,' declameert oud-voetballer Eric Cantona in deze goedlachse komedie van Ken Loach, de Britse nestor van het sociaal realisme. De beroemde filosoferende voetballer, of voetballende filosoof, speelt een belangrijke rol in het leven van de suïcidale postbode Eric (Evets) in Manchester. Eric krijgt tijdens een hopeloos moment visioenen van zijn voetbalidool en klimt dankzij de levenslessen van Cantona langzaam uit de put, richting vrouwlief en aanverwant levensgeluk. Perfecte mix van luchtig magisch realisme en deprimerende rampspoed.

It's a Free World...

2007 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Italië/Duitsland/Spanje/Polen 2007. Drama van Ken Loach. Met o.a. Kierston Wareing, Juliet Ellis, Leslaw Zurek, Joe Siffleet en Colin Caughlin.

Nadat ze ontslagen is door haar oude werkgever opent Angela (gespeeld door de prima debutante Wareing) met een vriendin een uitzendbureau. Ze ziet haar tienjarige zoon erg weinig, in de drukke aanloopperiode. Totdat hij, onaangekondigd, samen met zijn opa, een keer een kijkje komt nemen bij mama's werk, en ziet hoe ze wanhopige illegalen ronselt. Filmmaker Loach maakte, zoals vaker in zijn carrière, een film waarin hij zijn engagement de vrije loop kon laten. Met dat engagement zit het wel snor in de film, maar It's a Free World... behoort niet tot zijn beste werk.

The Wind That Shakes the Barley

2006 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Ierland/Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Italië/Spanje/Frankrijk 2006. Drama van Ken Loach. Met o.a. Cillian Murphy, Padraic Delaney, Liam Cunningham, Orla Fitzgerald en Mary O'Riordan.

Ierland, de jaren twintig. Damien (Murphy) is net afgestudeerd als dokter en wil naar Londen om daar in een prestigieus ziekenhuis te werken. Maar er komt iets tussen: als hij getuige is van een aantal wandaden van het Britse leger sluit hij zich aan bij de IRA, net als zijn broer Teddy (Delaney). Bij het verschijnen van de film was er veel kritiek op de manier waarop de Britten in beeld worden gebracht, als domme bruten. Dit is inderdaad niet de meest subtiele, of beste, film van Loach (My Name is Joe), maar hij kreeg er wel een Gouden Palm voor.

Tickets

2005 | Drama, Romantiek

Iran/Italië/Verenigd Koninkrijk 2005. Drama van Abbas Kiarostami, Ken Loach en Ermanno Olmi. Met o.a. Valeria Bruni Tedeschi, Blerta Cahani, Martin Compston, Carlo Delle Piane en Sanije Dedja.

Regisseurs Loach, Olmi en Kiarostami maakten een film over een treinreis van Innsbruck naar Rome. Drie verhaallijnen wisselen elkaar af: een oudere zakenman ontmoet een jonge vrouw, een jongenman en - vermoedelijk - zijn oma halen herinneringen op aan hun geboortestad, en drie Schotse voetbalfans zijn op weg naar een belangrijke wedstrijd.

Ae Fond Kiss...

2004 | Romantisch drama

Verenigd Koninkrijk/België/Duitsland/Italië/Spanje 2004. Romantisch drama van Ken Loach. Met o.a. Atta Yaqub, Eva Birthistle, Shamshad Akhtar, Ghizala Avan en Shabana Akhtar Bakhsh.

De Britse sociaal realist Ken Loach (Riff-Raff, It's a Free World) kiest voor een klassiek gegeven: de onmogelijke liefde. In Glasgow raakt Casim (Yaqub), zoon van Pakistaanse immigranten, verliefd op de zeer blonde, katholieke Roisin (Birthistle). Dat terwijl zijn huwelijk met een nicht in Pakistan al helemaal geregeld is. Ondertussen heeft Casims zus ook al andere toekomstplannen dan haar ouders zouden willen. Loach en scenarist Paul Laverty voeren in hun veelgeprezen drama niet zozeer bekrompen dwarsliggers van ouders op, maar tonen welke implicaties de romance voor de betrokken families werkelijk heeft.

Sweet Sixteen

2002 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Spanje 2002. Drama van Ken Loach. Met o.a. Martin Compston, Annmarie Fulton, William Ruane, Michelle Abercromby en Michelle Coulter.

De Schotse Liam (Compston) gaat zestien worden, maar daar is - zoals dat hoort in een ­Loach-film - niks zoets aan: Liams moeder zit gevangen vanwege drugsgebruik en hij wordt uit huis getrapt door zijn pleegvader omdat hij geen verdovende middelen de nor in wilde smokkelen. Liam bedenkt vervolgens onderdak te kopen voor hem en zijn ma en gaat zelf dealen. Debuterend acteur Compston en het scenario wonnen veel prijzen voor ruigte die niet prekerig wordt. Het woord 'fuck' is 313 keer in variaties te beluisteren, normaal gesproken genoeg om geen bezoekers onder de 15 in de bios toe te laten, maar omdat éénmaal het woord 'cunt' valt, werd Sweet Sixteen - tot diepe verontwaardiging van Loach - in Engeland verboden voor onder de achttien.

11'09''01 - September 11

2002 | Drama, Documentaire

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Israël/Japan/Verenigde Staten/Ethiopië/Mexico/Iran 2002. Drama van Youssef Chahine, Alejandro González Iñárritu, Shohei Imamura, Claude Lelouch en Ken Loach. Met o.a. Maryam Karimi, Emmanuelle Laborit, Jérôme Horry, Nour El-Sherif en Ahmed Seif Eldine.

Elf regisseurs uit verschillende landen en culturen, onder wie Ken Loach, Sean Penn, Samira Makhmalbaf, Alejandro Gonzálex Iñárritu en Danis Tanovic, geven hun visie op de aanslagen in New York. Ze hadden volledige artistieke vrijheid; alleen de symbolische lengte van elke bijdrage stond vast: elf minuten, negen seconden en één frame (11''09''01). Niet alle bijdragen zijn even sterk, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Samen laten de elf filmpjes zien op hoeveel verschillende manieren filmmakers kunnen reageren en reflecteren op de wereld om hen heen.

The Navigators

2001 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Spanje 2001. Drama van Ken Loach. Met o.a. Dean Andrews, Thomas Craig, Joe Duttine, Steve Huison en Venn Tracey.

'Iedereen die in de weg staat van vooruitgang, ligt eruit.' De mannen van British Railways hebben weinig te kiezen bij de privatisering van hun bedrijf. Ze proberen er onder andere met hun grove humor de moed in te houden, maar de oude saamhorigheid is snel versplinterd. Schrijver Rob Dawber, die zelf vele jaren werkte voor de spoorwegen, vond een gewillig oor bij cineast Loach, die nu eenmaal het maken van sociaal geëngageerde films als levensmissie heeft. Loach wekt weer lekker verontwaardiging op, maar had meer in mogen zoomen op een individu. Dawber stierf nog voor de première aan kanker, veroorzaakt door het werken met asbest.

Princesa

2001 | Drama

Italië/Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Brazilië/Spanje/Frankrijk 2001. Drama van Henrique Goldman. Met o.a. Ingrid De Souza, Cesare Bocci, Lulu Pecorari, Mauro Pirovano en Biba Lerhue.

In Milaan vindt men de meeste travestieten, die zich prostitueren. Het merendeel is afkomstig uit Brazili[KA3]e. De negentien-jarige Fernanda (De Souza) is van haar hoofd tot haar middel een mooie jonge vrouw en ze reist met haar goede vriend Charlo (Lerhue) naar Itali[KA3]e om met tippelen een operatie te betalen, waardoor ze definitief een vrouw kan worden. Ze komt het land binnen door een `wip` te doen met een douanebeambte die opmerkt dat haar foto niet lijkt en dat haar naam Fernando is (so much for Italian macho`s). In Milaan belandt zij in de callgirl- organisatie van Karin (Pecorari), zelf een transseksueel. Fernanda is wat je zou kunnen noemen een kleine sensatie onder Karins cli[KA3]ent[KA2]ele. Zo ontmoet ze Gianni (Bocci), een jurist die bij een groot concern werkt en getrouwd is. Gianni is ontdaan als hij ontdekt dat Fernanda `niet helemaal` een vrouw is, maar Fernanda weet hem snel te overtuigen en gelukkig te maken. Zo zeer zelfs dat Gianni verliefd wordt, met haar wil samenleven en de seksoperatie wil betalen. Fernanda denkt dat ze nu is aangeland in sprookjesland. Haar ontnuchtering begint als Gianni`s vrouw Lidia (Acciai) haar bezoekt, vertelt dat ze zwanger is en haar smeekt Gianni te laten gaan. De onder druk gezette Fernanda krijgt het nog zwaarder verduren als zij naar de spreekuren moet komen, die vooraf gaan aan de operatie, waardoor ze begint te twijfelen. Hoewel ze er tenslotte mee doorgaat, is de depressie na de operatie groot en haar beeld van de `Amerikaanse` strijkende en stofzuigende, maar gelukkige huisvrouw zonder zorgen volledig verbrijzeld. Regisseur Goldman, die grotendeels met leken werkte, heeft de film in de finale een andere draai gegeven dan de werkelijkheid, waarop hij gebaseerd is. Hij laat de kijker evenwel binnendringen in het travestietenwereldje, dat kennelijk meer in zwang is dan de kring van transseksuelen en hermafrodieten. In De Souza, die nauwelijks ervaring heeft, vond Goldman, wiens prestatie in de richting van Pedro Almod[KA1]ovar komt, een ideale, geloofwaardige hoofdrol. Goed uitgebeeld is o.a. de rivaliteit met Karin, die Fernanda als inkomstenbron beschouwt (meer als agent dan als souteneur) en Gianni, die een emotionele claim op haar legt. Het scenario van Ellis Freeman en regisseuse Goldman is gebaseerd op de autobiografie van Fernanda Farias de Albuquerque, die zij met Maurizio Jannelli schreef. Kort na het verschijnen van het boek werden de filmrechten verkocht. Ze was betrokken bij de totstandkoming van de film, maar pleegde in een laat stadium van de productie, zelfmoord. Het camerawerk is van Guillermo Escalon.

Bread and Roses

2000 | Drama

Duitsland/Spanje/Verenigd Koninkrijk/Tsjechië/Frankrijk/Zwitserland/Italië 2000. Drama van Ken Loach. Met o.a. Pilar Padilla, Adrien Brody, Elpidia Carrillo, Jack McGee en George Lopez.

De 'sociale realist' Ken Loach is beroemd om zijn politieke films waarin hij het opneemt voor de armen en onderdrukten. Paul Laverty, zijn trouwe scenarioschrijver, hielp Loach ditmaal aan een verhaal over arme, hardwerkende Latino's in Los Angeles. Het begint met Maya, die over de Mexicaanse grens gesmokkeld wordt en uiteindelijk met haar oudere zus Rosa in LA herenigd wordt. Rosa weet Maya aan een schoonmaakbaantje te helpen in een groot zakengebouw, waar de problemen pas echt beginnen. De schoonmakers worden zwaar onderbetaald en grof behandeld door supervisor Perez. Een vakbondmedewerker wil hen steunen, maar dat gaat niet over rozen. Bread and Roses doet heel ouderwets aan. Loach's realistische semi-documentaire stijl en het thema van een onderdrukte arbeidersklasse zijn dan ook oud; maar daarom niet minder belangrijk voor onze tijd. Laverty en Loach brengen hun kennis van vakbondwereldjes sterk over. Het mag verwonderlijker heten dat ook het voor hen minder bekende wereldje van geëmigreerde Latino's overtuigend naar voren komt. Dat heeft zeker ook te maken met het voortreffelijke spel van vooral Padilla, Lopez en Carrillo.

My Name Is Joe

1998 | Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Spanje/Frankrijk/Italië 1998. Drama van Ken Loach. Met o.a. Peter Mullan, Louise Goodall, Gary Lewis, Lorraine McIntosh en David McKay.

De werkloze huisschilder Joe (Mullan) is sinds enkele maanden van de alcohol af. Bovendien groeit er iets moois tussen hem en sociaal werkster Sarah (Goodall). Maar in zijn buurt in Glasgow zijn drugs en misdaad alom aanwezig, wat het voor Joe niet makkelijk maakt om zijn leven op de rails te houden. Hoe bitter Joe's omstandigheden ook zijn, Loach maakt altijd ruimte voor humor en oprechte vrolijkheid, zoals in de scènes waarin Joe zich druk maakt over het voetbalteam dat hij leidt. Sterk drama van kitchen sink-koning Loach. De uitstekende Mullan werd in Cannes onderscheiden met de prijs voor beste acteur.

Le cinéma britannique aujourd'hui

1998 | Documentaire

Frankrijk 1998. Documentaire van N.T. Binh. Met o.a. David Aukin, Tim Bevan, Katrin Cartlidge, Stephen Frears en Philip French.

In de jaren 1970-80 zonk de Britse film in zowat de grootste crisis die hij ooit kende, mede veroorzaakt door de anti-film politiek van Margaret Thatcher. Enkel dank zij de tv-zenders Channel Four en BBC konden nog enkele Britse films met allure en minimaal budget gemaakt worden. Hieraan kwam een einde toen Stephen Frears in 1985 met MY BEAUTIFUL LAUNDRETTE eindelijk terug een internationaal gerenommeerde film afleverde. In zijn kielzog volgden regisseurs als Mike Leigh, Mike Newell, Danny Boyle en Mark Herman die met films als FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL, SECRETS AND LIES, TRAINSPOTTING, SHALLOW GRAVE, THE FULL MONTY, BRASSED OFF en LOCK STOCK AND TWO SMOKING BARRELS de nationale cinematografie terug adelbrieven schonken. De documentaire volgt de soms zeer moeilijke weg die deze regisseurs moesten afleggen om films te maken die in Engeland soms minder weerklank vonden dan in het buitenland, iets waarmee vooral een kritisch ingestelde regisseur als Ken Loach af te rekenen kreeg. Een opmerkelijke balans van de toestand van de film in Engeland op het einde van de 20e eeuw. De interviews werden afgenomen door regisseur Binh en producent Hubert Niogret. Commentaar wordt gesproken door Nick Storey. Montage is van Bernard Mauger en achter de camera namen Christophe Maizou en Pascale Granel plaats. De film kreeg als ondertitel: LA TRADITION DES FRANCS- TIREURS.

The Flickering Flame

1996 | Documentaire, Drama

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1996. Documentaire van Ken Loach.

In september 1995 werden vijfhonderd dokwerkers van Liverpool op staande voet ontslagen. De vakbonden, noch de regering ondernemen stappen om dit te verhinderen. Reden van ontslag: de weigering een stakingspiket te doorbreken. Loach toont, op de hem bekende sobere maar tot op het bot snijdende werkwijze, de reacties die hierop volgden, plaatst levensgrote vraagtekens bij de Britse economische politiek. Hij laat de slachtoffers zowel als hun familie aan het woord en onderzoekt de internationale tekens van solidariteit. Tevens analyseert hij de afbraak van de sociale zekerheden van de dokwerkers die begon tijdens de regering Thatcher en die onder Majors rustig verder ging. Een scherp socialistisch gekleurd pamflet dat nagels met koppen slaat. Loach schreef zelf het scenario. Commentaar wordt gesproken door Brian Cox. Tony Pound en Anthony Morris monteerden de beelden die geschoten werden door Roger Chapman en Barry Ackroyd.

Land And Freedom

1995 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Spanje 1995. Drama van Ken Loach. Met o.a. Ian Hart, Rosana Pastor, Tom Gilroy, Marc Martinez en Frédéric Pierrot.

Dave Carr (Hart) een jonge werkloze uit Liverpool vertrekt in 1936 vol idealisme en met de communistische partijkaart op zak naar het door een burgeroorlog verscheurde Spanje om er zich bij het legertje internationale linkse vrijheidsstrijders te scharen die het fascisme bevechten. Hij merkt echter dat er twee republikeinse legers zijn.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Rebecca O'Brien op televisie komt.

Reageer