Georges Paulais: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

L'homme aux mains d'argile

1949 | Biografie, Sportfilm

Frankrijk 1949. Biografie van Léon Mathot. Met o.a. Marcel Cerdan, Blanchette Brunoy, Simone Michels, Mary Thierry en Colette Georges.

Het (geromantiseerde!) levensverhaal van de beroemde bokskampioen Cerdan, die zichzelf speelt. Vele trainings-uren, wedstrijden, overwinningen, reizen plus wat romantiek; zeer gedateerd. Films als deze worden niet meer gemaakt. Gelukkig verstond Mathot zijn vak.

L'echafaud peut attendre

1949 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Misdaad van Albert Valentin. Met o.a. Jany Holt, Junie Astor, Palmyre Levasseur, Colette Georgès en Jean Desailly.

Drie criminelen zinken steeds lager, eerst in diefstal en vervolgens in de harde misdaad. In tegenstelling tot wat de titel suggereert, kan het schavot niet wachten voor Serge, hij sterft onder de guillotine. Michel wordt gedood en Hélène pleegt zelfmoord. Deze zeldzaam pessimistische film is de laatste die gemaakt werd door Valentin. Daarna nam hij zijn oude beroep van scenarioschrijver weer op. Zijn twee films die net na de oorlog uitkwamen hadden absoluut geen succes, ondanks hun visuele kwaliteit, sfeer en de goede acteurs.

Jo la Romance

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Georges Guétary, Ginette Leclerc, Noëlle Norman, Suzanne Grey en Nina Myral.

Een waardeloos scenario geeft Guétary gelegenheid een liefdesliedje te kwelen. Het niveau van een fotoroman uit dezelfde periode. Het spel van Guétary is ook niet om over naar huis te schrijven. De andere acteurs trachten de meubels te redden in deze weeë geschiedenis over een onmogelijke liefde, die tenslotte natuurlijk alle hindernissen overwint. Een van de meest smakeloze films van Grangler, ook al zit het technisch allemaal wel goed in elkaar. Ook bekend als CELLE QUE J'AIME.

Tabusse

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Gehret. Met o.a. Paulette Andrieux, Yvonne Yma, Jane Morlet, Julienne Paroli en Janine Press.

Andr[KA1]e Chamson bewerkte zijn eigen roman over de plattelandszeden in de C[KA1]ev[KA2]ennes. Het verhaal gaat over Tabusse (Rellys), een wereldvreemde boer met een groot hart, die op zijn afgelegen boerderij woont samen met een stel honden. Zijn medemensen vinden hem maar een zonderling en als hem door het gecoquetteer van Andrieux het hoofd op hol gemaakt wordt, loopt het slecht met hem af: hij wordt slecht behandeld, gemolesteerd, en ten slotte door een jachtopziener als een dolle hond neergeschoten. Gehret (1900-1956) heeft slechts de fout begaan voortijdig te sterven na maar vijf - allemaal even interessante - films te hebben gemaakt. Hij schetst een levensecht en puur Frankrijk zonder concessies te doen en weet een verborgen talent van Rellys te benutten, die meestal komische rollen had.

Sombre dimanche

1948 | Drama, Film noir

Frankrijk 1948. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Michèle Alfa, Marcelle Derrien, Colette Mars, Palmyre Levasseur en Paul Bernard.

Deze sombere intrigegeschiedenis rond een beroemd lied is weliswaar verplaatst naar Frankrijk maar berust gedeeltelijk op ware feiten die zich in Hongarije kort voor WO II hebben afgespeeld. Het lied `Sombre dimanche` had een zelfmoordepidemie tot gevolg. Jacqueline Audry - een cineaste om opnieuw te ontdekken (1908-1977) - beschikte over voldoende talent om van een dergelijk melodramatisch scenario iets te maken, terwijl zij tegelijkertijd een goede psychologische studie van de vrouw aflevert.

Le secret de Monte-Christo

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Marcelle Derrien, Madeleine Lebau, Jacqueline Marbeaux, Liliane Guyot en Pierre Brasseur.

Voorlaatste film van de van origine Belgische Valentin (1903- 1968), die al heel wat scenario's op zijn naam had staan voordat hij de kans kreeg een paar films te regisseren. Helaas moest hij zich daarna weer aan zijn oude vak van scenarioschrijver wijden, wat hij deed tot aan zijn dood. Deze film verwijst niet naar Alexandre Dumas, maar wel naar Mémoires tirées des archives de la police van Peuchet. François Picault gaat aan wraak ten onder. Het onderwerp wordt op een originele manier behandeld, met mooie beelden in de romantische stijl van Robert Batton, en het acteerwerk wordt gedomineerd door de opmerkelijke prestatie van Pierre Brasseur, die in goed gezelschap is. Een flamboyant melodrama. Helaas is de film geen succes geworden.

La veuve et l'innocent

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Cerf. Met o.a. Jean Tissier, Sophie Desmarets, Raymond Bussièrs, Jean Desailly en Saturnin Fabre.

Een misdaad-komedie waarin de guillotine gestolen is, zodat een onschuldig ter dood veroordeelde niet geëxecuteerd kan worden. Een stelletje dat op huwelijksreis is, heeft die valbijl bij zich. De komische situaties, de gevatheden en de reeks goede bijrollen waarop de Franse cinema toen nog het patent bezat, vormen de essentie van de film. De maker is in hoofdzaak een scenario- en dialoogschrijver en neemt slechts zo nu en dan achter de camera plaats.

L'impeccable Henri

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Charles-Félix Tavano. Met o.a. Marcelle Derrien, Mona Goya, Yvette Lucas, Hélène Garaud en Claude Dauphin.

Met de bedoeling hen te bestelen treedt Henri als stijlvolle butler bij een familie in dienst. Geleidelijk aan raakt hij bevriend met zijn werkgevers en, eenmaal eerlijk geworden, trouwt hij de dochter des huizes. Dit dodelijk saaie thema leidde tot een onschuldige en praktisch onbeduidende film, gemaakt door een volslagen onbekende regisseur. Het spel maakt nog wat goed. Ook bekend als L'IMPECCABLE MONSIEUR HENRI.

La Colère des Dieux

1947 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1947. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Viviane Romance, Louis Salou, Clément Duhour, Pierre Larquey en Yves Deniaud.

Jacques Companeez is de bedenker van deze zeer originele film. Een ter dood veroordeelde denkt na over zijn leven en komt tot de conclusie: als mijn leven anders geweest was, dan zat ik nu niet hier. Hij borduurt verder op dit thema en bedenkt verscheidene levens: dezelfde mensen, maar andere omstandigheden. Maar wat hij ook bedenkt, hij vervalt toch elke keer weer tot dezelfde fout en pleegt zijn misdaad. De film lijkt qua opzet een beetje op THE TROUBLE WITH HARRY van Hitchcock, maar helaas niet wat regie betreft, want die is zeer fantasieloos. Maar het scenario is prima, en de acteurs ook.

Impasse

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Pierre Dard. Met o.a. Marie Déa, Odette Talazac, Georges Rollin, Julien Carette en Jean d' Yd.

Een titel die een (droevige) voorspelling doet, want het is de enige film van deze regisseur. Een curiositeit omdat Dard in feite de broer is van Jean Delannoy. Voor de rest een politiefilm die het aanzien waard is, want er wordt fatsoenlijk in geacteerd. De film profiteert bovendien van een goed scenario, ondertekend door Jacques Companeez en André Tabet.

Faut ce qu'il faut

1946 | Oorlogsfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van René Pujol. Met o.a. Pierre Lacquey, Jean Tissier, Marguerite Pierry, Déva Dassy en Marie Bizet.

Of hoe een oude vriend erin slaagt het weerzien tussen een jonge man, die voor de oorlog is opgeroepen, zijn vriendin en hun kind te vergemakkelijken. Louter een voor die tijd interessante film die nu niet meer te pruimen is.

La maison du Maltais

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Viviane Romance, Marcel Dalio, Louis Jouvet, Pierre Renoir en Jany Holt.

Een arme Maltezer trouwt in Tunis met een Franse prostituée, maar verkiest smokkel boven vast werk. Na jaren vindt hij zijn vrouw in Parijs terug bij de man die haar destijds heeft geholpen en probeert haar terug te veroveren. Dit zelfkantmelodrama is zowel naar vorm als naar inhoud verouderd, maar blijft interessant door de sterke rolbezetting. Een van de weinige hoofdrollen van Dalio. Jacques Companeez bewerkte de gelijknamige roman van Jean Vigneaud tot scenario. Curt Courant stond achter de camera.

Tarakanova

1937 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1937. Drama van Fedor Ozep en Mario Soldati. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Annie Vernay, Suzy Prim, Roger Karl en Abel Jacquin.

De favoriet van Katharina de Grote moet een jonge gravin verleiden die aanspraak op de Russische troon maakt met de bedoeling haar uit te schakelen. De opdracht groeit uit tot een echte liefde en de gekrenkte tsarina laat het paar ombrengen. Ondanks historische personages is de film een romantische fictie die stijl- en sfeervol in beeld werd gebracht. Richard-Willm en Vernay waren een succesvol liefdespaar in de vooroorlogse film. De jeugd van Vernay (die op haar twintigste stierf) maakt de titelrol aandoenlijk.

Obsession

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Charles Vanel, Jean Yonnel, Louise Lagrange, Paul Amiot en Georges Paulais.

Raymond (Yonnel) leidt aan achtervolgingswaanzin in die mate zelfs dat hij getracht heeft zijn vrouw Louise (Lagrange) te vermoorden. Hij wordt opgesloten. Na een tijdje tracht zijn broer Pierre (Vanel) hem uit de instelling vrij te krijgen. Op zijn aandringen verhoort de procureur (Paulais) Raymond om diens geestelijke toestand vast te stellen. Uiteindelijk wordt Raymond voor genezen verklaard, maar zijn vrouw is er niet gerust in. Niemand weet echter dat Pierre er alle belang bij heeft dat Raymond vrij komt. Een kleine stijloefening in de film noir. De decors werden duidelijk gebouwd onder invloed van het Duitse surrealisme. Tourneur baseerde zijn scenario op het toneelstuk L'homme invisible van André de Lorde en Charles Binet. Achter de camera stonden Raymond Agnel en René Colas.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.