Keuzestress op de Dutch Design Week in Eindhoven? Wij staken onze designneuzen in het aanbod en helpen je op weg met de tien niet te missen VPRO-tips.

tip 1

Manifestations

Werk dat in één zin uit te leggen moet zijn. Dat is een van de criteria van curator Viola van Alphen op Manifestations, een expositie op, jawel, het snijvlak van kunst en technologie. Afgelopen jaar selecteerde zij meer dan vijftig jonge talenten met speelse, makkelijk te verteren projecten. Een maatschappijkritische kermis dus, te vinden op achthoog in het Veemgebouw. Dé plek om DDW-kriebels te krijgen en je festival-avontuur te beginnen.

Zo is daar de creatieve Love Letter Generator van het jonge designbureau Bedrijf de Liefde (‘speelt met wat er speelt’). Een oude computer neemt met behulp van AI al je schrijfwerk uit handen. Algoritmes (GPT-3 genaamd, voor de liefhebbers) worden steeds beter in op basis van een kleine interactie al je schrijfwerk van je over te nemen. Of je nu opstellen moet schrijven voor school, wetenschappelijke papers voor de universiteit, artikelen voor de VPRO of, in het geval van de Love Letter Generator, liefdesbrieven voor je partner. Maak kennis met dit vriendelijke algoritme; de brief krijg je mee naar huis om aan je partner of date te overhandigen. De vraag is natuurlijk: als we zelfs de liefde tegenwoordig kunnen uitbesteden, wat blijft er dan nog van ons mensen over?

Een eindje verderop staat gURL, een tienerslaapkamer uit 2032 waarin Big Tech-bedrijven zoals dat van Mark Zuckerberg op nog invasievere wijze de aandacht van onze jeugd opeisen. ‘Uit research van Meta blijkt dat ze daar heel goed weten wat hun algoritmes aanrichten,’ vertelt de 26-jarige ontwerper Edith Dingemans van Studio Comrades. ‘Zij willen controle en zijn daarin echt meedogenloos.’ gURL laat zien hoe een van de meest intieme plekken eruitziet als die trend nog tien jaar doorzet.

Adriaan Lokman filmde voor zijn project Time Shells aankomende en vertrekkende metro’s op veertig verschillende plekken in Europa. Die beelden van wagons plakte hij aan elkaar en projecteerde hij op een 3D-geprinte racebaan: het levert een prachtig lichtspel op. Een metafoor voor het ritme van ons leven, aldus Lokman. En het oneindige 8-vormige loopje met de daarop geprojecteerde wagons staat volgens hem symbool voor de structuur waarin we onszelf hebben geperst.

Neem tot slot eens een kijkje bij het 4D Dixi-toilet, de retro horrorfilmposters over klimaatverandering en de glimlachsieraden. Ten slotte viel het Viola van Alphen dit jaar op dat er steeds meer vrouwelijke ontwerpers op technologie-vlak zijn. Wat dat oplevert? ‘Minder ego, meer symbiose.’

gURL van Studio Comrades

tip 2

Ketelhuisplein: Solar Pavilion, Shit Show, Stoelendans

Waarom moeten zonnepanelen altijd rechthoekig zijn en zwart of donkerblauw? Wanneer het over zonnepanelen gaat, gaan de gesprekken vooral nog over de techniek erachter, de terugverdientijd en het verwachte rendement. Dat moet en kan anders, dacht kunstenaar Marjan van Aubel. Met het Solar Pavilion op het Ketelhuisplein pleit zij samen met V8 Architects voor een solar democracy, een wereld waarin we de zon vieren door onszelf te omringen met esthetische zonnetechnologie (bekijk hier de documentaire die Tegenlicht over Van Aubel maakte).

Volgens Van Aubel moeten we zonnetechnologie integreren in het dagelijks leven: niet alleen zon opvangen op onze daken, maar op onze gevels, in materialen, in onze kleding, in verf. Koppel zonnetechniek aan design en je krijgt een fris betekenisvol perspectief en een hernieuwd plezier, aldus Van Aubel.

Dat merkte trouwens ook architect Michiel Raaphorst, toen hij twaalf bedrijven zonder veel financiering wist te mobiliseren om de krachten te bundelen en het paviljoen, dat eruitziet als een kleurrijke reuzestrandstoel, binnen vijf maanden uit de grond te stampen.

Samen met modeontwerper Pauline van Dongen is Van Aubel initiatiefnemer van The Solar Biennale, de zonnebeweging waar het paviljoen onderdeel van is. Vlakbij het Solar Pavilion, in hal 4 van het Klokgebouw, vind je ook nog Van Aubels zonnelampen, de Sunne. Prachtige lampen die zonsopgang en -ondergang nabootsen en die, uiteraard, werken op zonne-energie. 

Een andere beweging is de emancipatie van poep – als het aan social designer Fides Rapidaire ligt. Haar raison d'être tijdens deze DDW is bezoekers tijdens de Shit Show laten zien hoe hun poep de wereld kan voeden. Het is haar een doorn in het oog dat wij onze poep met drinkwater het riool in spoelen, waar het vervuild raakt met industrieafval en uiteindelijk verbrand moet worden. Temeer omdat de grond voedingsstoffen nodig heeft – die, je raad het al, in onze poep zitten. Holy shit, dacht ze, dat moet anders. Dit leidde tot een gelijknamige documentaire die donderdag 27 oktober in Eindhoven in het Natlab in première gaat. Op het Ketelhuisplein worden bezoekers door heuse ‘poepproppers’ naar de circulair flush getrokken om daar met de broek naar beneden hun ding te doen. Als dank voor je donatie aan een betere wereld krijg je bij de Broodje Poep-bus fingerfood: een klein broodje met hummus en een bietje dat is gegroeid op compost van poep en plas. Eet smakelijk.

Alsof de verbeelding, naast het darmkanaal, nog niet genoeg geprikkeld is, staat Rebecca Schedles er bij met haar overigens indrukwekkende distilleerketel om compost van poep om te zetten in ‘übercompost’ (we verzinnen het niet zelf, er is kennelijk een hiërarchie). Dat doet ze door aan de compost van poep mycelium toe te voegen, dat zuivert het goedje.

Van aandrang gaan we naar competitiedrang op het Ketelhuisplein, bij de Stoelendans, maar dan anders van ontwerper Arne Hendriks en Waag Futurelab. De hele week organiseren zij buiten gezellige stoelendansen met hitjes als 'Money, money, money' en 'I just can't get enough'. Maar, zoals de naam al doet vermoeden, worden ditmaal spelregels wat aangepast. Als kind leer je al dat er tijdens de stoelendans niet genoeg plek is voor iedereen. Dat zorgt voor competitiedrang, stress en een gevoel van overwinning als je een plekje bemachtigt. Hoe voelt het eigenlijk als we eens een keertje niet een stoel van iemand wegsnitchen? Of als we zelfs een stoel erbij doen? Arne Hendriks en Waag Futurelab proberen met dans en muziek 'het systeem' klein en voelbaar te maken. Als de muziek stopt, worden de stoelen naar binnen gedraaid en ontstaat een kringsprek. Doe eens mee, het is tenslotte een festival! 

Bezoekers krijgen nieuwe energie van het Solar Pavilion

Ontwerper Fides Lapidaire oogt ontspannen op haar Shit Show

tip 3

MU: Reproduction Otherwise

Het ultieme ontwerp/maakproces begint natuurlijk bij de mens zelf. Dat dit via de natuurlijke weg moet gebeuren, is geen gegeven meer; en gelukkig maar, voor queer koppels of alleenstaanden met een kinderwens – to name a few. Techniek maakt het mogelijk om deze eeuw op verschillende manieren leven te verwekken; wat willen we ermee en wat voor consequenties kan het hebben? MU prikkelt met een tentoonstelling over de ethische vraagstukken rondom reproductie. De Taiwanese ontwerper Kuang-Yi Ku speculeert op een toekomst waarin grootmoeders draagmoeder zijn van hun eigen kleinkinderen. Er is in Aziatische culturen namelijk vrij veel dwang op jonge gezinnen om kinderen te krijgen, maar er moet ook hard worden gewerkt  – dus het kan gedoe zijn allemaal. En heb je eenmaal een kind, dan is het daar ook vaak gebruikelijk dat de grootouders het kind opvoeden terwijl de ouders werken. Het westerse kerngezin (een christelijk concept waar we maar moeilijk afscheid van willen nemen) is daar niet het ideaal. Dus waarom zou oma dan ook niet het kind dragen, zodat moeder negen maanden door kan met haar normale leven?

Wie het aandurft kan deelnemen aan de installatie IVF-X, van de Nederlandse filosoof en mediakunstenaar Victorine van Alphen, en een cyborgbaby maken. Wijzelf fungeren graag als proefkonijnen. In vier fasen doorloop je het proces, waarbij je onder begeleiding van een consultant ethische vragen krijgt voorgelegd die je doen nadenken over je waarden en wat je belangrijk vindt. Wat voor geslacht moet het kind krijgen: man, vrouw of fluïde? Wat voor kleur: menselijk of post-human (wij zijn in een dolle bui en kiezen voor de kleur Avatar blue). Hoe lang mag je cyborgbaby leven en mag het kind zichzelf ook voortplanten? Slotstuk van de ervaring is dat je met een VR-bril op je eigen baby in de couveuse mag bewonderen. In ons geval: een blauw gemorfd fluïde draakje met rastahaar. Hoe progressief we ook willen zijn, we moeten er nog aan wennen.

De Engelse biokunstenaar Charlotte Jarvis introduceert vrouwelijk sperma, gemaakt van DNA-materiaal van verschillende vrouwen. Vragen die daarbij om de hoek komen kijken: vind je het belangrijk dat je kind op jou lijkt, dat je jezelf erin ziet? Wat is je diepere motivatie om je voort te planten? Van wie is het kind? Van jou? Van een community? Of van zichzelf, en draagt de community er samen zorg voor?

We verlaten de tentoonstelling prettig geprikkeld, met een hoofd vol discussievoer.

De reporters van dienst creëren naar eigen smaak hun baby

De baby in kwestie

tip 4

Microlab: Things That Matter

Things That Matter, vorig jaar voor het eerst op DDW, gaat in op de waarde die wij producten geven buiten de economische waarde. Emotionele of ambachtelijke waarde bijvoorbeeld. Dat vinden wij een charmant idee, we zijn na jarenlang VVD-beleid de marktdominantie wel een beetje zat. Veel gaat op DDW over reststromen en wat je er allemaal mee kan, want onze aarde wordt al genoeg uitgeput. Laat het maar aan Christien Meindertsma over om met een betoverend nieuw concept en uitwerking daarvan te komen: De zachte stad gaat over Rotterdam, schapen en wol; drie woorden die je wellicht niet uit jezelf met elkaar associeert. Het verhaal is: de gemeente Rotterdam heeft 250 schapen in een weiland staan om het gras kort te houden. Dit alles onder begeleiding van schapenherder Martin. Die vond het niet oké dat de vijfduizend kilo wol (!!) van die beesten jaarlijks door de schredder gaat. En zo werd Christien gebeld – een gretig afnemer van reststromen. Zij zag onmiddellijk hoogwaardig materiaal in het goedje, alleen moest het nog wel worden schoongemaakt en bewerkt. Dat schoonmaken moest in Engeland, omdat Nederland geen wasserijen meer heeft die dat aan kunnen – bij ons is de hele industrie om wol te verwerken verdwenen. Hier in Microlab heeft Christien het hele proces van vieze wol tot prachtig eindproduct uitgestald: een bank en piano van/met wolvilt en wollen kalbeltruien, sokken, mutsen, baby-rompertjes en zelfs een maatpak. Op  schermen ernaast beelden van de schapen en herder Martin. Ze werkt ook samen met Carolien Vogel van het Naaicafé in Rotterdam, die mensen materiaal en patroon aanreikt onder het adagium: succes ermee, iedereen aan het wol. De tijdgeest zit mee, met een energiecrisis wordt een dikke wollen trui een gewild object. En Nederland heeft jaarlijks 1,2 miljoen kilo wol, waar het nu dus niets mee doet. Een herwaardering van waarde is hier dus wel aan de orde, wat ons betreft.

Schuin tegenover Christien vinden we Kirsti van Noort die tijdens een residency bij aardewerkfabriek Tichelaar in het Friese Makkum creatief ging doen met baksteen – met als achterliggend idee het verduurzamen van Tichelaar. Ze gebruikte ijzerwater (een reststroom van het filteringsproces van grondwater) als grondstof om keramiek mee te kleuren en om de stookkosten van de oven naar beneden te krijgen; als je ijzerwater gebruikt tijdens het stookproces heb je minder gas nodig. Waar het esthetisch toe leidt is hier te zien, samples liggen uitgestald: organische gekleurde bakstenen – want om een perfecte kleurenbalans te krijgen, zijn giftige stoffen nodig en dat willen we niet. En een minder uniforme toekomst, daar zijn we sowieso helemaal voor.

De zachte stad van Christien Meindertsma

tip 5

New Order of Fashion – Truth Seekers

New Order of Fashion is een platform dat elk jaar op DDW het werk van pas afgestudeerde talenten op het gebied van sustainable mode laat zien. Ook geeft deze New Order eerdere deelnemers de gelegenheid onderzoek te doen naar nieuwe planeetvriendelijke modematerialen en technieken. Je zou misschien denken: op een gegeven moment weten we het wel met al die gerecyclede kleren en anti-fastfashionstatements, maar het lukt deze club om toch telkens weer te verrassen.

Zo is er dit jaar het onweerstaanbare winkeltje The Green Wash van de Zweedse Hanna Linnea Ryd en Izabella Simmons, alias Hurra Pangpang. Onder deze vrolijke naam nodigen zij je uit om je eigen geüpcyclede outfit bij ze aan te schaffen. Van kringloopwinkel Het Goed hebben ze een enorme berg oude kleren gekregen, die ze gesorteerd hebben op kleur en type. Via verschillende ‘receptenkaarten’ kun je uit een paar oude kleren een uniek nieuw stuk laten maken, waarbij zo'n recept ook inzicht biedt in de kosten. Koop je er een, dan wordt dit kledingstuk ter plekke tijdens DDW in elkaar genaaid. Een heel laagdrempelige en verleidelijke manier om duurzame mode aan de man of vrouw te brengen. Maar wees er wel snel bij, want de kledingtovenaars verwachten niet meer dan vijftig bestellingen aan te kunnen deze week.

En ook de nieuw afgestudeerde talenten van New Order of Fashion zijn weer de moeite waard. Zo laat Dylan Eno zijn licht schijnen op hoe vrouwen vroeger in gevaar werden gebracht door het gebruik van arsenicum als groene textielverf; hierin ziet hij een parallel met hoe we anno nu omgaan met giftige microplastics. En Denzel Veerkamp maakte een collectie – uiteraard vanuit oude kleren – waarmee hij zijn worsteling met zijn Surinaams-Nederlandse roots laat zien.

Shoppen bij The Green Wash, met boven het rek een 'receptenkaart'

Hurra Pangpang (Hanna Linnea Ryd en Izabella Simmons) bij The Green Wash

tip 6

Klokgebouw: Totaal Lokaal, The Living Bin, Food Embassy

Met maar liefst 23 tentoonstellingen in vier grote hallen kan het Klokgebouw op Strijp-S een beetje overweldigend aanvoelen. Als je weinig tijd hebt, neem dan eens een kijkje bij de volgende drie projecten. Allemaal draaien ze om de samenwerking tussen mens en natuur.

In hal 2 (links achterin) vind je What If Lab: Totaal Lokaal, een tentoonstelling die onderzoekt hoe de stad zelfvoorzienend kan zijn op het gebied van voedsel, energie en water. Ontwerper Floris Schoonderbeek ontwikkelt op verzoek van de Zweedse ingenieursgigant Sweco circle farming, een vorm van landbouw waarop beter met schaarse ruimte kan worden omgegaan. Niet meer de bekende rechthoekige lappendekens vol monocultuur, maar stroken van verschillende gewassen in cirkelvorm. Een schietschijf als het ware, waarbij een robotarm vanuit de bullseye over het land beweegt en de verschillende gewassen bewerkt. Ook in de bullseye: een windturbine die de robotarm aandrijft.

‘Een cirkelvorm is niet de meest efficiënte vorm,’ vertelt Schoonderbeek, ‘maar dat wordt gecompenseerd door het precisiewerk van de robot.’ Bovendien kunnen de ruimtes tussen de cirkels worden gebruikt voor andere doeleinden, zoals woningbouw en bosbouw. Handig, omdat ontwerper Bram de Vos pal naast Schoonderbeek een pleidooi houdt voor windturbines van hout. Volgend jaar willen de ontwerpers hun concept in de praktijk gaan brengen. 

Loop verderop in hal 1 eventjes langs de The Living Bin van Studio Hendrikx. Een prachtig vormgegeven natuurlijke afvalbak waar zeesterren en zee-anemonen je organische afval dankbaar verwerken. Samenwerken met de natuur is dus ook: nooit meer het vuilnis buiten zetten. 

Ook in hal 1 staat bij de Food Embassy de onvolprezen voedselontwerper Chloé Rutzerveld, die daar de supermarkt van de toekomst heeft neergezet waarin ontwerpers verschillende gastronomie-scenario’s verkennen. Denk aan dieettips op basis van je humeur of aan een microbendouche om je darmflora op orde te brengen (Yakult 2.0).

Over die darmflora – het geheel van micro-organismen dat zich in je maag-darmstelsel bevindt en bij elkaar zo’n 1,5 kilo weegt – ontdekt de wetenschap steeds meer, vertelt Rutzerveld bevlogen. Het beïnvloedt je humeur, je immuunsysteem, je (mentale) gezondheid, je gedrag en nog veel meer.

Op basis van die kennis is er op dieetgebied al veel meer mogelijk dan het grote publiek beseft. Rutzerveld ziet het als haar taak die kloof te dichten. Ze heeft de VPRO beloofd de hele week zoveel mogelijk aanwezig te zijn om met bezoekers in gesprek te kunnen gaan. Gaat dat zien.

Ziet Nederland er zo uit in 2100?

Een bezoeker raakt geïntrigeerd door zee-anemonen in The Living Bin

tip 7

Graduation Show

De jaarlijkse onvermijdelijke tip, want wie wil er nou niet zien welke talenten van de Design Academy de toekomst gaan vormgeven? Voor wie tijd heeft, trek er gerust een halve of hele dag voor uit, want het is veel. Voor wie een glimp wil, laat ons je op weg helpen.

Wat opvalt is dat veel ontwerpers bezig zijn met technologie in relatie tot de fysieke wereld, of dat nu ons menselijk lichaam is of de aarde waarop we leven. Laura Papke heeft een interactief werk, Sonic Driving, waarbij bezoekers met hun hartslag samen een symfonie maken – die hartslag wordt gemeten via je vinger. Jasper Bloem heeft een Dave Eggers-achtig scenario uitgewerkt in een miniatuurlandschap dat de bezoeker kan ervaren door met een koptelefoon een ladder op te kruipen en zijn/haar/hun hoofd door een  soort schuimwolk te steken. Vervolgens sta je midden in de maquette van een stad uit het jaar 2089, Kataro genaamd, waarin je je bewustzijn kunt uploaden en reuzenfoetussen het nieuwe normaal zijn. Alle industrie is vervangen door AI. Utopie of dystopie? Het is aan de bezoeker om dat uit te maken.

Ook feminisme en activisme leven uiteraard volop bij deze nieuwe generatie designtalent. Yasssine Ben Abdallah, winnaar van de Gijs Bakker Award voor het beste afstudeerwerk, kaart met zijn indrukwekkende machetes van suiker het slavernijverleden aan van het eiland Réunion, waar Ben Abdallah geboren is. Margarida Sintra Coelho Gonçalves maakte onder de noemer Amor? Luta! ('Liefde? Strijd!') een nieuwe feministische versie van de traditionele geborduurde vrouwenschorten van Portugal: ze zet er onder meer wapens op, omgevallen emmers en megafoons. In de interessante documentaire die ze erbij maakte, leren we van alles over het traditionele vrouwbeeld in Portugal en hoe dit versterkt werd tijdens de dictatuur van 1926-1974; Coelho Gonçalves maakte daarover ook een mooi boekje.

Een ander feministisch thema, namelijk hoe de huishoudelijke taakjes bij stellen verdeeld zijn, komt aan de orde in het speelse werk van Elisa Mirkil Queralt. Door serviesgoed en schuursponsjes te verplaatsen kunnen bezoekers laten weten hoe eerlijk het huishouden bij hen thuis verdeeld is. Tot slot springt het activistische werk Who Can Afford To Be Critical? van Alfonso Pereira de Matos in het oog. Hij laat zien dat het allemaal heel mooi is dat je op de Design Academy leert maatschappijkritisch te ontwerpen om zo de wereld kan veranderen, maar dat de beroepspraktijk vervolgens een koude douche is: er moet brood op de plank komen en dat maakt idealistisch ontwerpen onmogelijk voor wie niet rijk is. Wie kan het zich veroorloven kritisch te zijn? Welke stemmen missen we hierdoor? Moeten designers niet in een vakbond? Met zijn mooie en geestige pamfletten drukt Pereira de Matos ons met de neus op deze relevante feiten en vragen.

Visions of Kataro van Jasper Bloem

'Who Can Afford To Be Critical?' van Alfonso Pereira de Matos

'Amor? Luta!' van Margarida Sintra Coelho Gonçalves

tip 8

De collectie is... – De Edelkoort collectie

Lidewij Edelkoort is ’s lands beroemdste trendwatcher, maar ze is als docent en voorzitter van de Design Academy in Eindhoven ook bepalend geweest voor Dutch Design(ers). In de loop der jaren heeft Edelkoort tientallen werken van ex-studenten aangeschaft, waaronder klinkende namen als Studio Job, Piet Hein Eek en Hella Jongerius. Die collectie draagt ze nu over aan het Van Abbemuseum, en ter gelegenheid daarvan gaat op DDW de bijzondere expositie De collectie is… – De Edelkoort collectie in première. Deze bestaat uit verschillende zalen, waarin steeds werken uit Edelkoorts designcollectie worden gekoppeld aan beeldende kunst uit de collectie van het Van Abbe.

Hierbij staat niet vermeld welk werk uit welke collectie komt, en dat is expres: Edelkoort wil dat het onderscheid tussen kunst en design verdwijnt. Daar slaagt ze goed in met deze expositie. Zo hangt Mao Tse Tung van Andy Warhol gebroederlijk boven de vrolijk gekleurde klei-stoelen van Maarten Baas – en het werkt.

Iedere zaal heeft een eigen sfeer: de eerste paar zalen nodigen met thema’s als ‘aards’ en ‘pastoraal’ uit tot kalme introspectie, later komen er ook politieke thema’s langs. Zoals in de indrukwekkende zaal met het thema ‘herinnering’, waar een door riet overgroeide plastic stoel van Humberto en Fernando Campana gepaard gaat met het werk The Invisible Enemy Should Not Exist van Michael Rakowitz: een reeks papier-maché replica’s van de vele ten tijde van de Golfoorlog gestolen en vernietigde Irakese kunstwerken.

Lidewij Edelkoort leidt ons rond door haar expositie. Over het eerste werk dat ze aanschafte, de vazenreeks 7 Pots / 3 Centuries / 2 Materials van Hella Jongerius, vertelt ze dat ze dit werk eind jaren negentig gewoon niet kon weerstaan. ‘Ook al was het toen heel duur voor me, in guldens nog.’ Maar ze gaat haar collectie niet missen, legt de trendgoeroe uit, want hij is in goede handen. En nu heeft ze weer ruimte voor een volgende collectie: haar nieuwste obsessie is outsider art uit Marokko.

Wat De collectie is… trouwens extra levendig maakt, is de performance Public Collection of Modern Art door Maria Mora, Rolando Matsangos en Cristian Nanculescu. Zij bewegen zich tussen 12.00 en 16.00 uur door de zalen om met hun lichaam verschillende kunstwerken uit te beelden en bekende kunstmanifesten voor te dragen. Vervreemdend, geestig en verrassend; net als bij de rest van De collectie is… daagt deze performance je uit om na te denken over de vraag wat kunst is, en wat een collectie is of kan zijn.

Lidewij Edelkoort

tip 9

Evoluon: Retro Future

Nadenken over de nabije toekomst kan je met een oorlog in Oekraïne, politieke chaos overal en een mega klimaatprobleem klamme oksels bezorgen. Toch doet de expositie Retro Future van Next Nature niet aan doemdenken, die toont de bezoeker hoe ‘de toekomst’ eigenlijk een begrip is waar mensen al eeuwenlang zowel hun angsten als hun wensen op projecteren. De toekomst als spiegel. De wens om eeuwig te willen leven bijvoorbeeld, bij deze expo artistiek verbeeld door modehuis Maison the Faux met een gemorfde mummie van roze was: ze heeft drie hoofden, een geamputeerd been en een los been. Is het een levend lijk, vraag je je af terwijl je de mummie zwaar hoort ademen. Leeft ze door, is ze halfdood? Vragen, ter verwondering – geen antwoorden.

We zien verder een historisch overzicht van hoe mensen over de toekomst dachten; over wonen (in hoge torens), werken (met robots), mobiliteit (vliegende Back to the future-auto waarmee je kunt tijdreizen) en mode – dat laatste verbeeld met blote mannequins – less is more, immers. Dit alles vindt plaats in het waanzinnige Evoluon, een echte Eindhoven-eyecatcher die dit jaar voor het eerst DDW-locatie is – op zich al reden genoeg om een bezoek te brengen. Het gebouw is écht retro future, want neergezet door Philips in 1966 ter viering van de technologische toekomst.

De bovenste ring van het gebouw is onze favoriet: een heuse kermis met speculatieve ontwerpen gebaseerd op al die dromen over de toekomst. Weird, disturbing, met humor en participatie. Zo staat er een Arcadekast waarbij je door een algoritmisch gegeneerd koraalrif kunt zwemmen – wie wil dat niet. Of je kunt op varkensorganen schieten, als dat je ding is. Hoe dan ook, het is een feest der verwondering.

Bezoekers snuffelen aan de DeLorean uit Back to the Future

Kermis met speculatieve ontwerpen in Evoluon

tip 10

Sectie-C

Sectie-C is al jaren een van de leukste plekken om te bezoeken op Dutch Design Week, omdat je hier niet alleen maar keurig affe exposities ziet, maar ook in de werkplaatsen van designers kan gluren. Het is een rommelige, uitgestrekte en gezellige plek; een echte gemeenschap, zoals designer Tessa Koot uitlegt in dit VPRO Gids-interview over haar DDW-expositie Sorry We’re Open.

Wij brachten een bliksembezoek aan Sectie-C, maar indruk maakte het wel. Om het werk Lady in Rug van House of Rubber kun je niet heen: een gigantische, loodzware jurk (130 kilo!) van handgetuft tapijt met een felgekleurde versie van een traditioneel Perzisch patroon erop. Erin zit een bewegende pop... kijken we hier naar een mens of naar een ding? Vormt het tapijt zich naar de mens of andersom? Hoe dan ook zul je dit half-fleurige, half-sinistere prachtobject niet snel vergeten.

Niels Hoebers is al jaren een vaste kracht op Sectie-C met zijn ingenieuze stop-motionanimaties. De coronaperiode bracht Hoebers nieuwe verstilling, met als resultaat de mooie Slow Stories: subtiel bewegende videowerken, waarin je heel langzaam bloemboeketten kunt zien verwelken en weer opbloeien.

We kunnen onze tips natuurlijk niet afsluiten zonder wat schaamteloze zelfpromotie: op Sectie-C vind je ook de VPRO Beeldentuin, waar je de korte filmpjes kunt zien die een reeks kunstenaars onlangs heeft gemaakt met het VPRO-logo in de hoofdrol. Onder meer Claudy Jongstra en Streetart Frankey doen mee: het ‘schitterend ongeluk’ dat die laatste bedacht wil je zeker niet missen.

Lady in Rug van House of Rubber

De VPRO Beeldentuin op Sectie-C