Ladislas Vajda: scenario.
Er zijn 2 films gevonden.

Die Sklavenkönigin

1924 | Drama, Fantasy

Verenigd Koninkrijk​/​​Oostenrijk 1924. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. María Corda, Oscar Beregi sr, Adelqui Milliar, Adolf Weisse en Georges Haryton.

Faraoprins Seti (Milliar) redt de schone Merapi (Corda) uit de klauwen van zijn rauwe soldaten en stuurt haar terug naar Laban (Haryton) aan wie zij beloofd was. Inmiddels is Seti, die met zijn nicht Userti (Marchal) getrouwd is, in het geheim verliefd op haar. Merapi redt Seti's leven als de Hebreeërs een complot tegen hem gesmeed hebben. Uit dankbaarheid maakt hij haar tot zijn gemalin. Als Mozes zijn volk naar het beloofde land leidt, wordt Merapi veroordeeld tot de brandstapel, maar ze sterft in de armen van haar geliefde. Het scenario is van Ladislas Vajda, naar de roman Moon of Israel van H. Rider Haggard. Het camerawerk is van Gustav Ucicky en Max Nekut. Curtiz regisseerde dit melodrama als Michael Kertész en wie de kans krijgt het te zien, mag die niet voorbij laten gaan. Derde van zes, die Curtiz dat jaar draaide. Mooie decors en kostuums. Millar heet offcieel Adelqui Migliar.

Die Lawine

1923 | Drama

Oostenrijk 1923. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Michel Varkonyi, Mary Kid, Walter Marischka, Lily Marischka en Berta Danegger.

George Rothwill (Varkonyi) laat zijn vrouw Nora (Kid) met hun zoontje zitten voor danseres Kitty (Lily Marischka). Op haar sterfbed smeekt zijn moeder (Danegger) hem terug te keren naar Nora. George willigt haar laatste wens in. Hij verdient voortaan de kost als ski-instructeur en wordt zelf een vermaard skiër. Kitty kan hem niet vergeten en duikt op in het alpendorpje. De afloop laat zich bevroeden door de titel. Na de voltooiing van zijn indrukwekkende bijbelverfilming SODOM UND GOMORRAH in twee delen, die de aandacht van Hollywood trok, maakte Curtiz dit melodrama, de eerste van een tweetal dat hij dat jaar als Miháli Kertész zou regisseren. Het is de bekende psychologische kost, waarvan evenwel een weerzien de moeite loont. Het scenario is van Ladislas Vajda, en het camerawerk is van Gustav Ucicky.