Henny Vrienten

1948 Regisseur, Componist

Henny Vrienten (1948) is regisseur en componist.
Er zijn 45 films gevonden.

De lege plek

2012 | Documentaire

Nederland 2012. Documentaire van John Appel.

In 1977 gijzelden Molukkers een lagere school met kinderen en onderwijzers. In deze documentaire vertellen slachtoffers over de impact van deze traumatische gebeurtenis op hun leven.

Sonny Boy

2011 | Drama

Nederland 2011. Drama van Maria Peters. Met o.a. Ricky Koole, Sergio Hasselbaink, Marcel Hensema, Micha Hulshof en Gaite Jansen.

Mooi drama rond de roerige relatie van het Surinaams-Nederlandse stel Waldemar Nods en Rika van der Lans, opgetekend van 1921 tot 1944. Filmmaker Maria Peters baseerde het verhaal op de gelijknamige bestseller van Annejet van der Zijl uit 2004. Sonny Boy, vernoemd naar het kind van het stel, scheert in vogelvlucht langs grote thema's als liefde, racisme, religie, seksisme, heimwee, verraad en oorlog maar biedt ondanks deze overvloed levensechte personages. De film beklijft vanwege het sterke verhaal, de gedegen productie en het soepele acteerwerk van jong en oud.

Ave Maria

2006 | Documentaire

Nederland 2006. Documentaire van Nouchka van Brakel.

Mooi drama rond de roerige relatie van het Surinaams-Nederlandse stel Waldemar Nods en Rika van der Lans, opgetekend van 1921 tot 1944. Filmmaker Maria Peters baseerde het verhaal op de gelijknamige bestseller van Annejet van der Zijl uit 2004. Sonny Boy, vernoemd naar het kind van het stel, scheert in vogelvlucht langs grote thema's als liefde, racisme, religie, seksisme, heimwee, verraad en oorlog maar biedt ondanks deze overvloed levensechte personages. De film beklijft vanwege het sterke verhaal, de gedegen productie en het soepele acteerwerk van jong en oud.

Peter Van Straaten/Een Gelukkige Hand

2005 | Biografie, Drama, Documentaire

Nederland 2005. Biografie van Pieter Verhoeff. Met o.a. Pierre Bokma, Ingeborg Elzevier, Renée Fokker, Hans Kesting en Gijs Scholten van Aschat.

Film over de Peter van Straaten is een mengsel van documentaire en drama. Bekentenissen van de tekenaar, cartoons en een achtdelig feuilleton waarin acteurs verhalen van Van Straaten naspelen wisselen elkaar af. De mooiste stukken van Een gelukkige hand spelen zich af in het Italiaanse of Gelderse bos waar de tekenaar naar vogels spiedt. 'Hoor! Een Vlaamse gaai!'

Vlucht der verbeelding

2003 | Korte film, Drama, Fantasy

Nederland 2003. Korte film van Boris Paval Conen. Met o.a. Jan Decleir, Monic Hendrickx, Ricky Koole, Fedja van Huêt en Saskia Temmink.

Jan Decleir speelt een explicateur die verliefd wordt op de personages uit de zwijgende films die hij verbaal begeleidt. Terwijl buiten op de deur wordt gebonkt, duikt de explicateur onder in zijn fantasie. De woonkamer, met dikke gordijnen afgeschermd van het daglicht, is in zijn hoofd een zaal vol bioscoopbezoekers. Mooie korte film die gemaakt werd tijdens het Nederlands Film Festival 2003, op initiatief van hoofdgast Decleir. Zes draaidagen en één dag postproductie - langer heeft de productie van dit juweeltje niet geduurd.

Verder dan de maan

2003 | Drama

Nederland/België/Denemarken/Duitsland 2003. Drama van Stijn Coninx. Met o.a. Huub Stapel, Johanna ter Steege, Neeltje de Vree, Anneke Blok en Annet Malherbe.

Het is 1969. John Lennon en Yoko Ono voeren actie in een hotelbed. De mens gaat naar de maan. En de televisie arriveert definitief in de Nederlandse huiskamers. Tegen deze grootse gebeurtenissen schetst Stijn Coninx (Hector, Daens) het kleinemensengeworstel van boerendochter Caro. Ze is 9 jaar, tobt met haar communie, zwemles en drinkende vader (Stapel). Coninx schakelt heen en weer tussen deze beide werelden zonder ze werkelijk met elkaar te verbinden. Ondertussen weet de prima cast - onder wie de jonge Neeltje de Vree - niet te voorkomen dat de personages in dit boerendrama maar niet interessant willen worden.

Pietje Bell II: De jacht op de tsarenkroon

2003 | Familiefilm, Drama, Jeugdfilm

Nederland 2003. Familiefilm van Maria Peters. Met o.a. Quinten Schram, Felix Strategier, Arjan Ederveen, Angela Groothuizen en Frensch de Groot.

De boeken van Chris van Abkoude over schoenmakerszoon Pietje Bell inspireerden in 2002 een zeer succesvolle verfilming. Scenariste-regisseuse Maria Peters maakte meteen daarna een tweede film, met zoon Quinten Schram opnieuw in de titelrol. Pietje Bell laat wederom van alles in de soep lopen in dit vervolg waarin zijn zus zich verlooft en Pietje zelf, met zijn bende van de Zwarte Hand, moet voorkomen dat dieven een waardevolle tsarenkroon stelen. De kritiek was gemengd, maar Pietje Bell II deed het goed aan de kassa. Binnen een paar weken werden meer dan 200.000 kaartjes verkocht. Jonge kijkers zullen verhaal en sfeer vast waarderen.

Pietje Bell

2002 | Familiefilm, Drama, Jeugdfilm

Nederland/Duitsland 2002. Familiefilm van Maria Peters. Met o.a. Quinten Schram, Felix Strategier, Angela Groothuizen, Frensch de Groot en Sjoerd Metz.

In 1914 ontketende oud-onderwijzer Chris van Abkoude een revolutie met zijn kinderboekenheld Pietje Bell, het zesjarige Rotterdamse knulletje dat schitterde in onaangepastheid. In de met harde hand geregisseerde filmversie van Maria Peters begint Pietje een geheime club die het opneemt tegen een bende dieven en een oneerlijke krantenbaas. Peters gebruikte vooral de eerste vijf van de acht delen 'Pietje Bell' voor haar scenario en kiest thematisch voor het ethisch grijze gebied tussen ondeugd en onschuld, een scala dat het gezicht van Pietje-acteur Quinten Schram (zoon van producent Dave Schram en regisseuse Peters) goed uitdrukt.

La balsa de piedra

2002 | Drama, Fantasy

Portugal/Spanje/Nederland 2002. Drama van George Sluizer. Met o.a. Federico Luppi, Gabino Diego, Diogo Infante, Ana Padrão en Antonia San Juan.

Vijf mensen met bijzondere gaven komen samen, juist op het moment dat Europa letterlijk uit elkaar valt: het Iberisch eiland scheurt langs de Pyreneeën af. Spanje en Portugal gaan als een immens stenen vlot dobberend hun eigen weg. Scenaristen Sluizer en Yvette Biro baseerden zich op de roman La balsa de piedra van Nobelprijswinnaar José Saramago voor dit aanvankelijk geestige, surrealistische verhaal dat gaandeweg meer apocalyptische vormen aanneemt.

The Discovery of Heaven

2001 | Romantiek, Fantasy, Drama

Verenigd Koninkrijk/Nederland 2001. Romantiek van Jeroen Krabbé. Met o.a. Ellen Vogel, Stephen Fry, Greg Wise, Flora Montgomery en Jeroen Krabbé.

Gouden Kalf winnend scenarioschrijver Edwin de Vries bracht Harry Mulisch' 900 pagina's tellende magnum opus 'De ontdekking van de hemel' terug tot een overzichtelijke plotlijn: Twee engelen krijgen van God, ontstemd door de puinhoop die de mensen op aarde maken, opdracht diens tien geboden terug te halen. Daartoe zetten ze een aantal mensenlevens naar hun hand. En zo zien we in de film twee mannen, gespeeld door Fry en Wise, in het Amsterdam van de jaren zestig boezemvrienden worden, een geliefde delen en een kind voortbrengen. Wie de vader van deze Quinten ook mag zijn, de jongen heeft een buitengewone bestemming. Krabbé, die eerder debuteerde met Left Luggage, is zelf te zien als aartsengel Gabriel.

De Verlossing

2001 | Drama, Fantasy

België 2001. Drama van Hugo Claus. Met o.a. Gilda De Bal, Jan Decleir, Elke Dom, Willeke van Ammelrooy en Amin Hagouchi.

Romancier, dichter en toneelschrijver Hugo Claus verfilmde met De Verlossing zijn eigen toneelstuk uit 1996, een beklemmende schets van een gezin rond een sterfbed. De oudere Oscar (Decleir) is een stugge antiekscharrelaar, zijn vrouw Magda (De Bal) is ernstig ziek, hoewel ons niet helemaal duidelijk is waaraan ze lijdt. Om hen heen cirkelen hun volwassen, wat verlopen zoon en een ogenschijnlijk verder van de boom gevallen dochter. Maar de levens van de jongeren representeren nauwelijks meer hoop, toekomst of levenslust dan die van hun ouders. In fraai geënsceneerde scènes binnenshuis weet Claus de kijker mee te zuigen in een wereld waaraan je zo snel mogelijk weer wilt ontsnappen. Dat wil niet zeggen dat de film over de hele linie overtuigt. De voice-over van Magda die in visioenen haar zuster (Willeke van Ammelrooy) ziet en haar eigen begrafenis becommentarieert, is een nogal hoekig stijlmiddel. De Verlossing doet je verlangen het toneelstuk eens te mogen zien.

Spiegelbezoek

1999 |

Nederland 1999. Henny Vrienten en Hans Keller.

Romancier, dichter en toneelschrijver Hugo Claus verfilmde met De Verlossing zijn eigen toneelstuk uit 1996, een beklemmende schets van een gezin rond een sterfbed. De oudere Oscar (Decleir) is een stugge antiekscharrelaar, zijn vrouw Magda (De Bal) is ernstig ziek, hoewel ons niet helemaal duidelijk is waaraan ze lijdt. Om hen heen cirkelen hun volwassen, wat verlopen zoon en een ogenschijnlijk verder van de boom gevallen dochter. Maar de levens van de jongeren representeren nauwelijks meer hoop, toekomst of levenslust dan die van hun ouders. In fraai geënsceneerde scènes binnenshuis weet Claus de kijker mee te zuigen in een wereld waaraan je zo snel mogelijk weer wilt ontsnappen. Dat wil niet zeggen dat de film over de hele linie overtuigt. De voice-over van Magda die in visioenen haar zuster (Willeke van Ammelrooy) ziet en haar eigen begrafenis becommentarieert, is een nogal hoekig stijlmiddel. De Verlossing doet je verlangen het toneelstuk eens te mogen zien.

Moët and Chandon

1999 | Korte film

Nederland 1999. Korte film van Mark de Cloe. Met o.a. Jaap Spijkers en Thekla Reuten.

Romancier, dichter en toneelschrijver Hugo Claus verfilmde met De Verlossing zijn eigen toneelstuk uit 1996, een beklemmende schets van een gezin rond een sterfbed. De oudere Oscar (Decleir) is een stugge antiekscharrelaar, zijn vrouw Magda (De Bal) is ernstig ziek, hoewel ons niet helemaal duidelijk is waaraan ze lijdt. Om hen heen cirkelen hun volwassen, wat verlopen zoon en een ogenschijnlijk verder van de boom gevallen dochter. Maar de levens van de jongeren representeren nauwelijks meer hoop, toekomst of levenslust dan die van hun ouders. In fraai geënsceneerde scènes binnenshuis weet Claus de kijker mee te zuigen in een wereld waaraan je zo snel mogelijk weer wilt ontsnappen. Dat wil niet zeggen dat de film over de hele linie overtuigt. De voice-over van Magda die in visioenen haar zuster (Willeke van Ammelrooy) ziet en haar eigen begrafenis becommentarieert, is een nogal hoekig stijlmiddel. De Verlossing doet je verlangen het toneelstuk eens te mogen zien.

Kruimeltje

1999 | Drama, Familiefilm, Jeugdfilm

Nederland 1999. Drama van Maria Peters. Met o.a. Ruud Feltkamp, Hugo Haenen, Thekla Reuten, Rick Engelkes en Eric van der Donk.

De tweede film van regisseur en scenarist Maria Peters (De tasjesdief), gebaseerd op de in 1923 verschenen kindersmartlap van Chris van Abkoude, werd een groot succes. Honderdduizenden mensen lieten de Amerikaanse bombarie voor wat het was en keken Kerst 1999 naar de oubollige smeuïgheid van Kruimeltje die op zoek gaat naar zijn donkerbruine wortels in een geslaagde mix van Dickens, Swiebertje en Ontdek je plekje. En de bioscoopkassa's stopten pas met rinkelen toen ruim dertien miljoen guldens door de lades waren gegaan, een uitzonderlijke score voor een Nederlands product.

Madelief: Krassen in het tafelblad

1998 | Jeugdfilm

Nederland 1998. Jeugdfilm van Ineke Houtman. Met o.a. Madelief Verelst, Rijk de Gooyer, Margo Dames, Kitty Courbois en Frederik Brom.

De tienjarige Madelief hoort dat haar oma dood is. Ze is er niet zo van onder de indruk, ze kende het hele mens niet. Met tegenzin gaat ze met haar ouders mee naar het huis van haar opa, een knorrige man, die ze het liefst ontvlucht. Dan vindt ze in een schuurtje oude spullen, waaronder een tafel met allemaal krassen erop. Er volgt een fascinerende speurtocht naar het verleden. Uitstekende jeugdfilm van Ineke Houtman met geweldig spel van iedereen, maar vooral van De Gooyer (die er een Gouden Kalf voor kreeg) en van de jonge Verelst. Naar het gelijknamige boek van Guus Kuijer.

Left Luggage

1998 | Drama

België/Verenigde Staten/Nederland 1998. Drama van Jeroen Krabbé. Met o.a. Isabella Rossellini, Maximilian Schell, Marianne Sägebrecht, Jeroen Krabbé en Laura Fraser.

Na het lezen van een boek van Carl Friedman over het na-oorlogse leven van twee joodse families, kon Jeroen Krabbé - zelf van joodse afkomst - het niet laten om zijn debuut als regisseur te maken. Glunderend presenteerde hij zijn project met ster Rossellini aan de binnen- en buitenlandse pers. Die zag Laura Fraser in een oprecht maar weinig subtiel drama als moderne studente pendelen tussen haar trauma's-ontkennende ouders en haar zwaar orthodoxe werkgevers. Left luggage kreeg overal het voordeel van de twijfel.

De dans om de kast

1998 |

Nederland 1998. Marije Meerman.

Na het lezen van een boek van Carl Friedman over het na-oorlogse leven van twee joodse families, kon Jeroen Krabbé - zelf van joodse afkomst - het niet laten om zijn debuut als regisseur te maken. Glunderend presenteerde hij zijn project met ster Rossellini aan de binnen- en buitenlandse pers. Die zag Laura Fraser in een oprecht maar weinig subtiel drama als moderne studente pendelen tussen haar trauma's-ontkennende ouders en haar zwaar orthodoxe werkgevers. Left luggage kreeg overal het voordeel van de twijfel.

Abeltje

1998 | Jeugdfilm, Avonturenfilm, Familiefilm

Nederland 1998. Jeugdfilm van Ben Sombogaart. Met o.a. Rick van Gastel, Soraya Smith, Victor Löw, Annet Malherbe en Frits Lambrechts.

De ongeveer twaalfjarige Abeltje krijgt een baantje in een warenhuis als liftboy. Hij mag van de bedrijfsleider absoluut niet aan het intrigerende groene knopje in de lift komen. Wie zou zo'n uitdaging kunnen weerstaan? Het jeugdboek van Annie M.G. Schmidt uit 1953 werd door scenarist Burny Bos voorzien van een modern sausje om de film geschikt te maken voor het beoogde jeugdige publiek; Abeltje kreeg een oorringetje en vindt dingen 'vet cool'. Het verhaal heeft niet geleden onder de modernisering: Schmidts fantasie en humor blijven markant aanwezig in deze leuke jeugdfilm.

Poldermol

1997 | Korte film, Familiefilm

Nederland 1997. Korte film van Erik de Goederen. Met o.a. Freark Smink, Margo Dames, Boje Blanken, Rozemarijn van der Meer en Sanne Janssen.

De ongeveer twaalfjarige Abeltje krijgt een baantje in een warenhuis als liftboy. Hij mag van de bedrijfsleider absoluut niet aan het intrigerende groene knopje in de lift komen. Wie zou zo'n uitdaging kunnen weerstaan? Het jeugdboek van Annie M.G. Schmidt uit 1953 werd door scenarist Burny Bos voorzien van een modern sausje om de film geschikt te maken voor het beoogde jeugdige publiek; Abeltje kreeg een oorringetje en vindt dingen 'vet cool'. Het verhaal heeft niet geleden onder de modernisering: Schmidts fantasie en humor blijven markant aanwezig in deze leuke jeugdfilm.

Kongo

1997 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Nederland/Frankrijk/België 1997. Drama van Vincent Rouffaer. Met o.a. Karen Van Parys, Els Dottermans, Guy Van Sande, Dennis Rudge en Hans De Munter.

In zeven hoofdstukken geeft deze miniserie een realistisch beeld van het leven in de Belgische Kongo tussen 1945 en 1960, de periode vlak na WO II tot de onafhankelijkheid. Deel 1 is getiteld 1945. Na hun huwelijk trekken Luc (Van Sande) en Helene Vanmarcke (Van Parys) vol idealen naar Kongo, in gezelschap van hun beste vriend Guy Moyaert (Van den Eynde). Guy krijgt hier een baan als adjunct van gewestbeheerder Karel Horemans (Beukelaars). Luc en Helene vestigen zich op de plantage van Lucs vader Maurice (Van Uffelen). Deel 2: 1947. Horemans is overgeplaatst en Guy is nu gewestbeheerder. Op Lucs plantage blijkt Helene over te weinig autoriteit te beschikken om de zwarte Afrikanen te leiden. Guy komt steeds weer in conflict met Jean Roland (De Munter), beheerder van Somikor, die de Kongolezen nog steeds als slaven behandelt. Roland geniet de bescherming van blanke pater Alexis (Bolders). Deel 3: 1950. Guy moet in Masise een referendum organiseren om na te gaan of de Belgische koning welkom is. Luc en Helene hebben een zoontje en er zijn duidelijk spanningen in hun huwelijk. Pater Alexis wil een nieuwe missie bouwen, maar krijgt tegenwerking van het plaatselijke stamhoofd. Guy ontmoet Anita (Dottermans). Zijn hart staat in vuur en vlam, maar de spanningen met Roland worden steeds heviger. Deel 4: 1953. Roland krijgt een controle van zijn opdrachtgevers die vinden dat zijn goudproductie achteruitgaat. Helene werkt niet langer op de plantage en verveelt zich. Guy krijgt een adjunct in Arthur Claessens (Pas), die hij moet opleiden. Roland wil tot het uiterste gaan om zijn baan zeker te stellen, ook al jaagt hij daarmee de hele gemeenschap tegen hem in het harnas. Helene`s vroegere gevoelens voor Guy komen weer op hoewel Guy inmiddels getrouwd is met Anita. Deel 5: 1955. Helene en Luc raken steeds meer van elkaar vervreemd. Helene verlaat hem en verbergt zich bij Guy en Anita. Roland wil een stuk bos ontginnen, dat heilig is voor de Kongolezen. Guy verzet zich tegen Roland, maar pater Alexis wil niet horen van bijgeloof, wat hem dan weer in conflict brengt met zijn helper pater Crabb[KA1]e (Vermeulen). Guy raakt er steeds meer van overtuigd dat een kolonie tot het verleden behoort. Deel 6: 1957. De autochtonen beginnen zich bewust te worden van hun eigen identiteit. Pater Alexis is tegen de onafhankelijkheid, maar Guy leert hen wat democratie betekent. De eeuwige strijd maakt hem oververmoeid en hij krijgt een aanval van malaria. Dagenlang zweeft hij tussen leven en dood. Claessens weigert om Guy`s aanpak voort te zetten. Deel 7: 1959/1960. Het gezag van de Belgen wordt met de dag kleiner. De zwarte bevolking lappen de wet aan hun laars en negeren de bevelen van gezaghebbers. Opstanden en plunderingen zijn legio. Guy kondigt de noodtoestand af. Zelfs de trouwe Gabri[KA3]el (Rudge) keert zich tegen Guy. De sfeer wordt steeds grimmiger. Na een zwak begin komt de serie met aflevering drie eindelijk tot leven. Aan de hand van de vriendschap tussen de vier hoofdpersonages wordt een treffend beeld gegeven van het leven in Belgisch Kongo, de uitbuiting van de zwarte bevolking door de Belgen en de verschrikkelijke gebeurtenissen die geleid hebben tot de onafhankelijkheid in 1960. De laatste aflevering werd pakkend en schitterend in beeld gebracht. Op enkele schoonheidsfoutjes na zijn de vertolkingen uitstekend. Het scenario, dat gebaseerd is op een aantal authentieke gebeurtenissen, is van de hand van Paul Pourveur, Albert van Hoeck en Pierre De Clercq. Het camerawerk is van Jan Vancaillie, die in Zimbabwe filmde. Stereo.

Gitanes

1997 |

Nederland 1997. Mark de Cloe. Met o.a. Tine Joustra, Roef Ragas en Cleo Dankert.

Korte film van Mark de Cloe op basis van een compositie van Henny Vrienten.

Sur place

1996 | Drama, Experimenteel

Nederland 1996. Drama van Paul Ruven. Met o.a. Sharunas Bartas, Albert Blitz, Timon Moll, Yekaterina Golubeva en Rodney Beddall.

Korte film van Mark de Cloe op basis van een compositie van Henny Vrienten.

Mama's proefkonijn

1996 |

Nederland 1996. Monique van de Ven. Met o.a. Ina van Faassen, Mark Rietman, Olivier Tuinier, Johanna ter Steege en Mirte Kok.

Regiedebuut van Monique van de Ven over een jongen die er op een dag achter komt dat zijn moeder bij haar onderzoek naar oogaandoeningen gebruik maakt van proefdieren. Na zijn schokkende ontdekking gaat hij zijn moeder met andere ogen bekijken. Hij keert zich van haar af en zoekt troost bij zijn vader op het platteland. Uiteindelijk besluit hij een rigoureuze daad te stellen. Samen met een klasgenootje gaat hij naar zijn moeders werkplek en laat alle proefdieren vrij. Als hij de volgende dag verneemt dat de bevrijde dieren het buiten hun kooien niet zullen redden dringt de omvang van zijn actie tot hem door. Hij gaat op zoek naar de weggelopen dieren en besluit een van hen mee te nemen naar `de plek waar alles overleeft'.

Haar

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Wolke Kluppell. Met o.a. Pauline Greidanus, Casper Jansen, Mike Libanon, Kim van Kooten en Olga Zuiderhoek.

Regiedebuut van Monique van de Ven over een jongen die er op een dag achter komt dat zijn moeder bij haar onderzoek naar oogaandoeningen gebruik maakt van proefdieren. Na zijn schokkende ontdekking gaat hij zijn moeder met andere ogen bekijken. Hij keert zich van haar af en zoekt troost bij zijn vader op het platteland. Uiteindelijk besluit hij een rigoureuze daad te stellen. Samen met een klasgenootje gaat hij naar zijn moeders werkplek en laat alle proefdieren vrij. Als hij de volgende dag verneemt dat de bevrijde dieren het buiten hun kooien niet zullen redden dringt de omvang van zijn actie tot hem door. Hij gaat op zoek naar de weggelopen dieren en besluit een van hen mee te nemen naar `de plek waar alles overleeft'.

Groovemasters

1996 | Familiefilm

Nederland 1996. Familiefilm van Brian Meijers. Met o.a. Wil van der Meer, Daan Hugaert en Bruun Kuyt.

Regiedebuut van Monique van de Ven over een jongen die er op een dag achter komt dat zijn moeder bij haar onderzoek naar oogaandoeningen gebruik maakt van proefdieren. Na zijn schokkende ontdekking gaat hij zijn moeder met andere ogen bekijken. Hij keert zich van haar af en zoekt troost bij zijn vader op het platteland. Uiteindelijk besluit hij een rigoureuze daad te stellen. Samen met een klasgenootje gaat hij naar zijn moeders werkplek en laat alle proefdieren vrij. Als hij de volgende dag verneemt dat de bevrijde dieren het buiten hun kooien niet zullen redden dringt de omvang van zijn actie tot hem door. Hij gaat op zoek naar de weggelopen dieren en besluit een van hen mee te nemen naar `de plek waar alles overleeft'.

100 Jaar Nederlandse Cinema

1996 |

Nederland 1996.

Regiedebuut van Monique van de Ven over een jongen die er op een dag achter komt dat zijn moeder bij haar onderzoek naar oogaandoeningen gebruik maakt van proefdieren. Na zijn schokkende ontdekking gaat hij zijn moeder met andere ogen bekijken. Hij keert zich van haar af en zoekt troost bij zijn vader op het platteland. Uiteindelijk besluit hij een rigoureuze daad te stellen. Samen met een klasgenootje gaat hij naar zijn moeders werkplek en laat alle proefdieren vrij. Als hij de volgende dag verneemt dat de bevrijde dieren het buiten hun kooien niet zullen redden dringt de omvang van zijn actie tot hem door. Hij gaat op zoek naar de weggelopen dieren en besluit een van hen mee te nemen naar `de plek waar alles overleeft'.

De Kresj

1995 |

Nederland 1995. Marije Meerman.

Regiedebuut van Monique van de Ven over een jongen die er op een dag achter komt dat zijn moeder bij haar onderzoek naar oogaandoeningen gebruik maakt van proefdieren. Na zijn schokkende ontdekking gaat hij zijn moeder met andere ogen bekijken. Hij keert zich van haar af en zoekt troost bij zijn vader op het platteland. Uiteindelijk besluit hij een rigoureuze daad te stellen. Samen met een klasgenootje gaat hij naar zijn moeders werkplek en laat alle proefdieren vrij. Als hij de volgende dag verneemt dat de bevrijde dieren het buiten hun kooien niet zullen redden dringt de omvang van zijn actie tot hem door. Hij gaat op zoek naar de weggelopen dieren en besluit een van hen mee te nemen naar `de plek waar alles overleeft'.

Buiten het seizoen

1995 |

Nederland 1995. Vivian Pieters. Met o.a. Coby Stunnenberg, Wilke Durand, Ton Kuyl en Edda Barends.

Lucas van Hooven en Marianne Bekkers zijn al zestien jaar samen. Marianne is ongeneeslijk ziek en hoeft eigenlijk niet meer. Tijdens hun verblijf op een waddeneiland merkt Lucas dat Marianne haar medicijnen opspaart om in één keer een eind aan haar leven te maken. Dit leidt tot een conflict tussen de twee, waarna Lucas de beslissing neemt om er dan ook maar uit te stappen. Dat brengt Marianne in een groot dilemma, maar uiteindelijk accepteert ze de wens van Lucas. Dan ontmoeten zij de jonge zwangere Petra Steenman, die problemen heeft met haar veertien jaar oudere vriend en niet weet of ze het kind moet houden.

Max

1994 | Komedie

België 1994. Komedie van Freddy Coppens. Met o.a. Jacques Vermeire, Greet Rouffaer, Danni Heylen, Ianka Fleerackers en Luc Philips.

Max is een sukkel die leeft voor zijn grote passie: Latijns- Amerikaans dansen. Hij wordt verliefd op zijn nieuwe danspartner, die echter problemen krijgt met haar jaloerse ex. Ondermaatse love story, slecht geluid, lelijke beelden en een scenario dat zich voor de zoveelste keer laat inspireren door de onhandige schlemiel. Hoofdrol Vermeire verdient beter.

Josef Roth's Grosse-Welt-Bioskop-Theater

1994 |

1994. Hans Keller.

Max is een sukkel die leeft voor zijn grote passie: Latijns- Amerikaans dansen. Hij wordt verliefd op zijn nieuwe danspartner, die echter problemen krijgt met haar jaloerse ex. Ondermaatse love story, slecht geluid, lelijke beelden en een scenario dat zich voor de zoveelste keer laat inspireren door de onhandige schlemiel. Hoofdrol Vermeire verdient beter.

De nietsnut

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Ab van Ieperen. Met o.a. Pierre Bokma, Willem Nijholt, Marjon Brandsma, Ramses Shaffy en Jacques Bonaffé.

Na een leegte van dertien jaar (ACHTER GLAS uit 1981 en ook al geen meesterwerk) maakte de regisseur deze rolprent gebaseerd op het gelijknamige verhaal van Frans Kellendonk. Samen met van Ieperen schreef hij voor zijn dood in 1990 het scenario voor de film die IDENTIKIT zou gaan heten. Het gaat over een man (Bokma), die nooit van zijn vader (Nijholt in flashbacks) heeft gehouden en hem maar een lul vond. Als zijn vader door een moord in België om het leven komt, besluit hij een kijkje te gaan nemen op de plaats des onheils. Onderweg neemt hij een jonge lifter mee en realiseert zich dat ook zijn leven zonder hoogtepunten, roemloos aan het voorbij trekken is. Hij dist een verhaal op aan de jongen, waaruit zou moeten blijken dat zijn vader een held was. Van Ieperen, die bekend staat om zijn breedvoerige, weinig oorspronkelijke, slaapverwekkende stijl, distantiëerde zich van de film nadat de producent de prent op aanvaardbare lengte sneed. Door de inkorting valt er echter aardig wat weg van de oorspronkelijke opzet: personages op zoek naar een verhaal. Nijholt speelt uitstekend als de vader, Bokma's ingehouden woede is overtuigend, Shaffy is leuk als een rijke oom. Brandsma als de moeder, geeft een sterke monoloog weg. De sleutelrol van de Belgische hoteleigenaar Bonnaffé, die zijn lodderoog laat vallen voor zowel de moeder als de zoon, is duister. We zullen het dan allemaal maar aan de bizarre montage en de weggeknipte start en finale wijten. Geproduceerd met de NOS.

Part Time God

1993 |

1993. Paul Cohen.

Na een leegte van dertien jaar (ACHTER GLAS uit 1981 en ook al geen meesterwerk) maakte de regisseur deze rolprent gebaseerd op het gelijknamige verhaal van Frans Kellendonk. Samen met van Ieperen schreef hij voor zijn dood in 1990 het scenario voor de film die IDENTIKIT zou gaan heten. Het gaat over een man (Bokma), die nooit van zijn vader (Nijholt in flashbacks) heeft gehouden en hem maar een lul vond. Als zijn vader door een moord in België om het leven komt, besluit hij een kijkje te gaan nemen op de plaats des onheils. Onderweg neemt hij een jonge lifter mee en realiseert zich dat ook zijn leven zonder hoogtepunten, roemloos aan het voorbij trekken is. Hij dist een verhaal op aan de jongen, waaruit zou moeten blijken dat zijn vader een held was. Van Ieperen, die bekend staat om zijn breedvoerige, weinig oorspronkelijke, slaapverwekkende stijl, distantiëerde zich van de film nadat de producent de prent op aanvaardbare lengte sneed. Door de inkorting valt er echter aardig wat weg van de oorspronkelijke opzet: personages op zoek naar een verhaal. Nijholt speelt uitstekend als de vader, Bokma's ingehouden woede is overtuigend, Shaffy is leuk als een rijke oom. Brandsma als de moeder, geeft een sterke monoloog weg. De sleutelrol van de Belgische hoteleigenaar Bonnaffé, die zijn lodderoog laat vallen voor zowel de moeder als de zoon, is duister. We zullen het dan allemaal maar aan de bizarre montage en de weggeknipte start en finale wijten. Geproduceerd met de NOS.

Oeroeg

1993 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Nederland 1993. Drama van Hans Hylkema. Met o.a. Rik Launspach, Martin Schwab, Jeroen Krabbé, Joris Putman en Marjon Brandsma.

'Oeroeg was mijn vriend', zo begon Hella S. Haasse's in 1948 verschenen novelle, waarin ze de vriendschap beschreef tussen Johan, zoon van een Nederlandse plantage-eigenaar en de Indonesische Oeroeg, zoon van een opzichter. Als kinderen waren ze onafscheidelijk, maar wanneer Johan tijdens de politionele acties in Batavia terugkeert blijkt hoeveel er is veranderd. Hans Hylkema verfilmde het verhaal in een tijd dat dit hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis nog zeer gevoelig lag: des te symbolischer de aanwezigheid destijds van Beatrix bij de première. Rik Launspach kreeg een Gouden Kalf voor zijn rol.

De Uitvinding van Amerika - De Resten van Utopia

1993 |

1993. Hans Keller.

'Oeroeg was mijn vriend', zo begon Hella S. Haasse's in 1948 verschenen novelle, waarin ze de vriendschap beschreef tussen Johan, zoon van een Nederlandse plantage-eigenaar en de Indonesische Oeroeg, zoon van een opzichter. Als kinderen waren ze onafscheidelijk, maar wanneer Johan tijdens de politionele acties in Batavia terugkeert blijkt hoeveel er is veranderd. Hans Hylkema verfilmde het verhaal in een tijd dat dit hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis nog zeer gevoelig lag: des te symbolischer de aanwezigheid destijds van Beatrix bij de première. Rik Launspach kreeg een Gouden Kalf voor zijn rol.

Favoriete schrijvers-Getuigenis

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Ike Bertels.

'Oeroeg was mijn vriend', zo begon Hella S. Haasse's in 1948 verschenen novelle, waarin ze de vriendschap beschreef tussen Johan, zoon van een Nederlandse plantage-eigenaar en de Indonesische Oeroeg, zoon van een opzichter. Als kinderen waren ze onafscheidelijk, maar wanneer Johan tijdens de politionele acties in Batavia terugkeert blijkt hoeveel er is veranderd. Hans Hylkema verfilmde het verhaal in een tijd dat dit hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis nog zeer gevoelig lag: des te symbolischer de aanwezigheid destijds van Beatrix bij de première. Rik Launspach kreeg een Gouden Kalf voor zijn rol.

De drie beste dingen in het leven

1992 | Komedie

Nederland 1992. Komedie van Ger Poppelaars. Met o.a. Loes Wouterson, Jack Wouterse, Victor Löw, Gerard Thoolen en Gijs Scholten van Aschat.

De film is een poging het levensgevoel van midden-dertigers weer te geven. Sacha, een violiste, verlegt de waarden, die ze tot dan toe in het leven gevonden heeft, als ze de `vrije jongens` Caspar en Maarten (Löw en Wouterse) ontmoet. Zij geeft haar net-burgerlijke verloofde Ben de bons en stippelt voor zichzelf een nieuwe route uit, onder invloed van het tweetal en nog een mysterieuze figuur. Debuutregisseur Poppelaars gaat als scenarioschrijver uit van het idee: 'Wat verbindt mensen? Het feit dat ze allemaal alleen zijn.' Camerawerk van Lex Wertwijn.

De gulle minnaar

1990 | Komedie

Nederland 1990. Komedie van Mady Saks. Met o.a. Peter Faber, Mariska van Kolck, Sylvia Millecam, Lieneke le Roux en Ella van Drumpt.

Op twee romans van Marjan Berk gebaseerde komedie over een vlotte tekenaar met liefdesproblemen. Hij is verliefd maar wordt nagezeten door vroegere minnaressen. De film, geproduceerd door Rob Houwer en met muziek van Henny Vrienten, verdween destijds na een week uit de bioscoop. De uitgebreide cast bevat bekendheden als Ursul de Geer, Joop Braakhekke en Jan Lenferink.

De Sprong naar het Zuiden

1990 |

Nederland 1990. Hans Keller.

Op twee romans van Marjan Berk gebaseerde komedie over een vlotte tekenaar met liefdesproblemen. Hij is verliefd maar wordt nagezeten door vroegere minnaressen. De film, geproduceerd door Rob Houwer en met muziek van Henny Vrienten, verdween destijds na een week uit de bioscoop. De uitgebreide cast bevat bekendheden als Ursul de Geer, Joop Braakhekke en Jan Lenferink.

Jan Rap en z'n maat

1989 | Drama

Nederland 1989. Drama van Ine Schenkkan. Met o.a. Jasperine de Jong, Heidi Arts, Paul de Leeuw, John Leddy en Dora van der Groen.

Lang verwachte maar lang niet altijd even geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Yvonne Keuls over een opvanghuis voor adolescenten waar de hulpverleners geconfronteerd worden met gevallen van verkrachting, incest, diefstal, verslaving en ongewenste zwangerschap. Ondanks ruzies en uit de hand lopende situaties ontstaat onder de bewoners een vorm van solidariteit en lotsverbondenheid. Schenkkan faalt in haar pogingen luim en ernst met elkaar te verzoenen. Positief zijn het hoge tempo, de overtuigende vertolkingen en de geestdrift van de jonge cast: Arens steelt de show als introvert punkertje dat lief en leed deelt met een konijn.

Een Geschiedenis van de toekomst

1989 |

Nederland 1989. Hans Keller.

Lang verwachte maar lang niet altijd even geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Yvonne Keuls over een opvanghuis voor adolescenten waar de hulpverleners geconfronteerd worden met gevallen van verkrachting, incest, diefstal, verslaving en ongewenste zwangerschap. Ondanks ruzies en uit de hand lopende situaties ontstaat onder de bewoners een vorm van solidariteit en lotsverbondenheid. Schenkkan faalt in haar pogingen luim en ernst met elkaar te verzoenen. Positief zijn het hoge tempo, de overtuigende vertolkingen en de geestdrift van de jonge cast: Arens steelt de show als introvert punkertje dat lief en leed deelt met een konijn.

Spoorloos

1988 | Thriller, Horror

Nederland/Frankrijk 1988. Thriller van George Sluizer. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Gene Bervoets, Johanna ter Steege, Bernadette Le Saché en Gwen Eckhaus.

Klassieker van eigen bodem, gebaseerd op Tim Krabbé's Het Gouden Ei, over een jong stel dat onderweg naar hun vakantiebestemming in Frankrijk plotseling pech krijgt. Aangekomen bij een tankstation verdwijnt de vrouw, waarna zich een jarenlange zoekactie door haar vriend ontvouwt. Misschien wel het beste wat in Nederland ooit op thrillergebied is gemaakt. Stukken beter ook dan de Hollywood-remake die Sluizer vijf jaar later zelf regisseerde, en waarin de onvergetelijke, gruwelijke slotakte voor het Amerikaanse publiek werd aangepast.

In de schaduw van de overwinning

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1986. Oorlogsfilm van Ate de Jong. Met o.a. Jeroen Krabbé, Edwin de Vries, Linda van Dyck, Marieke van der Pol en Rijk de Gooyer.

Krabbé, De Vries, Van Dyck, Rijk de Gooyer, daar zijn ze allemaal weer in de zoveelste Hollandse oorlogsfilm. Kunstenaar Krabbé krijgt de leiding over het verzet (en krijgt als stoere verzetsstrijder ook precies die dingen te doen die je in dit soort films van stoere verzetsstrijders mag verwachten), terwijl De Vries zijn grote denkraam heeft gericht op het redden van honderden joden. Heel af en toe spannend, maar meestal dus niet. In de beste momenten is te zien met welk talent Ate de Jong later zoveel geld verdiende in Hollywood (Highway to Hell, Drop Dead Fred).

De prooi

1985 | Thriller

Nederland 1985. Thriller van Vivian Pieters. Met o.a. Maayke Bouten, Johan Leysen, Marlous Fluitsma, Erik de Vries en Wim Bary.

Nogal tamme thriller met pittige debutante Bouten als een meisje dat na de mysterieuze dood van haar moeder van politie- inspecteur Leysen verneemt dat haar moeder nooit zwanger is geweest en bijgevolg niet haar echte moeder geweest kan zijn. Bovendien blijken de moordenaars het nu ook op haar te hebben gemunt. Bij uitblijvend resultaat over de zaak gaat ze dan maar zelf op een lang slepend onderzoek uit. De film begint veelbelovend, maar verwatert al snel tot een flauwe wie-is-de- dader met een teleurstellende ontknoping. Technisch is de film af, en Bouten is een aangename ontdekking, maar dat belet niet dat de vonk zelden of niet overslaat. Niet echt slecht, maar gewoon niet goed genoeg. Scenario van regisseuse Pieters en Ton Ruys naar de roman van Catherine Aird Henrietta Who?. Camerawerk van Peter Brugman.

Beyond the Rocks

1922 | Zwijgende film, Romantisch drama

Verenigde Staten 1922. Zwijgende film van Sam Wood. Met o.a. Rudolph Valentino, Gloria Swanson, Edythe Chapman en Alec B. Francis.

Melodrama met Hollywoodlegendes Rudolph Valentino en Gloria Swanson - de Johnny Depp en Scarlett Johansson van hun tijd. Swanson speelt Theodora Fitzgerald, de dochter van een verarmde aristocraat. Valentino is de beminnelijk graaf Hector Bracondale, een man die oneindig interessanter is dan de oude miljonair met wie Theodora omwille van haar vader is getrouwd. Filmhistorici zijn decennia lang op zoek geweest naar de klassieker totdat het Filmmuseum tweeduizend filmblikken in handen kreeg uit een nalatenschap. Restaurateurs hebben van alle losse delen een, volgens het Filmmuseum, unieke kopie gemaakt. Henny Vrienten maakte een nieuwe geluidsband, inclusief alle effecten.

Het geheim van Delft

1917 | Drama, Zwijgende film

Nederland 1917. Drama van Maurits Binger. Met o.a. Louis H. Chrispijn, Annie Bos, Lily Bouwmeester en Jan van Dommelen.

Pas in 1994 teruggevonden Nederlandse speelfilm in vier bedrijven uit 1917. Een meesterknecht in een aardewerkfabriek vindt een nieuwe procédé uit voor het beschilderen van porselein. Zijn neef probeert hem het geheim afhandig te maken, onder meer door zijn zuster het hof te maken. De film eindigt in een voor die tijd spectaculaire achtervolging, en de zus van de meesterknecht maakt een onvrijwillige tocht op de wieken van een veertig meter hoge molen. Het geheim, het nieuwe procédé, wordt uiteindelijk in een happy end gered. Binger draaide deze film voor zijn Hollandia-Filmfabriek in Haarlem.

op televisie
3 uitzendingen

Datum
Zender
Tijd
dinsdag 26 december
NPO 3
09:00 - 10:45

Pietje Bell (2002) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 25 december
NPO 3
09:00 - 10:45

Kruimeltje (1999) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
zondag 24 december
NPO 3
09:00 - 10:55

Reageer