De VPRO doet sinds jaar en dag verslag van het Holland Festival. Op NPO Start kun je alle uitzendingen sinds 2012 bekijken. En ook dit jaar vieren we de kunst met twee televisie-uitzendingen waarin de spotlights worden gericht op een aantal internationaal gerenommeerde kunstenaars die vernieuwend, verrassend, inspirerend en urgent werk maken, en wiens werk dit jaar op het festival te zien is.
Aflevering 1
Emma Rice wordt opgezocht in haar woonplaats Frome (Verenigd Koninkrijk). Ze heeft van Wuthering Heights, het epische verhaal van Emily Brönte over liefde, wraak en verlossing, een eigentijdse rockmusical gemaakt. Vanuit een oude kerk die is omgebouwd tot repetitieruimte, ontleedt ze de actuele thema's in haar werk.
Daarnaast wordt de Duitse kunstenaar Julian Rosefeldt gevolgd tijdens een locatiebezoek aan een nog lege Markthal in Amsterdam, waar tijdens Holland Festival zijn filminstallatie Euphoria te zien zal zijn. Euphoria toont de euforische én de destructieve kant van het kapitalisme, verteld aan de hand van meer dan honderd citaten (o.a. Rutger Bregman, Karl Marx en Snoop Dogg) die door Rosefeldt tot een nieuw narratief zijn verweven.
De Amerikaanse mezzosopraan Raehann Bryce-Davis maakt tijdens Holland Festival haar Nederlandse debuut in de opera Rusalka. Tijdens een van de laatste repetities van het lyrische sprookje, wordt in beeld gebracht hoe ze haar lichaam opwarmt op de tonen van hiphop en daarna langzaam maar zeker transformeert in de heks Ježibaba.
Aflevering 2
Tijdens een bezoek aan het theater in zijn geboorteplaats Cesena (Italië), vertelt de internationaal veel gevraagde Italiaanse regisseur Romeo Castellucci aan de hand van drie iconische beelden over zijn theatervoorstelling BROS, waarin hij zijn publiek laat zien én voelen hoe bruut geweld soms zonder aanwijsbaar kwaad kan ontvlammen.
In De Balie, dit jaar het festivalhart van Holland Festival, spreken we de Australische filmmaker en Emmy Award-winnaar Lynette Wallworth. Over haar bijzondere band met associate artist Anohni, en haar eigen werk, startpunt voor een doorlopend gesprek over de noodzaak tot verandering.
In Rotterdam legt performer Ariah Lester voor de camera de tarot, en zien we hoe dat hem inspireerde voor zijn rol in een queer-versie van de toneelklassieker Bacchanten, over de aanbidding van Dionysus, god van wijn en genot. Ariah Lester schreef daarvoor ook de muziek.
Floor Eimers tuft dagelijks per scooter naar Het Nationale Ballet. Daar zien we hoe ze transformeert in de podiumster die ze is: loeisterk en uiterst begaafd. Tijdens het Holland Festival danst ze in Forsythe, genoemd naar de revolutionaire vernieuwer die een compleet eigen draai geeft aan ballet.