Gisèle Casadesus

1914 Acteur

Gisèle Casadesus (1914) is acteur.
Er zijn 18 films gevonden.

La tête en friche

2010 | Drama, Komedie

Frankrijk 2010. Drama van Jean Becker. Met o.a. Gérard Depardieu, Gisèle Casadesus, Maurane, Patrick Bouchitey en Jean-François Stévenin.

De vriendelijke dikkerd Germain (Depardieu) leidt een simpel bestaan op het Franse platteland. Hij is zo goed als analfabeet, maar daar komt verandering in wanneer hij in een parkje de 95-jarige kinderloze vrouw Margueritte (Casadesus) ontmoet. Zij introduceert hem in de wondere wereld van (Franse) literatuur. Doordat hij gaat lezen gaan er nieuwe werelden voor hem open. Becker schetst een nogal zoet verhaal dat zonder het prima spel van Depardieu en vooral Casadesus het glazuur van de tanden zou laten springen. Een mooie film voor wie daar tegen kan.

Aïe

2000 | Romantiek, Komedie, Fantasy

Frankrijk 2000. Romantiek van Sophie Fillières. Met o.a. André Dussollier, Hélène Fillières, Emmanuelle Devos, Anne Le Ny en Lucienne Hamon.

Robert (Dussollier) is rond de vijftig. Hij lijdt aan allerlei neuroses en complexen en is daarom nog steeds niet getrouwd. Hij eet liever bij zijn vader (Pascal) en moeder (Casadesus) en blijft dan uit angst voor het donker bij hen slapen. Zijn zus Marie (Le Ny) sleept hem mee naar de kraamafdeling van het ziekenhuis om hem te laten kennismaken met Claire (Devos) die juist bevallen is van een baby. Ze hoopt hem te koppelen, want Marie heeft een verhouding met de vader. Marie wist niet dat Robert en Claire elkaar kenden en dat ze een inmiddels uitgedoofde relatie hadden. In een restaurant trekt Robert de stoute schoenen aan als hij Marie-Pierre (H[KA1]el[KA2]ene Filli[KA2]eres) ziet. Zij is de serveerster, die net aan haar lunchpauze is begonnen. Robert spreekt haar op onhandige wijze aan, maar haar reactie is overrompelend: ze wil hem best gelukkig maken en ze stelt hem voor om een romantische affaire te hebben. Ze heeft de bijnaam A[KA3]ie. Ze kotst regelmatig en ruikt daarna uit haar mond. Dan heeft Robert het wel weer gehad. Ze belanden evenwel onafhankelijk en na elkaar, onaangekondigd in Claire`s woning en moeten zich samen verstoppen in een grote kast als Claire`s vriend thuiskomt. Ze hervatten de afgebroken weg en als zij Robert mee naar huis neemt, stelt ze hem voor aan haar vader (Rimoux) en moeder (Hamon), die even idioot zijn als de ouders van Robert. Ze eindigen samen in bed. A[KA3]ie en haar ouders zijn van buitenaardse afkomst, maar hun planeet lijkt bijna als twee druppels op onze goede oude aarde (de grote vakantie is in juni in plaats van augustus, maar die vlieger gaat eigenlijk alleen maar op voor Frankrijk). Het scenario van regisseuse Sophie Filli[KA2]eres mag beslist origineel genoemd worden. Het bestaat uit grappige, losse dialogen die tot een bepaalde samenhang zijn gebracht. De rollen, met name Dussollier en H[KA1]el[KA2]ene Filli[KA2]eres (de zuster van regisseuse Sophie) zijn aardig en het resultaat is een aparte maar onderhoudende film, die goed is voor menige brede glimlach. Helaas is het einde teleurstellend. De rolprent werd vijf dagen achtereen vertoond in de Screening Room in New York en leverde slechts 660 dollar op - een forse tegenvalller voor een miljoenenstad. Wie in Amerika een film uitbrengt moet hem laten indubben, over een reclamebudget van ettelijke miljoenen dollars beschikken, en hem in veel zalen tegelijk laten uitkomen, hetgeen zeer kostbaar is omdat je een evenredig aantal zeer kostbare kopieën moet laten vervaardigen. Het camerawerk is van Christophe Pollock.

Les enfants du marais

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Jean Becker. Met o.a. Jacques Villeret, Jacques Gamblin, André Dussollier, Michel Serrault en Isabelle Carré.

Riton (Villeret) en Garris (Gamblin) wonen bij een moerassig meer. Riton heeft drie kinderen uit een gestrand huwelijk. Hij is liever lui dan moe en hij drinkt zijn verdriet graag weg met een glas rode wijn. Garris is een vriendelijke vent die Riton regelmatig op sleeptouw neemt om een grijpstuiver te verdienen met kleine jobs zoals het zoeken van slakken, het vangen van kikkers of het plukken van lelietjes van dale als de eerste mei nadert. Twee maten uit de stad, Amed[KA1]ee (Dussollier) en P[KA1]ep[KA1]e (Serrault), komen regelmatig op bezoek. We krijgen een reeks onsamenhangende fragmenten te zien die met een dun verhaallijntje aan elkaar gelijmd zijn. Becker roept bij de kijker nogal nadrukkelijk het verlangen op naar een tijdperk, dat nooit bestaan heeft. Het lijkt wel een verhaal van een opa die zijn kleinkinderen vertelt over lang vervlogen, betere tijden, terwijl wij dondersgoed weten dat het niet waar is. Het spel valt tegen en uitsluitend Gamblin is geloofwaardig. Villeret beperkt zich tot zijn eeuwige potsenmakerij. Het resultaat is oubollige cinema waarop niemand zit te wachten. Het scenario is van Sébastien Japrisot naar de roman van Georges Montforez. Het camerawerk van Jean-Marie Dreujou bevat mooie natuuropnames. Panavision. Dolby Stereo.

J'ai rendez-vous avec vous

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Laurent Heynemann. Met o.a. Mireille Darc, François Berléand, Didier Flamant, Gérard Sety en Gisèle Casadesus.

Agn[KA2]es (Darc) is presentatrice van het programma [KL]Rendez-vous[KLE]. Tijdens een rechtstreekse uitzending wordt ze aangeklampt door een oude man, Pierre Leduc (Sety). Deze lijdt aan kanker en voelt zijn einde naderen. Hij smeekt haar zijn dochter op te sporen die op het eind van WOII spoorloos verdwenen is. Samen met haar producer Serge (Berléand) besluit Agnès de man te helpen. De kijkers werken gewillig mee en de uitzending haalt recordcijfers. Dan ontdekt Agnès dat de man die zich voor Leduc uitgeeft een beruchte oorlogsmisdadiger was die zijn identiteit veranderde in deze van een weerstander die hij vermoordde. Aangrijpend drama over het dilemma van een presentatrice die voor zich moet uitmaken of ze een collaborateur moet helpen, terwijl de ouders van haar man gedeporteerd werden. Sterke rol van Darc maakt de film zeker bekijkenswaardig. Scenario is van Frédéric Krivine. Achter de camera stond Dominique Brabant.

8ème district : Père et fils

1996 | Misdaad

Frankrijk 1996. Misdaad van Klaus Biederman. Met o.a. Jean-François Stévenin, Anthony Delon, Nathalie Roussel, Alexis Derlon en Emmanuelle Meyssignac.

Politieman Valence (Delon) heeft voor de eerste maal op een mens geschoten. Ook al was het zelfverdediging toch kan Valence niet overweg met zijn emoties, zeker niet nadat hij te weten komt dat het slachtoffer vader was van een gehandicapt kind. Tot uiteindelijk blijkt dat het niet zijn kogel was die de man doodde, maar het beademingsapparaat van het hospitaal waar hij verzorgd werd blijkt gesaboteerd. De zaak verandert in moord met voorbedachtheid en Valence wil tot op het bot gaan, samen met zijn partners Molina (St[KA1]evenin) en Betty (Roussel). Doordeweekse politiefilm met de nodige spanning en mysterieuze personages. De eerste film van een nieuwe reeks met stereotiepe rollen die naar behoren ingevuld worden door vooral Stévenin. Zoon Delon heeft het talent van papa niet geërfd. Eric Kristy schreef het routine-scenario. Fotografie van Mark Lennard. Stereo.

Lise ou l'affabulatrice

1994 | Komedie, Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk 1994. Komedie van Marcel Bluwal. Met o.a. Florence Darel, Danièle Lebrun, Gisèle Casadesus, Eric Dufay en Sophie Artur.

Wenen 1938. Lise (Darel) is achttien jaar en heeft joodse grootouders. Kort voor de Anschluss gaat ze naar Parijs, waar ze werk vindt als verkoopster in een kledingzaak. Om zich te beschermen tegen toenaderingspogingen van mannen uit haar omgeving verzint ze een fictieve minnaar, een luchtmachtkapitein. Wat begint als een leugentje om bestwil, heeft weldra een verregaande invloed op haar leven. Een lieve, sympathieke, sentimentele dramatische komedie met een schitterende rol van Darel, die moeiteloos de hele film domineert. Mooie decors, fraaie kleding en een sterke sfeer. Het scenario is van regisseur Bluwal en Béatrice Rubinstein naar haar autobiografie. Het camerawerk is van Jean Monsigny. 16/9.

Maigret et les témoins récalcitrants

1993 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/België/Zwitserland 1993. Misdaad van Michel Sibra. Met o.a. Bruno Cremer, Jean-Claude Frissung, Eric Prat, Marc Duret en Denise Chalem.

De directeur van een verouderde en niet erg rendabele koekjesfabriek wordt vermoord aangetroffen op zijn kamer in het pension van de familie Ivry. Commissaris Maigret (Cremer) wordt maar koeltjes ontvangen door Armand (Pajot), de broer van het slachtoffer. In het huis heerst een vreemde, haast irreële sfeer. Niemand houdt zich met het stoffelijke overschot bezig, iedereen houdt zijn mond en gedraagt zich verdacht defensief. Aanvankelijk wijst een en ander erop dat diefstal de oorzaak van de misdaad zou zijn. Maigret komt er uiteindelijk achter wie er belang bij had om een bijna failliete oude baas te bestelen. Naar het gelijknamige, niet eerder verfilmde boek van Georges Simenon uit 1959. Het scenario is van Christian Rullier, die ook de dialogen schreef en regisseur Sibra.

Un été d'orages

1989 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Charlotte Brandstrom. Met o.a. Judith Godrèche, Stanislas Carré de Malberg, Jean Bouise, Gisèle Casadesus en Béatrice Lord.

Verfilming van de overbekende roman van Pierre-Jean Remy. In haar debuutfilm laat de regisseuse op natuurgetrouwe en gevoelige wijze het Auvergne van onder de Duitse bezetting herleven. Het is 1944 en er heerst al een na-oorlogs sfeertje. Op subtiele wijze wordt de gedragsontwikkeling van een zeventien-jarige adolescent geschetst, die vriendschap sluit met de Engelse parachutist, die bij zijn familie is opgenomen. Enkele langdradige gedeelten en stijlbreuken wegen niet op tegen de geloofwaardige personages en de beschrijving van de omgeving waarin zij wortel schieten. Een indringende mengeling van ironie en melancholie.

Un oursin dans la pôche

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Pascal Thomas. Met o.a. Brigitte Gruel, Darry Cowl, Michel Duchaussoy, René Lefèvre en Bernard Menez.

Een meisje in geldnood komt in contact met een uitvinder van automatische muziekinstrumenten waarvan een wereldvreemde jonge miljonair met ambities als componist de voornaamste afnemer is. Een op bijna alle punten mislukte poging van Thomas om zijn observatie-humor te combineren met een aanpak van traditionele filmkluchtigheid. De grappen komen niet van de grond, de uiteenlopende acteurs harmoniëren niet. Slechts een paar aardige scènes en dan nog alleen in het begin van de film. Het scenario is van Jacques Lourcelles en regisseur Thomas.

Une Femme fidèle

1976 | Drama, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Sylvia Kristel, Jon Finch, Nathalie Delon, Jacques Berthier en Gisèle Casadesus.

Amorele aristocraat ontmoet op het kasteel van zijn tante een deugdzame getrouwde vrouw die hij met medewerking van medeplichtige ex-geliefde toch weet te verleiden. Hij breekt met zijn eigen spelregels door echt verliefd te worden, maar erkent dit pas als het voor haar te laat is. Film volgt in 19e-eeuwse situering de verhaaltrant van LES LIAISONS DANGEREUSES, maar Vadim maakt er decoratieve kitsch van zonder overtuigingskracht. Finch en Delon zijn ideaal voor cynische rollen, maar het scenario geeft hun nauwelijks kans. Kristel is aandoenlijk oprecht in liefdesverdriet, maar overdadig zielige muziek smoort haar inspanning.

Un mari c'est un mari

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Serge Friedman. Met o.a. Louis Velle, Frédérique Hébrard, Daniel Prévost, Gisèle Casadesus en Jacqueline Jehanneuf.

Een saaie, stikvervelende familiekroniek over een echtpaar dat zijn zomervakantie doorbrengt op een landgoed in Montpellier, in het gezelschap van neven, nichten en andere familieleden. Enige opwinding wordt veroorzaakt door een vrijmoedige liftster, maar verder bestaan de hoogtepunten van deze volstrekt overbodige produktie uit lange shots van de hoofdpersonages die winkelen, eten, afwassen enzovoort. Kortom, uit het leven gegrepen. Louis Velle en Frédérique Hebrard bewerkten de roman van Hebrard tot scenario. Camerawerk van Henri Czap.

Verdict

1974 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1974. Drama van André Cayatte. Met o.a. Sophia Loren, Jean Gabin, Julien Bertheau, Muriel Catala en Henri Garcin.

Een weduwe van een mafioso heeft geprobeerd haar zoon in Frankrijk een keurige opvoeding te geven, maar hij wordt getergd door een wulpse dochter van een leraar, waarop hij haar vermoordt. Als zoon van zijn vader lijkt hij kansloos op het proces en de moeder schakelt oude contacten in om de vrouw van de rechter te ontvoeren en zo de uitspraak te beïnvloeden. Cayattes pleidooi tegen een bevooroordeelde justitie wordt ontkracht door de reeks melodramatische wendingen, maar de confrontatie tussen Loren als verbeten moederdier en Gabin als onverzettelijke rechter, weet toch te boeien. Scenario van de regisseur, Paul Andreota en Pierre Dumayet.

Entre onze heures et minuit

1948 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1948. Mysterie van Henri Decoin. Met o.a. Louis Jouvet, Madeleine Robinson, Robert Arnoux, Monique Melinand en Jean Meyer.

Vermoorde misdadiger lijkt sprekend op de inspecteur die met het onderzoek belast is. Hij geeft zich uit voor de dode om een spoor te vinden en wordt daarbij verliefd op diens vriendin die de moordenares blijkt. Gezocht dubbelgangersthema biedt mogelijkheid voor goede rol van Jouvet als speurder.

Du Guesclin

1948 | Drama, Historische film

Frankrijk 1948. Drama van Bernard de Latour. Met o.a. Fernand Gravey, Junie Astor, Gisèle Casadesus, Gérard Oury en Ketti Gallian.

Een middeleeuwse ridder die als strijder voor koning Charles grote successen boekt, verwaarloost door zijn dwarse karakter zijn toegewijde vrouw, die sterft als hij een oorlog voert in Spanje. Ze laat haar man een ring na die bij diens dood naar de koning wordt gezonden, die hem op z[KA1]i[KA1]jn beurt weer aan Jeanne d`Arc zal schenken. De als regisseur debuterende scenarioschrijver mist de ervaring (en het talent) voor het regisseren van veldslagen en actie-scènes, en laat het ten opzichte van de acteurs ook afweten. Een langdradige amateurfilm, die hooguit leuk is om bekende acteurs in hun jongere jaren terug te zien.

L' Homme au chapeau rond

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raimu, Aimé Clariond, Gisèle Casadesus, Arlette Merry en Héléna Manson.

Een man wordt op zijn ziekbed gekweld door de echtgenoot van een overleden minnares bij wie hij ook een kind heeft verwekt. Wroeging doet hem zich ook aan de man hechten die hem wil doden. De zwaar aangezette dramatiek in een verfilming van Dostoievsky`s [KL]Eeuwige Echtgenoot[KLE] boeit door de twee hoofdrollen (Raimu in laatste film voor zijn dood).

Coup de tête

1944 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1944. Avonturenfilm van René Le Hénaff. Met o.a. Josseline Gaël, Gisèle Casadesus, Jeanne Fusier-Gir, André Alerme en Jean Tissier.

Roland Dorgelès deed zelf de bewerking van zijn boek voor deze film: een gangsterverhaal met een goede afloop. De regie is nauwkeurig en er wordt ontspannen in geacteerd. Zo ontspannen dat de personages eerder vermakelijk dan afschrikwekkend zijn. Ook het decor van Jacques Colombier is charmant.

Vautrin

1943 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Michel Simon, Madeleine Sologne, Georges Marchal, Gisèle Casadesus en Line Noro.

Een uit de gevangenis ontsnapte avonturier neemt de identiteit van een Spaanse abt aan en maakt zo zijn entree in de door hem verachte aristocratie. Hij neemt een aantrekkelijke nietsnut onder zijn hoede en wil hem laten trouwen met een gravin. Zijn protégé doorkruist dit plan door op een ander meisje verliefd te worden. De bravoure-rol van Simon redt de film waarin de meest interessante aspecten van Balzacs roman zijn verwaarloosd. De schildering van het milieu en de andere personages zijn niet meer dan decoratieve romantiek.

Paméla

1943 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Avonturenfilm van Pierre de Hérain. Met o.a. Fernand Gravey, Renée Saint-Cyr, Georges Marchal, Yvette Lebon en Gisèle Casadesus.

Het komplot van de almachtige politicus Barras om de jonge koning Lodewijk XVII uit de Temple-gevangenis te laten ontsnappen resulteert in tegen-intriges en romances. Dit fictieve verhaal rond het nooit geverifieerde 'raadsel van de Temple' biedt onderhoudende, avontuurlijke romantiek, hoewel de politieke corruptie in de bezettingstijd angstvallig naar de achtergrond is geschoven.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gisèle Casadesus op televisie komt.

Reageer