Martin Gressmann

Regisseur, Cameraman

Martin Gressmann is regisseur en cameraman.
Er zijn 15 films gevonden.

Deutschland 09 - 13 kurze Filme zur Lage der Nation

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Tom Tykwer, Fatih Akin, Wolfgang Becker, Sylke Enders en Dominik Graf. Met o.a. Denis Moschitto, Josef Bierbichler, Helene Hegemann, Benno Fürmann en Peter Jordan.

Dit door regisseur Tom Tykwer in het leven geroepen project van dertien korte films pretendeert, zo'n dertig jaar na het controversiële collectiefwerk Deutschland im Herbst, een caleidoscopisch beeld te geven van Duitsland en de Duitse identiteit anno 2009. In de Bondsrepubliek is discussie over heikele kwesties als de welvaartsverhouding tussen oost en west, multikulti en terrorisme vanwege het heerszuchtige landsverleden steevast krampachtig. Op een metaniveau weerspiegelt de pamfletpotpourri de versplintering en desoriëntatie van West-Europese samenlevingen in het derde millennium. Vermoeiend en diffuus engagement, topzwaar van zijn eigen overspannen ambities.

LiveMovie: Feuer in der Nacht

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Kai Wessel. Met o.a. Martina Gedeck, Christian Berkel, Alice Dwyer, Chris Doerk en August Diehl.

Bij de telefonische hulpdienst van Milena Braun (Doerk) en Lukas Stein (Diehl) komt een telefoontje binnen van de geagiteerde Karl Winkler (Berkel), een politieman die politici beschermt. Hij wil weten waarom zijn dochter Angie (Dwyer) heeft opgebeld. Het is Milena al heel snel duidelijk dat er problemen zijn bij Karl thuis. Zijn vrouw Paola (Gedeck) en zijn dochter willen weglopen, en Karl is uit het lood geslagen. Terwijl Milena aan de telefoon een bloedbad probeert te voorkomen, zoekt Lukas met de Turkse taxichauffeuse Eyla (Ÿner) bijna tevergeefs naar het adres van de familie Winkler, een rijtjeshuis ergens in Berlijn, waarvan er zoveel zijn, dat het een naald in de hooiberg is. Spannende race tegen de klok die goed gebracht wordt door de voortreffelijke rolverdeling. Het sterke scenario is van Richard Reitlinger. Gefilmd in real-time alsof het een live verslag is, de eerste tv-film van Duitse bodem die op die manier tot stand kwam. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Bella Block - Im Namen der Ehre

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Andreas Gruber. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Yasmin Asadie, Merab Ninidze en Branko Tomovic.

Het scenario van Jochen Brunow voor de twaalfde aflevering met Bella Block (Hoger) grijpt een probleem van vrouwenonderdrukking bij de kop in de immigrantenmilieus uit de Balkan, die zich niet aan de Duitse maatschappij hebben aangepast, en gaat in op diep ingewortelde zeden en gewoonten, die in West-Europa ongebruikelijk en onbegrepen zijn; ze zijn trouwens meestal bij de wet verboden. Het betreft de moord op een leraar van een middelbare school, waarop Bea (Asadie), een Duits meisje van Albanese ouders, verliefd was geworden. Toevallig was Bella Block (Hoger) getuige haar zelfmoord. Ze pakt het geval op en gaat de zaak reconstrueren op te bepalen wie de schuldige is. In aanmerking komen: Bea`s moeder (Azemoun), haar vader, haar broers of allemaal. Ook de gebruikelijke kibbelpartij tussen Bella en haar vriend Simon Abendroth (Kowalski) ontbreekt niet als Bella het bange meisje (in de flashbacks) in huis wil nemen, om haar tegen een eventuele bloedwraak te beschermen. Een thema dat we al diverse malen in afleveringen van TATORT hebben gezien. Hoger met de mooie ogen speelt als gebruikelijk heel goed en is boeiend. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Sperling und das letzte Tabu

2001 | Misdaad

Duitsland 2001. Misdaad van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Dieter Pfaff, Gesche Tebbenhof, Achim Grubel, Mathias Hermann en Eva Kryll.

Commissaris Sperling (Dieter Pfaff) is uitgenodigd op de party van onderzoeksjournalist Christoph Kohnart (Herrmann). Sperling voelt zich niet op zijn gemak en merkt dat de spanningen in het gezin van Kohnart hoog oplopen. Als hij zich op een bankje in de tuin heeft neergevleid, sukkelt hij in slaap. Als hij wakker wordt, meent hij Kohnart in een intieme houding met zijn dochter Andrea (Heinze) betrapt te hebben. Sperling geeft Kohnart een schrobering en verlaat in walging Kohnarts huis. De volgende morgen wordt Kohnart levenloos gevonden met een kogel door de kop en het pistool er naast. Sperling krijgt schuldgevoelens en besluit de toedracht nader te onderzoeken. Hij merkt te laat dat hij in een wespennest is beland, waarin iedereen over een motief beschikt. Het scenario van Norbert Ehry is een pyschologische krimi, die op het lijf is geschreven van Dieter Pfaff. Zoon Stefan Kohnart wordt gespeld door Dieters zoon Maximilian. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Sperling und das Krokodil im Müll

2001 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2001. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Dieter Pfaff, Gesche Tebbenhoff, Philipp Moog, Achim Grubel en Anna Böttcher.

In een vuilnisbak staren de ogen van een krokodil Sperling (Pfaff) aan. Ze zijn op een schooltas geplakt. Hij is met zijn team bezig met een grote drugszaak, maar kan de blik van de krokodil niet uit zijn hoofd zetten. De schooltas behoort aan Martin Forster (Schelle), een ijverige en welwillende leerling op school. Zijn vader Peter (Kranzkowski) is kraandrijver en zijn moeder Iris (Kogge) brengt de krant rond. Een gezin dat het niet breed heeft, maar in harmonie leeft, althans zo lijkt het. Dan belt Iris Forster verontrust naar de politie met de mededeling dat Martin nog steeds niet van school naar huis is terugekeerd. Later - gelukkig maar - wordt Martin teruggevonden in de vuilcontainer van een flatgebouw. De omstandigheden zijn echter nogal bizar: Martin is geheel naakt en gekneveld. Sperling begint zich af te vragen of dit gezin wel zo evenwichtig is. Hoewel hij zich met veel zwaardere gevallen bezig moet houden, stuit hij algauw op jaloezie, machteloosheid, ontgoocheling en frustaties. Zaken die Sperling onderzoekt, zijn altijd een feest door hun verrassende koers met onverwachte wendingen die gedragen worden door het spel van Pfaff, daarbij heel degelijk ondersteund door de vaste bijrollen. Het scenario is van medespeler Moog en Frank Röth. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Mein Bruder, der Idiot

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Kai Wessel. Met o.a. Martin Feifel, Michael Wittsack, Jule N. Gartzke, Cornelia Froboess en Marion Breckwoldt.

Op het sterfbed van Anna (Froboess, arme Conny!) wordt bepaald dat haar jongste zoon Jakob (Wittsack) onder de hoede moet komen van haar oudste zoon Julian (Feifel). Een familierechter bepaalt echter anders, want de 24-jarige Jakob lijdt aan het Downsyndroom en zijn 27-jarige broer is barpianist, zodat hij Jakob geen stabiel gezinsleven kan bieden. Hoewel de broers uit elkaar lagen door een diepe teleurstelling die Julian Jakob bezorgde toen hij zijn diploma als hotelemploy[KA1]e behaalde, kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan, en is de toenadering onvermijdelijk. Hierbij reikt de groothartige, dertig-jarige Mascha (Gartzke), die Jakobs verzorgster is, de helpende hand. Uiteraard wordt het wat tussen Mascha en Julian, maar dat pad gaat ook al niet over rozen. Er zijn niet zoveel films die over geestelijk gehandicapten gaan en in deze wordt net zoals in LE HUITIÈME JOUR van Jaco van Dormael uit 1996 met Daniel Auteuil en Pascal Duquenne, een van de hoofdrollen gespeeld door iemand die een krachttoer uithaalt, omdat hij in werkelijkheid aan voornoemd syndroom lijdt. Het scenario van Beate Langmaack is met liefde en grote kennis van zaken geschreven, waardoor de film vrij is van vals sentiment en de buitenstaander een geloofwaardige blik gunt in de wonderlijke wereld van dergelijke gehandicapten. Uitstekende regie van de ervaren Wessel, die zijn rolverdeling de juiste toon laat aanslaan. Het camerawerk is van Martin Gressmann. De laatste scène, waarin Wittsack letterlijk een torenhoge bouwkraan beklimt om even reclame te maken bij de kraandrijver voor het jazzcafé dat hij samen met zijn broer geopend heeft, bezorgt de kijker toch wel even een flinke duizeling en de benauwende angstgevoelens die je door hoogtevrees krijgt!

Farewell Pawel

1999 |

Nederland 1999. Rosemarie Blank. Met o.a. Adrian Brine, Bert Luppes, Kostia Smirnov, Vlatka Simac en Isil Zabludowskij.

Vaarwel Pavel speelt zich af in twee steden. In Rotterdam volgen we de Russische verslaggever Alexej Petrov. Hij verblijft in een pover hotelletje voor een onderzoek naar Russische, aan de ketting gelegde schepen en schrijft een artikel over vrouwenhandel. Zijn contact met een Russische prostitituée brengt hem in moeilijkheden als hij voor haar een vals paspoort probeert te regelen. Terwijl Alexej in het westen verstrikt raakt in een crimineel web, verlangt in St. Petersburg Alexej's 14-jarige zoon Pavel naar zijn vader en zet hij zijn eerste schreden op het liefdespad. De gebeurtenissen in beide steden lopen bijna parallel, maar worden verteld vanuit verschillende tijdsperspectieven. Na verloop van tijd treedt er een verschuiving op. Voor Pavel, die op weg is naar volwassenheid, loopt de tijd steeds vlugger, terwijl voor Alexej, die zich steeds meer bedreigd voelt, de tijd lijkt stil te staan.

Auslandstournee

1998 |

Duitsland 1998. Ayse Polat. Met o.a. Hilmi Sözer, Özlem Blume, Martin Glade, Özay Fecht en Karen Friesicke.

De Turkse muzikant Zeki neemt naar het overlijden van een collega diens elfjarige dochtertje Senay onder zijn hoede. Samen gaan ze op zoek naar haar tante. De zoektocht voert naar Parijs, Wuppertal, Stuttgart, München en Istanbul. De tante wordt nooit gevonden, maar het meisje komt veel te weten over zichzelf en haar verstandhouding met Zeki verbetert.

Lebwohl Pavel

1997 | Drama

Duitsland/Nederland 1997. Drama van Rosemarie Blank. Met o.a. Valery Kuchareschin, Boris Khvoles, Isil Zabludowskij, Kostia Smirnov en Tatiana Zhuravleva.

De veertien-jarige Pavel (Khovles) woont bij zijn grootvader in Sint Petersburg in een flat, waar de badkamer, het toilet, de keuken en de telefoon gemeenschappelijk zijn, net zoals in de voorbije dagen van de Sovjetunie. Zijn vader Alexej (Kuchareschin) is verslaggever bij een krant en bevindt zich in Rotterdam, voor human interest artikelen over de Russissche maffia, de Oostblok-prostitutie, aan de ketting gelegde Russische schepen en de drugssmokkel van wanhopige zeevarenden die al lange tijd hun gage niet hebben gehad. De twee verhalen werken gelijk op om in de finale in elkaar over te gaan. Pavel wacht op zijn vader die ter gelegenheid van de sterfdag van zijn moeder thuis zou moeten komen, maar hij komt niet en blijkt spoorloos. De kijker weet ondertussen dat hij via een prostituéetje in de problemen is geraakt. De ervaringen in de stad zijn voor Pavel een school voor het leven. In haar scenario grijpt regisseuse Blank na haar bekroonde speelfilmdebuut RIT OVER DE GRENS uit 1994, wederom naar een sociaal getint thema met spannende elementen, maar de ingrediënten zijn beslist niet origineel. De spelprestaties zijn redelijk. In het rolletje van de pensionhoudster herkennen we 'Ma Flodder' Frijda. Het camerawerk is van Martin Gressmann. De film werd gedraaid in het kader van de serie Das kleine Fernsehspiel in de reeks Väter und Söhne.

Reise nach Weimar

1996 | Romantiek

Duitsland 1996. Romantiek van Dominik Graf. Met o.a. Barbara Auer, Sylvester Groth, Rosemarie Fendel, Remo Remotti en Ursula Dierichs.

Dr. Hauke Wolf (Groth) was in de DDR een voorname directeur van een gymnasium. Hij was bovendien een overtuigd socialist, die van harte het regime steunde. Na het vallen van de Muur van Berlijn raakte hij zijn baan kwijt en hij houdt zich in leven als straatmuzikant en seizoensarbeider. Zijn socialistische idealen is hij echter trouw gebleven. Als hij Mafalda La Rocca (Auer) ontmoet, is hij onmiddellijk weg van haar (wie niet?). De liefde is wederzijds, maar komt op losse schroeven te staan als Hauke ontdekt dat Mafalda in de culturele stad Weimar, die om grote literator Wolfgang von Goethe het beroemdst is geworden, een ordinaire pizzatent wil beginnen. Hauke veroordeelt het vuige kapitalisme en beschouwt zo`n fastfoodrestaurant als heiligschennis. Hij verpest het ten zeerste bij Mafalda als hij de makelaar een oorvijg verkoopt, maar Mafalda`s grootvader, een Italiaanse (ex-)communist, besluit de brokken weer te lijmen, want hij waardeert Hauke's idealisme en eerlijkheid. Het scenario voor deze onbenullige film is van Johannes Reben. Dankzij Auer en Groth te genieten. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Tödliches Netz

1994 | Misdaad

Duitsland 1994. Misdaad van Vivian Naefe. Met o.a. Gottfried John, Sydne Rome, Dominic Raacke, Niels-Bruno Schmidt en Benno Fürmann.

Hauptkommissar Max Beckmann (John) speurt koortsachtig naar een seriemoordenaar, die zijn slachtoffers zoekt in het hackerswereldje. Beckmann die verliefd is op psychologe Karin Jensen (Rome), maakt zich zorgen om haar zoon Nicolai (Schmidt), die met zijn vriend Chet (F[KA3]urmann) lid is van een computerclub. Nicolai en Chet hebben een databank gekraakt, waarvan de eigenaren alles in het werk stellen om hun informatie voor anderen weg te houden. Lekkere krimi gesitueerd in het Duitse hackersmilieu, dat wat de technologie betreft snel werd achterhaald. Leuk om Rome weer eens te zien, die van oorsprong Amerikaanse is. Zij was ooit het sensuele blondje, dat (in deze film) inmiddels een bijna vijftig-jarige oma is (en nog steeds blond). Raacke, die Karkowski speelt, is heel bekend geworden als TATORT-commissaris Till Ritter. Schmidt-Schaller, die de rol van Steinke doet, werd eindjaren 1980 bekend als Leutnant Grawe in de DDR-serie POLIZEIRUF 110. Het scenario is van Jochen Brunow. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Rit over de grens

1994 | Drama

Duitsland/Nederland 1994. Drama van Rosemarie Blank. Met o.a. Christien Vroegop, Anke van 't Hof, Medi van 't Hof en Stefan Drücke.

Niet onaardig ogende Vroegop woont in een uithoek van Amsterdam in een caravan. Haar eten zoekt zij tussen het afval van de markt. Dan besluit zij met haar hond naar Duitsland te gaan, op zoek naar een oude kennis. Zij doet het koude, winterse Berlijn, Hamburg en Dresden aan en duldt slechts het gezelschap van een oude bekende en een jonge student. In een vrij optimistische einde vindt en viert zij haar onafhankelijkheid. Speelfilmdebuut van documentairemaakster Blank, meteen goed voor een Gouden Kalf 'beste regisseur' op het Nederlands Filmfestival 1994 - wat bewijst dat de Gouden Kalveren dat jaar in een kale weide graasden, want de film en het door Blank geschreven scenario herinneren wel erg sterk aan Agnès Varda's SANS TOIT NI LOI. De zwart-wit-beelden van Martin Gressmann bevatten echter compositorische hoogstandjes.

Beckmann und Markowski - Tödliches Netz

1994 | Mysterie

Duitsland 1994. Mysterie van Vivian Naefe. Met o.a. Gottfried John, Sydne Rome, Dominic Raacke, Niels-Bruno Schmidt en Benno Fürmann.

Hauptkommissar Max Beckmann (John) uit Berlijn speurt met zijn assistent Markowski (Raacke) koortsachtig naar een seriemoordenaar, die zijn slachtoffers zoekt onder de leden van een club van computerkrakers. Beckmann is verliefd op psychologe Karin Jensen (Rome). Hij maakt zich zorgen om haar zoon Nicolai (Schmidt) die met zijn vriend Chet (Fürmann) ook actief is in de computerclub. Nicolai en Chet zijn er met name in geslaagd binnen te dringen in een databank waarvan de eigenaars er alles voor over hebben om hun informatie te beveiligen. Lekkere krimi gesitueerd in het Duitse hackersmilieu, geschreven door Jochen Brunow. Prettig om de van oorsprong Amerikaanse Rome nog eens terug te zien; zij is het voormalige sensuele blondje dat inmiddels bijna de vijftig gepasseerd is en thans oma is, maar ze is nog steeds blond! Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Schattenboxer

1992 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Duitsland 1992. Mysterie van Lars Becker. Met o.a. Diego Wallraff, Christian Redl, Ralph Herford, Hussi Kutlucan en Alfred Kleinheinz.

Drie jonge delinquenten uit de achterbuurten van Hamburg hebben boksen met de blote vuist als hobby. Als ze een Ghanese vriend die met uitwijzing wordt bedreigd, willen bevrijden, ontdekken ze het geld dat enkele corrupte politiemannen erbij verdienen met de handel in drugs. Een van de jongemannen werd gezien en hij is gemakkelijk te herkennen aan een tatoeage op zijn arm. In de hele stad hangen affiches met zijn smoel erop. Op de avond van een bokswedstrijd maakt de politie haar opwachting. Een goed voorbeeld van de nieuwe Duitse film gedraaid door een debuterende regisseur die de hoofdrollen laat spelen door jonge mensen die hij optrommelde in verschillende theatergezelschappen. De film is niet helemaal gelukt, maar schrijver/regisseur Becker die naam maakte als auteur van enkele populaire politieromans, kon in de nabije toekomst weleens hele hoge ogen gooien. Camerawerk van Martin Gressmann.

Avetik

1992 | Drama

Duitsland/Armenië 1992. Drama van Don Askarian. Met o.a. Mikhael Stephanian en Alik Assatrian.

Drie jonge delinquenten uit de achterbuurten van Hamburg hebben boksen met de blote vuist als hobby. Als ze een Ghanese vriend die met uitwijzing wordt bedreigd, willen bevrijden, ontdekken ze het geld dat enkele corrupte politiemannen erbij verdienen met de handel in drugs. Een van de jongemannen werd gezien en hij is gemakkelijk te herkennen aan een tatoeage op zijn arm. In de hele stad hangen affiches met zijn smoel erop. Op de avond van een bokswedstrijd maakt de politie haar opwachting. Een goed voorbeeld van de nieuwe Duitse film gedraaid door een debuterende regisseur die de hoofdrollen laat spelen door jonge mensen die hij optrommelde in verschillende theatergezelschappen. De film is niet helemaal gelukt, maar schrijver/regisseur Becker die naam maakte als auteur van enkele populaire politieromans, kon in de nabije toekomst weleens hele hoge ogen gooien. Camerawerk van Martin Gressmann.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Martin Gressmann op televisie komt.

Reageer