Paul Saadoun

Producer

Paul Saadoun is producer.
Er zijn 6 films gevonden.

Ça va passer... mais quand?

2014 | Komedie

Frankrijk 2014. Komedie van Stéphane Kappes. Met o.a. Stéphane Freiss, Julie Gayet, Mélusine Mayance, Thomas Jouannet en Marie-Christine Adam.

Natúúrlijk gaat het over. Maar wanneer? Liefhebbende ouders Patrick en Sophie vormen het ideale gezinnetje met zoon Juju en dochter Paola. Totdat het meisje begint te puberen: haar ouders herkennen hun kind bijna niet meer terug. Televisiekomedie rond een gezin in crisis bekijkt de puberteit van de luchtige kant. Verwacht geen grootse inzichten of analyses, eerder kabbelend vermaak rond twee mensen die verbluft toezien hoe zich een wervelstormpje in hun perfecte leven voltrekt. Gayet en Freiss zijn best leuk om naar te kijken.

Werckmeister harmóniák

2000 | Drama, Fantasy, Experimenteel

Frankrijk/Duitsland/Hongarije 2000. Drama van Béla Tarr en Ágnes Hranitzky. Met o.a. Lars Rudolph, Peter Fitz, Hanna Schygulla, János Derzsi en Djoko Rossich.

Zes jaar na het monumentale, zeven uur en een kwartier durende Satantango, komt regisseur Béla Tarr met een nieuwe lange speelfilm. Werckmeister Harmonial, 'slechts' tweeënhalf uur lang, draagt onmiskenbaar het handelsmerk van de Hongaarse meester, door sommigen gezien als de enige ware opvolger van Andrej Tarkovski. Zoals gebruikelijk filmt Tarr in zwart-wit en speelt het verhaal zich af op het Hongaarse platteland, in een klein, onaanzienlijk dorpje. Het dorpje wordt bezocht door een rondreizend buitenlands circus, met als grootste attractie 'De Prins'. De dorpsbewoners trekken in drommen naar het circus om dit mysterieuze verschijnsel te aanschouwen. Als blijkt dat De Prins niet zal verschijnen, slaat de toch al geladen stemming om in een complete opstand. Vier jaar lang werkte Tarr aan deze film.

Les enfants du jour

1999 | Drama

Frankrijk/België 1999. Drama van Harry Cleven. Met o.a. Clémentine Célarié, Matthieu Boujenah, Dominique Baeyens, Didier De Neck en Dyna Gauzy.

De veertig-jarige Lisa (C[KA1]elari[KA1]e) stelt tot haar ontsteltenis vast dat haar twintig-jarige zoon Denis (Boujenah) zich al een hele tijd niet meer heeft laten zien op de faculteit waar hij geneeskunde studeert. Zijn spoor leidt haar naar een boekhandel die banden heeft met een Duitse sekte, de `Kinderen van de Dag`. Noch bij haar man Xavier (De Neck), noch bij haar dochtertje St[KA1]ephanie (Gauzy), noch bij haar zus vindt ze enige steun. Wanhopig klampt ze zich vast aan Sofia (Bayens), een ex-sektelid, om haar zoon te bevrijden en terug voor zich te winnen. Uitmuntend gespeeld drama over de gevaren van de sekten, die jonge mensen recruteren en hen haast als gevangenen vastkluisteren en hersenspoelen. Eens in hun klauwen is het niet eenvoudig om aan hun invloed te ontsnappen. Célarié speelt haar rol met veel diepgang en vastberadenheid en slaagt erin een personage te creëren dat beklijft. Een film die lang blijft nazinderen en die best geschikt is als onderwerp voor een discussie. Goed uitgebalanceerd scenario van Gabrielle Borile. Fotografie is van Michel Baudour.

Je suis vivante et je vous aime

1998 | Komedie, Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

België/Frankrijk 1998. Komedie van Roger Kahane. Met o.a. Agnès Soral, Dorian Lambert, Alain Cauchi, Yvette Merlin en Olivier Gourmet.

Het verhaal van de film speelt enkele dagen voor de invasie van 1944 in Normandi[KA3]e. Julien (Deschamps), een Franse spoorwegarbeider, vindt in een treinwagon een stuk papier, waarop gekrabbeld staat: `Ik leef nog en hou van jullie. Sarah` en er staat een adres op. Julien begrijpt dat deze boodschap afkomstig moet zijn van iemand die weggehaald is en op transport gesteld is naar een vernietigingskamp. Hij besluit het briefje af te leveren en ontmoet op die manier de ouders van Sarah. Het zijn oudere mensen die voor hun kleinzoon van vier, Thibault (Lambert), zorgen. Ze zijn oorspronkelijk afkomstig uit Hongarije. Na zijn bezoek gaat Julien naar zijn moeder in zijn geboortedorp. Enige tijd later keert Julien terug naar Sarah`s ouders, maar tot zijn ontzetting zijn ze ook weggehaald. In de kelder vindt hij de kleine Thibault en het dagboek van zijn moeder. Hij leest het en neemt het jongetje onder zijn hoede, zodat het kind niet in handen valt van de gehate Duitse bezetters. Sarah (Ameyrie) overleeft de verschrikkingen van het kamp en keert na de onvoorwaardelijke capitulatie van de nazi`s terug. Julien zorgt dat Thibault weer bij zijn moeder komt. Als Julien vertrokken is, spoort Thibault hem op een perron van het station op. Het scenario van regisseur Kahane en Roger Vrigny valt op door de afwezigheid van de vader en de tamelijk pathetische poging van de personage Julien om ersatzvader te worden. Helaas lijkt het spel van de hoofdrol nergens naar en dat doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van deze ongebruikelijke liefdesgeschiedenis, die in WO II (1939-44) speelt. Niettemin is deze poging tot het maken van een romance via een dagboek zeer lovenswaardig en wordt de nodige kracht bijgezet door het fraaie camerawerk van János Kende.

Intime conviction

1997 | Thriller, Drama

Frankrijk 1997. Thriller van John Lvoff. Met o.a. Rosemary Le Vaullée, Didier Sandre, Elisabeth Depardieu, Julie Depardieu en Philippe Duclos.

De beginnende advocate Paule Gal[KA2]ene (La Vaull[KA1]ee) krijgt haar eerste belangrijke zaak toegewezen. Ze moet de veertigjarige Antoine Keller (Sandre) verdedigen. Deze geneesheer wordt beschuldigd van moord op zijn minnares. Keller weigert te reageren op de beschuldiging. Onderzoeksrechter Robin (E.Depardieu) is overtuigd van zijn schuld, maar Paule is daar niet zo zeker van. Beetje bij beetje tracht ze hem te overhalen om te praten. Veel nut heeft het niet, want voor de rechtbank is hij de schuldige, dus moet er niet verder gezocht worden. Een knap opgebouwde stijlvolle rechtbankthriller die crescendo verloopt naar een uiterst spannende climax. Het samenspel tussen La Vaull[KA1]ee en Sandre, die het grootste deel van de film alleen op het scherm zijn, is schitterend. Is de overtuiging van een onderzoeksrechter en van een zekerheid van vermoedens voldoende om een man te veroordelen? Boeiend scenario van Christine Miller (is het toeval dat het gegeven doet denken aan GARDE A VUE van Claude Miller?). Fotografie is van Christophe Artus.

Madame Dubois, Hôtel Bellevue

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Micheline Presle, Robert Castel, Yvonne Clech, Dominique Marcas en Frédéric Gorny.

Nadat haar dochter en schoonzoon naar Belgi[KA3]e verhuisd zijn trekt Madame Dubois (Presle) zich terug in een hotel in Aix- en-Provence, dat tot haar grote verbazing zelfs in het naseizoen volgeboekt is met voornamelijk bejaarden. Ze kan het niet nalaten uit te pakken met haar schoonzoon die journalist is. Deze komt haar helaas nooit opzoeken en na een tijdje verliest ze alle geloofwaardigheid. Maar Madame Dubois is geen vrouw die bij de pakken blijft zitten en bedenkt al gauw een oplossing voor haar probleem. Een bitterzoete film over het ouder worden en het gebrek aan aandacht dat voor de meeste bejaarde mensen het leven ondraaglijke maakt. Presle speelt haar rol met de nodige verve en domineert moeiteloos de hele film. Julie Jezequel baseerde het scenario op de roman Miss Palfrey, Hotel Claremont van Elizabeth Taylor. Fotografie van François Kuhnel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Paul Saadoun op televisie komt.

Reageer