Hackathon #9: De toekomst was fantastisch!?

Speculatieve fictie en de smartphone

23 en 24 mei 2019 gingen 24 deelnemers aan de slag om toepassingen en verhaalvormen te bedenken met de smartphone en speculatieve fictie in Hackathon#9.

Op 23 en 24 mei gingen ter plekke gevormde, multidisciplinaire teams voor de uitdaging om in twee dagen een werkend prototype, pilot of uitgewerkt concept te ontwikkelen en te pitchen aan een professionele jury. 

In Hackathon#9 onderzochten we hoe we als verhalenvertellers optimaal de mogelijkheden van de smartphone (locatie, notificaties, (spatial)audio, foto/video, whatsapp, AR, gamification…) kunnen gebruiken om toekomstscenario's dichtbij te brengen en invoelbaar te maken.

In VPRO programma's vertellen we kijkers verhalen over de toekomst. Hoe leven we dan? Welke impact gaan nieuwe technologieën hebben? Maar hoe kunnen ons publiek onderdompelen in die toekomstige realiteit? Voelbaar maken hoe dit gaat zijn en welke keuzes we zullen maken? Speculatieve fictie is een strategie die naar voorbeeld van SciFi werelden schept die volledig geloofwaardig zijn en met een eigen, consistente logica bevatten. Het wordt als design fictie (DeFi), klimaat fictie (CliFi) en zelfs Brand-fictie steeds vaker ingezet om toekomst scenario's te toetsen.

 

 

 

De winnaars:

Team SenseStore

Het team van Frank Bosma, Thomas van Maanen, Jim Schulpen en Carmencita Brouwer wonnen de hackathon met eigenlijk vier concepten in een. Hun SenseStore voor sensorische upgrades coverde met 4 verschillende uitwerkingen voor de ervaring van zintuiglijke upgrades het hele spectrum. Volgens de jury:

"De jury vond het mooi dat jullie een totaalconcept hebben bedacht rondom alle zintuigen, en ziet ook dat dit onderwerp echt gaat spelen in de nabije toekomst. Ook de vertaling naar de huidige mogelijkheden van de smartphone hebben jullie goed uitgevoerd. Er werd wel getwijfeld aan de haalbaarheid van alle losse projecten bij elkaar, en denk dat er misschien eerst gefocust kan worden op een van de zintuigen. Tast sprong er daarbij voor de jury wel uit, vooral omdat er op dat vlak nog niet veel toepassingen zijn (op de porno-industrie na)."

 

jury

De prototypes van de teams die meededen aan de hackathon werden beoordeeld door een vakkundige jury, ditmaal bestaande uit:

Egon Verharen, hoofd NPO Innovatie

Danielle Arets, Design Academy en

Geert Rozinga, eindredacteur Onzichtbaar Nederland en Grote Vragen

Team 1: Trolliga

Het vrolijkste trollen leger van Nederland. Een online guerrilla leger dat zich inzet tegen het verdrijven van online toxicity. Om online omgevingen veilig en leuk te houden met een flinke dosis humor. Meld je aan en start met je missies als snoldaat, kletsmajoor, likenant en wie weet word je wel de nieuwe Garnaal.  

Teamleden: Karen van Dijk, Wim Amels, Julia Veldman en Safaa Bouzambou


 

Team 3: Super Humanizer

Wil je sterker, slimmer of sneller zijn? De Super Humanizer kan daar voor zorgen.  Stel je eigen super pil samen in het humanizer lab en verbeter jezelf.
De behandeling wordt geheel door jezelf uitgevoerd. 

Teamleden: Eveline Verwimp, Robin Smallenbroek, Soraya Riem, Nadja van der Weide

Team 4: Het Licht

Je mobiel als een soort God, die naar je luistert, die je adviseert en die precies weet wat goed voor je is? Het Licht is een interactieve film, die je meeneemt in de wereld van Merel. Het verhaal van Merel speelt zich zowel op je beeldscherm als op je smartphone af. Maak jij de juiste keuze?

Teamleden: Cecile Elffers, Paul de Nooij, Jurgen Gravestein, Tycho Kilsdonk

 

Team 5: ZoOlingo

Het wordt tijd dat we de taal van onze mede aardlingen gaan leren. Dat kan super snel doormiddel van de ZoOlingo app. Communiceren met dieren is nog nooit zo makkelijk geweest. 

Teamleden: Cox Janssens, Linda Hoekstra, Daan Colussi, Odette van Heesbeen

openbare eindpresentatie en borrel

Aan het einde van dag twee op vrijdag 24 mei presenteerden de teams hun prototypes aan elkaar én aan de jury. Tijdens deze Open Demo's kregen de creatieve concepten een podium en publiek.