Jacques Charrier: cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Les Soleils de l'Ile de Pâques

1973 | Sciencefiction, Komedie

Brazilië​/​​Frankrijk 1973. Sciencefiction van Pierre Kast. Met o.a. Norma Bengell, Françoise Brion, Jacques Charrier, Maurice Garrel en Marcello Romo.

Drie mannen en drie vrouwen krijgen onafhankelijk van elkaar hallucinaties over Paaseiland en willen daarheen. Ze herkennen woordeloos in elkaar verwante zielen en ondernemen samen met een sceptische psychiater de reis en worden op het eiland opgewacht door wezens van een andere planeet. Alleen de psychiater durft de confrontatie aan. Deze merkwaardige science-fictionfilm werkt bijna uitsluitend met suggestie en niet met ingewikkelde trucage en legt vooral het accent op het innerlijk groeiproces van het zestal. Ongewoon fraaie locaties.

Les Volets clos

1972 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1972. Komedie van Jean-Claude Brialy. Met o.a. Marie Bell, Jacques Charrier, Cathérine Rouvel, Suzanne Flon en Ginette Leclerc.

Een jonge zeeman duikt als deserteur voorlopig onder in Bretons havenbordeel, in werkelijkheid een smoes om gratis en langdurig van hun gastvrijheid te profiteren. Brialy geeft een reeks oude actrices come-back rollen, maar de potsierlijke make- up en kleding doen de film eruit zien als een travestietenshow in plaats van een nostalgische sfeertekening à la Max Ophüls.

Le Plus vieux métier du monde

1971 | Komedie, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1971. Komedie van Franco Indovina, Mauro Bolognini, Philippe de Broca, Michael Pfleghar en Claude Autant-Lara. Met o.a. Michèle Mercier, Enrico Maria Salerno, Hiram Keller, Elsa Martinelli en Gastone Moschin.

Episodenfilm over prostitutie. I. De oertijd. II. Het Romeinse keizerrijk. III. De Franse revolutie. IV. De Belle Epoque. V. De tegenwoordige tijd. VI. Een gecomputeriseerde toekomst. De charme en (voorzover aanwezig) het talent van de actrices is verspild aan de fantasieloze scenario`s, die navenant lusteloos in beeld zijn gebracht. De Broca`s episode met Moreau als Mimi Guillotine, die haar attracties combineert met het uitzicht op de onthoofdingen, is nog wel aardig, terwijl Godards filosofische SF interessant voortborduurt op zijn ALPHAVILLE (maar tijdens de bioscooproulatie werd de film meestal gecoupeerd). De scenario's zijn van Daniel Boulanger, André Tabet, Jean-Luc Godard, Ennio Flaiano, Jean Aurenche, Georges- André Tabet en Michel Legrand.

Sirocco d'Hiver

1969 | Drama

Hongarije​/​​Frankrijk 1969. Drama van Miklos Jancso. Met o.a. Jacques Charrier, Marina Vlady, Ewa Swann, Jozef Madaras en Philippe March.

Minder spektakel en meer verhaal dan in films van Jancso gebruikelijk is. Een revolutionair wordt door zijn kameraden gedood om symbool te worden voor een zaak waarin hij zelf niet meer geloofde. Het scenario - van regisseurs Francis Girod en Jacques Rouffio - blijft door de vormgeving nogal ondoorzichtig, maar de film intrigeert al van een afstand.

Money, Money

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van José Varela. Met o.a. Jacques Charrier, Adriana Bogdan en Nella Bielsky.

Raoul werkt voor een architect die hem niet goed betaalt. Hij en zijn vrouw zitten ermee dat ze niet het leven kunnen leiden dat ze willen. Zodoende kopen ze flink op krediet en schrijven ze ongedekte cheques uit. De teloorgang zet zich voort met steeds twijfelachtigere trucs, wat uiteraard slecht afloopt. Een wrange zedenkomedie en een kritische schets van de consumptiemaatschappij. Schitterend spel van Charrier als Raoul. Helaas waren de twee volgende films van deze regisseur zulke fiasco`s (de tweede kwam niet eens in roulatie) dat hij in 1971 al zijn ambities liet varen en onder het pseudoniem Billy Friedmaker in de porno dook: alweer zo'n zelfmoordenaar!

Les créatures

1966 | Drama, Experimenteel

Zweden​/​​Frankrijk 1966. Drama van Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Catherine Deneuve, Eva Dahlbeck, Jacques Charrier en Nino Castelnuovo.

Een schrijver wiens vrouw, die niet kan spreken, zwanger is, probeert mensen uit zijn omgeving tot personages van een nieuwe roman te maken, maar hun leven onttrekt zich telkens aan het door zijn fantasie uitgestippelde traject. De vrouw krijgt tijdens de bevalling haar spraak terug. Deze zowel pretentieuze als onnozele meditatie over zwangerschap blijft ondanks de fraaie beelden een wezenloos pionnenspel. Aardig om te zien is hoe anders de Zweedse Dahlbeck acteert in Franse regie. Scenario van Varda, montage van Jeanine Verneau en camerawerk van Willy Kurant.

Marie Soleil

1964 | Drama, Komedie

Frankrijk 1964. Drama van Antoine Bourseiller. Met o.a. Danièle Delorme, Jacques Charrier, Michel Piccoli, Chantal Darget en Roger Blin.

Een ambitieuze jonge ingenieur wordt aan de Côte d'Azur verliefd op een derderangs nachtclubartieste die al heel wat minnaars heeft gehad. Om zijn bestwil zal ze een einde aan de verhouding maken. Het simpele bijna banale gegeven krijgt overtuigingskracht door de regie van de als filmer debuterende theaterman Bourseiller en een verrassend vitale titelrol van Delorme, ietwat gemodelleerd naar Monroe in BUS STOP. Goed tegenspel van Charrier als een droogkloot in verwarring. Ex-echtgenote Brigitte Bardot heeft een gastrolletje.

La Bonne occase

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Michel Drach. Met o.a. Francis Blanche, Claude Brasseur, Jacques Charrier, Darry Cowl en Edwige Feuillère.

Tweedehands DS wisselt voortdurend van eigenaar en is decor en aanleiding voor reeks van komische sketches. Cabaretachtige humor wisselt per sc[KA2]ene van toon en niveau (tien scenarioschrijvers), maar film heeft in elk geval tempo en laat naast overbekende komieken niet in dit genre gespecialiseerde acteurs zien met soms verrassend resultaat.

Anatomy Of A Marriage

1964 |

1964. André Cayatte. Met o.a. Georges Rivière, Jacques Charrier en Marie-José Nat.

Tweedehands DS wisselt voortdurend van eigenaar en is decor en aanleiding voor reeks van komische sketches. Cabaretachtige humor wisselt per sc[KA2]ene van toon en niveau (tien scenarioschrijvers), maar film heeft in elk geval tempo en laat naast overbekende komieken niet in dit genre gespecialiseerde acteurs zien met soms verrassend resultaat.

La Vie conjugale

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van André Cayatte. Met o.a. Jacques Charrier, Marie-José Nat, Michel Subor, Macha Méril en Gianni Esposito.

Het verhaal van een mislukkend huwelijk in twee afzonderlijke films, vanuit de visie van de man Jean-Marc en vanuit de vrouw Françoise. De op papier interessante opzet faalt door de eenzijdigheid per deel. De vrouw is materialistisch ingesteld en heeft langs die weg een en ander bereikt en bedriegt hem uit armzalige oppervlakkigheid met mondaine heren, ofwel; de man is een verwende slappeling die zich niet door de vrouw laat stimuleren en een ongerechtvaardigd ziekelijke jaloezie ontwikkelt. De wisselwerking tussen beide visies functioneert niet door gebrek aan de èchte raakvlakken en de echtelieden hebben zo weinig zelfkritiek dat de interesse voor hen snel verslapt. Het Jean-Marc-deel is het boeiendst van de twee.

Carmen di Trastevere

1963 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. Giovanna Ralli, Jacques Charrier, Dante di Paolo, Lino Ventura en Fiorenzo Fiorentini.

Een politie-agent wordt verliefd op de jonge vrouw van een bendeleider en geeft om haar zijn carrière op. Hij geeft zijn informatie door aan de misdadigers, maar hun beraamde plan mislukt. Ondertussen is Carmen er vandoor met een motorkampioen. Gallone is specialist in operaverfilming, maar vertelt Bizets Carmen zònder muziek wat niet gecompenseerd wordt door de eigentijdse situering. Ralli is in de titelrol temperamentvol genoeg, haar tegenspelers weten echter geen raad met hun veronderstelde passies.

L'oeil du malin

1962 | Drama, Thriller

Frankrijk 1962. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jacques Charrier, Stéphane Audran, Walter Reyer, Daniel Boulanger en Michael Munzer.

Een journalist die als kroniekschrijver naar Beieren is overgeplaatst, wordt jaloers op het professioneel- en prive-geluk van een succesvol auteur die met een Francaise getrouwd is. Hij probeert door chantage via overspel de vrouw voor zichzelf te winnen, maar bereikt ermee dat ze door haar man wordt vermoord. De simpele verhaalstructuur die vooruitloopt op Chabrols beroemde films van tien jaar later geeft alle ruimte aan de complexe uitdieping van de personages, maar onderscheidt zich van al zijn andere films door de consequente vertelling vanuit de subjectiviteit van Charrier als journalist. De destijds geflopte film was zijn tijd vooruit, wat hem nu bij het (her-)zien des te interessanter maakt.

Tiro al piccione

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1961. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Jacques Charrier, Elenora Rossi-Drago, Francisco Rabal, Sergio Fantoni en Carlo d' Angelo.

Na het uitroepen van de fascistische republiek van Sal[KA2]o wordt een 20-jarige onverwacht voor het leger opgeroepen. De ervaringen die hij daar opdoet maken hem verbitterd. Terwijl zijn vrienden vluchten of deserteren omdat zij de nederlaag voorzien, blijft hij doorvechten tot hij de laatste overlevende is in een uiteindelijk treffen met de partizanen. Bardots ex-echtgenoot (die de good-will van de Fransen verloor door vroegtijdig ontslag te nemen uit militaire dienst wegens overgevoeligheid) geeft zijn anderssoortige rol opmerkelijke overtuigingskracht mee in een geslaagde, maar niet zeer oorspronkelijke debuutfilm.

La Belle Américaine

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Robert Dhéry. Met o.a. Robert Dhéry, Alfred Adam, Colette Brosset, Jean Carmet en Jacques Charrier.

De opbrengst van de verkoop van een luxe auto van een overleden bankier moet naar zijn minnares gaan, dus verkoopt de weduwe hem voor een spotprijsje aan een arbeidersechtpaar dat door onderhouds- en brandstofkosten van de wagen hun bestaan en dat in hun wijk drastisch veranderd ziet. De meestgeslaagde komedie van Dhéry met zóveel gags dat het gebrek aan oorspronkelijkheid van de meeste niet meer opvalt. In de grote, goedgehumeurde rolbezetting trok De Funès in zijn dubbelrol voor het eerst echt de aandacht. Scenario van de regisseur en Pierre Tchernia.

L' Affaire d'une nuit

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Pascale Petit, Roger Hanin, Pierre Mondy, Claude Piéplu en Micheline Luccioni.

Een echtpaar - waarvan de kokette vrouw de echtgenoot maar een sul vindt - ontmoet tijdens een bezoek aan Parijs een oude schoolvriend van de man, met wie de vrouw tot elke prijs een slippertje wil maken, al is het resultaat, dat ze haar wederhelft eindelijk gaat waarderen. Dit simpele gegeven kreeg een gedetailleerde uitwerking met spitse cynische dialogen, maar behalve de goedmoedige Mondy doen de acteurs daar geen recht aan. Gastrollen van Brigitte Bardot en Jacques Charrier in de restaurantscène.

Les Dragueurs

1959 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1959. Drama van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jacques Charrier, Charles Aznavour, Anouk Aimée, Nicole Berger en Estella Blain.

Door de wol geverfde vrouwenjager neemt schuchtere kennis op sleeptouw bij een avond versierpogingen, hoewel beiden de romantische hoop koesteren 'de ware' te ontmoeten. Al hun pogingen lopen in elk opzicht teleurstellend uit. Debutant Mocky haakt in op filmmode van 'losbandige jeugd', om in snel tempo reeks mooie of interessante actrices voor de camera te halen. Film laat katterig gevoel na, minder door strekking van scenario als om ongebruikt laten van alle talent. Vooral rol van Aimée met houten been is regelrechte aanfluiting.

La Main chaude

1959 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1959. Drama van Gérard Oury. Met o.a. Jacques Charrier, Macha Méril, Franca Bettoja, Paulette Dubost en Alfred Adam.

Een vrouw van middelbare leeftijd geeft haar spaarduitjes aan haar vriend om de studie van zijn zoon te bekostigen, maar in plaats daarvan geeft hij ze aan zijn doortrapte jonge minnares, die voor haar profiterende vriendje een scooter koopt en zich daarmee ook weer in de nesten werkt. Dit regiedebuut van acteur Oury heeft een scenario vol kettingreacties die in de weinig strakke vormgeving elkaar niet onontkoombaar opvolgen. De rol van de intrigante - die voor Brigitte Bardot geschreven was - was Mérils filmdebuut.

Babette s'en va-t-en guerre

1959 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Hannes Messemer, Ronald Howard, Yves Vincent, Jacques Hilling en Mona Goya.

Naïef boerenmeisje belandt min of meer per ongeluk bij uitbreken van WO II in Engeland en wordt werkster op Frans hoofdkwartier aldaar. Hoofd van geheime dienst constateert opvallende gelijkenis met ex-geliefde van Duitse generaal en stuurt haar als spionne terug naar Frankrijk. Wens van Bardot om film zonder sex resulteerde in vermakelijke, hoewel lang uitgesponnen spionage-komedie die gestolen wordt door ironisch flegma van Messemer als generaal en karikaturale Schmiere van Blanche als andere nazi-officier.

Les tricheurs

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Pascale Petit, Jacques Charrier, Laurent Terzieff, Andréa Parisy en Roland Lesaffre.

Een na[KA3]ieve student uit een bourgeois-milieu komt in contact met losgeslagen Saint-Germain-des-Pr[KA2]es-jongeren, die zich laten manipuleren door hun cynische aanvoerder. Hij laat zich inpalmen door een blas[KA1]e rijkeluisdochter, maar wordt oprecht verliefd op een volksmeisje dat in dit milieu een amorele houding probeert op te houden. De gedwongen ontkenning van ware gevoelens leidt tot een tragedie (zelfmoord). Deze destijds geruchtmakende en zeer succesvolle film is nu volkomen gedateerd door een moraliserende 'bejaardenvisie' op de jeugd, die leidde tot melodramatische buitensporigheden in het verhaal. In Carné's voordeel moet worden gesteld dat beide hoofdrolspeelsters sindsdien nooit beter zijn geweest.