Wist je dat?
Op het internet en sociale media gebeurt nog zo veel meer dan je in de afleveringen kunt zien. Wist je bijvoorbeeld dat slimme apparaten soms per ongeluk mee kunnen luisteren? Of dat er in heel veel games concerten worden gegeven? Hier vind je per aflevering een extra weetje.
Wist je dat... er concerten worden gegeven in games?
Wist je dat er niet alleen in Fortnite concerten worden gegeven? Ook in de games Minecraft en Roblox worden tegenwoordig concerten gegeven.
Er niet alleen in Fortnite concerten worden gegeven? Ook in de games Minecraft en Roblox worden tegenwoordig concerten gegeven. Er is wel een verschil. In Fortnite worden de concerten door de makers georganiseerd, in Minecraft organiseren de artiesten het zelf. In de game Roblox kan een concert door de makers of een artiest worden georganiseerd.
Fortnite is ook niet de enige game die werkt met reclame en samenwerkingen voor games. Games als Minecraft, PUBG en Roblox gaan ook samenwerkingen aan met grote merken of artiesten.
Wist je dat... er soms standaard filters in camera's zitten?
In sommige settings van de camera op je smartphone zit er zelfs in de ‘gewone’ frontcamera al een filter ingebouwd. Dat betekent dat zelfs wanneer je een ongefilterde selfie maakt met deze mobiele camera’s, het eigenlijk toch geen #nofilter selfie is.
In sommige settings van de camera op je smartphone zit er zelfs in de ‘gewone’ frontcamera al een filter ingebouwd. Deze filter maakt je huid vaak wat gladder, of je ogen wat groter. Dat betekent dat zelfs wanneer je een ongefilterde selfie maakt met deze mobiele camera’s, het eigenlijk toch geen #nofilter selfie is.
Waarom is dat erg? Misschien vind je het juist wel makkelijk.
Zo’n automatische instelling kan best best schadelijk zijn, met name voor je zelfbeeld. Als jouw huid automatisch al gladder wordt gemaakt wanneer je een selfie neemt, of jouw ogen net wat groter en helderder worden gemaakt, raak je misschien gewend aan dat beeld. Terwijl je er in het echt niet altijd zo uitziet. Als je jezelf dan wel een keer in de spiegel ziet zoals je echt bent (met onegale huid, zoals bijna ieder mens) kun je misschien wel heel ontevreden worden met dat beeld in de spiegel.
Er komt steeds meer kritiek op deze settings en de bedrijven worden zich bewust van de gevaren. Ze zijn van plan de ‘beauty modes’ niet meer standaard aan te zetten. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat het een beter idee zou zijn dat je zelf kan bepalen of je de beauty mode aan of uitzet, net zoals je zelf kan bepalen of je een bepaalde filter wel of niet gebruikt.
Living meme v.s. levend mens
Soms zie je dat een grappige uitspraak of grappig gedrag van een persoon uitgroeit tot een meme. Het filmpje van de persoon wordt veel gedeeld en steeds weer in een andere situatie gebruikt. De mensen in dit soort memes worden soms dan ook wel ‘internetgekkies’ genoemd: ‘gekkies’ die veel worden gedeeld op het internet. Als internetgekkie ben je eigenlijk een soort levende meme.
Maar is het nou wel zo leuk om zo’n levende meme te zijn? Kunnen mensen jou dan nog wel zien als levend mens met gevoel, of zien ze slechts de ‘gekkie’ van die ene grap? Iedereen die veel op het internet zit heeft wel eens gehoord van de ‘mand’-meneer, de ‘kauwgum challenge’-kids, of de ‘altijd herres’-jongen, maar bijna niemand weet hun echte namen. Daarnaast blijven de filmpjes vaak nog heel lang op het internet staan. Dat is natuurlijk minder leuk als je helemaal niet wilde dat jouw verschijning in het filmpje een meme werd.
Soms kan het natuurlijk ook goed uitpakken als je als meme viraal gaat. Zo groeien sommige levende memes uit tot heuse internet-iconen met tienduizenden volgers op social media. In sommige gevallen kunnen ze dan zelfs flink wat geld verdienen met hun eigen meme. Maar wanneer houdt de internet-roem op en begint het normale leven weer?
meer weetjes!
Op het internet en sociale media gebeurt nog zo veel meer dan je in de afleveringen kunt zien. Wist je bijvoorbeeld dat slimme apparaten soms per ongeluk mee kunnen luisteren? Of dat er in heel veel games concerten worden gegeven?
Hier vind je per aflevering een extra weetje.
interview met Jard
Vanaf 3 januari is De Dikke Data Show om 18:10 uur te zien op NPO Zapp. We spreken presentator Jard Struik over hoe het was om deze nieuwe serie te maken, hoe de opnames zijn gegaan en wat we kunnen verwachten.