Met een knipoog naar het sombere credo van de jaren tachtig ‘No Future’ begint op 19 oktober de twaalfde editie van de Dutch Design Week onder de pragmatische titel ‘Now Future’. Op ruim zeventig locaties in Eindhoven openen ateliers hun deuren, tonen ontwerpers hun producten en doet de VPRO verslag.

monnikenwerk

Atelier NL presenteert de expositie Monnikenwerk in de 4Apostelenkerk. Samen met onder andere Studio Maarten Kolk & Guus Kusters, Studio Tjeerd Veenhoven, 18-11-81 en Studio Lenneke Langenhuijsen laat Atelier NL zien dat het creatieve proces minstens net zo interessant is als het eindresultaat.

Wie zijn jullie?
‘Wij zijn Nadine Sterk en Lonny van Ryswyck. We zijn allebei in 2006 afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven en hebben daarna samen Atelier nl opgericht.’

Wat is jullie specialiteit?
‘Wij onderzoeken het materiaal waar we mee werken. We zijn tijdens onze studie samen naar Brazilië geweest, waar we samenwerkten met ambachtslieden die materiaal uit eigen omgeving gebruiken. Uit noodzaak.
Waar komt iets vandaan? Hoe ontstaat iets? Deze vragen en het gebruik van materiaal uit eigen omgeving inspireren ons.’

Hoe gaan jullie te werk?
‘We doen nauwkeurig onderzoek naar een materiaal voordat er een product ontstaat. Zo hebben we tijdens het project Drawn from Clay onderzoek gedaan naar verschillende soorten klei in Nederland. De verschillende kleuren en structuren van het eindproduct, kleiservies, laten de identiteit van de regio waar de klei vandaan komt zien.’

Wat gaan jullie presenteren tijdens Dutch Design Week?
‘We presenteren op visuele wijze ons onderzoek naar zand. De industrie maakt alleen maar wit glas. We kunnen ook zand van het strand gebruiken om glas te maken. Wat doet dat? We kijken naar zand uit heel Europa. We willen de mogelijkheden van zand blootleggen en zo een dialoog aangaan met de bezoeker.’

Wat bindt jullie met de andere studio’s die deel uitmaken van Monnikenwerk?
‘We zijn allemaal op een andere manier bezig met nauwkeurig onderzoek. Samen willen we het onderzoek en het belang daarvan in kaart brengen. Tijdens het onderzoek tonen zich tal van mogelijkheden, veel meer dan we uiteindelijk benutten. Samen met de bezoeker willen we deze mogelijkheden verkennen.’
 

zintuiglijk geweld

Door het maken van verrassende combinaties houden veel ontwerpers de zintuigen voor de gek.

Horen en zien
Soundshapes by SoundShapeLab. Geluidsgolven omzetten naar een visueel prachtig speakerontwerp, die op hun beurt weer geluidsgolven produceren. Een audiovisuele cirkel?

Fields. Yksi werkt samen met een akoesticus om visueel aantrekkelijke objecten, vaak gevormd als een soort gordijnen aan het plafond, zo te plaatsen dat ze de akoestiek van een ruimte positief beïnvloeden.
Proeven
Stimuli, Sensorial Dining. Servies dat door het fenomeen synesthesie de zintuigen verwart en de smaak prikkelt. Het is te proeven in het Stimuli Café en tijdens de Stimuli Dining Experience.

Voelen en zien
Soft Sockets. Stopcontacten om aan te raken. Duidelijk in het zicht, gemaakt met rijke kleuren en toegankelijk, om de schoonheid van energie te ervaren.

1 2 3 Expo – Experience with all your senses. Mode-expositie en moderne dansvoorstelling gebaseerd op de zintuigen.
 

1 2 3 Expo

Ontwerpers op de Dutch Design Week gebruiken natuurlijke materialen die een stuk verder gaan dan hout van een boom en wol van een schaap. Zo maakt Aagje Hoekstra ‘insectenplastic’ van de schilden van dode meelkevers. Shiwa Rashtian ontwierp de Eggpot, een plantenpot gemaakt van eierschalen. Vaak worden die weggegooid, maar ze bevatten veel natuurlijke bouwstoffen. Als je er een kruid inzet dat veel kalk kan gebruiken, wordt de pot uiteindelijk door de plant opgenomen. Cesare Griffa maakte de futuristisch aandoende Lilly-bot 2013, waarmee je thuis eetbare microalgen zoals spirulina kunt kweken.
Eric Klarenbeek gebruikt mycelium, het netwerk van draden van een schimmel, in de 3D-printer. Is zijn ontwerp geprint, dan is het nog niet klaar voor gebruik, maar moet het eerst uitgroeien. Als hij volgroeid is, moet de Mushroomchair sterk genoeg zijn om een mens te dragen.
Meer van dit soort voorbeelden zijn te zien in de Biobased Wunderkammer, een interactieve tentoonstelling die het resultaat is van samenwerking tussen kunstenaars en biowetenschappers, met kunst, hightech laboratoriumapparatuur en plantaardige materialen.
 

wisselwerking


Design X Ambacht brengt designers samen met ambachtlieden met een beperking, met goed gestileerde, handgemaakte producten als resultaat. Zo ontmoette Ruud Jan Kokke een ambachtsman die prachtig kan figuurzagen. Hij baseerde een lamp op het vakmanschap van deze man. Beide talenten versterkten elkaar.
Vakmensen zijn geen ontwerpers. Ontwerpers zijn geen vakmensen. De ambachtslieden werken aan een waardevol product en vergroten zo hun kans op de arbeidsmarkt. De ontwerpers werken vanuit de mogelijkheden en talenten van mensen met een beperking en zien prachtige producten ontstaan. Het blijkt een succesvolle wisselwerking.
Tot nu toe beperkt het Design X Ambacht-gilde zich tot de meubels en accessoires van Ruud Jan Kokke en de keramieklijn van Sander Luske, maar het blijft de samenwerking opzoeken.