mensen redden als misdaad
Pia Klemp werd kapitein om mensen te redden. En dat deed ze: haar schip haalde veertienduizend mensen uit zee. Het kan haar twintig jaar cel opleveren.
Pia Klemp werd kapitein omdat ze mensen wilde redden. Ze voer ze tegemoet en nam ze aan boord. Zo redde ze met haar schip Luventa zeker veertienduizend mensen, totdat het schip in 2017 door de Italiaanse justitie in beslag werd genomen. Met tien andere opvarenden wordt ze nu beschuldigd van hulp bij illegale immigratie. Dat kan haar twintig jaar gevangenisstraf opleveren.
De organiatie Sea-Watch, waar ze deel van uitmaakt, blijft wel actief in de Middelandse Zee. Met een batterij apparatuur en camera's houden ze het gebied in beeld. Ze worden daarbij in toenemende mate tegengewerkt door de Libische Kustwacht, die Europees geld heeft gekregen om de vluchtelingen tegen te houden. Uit de beelden van Sea-Watch blijkt echter dat de mannen van de Libische kustwacht zó ver gaan dat ze willens en wetens mensen laten verdrinken.
Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.
Een moment geduld, de content wordt geladen.
Wie zie je aan het eind van de video?
extra kijk- en leestips
Hoe voelt het om elke dag weer radeloze mannen, vrouwen en kinderen uit zee te trekken? En hoe voelt het om elke dag weer voor sommigen te laat te zijn? De Griekse journaliste Daphne Matziaraki voer één dag, 28 oktober 2015, mee met de heroïsche kustwachtkapitein Kyriakos, die geconfronteerd werd met eindeloos veel drenkelingen voor de kust van Lesbos. Klik hier voor verpletterend leed in 22 minuten.
4.1 miles
Verpletterend leed in 22 minuten. De Griekse journaliste Daphne Matziaraki voer één dag, 28 oktober 2015, met de heroïsche kustwachtkapitein Kyriakos mee, die geconfronteerd werd met eindeloos veel drenkelingen voor de kust van Lesbos.
Niet iedereen heeft zeebenen, maar zelfs dan is er genoeg te doen. Je doet het juiste, of je doet niets. Volgens Pia is dat de keuze die iedereen maakt. Bekijk deze TedTalk voor dertien minuten aan inspirerende woorden.
Why I fight for solidarity
Captain Pia Klemp is a vegan natur-lover, animal-rights and human-rights activist. She spent the last seven years onboard various NGO vessels and oceans, fighting against illegal whale hunt and illegal fishing. Since summer 2017 she captained Search & Rescue vessels in the Mediterranean Sea to help refugees and migrants in maritime distress on their dangerous route to safety in Europe.
Iets doen hoort volgens Pia vanzelfsprekend te zijn, maar dit wordt steeds moeilijker. Mensen die bootvluchtelingen redden worden lang niet altijd in een positief licht gezien. Zijn het idealistische hulpverleners of juist aanmoedigers van mensensmokkel? VVD en Christenunie kunnen het er niet over eens worden. Lees hier, en bepaal met wie jij het eens bent.
VVD wil studie naar celstraf voor oppikken migranten op zee
Sea Watch 3 op de Middellandse zee.
Het wordt vrijwilligers juridisch dus steeds lastiger gemaakt, maar de kustwacht heeft nog altijd de plicht om drenkelingen te helpen. Wat doe je als je zelfs daar niet meer op kan rekenen?
268 mensen, waaronder zestig kinderen verdrinken op 11 oktober 2013. Wie is aansprakelijk in een van de grootste rampen sinds het begin van de vluchtelingencrisis in 2011? In 2019 begint de rechtszaak tegen twee leden van de Italiaanse kustwacht. De aanklacht: doodslag. Lees meer over de zaak en de vragen rond aansprakelijkheid in dit artikel van Al Jazeera.
Italy: Navy, coastguard officials charged in migrant deaths
A judge in Rome has indicted two high-ranking Italian officials for their alleged role in the deaths of hundreds of refugees who tried to reach Italy by boat.
Some 268 people, including at least 60 children, died in the Mediterranean Sea on October 11, 2013, after Italian and Maltese authorities allegedly waited hours to respond to emergency calls as their vessel slowly sank.
Nog voor deze rechtszaak begint wordt Italië aangeklaagd voor mensenrechtenschennis. Door de internationale rompslomp en beschuldigingen van mensensmokkel zijn veel hulporganisaties gestopt met reddingsacties op zee, terwijl zij een fundamentele rol spelen.
Meer achtergrond over het spanningsveld tussen Italiaanse- en Libische kustwachten, hulporganisaties en het internationale spelletje rond de bootvluchtelingen is te lezen in deze longread (leestijd tussen elf en dertien minuten).
Dit is waarom Italië wordt aangeklaagd door mensenrechtenadvocaten
Op 23 juni 1979 zag een Nederlands schip in de Zuid-Chinese Zee een gammel, halfgezonken bootje langszij komen met Vietnamese vluchtelingen. 243 werden er gered, 80 van hen verdronken. In Andere Tijden vertelden ooggetuigen 25 jaar later, in 2004, voor het eerst hun verhaal.
Op zee heeft ieder schip de plicht om drenkelingen te helpen. Kapitein Carola Rackete heeft aan deze plicht voldaan, maar wordt alsnog door Italië gearresteerd als zij aanmeert in Lampedusa. Ze zwerft dan al veertien dagen rond met tientallen geredde migranten aan boord. De rechter oordeelt dat ze onterecht is gearresteerd. Lees hier meer over de uitspraak en de reactie van Italië .
Italiaanse rechter: Kapitein Sea-Watch 3 onterecht gearresteerd
Italië moet Carola Rackete, de kapitein van het reddingsschip Sea-Watch 3, vrijlaten. Dat heeft een Italiaanse onderzoeksrechter dinsdag bepaald. Omdat Rackete heeft gehandeld vanuit haar plicht om de drenkelingen in veiligheid te brengen was haar arrestatie onterecht. Italië heeft het huisarrest tegen Rackete dan ook opgeheven, aldus het Italiaanse persagentschap ANSA.
De wetten van de zee
De afgelopen twee decennia verdronken tienduizenden mensen die probeerden de Middellandse Zee over te steken in overvolle bootjes. Een kapitein die zulke opvarenden in hopeloze situaties niet redt, is strafbaar. En één die ze wel redt?
In Europa
Kun je geschiedenis herkennen als je er middenin zit? In de VPRO-reisserie In Europa leidt schrijver Geert Mak je door de geschiedenis van de eenentwintigste eeuw.