Beate Mainka-Jellinghaus: regie en montage.
Er zijn 8 films gevonden.

Fitzcarraldo

1982 | Drama, Avonturenfilm

Duitsland​/​​Peru 1982. Drama van Werner Herzog. Met o.a. Klaus Kinski, Claudia Cardinale, José Lewgoy, Paul Hittscher en Miguel Ángel Fuentes.

Klaus Kinski intrigeert als de weirde, aan Caruso verslingerde kolonist die er niet voor terugdeinst om een flink formaat salonboot middels kabels en rolhouten over een berg te laten slepen. Herzog filmde de levensgevaarlijke onderneming zonder trucages, wat hem veel kritiek opleverde. 'Het enige dat telt is wat je op het witte doek ziet,' liet hij destijds in interviews weten. 'Of wij bij het draaien geleden hebben - en wij hebben waarschijnlijk meer geleden dan ieder ander die ooit een film heeft gemaakt - doet er niets toe.' Een van de tegenslagen lag in het feit dat de beoogde hoofdrolspeler Jason Robards voortijdig afhaakte. Robards plaats werd dus ingenomen door Kinski, Herzogs 'liebster Feind' Kinski.

Nosferatu: Phantom der Nacht

1979 | Horror

Duitsland​/​​Frankrijk 1979. Horror van Werner Herzog. Met o.a. Klaus Kinski, Bruno Ganz, Isabelle Adjani, Roland Topor en Walter Ladengast.

Junior-makelaar Jonathan Harker (Ganz) wordt naar Transsylvanië gezonden, waar hij een lucratieve vastgoedtransactie af moet sluiten met graaf Dracula (Kinski). Maar die lijkt meer geïnteresseerd te zijn in zijn geliefde Lucy (Adjani). Herzog en zijn cast werden vooral geïnspireerd door de klassieker van Murnau uit 1922. Adjani lijkt regelmatig op een diva uit een zwijgende film, Kinski is briljant als stille, tragische vampier. Er werden Engels en Duits gesproken versies opgenomen. Opnames werden onder andere gemaakt in Delft, Schiedam en Slowakije.

Deutschland im Herbst

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Alf Brustellin en Bernhard Sinkel. Met o.a. Angela Winkler, Franziska Walser, Wolf Bierman, Wolfgang Baechler en Heinz Bennent.

Snijdende filmische balans over de democratie in de Bondsrepubliek in de jaren 1970-80, gezien door tien brillen van regisseurs die allen hun sporen hebben verdiend in het aan de kaak stellen van kleinburgerlijkheid, bureaucratie en middelmatigheid. Gedeeltelijk in zwart-wit. Diverse auteurs w.o. Heinrich Böll, Peter Steinbach komen aan het woord.

Stroszek

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Werner Herzog. Met o.a. Bruno S., Eva Mattes, Clemens Scheitz, Wilhelm von Homburg en Burkhard Driest.

Een alcoholist, onlangs vrijgelaten uit de gevangenis, verlaat samen met een oudere vriend en een prostituee Berlijn, op zoek naar een beter leven in Wisconsin. Conventionele cinema verbeeldt in weloverwogen beeld en geluid de chaos en structuurloosheid van het leven. Non-conformist Herzog tart die contradictio in terminis met deze verliezersballade waarin iedere scène niet per se die is die te verwachten viel. Van grauwbetonnen Berlijn naar vrieskoud Wisconsin voert de vlucht uit de hopeloosheid van alcoholistische ex-bajesklant Bruno, diens oudere buurman Scheitz en prostituee Eva. Niets, niet eens de verbondenheid door misère, blijkt echter zoals gedacht. Over Stroszek, dat hypnotiseert door zijn alledaagse waanzin, vreemde Amerika-beelden en kapotte figuren, zou je een film kunnen maken.

Kaspar Hauser - Jeder für sich und Gott gegen alle

1974 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland 1974. Biografie van Werner Herzog. Met o.a. Bruno S., Walter Ladengast, Brigitta Mira, Willy Semmelrogge en Hans Musäus.

Bij het uitkomen al een klassiek meesterwerk: de verfilming van het bekende verhaal over de raadselachtige vondeling Kaspar Hauser met een indrukwekkende rol van Bruno S. Onvergetelijke scènes als theologen zich op de analfabetische vondeling storten op zoek naar het aangeboren, ongerepte 'godsbegrip' bij de mens. Hausers antwoord is kostelijk, maar staat tevens voor de eigen ervaringen van hoofdrolspeler Bruno S. - een in liefdeloze tehuizen opgegroeide man. Grote prijs in Cannes en diverse bekroningen op het filmfestival van Berlijn.

In Gefahr und größter Not bringt der Mittelweg den Tod

1974 | Drama, Komedie

Duitsland 1974. Drama van Alexander Kluge en Edgar Reitz. Met o.a. Jutta Winkelmann, Dagmar Bödderich, Alfred Edel, Kurt Jürgens en Norbert Kentrup.

Regisseur en bekroond auteur Kluge en regisseur Reitz (Heimat) behoorden tot de opstellers van het Oberhausen Manifesto in 1962, een manifest waarmee jonge filmmakers ruimte opeisten voor de nieuwe Duitse cinema. In deze scherpe satire volgen ze twee vrouwen, een prostituee en een geheim agente van de DDR, tegen de achtergrond van de ontruiming van een kraakpand in Frankfurt en een carnavalsfeest. Kluge en Reitz gaven de film bij de release een fraaie, zij het raadselachtige gebruikaanswijzing mee: 'Das Erinnerungsvermögen nach dem Film reproduziert den Film – selbstreguliert. Was im Film verwirrend sein mag, wird in der Erinnerung sich von selbst ordnen.'

Aguirre, der Zorn Gottes

1972 | Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm, Biografie, Drama

Duitsland​/​​Mexico 1972. Avonturenfilm van Werner Herzog. Met o.a. Klaus Kinski, Cecilia Rivera, Helena Rojo, Del Negro en Ruy Guerra.

Wellicht de beste film van de eigenzinnige cineast Werner Herzog. Onder zware omstandigheden geschoten in de Peruaanse jungle, vertelt Aguirre het verhaal van een op macht beluste Spaanse conquistador in zestiende-eeuws Zuid-Amerika, die op zoek gaat naar El Dorado, de legendarische stad van goud. Alles en iedereen moet wijken voor een passie die langzaam overgaat in obsessie en later zelfs krankzinnigheid. Criticasters meenden dat de motivatie van de titelheld Aguirre (gespeeld door Klaus Kinski) te schimmig bleef, maar wat dondert het met zulke mooie, overweldigende beelden: van de jungle van Peru, en van de megalomane Kinski.

Abschied von gestern

1966 | Drama

Duitsland 1966. Drama van Alexander Kluge. Met o.a. Alexander Kluge, Günter Mack, Hans Korte, Josef Kreindl en Eva Maria Meineke.

Duitse New Wave van producent/schrijver/regisseur Alexander Kluge (1932) met zijn vijf jaar jongere zus Alexandra in de hoofdrol als Anita G. Zij speelt de fysiek en moreel ontwortelde vrouw, levend uit een koffer, een leven gevat in een collage van stadsbeelden - van panorama's uit de draaiende Fernsehturm tot rechtbankbeelden, verstilde schouderopnames en registraties van prentenboeken: alles staat in het teken van sfeer en tijdstekening met lineaire verhaalopbouw als eerste offer. Broer en zus wonnen de Duitse filmprijs voor respectievelijk beste regie en beste hoofdrol.