Vadim Glowna

Regisseur, Acteur, Producer

Vadim Glowna is regisseur, acteur en producer.
Er zijn 64 films gevonden.

Inspektor Barbarotti - Mensch ohne Hund

2010 | Mysterie

Duitsland 2010. Mysterie van Jörg Grünler. Met o.a. Sylvester Groth, Nina Kronjäger en Vadim Glowna.

De ochtend na het verjaardagsfeest bij de familie Hermansson blijkt zoon Walter plotseling verdwenen te zijn. Niet lang daarna gebeurt hetzelfde met kleinzoon Henrik. Gunnar Barbarotti wordt ingeschakeld, maar kan geen verband vinden tussen beide zaken. Dan duikt het lijk van Walter op.

Alles was recht ist

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Zoltan Spirandelli. Met o.a. Michaela May, Fritz Karl, Anna Schudt en Vadim Glowna.

Rechter Lena Kalbach wordt na een beoordelingsfout overgeplaatst naar haar geboortedorp Fulda, waar ze 30 jaar geleden uit weggevlucht was. Niet iedereen in de familie is echter blij met haar terugkomst.

Tatort - Schattenhochzeit

2005 | Mysterie

Duitsland 2005. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Axel Milberg, Maren Eggert, Mehdi Moinzadeh, Vadim Glowna en Corinna Kirchhoff.

Ondernemer Ulrich Wahl (Glowna) heeft van Teresa Perez (Rebecca), de ontrouwe Cubaanse echtgenote van zijn medewerker Thorsten Br[KA3]uck zijn minnares gemaakt en haar ondergebracht in een liefdesnest. Als hij haar komt bezoeken, zit zij met een lijk en Ulrich wil geen polonaise aan zijn lijf. Hierdoor neemt hij het onverstandige besluit het te laten verdwijnen. Hauptkommissar Borowski (Milberg) komt evenwel in contact met Wahl, omdat zijn nachtwaker Bernd Ruda is overreden door de auto van Br[KA3]uck. Wahl houdt zijn mond totdat iemand hem begint te chanteren; hij zegt tegen Borowski dat hij denkt dat zijn vrouw Ingrid (Kirchhoff) en Brück erachter zitten, maar dan duikt Brück op als lijk. Volgens Borowski zit er in het chantageverhaal met deze uitleg geen logica - gelijk heeft hij. Oplettende kijkers moeten een verband zoeken tussen het eerste lijk bij Teresa en haar verborgen wereldje, maar voor het zover is, ziet het er naar uit dat Wahl weer een verkeerde beslissing neemt om zijn dubbelleven voor de buitenwereld geheim te houden. Hoewel het scenario van Dr. Karl-Heinz Käfer vol dwaalsporen zit en de kijker lang laat gissen, is deze best onderhoudende aflevering over een bijna onontwarbare knoop die tenslotte netjes en kundig wordt doorgehakt door Borowski, niet meer dan een middelmatige wie-is-de-dader. Het camerawerk is van Daniel Koppelkamm. Aflevering 592.

Sternzeichen

2005 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 2005. Komedie van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Heikko Deutschmann, Barnaby Metschurat, Karin Griegerich, Jürgen Hentsch en Vadim Glowna.

Vlak voor zijn grote doorbraak als topadvocaat krijgt Alexander Becker (Deutschmann) het verzoek om voor een periode van vier weken, zijn geestelijk gehandicapte broer Fabian (Metschurat) in huis te nemen omdat de kliniek, waar hij verblijft, verbouwd wordt. Alexander die altijd voor de buitenwacht verborgen had gehouden dat hij een broer heeft die in een inrichting verpleegd wordt, denkt met de nodige discipline deze vier weken wel door te komen. Niets is minder waar. Het voorspelbare, enigszins sentimentele scenario van Stefan Kolditz is het zoveelste gehandicaptendrama over familieleden die liefderijk capituleren voor het probleem. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

Mutterseelenallein

2005 | Drama

2005. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Vadim Glowna, Sebastian Weber en Katrin Saß.

Vlak voor zijn grote doorbraak als topadvocaat krijgt Alexander Becker (Deutschmann) het verzoek om voor een periode van vier weken, zijn geestelijk gehandicapte broer Fabian (Metschurat) in huis te nemen omdat de kliniek, waar hij verblijft, verbouwd wordt. Alexander die altijd voor de buitenwacht verborgen had gehouden dat hij een broer heeft die in een inrichting verpleegd wordt, denkt met de nodige discipline deze vier weken wel door te komen. Niets is minder waar. Het voorspelbare, enigszins sentimentele scenario van Stefan Kolditz is het zoveelste gehandicaptendrama over familieleden die liefderijk capituleren voor het probleem. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

Der alte Affe Angst

2005 | Drama, Romantiek

Duitsland 2005. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. André Hennicke, Marie Bäumer, Vadim Glowna, Hilde Van Mieghem en Hermann Beyer.

Is Oskar Roehler de nieuwe Werner Fassbinder? Met Suck My Dick (2001) toonde hij zich in ieder geval eigenzinnig en maf genoeg, en Der alte Affe Angst bevat voldoende gestileerde relatiekommer en psychologische aftakeling. Robert (Hennicke) en Marie (Bäumer) lijken bij elkaar te passen, maar hij zoekt zijn seksuele behoeftes bij prostituees en zij is op het suïcidale af ongelukkig. De dood van Roberts vervreemde vader katalyseert de problemen. Realistisch en voluitgaand acteerwerk tegen mooie beelden van een eenzaam Berlijn. Genomineerd voor de Gouden Beer. Net als zijn Houellebecq-verfilming Elementarteilchen (2006) die pijnlijk tegenviel.

Die Rückkehr des Vaters

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Jörg Grünler. Met o.a. Vadim Glowna, Wotan Wilke Möhring, Sophie von Kessel, Uwe Bohm en Deborah Kaufmann.

TASHet scenario is van Silvia Napolitano en Alberto Simone, dat voor de Duitse taal bewerkt werd door Malte Grunert en regisseur Grünler. Het camerawerk is van Volker Tittel. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Die Rosenzüchterin

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Erhard Riedlsperger. Met o.a. Hannelore Elsner, Axel Milberg, Frank Giering, Eva Herzig en David Rott.

De film begint in 1990 op Guernsey, het Britse eiland voor de Normandische kust. Helene Feldmann (Kubitschek) is vermoord en Beatrice Shaye (Elsner) zit in de gevangenis als de verdachte. Beatrice vraagt haar zoon Alan (Giering), die advocaat is, haar te verdedigen. Alan, geen sterke persoonlijkheid, die soms te diep in het glaasje kijkt, heeft zich als jurist beziggehouden met het oprichten van bedrijfjes en onduidelijke onroerend goed transacties en voelt zich niet competent genoeg om zijn moeder in een moordzaak te verdedigen. Beatrice vraagt Alan om haar in de gevangenis te bezoeken en haar verhaal aan te horen. Het begint in 1940 als de nazi`s het eilandje bezetten en de elf-jarige Beatrice (dan Tietz) haar beide ouders verliest. Ze verbergt zich in het ouderlijk huis dat gevorderd wordt door de Wehrmacht, waarin het kinderloze officiersechtpaar Feldmann ingekwartierd wordt. Erich Feldmann (Milberg) die besluit Beatrice te adopteren, kan niet goed met zijn vrouw Helene (dan Herzig) opschieten. Ze liggen dikwijls met elkaar overhoop en Beatrice belandt tussen hamer en aanbeeld. Ze trekt zich terug in de rozentuin van haar overleden moeder en legt zich toe op het kweken van die fascinerende geurige, doornige bloemen. Erich zorgt ervoor voor dat twee krijgsgevangenen haar gaan helpen; het zijn Fransen, Julien Lacroix (Rott) en Pierre Roi (Van Vuuren). Julien wordt Beatrice`s eerste grote liefde. Als Erich Julien bedreigt, schiet Beatrice Erich dood en bedekt Helene de moord als een ongeluk. Na afloop van de oorlog besluit Helene op Guernsey te blijven en Beatrice gaat naar het vasteland, Engeland, om te studeren. Ze trouwt met universiteitsprofessor Frederic Shaye (McCloud). Dan ontmoet ze door toeval Julien weer en raakt zwanger van hem. Alleen Helene kent het geheim, dat ze misbruikt om het huwelijk te verbreken, zodat ze Beatrice weer in haar macht krijgt en het kind kan bemoederen; zo krijgt Alan twee moeders. Als de jaren verstrijken krijgt de weinig wilskrachtige Alan eindelijk kennis aan een vrouw, de getrouwde Franca Palmer (Sbaffi), die evenwel bij hem past. Helene intrigeert opnieuw om ook Alan in haar macht te houden en zo stapelen de mensen met moordmotieven zich op. Ook Julien duikt weer op en Beatrice herkent hem onmiddellijk na al die jaren. De pulpromans van Charlotte Link zijn een stuk beter dan de zeperige bestsellers van Rosamunde Pilcher, maar ze laat veel aan het toeval over en gaat in het laatste gedeelte van haar verhaal over liefde, haat, oorlog en moord toch behoorlijk de mist in door te veel onbenullige zijpaden te bewandelen, die fataal zijn voor de dramatische spanning en de juiste verhaalontwikkeling. Dat is heel jammer, want de rolbezetting is goed, met name Elsner en Kubitschek, de vormgeving is mooi evenals het camerawerk van Frank Brühne. Het scenario van Jürgen Werner is een getrouwe bewerking voor een lange tv-film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden.

Schwabenkinder

2003 | Drama, Historische film

Duitsland 2003. Drama van Jo Baier. Met o.a. Vadim Glowna, Tobias Moreti, Jürgen Tarrach, Hary Prinz en Thomas Unterkirchner.

Deze film gaat over de noodlottige omstandigheden, waarin de boeren in Tirol zich rond 1886 bevonden. Ze slaagden er niet meer in om hun oogst te verkopen en hun kinderen te voeden. Voor velen bleef er niets anders over om hun kinderen te laten helpen bij de oogst van hun welvarende collega`s in het naburige gelegen Zwaben over de Alpen. Veel kinderen kwamen nooit meer weerom of keerden pas na jaren terug. De acht-jarige Kaspar (Unterkirchner) gaat met een groepje kinderarbeiders naar Ravensburg (bekend van de puzzels, vooral voor kinderen), niet ver van het Bodenmeer. Na een tocht vol ontberingen komt Kaspar `in dienst` bij de wrede landbouwer Steinhauser (Tarrach). Hij blijft er 22 jaar en keert als dertig-jarige (Prinz) terug naar zijn vader (Glowna), een bedroefde weduwnaar met een bezwaard hart, die Kaspar weg moest sturen nadat zijn moeder door een lawine gedood was. De vader en de verloren zoon, wiens jeugd gestolen werd, verzoenen zich. Het niet geheel onsentimentele scenario van regisseur Baier schetst een stuk schrijnende sociale geschiedenis aan de hand van een smartelijk verhaal tijdens een grote Europese recessie (in Ierland was het niet minder, bijv. na de hongersnood en de aardappeloproer tegen de Engelse onderdrukkers emigreerden vele Ieren naar Amerika). Het camerawerk is van Tomas Erhart. Stereo, 16:9.

Mein Name ist Bach

2003 | Biografie, Drama

Duitsland/Zwitserland/Frankrijk 2003. Biografie van Dominique de Rivaz. Met o.a. Vadim Glowna, Jürgen Vogel, Karoline Herfurth, Anatole Taubmann en Paul Herwig.

In het voorjaar van 1747 ontmoeten Johann Sebastian Bach en de Pruisische koning Frederik II elkaar. De grote componist is al op leeftijd wanneer hij Potsdam bezoekt en door de jonge monarch wordt ontboden. In de dagen die ze met elkaar doorbrengen ontstaat een curieuze vader-zoon relatie tussen de twee grootheden, gecompliceerd door Frederiks eigenzinnige zuster Amalia die verliefd raakt op Bachs zoon. Muziek van Bach wordt aangevuld met de tonen van de in Nederland geboren componist Frédéric Devreese. De opnamen vonden plaats in onder meer Leipzig en Potsdam. In eigen land kreeg de Zwitserse De Rivaz de nationale prijs voor beste fictiefilm.

In der Mitte eines Lebens

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Bernd Fischerauer. Met o.a. Heiner Lauterbach, Katja Flint, Simon Beckord, Michael Degen en Rita Russek.

Andreas Ambach (Lauterbach) heeft als componist en pianist veel succes. Hij toert met een band door het land en woont in een fraaie villa in een chique wijk van M[KA3]unchen. In het huis dat aan zijn schoonvader Karlheinz Legler (Degen) toebehoort, een succesvolle advocaat, heeft Andreas een kostbare geluidsstudio ingericht. Andreas heeft er geen flauw idee van dat zijn vrouw Constanze (Flint) een minnaar heeft en wil gaan scheiden. Zijn schoonvader is op de hoogte, maar probeert Constanze op andere gedachten te brengen vanwege zijn kleinzoon Florian (Beckord), waarover hij de voogdij heeft. Constanze krijgt een fataal verkeersongeluk en Karlheinz demonteert in vlot tempo de wereld van Andreas: het huis en de auto`s moeten verkocht en Florian komt bij zijn grootouders. Of Florian dit wil of niet, is niet aan de orde. Andreas, die plotseling op straat staat, kan tijdelijk intrekken bij zijn saxofoniste Billi (Tebbenhoff), die best wel wat meer van hem wil, maar Andreas voelt er niets voor. Andreas leert operazangeres Laura Orlandini (Arvigo) kennen en is onmiddellijk tot over zijn oren verliefd. Ook Laura voelt voor Andreas, maar als hij haar aan de zijde van een andere heer ziet, misinterpreteert Andreas haar gevoelens. Andreas heeft nauwelijks toegang tot Florian, die door zijn grootvader hard en streng wordt opgevoed. Andreas, die ooit eens voor een drankprobleem was behandeld, vervalt in zijn oude fout en dat betekent het einde van de band. De tweede vrouw van Karlheinz, Christine (Russek), begrijpt best dat dit zo niet kan en zorgt er tenminste voor dat Florian, die zijn vader zo mist, hem zien kan. Andreas belooft Florian voor zijn verjaardag een saxofoon. Het geld steelt hij van Billi en verliest daarmee zijn laatste drijfhout. De compagnon van Karlheinz, Ernst Esche (Glowna) en zijn vrouw Miriam (Weis), pikken Andreas letterlijk op uit de goot en nemen hem mee voor herstel naar hun buitenhuis in Italië. Een flirt en een ontwenningskuur doen wonderen en in de finale blijkt dat Karlheinz gefraudeerd heeft, Christine van hem af is en dat Laura eindeloos getracht heeft Andreas op te sporen. Het scenario van regisseur Fischerauer is van dik hout zaagt men planken, maar hij kon rekenen op een uitgekiende rolverdeling met de populaire Lauterbach in de hoofdrol, die in eigen land een megaster is. Arvigo beschouwt hij als zijn grote ontdekking, maar de kijker moet het toch hebben van de degelijke rollen van Degen, Russek, Tebbenhoff, Glowna en Weis. Buchholz is in een van zijn laatste rolletjes te zien als Albert Ambach; de film kwam na zijn overlijden uit. Het camerawerk is van Bernd Neubauer. De muziek is van Wecker, die de rol van Tom Hochreiter speelt, Andreas' beste vriend. Wordt in drie delen uitgezonden.

Die Verbrechen des Professor Capellari - Mord und Musik

2003 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2003. Misdaad van Thomas Jauch. Met o.a. Friedrich von Thun, Dietrich Siegl, Liane Forestieri, Gilbert von Sohlern en Sissy Höfferer.

Jarnach (Glowna), de rector van het conservatorium en een goede vriend van Capellari, vraagt hem ter gelegenheid van het komende jubileum een spreekbeurt te houden over het onderwerp misdaad en muziek. Dit thema wordt beangstigend re[KA3]eel als Olga (Jung), een jonge Romeense en goede vriendin van Capellari`s huisgenote Maria (Forestieri), wordt vermoord. De schijn is tegen Olga`s vriend Serge (Kudrjawizki), een veelbelovende, aankomende pianist, omdat hij als laatste Olga in levende lijve heeft gezien. Commissaris Geissler heeft de handboeien al klaar om Serge erin te slaan. Cappelari`s halfbroer Bruno Buchwald (Siegi) meent dat het om een crime passionnel gaat: Serge zou de muzieklerares Katharina Knebel (Kirchhoff) verleid hebben; bovendien zou ze op het punt van scheiden staan. Alle personen, die als eventuele verdachte in aanmerking komen, blijken niet over een waterdicht alibi te beschikken. Dan ontdekt Capellari dat Olga's papieren niet kloppen, waardoor de zaak in een geheel ander licht komt te staan. Niet dat Karola Geissler daar zo gelukkig van wordt, maar aan het einde moet ze toch toegeven dat ook criminologie een volwaardig vak is. Het scenario van Albrecht Hottinger is eigenlijk een wie-is-de-dader vol dwaalsporen met een onverwachte wending, die het hoofdpersonage uiteraard gunstig gezind is. Blijft het altijd onderhoudende spel van Von Thun, de stereotiepe personage van Höffer, Siegl en Von Sohlern. Kudrjawizki is een een talent om in de gaten te houden. Het camerawerk is van Clemens Messow en de Starnbergersee ziet er als vanouds schitterend uit.

Planet der Kannibalen

2002 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 2002. Komedie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Minh-Kai Phan-Thi, Florian Lukas, Vadim Glowna, Barbara Auer en Peter Fitz.

In het jaar 2020 is Duitsland terug naar de mark. Roken en mobiele telefoons zijn verboden, een energiecrisis is uitgebroken en er is geen werk. Van de ruim dertig tv-zenders zijn er nog maar twee over - Alphaplus en Eurolux, die met afstompende programma`s het kijkersvolk rustig houden. Ze steken elkaar naar de kroon met talkshows, waarin Hannibal Lector-achtige psychopaten de kijkers van advies dienen. De regering bepaalt dat er nog maar [KA1]e[KA1]en zender zal overblijven. De zendvergunning gaat naar de omroep, die de meeste kijkers weet te trekken. Professor Dr. Best (Fitz), het hoofd van Alphaplus vertelt aan succesvolle presentatrice Emma Trost (Phan-Thi) dat er buitenaardse wezens in Europa geland zijn en dat zij zich onder de niets vermoedende burgers geschaard hebben. Lukt het Emma hen op te sporen en ze te interviewen dan zal Alphaplus als winnaar uit de bus komen. Nog voordat Emma Dr. Best verdere vragen kan stellen, wordt hij vermoord door haar dubbelgangster. Emma kan nu alleen nog maar de missie uitvoeren en de dader te pakken zien te krijgen. De film steekt de draak met het mediagebeuren en maakt knipogen naar de melodrama`s van Robert Siodmak, het onvergankelijke werk van F.W. Murnau en in het bijzonder ALPHAVILLE, UNE [KA1]ETRANGE AVENTURE DE LEMMY CAUTION (1965) van Jean-Luc Godard. De rolprent wordt gesierd door spelprestaties die met liefde en soms wat overdrijving worden uitgevoerd. Gedraaid in negentien dagen met een budget van nog geen één miljoen euro, is deze film een bijtende satire en tegelijkertijd een pastiche van het werk van voornoemde regisseurs. Het scenario is van regisseur Blumenberg, ooit begonnen als filmcriticus. Het camerawerk van Klaus Peter Weber biedt aantrekkelijke beelden in zwart-wit. Honderd procent camp en een cultfilm.

Baader

2002 | Drama, Biografie

Duitsland/Verenigd Koninkrijk 2002. Drama van Christopher Roth. Met o.a. Vadim Glowna, Laura Tonke, Frank Giering, Can Taylanlar en Birge Schade.

Aangedikt portret van Andreas Baader, één van de leiders van de Baader-Meinhof-Gruppe, beter bekend als de Rote Armee Fraktion (RAF). Regisseur Roth deed naar eigen zeggen onderzoek naar de RAF en haar leden maar 'gooide op een gegeven moment alles overboord' ten faveure van zijn eigen interpretatie. Argumentatie: 'Ik vond de realiteit niet zo interessant.' Het resultaat is een boeiende film die is gedraaid volgens de opzet van Michael Manns Heat waarin crimineel Robert De Niro wordt opgejaagd door rechercheur Al Pacino. In Baader zijn het terrorist Baader (Frank Giering) en rechercheur Kurt Kroone (Vadim Glowna), compleet met gefingeerde ontmoeting langs de snelweg.

Verbotene Küsse

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Johannes Fabrick. Met o.a. Natalia Wörner, Ralph Herforth, Vadim Glowna, Anita Olatunji en Marie Zielcke.

Martina (W[KA3]orner) die bij de zedenpolitie in Hamburg werkt, is een ex-prostitu[KA1]ee uit de provincie. Niemand weet het behalve commissaris Peter Rieser (Herforth) uit Soltau, een van haar toenmalige vaste klanten. Martina`s kans om zich los te weken uit het bordeel kwam toen haar collega Tami (Coors) vermoord werd. De dader werd nooit gegrepen. In Hamburg wordt ze geconfronteerd met een zaak van vrouwenhandel die seksslavernij als achtergrond heeft. Martina stuit bij haar onderzoek op tegenstrijdige zaken: animeermeisje Kabea (Olatunji) zou niet illegaal het land zijn binnengekomen, maar een baantje hebben als au-pair. Het echtpaar, waar zij officieel met geldige papieren zou werken, is kinderloos. Ambtenaar van de vreemdelingendienst Garwitz (Glowna) heeft de papieren in orde bevonden. Hij en zijn dochter Christina (Zielcke) komen Martina tamelijk verdacht voor. Terwijl Martina met een vriendelijke benadering Kabea aan het praten probeert te krijgen, wordt ze geconfronteerd met haar verleden. Martina's bazen mogen niet weten dat ze ooit een hoertje was en daarom zoekt zij contact met Peter. Ondertussen lijkt het alsof de moordenaar van Tami eindelijk gepakt is, maar bij Martina gaat nu een lichtje op: was Garwitz niet Tami's laatste bezoeker? Het scenario van regisseur Fabrick en Frank Göhre zwaait aardig heen en weer tussen een melodrama en een krimi. De goede afloop en het feit dat het tussen Martina en Peter wat wordt, doen afbreuk aan de geloofwaardigheid: de werkelijkheid is veel grimmiger. Niettemin zijn de rollen goed en daarom is deze film best het aanzien waard. Het camerawerk is van Holly Fink.

Les misérables

2001 | Drama, Historische film, Actiefilm

Frankrijk/Duitsland/Spanje/Verenigde Staten/Italië/Verenigd Koninkrijk 2001. Drama van Josée Dayan en Lewis Milestone. Met o.a. Gérard Depardieu, John Malkovich, Virginie Ledoyen, Christian Clavier en Enrico LoVerso.

Miniserie in vier delen met mooie hoofdrollen, bewerking van de beroemde gelijknamige roman van Victor Hugo uit 1862. Depardieu kruipt in de huid van Jean Valjean, de ex-gevangene die zijn leven betert, maar desondanks 17 jaar lang door de Franse justitie wordt achtervolgd. Malkovich speelt de rol van Javert en Moreau is een ideale Moeder Innocence.

Endstation: Tanke

2001 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2001. Komedie van Nathalie Steinbart. Met o.a. Tamara Simunovic, Florian Panzner, Oliver Bröcker, Vadim Glowna en Horst-Günter Marx.

De jonge Poolse gauwdief Marek (Panzner) zit in een jeugdgevangenis in de voormalige DDR. Tijdens een brandalarm ziet hij de kans om hem te drossen. Hij is van plan ver te komen (Australi[KA3]e) en de kans laat niet lang op zich wachten. Hij kan langs een oude Mercedes S-klasse Diesel pikken door de deur van een toilethuisje, waarin de eigenaar zit, van buiten op slot te doen. Hij trekt diens maatpak aan en zet de snelle zonnebril van het slachtoffer op. Helaas komt hij niet ver, want de motor loopt warm en de wagen blijft staan. Twee welwillend glimlachende dames (een moeder en dochter?) in een peperdure sportwagen slepen hem af naar een benzinestation vlak buiten een onooglijk dorp dat in the middel of nowhere ligt en waar de jonge en niet onknappe Margot (Simunovic) de pomp bedient, achter de kassa kruiswoordraadsels invult en dagdroomt over hazen in een grazige weide, terwijl ze naar Duitse country music in de stijl van Ry Cooder luistert. De bullebakkerige garagehouder wil de auto niet repareren (geen onderdelen zegt hij), maar hij wil Marek evenmin een tweedehands wagen die op zijn terrein staat, verkopen, hoewel Marek bereid is dik te betalen. Marek pakt `zijn` bagage en gaat naar de bushalte middenin het dorp. De bus vertrekt pas de volgende dag. In het wirtshaus tegenover de halte geeft hij zich uit voor zijn slachtoffer, die financieel adviseur is en zegt dat hij naar Frankfurt (aan de Oder?) wil. Niemand is bereid hem weg te brengen uit het dorp weg te brengen ondanks de geboden bedragen. Dan gaat de kastelein een licht op: een aalgladde oplichter met dezelfde naam had hen mooie beleggingsverhalen op de mouw had gespeld en de spaarcenten afgetroggeld. Helaas zien ze Marek aan voor de dader en willen hem in vierendelen. De onfortuinlijke Marek ziet nog net de kans om het vege lijf te redden door het gasthof via het toilet te verlaten. Hij vlucht naar de pomp, waar Margot hem onder de teek verbergt. Later moeten ze de deur barricaderen als de opgewonden dorpelingen voor een tweede keer terugkomen. Margot valt op de aantrekkelijke Marek en ze is bereid hem een Ford Fiesta te verkopen. Marek schrijft een eurocheque met een valse handtekening uit. Ondanks de belegering van de beschonken en boze dorpsbewoners kunnen zij hem smeren: het doel van de reis is down-under. De film is het eindexamenwerk van Steinbart die met Peter D'Ambrosio het scenario schreef. Hoewel er wat plotgaten in het tragikomische verhaal zitten, is het allemaal best te verteren. De sfeer is ons-kent-ons is raak getroffen en het tempo is vlot. De jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl de bijrollen ingevuld zijn door heerlijke karakterspelers. Als grapje in de film heist een auto van 'rijkswaterstaat' het schijthuisje met het slachtoffer erin op en plaatst een ander dat nog leeg is en rijdt dan weg naar zijn bestemming. Steinbart die zo te zien sterk beïnvloed is door Amerikaanse films, mag best trots zijn op haar eerste werk. Het camerawerk is van Carl Friedrich Koschnik en Sebastian Edschmid. Exporttitel THE MIDDLE OF NOWHERE.

Tatort - Quartett im Leipzig

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär en Walter Nickel.

Aan het scenario van aflevering 458 ter gelegenheid van 30 jaar TATORT werkten drie specialisten: Hans-Werner Honert, Fred Breinersdorfer en Wolfgang Panzer; de eerst genoemde had op dat moment een drietal films als regisseur op zijn naam staan en de laatst genoemde een viertal, terwijl Breinersdorfer zijn sporen verdiende met het schrijven van draaiboeken voor talloze Duitse krimi`s. De regionale omroepen van Nord-Rhein-Westfalen (WDR) en Sachsen (MDR) wilden een aflevering die speelde tussen Oost en West, tussen wessis en ossis. Commissarissen Ehrlicher (Sodann) en Kain (Lade) werken aan de moord op ex-lid van een studentencorps, Dr. Maik Frei, die van achteren werd aangevallen. Hij was lid geweest van de studentenvereniging Votania, die onder het beschermheerschap staat van professor Kleist (Glowna), een gerenommeerde longarts uit Leipzig. Terwijl Ehrlicher en Kain in de romantische wijk Rosenthal (van het porcelein!) de zaak onderzoeken, worden Max Ballauf (Behrendt) en zijn collega Freddy Schenk (B[KA3]ar) geconfronteerd op het K[KA3]olner Hauptbahnhof met het stoffelijke overschot van Dr. Karl Kuhn uit Leipzig, die aan een vergiftiging is overleden in de Inter City tussen Leipzig en Keulen. Ze ontdekken dat Kuhn zijn broer een bezoek wilde afleggen en dat hij zijn laatste gesprek via zijn portable met Dr. Frei in Leipzig voerde. Het duurt niet lang of het tweetal ontdekt dat ook Kuhn een oud-lid was van Votania. Telefonisch contact met de collega`s in Leipzig verloopt stroef en ze krijgen de boodschap dat ieder op zijn eigen terrein resultaten moet zien te behalen. Max vindt dit maar niks, en impulsief als hij is, haalt hij Freddy over discreet in Leipzig te gaan snuffelen. Ehrlicher en Kain zijn echter niet van gisteren en Freddy`s incognito is alras bekend, waarop ze besluiten samen te gaan werken als Max zich bij hen voegt in de Saksische hoofdstad. Het kwartet ontdekt dat Frei en Kuhn wetenschappelijk medewerkers van professor Kleist waren en ze nemen aan dat er rivaliteit om Claudia Kleist (Hübchen), de dochter van de professor, in het spel was. Dieper gewroet in de lokalen van de vereniging Votania stuit op al te grote invloed van Professor Kleist en kadaverdiscipline naar Pruisisch recept. Gedenkwaardig is het hartelijke afscheid van beide teams aan de schnell-imbiß op het hypermoderne station van Leipzig. De allereerste TATORT, TAXI NACH LEIPZIG speelde ook al in Oost en West en liet toen een hoopvolle samenwerking zien tussen bier drinkende commissaris Trimmel uit Hamburg en zijn DDR-collega die hem tips gaf. Een genietbare aflevering, maar het scenario is niet super en toegeschreven op de Berlijnse Muur die nog steeds in de hoofden van de mensen bestaat, waardoor de vele kijkers buiten het Duitsland veel minder voeling hebben met deze aflevering.

Die Unberührbare

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Hannelore Elsner, Vadim Glowna, Jasmin Tabatabai, Lars Rudolph en Michael Gwisdek.

Herfst 1989. Het leven van de Oost-Duitse schrijfster Hanna Flanders stort met de val van de Berlijnse Muur in elkaar. Ze heeft de DDR altijd als het nieuwe Duitsland gezien en moet nu vaststellen dat ze in een mythe heeft geloofd. Hanna denkt aan zelfmoord, maar wil nog één keer proberen een nieuw leven op te bouwen in Berlijn. Het sombere, trage, maar degelijke scenario is van regisseur Roehler en hij grijpt terug op de schrijverscarrière van zijn moeder Gisela Elsner. Goede hoofdrol van Elsner, die geen familie is van Gisela Elsner, en ze wordt gesteund door de vaardige bijrollen.

Das Traumschiff - Olympia 2000

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Karola Meeder. Met o.a. Siegfried Rauch, Heide Keller, Horst Naumann, Cecilia Kunz en Eva Habermann.

Deze aflevering wordt om de vier jaar uit het droogdok gehaald als er weer olympische spelen worden georganiseerd. Het m.s. Deutschland onder bevel van kapitein Paulsen (Rauch) en zijn trouwe, eerste stewardess Beatrice (Keller) in haar smetteloze witte uniformblouse heeft koers gezet naar Sydney in Australi[KA3]e omdat in die stad de spelen worden gehouden - we schrijven het jaar 2000. Aan boord zijn natuurlijk sportlieden die hun avontuurtjes beleven en we zijn getuige van hun angsten en vrezen. Tenniscrack Jana Naumann (Habermann) reist alleen en haar rivale Petra Hirte (Kunz) is aan boord onder begeleiding van haar weelderige coach Doris Lenz (Ziegler), die door Paulsen herkend wordt als een vlam van vroeger. Verder zijn als passagiers zwemster Karoline von Gerkhan (Woywood) en haar vriend Sven Bayer (Brucker), een ex-sportman die zijn carri[KA2]ere moest laten varen door een blessure. Natuurlijk reizen er ook sportverslaggevers mee: Herbert Ernst (Griem) en Marco Stahl (Moog); de heren zijn op zoek naar goede verhalen, liever over potentiële kampioenen, maar de kommer en kwel van de atleten levert natuurlijk ook lekkere leesstof op. Het scenario van Ulrich del Mestre is gekunsteld en niets aan. Het spel is OK, maar kan deze keer niet voorkomen dat het cruiseschip averij oploopt. Het camerawerk is van Rainer Gutjahr.

Todsünden - Die zwei Gesichter einer Frau

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Vadim Glowna, Ralf Schermuly, Anian Zollner en Patrizia Moresko.

Cathrins tweelingzus Vera (een dubbelrol van Berben) pikte ooit haar rijke vriend Daniel in door hem voor te spiegelen dat zij van hem in verwachting was. Cathrin heeft het Vera nooit vergeven en na Daniels begrafenis, maakt ze Vera koud als zij de werkelijke toedracht van haar maatschappelijke en romantische ongeluk ervaart. Cathrin besluit zich nu voor Vera uit te geven en is bijgevolg erfgename van een aardig fortuin. De naaste omgeving van haar zus heeft niets in de gaten. Vera blijkt nog veel slechter geweest te zijn dan Cathrin ooit gedacht had: dokter Claudio Fernandez (Zollner) was Vera`s minnaar en medeplichtige toen zij Daniel het tijdelijke met het eeuwige liet verwisselen; Claudio wil nu zijn aandeel in de buit en zet haar onder druk. De zaken beginnen nu aardig ingewikkeld te worden voor Cathrin, temeer haar vriend Gregor Altmann (Glowna) zeer verdrietig is over het verlies van zijn dierbare minnares. Ze houdt het niet langer meer uit en bekent aan Gregor de waarheid. Het tweetal zet koers naar Noorwegen in het eenmotorige vliegtuigje van Gregor om een oude droom te realiseren. Onderweg zet Gregor de motor uit en lost daarmee alle problemen op. Cathrin lijkt gelukkig, maar het is een uiterst laffe truc om de film op die manier te laten eindigen. Het laat bij de kijker een groot gevoel van ontevredenheid achter. Het scenario van Norbert Ehry en Werner Thal is behoorlijk kronkelig. Regisseur Rola die onlangs met Berben de effectieve misdaadthriller DER SOLIST - KEIN WEG ZURŸCK draaide, heeft alles goed in de hand. De spelprestaties zijn naar behoren zodat het resultaat een stukje genietbare ontspanning is geworden. Uitvoerend producent was Berbens 28-jarige zoon Oliver Berben - die jongen heeft eventjes geluk met zo'n knappe moeder, een Duitse megaster die voortdurend gevraagd wordt in speel- en tv-films in eigen land en dat al een dikke dertig jaar.

Candy

1998 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1998. Misdaad van Christopher Roth. Met o.a. Nicolette Krebitz, Marek Harloff, Benno Führmann, Roman Knizka en Vadim Glowna.

Candy (Kreditz) is een kleptomane, oplichtster en een gauwdief. Ze heeft net voor haar zonden geboet in de petoet, maar nu is ze weer vrij en haar stiefbroer Oliver (Knizka) die in een kledingszaak staat ontfermt zich over haar. Bij zijn voornemen om Candy op het rechte pad te brengen, krijgt Oliver steun van sportjournalist Markus (Harloff) en verzekeringsagent Robert (F[KA3]uhrmann), die met hem de flat delen. Candy zweert heilig dat ze geen fouten meer zal maken, maar ze is onverbeterlijk; ze pikt kleding uit de winkel van Oliver, en is het baantje bij de krant wat Markus voor haar had geregeld, gauw zat en laat het vallen. Ze wil een schilderij van Matisse uit het museum stelen voor Robert. Bovendien brengt ze Robert en Markus het hoofd op hol, maar alles wordt pas echt menens als er een dode in haar flat gevonden wordt. Nu heeft ze het trio nodig om haar uit de klauwen van duistere smeris Schulz (Glowna) te houden. Het scenario van regisseur Roth en Martin Rauhaus heeft gelukkig een goede afloop en bevat de nodige humor. Een aardige film over een moderne generatie die zo zijn eigen problemen heeft met goed ingevulde rollen. Het camerawerk is van Bella Halben.

To wszawe nagie zycie

1997 | Drama

Polen/Duitsland 1997. Drama van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Vadim Glowna, Heikko Deutschmann, Barbara Majewska en Arkadiusz Janiczek.

De Duitse krijgsgevangene Heinrich George (Glowna) moet tijdens WO II (1939-45) verhoord worden door een jonge luitenant (Deutschmann) van het Rode Leger. Beide mannen zijn qua intellectueel niveau aan elkaar gewaagd, maar geleidelijk verstrikt George zich in een discussie die gaat over kunst, theater, propaganda, glorie en schuld. Boeiende film voor kijkers die houden van verbaal duelleren, maar Van Damme-fans: scheert u weg! Het scenario is van regisseur Blumenberg en het camerawerk is van Andrzej Jeziorek.

Der Schnapper - Blumen für den Mörder

1997 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1997. Mysterie van Vadim Glowna. Met o.a. Horst Krause, Stephanie Philipp, Beate Jensen, Jacques Breuer en Wolfgang Maria Bauer.

In het najaar van 1998 hield Horst Tappert er na 281 afleveringen definitief mee op als Hauptkommissar Derrick. Voor de omroep ZDF een behoorlijk probleem om deze man en de verhalen, die zo gekenmerkt worden door grote middelmatigheid, te vervangen. Miljoenen kijkers (ook buiten Duitsland) vonden zich in de serie, die van de behapbare glitter (een glanzende BMW, een gouden Rolex-horloge, een mooie inrichting) konden (dag)dromen. Verplaatst van de omgeving van het mondaine M[KA3]unchen naar het troosteloze Ruhrgebiet, met Duisburg als middelpunt, maken we kennis met Hauptkommissar Paul Schrader (Krause), bijgenaamd Schnapper, een onbestendige vijftiger, die een vintage Borgward Isabella bezit. Schrader neemt toch liever de bus om naar de plaats des onheils te gaan. Schrader is beslist geen genie, maar geholpen door een scenario van Horst Freund en Thomas Wittenberg komt hij ook aan de oplossingen van zijn moordgevallen. In deze pilot gaat hij kalm op zoek naar de moordenaar van een neergestoken eigenaresse van een bloemenzaakje. Dr. Claudia Lost (Philipp) psychologe bij de Polizei, trekt veel te haastige conclusies al lijkt het geval door haar snel opgehelderd. Door de zelfmoord van een aan de morfine verslaafde Arbeitskollege, smeris Klaus Dorfmann (Andreas Schmidt) gaat men de zaak toch anders bekijken. De waardering voor deze redelijke pilot is geen toeval, al is het voor de rest van de serie nog maar even afwachten. Het camerawerk is van Jörg Seidl.

Das elfte Gebot

1997 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1997. Misdaad van Rainer Bär en Rainer Bèr. Met o.a. Vadim Glowna, Julia Jäger, Udo Schenk, Judith Földesi en Ulrike Kriener.

Toneelspeler Wolf Ahrend (Glowna) heeft succes en dat levert hem een aardig, vast contract op bij een tv-omroep. Hij is gescheiden. Zijn vrouw Gisela (Kriener) wil niet dat hun zoon Robert met hem meegaat op vakantie naar Budapest. Met hulp van zijn advocaat krijgt hij het toch voor elkaar. Dan wordt de kleine Robert ontvoerd. Het mag vervolgens niet uitlekken waar Wolf was op het tijdstip van de kidnapping, want anders verliest hij zijn voogdijschap. Hij besluit op eigen houtje achter de ontvoerders aan te gaan. Hij lijkt kansloos, maar krijgt `onverwachts` hulp van Kathlen May (Jäger), een ambitieuze redactrice van de zender, die ervoor zorgt dat het tv-station het losgeld betaalt. In ruil daarvoor krijgt de omroep de exclusieve rechten van de gebeurtenis. Als het losgeld betaald is en de jongen bevrijd, krijgt Wolf in de gaten dat alles doorgestoken kaart was en dat hij slechts gebruikt was om de kijkcijfers op te krikken. Zoveelste film - dit keer met een weinig sterk scenario - dat de macht van de media aan de kaak wil stellen, verpakt in een voorspelbaar misdaadverhaaltje dat in exotisch, maar toch niet geheel veilig Hongarije speelt. Glowna en Jäger, die best wat kunnen, moeten de kar trekken, waarin de rest van de rolverdeling volgt. Camerawerk van Jürgen Heimlich.

Inka Connection

1995 | Drama, Thriller

Duitsland 1995. Drama van Wolf Gremm. Met o.a. Heinz Hoenig, Sabrina Ferilli, Anita Kupsch, Mark Schneider en Max Volkert Martens.

Frank Meinberg (Hoenig) is er altijd van overtuigd geweest dat hij de natuurlijke vader was van zijn zoontje (Scheider), hoewel het om een in-vitrofertilisatie ging. Dan blijkt het kind een perfecte dubbelganger te hebben... Na heftig aandringen geeft de dokter toe dat hij bij Franks echtgenote Dagmar (Kupsch) een embryo heeft ingeplant, die niet van hen stamt. Frank wil nu beslist weten wie dan w[KA1]el de ouders van de jongen zijn. Hij reist naar Equador in Zuid-Amerika en komt terecht bij Dr. Simon (Glowna), die kinderen als levende orgaanbanken gebruikt. Na deze afgrijselijke ontdekking heeft Frank geen ogenblik rust meer. Zijn eigen kind blijkt dus een `maaksel` te zijn. Om deze soap met suspense nog melodramatischer te maken wordt de echte moeder (Schreiner) van het kind opgespoord. Net op tijd, want zij ligt op sterven. Een tranendal, dat oorspronkelijk in twee delen werd uitgezonden met decent spel van Hoenig en een korte mooie rol van Schreiner. Het scenario is van regisseur Gremm naar het boek Embroy-XY van Peter Breitwieser. Het camerawerk is van Jörg Seidl. Stereo.

Eine Frau wird gejagt: Ich bin keine Mörderin

1995 | Actiefilm, Misdaad

Duitsland 1995. Actiefilm van Vadim Glowna. Met o.a. Nicola Tiggeler, Alexander Radszun, Mimo Vaino, Matthias Paul en Michael Lott.

De pilootfilm van een veertien-delige serie met de 35-jarige Tiggeler in de hoofdrol, wier gezicht bekend is geworden op het kleine scherm door series als Stadtklinik en Der Fahnder. Haar man, een advocaat, is vermoord en inspecteur Radszun denkt dat zij het heeft gedaan. Haar schoonvader, een steenrijke reder, probeert de voogdij te krijgen over haar acht- jarige zoontje Vaino. Zij krijgt onverwacht hulp van vrachtwagenchauffeur Paul. In iedere aflevering komt zij een stukje dichter bij de identiteit van de ware daders, maar weet die nimmer te achterhalen. Ondertussen zitten de justitie en andere duistere partijen, die betrokken waren bij de ontijdige dood van haar echtgenoot, Tiggeler op de hielen. Flink wat actie, redelijk spel, maar het is de vraag of de kijker het veertien afleveringen kan volhouden, inclusief de ellenlange onderbrekingen voor de reclame. Scenario van Ralf Huttanus.

Das gläserne Haus

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Rainer Bär en Rainer Bèr. Met o.a. Katja Riemann, Hansa Czypionka, Vadim Glowna, Ute Willing en Peter Sattmann.

Riemann woont met haar man Czypionka, een Iraanse arts, in een buitenwijk van Leipzig. Riemann die zwanger is, krijgt te maken met vijandigheid en racisme. Door middel van anonieme dreigbrieven en telefoontjes wordt haar duidelijk gemaakt dat ze beter kan vertrekken. Vreemdelingenhaat in het nieuwe Duitsland van 1990 in een 'bruin' Leipzig staat centraal in tv-film waar je met goed fatsoen niet omheen kunt. Scenario van regisseur Bär naar een idee van Michaela Bach en Jörg Schade. Camerawerk van Rolf Liccini.

Anwalt Abel - Rufmord

1994 | Misdaad, Drama

Duitsland 1994. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andréa L'Arronge, Vadim Glowna, Sonja Kirchberger en Jutta Speidel.

Advocaat Jean Abel (Halmer) zit met een groot probleem. Hij kon niet vookomen dat zijn cli[KA3]ent, journalist Anstrutter (Glowna) veroordeeld werd en nu neemt de woedende verslaggever wraak op Abel met een serie `onthullende` artikelen. Het ziet er naar uit dat Anstrutter niet aan de winnende hand is, omdat de orde der advocaten zich achter Abel opstelt. Ze laten hem echter heel vlug vallen. En zo belandt Abel zelf voor de rechter en moet hij vechten om zijn hachje. De enige die natuurlijk in hem blijft geloven, is zijn charmante en trouwe assistente Jane (L`Arronge), maar zij is op reis en kan dus niet meteen assisteren. Uitzendkracht Stella (Kirchberger) is prompt verliefd op haar tijdelijke, bohemienachtige baas, maar zij is op het cruciale moment verdwenen. Vakkundig gemaakt en gespeeld. Fred Breinersdorfer bewerkte zijn eigen, niet al te originele verhaal tot scenario. Het camerawerk is van Rolf Paulerberg.

1945

1994 |

Oostenrijk 1994. Peter Pazak. Met o.a. Vadim Glowna, Cornelia Froboess en Konstantin Wecker.

Advocaat Jean Abel (Halmer) zit met een groot probleem. Hij kon niet vookomen dat zijn cli[KA3]ent, journalist Anstrutter (Glowna) veroordeeld werd en nu neemt de woedende verslaggever wraak op Abel met een serie `onthullende` artikelen. Het ziet er naar uit dat Anstrutter niet aan de winnende hand is, omdat de orde der advocaten zich achter Abel opstelt. Ze laten hem echter heel vlug vallen. En zo belandt Abel zelf voor de rechter en moet hij vechten om zijn hachje. De enige die natuurlijk in hem blijft geloven, is zijn charmante en trouwe assistente Jane (L`Arronge), maar zij is op reis en kan dus niet meteen assisteren. Uitzendkracht Stella (Kirchberger) is prompt verliefd op haar tijdelijke, bohemienachtige baas, maar zij is op het cruciale moment verdwenen. Vakkundig gemaakt en gespeeld. Fred Breinersdorfer bewerkte zijn eigen, niet al te originele verhaal tot scenario. Het camerawerk is van Rolf Paulerberg.

Der Brocken

1993 |

Duitsland 1993. Vadim Glowna. Met o.a. Muriel Baumeister, Rolf Zacher en Elsa Grube-Deister.

Advocaat Jean Abel (Halmer) zit met een groot probleem. Hij kon niet vookomen dat zijn cli[KA3]ent, journalist Anstrutter (Glowna) veroordeeld werd en nu neemt de woedende verslaggever wraak op Abel met een serie `onthullende` artikelen. Het ziet er naar uit dat Anstrutter niet aan de winnende hand is, omdat de orde der advocaten zich achter Abel opstelt. Ze laten hem echter heel vlug vallen. En zo belandt Abel zelf voor de rechter en moet hij vechten om zijn hachje. De enige die natuurlijk in hem blijft geloven, is zijn charmante en trouwe assistente Jane (L`Arronge), maar zij is op reis en kan dus niet meteen assisteren. Uitzendkracht Stella (Kirchberger) is prompt verliefd op haar tijdelijke, bohemienachtige baas, maar zij is op het cruciale moment verdwenen. Vakkundig gemaakt en gespeeld. Fred Breinersdorfer bewerkte zijn eigen, niet al te originele verhaal tot scenario. Het camerawerk is van Rolf Paulerberg.

Die Männer vom K3 - Zu hoch gepokert

1992 | Misdaad

Duitsland 1992. Misdaad van Harald Vock. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Vadim Glowna.

In de buurt van een parkeerplaats is Fritz Holler (Driest) vermoord. K3 die zich bezighoudt met de zaak, weet dat het om een medewerker gaat van het detectivebureautje van Margot (Skrotzki) en Hugo St[KA3]ubner (Glowna). Het team is ervan op de hoogte, dat de Stübners hun omzet verbeteren met een beetje chantage. De commerciële speurneuzen weten te veel en nemen het niet zo nauw met de beroepscode. Als Fritz in het complot zat, dan is de dader een verongelijkte cliënt, of hij werkte voor eigen rekening, dan is de dader mogelijkerwijze zijn baas of bazin. Met het onderzoek schiet K3 niet erg op, want chantageslachtoffers zijn van nature weinig mededeelzaam. Net op het moment dat de kijker meent dat alles muurvast zit, tovert scenarioschrijver/regisseur Vock het witte konijn uit de hoge hoed: een omwonende, die een nachtelijke wandeling met zijn hond maakte in de buurt van het misdrijf, heeft iets gezien wat K3 naar de oplossing brengt. Deze aflevering is eigenlijk alleen geschikt voor de fans van de serie en weinig eisende kijkers. Omdat alles netjes in elkaar is gezet en behoorlijk geacteerd, het aanzien nog waard.

Tandem

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Bernhard Stephen en Bernhard Stephan. Met o.a. Hannelore Hoger, Vadim Glowna, Winfried Glatzeder, Nina Hoger en Ulrich Lenk.

Flauwe ongein-komedie over twee mannen, Glowna en Glatzeder, die afspreken dat de een (Glowna) de eerste 25 jaar gehuwd mag zijn met hun droomvrouwtje Hoger, en de ander (Glatzeder) de volgende 25 jaar, zonder dat Hoger van de afspraak op de hoogte is. Glatzeder duikt inderdaad een kwart eeuw later op. Hoger die er dan voor het eerst van hoort, vindt het idee wel aantrekkelijk, maar er is een complicatie: haar 25-jarige dochter, die het evenbeeld is van d`r moeder. Glatzeder gaat door de knie[KA3]en voor de schone dochter al roept moeder wanhopig dat hij ooit de vader was... Weinig bijzonder blijspel uit de voormalige DEFA-fabriek dat geproduceerd mocht worden in het kader van de werkverschaffing in herenigd (Oost-)Duitsland. Het scenario is van Bernd Schirmer. Het camerawerk is van Claus Neumann.

Scheidung à la carte

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Elisabeth Trissenaar, Vadim Glowna, Miriam Bepouhr, Karin Baal en Heino Ferch.

Pretentieloos werkje over een echtscheiding, die tot in de kleinste details wordt voorbereid middels een belachelijke scheiding van tafel en bed, wederzijdse jaloezie en een voorspelbare draai in de finale. Scenario van Dorothe Dhan. Johannes Hollmann stond achter de camera.

Mandelküßchen

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Bernhard Stephan. Met o.a. Constanze Engelbrecht, Vadim Glowna, Tilo Prückner, Kyra Mladeck en Brigitte Janner.

Limbach speelt een werkloze, zonderlinge weduwnaar, die met succes willekeurige mensen chanteert, zodat hij leven kan. Daarbij stuit hij op de vrolijke weduwe Engelbrecht en verlopen privédetective Prückner. Engelbrecht blijkt echter nog listiger dan Limbach of niet? Een niet onaardige zwarte komedie, die behoorlijk de draak steek met de menselijke aard.

Die Bank ist nicht geschädigt

1991 | Misdaad

Duitsland 1991. Misdaad van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Fiona Schwartz, Zacharias Preen, Horst Bollmann, Vadim Glowna en Barbara Schöne.

Een harde crimineel (Rech) dwingt een voormalige medegevangene-kruimeldief (Preen) mee te doen aan een bankoverval, die uitloopt op een gijzeling, waarbij Preen het ongelukkige slachtoffer Schwartz in de armen geworpen krijgt en dat laatste mag zo blijven omdat commissaris Krumm (Bollmann) de zaak recht breit. Een krimi die niet meer dan een beetje pretentieloos vermaak is.

Brocken

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Vadim Glowna. Met o.a. Elsa Grube-Deister, Rolf Zacher, Muriel Baumeister, Ben Becker en Günter Kornas.

Na de val van de Muur gaat de Duitse geheime dienst gewoon door met het bespioneren van de Russen. Het doel is een basis bij Rügen, die ze vanuit het huisje van een weduwe van een gewezen partijsecretaris van de Oost-Duitse communistische partij het best kunnen observeren, maar de weduwe wil niet van verkopen weten. De BND probeert met alle mogelijke middelen zijh zin door te zetten. Ossies blijken slimmer dan Wessies. Scenario van Knout Boeser.

Das zweite Leben

1990 | Drama, Misdaad, Mysterie

Duitsland/Frankrijk 1990. Drama van Carola Rola en Carlo Rola. Met o.a. Vadim Glowna, Iris Berben, Monika Lundi en Nicolas Brieger.

Een plattelandsadvocaat in Beieren laat op de terugweg van een feestje zijn vriend-collega na een ongeval in een bos kreperen. Na de begrafenis van zijn vriend legt hij het aan met de weduwe en weet haar te versieren. Hij laat zijn vrouw en kinderen in de steek en wil de bloeiende praktijk van zijn overleden vriend in de grote stad voortzetten. Wanneer de zaken niet zo gaan als hij zich dat wenst, brengt hij in koelen bloede vrouw en kinderen om zeep. Naar de roman La main van Georges Simenon, maar sterk gegermaniseerd met Beierse locaties, Faschingfeesten, terwijl van de fijnzinnige psychologische achtergronden uit het boek nauwelijks iets is overgebleven.

Wo immer du bist

1989 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

Duitsland/Polen 1989. Oorlogsfilm van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Renée Soutendijk, Julian Sands, Maciej Robakiewicz, Tadeusz Bradecki en Milva.

Soutendijk, die net gehuwd is met honorair consul Sands, die de kundige manager is van een internationale metaalfabriek, valt tijdens haar huwelijksreis van het paard en herstelt ogenschijnlijk snel. Als haar echtgenoot de liefde met haar bedrijft, wordt ze de volgende morgen geheel gestoord wakker. Na een langdurig verblijf in een inrichting, geneest ze en lijkt het alsof er niets aan de hand is geweest. Maar als ze `s avonds met haar echtgenoot wil vrijen, wordt ze weer waanzinnig. Ze keert terug naar de inrichting en Sands gaat naar Urugay. Kort daarop breekt WO II uit, de Duitsers bezetten Polen en vermoorden (o.a.) alle zwakzinnigen. Een inmiddels hertrouwde Sanders maakt de balans op na de bevrijding. Weinig krachtig spel van Sands, Soutendijk in een onopmerkelijke VAN DE KOELE MEREN DES DOODS-rol tegen de achtergrond van een vage 'high society' en vage nazi- intriges; moord, chantage en verraad. Naar het script van de regisseur.

Tatort - Schimanski: Polenblut

1989 | Mysterie

Duitsland 1989. Mysterie van Werner Kasten. Met o.a. Götz George, Eberhard Feik, Gerhard Olschewski, Chiem van Houweninge en Vadim Glowna.

Een Arabisch commando vermoordt op een afvalplaats in Duisburg twee Poolse vrachtwagenchauffeurs, terwijl een aanslag op de eigenaar van het terrein en een Poolse souteneur mislukt. Een en ander wijst op nog meer slachtoffers en bij een explosie in een hotel komen weer mensen om. Schimanski (George) staat aanvankelijk voor een raadsel, maar spoedig blijkt dat men hier te maken heeft met politieke misdaden met een humanitaire achtergrond. Het uitstekende scenario is van Peter Steinbach, bekend door zijn draaiboek van Edgar Reitz' HEIMAT.

Tatort - Schimanski: Blutspur

1989 | Mysterie

Duitsland 1989. Mysterie van Werner Masten. Met o.a. Götz George, Eberhard Feik, Gerhard Olschewski, Chiem van Houweninge en Marita Marschall.

Een Arabisch commando vermoordt op een afvalplaats in Duisburg twee Poolse vrachtwagenchauffeurs, terwijl een aanslag op de eigenaar van het terrein en een Poolse souteneur mislukt. Een en ander wijst op nog meer slachtoffers en bij een explosie in een hotel komen weer mensen om. Schimanski (George) staat aanvankelijk voor een raadsel, maar spoedig blijkt dat men hier te maken heeft met politieke misdaden met een humanitaire achtergrond. Het uitstekende scenario is van Peter Steinbach, bekend door zijn draaiboek van Edgar Reitz' HEIMAT.

Gdzieskolwiek jest, jeslis jest...

1989 | Oorlogsfilm

Duitsland/Polen 1989. Oorlogsfilm van Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Tadeusz Bradecki, Julian Sands, Renée Soutendijk en Marcus Vogelbacher.

Een Arabisch commando vermoordt op een afvalplaats in Duisburg twee Poolse vrachtwagenchauffeurs, terwijl een aanslag op de eigenaar van het terrein en een Poolse souteneur mislukt. Een en ander wijst op nog meer slachtoffers en bij een explosie in een hotel komen weer mensen om. Schimanski (George) staat aanvankelijk voor een raadsel, maar spoedig blijkt dat men hier te maken heeft met politieke misdaden met een humanitaire achtergrond. Het uitstekende scenario is van Peter Steinbach, bekend door zijn draaiboek van Edgar Reitz' HEIMAT.

Das Milliardenspiel

1989 | Drama

Duitsland 1989. Drama van Peter Keglevic. Met o.a. Ulrich Tukur, Friedrich von Thun, Sissy Höferer, Barbara Auer en Klaus Pohl.

De opkomst en ondergang van Gerd Asselt (Tukur), die miljoenenkredieten weet los te peuteren omdat iedereen in zijn fantastische verhalen geloven wil, terwijl hij door een zekere hebzucht gedreven wordt. Zodra men door heeft dat het niks wordt doet iedereen zijn best om Gerd te verguisen. Tukur speelt op een effectieve manier de nerveuze man, die zijn bedrijf wil redden, Auer is en blijft schattig als zijn toegewijde echtgenote, al krijgt zij het een en ander te verduren. Deze scène op het station, waarin Gerd een ondernemingsplan op bierviltjes samenstelt als hij een vergadering aan een bierteek houdt, is een zeer aardige vondst. Höferer o.a. bekend geworden door haar cabaret-show op de tv, heeft eigenlijk een rol die niet helemaal bij haar past: ze is geen femme-fatale en de rol is te belangrijk voor een licht-gewicht actrice, maar haar fraaie garderobe en make-up verbergen heel wat van haar tekortkomingen. Hoewel het niet altijd even geloofwaardige scenario van Klaus Pohl niet zonder humor is en de overige rollen hun best doen, blijft het allemaal toch wat aan de oppervlakte en is het wat aan de lange kant. Wolfgang Dickmann die achter de camera stond, maakte effectief gebruik van de schitterende locaties in Frankfurt en in de mooie omgeving. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Kan men gerust bekijken.

Opération Ypsilon

1987 | Avonturenfilm

Frankrijk 1987. Avonturenfilm van Peter Kassovitz. Met o.a. Bruno Cremer, Mireille Deyglun, Bernard Le Coq, Michel Albertini en Vadim Glowna.

Een bekende verslaggever heeft het bewijs gevonden dat er gifgas wordt gebruikt tegen de bevolking van een fictief land in het Midden-Oosten. Hij reist naar Canada om zijn reportage af te leveren. Het verhaal wordt geplaatst maar verschillende geheime diensten zijn het daar niet mee eens. De film lijkt wat op een verhaal van Kuifje, maar is wel de moeite waard en heeft veel te danken aan Cremer die de hoofdrol vervult.

Des Teufels Paradies

1986 | Avonturenfilm

Duitsland 1986. Avonturenfilm van Vadim Glowna. Met o.a. Jürgen Prochnow, Sam Waterston, Dominique Pinon, Suzanna Hamilton en Mario Adorf.

Prochnow en Doyle zijn de voormannen van een onrendabele kolenmijn op een idyllisch eilandje in de Java Zee, die gesloten moet worden. Doyle zou vertrekken en Prochnow wil achterblijven en van rust gaan genieten op het paradijselijke oord. Doyle verandert op het laatste moment van idee en wil met een drietal inheemse vrouwen gaan samenleven. Prochnow waarschuwt dat hij daarmee zijn hachje op het spel zet, omdat de zeden en gewoonten van de eilanders geen vreemdelingen toelaten in hun milieu. Als Prochnow vertrekt naar Surabaja hoort hij het onheilspellende roeren van de tam-tam. Onderweg ontmoet hij schurk Waterston, die eruit ziet als een gentleman. Samen trekken zij in Hotel Grand Pacific waar Waterston een illegaal casino inricht. Prochnow ontmoet daar Hamilton, die in een damesorkestje speelt. Hamilton gaat met Prochnow terug naar het eilandje. Hij wordt verliefd op Hamilton en zij op hem, hoewel zij aanvankelijk op hem afgestuurd was. Waterston komt met zijn gevaarlijke helper naar het eiland op een stormachtige nacht; Prochnow en Hamilton moeten voor hun leven vechten - Waterstons perverse spelletje. Goede rollen in een springerige, nogal vrije verfilming van de roman van Joseph Conrad. De regisseur speelt bootkapitien Davidson. Gesitueerd in 1937. Het sceanrio is van Leonard Tuck, Joehembus en regisseur Glowna. Martin Schäfer stond achter de camera. Gemaakt voor het ZDF, maar ook in de zalen uitgebracht.

A Year Of The Quiet Sun

1984 |

1984. Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Hanna Skarzanka, Vadim Glowna, Maja Komorowska, Ewa Dalkowska en Scott Wilson.

Prochnow en Doyle zijn de voormannen van een onrendabele kolenmijn op een idyllisch eilandje in de Java Zee, die gesloten moet worden. Doyle zou vertrekken en Prochnow wil achterblijven en van rust gaan genieten op het paradijselijke oord. Doyle verandert op het laatste moment van idee en wil met een drietal inheemse vrouwen gaan samenleven. Prochnow waarschuwt dat hij daarmee zijn hachje op het spel zet, omdat de zeden en gewoonten van de eilanders geen vreemdelingen toelaten in hun milieu. Als Prochnow vertrekt naar Surabaja hoort hij het onheilspellende roeren van de tam-tam. Onderweg ontmoet hij schurk Waterston, die eruit ziet als een gentleman. Samen trekken zij in Hotel Grand Pacific waar Waterston een illegaal casino inricht. Prochnow ontmoet daar Hamilton, die in een damesorkestje speelt. Hamilton gaat met Prochnow terug naar het eilandje. Hij wordt verliefd op Hamilton en zij op hem, hoewel zij aanvankelijk op hem afgestuurd was. Waterston komt met zijn gevaarlijke helper naar het eiland op een stormachtige nacht; Prochnow en Hamilton moeten voor hun leven vechten - Waterstons perverse spelletje. Goede rollen in een springerige, nogal vrije verfilming van de roman van Joseph Conrad. De regisseur speelt bootkapitien Davidson. Gesitueerd in 1937. Het sceanrio is van Leonard Tuck, Joehembus en regisseur Glowna. Martin Schäfer stond achter de camera. Gemaakt voor het ZDF, maar ook in de zalen uitgebracht.

Ediths Tagebuch

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Angela Winkler, Vadim Glowna, Leopold von Verschuer, Hans Madin en Irm Herrmann.

Edith, een gevoelige en ge[KA3]engageerde vrouw, kan de ellende waarmee ze in haar leven wordt geconfronteerd steeds slechter aan. Ze vlucht in de fantasiewereld van haar dagboek. Opname in een psychiatrische inrichting dreigt. Verfilming van de gelijknamige roman van Patricia Highsmith (door regisseur Geissendörfer tot scenario bewerkt), maar er is minder genuanceerde karaktertekening dan in het boek. Toch een indringende film, vooral dankzij het spel van Winkler. Camerawerk van Michael Ballhaus.

Tatort - Sterben und sterben lassen

1982 | Mysterie

Duitsland/Oostenrijk 1982. Mysterie van Peter Keglevic. Met o.a. Volker Brandt, Ulrich Faulhaber, Margit Saad, Harry Baer en Hanno Pöschl.

Niki (Baer) en Hans Pototschnik (P[KA3]oschl) uit Wenen willen in Berlijn een nieuw bestaan opbouwen en een restaurant openen. Om aan geld te komen neemt Niki een zeer goed betaalde baan aan als vrachtwagenchauffeur bij het tamelijk ondoorzichtige transportbedrijf van blonde Inge Zimmermann (Saad), die het rijtijdenbesluit aan haar laars lapt en illegaal geprepareerde medicijnen laat vervoeren. Niki stelt liever geen vragen voor het dure geld en de niet onknappe Inge mag hem wel. Als Niki te lang achter het stuur heeft gezeten en door vermoeidheid een verkeersongeval veroorzaakt, rijdt hij door na de aanrijding. Dit brengt hem niet alleen in de problemen met de politie, maar ook met Inge, die de schurkachtige Schrader (Glowna) op hem af stuurt om hem een lesje te leren als hij zijn aandeel opeist. Ongelukkigerwijze treft dat Niki`s vriend, die in de vlammen omkomt. Werk aan de winkel voor Kommissar Walther (Brandt) van de moordbrigade. Iets te routinematig en de rolverdeling is te weinig enthousiast. Het scenario is van Jens-Peter Behrend en Bernhard Frey. Het camerawerk is van Gerard Vandenberg. Aflevering 137.

Limuzyna Daimler-Benz

1982 | Drama

Polen 1982. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Michal Bajor, Piotr Bajor, Vadim Glowna, Maja Komowska en Tadeusz Lomnicki.

De psychologische tekening van twee broers enkele maanden voor het uitbreken van WO II. In deze gespannen tijd voelt Andrzej zich aangetrokken tot de Nazi-ideologie en hij begint samen te werken met de Duitse geheime dienst. Michal stort zich volledig op de kunst. Een beheerste en elegante film van de veelbelovende regisseur Bajon.

Feine Gesellschaft - Beschränkte Haftung

1982 | Komedie

Duitsland 1982. Komedie van Ottokar Runze. Met o.a. Elisabeth Bergner, Lilli Palmer, Hardy Krüger, Heinz Schubert en Vadim Glowna.

Een verrukking om Bergner weer eens te zien als een recalcitrant, opstandig zwerfstertje met de nette Lilli Palmer als tegenspeelster bij de ontruiming van een kraakpand. Twee mislukte bankrovers besluiten beide vrouwen te gijzelen. Een geslaagde Runze-film.

Dies rigorose Leben

1982 | Avonturenfilm

Duitsland 1982. Avonturenfilm van Vadim Glowna. Met o.a. Ángela Molina, Jerzy Radziwilowicz, Vera Tschechowa, Viveca Lindfors en Elfriede Kuzmany.

De overgeblevenen van twee Duitse emigrantenfamilies komen in een woestijn terecht, waar ze verwikkeld raken in een draaikolk van hartstochten die regelmatig de pan uit vliegen. Geweld, moord, verkrachting, waanzin, mannelijkheidscultus zijn thema's in de film, die echter doordat te veel afgekeken is van de Amerikaanse B-films geen echt verhaal wordt.

Desperado City

1981 | Film noir

Duitsland 1981. Film noir van Vadim Glowna. Met o.a. Siemen Rühaak, Beate Finckh, Karin Baal, Vera Tschechowa en Vadim Glowna.

Een oud gegeven: de Reeperbahn bij nacht, maar met een fraaie rol van Tschechowa is dit regiedebuut van voormalig tv-acteur Glowna een hartstochtelijke 'film noir' volgens nieuw recept; een taxichauffeur berooft vergeefs de bank van zijn vader en een nachtclubzangeresje weigert prostituée te worden. Het camerawerk is van Thomas Mauch, die hiervoor de gouden camera kreeg op het filmfestival van Cannes in 1981.

Mort En Direct, La

1979 | Sciencefiction, Drama, Experimenteel

Duitsland/Frankrijk 1979. Sciencefiction van Bertrand Tavernier. Met o.a. Harvey Keitel, Harry Dean Stanton, Max von Sydow, Thérèse Liotard en Vadim Glowna.

In de nabije toekomst zijn alle ziektes te genezen, zodat de fatale kwaal van een jonge vrouw - de schrijfster van bestsellers die met behulp van de computer haar boeken schrijft - een sensationeel onderwerp kan zijn voor een live tv-reportage. Ze wil in rust en eenzaamheid sterven, maar de reporter met een in zijn oog ingebouwde camera volgt haar zonder dat ze het merkt. Deze SF-film werd gesitueerd op het Schotse platteland en in oude steden, wat een vervreemdend contrast geeft. Sterk spel. Engelse dialogen. Achter de camera stond Pierre William Glenn en Tavernier maakte samen met David Rayfiel en Geza von Radvanyi het scenario.

L'associé

1979 | Komedie

Frankrijk/Duitsland/Hongarije 1979. Komedie van René Gainville. Met o.a. Michel Serrault, Claudine Auger, Catherine Alric, Judith Magre en Mathieu Carrière.

Dreutelige zakenman Julien (Serrault) verzint een zelfverzekerde compagnon in de hoop de handel aan te wakkeren. Het verzinsel werkt zo goed dat zijn vrouw verliefd wordt op de daadkrachtige hersenschim en zoonlief de verzonnen compagnon als vader wil. Een aardige satire met nostalgische bruinoranje beelden van zakendoend Parijs eind jaren 70. Gebaseerd op Roberto Roberti's Il socio invisible (1939), op zijn beurt gedestilleerd uit het geestige Chileense boekje El socio van Jenaro Prieto. In de VS werd de materie opnieuw gedraaid als The Associate, maar dan met een zwarte vrouw (Whoopi Goldberg) die opklimt dankzij haar gefingeerde witte partner.

Deutschland im Herbst

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Alf Brustellin en Bernhard Sinkel. Met o.a. Angela Winkler, Franziska Walser, Wolf Bierman, Wolfgang Baechler en Heinz Bennent.

Snijdende filmische balans over de democratie in de Bondsrepubliek in de jaren 1970-80, gezien door tien brillen van regisseurs die allen hun sporen hebben verdiend in het aan de kaak stellen van kleinburgerlijkheid, bureaucratie en middelmatigheid. Gedeeltelijk in zwart-wit. Diverse auteurs w.o. Heinrich Böll, Peter Steinbach komen aan het woord.

Der Schneider von Ulm

1978 | Historische film, Drama

Duitsland 1978. Historische film van Edgar Reitz. Met o.a. Tilo Prückner, Hannelore Elsner, Vadim Glowna, Harald Kuhlmann en Daha Medricka.

Een kleermaker droomt ervan ooit te kunnen vliegen en offert vrouw, bedrijfje en levensgeluk op aan dit ideaal. Een met veel liefde en vakmanschap gemaakt onderzoek naar een utopisch ideaal. Jammer van de muziek.

Gruppenbild mit Dame

1977 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1977. Drama van Aleksandar Petrovic. Met o.a. Romy Schneider, Brad Dourif, Vadim Glowna, Michel Galabru en Rüdiger Vogler.

Verfilming van de indrukwekkende roman van Heinrich Böll is redelijk geslaagd, maar dat komt vooral door de fraaie vertolking van Romy Schneider (in haar eerste Duitse film na zestien jaar) en niet door regisseur Petrovic die zich aan het literaire verhaal vertilde. Schneider speelt Leni, een 'dame' die zich door de oorlog niet stuk liet krijgen en die na de oorlog besluit met een Turk te trouwen, gewoon omdat zij van elkaar houden. 'De mensen' nemen haar haar eigenzinnigheid niet in dank af. Door haar eerdere huwelijk met een (inmiddels overleden) Rus stond ze al bekend als 'Russenliefje'. Nu krijgt ze het predikaat 'Turkenvriendin'. Muziek van Mozart en Schubert.

Der Hauptdarsteller

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Reinhard Hauff. Met o.a. Mario Adorf, Vadim Glowna, Hans Brenner, Rolf Zacher en Michael Schweiger.

Na de ervaringen met hun hoofdrolspelertje in PAULE PAULANDER besloten Hauff en zijn scenariste-echtgenote Christel Buschmann er een film over te maken. Een jongetje dat een hoofdrol speelde in een film ontdekt dat zijn regisseur meer in zijn produktie dan in hem belang stelt. Hij loopt van huis, blijft de regisseur treiteren en probeert zelfs de premièrebioscoop in brand te steken.

Cross of Iron

1977 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1977. Oorlogsfilm van Sam Peckinpah. Met o.a. James Coburn, Maximilian Schell, James Mason, David Warner en Klaus Löwitsch.

In 1943 trekken de Duitse troepen zich terug voor de oprukkende Russen. De dappere, maar gedesillusioneerde sergeant Steiner (Coburn) weet de mannen nog enigszins te inspireren. Dan komt Hauptmann Stransky (Schell) naar het Oostfront. Hij wil zich koste wat kost onderscheiden in het gevecht om zo het IJzeren Kruis te verdienen, een hoge militaire onderscheiding. En dat terwijl de mannen van Steiner eigenlijk alleen proberen te overleven. Dat een Amerikaanse regisseur een film maakte vanuit het standpunt van de voormalige vijand wekte verbazing. Maar Peckinpah, bekend van zijn zeer gewelddadige The Wild Bunch en Straw Dogs, maakte een ijzersterke, klassieke anti-oorlogsfilm.

Warum bellt Herr Bobikow?

1976 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland/Italië 1976. Komedie van Alberto Lattuada. Met o.a. Max von Sydow, Eleonora Giorgi, Mario Adorf, Cochi Ponzoni en Vadim Glowna.

Een filmkomedie naar een roman van Michael Bulgakov. Na een transplantatie van menselijke organen wordt een hond langzamerhand mens. 'Meneer Bobikow' veroorzaakt op gehorige wijze onrust.

Police Python 357

1976 | Misdaad, Drama

Frankrijk/Duitsland 1976. Misdaad van Alain Corneau. Met o.a. Yves Montand, Simone Signoret, François Périer, Stefania Sandrelli en Mathieu Carrière.

Op de premièrewoensdag van Police Python 357 belde gevierd misdaadfilmregisseur Jacques Deray (Borsalino) zijn jongere vakbroeder Corneau op: 'Zo, kleine schurk, ga je ons het gras voor de voeten wegmaaien?' Een amicaal compliment voor de uitmuntende, in Orléans opgenomen policier die Corneaus nog prille carrière daadwerkelijk vleugels gaf. Montand speelt een zwijgzame rechercheur die zich verstrikt in het onderzoek naar de dood van zijn vriendin, een Italiaanse fotografe (Stefania Sandrelli). IJzersterke karakterrollen en sfeerecho's van Corneaus regieheld Don Siegel geven in het doortimmerde scenario de noir-toon aan. De titel verwijst naar de Colt Python 357, Montands forse revolver.

Cuore di cane

1976 | Fantasy

Italië/Duitsland 1976. Fantasy van Alberto Lattuada. Met o.a. Max von Sydow, Eleonora Giorgi, Mario Adorf, Cochi Ponzoni en Gina Rovere.

Een geleerde in het Rusland van vlak na de revolutie transplanteert de hypofyse van een dode zuiplap in een straathond, die uitgroeit tot een mens met alle kwalijke eigenschappen van zijn donor, waardoor hij de bureaucratie op zijn kop zet. Deze satirische roman van Mikhail Boulgakow werd een minder sfeervolle reconstructie dan Lattuada's eerdere verfilming van Russische literatuur en heeft in de overigens knappe rol van komiek Ponzoni als de hond-mens meer uitbundig-Italiaanse grappenmakerij dan filosofische fantasie of sociale satire. Op dat - wezenlijk andere - niveau goed en onderhoudend gemaakt, met fraai spel van Von Sydow.

Ermittlungen gegen Unbekannt

1974 | Drama

Duitsland 1974. Drama van Roland Gall. Met o.a. Vadim Glowna, Dieter Laser, Friedhelm Ptok, Alexander May en Peter Schiff.

Bij de anti-Springer demonstraties in 1968 wordt een demonstrant door de politie zwaar gewond. Later overlijdt hij in het ziekenhuis aan zijn kwetsuren. Het openbaar ministerie onderzoekt de zaak met de bedoeling de zaak zo snel mogelijk te seponeren, maar tegelijkertijd houdt de broer van het overleden slachtoffer zijn eigen enquête en komt tot de conclusie dat er doodslag in het spel is.

Gezeiten

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Klaus Höhne, Elke Twiesselmann, Vadim Glowna, Verena Buss en Helga Feddersen.

Drie verschillende verhalen aan elkaar geregen door in elkaar overlopende (liefdes)geschiedenissen met als grootste gemene deler de zeevaart. De eerste episode gaat over de dikke scheepskok van het ms Brunsland, Gustav (H[KA3]ohne) die door zijn vrouw Elli (Twiesselmann) overgehaald wordt om aan de wal te gaan werken. Terwijl Elli na de geboorte van hun zoon opbloeit, kwijnt Gustav weg. In het tweede verhaal is zeemansvrouw Lore Elvers (Feddersen) het liefdeloze leven in het zeemanshuis zat en gaat ze aan boord van een Hollandse coaster, waarvan de kapitein duidelijk de vijftig is gepasseerd. De laatste geschiedenis betreft de eerste stuurman van de Brunsland Peter Br[KA3]ohan (Glowna), die door zijn vrouw Yvonne (Buss) opgejut wordt om eindelijk zijn papieren als kapitein te behalen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan want Peter is geen studiekop; hij laat liever zijn handen wapperen; als het zover komt en hij weer aanmonstert op de Brunsland, kiest die zonder hem het zeegat. Voor liefhebbers van zeemansverhalen en het zilte vocht van de woelige baren misschien verrukkelijke kost, maar voor anderen slechts drie korte stukken drama. Het scenario is van voornoemde Feddersen. Werd vervolgd door IM FAHRWASSER met dezelfde personages, die echter niet allemaal door dezelfde rolverdeling gespeeld werden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Vadim Glowna op televisie komt.

Reageer