Op het internet en sociale media gebeurt nog zo veel meer dan je in de afleveringen kunt zien. Wist je bijvoorbeeld dat slimme apparaten soms per ongeluk mee kunnen luisteren? Of dat er in heel veel games concerten worden gegeven?
Hier vind je per aflevering een extra weetje.

Wist je dat... het algoritme steeds veranderd?

Wist je dat bij de eerste social media platforms het algoritme bepaalde dat jij de nieuwste post als eerst zag? En dat dat nu niet meer zo is?

Bij de eerste social media platforms het algoritme bepaaldse dat jij de meest nieuwe post als eerste zag, en wanneer je ging scrollen zag je de oudere posts? Inmiddels is dat anders, want het algoritme veranderd constant. Niet alleen de tijd wanneer een post geplaats is tegenwoordig belangrijk, maar ook hoeveel activiteit die de post krijgt bepaald wat jij te zien krijgt. De post met de meeste likes en comments krijgt de meeste aandacht. En als jij, en heel veel andere mensen, een bericht als eerst ziet krijgt het meer likes en comments waardoor nog veel meer mensen het bericht als eerste zien.

Hierdoor worden de grote accounts steeds groter en krijgen de kleine accounts steeds minder likes. Het is dus steeds moeilijker om je account te laten groeien. Maar omdat het wel leuk moet blijven om een nieuw account te beginnen pusht het algoritme nieuwe accounts zodat ze aan het begin wel gezien worden.

Wist je dat... er concerten worden gegeven in games?

Wist je dat er niet alleen in Fortnite concerten worden gegeven? Ook in de games Minecraft en Roblox worden tegenwoordig concerten gegeven.

Er niet alleen in Fortnite concerten worden gegeven? Ook in de games Minecraft en Roblox worden tegenwoordig concerten gegeven. Er is wel een verschil. In Fortnite worden de concerten door de makers georganiseerd, in Minecraft organiseren de artiesten het zelf. In de game Roblox kan een concert door de makers of een artiest worden georganiseerd.

Fortnite is ook niet de enige game die werkt met reclame en samenwerkingen voor games. Games als Minecraft, PUBG en Roblox gaan ook samenwerkingen aan met grote merken of artiesten.

Wist je dat... apparaten steeds slimmer worden?

Wij mensen kunnen heel erg veel, we worden bijvoorbeeld steeds beter in het maken van machines. Maar de machines en apparaten zelf kunnen ook steeds meer en worden alsmaar slimmer. Worden apparaten uiteindelijk net zo slim als mensen?

Wij mensen kunnen heel erg veel, we worden bijvoorbeeld steeds beter in het maken van machines. Maar de machines en apparaten zelf kunnen ook steeds meer en worden alsmaar slimmer. Worden apparaten uiteindelijk net zo slim als mensen?

Tegenwoordig kun je van elk apparaat wel een slimme versie krijgen. Wat dacht je van zelfrijdende auto’s, een automatische schoonmaak robot of robot die de perfecte hamburger kan maken. Deze slimme apparaten kunnen ons enorm helpen; in de zorg kunnen robots bijvoorbeeld al heel vroeg ziektes opsporen.  
Maar deze slimmigheden hebben ook hun keerzijde. Apple luistert bijvoorbeeld jouw gesprekken met Siri af, om Siri nog beter te kunnen maken. Maar ze luisteren ook mee wanneer je in plaats van Siri ‘serieus’ of ‘serie’ zegt: één op de vijf opnames zijn per ongeluk gemaakt. En al die gesprekken kan Apple horen… 

Slimme apparaten zijn leuk en handig, maar hoe ver willen we gaan?

Wist je dat... er soms standaard filters in camera's zitten?

In sommige settings van de camera op je smartphone zit er zelfs in de ‘gewone’ frontcamera al een filter ingebouwd. Dat betekent dat zelfs wanneer je een ongefilterde selfie maakt met deze mobiele camera’s, het eigenlijk toch geen #nofilter selfie is.  

In sommige settings van de camera op je smartphone zit er zelfs in de ‘gewone’ frontcamera al een filter ingebouwd. Deze filter maakt je huid vaak wat gladder, of je ogen wat groter. Dat betekent dat zelfs wanneer je een ongefilterde selfie maakt met deze mobiele camera’s, het eigenlijk toch geen #nofilter selfie is.

Waarom is dat erg? Misschien vind je het juist wel makkelijk. 

Zo’n automatische instelling kan best best schadelijk zijn, met name voor je zelfbeeld. Als jouw huid automatisch al gladder wordt gemaakt wanneer je een selfie neemt, of jouw ogen net wat groter en helderder worden gemaakt, raak je misschien gewend aan dat beeld. Terwijl je er in het echt niet altijd zo uitziet. Als je jezelf dan wel een keer in de spiegel ziet zoals je echt bent (met onegale huid, zoals bijna ieder mens) kun je misschien wel heel ontevreden worden met dat beeld in de spiegel. 

Er komt steeds meer kritiek op deze settings en de bedrijven worden zich bewust van de gevaren. Ze zijn van plan de ‘beauty modes’ niet meer standaard aan te zetten. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat het een beter idee zou zijn dat je zelf kan bepalen of je de beauty mode aan of uitzet, net zoals je zelf kan bepalen of je een bepaalde filter wel of niet gebruikt.

Wist je dat... er ook slimme kleding bestaat?

Een smartwatch kun je voor heel veel verschillende dingen gebruiken; je telefoon opnemen, je stappen tellen of je navigatie bekijken. Wist je dat er ook slimme kleding bestaat die dit kan?

Een smartwatch kan je ontzettend veel informatie geven, maar misschien is zo’n slim horloge net niet helemaal jouw gadget. Wist je dat er ook slimme kleding bestaat? Kleding waarin sensoren of andere technologie is ingebouwd om jou te kunnen helpen, net als een smartwatch.

Zo bestaat er een jack waarmee je met de mouw je telefoon op kunt nemen je telefoon op kunt nemen, het volgende liedje aan kunt zetten of het kan je vertellen welke kant je op moet fietsen. 

Voor fanatieke hobby -en professionele sporters zijn er ook heel veel uitvindingen gedaan. Shirts, broeken of zelfs BH’s vol met technologie die je helpen om nog beter te presteren. Het kan je bijvoorbeeld tot in detail vertellen hoe de volgende workout nog beter kan. 

Er zijn ook hele andere handige toepassingen bedacht met technologie in kleding. Er is bijvoorbeeld een sok ontwikkeld waarmee ouders hun pasgeboren baby’s in de gaten kunnen houden. De sensoren meten de hartslag en de zuurstof van de kleine en laten dat in de app zien, zo weten de ouders altijd hoe het met hun baby gaat.

Zou jij een smart kledingstuk willen dragen?

Living meme v.s. levend mens 

Soms zie je dat een grappige uitspraak of grappig gedrag van een persoon uitgroeit tot een meme. Het filmpje van de persoon wordt veel gedeeld en steeds weer in een andere situatie gebruikt. De mensen in dit soort memes worden soms dan ook wel ‘internetgekkies’ genoemd: ‘gekkies’ die veel worden gedeeld op het internet. Als internetgekkie ben je eigenlijk een soort levende meme. 

Maar is het nou wel zo leuk om zo’n levende meme te zijn? Kunnen mensen jou dan nog wel zien als levend mens met gevoel, of zien ze slechts de ‘gekkie’ van die ene grap? Iedereen die veel op het internet zit heeft wel eens gehoord van de ‘mand’-meneer, de ‘kauwgum challenge’-kids, of de ‘altijd herres’-jongen, maar bijna niemand weet hun echte namen. Daarnaast blijven de filmpjes vaak nog heel lang op het internet staan. Dat is natuurlijk minder leuk als je helemaal niet wilde dat jouw verschijning in het filmpje een meme werd. 

Soms kan het natuurlijk ook goed uitpakken als je als meme viraal gaat. Zo groeien sommige levende memes uit tot heuse internet-iconen met tienduizenden volgers op social media. In sommige gevallen kunnen ze dan zelfs flink wat geld verdienen met hun eigen meme. Maar wanneer houdt de internet-roem op en begint het normale leven weer?