Mario Balmaseda: regie en cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Venir al mundo

1989 | Drama

Cuba 1989. Drama van Miguel Torres. Met o.a. Mario Balmaseda, Susana Pérez, Tahimí Alvariño en Alberto Pujol.

Een getrouwde arts heeft een relatie met zijn assistente. Op zijn spreekuur komt een jong stel dat geen kinderen kan krijgen. Een slappe film over bovengenoemde driehoeksverhouding.

Baragua

1986 | Historische film

Cuba 1986. Historische film van José Massip. Met o.a. Mario Balmaseda, José Antonio Rodríguez, Nelson Villagra en Sergio Corrieri.

Reconstructie van de gebeurtenissen die in de laatste periode van de Tienjarige Oorlog (1868-1878) geleid hebben tot de grootste ommekeer in de revolutionaire geschiedenis: de zogenaamde Paz del Zanjón. Een film die zich herhaalt en irritant indoctrinerend is.

En tres y dos

1985 | Biografie, Sportfilm

Cuba 1985. Biografie van Rolando Díaz. Met o.a. Samuel Claxton, Mario Balmaseda en Alejandro Lugo.

Film over het leven van een van de Cubaanse honkbalsterren waarin zijn privé- en beroepsleven, zijn familieproblemen en zijn afscheid als honkbalspeler in beeld worden gebracht. Een goed gestructureerde film met een sympathieke toonzetting.

La segunda hora de Esteban Zayas

1984 | Drama

Cuba 1984. Drama van Manuel Pérez Paredes. Met o.a. Mario Balmaseda, Diana Rosa Suárez, Salvador Wood en Susana Pérez.

De tegenstrijdigheden van Esteban Zayas, een in zichzelf gekeerde man die probeert buiten de politieke gebeurtenissen te blijven en denkt dat elke inspanning om sociale hervormingen door te voeren, tot mislukken gedoemd is. Een middelmatige en beschouwelijke film, geschreven door de regisseur zelf.

Se permuta

1983 | Komedie

Cuba 1983. Komedie van Juan Carlos Tabío. Met o.a. Rosa Fornés, Isabel Santos, Mario Balmaseda en Ramoncito Veloz.

Om er voor te zorgen dat haar dochter een geschikte verloofde vindt, verhuist Gloria keer op keer. De dochter wordt verliefd op een man die heel anders tegen het leven aankijkt dan haar moeder. Eén van de meest geslaagde Cubaanse komedies uit die tijd. Goede regie en een fijn spel.

Una mujer, un hombre, una ciudad...

1978 | Drama

Cuba 1978. Drama van Manuel Octavio Gómez. Met o.a. Adalia Anreus, Mario Balmaseda, Raúl Pomares en Omar Valdés.

De verhalen van Marisa en Miguel zijn nauw verbonden met de stad Nuevitas. Marisa is een maatschappelijk geslaagde vrouw, maar heeft familieproblemen. Miguel die erin geslaagd is een persoonlijke stabiliteit te verkrijgen, wordt aan zijn vroegere leven herrinerd als hij naar zijn geboortestad Nuevitas terugkeert en ondergaat grote veranderingen... Zeer mager, pseudo psychologisch drama dat een zekere kritiek op de maatschappij wil uiten.

La ultima cena

1976 | Drama

Cuba 1976. Drama van Tomás Gutiérrez Alea. Met o.a. Nelson Villagra, Silvano Rey, Luis Alberto Garcia, José Antonio Rodriguez en Samuel Claxton.

Een imponerende historische film over het Spaanse kolonialisme op Cuba aan het einde van de 18e eeuw. Een vrome plantage-eigenaar besluit te tonen dat hij begaan is met het lot van zijn slaven en daartoe nodigt hij twaalf van hen uit om aan het eind van de vastenperiode aan de avond-dis te komen zitten. De rest van de slaven gelooft in een weekeind van rust, maar hun heer huichelt slechts en bereikt daardoor het tegenovergestelde: er breekt een opstand uit die gewelddadig wordt neergeslagen. In dit thematisch rijke fresco rekent Alea ongenadig af met de mentaliteit der kolonialen en de macht van de kerk. Hij slaagt erin, ondanks de speelduur van drie uur, de kijker constant in de ban te houden. Technisch erg verzorgd gemaakt, en doorleefd vertolkt. Het scenario is van Tomas Gonzales, Maria Eugenia Haya en regisseur Gutierrez Alea. Mario Garcia Jya stond achter de camera.

De cierto manera

1974 | Drama

Cuba 1974. Drama van Sara Gómez, Mario Balmaseda en Yolanda Cuéllar. Met o.a. Mario Limonta en Isaura Mendoza.

Een randfiguur komt in contact met een onderwijzeres. De problemen die hij heeft met zichzelf worden hierdoor steeds groter, totdat een arbeidsconflict leidt tot een uitbarsting. Het conflict tussen de oude gewoonten die het marginalisme scheppen en een nieuwe moraal, wordt belicht tegen de achtergrond van de sociale veranderingen die in Cuba plaats vonden na de triomf van de Revolutie in 1959. Een uitstekende film, begiftigd met een weloverwogen semi-documentaire-achtig karakter. Het enige werk van deze filmmaakster, die tijdens de opnamen is overleden. De film is afgemaakt door de overige twee regisseurs.

Los días del agua

1971 | Historische film

Cuba 1971. Historische film van Manuel Octavio Gómez. Met o.a. Idalia Anreus, Raúl Romares, Adolfo Llauradó en Mario Balmaseda.

Een vrouw van het platteland kan door toedoen van een soort magisch water allerlei mirakels verrichten. Zakenlui zorgen voor nog een paar spectaculaire genezingen en het plaatsje wordt al gauw een bedevaartsoord. Wanneer één van de door haar genezen mensen sterft, wordt ze voor het gerecht gedaagd, maar een advocaat, met de gouveneursverkiezingen voor de boeg, kan haar vrijpleiten. Hij wil haar inschakelen bij zijn campagne, maar de vrouw weigert. Als hij uiteindelijk aan de macht komt, wordt zij het eerste slachtoffer. Schitterende film, combinatie van humor, bijgeloof, politiek en diepe menselijkheid zorgt voor een uitmuntend resultaat.