Marshall Napier

Acteur

Marshall Napier is acteur.
Er zijn 18 films gevonden.

Meteorites!

1998 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1998. Drama van Chris Thomson en Chris Thompson. Met o.a. Tom Wopat, Roxanne Hart, Abby Meates, Darrin Klimek en Pato Hoffmann.

In het jaar 1998 regende het van de meteorietenfilms, die de aarde zouden vernietigen als Hollywood niet tijdig zou ingrijpen. Aldus geschiedde en zo werd de bioscoopganger verlokt met spektakels, die gebaseerd waren op slechts één idee. Voorts werden kijkers videotheken ingeloodst om kielzogvaarders te huren. Naïeve consumenten werd het geld uit de zakken geklopt om soortgelijke DVD's die razendsnel in de schappen van de grote supermakten neer gezet waren, mee te pakken. Ook met deze film hebben de makers geprobeerd van die regen enige druppels op te vangen, maar het is een regelrechte ramp geworden! Het onlogische scenario van Bart Baker verslijt de kijkers voor onnozele halzen door boven het Amerikaanse landschap of liever gezegd boven één dorpje zo een regenwolk aan te maken. De bewoners die het hemelwater zo hard nodig hebben, willen heel lang niet geloven dat het stenen zal regenen. De spelprestaties zijn houterig, de personages stereotiep, iedere cliché uit het bestand is opgeroepen en het verloop van de film is uiterst voorspelbaar. Enig gegniffel over onbedoeld grappige situaties is mogelijk.

13 Gantry Row

1998 | Horror

Australië 1998. Horror van Catherine Millar. Met o.a. Rebecca Gibney, John Adam, Doris Younane, Nicholas Hammond en Mark Gerber.

Peter (Adam) en Julie Carter (Gibney) slagen erin hun oude droomhuis in Gantry Row te kopen. Bij de restauratie stoten ze op een metalen muur, die er al minstens honderd jaar moet staan. Bij de afbraak ervan vinden ze een oud scheermes. Vanaf dat ogenblik krijgt Peter nachtmerries van een man die het mes gebruikt om te moorden. Met de herstelde muur is ook iets vreemd aan de hand. Hoe dikwijls ze hem ook overschilderen steeds weer verschijnen vochtplekken die stilaan maar zeker de vorm aannemen van het silhouet van een man. Dan blijkt dat Julie zwanger is, ook al hebben medische tests uitgewezen dat Peter onvruchtbaar is. Een mysterieuze spookthriller die zich afspeelt in het hedendaagse Sydney. Aanvankelijk lijken de makers een originele invalshoek te hebben gevonden om het klassieke spookverhaal naar onze tijd over te plaatsen, maar uiteindelijk trappen ze in de valstrik van de goedkope slasher-film met bloedige moorden zonder veel motivatie. Ook het einde is verschrikkelijk doorzichtig. Tony Morphett schreef het scenario. Fotografie is van Mark Wareham.

Twisted: Third Party

1996 | Thriller

Australië 1996. Thriller van Stephen Wallace. Met o.a. Rachel Ward, Marshall Napier, Mitchell Butel en Anthony Hayes.

Via een contactvideo maakt de gehuwde Tom (Napier) een afspraakje met Sarah (Ward). Hij liegt er maar op los, zegt dat hij piloot en ongehuwd is. Zij windt er geen doekjes om en nodigt hem na het etentje uit op haar appartement. Ze laat de verbaasde Tom rustig zijn gang gaan terwijl ze hem verleidt. Ze merkt echter niet dat hij een lange koord bij zich heeft. De volgende ochtend hoort Tom op de radio zeggen dat het lijk gevonden werd van een onbekende vrouw. Eerder zwakke psychologische thriller die weinig spannende momenten kent. Het einde komt al evenmin echt als een donderslag uit de heldere hemel aan. Ward speelt haar rolletje met niet al te veel overtuiging. Wallace schreef zelf het scenario en achter de camera werd plaatsgenomen door James Bartle. Ingeleid door Bryan Brown.

Peter Benchley's The Beast

1996 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1996. Thriller van Jeff Bleckner. Met o.a. William Petersen, Karen Sillas, Charles Martin Smith, Ronald Guttman en Missy Crider.

Lange tv-film die meestal in twee delen wordt uitgezonden. Het verhaal is gebaseerd op het boek [KL]The Beast[KLE] van [KL]Jaws[KLE]-schrijver Peter Benchley en verschilt au fond niet van zijn haaien-verhaal. Milieubeschermers staan lijnrecht tegenover de belangen van hebzuchtige ondernemers, terwijl de werkelijke bedreiging op de zeebodem op de loer ligt. Zeevisser Whip (Peterson) is weduwnaar die zijn hele leven lang al op Graves Point woont, een landtong aan de Amerikaanse Westkust in de staat Washington. Hij vindt een gigantische tentakel in een verlaten reddingsvlot en stuurt dit op naar zeebioloog Dr Talley (Guttman) om gedetermineerd te worden. Dr Talley komt spoorslags naar Graves Point, want hij wil de reuzeninktvis zien. Tegelijkertijd arriveert Katherine Marcus (Sillas), luitenant ter zee bij de Amerikaanse kustwacht, die een ongelukkige liefdesaffaire achter de rug heeft en zich wil gaan ontspannen met diepzee duiken. Whip koestert een wrok tegen de inhalige Graves (Smith), de plaatselijke machthebber die met een commercieel ontwikkelingsproject de visserij dreigt te doen stranden. Een inktvis wordt opgehaald en gedood. Bijgevolg terroriseert de hongerige, wraakzuchtige reuzeninktvis iedereen die het waagt buitengaats te gaan. Drankzuchtige, louche Lucas (Drake), een visser die menige vangst buiten de quota heeft opgehaald, belooft de projectontwikkelaar het monster met dynamiet op te blazen, maar Whip protesteert want dat betekent de uitroeiing van de gehele visstand. In de finale rekent Whip met het monsterachtige beest af op een brandend schip. Het spel is plichtmatig en het scenario van J.B. White is ondiep en ontglipt je als water door je handen. Regisseur Bleckner heeft de sluizen wijd open gezet waardoor alles vlot voortstroomt maar het is niet meer dan gekabbel vanwege het zwakke script. Het camerawerk van Geoff Burton is pure routine. Onderhoudend, maar beslist niet griezelig.

Dead Heart

1996 | Drama, Misdaad, Thriller

Australië 1996. Drama van Nick Parsons. Met o.a. Bryan Brown, Ernie Dingo, Angie Milliken, Aaron Pedersen en Lewis Fitz-Gerald.

Omdat debuterend regisseur Parsons zijn scenario niet kon slijten voor een film, werkte hij het om tot een toneelstuk. Na het theatersucces vond hij Brown bereid de film te produceren en de hoofdrol te aanvaarden. Dus bewerkte Parsons zijn stuk opnieuw, maar nu weer als filmscenario. De sporen van de schouwburg zijn er nog steeds, maar dit is beslist niet hinderlijk. Het verhaal is gesitueerd in Wala Wala, een kleine gemeenschap ten Westen van Alice Springs, midden in Australi[KA3]e, het onvruchtbare en dorre hart, waar men op het vijfde continent naar refereert als `dead heart`. Centraal staat politieman Ray Lorkin (Brown) die de orde handhaaft en op zijn manier rekening houdt met de eeuwenoude gewoontes en de gebruiken van de oorspronkelijke bewoners, de aborigines (om het populair en oneerbiedig uit te de drukken de Papoea`s van Australi[KA3]e). Hoewel de blanken in de minderheid zijn, hebben ze het toch voor het zeggen. Er zijn aborigines die de kloof tussen hun overheersers en hun eigen mensen willen overbruggen en in de film is dat de zwarte predikant David (Dingo), maar er zijn ook rebellerende jongeren - die de macht en welvaart van de blanken zelf willen bereiken, terwijl ze minachting voor hun eigen cultuur hebben. Macho Tony (Pedersen) is er zo eentje. Lorkins assistent is Billy (Charlton), uiteraard een aborigine, die dus succesvol `ge[KA3]integreerd` is in de blanke maatschappij, maar harteloos door zijn baas geofferd wordt als daarmee de vrede bewaard kan worden: Billy krijgt een houten spies door zijn dijbeen als een gevangene zich in zijn cel heeft opgehangen. De blanken zijn goed bedoelende lieden, maar soms zijn ze arrogant door hun superieure gevoelens en tegelijkertijd onkundig: Kate (Milliken) is zo`n perfect voorbeeld. Ze is de verveelde echtgenote van schoolmeester Les (Fitz-Gerald), moeder van twee kinderen en een burgerlijke trut met een aardig kopje, die zich laat verleiden door Tony. Wat zij niet weet, is dat het bedrijven van de liefde in de vrije natuur op een door rotsen beschutte plek, de ontheiliging is van een plaats, waar jongens ingewijd worden in de volwasenheid. Tony betaalt hiervoor met zijn leven en Ray zit met een lijk zonder sporen van geweld, terwijl hij aanvoelt met een misdaad te maken te hebben die hij niet kan oplossen. De media krijgen lucht van de zaak en komen erop af. Parsons' filmdebuut is een fraaie verzameling van overtuigende karakterstudies met de juiste dosering van spanning en hartstocht. Het spel, zowel van de hoofd- als bijrollen, is geloofwaardig en goed. Het camerawerk van James Bartle is sfeervol en bevat prachtige opnames met wijdse beelden. Zou gebaseerd zijn op een ware gebeurtenis in de jaren 1930. Kortom allemaal ingrediënten om naar een interessante en boeiende film te kijken tegen een exotisch decor, al is de finale niet bepaald optimistisch. Beslist een aanrader. Atlab color, Dolby.

Blue Murder

1995 | Misdaad, Mysterie

Australië 1995. Misdaad van Michael Jenkins. Met o.a. Richard Roxburgh, Tony Martin, Steve Bastoni, Gary Day en Steve Jacobs.

Na een mislukte roofoverval wordt de op borgtocht vrijgelaten Ned (Martin) terug opgepakt. Hij wordt murw geslagen door inspecteur Rogerson (Roxburgh) die hem voor de keuze zet: met hem samenwerken of voor lange tijd achter de tralies. Dan blijkt dat de zo gerespecteerde Rogerson in werkelijkheid een drugnet leidt en het is daar dat Ned hem moet helpen. Samen bereiken ze de top, ongenaakbaar, tot een onkreukbare detective, Drury (Bastoni), lucht van hen krijgt. De twintig jaar durende heerschappij van een politieman over een uitgebreid drugnet in Australië deed destijds heel wat stof opwaaien. De film is haast documentair opgebouwd rond het gevecht in de schaduw tussen Rogerson en Drury. Ian David baseerde zijn scenario op de boeken Line Of Fire-The Biography Of Michael Drury van Darren Goodsir en Neddy van Arthur Stanley Smith en Tom Noble. Martin McGrath blikte het in. Wordt uitgezonden in twee of vier delen.

Spider & Rose

1994 | Komedie

Australië 1994. Komedie van Bill Bennett. Met o.a. Ruth Cracknell, Simon Bossell, Max Cullen, Lewis Fitz-Gerald en Jennifer Cluff.

De film begint met een naar verkeersongeluk, waarbij Rose (Cracknell) het er levend vanaf brengt, maar zwaar gewond is. Haar man is niet zo gelukkig. Hij heeft het veroorzaakt, omdat hij achter het stuur in slaap is gevallen. Dan zijn we bijna een jaar verder en het is de laatste dag voor de 22-jarige ambulancechauffeur Spider (Bossell) voordat hij ander werk gaat doen en hogerop klimt. Hij moet Rose, die haar zeventigste verjaardag thuis wil vieren, zes uur landinwaarts rijden vanaf Sydney, terwijl hij een party gepland heeft. Spider wil dus voor donker terug zijn, en zet de heavy metal muziek luid aan en geeft plankgas. Rose maakt opmerkingen, maar Spider trekt zich van het gezeur van het oude wijf niets aan. Het wordt voor beiden echter een tocht om nooit te vergeten. Als de film goed op gang is, rijdt Spider bijna een kangoeroe omver en na dit incident is er nog maar [KA1]e[KA1]en plaats in de auto, waar Rose wil zitten: achter het stuur. Ze stoppen onderweg bij Jack (Cullen), een solitaire imker, die als love interest moet dienen voor Rose; er zijn ook erotische momenten met Spider met wie ze tot twee maal toe naakt in het bad gaat! Het scenario van regisseur Bennett bevat veel humor, goed dialoog en houdt de film ongemerkt op dreef. Cracknell is een solide actrice die haar vak verstaat en de kijker zonder problemen weet te boeien, maar ook debutant Bossell geeft hem flink van katoen. Als Cullen een hoofdrol gehad zou hebben, dan zou hij wellicht de show gestolen hebben. Het camerawerk van Andrew Lesnie is heel mooi en samen met Bennett, die hier zijn eerste grote film maakt met groot geld, toont hij veel visuele flair. Warm aanbevolen.

Lucky Break

1994 | Romantiek, Komedie

Australië 1994. Romantiek van Ben Lewin. Met o.a. Rebecca Gibney, Robyn Nevin, Marshall Napier, Jacek Koman en Sioban Tuke.

Sophie (Carides) schrijft erotische verhalen onder de naam Desiree Jones. Op een dag ontmoet ze in de bibliotheek een onbekende (La Paglia) die haar hersenspinsels volgt. Hij nodigt haar uit, zij weigert. Ze wil namelijk niet dat hij merkt dat ze kreupel is. Ze kan hem echter niet uit haar gedachten zetten en bespiedt hem. Als ze zich rap uit de voeten moet maken, valt ze en breekt haar been. Op een feestje ziet ze hem terug. Hij heet Eddie en is juwelier. Bovenal slikt hij haar leugen over een ski- ongeluk waarbij ze haar been brak. Ondanks het feit dat hij verloofd is met Gloria (Gibney) vraagt hij Sophie hem te vergezellen op een zakenreis naar een exotisch eiland. Sympathieke maar oppervlakkige variatie op het thema van Het lelijke kleine eendje. De evolutie in het personage van Eddie is niet bepaald logisch, maar ja, het zou geen romantische komedie zijn zonder happy-end. Speciaal voor het echtpaar Carides-La Paglia geschreven door regisseur Lewin. Achter de camera stond Vincent Monton. Leuke ontspanning voor de niet al te veel eisende filmliefhebber. Dolby Stereo.

Halifax F.P.: Lies of the Mind

1994 | Thriller, Misdaad

Australië 1994. Thriller van Michael Offer. Met o.a. Rebecca Gibney, Jacqueline McKenzie, Marshall Napier, Richard Roxburgh en John Stanton.

Sharon Sinclair (McKenzie) zit in arrest, beschuldigd van moord op haar vader Sir Edward (Wilding-Forbes) en haar stiefmoeder (McRae). Jane Halifax (Gibney) moet Sharon onderzoeken en nagaan of zij parano[KA3]ide is en in een inrichting thuishoort of dat zij berecht kan worden. De bewijzen tegen haar zijn min of meer rond en hebzucht zou het motief zijn. Is Sharon werkelijk zo dom of is zij echt ziek? Jane gaat in Sharons jeugd graven en spreekt met haar moeder (Cato). Ondertussen neemt de druk van het openbaar ministerie toe bij monde van Silverstein (Moore), en zitten de media in de persoon van een journaliste (Williams) achter de zaak aan. Hoewel het scenario van Jan Sardi tamelijk conventioneel is, bevat het een aantal interessante wendingen en een goede schets van de procedure rond gestoorde daders. Het camerawerk is van Craig Barden. Dubbel bekroond.

Shotgun Wedding

1992 | Misdaad, Komedie

Australië 1992. Misdaad van Paul Harmon. Met o.a. Aden Young, Zoë Carides, Bill Hunter, John Walton en Marshall Napier.

Als autodief en gevangene Young verneemt dat zijn vriendin Carides in verwachting is, weet hij zijn straf te bekorten door corrupte politieman Walton te verklikken. Hem wordt zelfs bescherming beloofd na zijn vrijlating. Hier komt echter niks van. Als hij zich teruggetrokken heeft in een vervallen, afgelegen boerderijtje om met Carides een braaf burgermansbestaan te beginnen, wordt hij belaagd en belegerd door smerissen Walton en Napier. Een verslaggever krijgt lucht van de zaak en de lokale radio komt erbij. Young kan als held uit de strijd komen. Ondanks het goede spel van de hoofdrollen, toch een niet al te sterke film en dat ligt aan het humorloze, niet spannende scenario van David O'Brien en de stramme regie van Harmon, die acht jaar lang geen film meer gemaakt had. Het camerawerk is van Kim Batterham. Zou gebaseerd zijn op een waar gebeurd voorval rond 1968 in Sydney.

Flirting

1991 | Drama, Familiefilm, Romantiek

Australië/Verenigde Staten 1991. Drama van John Duigan. Met o.a. Noah Taylor, Thandie Newton, Nicole Kidman, Bartholomew Rose en Kiri Paramore.

Schitterende vervolgfilm op THE YEAR MY VOICE BROKE met opnieuw Taylor in de rol van Danny Embling die in de vorige film moest scheiden van een wat ouder meisje dat hij sinds zijn kinderjaren verafgoodde. De stuntelende Embling zit nu (1965) op een streng jongensinternaat, hij haat sport en de stoere medestudenten pesten hem onverbiddelijk. Op een nabijgelegen meisjeskostschool ondergaat het Afrikaanse meisje Newton racistische op- en aanmerkingen en precies op haar wordt Taylor verliefd. Ontwapenende film over adolescenten verliefdheid en jaloezie, misschien wat onschuldig en naief, maar in vergelijking met soortgelijke Amerikaanse tienerfilms een realistisch meesterwerk, geschreven door regisseur Duigan.

The Big Steal

1990 | Komedie, Actiefilm

Australië 1990. Komedie van Nadia Tass. Met o.a. Ben Mendelsohn, Claudia Karvan, Steve Bisley, Marshall Napier en Damon Herriman.

Tiener Mendelsohn denkt indruk op het meisje van zijn dromen te kunnen maken met een Jaguar. Probleem: hij heeft het geld niet om zo´n auto te bekostigen. Een louche tweedehands autodealer biedt uitkomst, maar vanzelfsprekend komen daar problemen van. Absurde komedie biedt aardige observaties aangaande 'peer pressure' in Australisch slaapstadje, maar mondt uit in goedkope slapstick.

The Navigator: A Mediaeval Odyssey

1988 | Fantasy, Avonturenfilm

Australië/Nieuw-Zeeland 1988. Fantasy van Vincent Ward. Met o.a. Hamish McFarlane, Bruce Lyons, Chris Haywood, Sarah Peirse en Marshall Napier.

Halverwege de veertiende eeuw wordt een dorp in het Noord-Engelse Cumbrië bedreigd door de pest. Dan krijgt de negenjarige Griffin (McFarlane) een visioen: hij moet een kruis hangen aan de hoogste kerk ter wereld. Hij gaat samen met zijn broer en enkele moedige kameraden door een lange tunnel waarvan beweerd wordt dat hij naar de andere kant van de wereld leidt en belandt in het twintigste-eeuwse Nieuw-Zeeland. De Middeleeuwers schrikken zich wild. Fraai sprookje, waarbij de Middeleeuwse episodes in stemmig zwart-wit gefilmd werden, en de tegenwoordige tijd in kleur.

The Clean Machine

1988 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Australië 1988. Misdaad van Ken Cameron. Met o.a. Steve Bisley, Grigor Taylor, Ed Devereaux, Regina Gaigalas en Peter Kowitz.

Ex-verkeersagent Bisley wordt de uitverkorene van een anti- corruptie eenheid en hij kiest twaalf ploertachtige collega's als opruimingsploeg. Puike, solide actie-thriller.

Georgia

1988 | Thriller, Drama

Australië 1988. Thriller van Ben Lewin. Met o.a. Judy Davis, John Bach, Julia Blake, Alex Menglet en Marshall Napier.

Rechercheur Davis, gespecialiseerd in het onderzoek naar belastingfraudeurs, komt als adoptiekind te weten dat haar biologische moeder in verdachte omstandigheden om het leven kwam. Onder de kandidaten-moordenaars: haar adoptiemoeder Blake, diens ex Bach, Blake's nieuwe vriendje Menglet en verbitterde ex- smeris Napier. De hele film door wordt Davis geterroriseerd door de would-be moordenaar, voorzien van een rubberen masker en een scheermes. Stijlvol in beeld gebracht, gedragen door een lumineuze Davis, spookachtige muziek van Paul Grabowsky en mooie fotografie van Melbourne en omgeving door Yuri Sokol. Alleen het scenario van regisseur Lewin, Bob Weis en Joanna Murray-Smith is bij momenten een afknapper.

Starlight Hotel

1987 | Drama

Nieuw-Zeeland 1987. Drama van Sam Pillsbury. Met o.a. Peter Phelps, Greer Robson, Marshall Napier, The Wizard en Alice Fraser.

Aangenaam, klein verhaal over de wederwaardigheden van de bezorgde tiener Robson en de veteraan uit WO I, Phelps, die een angst-trauma heeft. Een vriendelijke film over een zeer onwaarschijnlijke vriendschap. Het camerawerk van Warrick Attewell is uitstekend.

Wild Horses

1982 | Avonturenfilm

Nieuw-Zeeland 1982. Avonturenfilm van Derek Morton. Met o.a. Keith Aberdeen, Bruno Lawrence, John Bach, Kevin J. Wilson en Jobyn Gibbes.

Conventionele actiefilm over het conflict tussen een groep mannen die van het vangen van wilde paarden hun beroep hebben gemaakt, en de Park Rangers, die een professionele jager inhuren om de rondlopende kuddes uit te roeien omdat ze de natuur beschadigen. Competent gemaakt, maar we hebben het allemaal al eens eerder gezien. De poging om een sociale toets via een nevenintrige de film binnen te smokkelen loopt fout af en stoort bovendien de actie. Scenario van Kevin O'Sullivan.

Bad Blood

1981 | Oorlogsfilm, Drama, Thriller

Nieuw-Zeeland 1981. Oorlogsfilm van Mike Newell. Met o.a. Jack Thompson, Carol Burns, Dennis Lill, Donna Akersten en Martyn Sanderson.

De achterdochtige boer Stanley Graham (Thompson) raakt na zijn huwelijk volledig geïsoleerd. Als hij weigert tijdens WO II zijn geweer in te leveren en hij door de politie wordt opjaagd de bush in, veroorzaakt dit een bloedbad. Naar een waar gebeurd incident, dat door de nazis indertijd misbruikt werd in hun oorlogspropaganda. Vanwege de geringe diepgang en de wat rommelige regie mist de film zeggingskracht. Het scenario is van Andrew Brown. Het camerawerk is van Gary Hansen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marshall Napier op televisie komt.

Reageer