Je geld of je leven
Het onderwijs is de afgelopen decennia steeds meer verzakelijkt. Met minder tijd, middelen en aandacht moeten meer leerdoelen worden gehaald. Ook wordt er meer getoetst. Maar is dat wenselijk? In deze aflevering vertellen drie hoofdpersonen over het lot van het onderwijs.
Die zakelijke benadering paste in het nieuwe denken over economie en maatschappij, waarin de wetten van de markt tot dogma waren verheven. Het ontaardde in een systeem met winnaars en verliezers.
Langzaamaan keert het tij en blijkt dat geluk zich niet in cijfers laat uitdrukken. Douwe de Bildt keert terug naar zijn oude school.
Sander Heijne, medeauteur van het bestsellerboek Fantoomgroei gaat terug naar school en onderzoekt de kloof tussen leerlingen die van huis uit alles mee hebben en zij die niet met die zilveren lepel in de mond geboren zijn. Heijne wordt een graag geziene gast op het Binnenhof. In de nieuwe partijprogramma’s van CU en VVD wordt soms letterlijk uit het boek geciteerd.
extra: achtergrondverhalen en tips
Werkt de cito-toets?
De Citotoets wordt op de meerderheid van de Nederlandse scholen gebruikt. Omdat scholen moeten meten van de overheid. Maar wat vinden onderwijzers eigenlijk van de toets? En wat zegt dat over ons onderwijs?
Het kind centraal
Douwe de Bildt was een bevlogen onderwijzer, totdat de verzakelijking van het onderwijs vanaf begin deze eeuw hem de das om deed. Scholen moesten met elkaar concurreren.
Scholen moeten scoren
Bert Dekker is de onderwijsmanager die het nieuwe zakelijke beleid voor scholengemeenschappen met veel overtuiging uitvoerde en veel leraren het gevoel gaf te moeten vertrekken.
Leerfabriek in verval
Auteur Sander Heijne is kritisch op de groei die het marktdenken in de publieke sector en het onderwijs van de afgelopen decennia heeft voortgebracht.
Uithollen of stilstaan
kijk ook: 100 dagen voor de klas
Hoe is het om leraar te zijn op een middelbare school? Tim den Besten en Nicolaas Veul gaan aan de slag als buitengewoon stagiair op scholengemeenschap ISG Arcus in Lelystad. Een portret vol emotionele ups en downs van twee beginnende docenten. Tim geeft Nederlands op het VMBO en Nicolaas geschiedenis en maatschappijleer op het HAVO/VWO en VMBO. Hoe houd je orde in de klas? Wat is een goede les? Hoe win je het vertrouwen van pubers? En hoe ga je om met social media, pesten en gepest worden?
100 dagen voor de klas
In de zesdelige documentaireserie 100 dagen voor de klas geven Tim den Besten en Nicolaas Veul les op een middelbare school in Lelystad en ervaren zij hoe het is om in deze tijd leraar te zijn.
colofon
Regie Stefanie de Brouwer
Research Gijs Meyer Swantee, Mandy Duijn Beeldresearch Daniela Solano
Camera Joost van Herwijnen, Pierre Rezus
Geluid Susanne Helmer, Mark Wessner, Kees de Groot
Montage JP Luijsterburg
Online montage Sander Kuipers
Kleurcorrectie John Thorborg
Geluidsnabewerking Joost Oskamp
Muziek Big Orange, JPL
Leader Reinier van Brummelen, David Kleijwegt
Voice-over Leny Breederveld
Productie Mariska Schneider, Sharon de Vries
Productie-assistentie Koos van de Merbel
Webredactie Peer van Tetterode Eindredactie Roel van Broekhoven, Stefanie de Brouwer
Met medewerking van Associated Press, Contact Film, Eye Filmmuseum, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Tweede Kamer, Floris-Jan van Luyn, Stef Tijdink
In coproductie met Canvas
Met steun van CoBO, European Cultural Foundation, Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds