Barry Humphries: cast en scenario.
Er zijn 10 films gevonden.

Mary and Max

2010 | Animatie, Komedie, Drama

Australië 2010. Animatie van Adam Elliot. Met o.a. Toni Collette, Philip Seymour Hoffman, Eric Bana en Barry Humphries.

In deze warmbloedige kleianimatie wordt de achtjarige Mary (stem Toni Collette) gepest op school. Zij heeft geen vrienden, en schrijft daarom vanuit Australië naar een willekeurig persoon in de Verenigde Staten. De aan het syndroom van Asperger lijdende Max (stem Philip Seymour Hoffman) is 44 en kan niet op een normale manier vrienden maken, maar begint toch een bijzondere penvriendschap met haar. De film zit vol geslaagde visuele grappen en ingenieuze woordgrappen. Ondanks de klei een ontroerende menselijke ode aan de vriendschap. Regisseur Adam Elliot ontving in 2003 een Oscar voor zijn korte kleianimatie Harvie Krumpet.

The Leading Man

1996 | Komedie, Romantiek, Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Komedie van John Duigan. Met o.a. Jon Bon Jovi, Anna Galiena, Lambert Wilson, Thandie Newton en Barry Humphries.

Onafhankelijk regisseur John Duigan (Lawn dogs) heeft geen superfilms op zijn naam staan, maar wel superactrices. Hij mag zich erop beroemen zowel Nicole Kidman als Thandie Newton te hebben laten doorbreken. Niet zo gek dus dat de dames af en toe wat terugdoen voor hem, zoals optreden in het onderhoudende Hitchcockiaanse The leading man. Kidman duikt slechts even op, maar Newton heeft een hoofdrol als Hilary, maîtresse van de beroemde Britse toneelschrijver Felix Webb (Wilson). Webb zet de Hollywoodse mannelijke hoofdrolspeler (Bon Jovi) van zijn nieuwste stuk in om zijn eigen vrouw te versieren, zodat hij zijn handen vrij heeft voor Hilary.

Immortal Beloved

1994 | Biografie, Muziek, Historische film, Drama, Romantiek

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1994. Biografie van Bernard Rose. Met o.a. Gary Oldman, Jeroen Krabbé, Isabella Rossellini, Marco Hofschneider en Miriam Margolyes.

Anton Felix Schindler (Krabb[KA1]e) vindt na de dood van zijn werkgever, de grote compomist Ludwig van Beethoven (Oldman) een brief, gericht aan een `onsterfelijke geliefde` zonder naam en adres. Schindler besluit na te trekken voor wie dit epistel, dat geldt als een laatste wilsbeschikking, bestemd was om zo een erfgename of erfgenaam te vinden. De dove toondichter die grof, arrogant en onmogelijk kon zijn, had haast ontelbare liefdesaffaires. Het verhaal op deze manier in flashback gebracht, vormt het raamwerk waarbinnen de film zich over het leven van de componist voor de ogen van de kijker ontrolt. Het voert Schindler eerst naar Karlsbad, waar hij gravin Giulietta Guicciardi (Golino) ontmoet, die beweert Beethovens grote liefde te zijn. Sceptisch hierover via een interlude met de schoonzuster van het muzikale genie Johanna Reiss (Ter Steege), vestigt Schindler al zijn hoop op gravin Anna Marie Erdody (Rossellini) in Hongarije. Ludwig verbleef bij haar toen het leger van Napoleon een aanval op haar slot uitvoerde, waarbij een van haar kinderen om het leven kwam. Tenslotte zien we hoe Beethoven vijf jaar van zijn leven vruchteloos wijdde aan zijn neef Karl (North als kind, Hofschneider als volwassene) om van hem een wonderkind aan de piano te maken zonder dat hij in die periode ook maar [KA1]e[KA1]en noot op papier zette. Het probleem met deze film is dat het allemaal losse stukken zijn, die aan elkaar gelijmd zijn zonder dat de kijker het gevoel heeft een spannende speurtocht met Schindler te ondernemen. De spelprestaties zijn heel behoorlijk, de kostuums van Maurizio Millenotti prachtig en de settings (in Praag e.o.) van Jíři Hlupy zijn erg mooi. Het camerawerk van Peter Suschitzky is adembenemend, maar het scenario van regisseur Rose is nauwelijks opwindend. Beethovens muziek wordt passend uitgevoerd door The London Symphony Orchestra onder leiding van niemand minder dan Sir George Solti; de technische verantwoording over de muziek was in handen van John Stronach. Wel indrukwekkend, maar te dor en te lang. Tijdens de opnames had Krabbé uitvoerig de gelegenheid om met Rossellini te praten over zijn plan voor een film, waarin zij een hoofdrol zou gaan spelen, LEFT LUGGAGE, die later in 1998 bekroond zou worden. Rank color, Technicolor prints, Panavision widescreen en Dolby-geluid.

Les Patterson Saves the World

1987 | Komedie

Australië 1987. Komedie van George Miller. Met o.a. Barry Humphries, Pamela Stephenson, Thao Penghlis, Andrew Clarke en Henri Szeps.

Vaudeville-ster Humphries zet de personages neer van zowel de blunderende Australische gezant bij de VN Sir Les Patterson als Dame Edna Everage in een spottende film over een waterpijp rokende dictator van een staatje aan de Perzische Golf, die de wereld wil chanteren met een biologisch strijdmiddel. Geen onaardige film, die echter beperkt bijft tot Humphries-fans. Regisseur Miller verwierf o.a. bekendheid met NEVERENDING STORY II.

The Getting of Wisdom

1977 | Drama

Australië 1977. Drama van Bruce Beresford. Met o.a. Susannah Fowle, Hilary Ryan, Alix Longman, Sheila Helpmann en Patricia Kennedy.

Een levendig, gevoelig dertien-jarig meisje uit het Australische binnenland (Fowle) ontwikkelt zich volgens haar eigen voorwaarden op een snobistische Victoriaanse meisjesschool. Fowle is verkeerd gekozen; het tijdperk is evenwel nauwkeurig herschapen. Gebaseerd op een autobiografische roman van Henry Handel Richardson.

Barry Mckenzie Holds His Own

1974 | Komedie

Australië 1974. Komedie van Bruce Beresford. Met o.a. Louis Negin, Dick Bentley, Donald Pleasence, Barry Humphries en Barry Crocker.

Een levendig, gevoelig dertien-jarig meisje uit het Australische binnenland (Fowle) ontwikkelt zich volgens haar eigen voorwaarden op een snobistische Victoriaanse meisjesschool. Fowle is verkeerd gekozen; het tijdperk is evenwel nauwkeurig herschapen. Gebaseerd op een autobiografische roman van Henry Handel Richardson.

Barry MacKenzie Holds His Own

1974 | Komedie

Australië 1974. Komedie van Bruce Beresford. Met o.a. Barry Crocker, Barry Humphries, Donald Pleasence, Dick Bentley en Louis Negin.

Mallotig vervolg op THE ADVENTURES OF BARRY MACKENZIE, over de klungelige titelfiguur, diens tweelingbroer (dubbelrol van Crocker) en ene Edna Everage (Humphries in vrouwenkleren), die naar wordt ontvoerd en naar Transylvanië wordt gebracht.

The Adventures of Barry McKenzie

1972 | Komedie

Australië 1972. Komedie van Bruce Beresford. Met o.a. Barry Crocker, Barry Humphries, Peter Cook, Spike Milligan en Julie Covington.

De debuutfilm van regisseur Bruce Beresford (Driving Miss Daisy) is het product van een intensieve samenwerking tussen Beresford en Barry Humphries, beter bekend als Dame Edna Everage. In deze uitzinnige komedie begeleidt ze haar Australische neef Barry McKenzie (Crocker) op zijn reis naar Engeland 'to further the cultural and intellectual traditions of the McKenzie dynasty'. Op de beste momenten een kruising tussen een Marx Brothers-film en een aflevering van Monty Python. De film is losjes gebaseerd op het stripverhaal Aussie in Pommieland, dat Humphries (auteur) en Nicholas Garland (illustraties) in het Britse tijdschrift Private Eye publiceerden.

The Bliss of Mrs. Blossom

1968 | Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1968. Komedie van Joseph McGrath. Met o.a. Shirley MacLaine, Richard Attenborough, James Booth, Freddie Jones en Bob Monkhouse.

Een originele komedie met heerlijke rollen. De vrouw van een BH-fabrikant heeft - al vijf jaar - een minnaar die op de zolder verborgen zit. Zakt aan het einde wat af, maar voor het grootste gedeelte een verrukkelijke film. Naar een toneelstuk van Alec Coppel, door hem en Denis Norden tot scenario bewerkt. Camerawerk van Geoffrey Unsworth.

Bedazzled

1967 | Komedie, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1967. Komedie van Stanley Donen. Met o.a. Dudley Moore, Eleanor Bron, Peter Cook, Raquel Welch en Alba.

Keukenhulp (Moore) is zó verliefd op een serveerster (Bron) die hem niet ziet staan, dat hij zich bereid verklaart zijn ziel te verkopen voor haar liefde. Ziedaar de Duivel (Cook) die hem de vervulling van zeven wensen belooft. Een leuke parodie op Goethe's Faust, al zijn de grappen soms wat ver gezocht. Uitstekende rollen van Cook en Moore en dito regie. In een cameo is Raquel Welch te zien als de belichaming van Lust. In 2000 draaide Harold Ramis een aardige remake met Brendan Fraser in de hoofdrol.